رواية الصقر المتمرد الفصل الخامس والثلاثون 35بقلم إيمان جمال حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية الصقر المتمرد الفصل الخامس والثلاثون 35بقلم إيمان جمال حصريه في مدونة قصر الروايات
#الحلقة_35
#الصقر_المتمرد
#بقلم_إيمان_جمال
#لؤلؤة_الكتابة
بعد وقت آخر اليوم البنات والشباب وصلوا والكل فرحان بوصولهم
ثُريّا: فريدة ونادية هيجوا امتى
منال: كمان يومين ان شاء الله
آدم بص لصقر: مش واخد بالك من حاجة
صقر ضحك: واخد بالي اوي انك جاي بعربيتي هعديها بمزاجي
آدم قام قعد جمبه: ياخالو انت حبيبي وبعدين انا كمان هبقى معاك في اوضتك
صقر بص على تقى وابتسم: لا ياحبيبي شوفلك أوضة تانية
فريد: ليه بس هو مش حضرتك لوحدك؟
صقر بصله برفع حاجب: بغض النظر عن حضرتك اللي انا أصلاً مابحبش الالقاب معاكم وبتكبروني وانا أصلاً صغير، بس انا مش لوحدي معايا مراتي
آدم بصله باستغراب: مراتك مين؟!
صقر قام وبصلهم: انا رايح اركب خيل
صقر سابهم وقام وآدم مش فاهم حاجة….ليلى ضحكت: اصل صقر ماطلقش تقى
آدم ضحك: وربنا كنت حاسس بس قولت استنى اشوف هيحصل ايه
ابتسام: اطلعوا غيّروا لبسكم عشان الغدا
احمد قام: الواحد محتاج السرير
منال ضحكت: اه والله
ثُريّا: اتغدوا الاول وبعد كدا ناموا ارتاحوا
حفصة اخدت البنات وعرفتهم هيكونوا فين، وليلى حبت تكون معاهم في نفس الاوضة خصوصاً ان الاوضة هتبقى فيها تلات سراير جمب بعض يعني ليلى ومنال ومنه وجميلة، تقى طلعت ليهم وقعدت على السرير من غير اي كلمة
جميلة: رأيك ايه في اللي بيحصل؟
تقى بصتلهم: وهو انا من امتى ليا رأي؟
منال: لا ياتقى ليكي ودا حقك ومن حقك كمان انك تقولي ايه اللي انتي عاوزاه
تقى: اللي عاوزاه بجد ان اعيش حياتي في سلام نفسي انا تعبت أوي بجد ونفسي ارتاح
منه: انا متأكدة ان خالو صقر المرة دي مش هيقسى عليكي وهتشوفي منه الجانب الحلو وبس
تقى: اتمنى
صقر بعت رسالة لتليفون تقى ومكتوب فيها
(محتاجين نتكلم شوية ياتقى انا تحت في الاسطبل ولوحدي فلو سمحتي انزلي)
تقى شافت الرسالة ونزلتله فعلاً وهو فرح جداً انها نزلت وقعدوا سوا
صقر: تقى انا حابب نكمل انا مقدرتش اخد خطوة الطلاق ومش مكسوف ان بقولك مقدرتش عشان فعلاً دا اللي حصل، وانا عاوز نبدأ صفحة جديدة سوا انا وانتي وصدقيني مش هضغط عليكي واللي انتي عاوزاه انا هعمله وخليكي على راحتك وهسيبك باردوا تفضلي بعيد ذي ما انتي عاوزة ماهو انا مش هقدر اغصب عليكي تتعاملي معايا كزوج وزوجة علاقتهم طبيعية وطبعا انتي فاهمة انا اقصد ايه، لحد ماتبقي انتي جاهزة انك تكملي معايا وعاوزة دا فعلاً من قلبك
صقر قال كلامه ومستناش حتى يسمع ردها ايه وركب الحصان وبدأ يجري بيه، تقى عنيها عليه وسرحانة وبتكلم روحها من غير صوت: انت فاكر اني مش عاوزاك ياصقر بالعكس انا مبسوطة اوي باللي انت قولته وفرحانة جداً بإنك مطلقتنيش وعاوزة اعيش معاك حياتي كويسة بس خايفة منك بعد كل اللي حصل دا ايوا انا عارفة ان انت مافيش احن منك وان انا لسة ماشفتش دا رغم ان حسيته لما بكون في حضنك بس غصب عني اديني وقتي وصدقني هعمل اي حاجة عشان اقدر اسعدك
صقر واخد باله من سرحانها وعنيها اللي بتتحرك معاه ومبتسم وعارف انه هيقدر يرجعها لحضنه من تاني
فاطمة مرات فتحي مضايقة من اللي بيحصل وعاوزة تعمل اي حاجة عشان جوزها مايروحش في داهية بس للأسف مش عارفة وهو أصلاً مقفل كل الطرق اللي هي ممكن تلجألها
فتحي كان في الحمام وخرج شافها قاعدة سرحانة وبيقرب منها: وحشتيني
فاطمة بتبعده عنها بهدوء وماردتش عليه
فتحي: انا بكلمك على فكرة
فاطمة بصتله: وانا بقيت بخاف منك
فتحي بغضب: وانا بقولك وحشتيني
فاطمة: وانت وحشتني بس لا يافتحي، انا بجد بقيت بخاف منك ونفسي اوي ترجع عن اللي انت بتعمله
فتحي بعصبية: قولتلك مالكيش دعوة باللي انا بعمله
فاطمة: يبقى باردوا ملكش دعوة بيا
فتحي بغضب وعصبية: انتي فاكرة اني عاوزك لا انا هشوفلي واحدة تانية
فاطمة بصتله وابتسمت: انا عارفة انك ماتقدرش تعملها يافتحي عشان انت بتحبني
فتحي بصلها بغضب وسابها ودخل الأوضة عشان هو عارف انه فعلاً ميقدرش يعمل كدا
جينا لوقت النوم صقر كان عنده أمل ان تقى تيجي تنام معاه في نفس الأوضة بس دا محصلش وطبعاً هو اتفق معاها انه هيسيبها براحتها ومش هيرجع في اتفاقه معاها
البنات رغم تعبهم من الطريق بس لسة سهرانين
حوريّة بصت لتقى: مش عاوزاكي تزعلي مني عشان صقر هو اللي طلب مني اننا نقول هنتخطب عشان يشوف هتعملي ايه
تقى ابتسمت: عادي ولا يهمك
حفصة: بس تقريباً كدا المقلب دا جه بفايدة مع حد
تقى: قصدك مين؟
حفصة: عرفان كان مضايق جداً إن صقر هيخطب حوريّة
منال: اوبا دا فيه قصة حب بقى
حوريّة بحزن: من طرف واحد
منه: بقى فيه حد مايحبش القمر دا
حوريّة ابتسمت: انتي اللي قمر
منال: لا بجد ياحوريّة انتي بجد اسم على مُسمى بس عرفان طباعه صعبة
حوريّة: انا حبيته ذي ماهو، حبيت فيه رجولته اللي واضحة عليه، شخصيته اللي بجد ماشفتش ذيها، راجل شرقي صعيدي بجد
ليلى ضحكت: يعني سايبة الشباب الاسكندراني كله وجايا لعرفان
حوريّة: بحبه وعنيا مشفتش غيره ولا قادرة اشوف حد غيره
حوريّة لسة بتكمل كلامها تليفونها رن وكان مامتها: هقوم اكلم ماما بارة وارجعلكم
حوريّة خرجت من الأوضة ووقفت في البلكونة تتكلم مع مامتها
راوية: وحشتيني ياقلب مامي
حوريّة: وانتي كمان ياماما هتيجي امتى؟
راوية: الفرح لسة عليه اسبوعين هنيجي قبله بيومين او تلاتة، بس انا عاوزاكي تيجي ونبقى نرجع سوا
حوريّة: طب اجي ليه وارجع تاني ما انا هنا اهو
راوية: بصراحة بقى حسن ابن عمك نزل من السفر وطلب ايدك وابوكي قاله انكم تقعدوا سوا الاول
حوريّة بيأس: ماما انا قولتلك قبل كدا حسن بالنسبالي أخ وبس ولو شايف غير كدا سبيني انا اتكلم معاه
هنا بقى راوية اتحولت ذي أي ام وبدأت تتكلم بعصبية: هتفضلي لحد امتى كدا كل شوية ترفضي عريس ورا التاني وتقولي اصل فيه ايه اصل مش عارف ايه، اللي ذيك اتجوزوا وفاتحين بيوت وانتي لا، لو فاكرة اني مش واخدة بالي من تصرفاتك وسفرك للصعيد من بدري كدا تبقي غلطانة بس احب اقولك لا انا ولا ابوكي هنوافق اصلا وبعدين انتي مش مكسوفة من نفسك وانتي بتجري ورا واحد مش شايفك وياريته عِدل
حوريّة بانهيار: ايوا يا ماما انا جيت هنا عشانه حتى لو هو مش شايفني بس دي اول مرة في حياتي اختار بإرادتي كل حاجة كانت اختيارك واختيار بابا ايوا الكل شايفني البنت المدلعة وفعلاً انا اخدت حقي في الدلع والدلال بس انا معملتش حاجة غلط انا حبيت وحبيت راجل، سبيني اختار حياتي وحتى ذي ما انتي بتقولي مش شايفني فأنا بقولك انا عمري ماهجبر حد عليا ولو هو مش شايفني فأنا أدوس على قلبي بالجزمة عشان مش انا اللي أهين نفسي سلام يا ماما
حوريّة قفلت المكالمة ودموعها خانتها غصب عنها وبتعيط في صمت بس اللي هي ماتعرفوش ان عرفان سمع كل حرف هي قالته وواقف مش مستوعب ان فيه حد بيحبه كدا وهو مش شايفه
اليوم خلص خلاص ويوم جديد هيبتدي بكل تفاصيله
وفيه منهم اللي صحي وفيه اللي لسة وصقر كان لسة نايم
بدر: هو صقر لسة نايم ولا ايه
آدم: اه
عرفان: غريبة يعني دي اول مرة مايكونش صاحي قبلنا
بدر: انا هقوم اشوفه
بدر سابهم وقام يشوف صقر، دخل اوضته وكان فعلاً لسة نايم وراح ناحية الستاير وفتحها والشمس دخلت الأوضة وكل دا وصقر تايه في النوم وبدر قرب منه
بدر: ياصقر اصحى يلا
صقر فتح عينه بتعب: بدر انا تعبان
بدر بيشوفه سخن ولا لا واكتشف انه مولّع: انت مولّع يا ابني قوم معايا
بدر بيحاول يسنده بس مش قادر وخرج ينده على عرفان وبينادي بصوت عالي وتقى خرجت من اوضتها على صوته: في ايه
بدر: صقر تعبان…..ياعرفااااان بسرعة يا ابني تعالى
عرفان طالع بيجري: في ايه
بدر: تعالى اسند صقر معايا بسرعة
دخلوا سوا وتقى وراهم وبدر وعرفان سندوه ودخلوه للحمام تحت الدش ياخدوا دش ساقع بهدومه وصقر أصلاً دايخ
عرفان بيحاول يمسكه كويس عشان مايقعش، صقر بتعب: كفاية خرجوني
بدر: اصبر بس انت جسمك كله سخن
بعد دقايق خرجوا وقعدوه على السرير وبدر فتح الدولاب واخدله لبس: حاول تقوم بس عشان تغير هدومك عشان نروح للدكتور
صقر: مش قادر اقوم والله
عرفان: احنا هنساعدك بس قوم عشان حرارتك دي
تقى أخيراً اتكلمت: لازم حرارتك تنزل
صقر بتعب واضح: بقولكم مش قادر
تقى: خلاص سيبوه واطلبوا الدكتور وهو يجي هنا يكشف عليه، وبعدين منال واحمد هنا اهم هيقوموا بالواجب
بدر: طب انا هكلم الدكتور باردو على ما تعرفيهم
تقى جريت تشوف منال واحمد بسرعة وبدر بيكلم الدكتور وعرفان قدر يغيرله هدومه اللي اتبلت دي ومنال واحمد بيقيسوا درجة حرارته اللي وصلت للأربعين
احمد: لازم محاليل عشان درجة حرارته تنزل….وبص لصقر: انت نمت من غير التي شيرت ولا ايه
صقر: لا بس اخدت دش سخن ونزلت تحت في الاسطبل ركبت الحصان
منال بغضب: يعني مش عارف ان دا غلط، الحرارة المرتفعة دي غلط
صقر بتعب واضح اوي: مش قادر اسمع اي حاجة
تقى واقفة بتبصله بقلق وبعد ربع ساعة الدكتور وصل وكشف عليه وللأسف عنده حُمى
الدكتور: لازم محاليل تنزل الحرارة وادوية انا هكتبها دلوقتي وياريت حد يروح يجيبها
بدر: هنزل بسرعة اجيبهم وأجي
بدر اخد الروشتة ونزل يشتري المحاليل…..الدكتور: حد هنا تمريض؟
منال: مع حضرتك الدكتورة منال والدكتور احمد موجودين هنا معاه
الدكتور: طب تمام طبعاً حضراتكم عارفين ان لازم يتعمله كمادات بسرعة مع الدوا والمحاليل
احمد: ايوا طبعاً
الدكتور وقف وبصلهم: انا همشي دلوقتي وانتوا تركبوا المحاليل ولو احتاجتوا اي حاجة كلموني
الدكتور بيلف وشه شاف تقى بصلها بإعجاب وقالها: هو انتي قريبة الحاج وهدان؟
صقر اللي رد عليه رغم تعبه: تبقى مراتي يادكتور
الدكتور اتحرج وخرج من الاوضة من غير كلام
احمد بصله وضحك: هو انت في ايه ولا في ايه
صقر بتعب: مش عشان تعبان ابقى مش مركز
تقى من جواها فرحان إنه حتى وهو تعبان ومش فايق باردوا بيغيير عليها
تامر ونور في طريقهم للبلد ورحيم طبعاً معاهم
نور: انا خايفة يا تامر من والد رحيم عشان ممكن ياخدوا مني
تامر: ولو قولتلك ان حليتها معاه تعملي ايه
نور بصتله مش مستوعبة: لا فهمني بقا
تامر بص على رحيم اللي بيلعب في التليفون وبص لنور: كله بالفلوس يانور
نور بصدمة: تقصد انه باعه؟!
تامر بحزن: باعه عشان صفقة عنده في الشغل ولازم يكسبها وانا حلتهاله مع حد تبعي يعني وعشان مايرجعش في كلامه تاني كتب تنازل عن حضانته ليكي وانه مش هيطالب بيها طول حياته وكل دا عند محامي
نور دموعها نزلت: ماكنتش اتمنى أب ذيه لإبني
تامر مسك ايديها وباسها: انا معاكي ومعاه وصدقيني انا هعوضه عن كل حاجة حصلت
نور بحب: ربنا يخليك لينا ياتامر وتفضل دايما سند لينا ونفضل معاك وسند لبعض
احمد ركب المحلول لصقر وبدأ ينام بسبب الأدوية
منال بصت لتقى: هتفضلي جمبه؟
تقى: اه
منال: ماتناميش غير لما تقفلي المحلول مش انتي عارفة ازاي؟
تقى: ايوا عارفة
منال واحمد سابوها ومشيوا وهي قعدت جمب صقر على السرير وزعلانة عشانه وبعد حوالي ربع ساعة المحلول خلص وقفلته وشدته من ايده وكانت محتاجة تنام بس قبل ماتنام بتشوف هو سخن ولا لا بس الحمدلله الحرارة نزلت شوية، تقى فردت جمسها جمبه ونامت
علي مضايق من تأخيير فتحي انه يخلص من صقر بس مستني يشوف هيحصل ايه عشان المرة دي محدش يقدر يمسك عليه حاجة عشان لو دا حصل واتكشف مش هيبقى فيها سماح وابوه اللي هيبلغ عنه بنفسه وقاعد مع سعد صاحبه
سعد: اسمع كلامي يا علي بلاش نار الكره تسيطر عليك عشان انت اللي هتنضر في الآخر وساعتها هتخسر نفسك وحياتك وعيالك ومراتك
علي: انا عاوز حقي يا سعد، ازاي هو ياخد كل حاجة وانا لا ازاي كان طول الوقت المدلع واللي واخدة حقه وذايد اوي لحد امتى هقف اتفرج واسيبه واخد حقوقي انا واختي
سعد: اختك نست الكره دا وخلاص معدتش عاوزة تعادي اخوها الصغير
علي: وانت عرفت منين كل دا هو انتو لسة بتتكلموا؟
سعد: هو دا اللي فارق معاك دلوقتي؟
علي: اه ياسعيد دا اللي فارق معايا، ورد على سؤالي انتو لسة بتتكلموا؟
سعد: اه ياعلي لسة بنتكلم لحد النهاردة بس اوعى تفكر في إنها لا سمح الله كانت بتتكلم معايا وعماد لسة عايش لا هي اصلا كانت قافلة كل الأبواب ادامي وأخيراً بعد مُحايلات كتير قدرت اني اقنعها نتكلم ذي الاول لحد ما اتكلم مع عمي مراد
علي بسخرية: والله انتو مراهقين شوف انت الواحد في ايه وانتو في ايه
سعد: احنا ملناش دعوة بحد ولا بنفكر نأذي حد يا علي كل الحكاية ان عاوز اكمل اللي باقي من عمري معاها وبعدين لا هو عيب ولا حرام
علي: انتو حُرين
سعد: اسمعني كويس يا علي الحق نفسك واوعى تخسر نفسك ادام ولادك او تقلل من نفسك ادامهم عشان انت بالنسبة ليهم مثلا اعلى وانت مش صغير واكيد عارف وفاهم ايه اللي بيحصل او ايه اللي انت تعمله
تاني يوم الصبح، كان تامر ونور وصلوا والكل نايم بس بدر كان صاحي لأنه عارف إنهم على وصول، فيه اللي صحي وفيه اللي لسة
نيجي نبدأ بأوضة صقر وتقى، صقر كان صحي بس قاعد يبص عليها وهي نايمة ومبتسم والباب خبط
صقر: مين؟
منال: انا ياخالو
صقر: تعالي يامنال
في اللحظة دي تقى صحيت على صوتهم ومنال دخلت……منال: عامل ايه النهاردة؟
صقر: انا حاسس اني احسن عن امبارح
منال: طب الحمدلله، يلا هقيسلك الحرارة ونشوف بعد دقيقة او اقل بصت في الترمومتر وبصتله: كويس 38 بس لسة لازم تنزل عشان ماترفعش تاني، هتفطر الاول وبعد كدا تاخد المحلول التاني
تقى: بتعملوا ايه دلوقتي
منال: ولا حاجة لسة صاحيين
حفصة وباقي البنات دخلوا الاوضة وبيطمنوا على صقر
حفصة بصت لتقى: يلا عشان ورانا مشوار حلو….قالت كلامها وغمزتلها
تقى ضحكت عشان فهمت: دا انا جاهزة جداً
منال: مشوار ايه دا؟
حفصة: هتعرفي لما تيجي معانا
تقى خرجت من الاوضة عشان تروح اوضتها تلبس والبنات خرجوا من عند ياسين وشوية والشباب راحوا لصقر وتامر معاهم كمان
تقى دخلت اوضتها تختار اللبس اللي هتخرج بيه
وقفت ادام الدولاب محتارة بين اللبس واختارت بلوزة بيضا بس قصيرة يعني تحت بطنها بحاجة بسيطة بس لو رفعت ايديها بطنها هتبان والبنطلون كان باللون الاسود ضيق وقصير حاجة بسيطة من تحت ولبست كوتشي ابيض وسابت شعرها على ضهرها واخدت شنطة بيضا صغيرة وخرجت بس وقفت فجأة: طب انا محتاجة فلوس اطلب من مين…..سكتت شوية وقالت هتطلب من ليلى
الشباب قاعدين مع صقر في اوضته بس سرحان
بدر: سرحان في ايه ياصقر؟
صقر: هما البنات مشيوا يابدر؟
بدر: لا لسة
تامر: عاوز حد فيهم ولا ايه
صقر بصله: بشوفهم مشيوا ولا لسة
الباب خبط ودخلت حفصة: عاوزاك ثانية يابدر
بدر قام يشوفها عاوزة ايه وهي كانت بتقوله انها ماشية ورجع تاني للشباب
صقر: في حاجة ولا ايه؟
بدر: لا أبداً كانت بس بتقولي انها ماشية
تقى مع البنات وطلبت من ليلى الفلوس فعلاً
منال: مش هتقولي لصقر انك ماشية؟
تقى: هو عارف
حفصة: روحي ياتقى قوليله انك خلاص ماشية
تقى: ماشي
تقى راحت لأوضة صقر ودخلت بهدوء وعنيها على صقر: انا ماشية مع البنات
صقر بص للشباب: سبوني شوية مع تقى
الشباب خرجوا وهي فضلت واقفة مكانها….صقر: هتخرجي كدا؟
تقى بتبص للبسها: كدا ازاي مش فاهمة؟
صقر: مش شايفة ان البلوزة قصيرة وكمان البنطلون ضيق؟
تقى بهدوء: مش اول مرة البس كدا وانت عارف فيها ايه يعني
صقر: بس مش عاجبني ياتقى
تقى بعناد: بس عاجبني انا ياصقر
صقر مضايق من عنادها: معاكي فلوس؟
تقى: اه معايا
صقر بيشاور ليها على دورج التسريحة اللي ادام السرير: افتحي الدورج دا وخدي فلوس ذيادة معاكي
تقى: شكراً انا معايا مش عاوزة
صقر لسة هيرد بس دخلت ليلى وكانت جايا تدي لتقى الفلوس اللي طلبتها: الفلوس اللي طلبتيها اهي ياتقى
تقى بصت لصقر اللي اتأكدت من نظراته ليها انه زعل منها خلاص وبصت لليلى واتكلمت بصوت واطي: كان لازم يعني تجبيهم ليا هنا
ليلى: وفيها ايه؟
صقر اضايق وزعل منها ومستني يشوف ايه هيحصل وكان عنده أمل ان تقى تاخد منه هو الفلوس بس هي مقالتش حاجة…..تقى بصتله: ممكن امشي؟
صقر: براحتك
تقى زعلانة من جواها انه زعلان وخرجت مع ليلى
ليلى: هو فيه ايه؟
تقى: صقر طلب مني اخد منه فلوس عشان يكون معايا بس انا قولتله مش عاوزة وانتي جيتي تديني الفلوس ادامه
ليلى: تقى على فكرة انتي اللي بتبعديه عنك بتصرفاتك دي
تقى: طب استني انا هتصرف
تقى سابتها ودخلت عند صقر تاني اللي استغرب رجوعها، راحت فتحت الدورج من غير اي كلام واخدت الفلوس وخرجت بتجري 😂
صقر غصب عنه ضحك على طريقتها دي: والله مجنونة
الحلقة خلصت ياترى هنخلص الرواية دي امتى؟ 😂
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا

تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا