القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية نقاء قلبي الفصل السابع 7 بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات

 

رواية نقاء قلبي الفصل السابع 7 بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات 





رواية نقاء قلبي الفصل السابع 7 بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات 



#نقاء_قلبي


رنيم اتصدمت من وجوده وبصتله بصدمة :انت؟!

انس اتصدم هو كمان من وجودها.

رنيم بعدت عنه وحطت ايدها في وسط*ها بغي*ظ :ما انت شكلك كدا بترا*قبني.


انس كان هيرد عليها بعصبية، بس احد فريقه نده عليه.... بصلها بحده وبعدين مشي من قدامها بسرعة.


وهي استغربت منه، بس حست من جواها انها مبسوطة انه هنا في نفس المكان.


قربت منها جميلة بغر*ور :ايه يارنيم، واقفة ليه كدا ياحبيبتي.

رنيم بضيق :واكا كنت اشت*كيت لحضرتك.

جميلة بضحكة مست*فزة : لا، بس انا حبيت اطمن عليكي.... واشوف غيرتك مني موجودة ولا لا.


رنيم بغي*ظ :وانا اغير منك ليه بقي؟!

جميلة وهي بتبص علي اضافرها بغر*ور:يمكن مثلا عشان قريبة من عز!


رنيم بصتلها بقر*ف ومشيت من قدامها، وجميلة ابتسمت بغرو*ر.

فجاة تلفونها رن.

جميلة : ايه؟!

الشخص : من امبارح وهي مطلعتش من عنده.

جميلة بنظرة حده وفي سرها :يعني ال في بالي صح.

الشخص :اعمل ايه تاني؟!

جميلة بضيق :خلاص امشي من عندك.

وقفلت وقعدت تفكر ياترا عز علي علا*قة مع الموظفة مثلا.... وقعدت تفكر ازاي تتأكد من كلامها كويس.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


عند ليل وعز

ليل صحيت من النوم وفتحت عينها ببطء وكانت لابسة قمي*صه ، فتحت و لقت عز واخدها في حضنه وكان صاحي وبيحرك ايده بهدوء علي شعرها.


ليل اخدت نفس و بتوتر:ص صباح الخير.

عز بهدوء :صباح النور.

ليل :هي الساعة كام؟!

عز :عشرة ونص.

ليل بعدت عنه بسرعة وصدمة:ايه دا اجنا كدا هنتأخر علي الاجتماع.

عز قام قعد علي السرير و بهدوء:مش مهم.

ليل بصتله باستغراب من بروده، وبعدين جريت علي الحمام وغيرت هدومها  بتاعة امبارح.


عز قام ومسك تلفونه واتصل بحد وبقي يتكلم معاه بخصوص الشغل.

خرجت ليل وهي لابسة ومستعدة للخروج، لقت عز بيتكلم في التلفون، ولابس قمي*صه بس لسة بيقفل الزراير.


ليل قربت منه ووقفت قدامه وقربت اكتر وبقت هي تقفل الزراير بنفسها من تحت. 

عز ركز معاها ونسي مين ال معاه علي الفون.

ليل رفعت عيونها ولقته بيبصلها، نزلت عينها بسرعة وبتوتر.... وقلبها بينبض بسرعة.


الشخص ال علي التلفون :الو..... عز بيه، سامعني؟!

عز بهدوء: اقفل دلوقتي، نتكلم بعدين.

وقفل معاها وعينه عليها وهي بتقفل الازرار بهدوء وبتوتر.


اما هو حاوط خص*رها بهدوء، وقربها منه اكتر.... وليل بلعت ريقها، وهي اصلا وصلت للزر الرابع.... رفعت رأسها ليه وهو نظر علي شفا*يفها، شدها لعنده اكتر وقرب وجهه منها وحاوط خد*ها باليد الاخري....  وميل وجهه لها وطبع قب*لة قوية علي شفا*يفها.

وليل ايدها علي صد*ره، ويده عل خص*رها ويشدها ليه اكتر.

ليل حاولت تبعد عنه، قبل ما يفقد سيطرته علي نفسه.


بعدت عنه بالعافية وهي بتاخد نفسها وبتوتر:ه هنتأخر علي الاجتماع.

عز مردش عليها ولسة هيقرب تاني، الباب خبط.

ليل بصدمة : ا الباب!

وبعدت عنه وبتوتر:ا الباب، ا اكيد حد من الموظفين.

 عز اتنهد ومردش علي ال بيخبط واتحرك للدولاب  ولبس بدلة فخمة بالون الرمادي.

وليل خرجت من الاوضة وراحت وقفت في الصالة.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


تحت في الفندق في منطقة فخمة ومثل غرفة الاجتماعات الكبيرة وكان جمبها  بشوية حمام سباحة والمكان كان جميل.... ووعز ال كان حاجز المكان دا كله.


جلس في الكرسي الرئيسي بكل هيبه، وجلس اصحاب الشركة الاخري.... وبعدين قعد كل الموظفين،وجميلة قررت تقعد جمب عز..... حتي رنيم قعدت معاهم رغم انها مش فاهمة حاجة بس قالت تتعلم. 


صاحب الشركة الاخري خليل بابتسامة :نورتنا يا عز بيه.

عز اومأ ليه بهدوء، وهو جالس بكل هيبه واصبعه علي ذقنه.


خليل بص لمساعده :ابدا يلا.

قام مساعده وبدا يشرح المخطط للجميع.


والكل ركز في الاجتماع ال طول اوي.


................ بعد ساعات. 


انتهي الاجتماع، والكل قام وقف وخليل سلم علي عز

خليل بابتسامة: بمناسبة موافقتك واتفاقنا، انا عامل حفلة النهاردة في الفندق.... واتمتي انك تشرفني.


جميلة قربت منهم بابتسامة غرو*ر: اكيد يامستر خليل، مش هنتأخر عليك.

خليل بصلها وابتسم وبعدين بص لعز.

عز بهدوء :تمام.

خليل بابتسامة : كدا كدا الحفلة بعد تلت ساعات، وانا عازم جميع موظفينك برضوا.

عز : هنيجي اكيد.

خليل وقف يتكلم معاه شوية..... وجميلة عينها علي ليل بخبث.


رنيم كانت واقفة جمب المسبح وماسكة تلفونها، ولقت اخيرا صفحة انس ولقت صورته لكن مفيش اي استوريهات او صور كتير.... واصحابه كلهم ضباط.

قربت منها ليل وشافتها وهي بتبص علي صورت انس رغم ان هي متعرفوش.

ليل :علي فكرة انا شوفت الشخص دا في الفندق امبارح، علي ما اتذكر يعني.

رنيم بصتلها بذهول، وبعدين قالت بضيق وتوتر: ا لا د دا انا كنت بقلب عادي وشوفته.... ملكيش دعوة انتي.


ليل بابتسامة : بس انا شايفة حاجة في عنيكي.

رنيم اتوترت :ا ايه، ايه في عنيا.... هو انا نسيت احط ايلاينر ولا ايه؟!

ليل ابتسمت عليها وبصت قدامها للمسبح : لا، بس حاسة كدا ان في حاجة جاية في الطريق.

رنيم  باستغراب:حاجة ايه؟!

ليل بصتلها بابتسامة:حب مثلا!

رنيم سكتت ومعرفتش ترد تقول ايه، وفكرت في انس وبتلقاءية ابتسمت بخفة.....وليل لاحظت ابتسامتها واتأكدت انها طيبة بس بتداري.


وكانت واقفة بتبص لليل، فجاة حست ان حد ز*قها وهوب وقعت في حمام السباحة وهي اصلا مش بتعرف تعوم..... الكل اتصدم وقرب ناحية المسبح.


عز شافها واتصدم وبدون سابق انذ*ار، قل*ع جاكت بدلته بسرعة وجري علي حمام السباحة ونط.


الكل اتصدم من رد فعله، وجميلة اتضايقت لما اتأكدت ان في حاجة بينهم بس لسة متعرفش هي ايه؟!


عز نزل بسرعة ولحق ليل واخرجها من المسبح ونيمها علي رجله.

عز بقلق :ليل!

لي فجاة بقت بتسعل بقوة، وعز اخدها في حضنه وهو بيمسح علي ضهرها.

مساعده كريم مد ليه الجاكت وعز اخده بسرعة وغطي ليل لان الدريس كان خفيف وبدا يلز*ق علي جس*مها.


وكل الموظفين واقفين مصدومين وبيهمسوا، انه نزل وانقذها دا غير انه واخدها في حضنه.

ليل ما كانتش قادرة تتكلم وعينها بتقفل وتفتح.

عز بغضب :وقعت ازاي؟!

رنيم بخوف:و ولله هي كانت واقفة جمبي، ومعرفش ازاي وقعت.

عز اتنهد بغضب و شال ليل وطلع من المكان واتجه لجناحه....وجميلة واقفة هتتجنن.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


عند عز في جناحه

دخل الاوضة وحط ليل علي السرير بهدوء، قرب منها عشان ينز*ع ملابسها.

ليل بصدمة :ايه؟!

عز :ايه؟! لازم تق*لعي هدومك، دي مبلولة.

ليل بتوتر:طب اطلع انت وانا هغير.

عز بابتسامة جانبية خفيفة:علي اساس اني مشوفتش كل حاجة قبل كدا.

ليل بلعت ريقها بتوتر وسكتت بضيق.

وعز اقترب منها  بهدوء وبدا ينز*ع ملابسها وهو باصص في عيونها.

بس هي نزلت عيونها للاسفل بحزن.

عز بهدوء:وقعتي ازاي؟!

ليل بضيق: في حد ز*قني ووقعت.

عز:رنيم؟!

ليل :لا، رنيم كانت واقفة جمبي.... وانا وقتها كنت باصة عليها اصلا.

عز اتنهد وسكت وقام واتجه للدولاب، وليل غطت نفسها بالبطانية.

عز وهو بيق*لع قمي*صه المبلول : هبعت اجيبلك فستان دلوقتي.

ليل اومأت، وضمت رجلها وسندت رأسها علي السرير.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في المستشفي.


دخل مروان بعد ما دور ورا ليل وعرف ان عندها خالة وفي المستشفي.

قدر يعرف رقم الغرفة ال فيها خالتها، واستغرب لانها كانت في افخم واغلي جناح في المستشفي.


دخل المصعد وطلع للدور

وكان فاضي مفيش غير غرفة وقدامها اتنين حراس.


قرب منهم باستغراب :ا لو سمحت، مش دي اوضة سناء.

الحراس بصوا لبعض بجمود، وبعدين احد الحراس تكلم.

الحارس : انت مين؟! وعايز ايه!

مروان بتوتر: ا انا ابقي ابنها، وكنت مسافر ورجعت النهاردة من السفر.


الحارس استغرب وبص للحارس التاني، ال اتحرك ووقف بعيد شوية واتصل بعز..... بس مردش.


مروان بصلهم:هو في مش*كلة ولا ايه؟!

الحارس :نتأكد الاول انك ابنها.

مروان باستغراب :وهتتأكدوا ازاي يعني؟!

الحارس :من الريس.

مروان استغرب اكتر، مين الراجل ال بيهتم بخالة ليل.


جاء الحارس :البيه مردش.

الحارس الاخر بص لمروان :مينفعش تدخل تقدر تيجي بكرا.


مروان كان هيتكلم بس سمعوا صوت الاجهزة بتصفر جوا.


احد الحراس جري ونادا الدكتور، ودخل يتفحصها وكانت الصدمة...............


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


بليل في الفندق


في قاعة الحفلات، وكانت في الاسفل وكان في سلم عريض في المنتصف للصعود والنزول. 

كان في معازيم كتير. ورجال اعمال مهمين

وجميلة كانت موجودة هي ورنيم كمان.


وعز كان واقف مع مساعده وهو لابس بدلة سوداء فخمة وايده في جيبه. 

كريم : مروان مسافرش امريكا.

عز بحده :تمام، اما ارجع نبقي نشوف الموضوع دا.


فجاة قرب منه مجموعة من رجال الاعمال.

سعيد :نورتنا ياعز بيه، اهلا بحضرتك.

عز بهدوء:اهلا بحضرتك.

عمار : انا مكنتش متخيل اني هشوفك النهاردة ولله.


قرب منهم خليل بابتسامة : انا اقنعته بالعافية انه يجي هنا في الجونة.

عز بابتسامة خفية :واديني جيت.

غافر :اهلا بحضرتك، نورت المكان.

قربت منهم جميلة بابتسامة :اهلا بحضراتكم.

سعيد :اهلا بوجودك، شريف عامل ايه؟!

جميلة : بابي كويس، مرسي.

عمار : مبقاش حد بيشوفه يعني.

جميلة بغر*ور :عنده شغل كتير.

سعيد بابتسامة :انتي جيتي هنا مع عز، صح؟!

جميلة قربت من عز :اكيد، انا بقيت بشتغل معاه كمان في الشركة.

عمار :ممتاذ.

غافر : بصراحة انتوا ثنا*ءي جميل.

جميلة حطت ايدها علي كتف عز :مرسي لزوقك.

عز بصلها بحده وبعد ايده عنها.... وحط ايده في جيبه وبجمود : لا ثنا*ءي ولا حاجة دا سو*ء تفاهم يا حضرات.

خليل :احنا اسفين يا عز، مكناش نقصد


وقعدوا يتكلموا مع بعض .... لكن فجاة عين عز راحت علي السلم وشاف ليل وهي نازلة بفستان طويل بينك باكما*م واسعة شوية.

وجميلة بصت لعز، وعرفت انه بيبص علي ليل.


روان قربت من ليل بانبهار:ايه الشياكة والحلاوة دي!

ليل بابتسامة :دا انتي سكر.

روان حضنتها ووقفت معاها واتكلموا.


........ اما رنيم


كانت ماشية ومضا*يقة وفي نفس الوقت حزينة لان مفيش حد اتكلم معاها وكانت وحيدة.


فجاة شافته وهو واقف مع بعض زملاءه ببدلة سوداء ويده في جيبه وينظر للمكان من فوق لتحت بنظرة تفحص


قربت منه بتلقاءية وابتسامة :انس.

انس بصلها واستغرب منها وانها بتناديله وكأنه حبيبها مثلا.


صاحبه ال معاه :انت تعرفها؟!

انس بحده وهو باصص ليها بس موجه كلامه لفريقه :شوية وراجع.

وامسكها من ذراعها بقوة واخذها علي جمب، وكان ممر فاضي بالاصح يعني يؤدي للحمامات.


انس بحدة :انتي مين وبتتكلمي معايا ليه اصلا؟!

رنيم بخوف :و ووله ما كان قصدي.

انس بحده :اسمعي يابنت الناس، لو هتلفي ورايا عشان لحقتك في اليوم اياه..... تبقي عبي*طة وهب*لة، ابعدي عني احسنلك.

رنيم دموعها بدات تتجمع في عنيها، وهو حس انها هتعيط.... بعد عنها ومشي من المكان ورجع لاصحابه.


اما هي عيطت بصوت مكتوم....وهي حاسة ان الجميع بيكر*ها ومحدش بيحب يبصلها حتي او يتكلم معاها.... مسحت دموعها بسرعة وخرجت....وقعدت تبص علي الجميع شافت ليل واترددت تروح ليها، بس قررت واتجهت عندها.


عند انس

حسام :مين البنت دي؟!

انس بضيق :دي واحدة كدا معرفة قديمة.

صادق : طب دي هتبقي فيها خطو*رة علي الخطة.

انس :متقلقش، انا مشيتها خلاص.

احمد قرب منه بهمس :مش دي البت بتاعت العربية.

انس داس علي رجله وهمس بحده :مش عايز اسمع صوتك.

احمد با*لم وهمس : طيب يا عم الله، يخربيت تقل رجلك.


حسام : الحق دول جم.

الكل نظر ليهم وهما نازلين من علي السلم.


كان مجموعة اشخاص يرتدون الاسود، ويترأسهم رجل في الاربعينيات.


..............


اما عند رنيم قربت من ليل باحراج :احم، ممكن اقف معاكي شوية؟!

ليل بابتسامة :اكيد.

رنيم وقفت جمبها ووقفت بسكوت.

ليل :مش عايزة تقولي حاجة؟!

رنيم :ها، ا اه، ل لا.

ليل بابتسامة :متخافيش سرك في بير.

رنيم بصتلها برجاء :يعني لو قولتك حاجة ممكن تتر*يقي عليا؟!

ليل :لا طبعا، واتر*يق عليكي ليه يعني؟!

رنيم بتردد حكت لها علي كل ال حصل من اول ماشافت انس،وقالت انها اتشدت ليه ومش عارفة ازاي؟


ليل :طب وليه انتي تمشي وراه، ما تسبيه هو ال يمشي وراكي.

رنيم سكتت بحزن ونزلت عيونها.


قربت منهم جميلة بغر*ور : واو مكنتش متوقعة اني اشوفكن مع بعض الصراحة!

رنيم اتضا*يقت وكانت هتتكلم بس ليل مسكت ايدها.

ليل بابتسامة :عادي، يعني دي غر*يبة دي لما اتنين يقفوا مع بعض... ولا انتي مش عايشة معانا في العصر ولا ايه؟!


جميلة اتغا*ظت وكانت هترد بس جالها مكالمة من والدها، بصت ل ليل من فوق لتحت وبعدين وخرجت من المكان.


رنيم :مش بطيق البنت دي. 

ليل :ولا انا الصراحة.


رنيم وليل بصوا لبعض وابتسموا ابتسامة واسعة.


.............. بعد مدة


عز كان واقف بيتكلم عادي جدا مع الرجال، بس فجاة حس بحاجة غربية بعد انظاره وبقي يبص علي اماكن معينة بشك.... وشاف رجال من بعيد لابسين اسود وبيبصوا عليه، وبعدوا انظارهم عنه لما شافوه بيبص عليهم. 


قرب من ليل ومسك ايدها :تعالي عايزك.

ليل استغربت منه واتوترت من ال بيبصوا عليها. 

وكان هيخرج من المكان بس فجاة. 

 وبدون سابق انذ*ار، حدث اطلاق نيرا*ن..... وعز مسك ليل وجري عند رخا*مة المشرو*بات ونزل ليل للاسفل، وهو اخرج مسد*سه من خلف بنطاله.


ليل بصدمة وخوف :ايه ال بيحصل، وايه ال معاك دا؟!

عز بصلها ومردش عليها، ورفع سلا*حه ناحية ال بيطلقوا عليه.


اما انس وفريقه اخرجوا اسل*حتهم واستخبوا ورا الاعمدة وبداوا يطلقوا النا*ر.


انس بصوت عالي : خلو بالكم من المعازيييييم.

فريقه في صوت واحد :امرك يا فندم.

انس لاحظ رنيم ال بتحاول تهرب ومش عارفة وعمالة تعيط.


قرب منها بسرعة وهو بيضر*ب علي الاعدا*ء، امسكها من ايدها واخدها ورجع للعمود وهي التص*قت في العمود وهو قدامها وبيضر*ب.

رنيم بعصبية :هو انا طلبت منك تساعدني؟!

انس بصلها بذهول، ومردش عليها ورجع لل بيعمله.

رنيم :هو انا مش بكلمك؟!

انس بحده :متخلنيش اقلب عليكي، هو دا وقت كلامك الفا*رغ دا! 

رنيم بصتله بغي*ظ طفولي وضر*بته علي صد*ره بخفة.

انس بصلها بغضب وضر*ب بايده علي الحيطة، ورنيم اتخضت وغمضت عينها بخوف.


انس بصلها بهدوء وبعدين بدأ يضر*ب تاني.


..............


عند عز وليل

ليل كانت قاعدة وضامة رجليها وحاطة ايدها علي ودانها بخوف، ومغمضة عينها بدموع.

وعز كان عمال يضر*ب علي الرجالة بالمسد*دش، وبص علي رنيم واتطمن انها مع انس..... لانه يعرفه من زمان ويعتبر صاحبه اصلا


ليل حطت ايدها علي بطنها بخوف، ورفعت رأسها وبصت لعز.


ليل بدموع :عز....

عز انتبه لصوتها وبصلها، وليل كانت هتتكلم وتعترف انها حامل....... بس فجاة انطلقت رصا*صة علي عز، ووقع علي الارض.

وليل اتصدمت وووووووووو


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


استوووووووب، اسيبكم علي نا*ر هاهاهاها🫠


وشكرا لتعليقاتكم يا بسبوساتي🥧

تكملة الرواية من هنااااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا








تعليقات

التنقل السريع