رواية الصقر المتمرد الفصل التاسع وعشرون 29بقلم إيمان جمال حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية الصقر المتمرد الفصل التاسع وعشرون 29بقلم إيمان جمال حصريه في مدونة قصر الروايات
#الحلقة_29
#الصقر_المتمرد
#بقلم_إيمان_جمال
#لؤلؤة_الكتابة
تقى قالت كل اللي عندها وكأنها شالت جبل من على قلبها، صقر واقف من الصدمة مش قادر يتحرك وفجأة البوكيه وقع على الأرض ورمى الهدية من إيده وساب الحفلة وأخد العربية ومشي
مراد قرب من تقى: ليه عملتي كدا؟ انتي ماتعرفيش هو كان ناوي على إيه
تقى دموعها نزلت وكأنها بتعلن رفضها عن اللي حصل وردت على مراد: معتش فارق معايا خلاص، انا كدا اخدت حقي
آدم بغضب: انتي باللي عملتيه دا رجعتي مليون خطوة لورا
تقى بتتكلم بانهيار: انا خلاص عملت اللي انا عاوزاه واللي انا شايفة انه صح
تامر قرب منهم واتكلم: انتي ماتعرفنيش بس انا تامر صاحب صقر، صقر كان جاي النهاردة عشان يصلّح كل اللي حصل وانه يبدأ معاكي من جديد وانه كمان بيحبك
تقى بعصبية: دا واحد مابيعرفش يحب دا واحد قاسي وبس
عرفان: لا يا تقى صقر فعلاً قالنا انه حبك وكان ناوي يبدأ معاكي من جديد بس باللي عملتيه دا تقريباً كدا هتنفصلوا بشكل نهائي
بدر: اول مرة اقولك انك غلطانة
ليلى: كنت حاسة ان فيه حاجة هتحصل
تقى بانهيار: دلوقتي بقيت انا اللي غلطانة وهو اللي صح
منال: محدش قال كدا بس مكناش نتوقع منك كدا
تقى قعدت على الأرض ودموعها مغرّقة وشها والكل مشي وسابها وكأنهم بيقولوا ليها انتي مش تقى اللي نعرفها بس اللي كان واقف لسة عماد صاحب صقر اخد الهدية اللي وقعت على الأرض وقرب عليها
عماد: شوفي هديته
تقى رفعت وشها وبصتله: انت مين؟
عماد: انا عماد صاحبه
تقى اخدت منه الهدية وفتحت العلبة وشافت اللي فيها وانهارت أكتر ماهي منهارة
عماد: كان ناوي على بداية جديدة خالص بس للأسف باللي حصل دا محدش عارف ايه اللي ممكن يحصل او ايه هي ردة فعله
تقى بصتله بدموع: هو ممكن يطلقني؟
عماد معرفش يرد عليها يقول ايه وهي بدأت تعيط أكتر…..عماد: طب طالما انتي لسة بتحبيه وعاوزة تكملي ليه عملتي كدا؟
تقى: عشان كنت عاوزاه يحس بالوجع اللي كنت بحسه لما كان بيجرحني ادام اي حد
عماد: بس اللي حصل دا هيغيّر صقر أوي
تقى بانهيار: معتش فارق معايا
عماد: طب قومي عشان تروحي
تقى قامت وخرجوا بارة المكان واتفاجأت بمراد واقف عند عربيته مستنيها
تقى شافته ووشها كله دموع وهو قرب عليها: اكيد مش همشي واسيبك
تقى اترمت في حضنه وبتعيط بصوت: انا تعبت اوي
مراد بص لعماد: حاول تعرف مكانه ياعماد
عماد: حاضر ياعمي
عماد عطى ليهم الهدية واخد عربيته ومشي وبيرن على صقر بس مش بيرد وقرر يروح دهب بس اما يروح لأهله الأول
مراد اخد تقى ورجع بيها على حي السيدة زينب والبنات رغم انهم زعلانين منها على اللي حصل بس سبقوها على هناك، مراد طلع معاها لفوق وهي دخلت اوضتها من غير كلام مع أي حد
مراد بص للبنات: محدش يتكلم معاها في اي حاجة من اللي حصلت وسيبوها تركز في المذاكرة
جميلة: حاضر يا بابا، صقر فين؟
مراد: والله ما عارف بس هنشوف هو راح فين، يلا انا همشي ولو احتاجتو حاجة كلموني
مراد سابهم ومشي رجع الڤيلا، واصحاب صقر بيدوروا عليه وخايفين عليه أوي وطول الليل بيرنوا عليه بس هو قفل تليفونه وقرروا يروحوا دهب عشان اكيد هو راح هناك، وصلوا الشاليه بس للأسف كان مقفول (الوقت كان تاني يوم الصبح)
بدر: طب هنلاقيه فين دلوقتي؟
عرفان بتفكير: تعالوا نشوفوا في السويت بتاعه اللي في الفندق
الشباب اخدوا بعض ودخلوا الفندق من جوا ووقفوا عند الريسيبشن
بدر: صقر الألفي هنا؟
كريم: لا
آدم بهدوء: ياريت ياكريم لو موجود تقولنا عشان عاوزينه في موضوع حياه اه موت
كريم بتوتر: هو موجود فوق في السويت بتاعه بس طلب مني ان مقولش لأي حد
عرفان: ماتقلقش هات بس المفتاح واحنا هنتصرف
كريم عطاهم المفتاح وطلعوا فوق وفتحوا الباب بس صقر مكانش على سريره وكان قاعد في البلكونة
بدر بيتكلم بصوت واطي: هنعمل ايه؟
عرفان: محدش يتكلم معاه في اي حاجة
صقر اتفاجئ بيهم بس ما اتحركش من مكانه……آدم: قلقتنا عليك ياخالو
صقر ماردش عليه وفضل ساكت وبيبص أدامه
بدر قعد جمبه: صقر
صقر قام وراح وقف عند سور البلكونة: لو جايين عشان تتكلموا عن اللي حصل يبقى تمشوا
عرفان قرب منه: لا ياصقر احنا جايين عشان نكون جمبك
صقر بصله: وانا مش محتاج حد جمبي
بدر بزعل: يعني نمشي؟
صقر بهدوء: انا ماقولتش كدا بس مش عاوز اي حد فيكم يتعامل معايا كأني صعبان عليكم عشان انا عمري ما اكون ضعيف
آدم: محدش قال انك ضعيف ياخالو بس احنا قلقانين عليك من بعد اللي حصل
صقر: هو ايه اللي حصل؟…..وبص لبدر: مش كنت عاوزها انا متنازل عنها ليك يا بدر معدتش تلزمني
بدر بصدمة: ايه اللي انت بتقوله دا
صقر بغضب: عاوزني اسيبها على زمتي بعد اللي قالته عني ادامكم كلكم؟ انا فعلا أبقى مش راجل لو سبتها على زمتي بعد النهاردة
عرفان بعصبية: ومين قالك ان حتى لو انت طلقتها انا هاخدها اسمع يا بني آدم انت المرة دي الطالقة الأخيرة وعشان تفكر ترجّعها ليك فيها مُحلل وانت طبعاً فاهم يعني ايه مُحلل
صقر بغضب: ميفرقش معايا
آدم: يعني مش هيفرق معاك ان حد تاني يلمسها او انه يقربلها غيرك ياخالو؟
صقر ماردش عليه ودور وشه بعيد عنهم…..بدر: فكر بالعقل يا صقر وبلاش تهور
صقر بحزن: انا رجولتي إتقل منها بسببها
عرفان قرب منه بغضب: وانت ما كسرتهاش ادام الكل قبل كدا؟ دا انت هِنتها بدل المرة ألف، وجعتها ودوست عليها وجاي دلوقتي تقول رجولتك ياشيخ انت إيه، انت فعلاً واحد قاسي وأناني ذي ماهي قالت
صقر بغضب وعصبية: ايوا ليك الحق تدافع عنها ماهي حبيبة القلب
عرفان ضربه بالبوكس: انت بني آدم حقير
صقر رد عليه ببوكس: انا أبقى حقير لو فكرت اسيبها في حياتي تاني خدها واشبع بيها
عرفان قرب منه ومسكه من هدومه وبيضرب فيه وبدر وآدم بدأوا يبعدوهم عن بعض
بدر بغضب: ايه اللي انتو بتعملوه دا كفاية بقا
صقر بعد عن عرفان بغضب وعصبية: انتو جايين ورايا ليه سيبوني في حالي امشوا
بدر زعل من الكلام واخد عرفان ومشي وآدم هو اللي فضل معاه
آدم: كدا زعلتهم ياخالو
صقر بعصبية: لو ماسكتش همشيك انت كمان
آدم سكت وقال لنفسه انه مش هيتكلم معاه في اي حاجة
عرفان كان مصمم يمشوا
بدر: خلينا نفضل شوية ياعرفان
عرفان بعصبية: عاوز تفضل بعد ماهو طردنا يلا نمشي
بدر: معلش يا عرفان خلينا احنا الكبار
عرفان بضيق: تمام يا بدر انا هروح اجدد الحجز
بدر رن على حفصة وحكالها كل اللي حصل وقفلت معاه ورنت على تقى اللي ردت اول ما شافت اسم حفصة
تقى: وحشتوني اوي
حفصة: ليه عملتي كدا يا تقى
تقى: انتي عرفتي؟
حفصة: ايوا بدر لسة حاكيلي، ليه عملتي كدا وانتي بتحبيه
تقى بدموع: عشان تعبت يا حفصة كان نفسي ارجع كرامتي ادام الكل
حفصة: بس انتي كدا قفلتيها خالص ومحدش عارف ايه ردة فعله
تقى بانهيار وعصبية: معتش يفرق معايا خلاص
حفصة: بس انتي بتحبيه، وذي ما بدر حكالي انه حبك وكان جاي يصالحك
تقى بقسوة: مش عاوزاه
حفصة محبتش تضايقها او تضغط عليها: خلاص يا تقى اهدي، اهم حاجة دلوقتي تركزي في المذاكرة
تقى: بحاول وربنا يعديها على خير
تقى قعدت تتكلم معاها شوية وخلصوا كلام خلاص
مراد عرف من عماد ان صقر في دهب وكان عاوز يروحله بس عماد قاله بلاش دلوقتي لحد ما يبقى هادي والموضوع يعدي عليه وقت شوية، عدا كذا يوم وصقر ذي ماهو ما اتكلمش مع بدر وعرفان وتقريبا أصلاً مش بيخرج بارة الأوضة وآدم بيحاول يتكلم معاه وفي كل مرة بيتعصب وعماد وصل بس هو قرر انه مش هيتكلم في اي حاجة من اللي حصلت
نيجي لليوم اللي هو اول يوم امتحان للبنات وكان اسود يوم في حياة تقى، هي بدأت تلبس وخلصت وواقفة تظبط شعرها قدام المرايا وتليفونها رن برقم غريب وردت
تقى: الو
المحامي: مدام تقى معايا؟
تقى: ايوا انا مين حضرتك؟
المحامي: مع حضرتك كمال المصري محامي استاذ صقر
تقى بتوتر: اهلاً بحضرتك خير؟
كمال: استاذ صقر مضى عقود الطلاق وطلب مني ابلغ حضرتك
تقى بصدمة: عقود الطلاق؟
كمال: ايوا انا بلغت حضرتك دلوقتي عشان تكوني على عِلم بيها
تقى بتسمع الكلام وكأن وقع عليها جردل ماية متلجة ومش بترد
كمال: حضرتك لسة معايا؟
تقى بتوهان: لسة فيه حاجة تانية؟
كمال: لا يافندم انا بس حبيت اعرفك عشان هتوصل لحضرتك ورقة الطلاق
تقى قفلت والتليفون وقع من ايديها وقعدت على الأرض منهارة وليلى دخلت تستعجلها اتفاجأت بحالتها، ليلى جريت عليها بقلق: مالك ياتقى في ايه
تقى بصتلها بعيون كلها دموع: صقر طلقني
ليلى بصدمة: انتي بتقولي ايه
تقى: مش انا اللي بقول، المحامي لسة قافل معايا
ليلى حضنتها وتقى منهارة وبتعيط بصوت والبنات دخلوا على صوتها وعرفوا باللي حصل
جميلة بحزن: اللي عملتيه مكانش سهل
تقى وقفت واتكلمت بغضب وعصبية: دلوقتي انا اللي بقيت غلطانة كل دا عشان فكرت اخد حقي
منال: مش وقته الكلام دا
تقى بصتلهم: اختار اكتر وقت كنت محتاجة فيه قوة، اختار اول يوم امتحان عشان يرد اللي عملته بقسوة صعبة اوي
البنات واقفين مش عارفين يردوا يقولو ليها ايه
ليلى بتساعدها تقوم: قومي يا تقى عشان وقت الامتحان وان شاء الله هيبقى كويس وتطلعي مبسوطة
تقى قامت معاها وهي تايهة وكأنها جثة هامدة وماجد كان مستني تحت عشان ياخدهم معاه للجامعة واول ما شاف تقى كدا قال اكيد حصل مصيبة بس قرر انه مش هيسألها غير لما هي تتكلم وركبوا العربية واتحركوا
صقر راح يشوف بدر وعرفان اللي لسة في دهب وشافهم قاعدين عند حمام السباحة وقعد ادامهم وبصلهم: انا طلقتها
عرفان عدل نفسه وبصله بصدمة: طلقت مين؟
صقر بهدوء: هتكون مين يعني
بدر بعصبية: اللي انت هببته دا اكبر غلط
صقر بعصبية: وانت مستني مني ايه بعد اللي هي عملته
عرفان بيحاول يمسك نفسه عشان مايقومش يضربه ويتخانقوا تاني: ودا حصل امتى؟
صقر: من كم يوم بس المحامي لسة مبلغها من شوية
بدر بصله بصدمة اكبر: رايح يبلغها وهي نازلة اول امتحان ليها ياصقر ياجبروتك يا أخي ايه القسوة دي
صقر ببرود: قسوة بقى ولا مش قسوة معتش يهمني ولا يفرق معايا
عرفان: ياريتها ما حبتك
صقر ابتسم بسخرية: امال هي هتحبك انت؟
عرفان: وعد مني ليك هخليها تحبني وساعتها هتجوزها
صقر قام هجم عليه ومسكه من رقبته: نجوم السما اقربلك
عرفان باستفزاز: معتش ليك كلام عليها ولا هينفع تمنعها خلاص
صقر سابهم ومشي وفضلوا فاعدين مصدومين من اللي حصل
بدر: يعني كدا خلاص؟
عرفان: احسن عشان اتجوزها واخليها اسعد انسانة في الدنيا
بدر بصله: بلاش يا عرفان انت كدا هتعمل عداوة بينك وبين صقر
عرفان: معتش يهمني
آدم عرف من منه اللي حصل وعامل ذي المجنون بيدور على صقر واول ما شافه جري عليه: ايه اللي انت عملتو دا
صقر ببرود: كويس انك عرفت
آدم بعصبية: عرفت وزفت ايه دلوقتي، انت ايه يا اخي مش شايف ان باللي عملته دا عمرك ما هتتجوزها تاني ولا هيبقى ليك كلمة عليها ولا اي حاجة خالص
صقر: مش مهم
آدم بحزن: مكانش ينفع اللي عملتو دا، دا النهاردة اول يوم امتحان ليها حالتها صعبة اوي يا خالو
صقر بعدم اهتمام: مايهمنيش
آدم بصله بحزن: انا راجع القاهرة
آدم لف وشه عشان هيمشي بس وقف على كلمة صقر وهو بيقوله: ايه رايحلها؟
آدم بصله بزعل واضح: انا رايح لأختي اقف جمبها في محنتها لأن هي للأسف ملهاش اخوات
آدم سابه ومشي واقف مكانه ذي التمثال من غير اي ردة فعل
البنات دخلوا الامتحان وبعد حوالي ساعتين ودا تقريباً وقت الامتحان خرجوا سوا
ماجد واقف مستنيهم وبيطمن عليهم…..ليلى: الحمدلله كان كويس
ماجد بص لتقى: وانتي ياتقى عملتي ايه؟
تقى بتوهان: انا والله ما عارفة انا كتبت ايه، هو ينفع أأجل امتحانات الترم دا للسنة الجايا؟
ليلى: لا يا تقى اوعي تعملي كدا اوعي تباني ضعيفة وتحسسيه انه خسّرك مستقبلك مش دا اللي مامتك كانت بتتمناه
تقى بانهيار: وباردوا اللي حصلي امي مكانتش تتمناه ليا
ماجد: فكري في نفسك ونجاحك السنين اللي فاتت ما تجيش في آخر سنة ويكون التقدير وحش
تقى فكرت في كلامهم ومسحت دموعها وبصتلهم واتكلمت بقوة وثقة: انا هكمل وعُمري ما هقف ولا حد يقدر يخسّرني نجاحي اللي عافرت سنين عشان اوصله، انا هقدر اقف على رجلي من تاني وان شاء الله هنجح بامتياز ذي كل سنة
ليلى ابتسمت: ايوا كدا، انتي كدا تقى اللي نعرفها
ماجد: تحبوا نروح نتغدا سوا
تقى بصتلهم: اخرجوا انتو وانا هتمشى شوية
ليلى: لا مش هنتغدا من غيرك
تقى: والله ما ليا نفس صدقوني
ماجد: نفسك هتتفتح معانا يلا بقى عشان انا جعان وخرجت من غير فطار
ليلى ضحكت: يلا عشان شوية وهياكلنا
تقى سمعت كلامهم وراحت معاهم
بدر وعرفان بيجهزوا نفسهم عشان يرجعوا البلد
عِرفان: ماتنساش اي حاجة
بدر: حاضر، عِرفان مانقعد شوية كمان
عِرفان: لا يا بدر انا زهقت لو حابب تقعد انت براحتك انا مش هقعد هنا دقيقة واحدة مع البني آدم دا
بدر بهدوء: هو انت بجد هتتجوزها؟
عِرفان ساب اللي في ايده وقعد: لا يا بدر ومش عشان انا مابقتش بحبها لا بس انا بقيت بشوفها بنظرة تانية، دلوقتي تقى تايهة وانا عمري ما هستغل دا عشان بس توافق تتجوزني انا مش هغصب على أي واحدة تتجوزني او انها تقبلني بس كل الحكاية انها صعبانة عليا وايوا انا بحبها واوي كمان بس انا قولت كدا عشان أعانده وآه اتمنى انها تكون من نصيبي بس مش عشان تلاقي اللي ينسيها اللي حصلها ولا أنا الراجل اللي أحاول اخليها او أخلي واحدة تحبني، الحب مش بيجي غير بالرضا غير كدا يبقى مش حب يا بدر فهمتني؟
بدر ابتسم: ايوا فاهمك يا عِرفان وربنا يرزقك بننت الحلال اللي تنسيك العالم كله وتكون أسعد واحد في الدنيا
نيجي لحفصة قاعدة في بيتهم ومعاها حورية بنت خالتها اللي عايشة في اسكندرية ودي أول مرة تنزل البلد (هي اسمها حورية وفعلا حورية، بشرتها بيضا وبتكون وردية دايماً وعنيها خضرا بلون الزرع وشعرها طويل ناعم وبطبيعته لونه أصفر وطول الوقت سايباه على ضهرها، تقريباً هي ذي العروسة الباربي)
حورية: لسة حاجة نقصاكي؟
حفصة: بصي هو لسة كم حاجة كدا هننزل انا وانتي نجيبهم
حورية ضحكت: انا عارفة انك هدوخيني معاكي
حفصة بغضب: لا وحياة ماما، انتي جايا في الآخر وتقوليلي هدوخك يلا يابت
حورية بتوتر: بقولك ايه هو فين؟
حفصة ابتسمت: عِرفان؟
حورية بغضب: هو انا يعني هسأل على حد غيره
حفصة: في دهب مع بدر هما هيوصلوا بكرة ان شاء الله، حورية عاوزة اسألك سؤال
حورية قعدت جمبها: سؤال ايه؟
حفصة: ليه مُعجبة بيه، يعني فيه في اسكندرية شباب كتير وحلوين انا مش بقول عِرفان وحش بالعكس هو شكله وسيم وراجل شرقي أصيل بس اشمعنا هو وانتي مختلفة عن اللي هنا تماماً ازاي هتعرفي تغيري كل دا؟
حورية: اللي بيحب حد بيتغيّر عشانه، انا عارفة ان حياتي غير هنا بس ليه لا؟ انا بحبه وحبيته من اول مرة شوفته فيها كانت مجرد صورة آه بس من وقتها كان نفسي آجي هنا اوي عشانه والحمدلله جات الفرصة اهي
حفصة: طب وابوكي هيوافق سيبك من خالته عشان هي هتوافق عشانك بس تفتكري ابوكي هيوافق؟
حورية: انا هقدر اقنعه بس يحصل وساعتها الدنيا كلها هتوافق
حفصة: طب مستعدية تتحجبي؟
حورية: هي خطوة جديدة عليا بس مستعدية لأن محتاجة اللي يشجعني ويغيرني لأن انا فكرت فيها كتير بس للأسف برجع تاني في كلامي محتاجة حد يشجعني
حفصة سرحت في حب عِرفان لتقى وخصوصا بعد اللي حصل دا ياترى هو ناوي على إيه بس محبتش تضايق حورية: ربنا يسعدك ياحبيبتي
حورية: هتساعديني؟
حفصة ضحكت: هساعدك بس من بعيد لبعيد
حورية خبطتها بالمخدة: يارخمة
عماد هو كمان بيجهز شنطته عشان يرجع القاهرة
صقر دخل شافه: انت ماشي انت كمان؟
عماد: ايوا ياصقر كفاية قُعاد بقى الشركة محتاجة لحد فينا وأبوك مش هيقدر على كل دا لوحده
صقر: يعني كلكم ماشيين
عماد بصله: وانت ليه قاعد هنا ماترجع معايا، انت كنت الاول جاي هربان من اللي بيحصل لكن دلوقتي انت واحد معتش فارق معاك حاجة يبقى ملهاش لازم القُعاد هنا
صقر: انا هرجع بس على فرح بدر
عماد: براحتك يا صاحبي يلا سلام
عماد قفل الشنطة ومشي وسابه واقف مكانه مش عارف يعمل ايه ولا اللي جاي شكله ايه
نادية وفريدة قاعدين مع مراد
مراد: انا لحد دلوقتي مش قادر استوعب اللي حصل ازاي هو يعمل كدا
نادية: كانت ردة فعل
فريدة: كدا صقر معتش ينفع يرجعلها من غير مُحلل
مراد: صقر مش هيقبل أصلاً يرجعلها بعد ماتكون لراجل تاني
نادية: يعني مافيش اي حل ليهم خلاص؟
مراد: للأسف كدا خلاص
فريدة: اكيد ربنا شايل لكل واحد فيهم حياة تانية
منال قاعدة مع احمد في المستشفى وزعلانة عشان تقى
احمد: ان شاء الله هتتحل
منال: ازاي بس يا احمد ودي الطالقة الأخيرة
احمد: طب ليه مفكرتوش فإنهم كدا هيكونوا احسن
منال: احسن ازاي بقى وهما الاتنين بيحبوا بعض
احمد: عادي، يمكن ربنا له حكمة في كدا
منال: بس كدا مش هيكونوا لبعض
احمد: ما اكيد نصيب كل واحد فيهم مش مع بعض
منال: انا بجد خايفة عليها اوي، يعني انا مستغرباه بجد ليه حب ان المحامل يعرفها خصوصاً وقت الامتحان لا وكمان اول يوم
احمد: صقر فاكر بإن بكدا قدر يكسرها ذي ماكسرته ادام الكل
منال: بس دي كانت ردة فعل على قسوته ليها
احمد: واللي حصل منه باردوا كان ردة فعل عن اللي هي عملته، اه انا عارف انه آذاها كتير بس هو راجل ورجولته راحت بسبب بنت
منال بصتله: يعني عشان راجل يجرحها بالشكل دا ويعمل اللي هو عمله؟
احمد: انا ماقولتش كدا بس كل واحد فينا بيختلف عن التاني، وصقر مفكرش في اللي ممكن يحصل هو بس كان عاوز يردلها اللي هي عملته
منال: انا والله مابقيت عارفة اقف مع مين فيهم، بس هو اللي ابتدى الوجع والقسوة وياريتها فعلا ماحبته
احمد: الحب بيجي مرة واحدة لا بنعرف امتى ولا بنخططله كل الحكاية انه بيجي في وقت يمكن مانكونش مستعديين له او مش حاسيين بيه ودا نفس اللي حصل مع صقر بس هو ضيّع كل دا بسبب غبائه وكبريائه واللي جاي بعد كدا الله اعلم بيه
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا