رواية صراع القاسم الفصل العشرون 20بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية صراع القاسم الفصل العشرون 20بقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات
#سلوي_عوض
#صراع_القاسم
بارت 20
حمزه: بقول تعالي معايا هخليكي تشوفي قاسم اخوكي نواره
نواره: كتر خيرك
حمزه: طاب خليكي هنا دقائق وجايلك
نواره: حاضر
ليدخل حمزه الي غرفه النوبتشيه
حمزه: قاسم اختك برا وعايزه تشوفك
قاسم: نواره وكيف جات وحديها
حمزه: اعمل ايه
قاسم: بعد اذنك خليها تدخل دهب بس هيا كده هتشوفني
قاسم: متخافيش
(يخرج حمزه ويدخل نواره)
نواره: لتجري نواره علي قاسم نواره ببكاء جاسم اخوي وحشتني جوي واتبهدلت وانته مش موجود
قاسم: ماعاش ولا كان اللي يزعلك واخوكي موجود
نواره: لتنظر نواره الي دهب نواره ايه ده دهب انتي روحتي فين انتي وفاتن وايه اللي جابك هنيه
قاسم: اسمعي يا نواره الكلام اللي تسمعيه هنا ميطلعش برا لو كتي عايزاني أخرج براءه
نواره: ياريت يا اخوي تخرج انته متعرفش خواتك وحريمهم عاملين فيا انا وامك ايه بيضربونا يا جاسم وكمان بيضربو عيالك ومجوعينهم
قاسم: بتجوللي ايه
نواره: والله العظيم بيعملو كده
(وها هنا يدخل منصور ومعه المشاريب)
حمزه: خدي يا انسه نواره اشربي الليمون وهدي نفسك
نواره: شكرا عصام احكيلنا يا بنتي علي كل حاجه
نواره: حاضر
(لتقص عليهم نواره كل ماحدث)
قاسم: خليهم براحتهم انا السبب ف كل ديتي بس والله خلاص انا من يوم موت ابوي وانا خدت جرار اني هبطل البخل وهعاملكم زين
نواره: بفرحه يعني انا مش هتجوز عبدالسميع
حمزه: عبدالسميع مين والله اخلص عليه
عصام: اهدي يا روميو
حمزه: قصدي يعني أنه مجرم
نواره: بس بردك معرفتش دهب هنا ليه
قاسم: انا هجولك اصل دهب ليقص عليها قاسم كل شيء
نواره: بدموع يعني امي جتلت ابوي
قاسم: خلاص يا نواره
نواره: وكمان مهران هو وخالي اللي ساعدوها علي خطف دهب وفاتن وانا اللي كت عاوزه اتجوزه
حمزه: (بعصبيه) تتجوزي مين انتي نواره في حاجه
عصام: يقترب من حمزه ماتهدي بقا انته ايه مالك بيها
حمزه: مش عارف يا خالي البت ديه حركت مشاعري وخلت قلبي يدق لاول مره
عصام: طاب ابعد عيونك عنها انته مالك متنحلها كده ليه
حمزه: خلاص خلاص قاسم فاتن طلعت اختنا من ابونا
نواره: معجوله اه عشان كده ابوي الله يرحمه صمم يخليها تتعلم ده كان بيعاملها احسن منينا كلنا
قاسم: ودهب تبجا بت خالتها
نواره: طاب انته هتعمل ايه دلوك
قاسم: اخبار عبدالسميع معاكم ايه
نواره: معرفش انا كل اللي سمعته أنه جال لامك أنه مجوملك محامي كبير وان انته جولت للمحامي متخليش حظ منينا ياجي يزورك
حمزه: اه عشان يلعب براحته
نواره: المهم دلوك عيالك صعبانين عليا ومافيش حاجه ف يدي اعملهالهم
قاسم: مش عارف والله يا اختي
عصام: انا عندي الحل
قاسم: خير يا باشا
عصام: نواره تحاول تخرج الولاد وانا ها اخدهم ويقعدو معانا
حمزه: وانتي كمان يا نواره لازم تسيبي البيت وتقعدي معانا
قاسم: تجعد معاكم فين
عصام: اقولك انا اصل حمزه ابن اختي وانته عارف اني متجوزتش وقاعد معاهم ف فيلا علي ادنا كده
قاسم: كتر خيركم
عصام: اسمعني يا قاسم لازم يقعدو معانا عشان محدش يضغط عليك بيهم
قاسم: كلام حضرتك صح
حمزه: (بفرحه) يعني هتيجو تقعدو معانا
نواره: اللي يشوفه جاسم
قاسم: خلاص يا نواره حاولي تنزلي العيال وخديهم وروحو عند الباشا
حمزه: طيب هاتي تليفونك يا انسه نواره عشان اتابعك
(عصام في سره) عصام: يخربيتك ياحمزه هتفضحنا
نواره: لتنظر نواره الي قاسم ليقول لها خلاص يا نواره اديله تلافونك وابجي كلميه لما تعرفي تخرجي بالعيال
نواره: حاضر يا اخوي طاب وانته دلوك هتعمل ايه
عصام: هيخرج يا بنتي عشان نقدر نقبض علي عبدالسميع متلبس هو واللي معاه
نواره: وهتجبضو علي امي
عصام: طبعا لاءنها يعني قاسم مجرمه عارفين ياباشا بس انا ليا عندي طلب
عصام: خير قول قاسم بعد اذنكم يعني كت عايزكم تاخدو دهب وفاتن معاكم عشان اكيد عبدالسميع هياءذيهم
دهب: بس انا عايشه مع امي
عصام: انتو اصلا من الصعيد دهب له امي من الاسماعيليه بس جات هنا عشان خالتي شريفه الله يرحمها
عصام: والدتك من عيله مين
دهب: امي جالتلي أن ابوي من عيله مغاوري وامي من عيله عسل
عصام: والدتك من عيله عسل
دهب: اه هو حضرتك تعرفها
عصام: له عادي بس بساءل خلاص يا بنتي انتي تجيبي والدتك وفاتن وتيجو علي الفيلا عندنا عشان الكل يبقا ف الامان
دهب: خلاص حاضر
عصام: اما انت بقا يا قاسم بعد ما نواره تجيب الولاد عندنا هتخرج وهنقول إن الطب الشرعي قال إنها بودره للحشرات وهمتك معانا عشان نقبض علي العصابه زي ما انا متعود منك
نواره: طاب همشي انا بجا
حمزه: استني هخرج معاكي اوصلك لتخرج نواره ومعها حمزه
حمزه: انسه نواره رقمي معاكي ابقي كلميني اول متعرفي تخرجي بالولاد عشان اجي اخدكم
نواره: حاضر
حمزه: عن اذنك انا بجا عشان اروح
حمزه: طاب ممكن تخلي بالك من نفسك عشان خاطري
نواره: لتبتسم حاضر
(لتذهب نواره)
حمزه: ليقول خطفتي قلبي يا نواره وانا اللي كنت فاكر اني عمري ما هحب لكن اديني طبيت زي الجردل لاء جردل ايه زي الشاطر
حمزه: بس ازاي ديه امها مجرمه وقتلت ابوها ايه ده يا حمزه وهيا ذنبها ايه البنت مش مسؤوله عن أفعال امها ادخل اشوفهم احسن
(ليدخل حمزه عليهم)
دهب: نواره مشت
حمزه: اه مشيت دهب وانا كمان هروح عشان اطمن امي
عصام: انتي تروحي وحمزه هيكون معاكي عشان يوصلكم البيت عندنا قاسم بس مش ممكن اخت حضرتك تضايج ده كده اختي بعيالها ودهب وفاتن والدتها
عصام: بالعكس اختي طيبه جدا وهتفرح بيهم اوي عشان قاعده لوحدها مافيش حد معاها غير الشغالين ودائما بتشتكي من الوحدة
حمزه: صدقني يا قاسم امي هتحبهم اوي
عصام: طاب ياله روح مع دهب بس هتمشو من طريق تاني عشان محدش يشوفكم مع بعض ولو سمحتي يا دهب خليكي زي ما انتي بالنقاب وياريت والدتك وفاتن كمان يلبسو زيك
دهب: حاضر بس جاسم هيعمل ايه
عصام: هااخده معايا علي الفيلا وبعد كده هنقول أنه خد براءه بس ياحمزه هتنبه علي كل اللي ف القسم محدش يجيب سيره باللي حصل هنا
حمزه: تمام ياله يا دهب
دهب: حاضر لتخرج دهب مع حمزه
حمزه: استني انتي ف العربيه وانا جايلك
دهب: حاضر لتركب دهب السياره
حمزه: شاويش منصور منصور نعم يا افندم حمزه مش عايز اي مخلوق يعرف اي حاجه عن اللي حصل هنا وشدد علي العساكر وكمان صاحبك بريء
منصور: بفرحه ما انا جولت لحضرتك حمزه اعمل زي ما قولتلك
: ليركب حمزه سيارته ومعه دهب متجهين الي منزلها
حمزه: انسه دهب ممكن اساءلك سؤال
دهب: اتفضل
حمزه: هيا نواره كانت مرتبطه بابن خالها بتحبه يعني وبيحبها سامحيني ف السؤال ده
دهب: والله انا كل اللي اعرفه انها كانت عايزه تمشي من البيت وخلاص عشان يعني جاسم بخيل جوي وأمه ماسكه علي الدنيا
حمزه: طمنتي قلبي
دهب: انا شايفه كده أن فيه حاجه من ناحيتك لنواره
حمزه: بصي انا ماليش اخوات خالص ويعني لو ممكن نبقا اخوات
دهب: يا سلام ده شرف ليا
حمزه: طاب بما انكم يعني هتقعدو مع بعض عندنا عايزك تساءليها عن رءيها فيا
دهب: لتضحك اللي هو ازاي يعني هيا جعدت معاك غير شويه صغيرين اجولك انا تعمل ايه
حمزه: قوللي دهب تتصل بيها وتطمن عليها جصدي يعني تحسسها بالاءمان
حمزه: إن كان كده ماشي بس برده ابقي اساءليها
دهب: حاضر ادينا وصلنا انا هنزل بجا اجيبهم واجي
(حمزه) متتاءخريش لتنزل دهب من السياره وتدخل المنزل
ليلي: اما يا اما ليلي تعالي يا بتي عملتي ايه دهب مش وجته فين فاتن فاتن انا اهو
دهب: طاب ياله بينا هنمشو من هنا
ليلي: هنروح فين
دهب: هنروح بيت الظابط حمزه عشان عبدالسميع عارف البيت هنا ياله بجا
ليلي: طاب وحاجتنا دهب بعدين بعدين ياله بجا وكل واحده فيكم تلبس نجاب
(اما حمزه فكان يتصل علي نواره)
حمزه: نواره السلام عليكم
نواره: وعليكم السلام وصلتي
حمزه: نواره اه وصلت انشاء الله اول ما الكل ينامو ها اخد العيال وانزل
نواره: حمزه قدامك وقت قد ايه
حمزه: نواره يعني حوالي أربع ساعات عشان اطمن أنهم نامو
نواره: حمزه تمام بعد اربع ساعات هتلاقيني واقفلك بعيد عن البيت شويه
نواره: تمام
حمزه: خلي بالك من نفسك عشان خاطري
نواره: حاضر ليغلق حمزه الهاتف مع نواره
(لتفتح دهب باب السياره)
حمزه: اركبي يا اما وانتي يا فاتن ياله نواره ياله يا باشا
ليلي: السلام عليكم
حمزه: وعليكم السلام متقلقوش انتو هتكونو ف امان
(اما ف القسم فها هو عصام يخرج ومعه قاسم متجهين الي منزلهم وبعد ساعه يصل حمزه وخلفه سياره اللواء عصام)
حمزه: اتفضلو البيت بيتكم ليدخلو بالفعل
عصام: تعالي يا قاسم ادخل
قاسم: ليدخل قاسم ناديه والده حمزه حمدالله علي سلامتكم
ليلي: من تحت النقاب
عصام: وناديه معجوله ديه
عصام: يتحدث إليها ايه يا ليلي مش عايزانا نشوفك ولا ايه
ناديه: ليلي مين
عصام: ليلي عسل يا اختي ناديه بفرحه لولا حبيبتي لترفع ليلي النقاب اذيك يا عصام اخبارك ايه
عصام: زي ما سيبتني ناديه بفرحه الحمدلله اني شوفتك يا لولا
(حمزه ودهب) فيه ايه هو انتو تعرفو بعض
عصام: من ساعه ما شوفت دهب ولقيت فيه شبه كبير بينها وبين المرحومه شريفه وانا بقول لنفسي مستحيل يكون في حد يشبه حد بالنسبه الكبيره ديه
ناديه: متتكلمي يا ليلي قوليلنا كنتي فين السنين ديه كلها وليه مشيتي
ليلي: عاوزين تعرفوا انا كنت فين وبعمل ايه وانتو حتي مساءلتوش عليا
عصام: مين اللي انتا مساءلناش عليكي انا روحتلك بيتكم كذا مره وناديه لفت عليكي كتير وعرفنا أن شريفه الله يرحمها اتوفت قولنا اكيد زعلانه علي اختها وموجودة ف مكان وهترجع تاني
ليلي: فاكر يا عصام لما قولتلك اني فرحانه اوي وعندي مفاجاءه ليك وروحتلك عند البحر ف الفيلا اللي كنت قايلي أنها بتاعتنا وهنعيش فيها
عصام: اه فاكر
ليلي: ما انا لما روحتلك علي الفيلا للاسف لقيتك قاعد مع واحده وبتقولها انك بتحبها وانك هتطلق مراتك عشان مبتخلفش وقتها كنت عايزه اقولك اني حامل لكن لما شوفت خيانتك بعنيا حصلتلي صدمه وشريفه اختي الله يرحمها وقتها اتجوزت محمد البكري وخدها وبنالها بيت ف الصعيد وخدوني اعيش معاهم
عصام: انتي بتقولي ايه انتي كنتي حامل
ليلي: اه وربنا اداني اجمل هديه ف الدنيا دهب
عصام: يعني دهب بنتي ليلي للاءسف اه وعشان مكنتش عارفه اسجلها باءسم مين شريفه قالتلي هنكتبها باسم محمد البكري ووقتها الطمع عماني وقولت حلو عشان كمان تورث فيه
عصام: انتي بتقولي ايه دهب بنتي ليلي اه بنتك
عصام: يقترب من دهب بنتي حبيبتي ليه يا ليلي حرمتيني منكم العمر ده كله
دهب: يعني ده ابويا
ليلي: اه هو ابوكي الحقيقي انا تعبت من الكدب ربنا يسامحك خليتني انا وبنتي نعيش طول عمرنا من غير راجل وبنتي اتربت من غير اب
دهب: وانا اول ماشوفت حضرتك قلبي دق واتلخبط
عصام: عارفه يا ليلي لو كنتي ساءلتيني كنت هقولك اني ديه كانت جاسوسه وكنت بوقعها يعني شغل عشان اترقي وعشان البلد انتي عارفه وقتها انا كنت ظابط صغير لكن لاء نصبتي نفسك قاضي وجلاد وحكمت علينا نعيش بعيد عن بعض وبنتنا تتربي بعيد عني كنتي ادي نفسك فرصة عشان تعرفي الحقيقة
(حمزه) ايه ده هو ده فيلم عربي ولا ايه
ناديه: لاء يا حبيبي ديه حقيقة دهب انا مش مصدقه نفسي
ناديه: مش انتي قولتيلي ابوكي مات ليه يا امي حرام عليكي تعملي فيا كده مره تكتبيني باءسم واحد مش ابويا ومره تانيه تقوليلي ابوكي مات وتزرعي ف عقلي الانتقام من عيله محمد البكري عشان هما السبب ف موت خالتي وبعد كده تقوليلي اصلي كنت عايزاكي تورثي مع ولاده وبعد كده تقوليلي الطمع عماني
دهب: ليه يا امي كده ده انتي ممكن متكونيش امي ما انا طول حياتي عايشه ف كدبه كبيره
ليلي: انتي بتجوللي ايه وهان عليكي تنطجيها
دهب: اعمل ايه انا مبجيتش عارفه انا مين ويمكن كمان ديه كدبه جديده ما هو عصام بيه لوا كبير واكيد غني ليلي له والله العظيم ابوكي ولما مش مصدجاني نعملو تحليل
دهب: انا اه جلبي وعجلي اتلخبطو اول ماشوفته لكن من كتر الكدب مبجيتش اصدج اي حاجه تجوليها
عصام: انتي بنتي يا دهب من غير تحاليل او اي حاجه
ناديه: اه يا حبيبتي انتي بنته يعني بنت اخويا قاسم مش حضرتك جولتلي أنك متجوزتش
عصام: كنت هقول ايه يعني هقولك اتجوزت ومراتي هربت مني
تكملة الرواية من هنااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا