رواية نقاء قلبي الفصل السابع عشر 17 بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية نقاء قلبي الفصل السابع عشر 17 بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات
#نقاء_قلبي
قعدوها علي الكرسي ،وربـ.طوا أيدها بالجهاز في الكرسي....وكمان حطوا حاجة علي دماغها.
وبدأت تشغله،وصوت صر*اخ ليل دوى في الاوضة كلها.
دخلت جميلة بسرعة وخوف وقفلت الباب وراها وقربت من الدكتورة بعصبية: انتي اتجننتي ،دا انا سامعة صوتها من برا....مش قادرة تحطي حاجة تكـ.تم صوتها دا!!!
الدكتور:حاضر هشوف حاجة.
وجابت لا*صق ،وقربت من ليل ال بتعيط با*لم.
وحطته علي فمها.
وبدأت تشغل الجهاز تاني ،وجميلة واقفة بغر*ور وعاقدة ذراعيها ومبتسمة بخبث.
فجأة الباب خبط،وجميلة والدكتورة اتخضوا....بعدوا الأجهزة عن ليل وخبوها، وشالوا ليل وحطوها علي السر*ير.
الدكتورة فتحت وكانت رنيم،رنيم دخلت باستغراب لما شافت جميلة:انتي بتعملي ايه هنا؟!
جميلة بتوتر: ع عشان اطمن علي ليل.
رنيم بسخرية:اه تطمني عليها ،اوكي....اطمنتي بقي!!! يلا برا.
جميلة بغي*ظ:اتكلمي معايا كويس.
رنيم:ماشي ،اتفضلي برا بقي ،عايزة اتطمن عليها.
جميلة بسخرية:هه ،اوكي.
وخرجت جميلة هي والدكتورة بتوتر وضيق.
رنيم قربت من ليل ال بتترعش بقوة ،حتي شفا*يفها كمان....وبتتنفس بسرعة وانفاس مرتعشة.
رنيم قربت منها ومسحت علي جبينها :الف سلامة عليكي.
ليل كانت باصة للسقف برعشة،وبسبب الدوا ،الحالة بدأت تظهر مرة تاني.
رنيم استغربت منها وقلقت ،قامت ومسكت تلفونها واتصلت بعز.
في الخارج
جميلة ببرود:هتقول حاجة لعز؟!
الدكتورة: لو علي ليل ،فا هي بسبب مش هتقدر ،دي ممكن تخاف منه هو اصلا....وكمان لسا*نها هيتـ.شل ،من الكهـ. ربة ال اخدتها.
جميلة:كويس....انا عايزاكي تعملي فيها كدا كل يوم ،لحد ما نخلص منها.
الدكتورة بخوف:انتي تخلصي منها ،وعز بيه يخلص عليا.
جميلة:متقلقيش ،هخليكي تسافري انتي وجوزك....المهم ،مفعول الدوا دا بيقعد قد ايه؟!
الدكتورة:يعني من ست ل سبع ساعات.
جميلة :تمام.
ومشيت جميلة من قدامها وهي بتفكر تكمل خطتها ازاي.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفة ريتاج.
دخلت جميلة وشافت ريتاج علي الارض، وضامة رجلها.
قربت منها جميلة بتمثيل القلق:مالك يا ريتاج ،قاعدة ليه كدا.
ريتاج اتخضت وقامت وقفت بتوتر:ه ها ا لا ،لا مفيش.
جميلة:ازاي بس ،دا واضح عليكي جدا انك خايفة.
ريتاج دموعها نزلت غص*ب عنها ،وقعدت علي السرير.
جميلة قعدت جمبها وحطت أيدها علي كتفها:قوليلي،في ايه ....واعرفي اني مش هقول لحد.
ريتاج بصت لها بدموع وخوف:وعد؟!
جميلة بابتسامة خبيثة:وعد.
ريتاج بصت للأرض وبدأت تحكي ليها.
جميلة بصدمة:ايه ،يعني انتي طلعتي متجوزة؟!
ريتاج بدموع:اه ،و ومش عارفة اوصل لجوزي لحد دلوقتي.
جميلة بخبث:طب هو اسمه ايه؟!
ريتاج:اسمه عمار العوضي.
جميلة بصدمة:ايه؟! دا اتقـ. تل.
ريتاج بصت لها بصدمة واستغراب:ايه!!!انتي بتقولي ايه؟!
جميلة مسكت تلفونها:ايوا يابنتي ،دول ناشرين عنه ،في حد هـ.جم عليه هو ورجالته ،ومخلص عليهم بطريقة وحـ. شية.
وأخرجت صورة الاخبار في تلفونها ،وعطت التلفون لريتاج ال اتصدمت ودموعها نزلت.
جميلة بحزن:معلش يا حبيبتي اهدي.
ريتاج بدموع:مين ال عمل كدا؟!
جميلة بخبث:الله اعلم ،لسة محدش يعرف.
واكملت بخبث اكبر:بس عز ممكن يكون عارف حاجة.
ريتاج بصت لها بخوف وتوتر وسكتت وبصت قدامها بشر*ود.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
خارج غرفة ليل.
جه عز بسرعة من مكالمة رنيم،وشاف رنيم واقفة قدام الاوضة بخوف.
عز:في ايه؟!
رنيم بتوتر: ل ليل ،دخلت عليها وكانت تعبا*نة ،وبتترعش بقوة....و وبعدين.
عز بغضب:وايه؟!
رنيم: وبعدين بدأت تصر*خ تاني,وبهـ.دلت الدنيا....انا مش عارفة البيت بقي غر*يب ليه كدا....دا انا لسة شايفة جميلة امبارح بتخبي كوباية العصير في شنطتها.
عز نظر برفعة حاجب وشك:جميلة؟!
رنيم:اه ،جميلة.
عز بص قدامه شوية وهو بيفكر وبعدين دخل بسرعة وشافها قاعدة وضامة رجلها عند الزاوية وهي مخبية وشها.
قرب منها ،لكن هي بصتله بخوف:ابعد،ا ارجوك....ا انا معملتش حاجة.
عز استغرب وقلبه وجـ.عه عليها،وهي قامت ووقفت بخوف وهي منكـ.مشة ،وعز بيبصلها بو*جع وباستغراب من حا*لتها ال زادت.
قرب منها بهدوء ولسة هيمسكها. لكن هي صر*خت: اوعييييي،ابعد عنييييي....انا بكر*هكككك.
عز استغرب من ردها،وبهدوء:طب اهدي دلوقتي ،اهدي انتي تعبا*نة.
ليل عيطت ووقعت علي الارض بدموع :انا بكر*هك....بكر*هكم كلكم،ابعد عني مش عايزة حد هنااااا.
وضمت رجلها تاني ومسكت رأسها با*لم.
عز نظر للادوية ال علي الكمود ،قرب منها واخد منهم علبة ونظر لها بشـ.ك....سأل عنه في الانترنت ،ولقا أنه مضا*د اكتـ.أب عادي وليس به ضر*ر ،استغرب اكتر.
ولكن لاحظ أن ما بداخل الزجاجة لون آخر غير لونها الطبيعي.
وضعها في جيبه ونظر ل ليل بهدوء وهي ضامة رجلها ومخبية وشها وبتعيط.
قرب منها بهدوء وحط جنبها قطعة شوكولاتة ،وهو ينظر لها بحزن.
خرج....وهي رفعت رأسها ببطء، نظرت للباب بحزن ودموعها لسة علي خد*ودها،وبعدين نظرت للشكولاتة ،اخدتها ونظرت لها....افتكرت حاجة.
وقامت بسرعة وضيق ،وقررت أنها مش هتفضل هنا ،جه في دماغها فكرة ،وقامت وجهزت خطـ.تها،واستعدت.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في مكتب عز
دخل بغضب ورما جاكته علي الارض بقوة.
مسك تلفونه واتصل بكريم:تيجي حالا ،عايزك.
قرب من خزنته وفتحها، اخد منها بعض الأوراق ،لفت نظره قسيمة جوازه هو وليل ،مسكها ونظر فيها وافتكر الماضي....شعر بالذ*نب،انه د*مر حياة طفلة ،وكبرها في السن من غير حب ولا مشاعر.
حطها مكانها وقفل الخزنة ،ولسة هيمشي ويتجه للمعـ.مل.
فجأة الباب اتفتح وكانت ريتاج ،دخلت وقفلت الباب وراها:عايزة اقولك حاجة.
عز بحده:انا مش فاضي،ويستحسن تمشي من وشي ،يا اما هخلص عليكي.
ريتاج بسرعة:هقولك مين ال معايا في الصور.
عز نظر لها بغضب.
ريتاج بخوف:د دا عمار،عمار العوضي.
نظر لها بشدة من ردها،فكيف يخبرها بأنه قتـ*له.
ريتاج بحزن ودموعها بتتجمع في عينها:ا انا سمعت أنه اتق*ال ،ا ارجوك يا عز لو تعرف مين ال عمل كدا قولي....د دا جوزي ،و وانا بحبه.
نزل كف قوي علي وشها ،اوقعها علي الكنبة.
عز بغضب: لا ولسة بتقولي جوزي!!! انتي المفروض وحمدي ربنا اني لسة سايبك عائشة بعد ال عملتيه.
ريتاج بدموع:ط طب انا عايزة اعرف مين ال عمل فيها كدا.
عز بغضب:اسكتييي،متدخليش في الحاجات دي.
ريتاج :بس انا عايزة اعرف،دا جوزيبي.
عز قرب منها بغضب ومسك شعرها ونبرة مخيفة:انا ،انا ال قت*لته....عاجبك كداااا!!!
نظرت له بصدمة وسكتت،وهو بعد عنها وخرج من المكان .
وهي كانت لسة مش مستوعب هو قال ايه.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في عربية عز.
كان قاعد بيسوق ،وكريم جمبه.
عز أخرج الدوا من جيبه وأعطاه لكريم:اعرف الدوا دا نوعه ايه.
كريم أحدها منه:تمام....كنت عايز اقولك بقي احنا اكتشفنا أن شريف عنده شقة في مكان بعيد،بعتت الرجالة وهما في طريقهم لهناك.
عز :تمام....انا انا بقا ،هخليه يا خد بدل الضر*بة اتنين.
كريم:ازاي؟!
عز: ورق يوديه في ستين دا*هية.
كريم نظر له وهو شايف نظرة الشـ.ر والغضب في عينه.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفة ليل.
دخلت الممرضة وبصت حواليها مش لاقية ليل،استغربت وافتكرتها في الحمام.
فجأة وقعت علي الارض ،عندما خبـ.طها أحد من الخلف علي رأسها.
ليل اخدت نفس بقوة ،ورمت التمثال من أيدها بضيق.
قربت منها وبدأت تبدل ملابسها بملابس الممرضة ،وكان بنطلون ازرق ،وتيشرت بكم ازرق.
لبستهم ومعاهم الكاب.
وخرجت فورا،وهي خايفة.
طلعت من الباب الخلفي ،واستغـ.لت أن مفيش حد من العيلة تحت.
طلعت وشافت تاكسي ،وقفته بسرعة وهي بتبص حواليها،وقف التاكسي وهي ركبت وانطلق بيها.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المستشفي.
عز بحدة:عشر دقائق ،واعرف ال جوا العلبة دي ايه.
الدكتور بتوتر:ب بس دا بياخد وقت نص ساعة مثلا.
عز بنظرة حده: قدامك عشر دقايق،هقعد اكتر من كدا!!!هحر*ق المستشفي دي بال فيهااا.
الدكتور بلع ريقه بخوف:ح حاضر ،حاضر يا عز بيه.
واخد الدوا وجري من قدامه ،وعز فضل واقف مستني بضيق.
@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر،وتحديدا في الجنينة.
الدكتور:انا عايزة اقولك حاجة.
جميلة وهي بتشرب القهوة ببرود:ايه؟!
الدكتورة بتوتر:هي حامل.
جميلة القهوة وقعت من فمها بصدمة ،وبدات تسـ.عُل.
بصت للدكتورة بصدمة: ه هي مين؟!
الدكتورة:ل ليل.
جميلة بعصبية:نعممم، ي يعني هيا حامل....ا ازاي!!!ل لا ا انا مش هسمح.
الدكتورة :هاتعملي ايه؟!
جميلة بشـ.ر :هخلص عليها.
الدكتورة بخوف:طب وانا؟!
جميلة بعصبية:انتي مش هتمشي في حتة غير لما تنفذي ال اقولك عليه.
الدكتورة بتوتر:هعمل ال انتي عايزاه ،بس انا وجوزي نسافر برا قبل ما عز بيه يعرف.
جميلة بحده:اوكي.
ومشيت ووراها الدكتورة ومتجهين لغرفة ليل.
@@@@@@@@@@@@@@@@
عند عز ،مر عشر دقائق بالظبط ،وخرج الدكتور بسرعة من المعـ.مل.
قرب من عز بتوتر: المادة ال موجودة في الدوا، مادة هلو*سة ، وال بياخد من من المادة دي بتجيله حالة اسمها هلو*سة بصرية....بتخلي الشخص يهلو*س لمدة معينة ،المواد دي بتكون في حق*ن ،عصير، اكل زي كدا يعني.
عز بصله بشدة ،والدكتور استأذن منه ومشي.
عز كان واقف والصدمة والغضب في عنيه.
مسك تلفونه واتصل بكريم.
عز بحده: الدكتورة وال معاها ،يكونوا في المخزن.
كريم باستغراب بس بطا"عة:أوامرك.
قفل معاه وهو بيتوعد ليهم،خصوصا جميلة وأبوها.
اتصل بشخص آخر.
عز بنبرة كلها شـ.ر وحده: هشام، في شخصية عايزها تكون تحت رجلي.
هشام: انت توأمر يا زعيم،قول اسمه بس واحنا نخليه ير*كعلك.
عز:شريف الجندي.
هشام:بليل هيكون في المخزن الجنوبي.
عز قفل معاه وخرج من المستشفي وانطلق بعربيته بأقصي سرعة.
@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر
طلعت جميلة هي والدكتورة علي غرفة ليل ،فتحوا الباب واتصدموا لما لقوا أحد البنات مرمية علي الارض....ولابسة لبس ليل.
الدكتورة قربت منها وفوقتها.
جميلة بعصبية:هي فييييين؟!
البنت وهي ماسكة رأسها با*لم :م مش عارفة ،د دي شكلها هر*بت.
جميلة بعصبية:هر*بتتتت ، ازايييي،انت مش المفروض تبقوا معاها طول اليوووووم.
فجأة الباب اتفتح ،ودخل كريم ووراه الرجالة ،ال قربوا من الدكتورة ومسكوها ،واخدو البنت كمان،وجابوا البنت التانية.
الدكتورة بخوف:في ايه ؟!ا انا معملتش حاجة....سبونيييي.
جميلة باستغراب وتوتر:في ايه يا كريم؟!
كريم :دي أوامر عز بيه.
واخدوا الدكتورة والبنات وخرجوا.
جميلة خافت وحست أن خطتها اتكشفت.
مسكت شنطتها وخرجت من القصر بسرعة واتجهت لبيتها عشان تحكي لابوها.
........بعد مدة
وصل عز ،وطلع علي اوضة ليل ،بس ملقهاش،استغرب دور في البلكونة والحمام ....بس ملقهاش.
نزل بسرعة وغضب وهو بينادي:كرييييييم.
العيلة اتجمعت علي صوته.
سلمي باستغراب:في ايه يا عز؟!
عز بغضب:فين ليل؟!
سلمي :في اوضتها هتروح فين يعني!!!
عز بغضب :مش في اوضتها.
ريهام:امال هتكون فين؟!
عز مسح علي شعره بقوة وغضب:كرييييييم.
جه كريم بسرعة:نعم يا باشا.
عز بحده:فين ليل؟!
كريم:مش عارف ،لما اخدنا الدكتورة مكانتش موجودة برضوا.
عز بغضب: جمع الرجالة،وخليهم يدورا عليها في كل حتة....ويروحوا بيت خالتها،يلاااا.
كريم:حاضر.
وخرج جري من القصر.
سلمي :يا ابني تلاقيها هنا ولا هنا في القصر.
عز بغضب :مش هنااااا،مشيت....مشيت وانتوا موجدين ومحدش مهتمممم.
سلمي سكتت بضيق.
وهو خرج من القصر يدور عليها.
ركب عربيته والغضب واضح في عنيه....قعد يفكر هتكون راحت فين.
ضر*ب بايده علي الدركسيـ.ون بغضب جحي*مي:انا السببببب....انا السبب في ال حصل،هر*بت بسبييييي....بس لا ،مش هسمح انك تبعدي عني،انتي بتاعتي وليا وهتفضلي ليا.
شد المقبض بقوة وانطلق بسر*عة جنو*نية.
@@@@@@@@@@@@@@@
في بيت جميلة
دخلت بخوف وشافت مامتها.
جميلة:فين بابا؟!
رقية باستغراب:مش عارفة...مالك قلقانة ليه كدا؟!
جميلة مسحت علي وشها بتوتر:ل لازم أكلمه في حاجة ضر*ورية.
رقية:في ايه؟!
جميلة سكتت بتوتر ،ومسكت تلفونها واتصلت بابوها بس مردش.
رمت التلفون علي الارض بعصبية واتكـ.سر.
رقية بعصبية:انتي اتجننتي!!!
جميلة بعصبية:اه اتجنننت ،ما المفروض يرد عليا مش يسيبني زي الكلـ.بة كدا.
وطلعت علي اوضتها بعصبية،ورقية بتبص ليها بذهول.
رقية بضيق:دلعتها اوي يا شريف،لدرجة أنها ممكن تنسي انك ابوها وانا امها.
@@@@@@@@@@@@@@@@
في المساء
في مخزن مجهول.
شريف فتح عينه بتعب وبص حواليه ببطء،جه يحرك أيده لكن مقدرش.
بص علي أيده لقاها مربو*طة بحبل، اتصدم وبص حواليه،لقي نفسه في مكان مجهو*ل.
شريف بغضب:مين ال جابني هنااااا.
هشام بحده وهو ماسك سلا*جه: اهدي يا يسطا، لسة ال جاي حلو.
شريف بغضب:انتوا ميييين ،وعايزين مني ايه!!!
هشام ببرود:الزعيم ال عايزك.
شريف بصدمة:عز؟!
دخل عز في هذه اللحظة وفي عينه الحده والغضب.
عز قرب منه بعيون مليانة شـ.ر: عز باشا...يا شريف.
شريف بغضب: بقي انت تعمل كدا يا عز،بتخطـ.فني!!!
عز بجمود وسخرية: تؤ تؤ تؤ...عيـ.ب عليك،واحد في سنك يتخطـ.ف.
شريف بحده:انت فاكر كدا انك هتقدر تمنـ.عني اني انشر الصور....دا في بُعدك،بنتي هتنشرهم مكاني.
عز نظر له بهدوء ولكن هدوء مخيف: ولله ،متأكد بقي علي كدا!!!
شريف نظر ليه باستغراب من هدوءه.
عز بحده : كان لازم تعرف انت بتلعب مع مين كويس.
شريف بغضب:انت عملت ايه؟!
عز حط أيده في جيبه بابتسامة جانبية خفيفة ونظر ليه بهدوء.
شريف بغضب :انت كد*اب ،انا مخبيهم في حتة انت متعرفهاش.
عز :وفاكر أن دا صعـ.ب عليا.
شريف نظر ليه بغضب وفهم أن خطتته فش*لت،وعز قدر يوصل للصور.
شريف نظر ليه بحده:وهتعمل ايه بقي؟!
عز قرب منه ووضع يديه علي الكرسي وبحده: هنتـ.قم لابويا ،ومراتي ال شافت الو*جع بسببك انت وبنتك.
شريف بصدمة:ا ابوك!!!
عز بعيون حمراء:ايوا ،ابويا ال انت نهـ.بت عليه فلوسه ،وخططت للحا*دثة.
شريف بلع ريقه بخوف وسكت.
عز: كان صاحبك ومعتبرك زي اخوه،بس انت ال عامل زي التعبا*ن....لازم تاخد ال يعجبك حتي لو علي حساب غيرك.
شريف بحده:خرجني من هنا يا عز،انت مش عارف انا ممكن اعمل فيك ايه.
عز وقف برفعة حاجب :ياراجل،وهو انت طلعت بتعرف تعمل حاجة؟!
شريف بقي بيحرك نفسه بقوة وغضب علي الكرسي:خرجنيييي.
عز واقف بيبصله وأيده في جيبه ببرود،وشاور لرجالته وراحوا جابوا حاجة.
جابوا جهاز فيه اب*رة في المقدمة وحطوه قدام شريف.
شريف بصدمة:ا انت هتعمل ايه؟!
عز :هنلعب.
قرب الجهاز منه ،وواضح أنه لما بيشتغل بيقرب ويدخل في دماغ شريف.
شريف بغضب:انت حيو*ااااان يا عز،حيو*ااااان.
عز قرب منه ووضع أيده تاني علي الكرسي ونظر ليه نظرة مخيفة،وبنبرة كلها شـ.ر: عندك حق،انتو خلتوني حيو*ان مفتر*س مبيرحمش....وانا هوريك الحيو*ان دا هيعمل فيك ايه.
شريف بلع ريقه بخوف من عيون عز ال مليانة شـ.ر وغضب.
عز بعد عنه وشغل الالة، وبدأت الابـ.رة تلف،وتقرب من شريف.
شريف بدموع:سامحني يا عز،والنبي سبني ....ا انا عايز اعيييييش سبنيييي،ارحمنييي.
عز وقف بعيد وأيده في جيبه وهو بيبص لشريف بجمود.
شريف:الحقني يا عز،سامحني انا عايز اعيش لبنتي.
عز بحده:متقلقش،هخليها تحصلك.
شريف بخوف:هتعمل فيها ايييييه؟!
عز بحده:هحر*قها.
شريف بصله بصدمة وبعدين بص الإب*رة ال بتقرب منه.
فجأة تلفون عز رن ،وكانت أحد الخد*م من الفيلا بتاعته ال كان عايش فيها هو وليل.
عز:الو؟!
الخا*دمة: اهلا يا عز بيه....كنت عايزة اقول لحضرتك ،ان ليل هانم هنا.
عز بسرعة:عندكم؟!
الخا*دمة:ايوا يا بيه،لسة جاية دلوقتي.
عز :اوعي تخليها تمشي،انا جاي.
وقفل معاها وبص لهشام: ابقي اخلص من جثـ.ته،وارميها في حتة.
هشام:أوامرك يا زعيم.
ومشي عز وركب عربيته وانطلق بسرعة متهو*رة،عشان يشوفها.
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا