رواية ممنوع الرجوع الفصل الرابع 4 للكاتب عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية ممنوع الرجوع الفصل الرابع 4 للكاتب عادل عبد الله حصريه في مدونة قصر الروايات
#رواية_ممنوع_الرجوع
#للكاتب_عادل_عبد_الله
الحلقة الرابعة
تغمز له نوال بعينها ، وتمسك بيد نجلاء وتقول : أيوه يا شيخ ، أتفضل أكتب الكتاب بقي .
تتابعهم داليا وتحاول كت.مان ضحكتها !!!
ينظر لهم رامي بتعجب !!!
المأذون : أعطوني من فضلكم بطاقاتكم الشخصية .
بعد عقد القران ...
المأذون : أنا نصحتكم وأنذرتكم أن الزيجة لابد وأن تتم بصورة طبيعية وألا ستقعون في إثم عظبم .
نوال : مفهوم ، مفهوم .
رأفت : خلاص فهمنا ،متشكرين جدا .
ينصرف المأذون الشرعي ، ثم يقول رأفت : طبعا أحنا لسه عند أتفاقنا يا رامي ، ،سيبكم من كلام المأذون ده .
نجلاء : أنا مش عارفة طاوعتكم أزاي ؟!! أناحاسة أني و،قعت نفسي في مشكلة مش عارفة هخرج منها أزاي !!
نوال : مفيش مشكلة ولا حاجة يانوجا ، أحنا زي ما رأفت قال لسه عند أتفاقنا ، ومفيش حاجة أتغيرت ، يلا يا جماعة نمشي ، وجودنا دلوقتي هيزود الضغط العصبي علينا كلنا .
داليا : يلا ياماما .
رامي : علفكرة أنا نسيت أجيب معايا هدوم أقعد بيها في البيت .
نوال : أنا أول ما أرجع البيت هبعتلك غيارات مع أختك داليا .
خرجت نوال وخلفها ابنتها داليا بينما وقف رأفت ينظر لنجلاء ويقول لها " بحدة " : زي ما قولتلك يا نجلاء ، تدخلي أوضتك وتقفلي عليكي الباب ، ثم ينظر الي رامي ويقول : أحنا علي أتفاقنا يا رامي ، أوعي الشيط.ان يضحك عليك !!
رامي : خلاص يا خالي ، قولتلك أطمن بدل المرة الف مرة ، المهم دلوقتي أنا عايز باسوورد الراوتر علشان أسلي نفسك علي النت وأنا قاعد .
ينصرفون جميعا بينما يبقي رامي واقفاً ثم تنصرف نجلاء وتدخل غرفة نومها .
يجلس رامي قليلا ثم يخرج هاتفهه فيجد عدة رسائل من ميرنا !!
يتصل بها فتسأله : مش بترد عليا ليه ؟
رامي : معلش يا حبيبتي كنت مشغول .
ميرنا : وايه اللي يشغلك عني ؟
رامي : يا حبيبتي مفيش حاجة ممكن تشغلني عنك .
ميرنا : أومال ليه مش رديت عليا ؟؟
رامي : أصل أنا سافرت .
ميرنا : سافرت !! من غير ما تقولي ؟؟
رامي : معلش السفر كان فجأة .
ميرنا : سافرت فين وليه بقي يا أستاذ رامي ؟؟
رامي : أستاذ !!!
ميرنا : أيوه ، مادام سافرت بدون ما تقولي تبقي غريب عني ولازم أقولك يا أستاذ رامي .
رامي : يا حبيبتي صدقيني السفر كان فجأة .
ميرنا : وسافرت فين بقي وليه سافرت فجأة كده ؟؟
رامي : سافرت الغردقة في مأمورية شغل .
ميرنا : وهترجع أمتي ؟
رامي : مش عارف بالظبط ، ممكن أسبوع او أكتر أو أقل لسه مش عارف .
ميرنا : أوعي تكون بتخو،ني يا رامي !!
رامي : ايه اللي بتقوليه ده !! مستحيل اعمل كده يا قلبي .
ميرنا : خلي بالك من نفسك وكلمني ضروري كل يوم .
رامي : يا حبيبتي ده أنتي هتزهقي من كلامي معاكي ، أنا أغلب الوقت هكون قاعد فاضي مش بعمل حاجة .
تستمر المحادثة الهاتفية وقتاً طويلاً حتي يدق جرس الباب .
تخرج نجلاء من غرفتها وتفتح الباب لتجد داليا أمامها .
نجلاء : تعالي يا داليا أتفضلي .
داليا : متشكرة أوي ، فين رامي علشان ياخد هدومه ؟
نجلاء : قاعد جوه بيتكلم في التليفزن ، تعالي أتفضلي أدخلي .
يراها رامي فينهي محادثته مع ميرنا .
نجلاء : أتفضلي اقعدي علي ماأجيبلكم حاجة تشربوها .
دخلت نجلاء ، بينما بقيت داليا مع أخيها فأعطته حقيبة ملابسه ثم قالت له : نجلاء دي بقيت مراتك يا رامي ، فاهم ؟؟ يعني لازم تتم جوازك منها علشان الجواز يكون سليم و مش حر،ام عليك .
رامي : يعني ايه يا داليا ؟!!
داليا : يعني لازم تاخد منها كل حقوقك الشر.عية كزوج .
تقاطعهم نجلاء وتأتي بكأسين من العصير المثلج .
تشرب داليا العصير سريعاً ثم تقول : متنساش اللي قولتلك عليه يا رامي ، انا همشي بقي ، سلام .
تنصرف داليا بينما تبقي كلمتها تتردد داخل ذهن وتفكير رامي !!!
يخاطب رامي ذاته داخلياً ...
- ايه اللي داليا قالته ده ؟!!
-- ، مستغرب ليه ؟!! هي قالت الصح والواجب .
- لازم أستغرب أكيد !!! معقول أنا ونجلاء ؟؟ لا لا ، صعب أوي !!!
-- ليه صعب ؟! نجلاء دي مراتك دلوقتي .
- لا لا ، أنت هتعيش الموضوع ولا ايه ؟! دي تمثلية وعملتها علشان ترجع لخالك ومتفقين اتفاق مينفعش ترجع فيه ، وإلا ساعتها هتكون خيا،نة لخالك و أمك ونجلاء وكمان خيا،،نة لميرنا خطيبتك .
-- أنت هتفضل طول عمرك خايب كده !!! يا عب،يط دي مراتك وحلالك وهتعيش كام يوم في مت،عة وإنبساط وفي نفس الوقت مش هتعمل حاجة غلط ، مكبر الموضوع ليه بقي ؟!!!
- اسكت خلاص ، ده أنت شيط.اان !! أنا مش هسمع كلامك .
-- مش بقولك هتفضل طول عمرك خايب !! طيب فكر كده بالعقل وهتلاقي كلامي هو الصح .
دخلت نجلاء غرفتها وأغلقت الباب ، تفكر في كلمة داليا الغامضة لأخيها !!!
- داليا كانت بتقوله متنساش اللي قولتلك عليه !! يا تري كانت تقصد ايه ؟؟
-- معقول كانت بتقوله يغير اتفاقه معايا ومع رأفت؟!!
- لا لا ، داليا مؤدبة ومش ممكن هتقوله كده .
-- ولو قالتله كده ده معناه أنها مش مؤدبة !!! لا طبعا ، ممكن قالتله كده بسبب كلام المأذون .
- يعني معقول تقوله كده وتكون سبب في مشكلة بين اخوها وخالها ؟!!!
-- لا لا مش ممكن ، أكيد كانت بتقوله حاجة تانية غير كده .
- وأفرضي دلوقتي هي قالتله كده فعلا ، هتعملي ايه لو رامي جالك دلوقتي يطالبك بحقوفه كزوج ؟!!
في ذات الوقت كان رامي يقف ممسكاً بحقيبة ملابسه لا يعرف أين يذهب وأين يبدل ملابسه !!!
وقف متردداً قبل أن يتجه صوب غرفة نجلاء !!
وقف أمام الباب المغلق ، ثم دق الباب عدة دقات .
أرتجفت نجلاء خوفا !!! قبل أن تجيبه " بخو،ف " : فيه أيه ؟؟ عايز أيه ؟؟
رامي : أنا مش عارف أنا هنام فين ؟
نجلاء : عندك أوضة الأطفال فيها سرير وممكن تنام فيها .
رامي : طيب شكرا .
نجلاء : أنت أتعشيت ؟
رامي : لأ .
نجلاء : طيب أدخل أوضتك وانا هجيبلك العشا .
رامي : لا لا ، ملوش لزوم .
نجلاء : مينفعش تنام من غير عشا ، أدخل أوضتك دلوقتي وعشر دقايق هيكون الأكل علي السفرة .
يدخل رامي غرفة الأطفال ويبدل ملابسه ثم يجلس علي الفراش الصغير وينظر بإبتسامة لصور الأطفال الملصقة علي الحوائط .
تخرج نجلاء تتلفت يمينا ويسارا وتتأكد من أن رامي في غرفته ، تدخل المطبخ وتبدأ لي تسخين بعض الطعام وتضعه علي السفرة .
فجأة يسمع رامي دقة خفيفة علي الباب يليها صوت نجلاء : انا جهزتلك العشا علي السفرة .
يخرج رامي سريعاً ليجدها قد توارت خلف جدران غرفتها بعد أن أحكمت غلق بابهاً !!
يجلس رامي الي السفرة ويتناول الطعام في نهم !!
ابتسم قائلا : يا بختك يا خالي ، نجلاء طعم أكلها لذيذ جدا .
أنتهي من الطعام بعد أجهز عليه لأخره ، يريد أن يتناول كوباً من الشاي !!
ذهب الي غرفتها ووقف أمامها مبتسماً ثم دق الباب قائلا : ممكن أشرب شاي ؟
بتسمت نجلاء قائلة بصوت منخفض : هو الواد ده مش هيبطل طلبات ولا ايه !! ثم رفعت صوتها قائلة : أدخل المطبخ عندك الشاي والسكر والبن جنب البوتاجاز أعمل اللي أنت عايزه .
ابتسم رامي وقال بصوت منخفض : دي باين عليها خا،يفة مني أوي !!! ثمرفع صوته قائلاً : تحبي أعملك شاي معايا ؟
نجلاء : لأ شكرا ، أنا هنام علطول .
دخل رامي إلي المطبخ و أعد لنفسه كوباً من الشاي ، ثم عاد إلي غرفته ، وجلس يحتسي الشاي مع تصفح صفحات الأ.نتر،نت .
مر بعضاً من الوقت ورامي منغمس في القراءة ومتابعة الفيديوهات ، وإذ فجأة يسمع دقات علي باب غرفته !!!
ثم يسمع صوت نجلاء من خلف الباب : أنت لسه صاحي يا رامي ولا نمت ؟
فيجيبها : لسه صاحي .
فبفاجئ بها تدخل مرتديه ملابس نوم مث،يرة تكشف أكثر مما تستر !!!!!
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا