رواية جمعتهم الأقدار الفصل الثاني والثلاثون 32بقلم فريدة احمد (حصريه في مدونة قصر الروايات)
رواية جمعتهم الأقدار الفصل الثاني والثلاثون 32بقلم فريدة احمد (حصريه في مدونة قصر الروايات)
: هتعملي ايه يامرام.. هتعرفي زين انك حامل؟
ودا كان سؤال صاحبتها ليها اللي قالتهولها بترقب وهما خارجين من عند الدكتورة بعد ما اتاكدت انها حامل
لترد عليها مرام وتقول.... اعرفه ايه. انتي هبلة!
ثم تكمل وتقول... مش لازم حد يعرف اصلا. حتي اهلي
لتقول صاحبتها بتعجب... ليه مش عاوزة تعرفي
لترد مرام بحسم وهي بتوقف جمب عربيتها وقبل ما تفتحها
قالت.... عشان هنزله.. البيبي ده لازم ينزل. ومش عاوزة حد يقف في طريقي ويمنعني.. فهمتي بقي ليه مش هعرف حد
قالت صاحبتها بصدمة... انتي بتقولي ايه يامرام.. انتي بجد عاوزة تعملي كده.. دا ابنك. عاوزة تقتـ ليه
لتقول مرام بانفعال.... انا مش عايزاه.. مش عايزة حاجة تربطني ب زين. افهمي بقا.
بس صاحبتها قالت... ايا كان مشاكلك انتي وزين يامرام.. مينفعش تقـ تلي ابنك.. انا مش هسمحلك بكده
ثم تكمل وتقول.... وبعدين مش يمكن البيبي ده اللي يصلح بينكم وترجعو
لتبتسم مرام بسخرية وتقول... نرجع
بعدين قالت.... هو انتي متخيلة ان انا وزين ممكن نرجع في يوم من الايام.... اللي حصل بينا يارنيا مينفعش يتصلح
في حجات لما بتتكسر مبتتصلحش وده اللي حصل ما بينا
لتقول رانيا... بس متاكده ان هو بيحبك وانتي كمان لسه بتحبيه علي فكرة ومتنكريش
لتقول مرام بقوة .... لو قلبي ده اللي هيخليني اضعف هطلعه وادوس عليه برجلي
......
في السرايا
قال الحاج همام لليالي وهو شايف زين نازل... اخوكي زين هيوصلك
وبعدين يقول ل زين.... خد اختك في طريقك معاك ياولدي وصلها الشركة
ليقول زين... نعم!!.. اوصلها فين. هو انا فاضي
وبيتجه ناحية الباب لكنه وقفه ابوه لما قال بحدة... استني عندك.. قولت خد اختك معاك
ليقف زين بضيق وليالي تقول... خلاص يابابا. ما انا قولت لحضرتك ممكن اخلي السواق يوصلني عادي
ليقول الحاج همام... لااه اخوكي اللي هيوصلك
بس زين قال... اوصلها ايه يابوي ولا سواق ايه. هي تنزل الشركة ليه من الاساس.
ليكمل بحزم ويقول...احنا معندناش حريم بتشتغل
للحظة ليالي خافت يمنعها لكن رد ابوها علي زين طمنها لما قال..... بس دي ملكنا اللي هتشتغل فيه. يعني مهتشتغلش عند حد غريب.
بس زين قال... مفرقتش يابوي... احنا معندناش حريم تخرج من البيت وتشتغل. الموضوع مفيهوش نقاش
ولسه هيتحرك يخرج
بس وقفه ابوه لما قال ...بس انا موافق ياولدي اختك تنزل وتشتغل. مادام مهتعملش حاجة غلط
زين بصلها وكانت هي تنظر له بانتصار.. بص ل ابوه وقال.. يابوي
بس الحاج همام قال بحزم... قولتلك انا موافق. ويلا وصلها في طريقك. ودا امر
...........
مرام في العربية، وقبل ما تطلع بصت لصاحبتها وقالت... مش هنبه عليكي تاني يارانيا.. بابي ومامي ما يعرفوش بحملي
لتقول رانيا بقلة حيلة... مع اني مش معاكي ابدا في قرارك ده.. بس متقلقيش
بعدين قالت... بس ياريت تفكري تاني قبل ما تندمي
قالت مرام.... انا عارفة بعمل ايه كويس وبعدين ما بندمش علي قرار باخده
بعدين قالت... المهم ابن الكلـب ايهاب والقذ، رة اللي معاه
عينك ما تغفلش عنهم.تراقبيهم يارنيا وتعرفي كل تحركاتهم
ثم تتنهد وتقول بغل.... مش هرتاح غير لما انتقم منهم
لتقول رانيا بغل هي الاخري فهي اكتر واحدة حاسة بمرام وباللي عملوه فيها ... انا اكتر منك. اتطمني هما كده كده بيتقابلو كتير. وهنوقعهم اكيد
..........
في شركة عاصي
عاصي قاعد في مكتبه مرجع ظهره لورا ومغمض عينه، فجأة اتفتح الباب بهدوء وكانت اخت مراته اللي لما شافته كده، قربت عليه بتمهل وميلت باسته
فتح عينه بمجرد ما شافها قال بغضب... انتي ايه اللي جابك هنا
قالت وهي بتقعد علي حرف المكتب وبتمد ايدها تعبث في زراير قميصه.. وحشتني قولت اعدي اسلم عليك.. هو انا موحشتكش
قام واتجه ناحية الشباك وقال... لا موحشتنيش.. امشي يا دينا ومتجيش هنا تاني
قربت عليه حضنته من ظهره وقالت... اخص عليك. مش عاوز تشوفني
لف ليها ومسكها من دراعها بغضب وقال... اتظبطي. واياكي تعملي الحركات دي تاني. فاهمة.. انا لحد دلوقتي مش عاوز ازعلك
قالت... هتزعلني عشان بحبك
قربت ليه اكتر وقالت... انا عرفت ان جوازك من بنت عمتك عشان تحميها يعني مبتحبهاش. انا كنت حاسه برضو... مدت ايدها تلمس وشه وقالت... عاصي انا بحبك اوي بحبك بجنون. بعشـ. قك. ليه مش حاسس بيا
وبتقرب شفا، يفها من شفا، يفه وبتحاول تبو، سه
بس هو دفعها ومرة واحدة. نزل علي وشها بقلم قوي
وقال بغضب... اخر مرة هحذ، رك
وهو بيشاور علي الباب.... امشيي
بصتله بدموع وهي حاطة اديها علي خدها واتجهت ناحية الباب وخرجت بسرعة
................
في شركة مراد
مراد خرج من مكتبه بعد ما سمع دوشة في الخارج. اتفاجأ وهو شايف مهندسة ديكور وعمال داخلين خارجين وهما بيجهزو مكتب لليالي زي ما طلبت
قال... ايه اللي بيحصل هنا
ف رد شخص من اللي بيشتغلو وقال... بنجهز المكتب الجديد ل استاذة ليالي. زي ما همام بيه أمر
ف بص ل ليالي اللي بصتله بتحدي وهو قرب عليها وقال... مكتب ايه ده
قالت ببرود... مكتب مديرة الشركة.
بعدين قالت... هو انا مقولتلكش
قال مراد... لا مقولتليش
قربت جمب ودنه وقالت... اصل انا هبقي مديرة الشركة دي. زيك بالظبط.
بعدت وكملت... يعني مفيش قرار هيتاخد يخص الشغل هنا غير لما اكون بعلم بيه. لا ولازم اوافق عليه كمان
ابتسم بسخرية وقال... دا الكلام حقيقي بقي
قالت... امم
وبصت للعمال وقالت وهي بتتجاهله... حطلي التابلوه ده هنا.. اه فوق المكتب بالظبط
.......
تاني يوم
في جنينة السرايا
كانو واقفين التلاتة زين وعاصي ومراد. كل واحد فيهم شارد في مشاكله
زين واقف بيدخن سيجارة ومراد زييه
عاصي قاطعهم لما قال... عارفين انا مش قلقان غير من ايه
بصولو باهتمام فقال... خايف يطلعلي اخت من تحت الارض انا كمان
ابتسمو غصب عنهم وهو قال وهو بيشاور علي مراد.. ومش خايف غير من ابن ال...ده اللي داير يلم في بنات العيلة التايهين
مراد بصله بغيظ وقال... دا عشان تعرفو اني فيا شئ لله، ربنا بيوقعم في طريقي
قال زين باستهزاء... ده من قوة ايمانك بس، ربنا بيصخرك ليهم
..........
بعد اسبوع...
فتحت حلا باب اوضة عاصي ودخلت تصحيه بعد ما جهزت عشان يوصلها الجامعة، بس هو كان صحي وفي الحمام بياخد شاور
قربت من باب الحمام وقالت... عاصي. انا جهزت..
بعدين قالت.... خد بالك انت بتاخرني علي فكرة
ليقول عاصي من جوا.... مش تحمدي ربنا اني بوافق اوديكي
قالت.. وانت عايز تعترض كمان
قال بهزار .... انا مش عارف عملت ايه في حياتي عشان ربنا يبليني بيكي. هو انا ليه حاسس اني كنت مخلفك وناسيكي
مثلا
كانت عارفة انه بيهزر فقالت... قاعدة علي قلبك وهتوصلني كل مرة برضو
ابتسم وهو جوا وهي راحت قعدت علي السرير تستناه
بس لفت نظرها صورة مراته اللي علي السرير
هي عارفة انه دايما بينام وهو حاضن صورتها. شافته اكتر من مرة، بس الغريب انها في المرة دي اتضايقت جدا وكانت حاسة بغيرة متتوصفش، هي نفسها مكانتش فاهمة هي غيرانه ليه وتلقائي قامت وهي متضايقة وراحت اوضتها
وقفت قدام المراية وهي بتقول لنفسها... مالك يا حلا غيرانه ليه. انتي مبتحبيهوش
وده اللي كانت بتقنع نفسها بيه
اتنهدت وقالت في نفسها ... اهدي كده. انتي كنتي عرفيته من امتا عشان تلحقي تحبيه يعني
وبقت تطرد الاحساس ده من دماغها
لحد ما دخل عاصي وقال.... مأخرتش الهانم اهو. يلا
بس هي بصتله وقالت بجمود... انا متشكرة. مش عاوزاك توصلني انا هنزل مع مراد اخويا
رفع حاجبه وقال... مراد واخوكي. دا احنا مبقناش عندنا مشاكل خالص وبنقولها عادي اهو.. من امتا التغيير ده. رضيتي عن مراد امتا
قالت... هو مش اخويا برضو.
بعدين قالت... وبعدين مش عاوزة اتقل عليك واتعبك..انا هنزل معاه هو هيوصلني
اعتقد انها زعلت من كلامه بس هو كان بيهزر معاها كعادته
فقال... انتي زعلتي مني. مانتي عارفة بهزر معاكي
بعدين قال... يلا قدامي وبطلي هبل
بس هي قالت بعصبية.... قولتلك مش هنزل معاك
........
في شقة علي النيل
وتحديدا في اوضة النوم كانت شيري وايهاب اللي كانت محاوطة رقبته قالت بحب.... متعرفش واحشني قد ايه
قال وهو بيلمس شفايفها بصباعه... ماحنا كنا لسه مع بعض من يومين. لحقت اوحشك
قالت... انت سافرت فترة متعرفش كنت مشتاقة ليك قد ايه
قربت باسته علي شفا. يفه وقالت... عشان كده مش شبعانة منك ابدا
نزل ايدها وقال بسخرية ... عشان كده اتجوزتي
بس هي قالت بسرعة.. انت عارف. بابي اجبرني
وبضيق كملت... عشان البيزنس بتاعه. ما انت عارف ليه مصالح رأفت الحكيم عشان كده جوزني ابنه
كملت بشرود وقالت... بس مش هرتاح غير لما اطلق. انا مبحبوش.
وبقت تقرب ليه اكتر وتقول وهي بتعبث في زراير قميصه... انا بحبك انت وهموت عليك انت
وبتفتح في زراير قميصه وكل زرار تفتحه تقرب تبوس مكانه بتمهل
لحد ما خلته مبقاش مستحمل
زقها بخفة علي السرير اللي وراها وقرب عليها و
..
بعد وقت سمعو خبط جامد علي الباب. قامو اتخضو وفجاة بصو لقو البوليس اللي هجم علي الشقة. والظابط بيقول هاتوهم
يتبع.....
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا