رواية ملاك الحياة الفصل السابع عشر 17بقلم داليا منصور حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية ملاك الحياة الفصل السابع عشر 17بقلم داليا منصور حصريه في مدونة قصر الروايات
#الفصل_السابع_عشر
ادهم حس بحاجه اتجاه ياسين ومد اديه وسلم على ياسين وحبوا بعض وادهم بعد مكان مش بيتكلم مع حد بقي مفيش غير ياسين بس زي اخوه بعديها جيه زهير ده كان شخص متهور بس انضم ليهم والكل كان بيقول عليهم المثلث مكنوش بيبعدوا عن بعض ، بس تهور زهير خرب علاقته مع ادهم..
في ليله دي كانت السبب بأنضمام ادهم وياسين وزهير في المافيا واللي حصل:
- انت بتقول ايه يا زهير عاوزنا ننضم لحجات قرف كدا انا مستحيل اوافق..
اادهم بعصبية:
- زهير اتلم انا مش محتاج فلوس ابويا حامد مش مخليني محتاج حد فبطل الهطل بتاعك ده..
زهير:
- صدقوني احتا هنروح نقابله ولو شكينا في حاجه هنخرج مش هنخسر حاجة والا ايه رأيكم احنا امنيتنا نعمل شركتنا الخاصة ومهما كان ابوك مش هيقدر يعملك اللي بتحلم بيه لازم نقدم تنازلات علشان نوصل..
ادهم:
- تمام هنيجي معاك علشان منسبكش لوحدك بس غير كدا مش هعمل..
ياسيب:
- بس يا ادهم ده...
وقفه ادهم وهو بيقول:
- متفكرش انا معاك متقلقش اكيد مش هنعمل حاجه وحشه تتأذينا احنا هنشوف هو ليه متعلق بالشخص ده ومصدق شغله كدا..
ياسين هز راسه وفعلا راح قابل الراجل واقنعهم وبعدين انضموا للمافيا مع بعض ومانوا متسمين المثلث من كتر مهما محدش يقدر عليهم، بس في حاجه خلت زهير بعد عن ادهم وخلاه يكرهه
في يوم ادهم كان واقف وهو بيقول لـ زهير:
- يابني صدقني البنت دي مش كويسة وناوية توقع بينا دي بتكلمني وعوزاني ابادلها واخونك انت متخيل..
زهير وهو مدايق ومعمي على عيونه وبيقول:
- انت كذاب مستحيل لين تعمل كدا فيا دي بتحبني جدا..
ياسين بضحك:
- بتحبك ايه يابني فوق كدا لنفسك لازم تعرف انت من غيرنا والا حاجه البنت دي بتوقعك لازم تفهم ده هي بتستهدفم علشان توصل لأدهم او تفرقنا..
زهير بكره:
- ليه انا متحبش يعني انا هتجوزها غصب عنكم كلهم وسابهموخرج،ج جيه اليوم إلي دمر الكل...
زهير كان حد كلمه وقاله يروح على عنوان ولم دخل لقي حاجه صدمته وخلته في أعلي درجات غضبه؟
لقي ادهم نايم وجنبه البنت الي بيحبها زهير فمن غضبه رفع الالة ونهى عليها وادهم صحي على صوت رصاص بيبص جنبوا لقي حبيبت زهير ميته وزهير واقف بيبصله بكره ومسكوا وقعد يضر*ب فيهويقول:
- مش قولتلك انت اللي مش تمام كنت عاوز تاخدها كنت قولي كنت هدهالك بس متعملش كدا ياحيوان..
وادهم كان من المخدر مش فايق اصلا بس زقه علشان يدافع عن نفسه وهو بيقول:
- انت مجنون ازاي تشك فيا اني اعمل حاجه وسخة كدا انا عمري مفكر ائذيك اعمل معاك كدا زهير فوق لنفسك واعرف انت بتكلم مين كويس جداً...
زهير زقه وفضلوا الاتنين يضربوا في بعض، مشي زهير وساب ادهم ومن بعد الموقف ده زهير كره ادهم وبقى بيسعي يدمر ادهم ومفكر ان هو السبب في اللي حصل وانه عمل كده علشان يفرقهم ومن ساعتها وهو مش بيقبل ادهم وبيستني الغلطه علشان يوقعو.
عوده للحاضر......
ادهم كان قاعد قدام زهير وزهير بيبصله بعصبية .
ادهم بغرور :
-اي لسه زي مأنت مغفل.
زهير بكره :
-مهو في ناس تعمل عملتها وتخلع وتفكر نفسها اي بس مش هسيبك في حالك يانا يانت ياطوفان.
ادهم بضحك :
-طوفان وبتقولها كده وانت مش عارف إن الطوفان بيدمر الكل ده مجرد بس اسمه يتسمع الكل بيموت من الخوف اي متعرفش قدرات اللي كان صاحبك والا اي..
وقالها بتكبر وهو بيغمزله زهير :
-انت مفكر هسيبك دانا اللي هنول شرف تدمير الطوفان بنفسي.
ادهم بغرور :
-هشوف ده وفجأه سمع صوت من وراه بيقول.
-طوفان بنفسه عندنا اي النور ده مش كنت قولت ياراجل كنت قمت بالواجب مش استقبلك كده من غير حاجه ده ميليقش بطوفان الما*فيا .
ادهم بغرور :
-انا مرحب بنفسي مش محتاج حد يرحب بيا وخصوصاً إنت وسابه ومشى.
(تعالوا بقي اعرفكم علي ابو الهول ده احممم يلي نكمل)
الي بيتكلم ده شغص من اندل رجال المافيا معندهوش رحمه اسمه فايز وهو إلي عرض علي ادهم واصحابه في الاول يدخلوا معاهم ، بس ادهم من ذكائه فهم بس حب يسايره علشان بس شغلو لان ده ساعة المصلحه ميعرفش ابوه، عندو 50سنه معندهوش شعر اصلع ولو شوفتوا تقول ده مغرور على اي معرفش( نرجع بقى للأحداث بدال مأنا بوصف عم كرشه ده..
فايز بشر :
-مشى مفكر نفسه مين وهو متكبر كده دانا اللي وصلته لكده وخليت إسمه طوفان بسبب شجاعته يفكر يتحداني.
زهير ببرود :
-مش هيقدر بعد كده يتحدانا لاننا حالياً، عرفنا إي نقطت ضعفكه لو نفذنا اللي في دماغي هيجي راكع قدام رجلي وبدل مهو طوفان هخليه يتمني إني اساعده ويركع عند رجلي ومش هساعده ابدا علشات إلي عملو فيا.
فايز بخبث :
-طبعاً ده صاحب وميستاهلش حبك ليه الصراحة ده خاين...
وقال وفـسره إن" مخليتكم تقتلوا بعض
واخد انا منصب اكبر زعيم مافيا مكونش انا فايز .
__________
وصل ادهم القصر وهو داخل لقي القصر هادي ومفيش صوت خالص لـ ملاك استغرب مشي في إتجاه الاوضه بتاعتهم وهو داخل سمع صوت ملاك وهي بتكلم نفسها وواقفه قدام المرايه.
-بقي انا تخنت دانا قمرين قمرين بس لاء يابت ياملاك دانتي تلاته يلهوي على الجمال وحتط إيديها على بطنهاوهي بتكلم ابنها وتقول...
- من حق ماما تخينه يا قلب ماما، ابوكم ده مفتري تعالوا إنتوا بس واحنا نوريه هنكون فريق جامد جدي ههههههه.
ادهم من وراها:
-بتحرضي أولادي عليا يا ملاك من أولها، بس يجوا وانا هخليهم يتفقوا عليكي معايا مش ولاد ادهم المحمدي:اللي يتفقوا مع حد ضد ابوهم .
ملاك بتريقه :
-يجوا وانا هخليهم يتفقوا عليكي ننننني اعم دول ولادي ولاد ملاك، يعني أكيد مع مامتهم مش بباهم اكيد.
ادهم بصلها ومشى عمل كده علشان يغيظها ونجح في كده، لانها في ثانيه كانت وراه وهي بتتكلم بعصبيه.
-إنت بتسيبني وتمشي شايفني هوى قدامك يا استاذ .
ادهم ببرود :
-مش هرد عليكي وخد هدومه ودخل الحمام ياخذ شور، خرج من الحمام لقي الاوضه فاضيه وملاك مش موجوده استغرب قعد ينادي عليها خرج بره الاوضه ، بيبص لقي ملاك قاعده وحاطه رجل على رجل ومخليه إلينا تدلكلها رجليها وملاك بتبصلها بغرور والا كأنها وزيرة حتي، ادهم اتصدم من المنظر ، كان عاوز يضحك بس مسك نفسه وقالها.
-اي الي بيحصل هنا.
ملاك بخوف :
-مفيش دي البت إلينا لقيتني تعبانه ومش قادره امشي خالص مالص، فقامت ايه يا ادومي قامت بكل إنسانية وضمير قالتلي ادلكلك رجلك علشان وجعاكي.
ادهم بتريقه :
-والله قالتلك ادلكلك رجلك، إنتي جيتي تعدليها بوظتيها، إلينا مش بتتكلم مصري يا ملاك..
وبصلها بصه استهزاء وحط ايديه حولين بعض وسند على الجدار ومستنيها ترد بعد مبينلها انه فهمها.
ملاك بذكاء مزيف :
-لاء قالتلي انت إيش فهمك انت بحركات الحريم دانا لم بشاورلها بتيجي جري.
ادهم بضحك :
-لاء والله طب وريني كده.
ملاك بخوف وهي بتقول في سرها :
-يارب تفهم لاني هتشلوح من ابو الهول ده، وقامت رافعه صوبعها بهبل وبتشاورلها بأنها تيجي ، بس إلينا كانت خايفه من ملاك، جرت نحيت المطبخ، ملاك في سرها.
-اه يابنت الجزمة بتبعيني ماشي يا بترينا إنتي اما وريتك يا عروسة الباربي انتي...
ادهم بص لملاك وهو بيقولها بتريقه :
-مشت يعني والا عبرتك والا فهمت اشارتك غلط.. وضحك ملاك بتكبر :
-مهي دي الاشاره اللي بقولك عليها قصدي هي تمشي مش تيجي اخليها تيجي هنا ليه يعني هبله انا.
ادهم بضحك :
-وليه مش عاوزه تجبيها يافالحه.
ملاك :
-علشان البت جامده عاوزني اجيبها هنا وحضرتك تعاكسها او تشوفها احلي تبصلها وانا واقفه وانت مش هتعملي إحترام لان عينك زايغه فعيب كده احترم نفسك.
ادهم بصدمه :
-إنتي بتقولي إي إنتي مجنونة.. وخبط كف على كف وهو بيقول .
-عليه العوض والله هتجنن بسببك.
ملاك بهزار :
-طلقني لو مش عاجبك طلقني.
ادهم بضحك :
-انا فقدت الأمل إنك تعقلي خلاص انا همشي احسن هتجنن معاكي والحكايه مش ناقصه جنان .
___________
عند اهل ملاك.
ام ملاك كانت قاعده زعلانة جدا، وبتفكر في إبنها فرحان بس بنتها مش عارفه هي فين وهل حياتها مستقره والا فيها إي قلبها واكلها على بنتها إلي كانت مخليه بيتهم جنة بسبب هزارها وضحكها كانت فيه فرحه بوجودها، من ساعة ماتخطفت وحاسه البيت زعل علشان مشت وبتقول وهي بتتنهد.
-ياتري يابنتي هترجعي لحضني إمتا وحشتيني ووحشني كلامك وهزارك وضحكك، يارب ترجعي لحضني قريب يا حبيبت امك.
ابو ملاك بحب :
-يا رب يا حببتي ترجعلنا قريب وتملي البيت فرح زي الاول.
ايمان بحب :
-يارب يا مدحت اصلي حاسه البيت فاضي من غيرها وفي هموم الدنيا..
وحضنت جوزها وهي بتطمن في وجوده، الست مهما حست بزعل او خوف او شعور خزلان بس مجرد متلاقي حضن يخليها تحس بأنها مش لوحدها بتخليها مالكه الدنيا كلها وده اللي حست بيه..
#استوووب. ياترى ملاك هتفضل مجنونة كدا لإمتا 🤣؟ وهل اهلها هيلاقوها والا لاء
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا