القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية انتقام بارد الفصل 13-14-15-16بقلم امانى سيد حصريه في مدونة قصر الروايات


 رواية انتقام بارد الفصل 13-14-15-16بقلم امانى سيد حصريه في مدونة قصر الروايات 





رواية انتقام بارد الفصل 13-14-15-16بقلم امانى سيد حصريه في مدونة قصر الروايات 

البارت الثالث عشر 

زهره: وأنا مالى ومتلها وافرض هى موافقتش وده اللى ممكن يحصل 

زاهى : يبقى تنسى خالص جوازك منه ومش بس كده زى مادمرت ابوه هدمره 

نظرت زهره لزاهى بحقد وقررت أنها هى التى ستدمره هو لم يكن يوماً أباً صالحاً كان دائما يعرضها للتحر*س كى يتم إتمام صفقاته المشبوهه ستستغل معارفها لتساعد راكان وتجعله هو من يسقط 

صعدت لغرفتها وقامت بالاتصال براكان ولكنه لم يجيب على الهاتف حاولت مراراً وتكراراً إلى أن رد عليها

زهره: مبتردش عليا ليه يا راكان

راكان: عجبك أفعال ابوكى معرفش ليه بيعاملنى كده ده كمان شويه كان هيطردنى 

زهره كانت تريد أن تخبره انه ليس والدها لكنها صمتت لم ترد أن تقلل من شأن نفسها أمام أحد 

زهره: بابا زمان كان بيحب مامتك يا راكان ولحد دلوقتي بيحبها وقالها صراحه كده لز ماجوزهاش هيدمركم كلهم 

راكان: انتى مكلمانى بقى عشان تهددينى ولا عشان اقنعها

زهره: لا ده ولا ده انا مكلماك عشان اقولك انى هساعدك تقف بوشه ومش هديله فرصه يوقعك زى ما عمل مع باباك انا قبل ما اكلمك كلمت الناس اللى قولتلك عليهم واخدتلك معاد بكره 

راكان: طيب ما برضو ابوكى كده هيفضل من غير ما يقع عشان شغله المشبوه 

زهره: لو انت عايز تمسك مكانه أنا هساعدك ووقتها هتكون قضيت عليه ومش هيقدر يعملك حاجه 

راكان: بس انا مش هقدر ادخل لواحدى لازم شريك

زهره: انا هدخل شريكه معاك بالنص 

راكان: وانتى معاكى فلوس منين 

زهره: أنت ناسى انا ابقى مين وبنت مين 

راكان: خلاص يا زهره كلمى الناس وانا هقعد معاهم 

بكره هعدى عليك اكون اخدت معاد من الناس اللى بره ونكلمها زووم وبعدها نطلع على معانا مع الناس التانيه اللى فى الفندق 

راكان: إفرضى ابوكى عرف 

زهره: على مايعرف نكون وقعناه ووقتها مش هيقدر يعمل حاجه لانى هكون مراتك 

راكان : عندك حق خلاص هستناكى بكره فى المكتب 

اغلق راكان الهاتف مع زهره وقام بالتوجهه لغرفه والدته 

راكان : ست الكل عامله ايه 

نجلاء: بخير يا حبيبي 

راكان: زاهى كان هنا ضايقك بحاجة 

نجلاء: لا انا محضرالك مفاجأة 

جلبت نجلاء الحاسب وقامت بتشغليه وظهر زاهر واعترافه 

راكان: ايه ده معقول يابن ال ....

نجلاء: وقانونى ١٠٠٠٠٠٠٠٪ لأن الكاميرات موجوده من زمان جداً يعنى اعتراف كامل مكمل 

راكان قبل يد امه ونسخ المقطع على هاتفه وذهب لايوب وقام بالاتصال به وأرسل له مقطع الفديو الخاص باعتراف زاهى وطلب منه عدم معرفة موده حتى لا تحزن مره أخرى وترك هذا الموضوع له يخبرها به فى الوقت المناسب 

وافق ايوب على حديث راكان وقام بالتواصل مع اجهزه امنيه كبرى في البلد لكى يستطيع الوقوع بزاهى وكان التواصل معهم من خلال ايوب لأن راكان يجب أن يكون حذر حتى يثقوا به ويستطيع ايقاعهم وقام ايوب بإرسال مقاطع الفظيو التى بها اعتراف زاهى للجهات الامنيه حتى تظل فى ملفه حتى يجمعوا باقى الادله وقامت الجهات الامنيه بالبحث عن الضحايا السابقين لزاهى والوصول لهم واخذ اقوالهم وتم عمل محاضر له ولكنها علقت إلى ان يتم القبض عليه ويتم محاكمته على جميع القضايا دفعه واحده حتى لا يستطيع الخروج منها


فى اليوم التالى ذهب أيوب للعمل لكنه لم يجد ريهام على مكتبها كما تعود فهى ملتزمه بمواعيدها 

بعد فتره وصلت ريهام وكان يبدوا عليها الحزن 

ريهام : أنا أسفه على التاخير يا استاذ ايوب أول واخر مره بس صدقنى غصب عنى 

أيوب: فى حاجة حصلت ولا ايه 

ريهام: فيروزه وابنها كانوا سخنين وفضلنا أنا وماما نعملهم كمادات طول الليل لحد ما السخونيه راحت 

أيوب بقلق : ومارحوش للدكتور ايه 

ريهام: الوقت كان اتاخر بس بإذن الله هنروح انهارده 

ايوب : كلمى والدتك شوفيهم عاملين ايه دلوقتي 

قامت ريهام بالاتصال بوالدتها واوضحت ان حاله ابنها وحفيدها مازالت كما هى 

قام ايوب واخذ المفاتيح وامر ريهام بالالحاق به وقام بالذهاب لمنزله الذى تتواجد به يسريه وابناءها 

دق الباب وفتحت له يسريه وكان على ملامحها القلق وقله الحيله 

أيوب: عاملين ايه دلوقتي 

يسريه : زى ماهما يابنى وشغاله كمادات عليهم من امبارح 

ايوب : طيب لبسيها حاجه عشان هدخل الاوضه 

دلفت يسريه وريهام وقاموا بتبديل ثياب فيروزه 

قام ايوب بحمل فيروزه وطلب من ريهام حمل ابنها ومرافقته ونفذت ريهام كلام ايوب 

وضع ايوب فيروز على المقعد الخلفى وبجانبه ريهام وتحمل مالك على يديها 

ذهب أيوب لمستشفى....... وتكون ملك زوج اخت ايوب وقام بحمل فيروز وادخالها غرفه الطوارئ وطلب من صالح زوج اخته متابعتهم بشكل شخصى 

قام صالح بالكشف عليهم واوضح له أن لديهم عدوى بكتيريا ويجب ان يظلوا بالمشفى يومين للملاحظه وتكثيف جرعه العلاج 

وافق ايوب وقام بدفع حساب المشفى وولج للغرفه التى تقيم بها فيروزه وابنها ووجدهم نائمين 

ريهام: شكرا اوى يا استاذ ايوب على وقوفك معانا بجد جمايلك مغرقانه مش عارفه اقول لحضرتك ايه 

ايوب : ماتقوليش حاجه هنا يومين وهيبقوا زى الفل واعتبرى نفسك اليومين دول أجازه من الشغل انا هتصرف وحاولى تلبسى كمامه عشان ماتتعديش وانا هخلى الدكتور يكتبلك انتى ووالدتك فيتامينات عشان تقوى المناعه 

تعالى معايا 

ذهب ايوب برفقه ريهام لغرفه صالح وطلب منه ان يكتب لهم فيتامينات لمى تقوى المناعه وكتب لهم صالح بعض الفيتامينات واعطى الورقه لريهام التى استاذنت وغادرت المكتب وجلس صالح برفقه ايوب 

صالح: انا افتكرتها رحمه 

أيوب: شبهاا مش زيها خالص 

صالح: آمال مهتم باختها ليه 

ايوب : اديك قلت اختها مش هى 

صالح : بس واضح انها متجوزه لأن معاها طفل صغير 

ايوب : هى مطلقه مش متجوزه 

صالح : تفتكر اهلك هيوافقوا عليها اذا كان بالعافيه وافقوا على رحمه 

ايوب : بابا كان عصامى معندوش مشكله المستوى المادى 

صالح : بس والدتك لما تعرف انها مطلقه ومعاها طفل تفتكر هتوافق 

أيوب: انا من ساعت رحمه الله يرحمها ومافيش واحده قدرت تشدنى او تخطف قلبى غير فيروزه حبيتها وحبيت ابنها من حبى ليها انا مش فاهم إزاى من اول مره عينى جت عليها حبتها 

صالح: مع إن اللى يشوف الموضوع من بعيد يقول انك المفروض تتشد لريهام عشان الشكل 

أيوب: يا صالح انا مش إنسان سطحى بجرى ورا الشكل انا بتشدنى الروح والطباع انا لما حبيت رحمه ماحبتهاش عشان شكلها حبيت روحها وطبعها حبيتها من جوه وريهام شبها بس مش طبعها ومش المفروض انى احبها عشان شكلها او حتى طبعها المتقارب انا بحبهم هما لذاتهم لحاجات شفتها فيهم شدتهم 

صالح : انا عن نفسي متفهم موقفك ومساندك في أى حاجة انا بس بحط قدامك الاحتمالات عشان تفكر فيها وتعرف هتتصرف ازاى فى حال مامتك رفضت 

ايوب : صالح انت عارف انى بعتبرك اخر قبل ماعتبرك زوج اخت صح 

عشان كده عايزه تفتن عليا 

صالح : نعم ولما افتن عليك واعمل مشاكل ده هيفيدك في ايه 

ايوب : هتعرف بعدين وراح غمزلوا وسابوا ومشى 

عند راكان ذهب للشركه وكان منتظر زهره التر دلفت لمكتب راكان وعلى وجهها ابتسامه 

راكان: اتاخرتى 

زهره: محضرالك مفاجأة هات اللاب بتاعك 

فتحت زهره اللاب وقامت بإرسال ميل 

راكان: فهمينى فى ايه 

زهره : كلمت الكسندر وهو وافق انه بتعامل معاك بدل بابا لأن بابا بفى كارت محروق بالنسباله وقالى انه بيدور على وجوه جديدة ولما قلتله عليك وعلى والدك وافق لأنه عارفك 

راكان: والاتفاق هيتم ازاى

زهره : عن طريق زووم ووقتها اتفقوا على طريقه التسليم عد الجمايل 

راكان: طيب والناس اللى قلتى هناخد معاهم معاد انهارده 

زهره: لا دول معادهم اخر اليوم الساعه ٦ 

ماتقلقش انا مظبطه كل حاجه 

ياترى ايوب بيفكر فى ايه 

وهل هيعرفوا يقبضوا على الناس بالخارج 

هكون سعيده اوى لو عملتوا اعجاب للصفحه ولايك على منشورى داخل صفحتى قصص وروايات أمانى سيد



البارت الرابع عشر 

انتهى راكان من الحديث مع أيوب وعقد النيه على إسقاط زاهى وابنته فى أقرب وقت 

ذهب راكان المنزل للتحدث مع والدته بخصوص جوازه من زهره

راكان: ماما كنت عايز اكلمك فى موضوع 

نجلاء الأم: إن شاء الله خير 

راكان: أنا رايح أخطب بكره وعايزك معايا 

نجلاء: موده مش كده 

راكان: لأ زهره 

نجلاء: زهره مين انت تعرف حد غير موده 

راكان: زهره زاهى 

نجلاء بخضه : مين انت اكيد اتجننت مالقتش غير دى وعايز تتجوزها 

راكان: عشان اخد حق بابا 

نجلاء: حق ابوك انت تعيش مبسوط مع واحده بتحبها وتكبر شركته اللى زاهى وقعهاله

راكان: زاهى مش هيسيبنا في حالنا يا احنا ناكله يا هو هياكلنا وزاهى حريص ومش سهل انى اعرف اخد من صفقه ولا اقف قدامه مافيش غير انى ادخل جوه مطبخه عشان اعرف اقف قصاده  واعرف نقط قوته وضعفه واضربه منها 

نجلاء: وبنته هتساعدك تقف قدام أبوها 

راكان: اه انا ليا طرقتى وعارف هدخلها إزاى 

نجلاء: وموده عارفه بالكلام ده 

راكان : انا وموده سبنا بعض لانى ارتبطت بزهره 

نجلاء: هتخسرها 

راكان: فى حاجات أهم من الحب ولو انا ماخدتش حقى و حق أختها مابقاش راجل 

نجلاء: ماشى يا راكان هروح معاك بس انا مش هعرف اتعامل طبيعى معاهم كرهى ليهم هيكون واضح

راكان: انا عايزك تتعاملى بطبعيتك عشان مايشكوش في حاجه 

نجلاء: ماشى يا راكان لما نشوف اخرتها 


عند موده ظلت تفكر في راكان هى احبته وتعلم انه احبها ولم يكذب فى مشاعره هى لم تستطيع تخطيه بسهولة هو اشعرها بالأمان بعد فقدان أمها واختها ولكنه اعطى فرصه لزهره أن تشمت بها حسنا زهره هنيئا لكى راكان رجل بلا قلب ارينى كيف تجعليه يحبك وهو قلبه ملك لى 


ذهبت زهره فى اليوم التالى لراكان وجدته جالس وعلى وجهه تكشيره لم تذهب 

راكان: خير يا زهره فى حاجة 

زهره: كنت بشترى لبس وحاجات قريب من هنا فقلت اعدى عليك 

راكان: ماشى ورجع بص للملف مره تانيه 

زهره: فى ايه مالك يا راكان فى حاجة مضيقاك ولا ايه 

راكان: انتى عارفه إن الصفقه اللى فاتت ايوب اخدها منى صح والصفقه دى لو راحت منى وقتها شركتى هتقع ووقتها ابوكى هيرفضنى تانى 

زهره: ايه الكلام ده لأ طبعا وبإذن الله هتكسبها يا راكان هو مين داخل قصادك 

راكان: خمسه منهم ابوكى وايوب ابوكى لو اخدها هيوقعنى وطبعاً ايوب لو اخدها شركته هتبقى اكبر من شركتى 

زهره فى سرها ووقتها موده هى اللى هتكون كسبت وهى اللى هتشمت فيا انا وراكان لالا مستحيل يحصل وشركه ايوب تكبر وساعتها هترسم بجد على أيوب لأ لازم اتصرف 

زهره : بص يا راكان انت لازم تكسب الصفقه دى انا هجبلك العرض اللى بابا هيقدمه وانت نزل اسعارك أقل منه ولو انت نزلت عن بابا يبقى انت كده ضمنت مكسبك فيها لان بابا في ناس بتاخد عمولات وتسربله اكتر حد منزل الاسعار وهو بينزل اقل منها 

راكان : بجد يا زهره هتعملى كده عشان 

زهره: أيوه طبعا يا راكان انت يهمنى إن جوزى يبقى قوى فى السوق 

راكان: انا مش عايز اعملك مشاكل مع باباكى لو عرف 

زهره : ماتقلقش مش هيعرف حاجه وغير كده بابا عايز يفصل الشغل عن الحياه الشخصيه فانت ماتجبلوش سيره أصلا عن موضوع الصفقه دى أنا عايزاك تفاجئه إنك كسبتها 

راكان: ماشى يا زهره وانا هعوضك مش عايز حد يشمت فيا ولا يقول ان خروجه مش الشركه وقعها 

زهره: طبعا يا راكان وصدقنى اخر الاسبوع هنحتفل انا وانت بمكسبك للصفقه دى المهم مش عايزاك تكشر كده تانى 

راكان: لأ إذا كان كده انا هطمن ومش هقلق تانى وعلى معادنا انهارده هاجى انا ووالدتى الساعه ٨ إن شاء الله 

زهره: تنور يا حبيبي هتلاقينا في انتظارك 

خرجت زهره من المكتب وعندما تأكد راكان من خروجها من الشركه أتصل على أيوب 

أيوب: السلام عليكم 

راكان: وعليكم السلام زهره كانت عندى ولسه ماشيه 

أيوب: عرفت توصل معاها لحاجة 

راكان: قالتلى هتجبلى عرض الاسعار اللى باباها هيحطه وانه ابوها بيرشى موظفين بيسربوله معلومات الشركات اللى مقدمه سعر كل شركه حطاه ايه 

ايوب : مش سهل معنى كده انه كان برصو هيحط سعر أقل مننا لو مكنتش زهره سربتلنا السعر اللى هو هيحطه 

راكان: بالظبطت كده واوعى موده تعرف انى سربتلك المعلومات دى 

أيوب: لأ خليها تتفاجئ اننا دخلنا شركا 

راكان: ايوه خليها بعيد فهمها انها مشتركه وكل حاجه بس خليها بعيد وياريت كمان تنقلها قسم التصميمات 

ايوب : مافيش مكان 

راكان: اتصرف يا ايوب 

ايوب : انت بتغير بقى 

راكان : مش مشكلتك يا ايوب اتصرف وانا هبعتلك مرتبها 

ايوب : انا هتصرف يا سيدى وبعدين موده دى اختى اخت رحمه تبقى اختى 

راكان: عارف يا ايوب وواثق فيها اكتر منك كمان بس ريحنى وياريت المكتب اللى تكون فيه يبقى كله بنات 

ايوب : ودى اعملها ازاى بقى إن شاء الله 

راكان: افصل الرجاله لوحدها والستات لوحدها 

أيوب: هى راحت منك مش كده 

راكان : ايوب اسمع الكلام حطها فى مكتب لوحدها وانقل اتنين بنات معاها عشان ماتزهقش وتروح هى تقعد معاهم 

ايوب : حاضر يا راكان كانت شراكة منيله بستين نيله 

اغلق ايوب الخط مع راكان وهو يشتم بسره واستعدى موده 

ايوب : وشك حلو عليا يا موده لقيت حد هيسربلنا المعلومات اللى زاهى هيدخل بيها الصفقه 

موده : بجد مين اللى هيسربلنا المعلومات 

ايوب : حد ماتعرفيهوش ومش بس كده هبدا اجهز من دلوقتي ليها عشان كده هحتاج مصممه ديكور شاطره هنقل مكتبك لمكتب جديد وهنقل معاك صحر ومياده 

عايز تصميمات ارقى ما تكون عشان احطها فى الملف اللى هنقدمه 

موده: ده خبر حلو اوى أوى مكسبنا للصفقه دى اول مسمار فى نعش زاهى 

ايوب : بالظبطت عشان كده عايزك تخرجى اعلى ما عندك عشان نحطه عايز ابتكارات 

موده : ماتقلقش هعملك تصميمات تبهرك ادينى بس الماكيت بتاع المكان 

ايوب : اتفضل دى صوره منه اهى وساعتين كده واجهزلك المكتب 

موده : وميزانية الصفقه هتعملها امته 

ايوب : لما اعرف السعر اللى هينزل بيه زاهى الاول 

موده : تمام هروح مكتبى ابص على الماكيت واشوف هبدا منين 

ايوب : تمام 


مر اليوم وموده لا تفعل شئ إلا العمل على الماكيت ووضع تصاميم مختلفه وتدعوا ربها بان يجعل الصفقه من نصيب شركه ايوب 


عند راكان ارتدى البدله وذهب هو ووالدته لمنزل زاهى وكان زاهى وولاء و زهره فى انتظارهم 

راكان: مساء الخير 

زاهى : مساء النور اتفضلوا وكانت عينه معلقه على والده راكان 

جلسوا يتحدثوا سويا في امور عامه وكان زاهى يجلس من وقت لآخر ينظر لنجلاء والده راكان ولاحظت ولاء ذلك لكنها تغاضت عنه هى تعرف مدى كره نجلاء لزاهى 

زاهى : بس الزمن مامرش عليكى يا مدام نجلاء 

نجلاء: كان معايا راجل مخلينى هانم وعمره مازعلنى ولا خانى فطبيعى يبقى شكلى كده 

المهم يا زاهى احنا جايين انهارده مش عشان نتكلم عن شكلى احنا جايين نطلب ايد زهره لابنى راكان 

زاهى : حاسس انك مش موافقه وشايله منى 

نجلاء: طول عمرك لماح انا يهمنى ساعدت ابنى وانى مخسروش ولو سعادته فى جوازه من بنتك فانا ماعنديش مانع اهم شئ عندى انهم يكونوا مبسوطين 

زاهى : 

ياترا علاقه زاهى بنجلاء ايه وهى ده هيأثر فى موافقته او رفضه


البارت الخامس عشر 

الضابط : مين المحامى 

وكيل النيابة: صلاح منصور أكيد تعرفه طبعاً 

الضابط: اه طبعاً خلاص ابعتلى عنوان المكتب وانا هخليهم يعملوله توكيل 

وكيل النيابة: تمام هظبط معاه هو وايوب وهعرفك بكره بالكتير 

عند راكان 

انتهى من المقابله التى تمت فى الفندق وقام بالاتفاق معهم على تسريب المعلومات الخاصة بكل الشركات المقدمه على نفس الصفقه بما فيهم شركات زاهى وبعدها واوصل زهره لمنزلها وذهب لمنزله وعندما دخل وجد ضابط المباحث ينتظره 

ضابط المباحث: خفت اجيلك الشركه زهره تشوفى او تكون مخليه حد يراقبك فقلت اجى هنا اضمن وركنت العربية بعيد قصاد بيت تانى 

راكان: كويس إنك عملت كده زهره كانت معايا اليوم كله 

كرم ضابط المباحث: قدرت تجيب حاجه او دليل 

راكان: اه طبعا بس انا بحاول مع الكسندر انه يجيى هنا بنفسه وقت التسليم بحجه إنها أول صفقه وأننا عايزين نتكلم هو ضاغط عليا انى اروح انا استلمها بنفسى 

كرم: أوعى تعمل كده احنا عايزين نصطاده هنا 

راكان: لو مقدرتش يبقى لازم ننفق مه الانتربو*ل الدلى يساعدنا لان اليكسندر مش سهل خالص وغير كده مش بيثق فيا عشان ينزلى مخصوص 

كرم: هكلم المخا*برات واتفق معاهم بس لازم ادله قويه 

راكان: دى تسجيلات تمت انهارده وده التسجيل اللى انت كنت عاملى تصريح بيه 

وفعلاً الناس دى هتاخد رشاوى عشان تسربلى معلومات الشركات التانيه الناس اللى زى دى مايقلوش خطر عن بره لأن بسببهم في شركات افلست وشركات تانيه تستحق المناقصات دى وللأسف مش بتقدر تاخدها 

كرم : فعلاً مافيش عدل 

كنت مع اشرف انهارده وقالى إن ايوب اتفق مع صلاح منصور انه هيتولى كل القواضى اللى ضد زاهى انت مشترك معاه برضه مش كده 

راكان: حالياً مش هقدر اظهر خالص أيوب هو اللى متولى الظهور وهو علاقته بالمحامى ده قويه لأنهم اصدقاء وفعلا صلاح منصور مش قليل انا قعدت معاه لما عملنا عقود الشراكة 

كرم : من الناس اللى هحقق معاهم موده 

راكان: عارف طبعاً متقلقش هخليها تعيد فتح المحضر تانى وتعمل توكيل لصلاح 

بس انا عايز احضر معاها التحقيق فخليها اخر واحده في التحقيقات عشان اكون خلصت من زهره وابوها واقدر اكون معاها بصفه رسميه 

كرم : متقلقش خير سهله هقدر احلها بسهوله بإذن الله كده التسجيلات دى هتتحط فى الملف اللى هنبعته للمخا*برات عشان يتواصلوا مع الانترب*ول الدولى ويتم القبض عليهم 


مر اليوم بدون احداث جديده ايوب كان يتعامل مع أهله بشكل طبيعي ويمارس يومه بشكل طبيعي ولكن انتصار كان لها رأى اخر فهى قررت الذهاب لفيروزه ومقابلتها دون أن تعرفها هويتها هى تحب ابنها كثيراً وتعلم ان ليس باليسير ان يفتح قلبه لأخرى و سعادة ابنها فى المقام الأول وكلام ابنتها ظلت تفكر فيه كثيراً هى لم تريد أن تتحمل ذنب كسر قلب ابنها يكفى كسر قلبه مره وهى رأت كم تألم من فراق رحمه ولم ينساها بسهوله فخو إلى الآن يسعى لاخذ حقها ممن ظلمها 

فى اليوم التالى فى المشفى استيقظت فيروزه وابنها وصحتهما اصبحت أفضل بكثير من السابق ووجدت الممرضه بجانبها 

فيروزه: صباح الخير 

الممرضه: صباح النور صحتك عامله ايه دلوقت 

فيروزه: انا بخير مالك عامل ايه ومصحيش من ساعتها 

الممرضه: لأ يا ستى مالك صحى وانا وهو بقينا صحاب واكلته ونام تانى من تأثير الدوا متقلقيش عليه ساعه كده وهتلاقيه فاق

فيروزه: إحنا جينا هنا ازاى 

الممرضه: أيوب بيه جاب حضرتك كان شايلك واخت حضرتك كانت معاه وشايله مالك ومش بس كده ده جاب لحضراتكم الحاجه دى انا غيرت لمالك لبسه واكلته وفاضل حضرتك 

اخذت فيروزه الشنط التى جلبها لها ايوب بقلب يقفز من مكانه لما يفعل ذلك لماذا يكون بذلك الرقى معها حقا بارك الله له فى مآله ورزقه الله الخير عاجلاً ليس بأجلا 

الممرضه : سرحتى في ايه 

فيروزه: ابدا هو إحنا ممكن نخرج 

الممرضه : دكتور صالح قال هتفضلوا هنا انهارده ولو حالتكم استقرت بكره باذن الله تخرجوا 

فيروزه : طيب انا عايزه اعرف المصاريف كام

الممرضه : كل حاجه مدفوعه متقلقيش 

اثناء حديثها مع الممرضه دلفت عليها اختها 

ريهام: عامله ايه انهارده يا فيروزه 

فيروزه: أحسن الحمد لله هو ايه اللى حصل وايوب عرف منين 

قصت لها ريهام جميع ما حدث بداية من ذهابها الشركه الى إيصالها المنزل بعد أن اشترى لهم العلاج 

فيروزه: وليه يا ريهام سبتيه يدفع ما إحنا معانا فلوس كتير الحمد لله ليه تسبيه يكلف نفسه تانى الواحد بقى محرج اوى منه 

ريهام: انتى عارفه طبعا هيرفض 

فيروزه : معاكى رقمه 

: اه

: اتصليلى بيه 

طلب ريهام رقم أيوب ولكنه اغلق الهاتف عليها وبعدها دق باب الغرفة 

ريهام: اتفضل 

دلف أيوب للغرف ووجد فيروزه مستيقظه 

ونظرت له بصدمه من مجيئه ضحك داخله على تفاصيل وجهها ولكنه تحدث بجدية 

ايوب: ألف سلامة عليكوا صحتكم عامله ايه انهارده 

فيروزه : احسن الحمد لله انا لسه كنت بطلب من ريهام انها تتصل بيك

ايوب: منا كنسلت عليها عشان كنت وصلت 

فيروزه : انا بجد بشكر حضرتك جداً جداً على معروفك معانا بس ممكن طلب ولو سمحت ماتفهمنيش غلط 

ايوب: لأ عشان أنا عارف بتفكرى في ايه 

فيروزه تحدثت ببكاء : صدقني من هبقى مرتاحه وهبقى محرجه جدا من نفسى ارجوك يا استاذ ايوب لو يهمك انى أرتاح ارجوك قولى دفعت كام وانا عشان ماتزعلش ومتفهمش كلامى انى بقلل منك هقبل الحاجه اللى جبتها 

ايوب: طيب خلاص اهدى اهدى انا هخليهم يبعتولك الفاتوره بكره وابقى اخد فلوسها منك مبسوطه كده وماتقلقيش عشان انتى تابعى معمولك خصم كبير جداً 

فيروزه: شكرا ليك اوى 

ايوب: الواد ده مصحيش ليه 

فيروزه: الممرضه قالتلى صحى أكل ونام 

ذهب ايوب باتجاه مالك وقام بايقاظه فرح مالك كثيراً بوجود ايوب وظل ايوب يداعبه ويضحكه 

عند راكان ذهب للقاء موده وتحدث معها بشأن ما تم وابلغها بما فعلته أمه والتسجيلات التى قامت باخذها لزاهى واعترافه بجميع مصائبه 

موده: بحد يا راكان كل ده خصل وماقولتليش 

راكان: للأسف زهره كانت معايا طول الوقت والتليفون اللى بكلمك منه كنت سايبه فى البيت 

موده : زهره اه قولتلى طيب صحيح زهره بقى ليها جمايل كتير عليك هتتخلى عنها بعد ده كله 

راكان: هى مش بتعمل كده إخلاصاً وحباً فيا دى بتعمل كده عشان توقع ابوها وايوب ويبقى فى عهد جديد اسمه زهره ووخدانى سلم وانا سايبها فاكره انها العقل المدبر 

وبعدين انتى بتغيرى ولا إيه 

موده: هه لأ طبعا بس كان فى واحد زمان قال هى مالهاش ذنب بباها 

راكان : وبرضه هفضل عن رأيى يا موده أنا مش زاهى ومش هعمل زيه وأول ما نخلص هقطع الورقه العرفى اللى بينا انا سايبها عشان تفضل مأمنالى وبعدين انا مكنتش أعرف أنها متورطه مع أبوها 

موده : المهم ياخدوا جزائهم في الاخر 

راكان: المفروض انك هتروحى تفتحى المحضر ضد زاهر مره تانيه والمره دى مش انتى لواحدك هتلاقى اكتر من واحده وفى ظابط تانى هو اللى هيعمل التحقيقات ومش بس كده صلاح منصور كمان هيكون المحامى بتاعكم 

موده: طيب هروح امته 

راكان: انا اتفقت معاه انك تروحى فى الاخر عشان خاطر اكون معاكى ماتقلقيش يا موده حق رحمه وكل البنات اللى اتأذ*ت بسببهم هيجيى 

مر اليوم سريعه بدون احداث جديده وذهب أيوب لصالح وطلب منه عمل فاتوره مزيفه بمبلغ أقل بكثير مما دفعه ايوب واعطائها لفيروزه 

فى اليوم التالى قررت إنتصار الذهاب لفيروزه المشفى وقت خروجها ارتدت إنتصار ثياب بسيطة جدا وذهبت للمشفى ووجدت صالح يقف مع فيروزه واختها وعندما نظرت له حرك رأسه بان تلك هى فيروزه ثم تركها ورحل كما اتفق مع والده ايوب 

ذهب انتصار باتجاه فيروزه واصبحت تدعو وتحسبن بصوت عالى 

مين اشطر كتكوت يتوقه إنتصار هتعمل ايه



البارت السادس عشر 

كانت تقف فيروزه بجوار اختها فى المشفى يصطنتوا الى حديث الدكتور والتعليمات التى يعطيها لهم إلى أن دلفت انتصار للمشفى وعندما رأها صالح انهى حديثه واستاذن وذهب من امامهم تجولت إنتصار فى المشفى واصبحت تحسبن بصوت عالى وتنظر إلى فيروزه واختها دون أن يلاحظوا نظراتها ذهبت  فيروزه للمرأة التى تتحدث بصوت عالى فجذبتها ريهام من يدها 

ريهام: رايحه فين 

فيروزه : اشوف مالها الست دى اقفى انتى مع مالك لحد ماجى 

ريهام: وانتى مالك بيها انتى تعرفيها 

فيروزه : والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه.

زى ماربنا سخرلنا ايوب عشان يساعدنا احنا كمان نشوفها محتاجه ايه ونحاول نساعدها سبينى قبل ماتمشى 

تركت فيروزه ريهام ومعها مالك وذهبت للمرأة 

فيروزه : استنى لو سمحت استنى 

انتصار: عايزه حاجه 

فيروز: شايفاكى متضايقه وبتحسبنى فى حاجة ممكن اساعدك بيها 

إنتصار: محدش يقدر يساعدنى غير ربنا يا بنتى سبينى امشى 

فيروزه : طيب قوليلى يمكن ربنا بعتنى ليكى 

إنتصار: عينى دى مش بشوف بيها والمفروض اعمل عمليه هتكلفنى ٣٠.٠٠٠ جنيه طلبت منهم خصم رفضوا 

فيروزه : طيب انتى معاكى كام منهم 

إنتصار: معايا خمسه وهبيع دهبى يعمله سته بس هما رافضين والمستشفيات الحكومى على ماخد معاد عشان اعملها هتكون عينى راحت خالص 

فيروزه : انتى عندك ولاد 

انتصار: عندى لكن مسافرين ومش بيسألوا فيت 

فيروزه : طيب اصبرى وماتبعيش حاجه انا هديكى ال ٢٥.٠٠٠ 

إنتصار: وانتى تعرفينى منين عشان تثقى فيا وانا ممكن ربنا ياخدنى قبل ما اردهملك 

فيروزه : ربنا يبارك فى عمرك انا مش مستعجله عليهم خالص قوليلى بس امته معاد العمليه ونروح دلوقتي نجيبهم ونحجزلك المعاد على طول 

انظرت لها إنتصار بشك ولكن قررت ان تنفذ مخطتها للاخر حتى تستطيع ان تعرف إذا كانت ستساعدها حقاً ام أنها تكذب عليها 

إنتصار: بصى فى دكتور هنا إسمه صالح ده مدير المستشفى تعالى معايا نروحله ويقولنا 

فيروزه: طيب استنى اجيب اختى وابنى عشان متاخرش عليهم 

ذهبت فيروزه لريهام وطلبت منها ان لا تتحدث معها فى شئ امام المرأه حتى لا تجرحها وسوف تتحدث معها عندما يذهبوا للمنزل 

وصلوا جميعاً لغرفه صالح الذى قام بمجاراه إنتصار فى الحديث 

وبالفعل قررت فيروزه مساعده انتصار وان تجلب لها فى اليوم التالى المبلغ واخذت منها رقم هاتفها واعطتها رقمها 

انتهوا جميعا من الحديث وذهب كلا منهم لمنزله 

دلفت فيروزه وريهام للمنزل وكانت ريهام غاضبه جداً من تصرف فيروزه 

يسريه : الف حمدالله على السلامه يا فيرو طمنينى عليكى 

ريهام: زى الفل اهى ومش بس كده بتبعزق القرشين اللى مسنودين عليهم 

يسريه : مالك يا ريهام فى ايه 

قصت ريهام عليها ما فعلته فيروزه مع إنتصار 

يسريه : وانا من امته ربتكوا على الانانيه دى ريهام واللى اختك عملته ده هو الصح ربنا بيسخرنا لبعض يا بنتى زى ماسخرلنا اللى يساعدنا سخرنا كمان عشان نساعد غيرنا اكيد ربنا ليه حكمه لما ايوب ساعدنا وودى اختك المستفى يمكن اختك تعبت عشان تقابل الست دى وتساعدها وبعدين الست مش نصابه لانك بتقولى اتكلمتوا مع مدير المستشفى اكيد مش هينصب عليكوا 

فيروزه : ده اللى بقولهولها  طول الطريق وهى مافيش فايده فيها 

اللى كرمنا بلفلوس دى قادر يكرمنا باكتر منها احنا عمرنا محسبنا ان يجلنا ١٠٠.٠٠٠ من الهوا 

اقتنعت ريهام اخيرا بحديث فيروزه ووالدتها 

عند انتصار ذهبت للمنزل وقصت جميع ما تم لابراهيم زوجها 

ابراهيم: طيب يعنى واصح انها انسانه كويسه يبقى سيبى ابنك بقى 

إنتصار: افرض مجتش بكره وغير كده شكل اختها مكنش عجبها اللى هى بتعمله وممكن تقنعها ماتجيش 

ابراهيم: انتى ناويه تاخدى منها الفلوس فعلاً 

انتصار: هسيبها لآخر لحظه عشان أتأكد منها وغير كده عايزه اقرب منها اكتر متنساش إنها فى فترة عده وكده كده أيوب ماينفعش يقرب منها 

ابراهيم: شكلك ناويه تطلعى عنيها 

إنتصار: مش ابنى الكبير واحده جايه تاخده منى لازم أتأكد إذا كانت مناسبة ليه ولا لأ 


عند ايوب تكاثرت الأعباء عليه بشكل كبير جدا من شغله فى الصفقات التى ربحها وبين الصفقات الجديدة التى يعمل على اخذها وبين متابعته مع راكان سير القضيه واثناء مراجعته وتعديله لبعض الملفات اتصل به صالح وقص عليه ما حدث 

ضحك أيوب على فعله أمه فهو يثق كثيراً بفيروزه وطلب من صالح أن لا يخبر امه انه يعلم شئ عن ما تفعله فهو فى كلا الاحوال لم يحاول ان يقابل او يتقرب من فيروزه 


بينما راكان كان لا يقل عمله اهميه عن ايوب بل هو عليه الجزء الاكبر من العمل فهو يتابع سير القواضى ويتابع مع التجار خارج وداخل مصر ويتابع كل شئ بمفرده ويرسل المعلومات جاهزه لايوب لكى يتحرك ايوب بشكل صحيح 

تواصل راكان مع ضابط المباحث وطلب منه كرم ان يحاول شراكه زاهر معه فى تلك القضيه حتى يستطيع القبض عليه متلبس 

اتفق راكان مع كرم أن يقوموا بإرسال رسالة لزاهى برقم من الخارج لهاتف زاهى ويبلغه من خلالها ان راكان وزهره بداؤ بالتعاون مع اليكسندر مما يجعل زاهى يتحرك فورا ويحاول اخذ الصفقه لصالحه 

وافق راكان على اقتراح كرم وايده وبالفعل وبالفعل تحرك كرم بشكل سريع وقام بالتواصل مع الجهات المعنية وقاموا بإرسال رسالة لزاهى واوضحوله التعاون السرى بين زهره وراكان 

استلم زاهى الرسالة على هاتفه وتمكن منه الغضب فقررت زهره التأمر عليه لا لم يكون زاهى إذا صمت لها 

ذهب زاهى سريعاً لغرفه زهره ووجدها تتحدث فى الهاتف مع راكان دلف لغرفه زهره بشكل مفاجئ مما جعل زهره ينتابها الزع*ر اقترب زاهى منها وامسكها من شعرها بقوه 

صرخت زهره من الالم الذى شعرت به بسبب مسكه زهران لشعرها 

زهره : ايه فى ايه ماسكنى ليه كده 

زاهى : يا بنت ال...... ياللى مش معروف مين اصلك من فصلك بدل ماتشكرينى على انى لمك انتى وامك هنا بتخونينى وتتامرى عليا بقى رايحه تعرفى اليكسندر على راكان انتى فاكرانى مش هعرف بعملتك دى 

زهره : انت مين قالك 

زاهى : يعنى حصل فعلاً طيب يا زهره حسابك معايا بيزيد يا بنت الح.....

زهره: انت اللى عايز تبعدنى عنه وبتدمر حياتى 

زاهى : انتوا اللى وقفتوا قدامى يبقى قابلى بقى اللى هتشوفيه منى يا زهره هخليكى تكرهى نفسك 

بصق عليها زاهى وتركها وذهب للتحدث مع اليكسندر وهو فى داخله قرر الانتقام منهم سيبدأ بزهره أولا ثم راكان 

تواصل زاهى مع اليكسندر وتم عمل حوار طويل بينهم وانتهى الاتفاق بينهم ان تلك المره سوف يكون راكان شريك جديد لهم استطاع اليكسندر ان يقنع زاهى ان راكان وجه جديد وانهم يحتاجون اليه وإذا تم كشفهم سيكون راكان هو الضحيه 

اقتنع زاهى بحديث اليكسندر ولكنه قرر التخلص من زهره لانها إذا خانته مره ستخونه ألف مره 


عند زهره قامت بالاتصال بركان وابلغته معرفه والظها باتفاقهم وأنها خائفه من تهديد زاهى لها فهى تعلمه جيداً 

ياترا راكان هيلحق زهره من زاهى ولا زاهى هينتق*م منها 

هل إنتصار هتعرف فيروزه حقيقتها ولا هتسيبها قبل ما تعرفها

تكملة الرواية من هناااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا


تعليقات

التنقل السريع