رواية هذا قدري وقد حسم الفصل الثاني عشر 12 بقلم ملكه حسن حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية هذا قدري وقد حسم الفصل الثاني عشر 12 بقلم ملكه حسن حصريه في مدونة قصر الروايات
#الفصل٠الثاني٠عشر
#هذا٠قدري٠وقد٠حسم
#ملكه٠حسن
نورها لما خطبتها انا كنت عارف انها بتحب عماد وهو
بيحبها بس ابوها أجبرها تفسخ الخطوبه لما عماد اتاخر
ومجبش الشقه في الوقت المحدد اللي ابوها فرضه عليه كان
عماد يقابلها في كل مكان تروح فيه بحجه
أنها بتجيب جهازعلي الرغم انا قولتلها متجبش حاجه لغيت
قبل الفرح كنت حاطط حرس ماشي
وراكم للحمايه كان يبلغوني انها بتقابل شخص بره بيتها كل
ما تطلع بعيد عن أمها وأبوها وكانو بيصورهم
بص ليها وكمل تعرفي أنها هي اللي طلبت مني انكم تركبو
القطر وانا كنت رافض الفكره بس هي اتحججت وقالت انا
بخاف من الطائره ومش هينفع امي تطلع في العربيه عشان
رجلها بتوجعها فضلت تجمع حجج ملهاش لازمه
بص في عيونها وكمل وانا وافقت انكم تجو بالقطروبرضه
كان فريق الحراسه ماشي وراكم لغيت أم انتو
نمتو في القطر لما القصر وصل محطه معينه اخدت شنتطها
ونزلت وهربت كان عماد واقف ليها بره المحطه وكمان
الحرس وراهم في كل خطوه وضحك وقال علي مين كانت
فكره نفسها تقدر تهرب من فهد القناوي
بصت ليه ايمان واتكلمت قصدك اي انهم هربو مع بعض
بص في عيونها جامد وضحك وقال لا مش هربو يا حضره
المحاميه الحرس بتوعي ماسكوهم وقرب منها وهمس
وكانو معكي في نفس المخزن بس من الناحيه التانيه وكمل
ضحك بصوت عالي
انتفضت ايمان واتكلمت بسرعه قصدك اي هما محبوسين
عندك الوقت ده كله
بص ليها فهد وإتكلم بصوت جاد كله غيظ دائما بتحكمي يا
ايمي من غير ما تسمعي اعذاراللي قدامك بتحكمي فورا
وكمل بصوت حاد انا مش مجبور اكمل بما انك مش قادره
تصبري تسمعي للاخر بصت ليه ايمان بنظرات كلها رجاء
انو يكمل وقالت ارجوك قولي حصل اي بص في عيونها
وقال حاضر هقولك
عشان اريح دماغي من الموضوع ده وكمل
انا لما طلعت من عندكم قولتلك عندك ساعه فكري فيها
وراجع روحت ليها هي وعماد كانو خائفين اني اعمل ليهم
حاجه قولتله ياخدها ويمشي من البلد وجبت مأذون وجوزتها
ليه كمان وعطيتهم شقه في القاهره وصحبتك لسه راجعه من
شهر العسل يا حضره المحاميه وضحك وكمل وهو باصص
علي تعابير وشها وقال
عرفتي بقي صحبتك كانت فين وانتي بتتخانقي هنا يا ايمي
بصت ليه ايمان بحيره وقالت يعني نورهان اتجوزت وكمان
كانت في كانت شهر العسل
ضحك فهد علي صدمتها وقال تصدقي انو حصل كده
وكملت ايمان وقالت طيب واهلها ليه.محدش عرف اللي
حصل لغيت دلوقتي بص ليها فهد وابتسم وقال ما انا اللي
أمرت عماد يروح شهر العسل الاول ويرجع ياخدها ويروحو
بيت ابوها مش يمكن تطلع حامل ويبقي بدل الصدمه اتنين
وضحك بصت ليه ايمان بصدمه
بص ليها فهد كان باين علي وشها أنها مدايقه يمكن عشان
شكت فيه وظلمته
بصت ليه ايمان وقالت بصوت حزين انا اسفه يا فهد ظلمتك
قرب منها وقال بصوت حنون قولتلك متعتذريش لحد انتي
مرات فهد القناوي حتي لو كان فهد نفسه
وقرب منها وخضنها ايمان حسيت اني محتاجه الحضن ده
قوي عشان تحس بالامان بعد الحقيقه دي كلها وبقت تسال
نفسها ازي في حد بيحبني ويتمنى يلمحني وانا عايشه في
قوقعه حزن مناعه اي حد يقرب مني
اتكلمت ايمان من بين أحضانه وقالت علي فكره يا فهد
انا كمان في الحقيقه في حياتي لازم تعرفها طلعها فهد من
حضنه وبص في عيونها وقال حقيقة اي
الشخص اللي كنت بقف معه علي الباب علي العماره ده
قريب جدتي وكانت موصيه عليا وهو علي فكره اكبر مني
بكتير كان بيسال عليا دائما ويجيب ليا حاجات البيت عشان
انا مكنتش بنزل من زعلي بعد موت جدتي
بص ليها فهد وقال بصوت حنون عارف يا ايمان
بصت ليه ايمان بصدمه وقالت عارف ازي ومين قالك
ركز فهد في عيونها وقال عرفت بعد سنه انو الحارس حد
عطاه معلومات غلط كان عامله عريس بيتقدملك فكان عايز
الحد ده يطفشه
ايمان اتكلمت بصدمه وقالت عريس وحد يطفشه
بصت ليه وقالت مين ده يا فهد بص ليها وقال حد من
الجيران كده شكله بيحبك قوي
ايمان اتكلمت بصوت قوي كله حزن وقهر وقالت انا عايزه
اعرف مين ارجوك اتكلم
رجع حضنها فهد وقال بهمس بلاش يا ايمي مش عايز
اجرحك ولا عايز اشوف دموعك اتكلمت ايمان من بين
أحضانه وقالت لا متقلقش مش هزعل ولا هياثرفيا الكلام
ام نورهان هي اللي قالت للحارس مكنتش عايزكي تتجوزي
قبل بنتها عشان كده كدبت وقالت للحارس انو ده خطيبك
وضيعت سنه من عمرنا
خلتني بعدت وزعلت واتقهرت وانا كنت مفكر انك هتجوزي
وتبعدي عني بسبب كدبها ده وانا كنت متعصب بسببها في
المخزن سعت ما حطيت السلاح في دماغهم كنت بخوفها
بس والله مش قصدي حاجه يا ايمي تخويف بس
وفجاءه شدد علي خضنه لايمان وقرب منها بطريقه
رومانسيه وهي كانت حاسه انها لقيت الامان
مسك أيدها وقعدها علي السرير وبص في عيونها بطريقه
كلها حب ودافئ وقال انتي حب حياتي يا ايمان من وقت ما
كنت لسه طالب وانا مش شايف غيرك
وقرب منها وهمس بصوت حنون انتي حلم مستحيل يا
روحي وحضنها بطريقه رومانسيه بس فجاءه بعدها عنه
بسرعه قام من مكانه وطلع من الاوضه النوم و
ايمان كانت مستغربه بعده ونفوره منها والطريقة اللي خرج
بها في اجمل لاحظات حياتهم فضلت ايمان طول الليل مستنيه
انو يرجع أو يظهر مظهرش لغيت ما طلع الصبح
غيرت ايمان هدومها ونزلت فضلت تدور عليه ملقتش ليه اثر
نزلت أم فهد لقيت ايمان واقفه باين عليها الحيره وقالت
صباح الخير يا بتي مالك محتاره ليه أكده علي الصبح
وقعدت علي الكرسي وكملت كلامها وقالت اوعي يكون فهد
زعلك في حاجه قوليلي اتكلمت ايمان بسرعه وقالت لا يا
ماما مفيش حاجه سلامتك يا حبيبتي وقعدت جنبها علي
السفره وهما قاعدين دخل العمده وقال صباح الخير ردو عليه
هما الاتنين بص العمده وقال امال فين فهد يا بنتي مش باين
ليه هو لسه نائم ولسه ايمان هترد عليه وتقول معرفش فين
وفجاءه نزل من فوق قبل ما تنطق استغرابت ايمان جدا
هو كان فين هو كان لبس طايقه اخفه ولا اي حكايته
فهد بص لايمان ونزل عيونه بسرعه وبص لابوه وقال
صباح الخير وقعد جمبه علي الكرسي فضل يفطر حتي
مرفعش عينه علي ايمات ولا مره ايمان بقت تسال نفسها هو
انا فيا حاجه غلط طيب قرفان مني دي كان لسه بيعترف
بحبه فجاءه بقي مش طايقني
فجاءه انتبهت ايمان علي صوت فهد وهو بيقول
بصوت قوي ……….
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا