رواية هذا قدري وقد حسم الفصل الثالث عشر 13 بقلم ملكه حسن حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية هذا قدري وقد حسم الفصل الثالث عشر 13 بقلم ملكه حسن حصريه في مدونة قصر الروايات
#الفصل٠الثالت٠عشر
#هذا٠قدري٠وقد٠حسم
#بقلم٠ملكه٠حسن
فهد بص لايمان ونزل عيونه بسرعه وبص لابوه وقال
صباح الخير وقعد جمبه علي الكرسي فضل يفطر حتي
مرفعش عينه علي ايمان ولا مره ايمان بقت تسال نفسها هو
انا فيا حاجه غلط طيب قرفان مني دي كان لسه بيعترف
بحبه فجاءه بقي مش طايقني
فجاءه انتبهت ايمان علي صوت فهد وهو بيقول
بصوت قوي بس هادي في نفس الوقت احتراما لابوه
انا رايح المزراعه يا حاج بتاعتنا عشان اخلص شغل هناك
لانه العوامل كلموني اروح اشوف المحصول الجديد بما
انك مشغول الفتره دي وانا موجود في البلد بص ليه ابوه
وقال روح يا ولدي واطمن علي
الشغل كويس مع العوامل مش عايز غلط وبص ليه بتركيز
وقال وخاصه مع التجار يا فهد ابتسم فهد وقال حاضر يا حاج
هتاكد بنفسي
انو المحصول مفهوش عيب بص ليه ابوه وقال تسلم يا ولدي
عارف انك صاحب حق زي ابوك وابتسم كمل فهد كلامه
باحترام وقال وكمان هعدي علي المصنع .وكمل بصوت
حنون وقال تؤمرني بحاجه يا حاج قبل ما
امشي بص ليه ابوه بحنيه وفخر بولده اللي بيلف العالم
ورجال أعمال كبير ويجي البلد يلبس جلابيه وينزل المزراعه
بنفسه وسط التجار وفخور بأصله وارضه
كمل العمده كلامه وقال عايزك بخير دائما يا ولدي تروح
ترجع بالسلامه يا فهد
كانت ايمان مستغربه اسلوب فهد ازي بيقدر يغير اللهجه
بتاعته بسرعه معها هي يبقي قاهري ومع أهله صعيدي
كانت بتبص علي أثره وهو طلع من الباب وافتكرت اللي
حصل امبارح وقالت بوعيد في سرها
انت بتهرب يا ابن القناوي من اسئلتي ما انت اكيد هترجع
ولينا كلام تاني وقاعده محترمه تحط فيها النقط علي الحروف
عشان زهقت من لعبه القط والفار كل ما أحل الغز في حياتك
تطلعلي بمصبيه جديده ام اشوف اخرك يا فهد
وقامت بعصبيه انتبهت ليها ام فهد وقال مالك يا بني قيامه
مفزوعه ليه أكده وشكلك متغير من اول الصبح
اتكلمت ايمان بسرعه وقالت لا مفيش حاجه انا كويسه
قامت ام فهد وقالت استني يا بتي هعملك بخور وابخرك
اتكلمت ايمان وقالت بلهفه بخوراي يا ماما انا كويسه
شدتها ام فهد من أيدها علي المطبخ وقالت لازم اعملك بخور
استسلمت ايمان مع ام فهد كانت مبسوطه باهتمامها و بحنيتها
عليها اول مره حد يهتم بيها من بعد ما جدتها ماتت
كانت ايمان مستنيه فهد يرجع طول اليوم مرجعش كان باين
عليها الزعل والقهر مش لقيه اجابه ولا تفسير للإحصل من فهد
كان الوقت بقي نص الليل ومفيش اثر لفهد كانت ايمان واقفه
في الشباك بتراقب بوابه البيت ولما زهقت راحت اخدت
شاور وليست بيجامه سوده رقيقه ومسكت كتاب من بتوعه
وفضلت تقرا بتركيز مع كل كلمه مكتوبه في الكتاب لانه فعلا
جميل وافتكرت كلامه لما شافها بتقرا قبل كده وابتسمت
فجاءه دخل كان باين عليه الارهاق والتعب وقالها مساء الخير
ايمان سابت الكتاب بسرعه وقالت مساء النور
كان صعبان عليها شكله ومرضيتش تتكلم فضلت ساكته
ومسكت الكتاب تاني وفضلت تقرا لمحها فهد وابتسم
اتكلمت ايمان وقالت تحب احضرلك الاكل
بص ليها فهد بارهاق وقال شكرا اكلت في المصنع
قعد فهد علي الكرسي وبقي مركز مع ايمان وهي مسكه
الكتاب لمحته وهو باصص عليها وابتسمت لما شافها فهد
لمحته قام بسرعه واتوتر ورح ناحيه الدولاب طلع لبس
ودخل اخد شاور وطلع عشان ينام ايمان لما شافت اللامبالاة
منه واقفت بعصبيه قربت منه وقالت انت امبارح كنت
بتعترف ليا بحبك وفجاءه حسيت انك بتكرهني وفجاءه هي
وبتتكلم تلفونه رن
بص ليها فهد بحده وقال ثواني يا ايمان دي مريم بتتصل
في الوقت ده اكيد في حاجه ضروري
وفتح تلفونه ولقي مريم بتصرخ وتقول الحفني يا فهد
محمود عمل حادثه انتفض وقلبه اتخلع علي صحبه وقالها
اهدي وفهمني حصل اي
اتكلمت مريم من بين دموعها وقالت لسه حد مكلمني من
المستشفي وقالي انا محمود عمل حادثه اتكلم فهد بلهفه انتي
فين ردت مريم بصوت مقهور انا في البيت تعالي بسرعه
خدني نروح عنده اتكلم فهد بلهفه وهو بياخد مفاتيح العربيه
وقال ثواني هكون عندك وقفل مسكت ايمان أيده بسرعه
وقالت جايه معكم كان فهد دموعه معرفه وشه وقالها
انا هطلع العربيه عشان محدش يحس وانتي البسي بسرعه
وسأبها ومشي لبست ايمان ونزلت وراه بسرعه لقيته واقف
بره البوابه طلعت جمبه وساق بسرعه رهيبه فضل فهد يسوق
ومش شايف قدامه غير انو عايز يوصل لصاحبه بصت ليه
ايمان وقالت بصوت عالي اهدي يا فهد كده هنموت
انتبه فهد علي صوت ايمان ولقي باين علي وشها الزعر والخوف
هدي شويه وقالها انا اسف بس خايف علي محمود دي اخوي
مش صاحبي وبس بصت ليه ايمان بشغقه وقالت إن شاء
هيكون بخير بس اهدي عشان مريم اكيد منهاره في بيتها
بص ليها فهد. بعيون حمرا وقال حاضر هحاول اهدي
كانت مريم واقفه علي بوابه بيتها بتعيط بحرقه وفي حضنها
زين ابنها نزلت ايمان بسرعه اخدت مريم في حضنها
واخدت منها
ابنها وركبت وراه في العربيه وخضنت زين اللي كان بيعيط
ومش فاهم اي اللي حصلان مع امه وخاله
وصلو المستشفي ونزلو بسرعه ووصلو قدام اوضه محمود
اللي كان نائم وأيديه ورجليه مجتابسين ووشه كله جروح
أول ما شافته مريم انهارت في الأرض وفهد كان منهار اكتر
منها بس حاول يتماسك عشان أخته حضنها فهد بقوه وقال
اهدي يا مريم عشان خاطري اتكلمت مريم بنهار من بين
أحضانه مش قادره يا فهد مش قادره اشوف شكله كده
دي روحي يا فهد دي محمود نزلت دموع فهد غصب عنه
وافتكر لما دخل عليه المكتب وقاله
يلا فهد بيه علي الاجتماع انا زهقت من ام البلد دي مريم
وابني وحشوني وفضل دموعه تنزل مع مريم من غير ما
يحس فاق فهد علي صوت الممرضه وهي بتقوله
مش حضرتك قريب المريض فهد بص ليها وبصوت حزين
قال ايوه قريبه كملت الممرضه وقالت الدكتور طالب
حضرتك في الاوضه اللي اخر الطرقه علي ايدك اليمين
فهد قعد مريم علي الكرسي وقال حاضر ثواني
بص فهد لبعيد لقي ايمان واقفه وخضنه زين بعيد عن انهيار
مريم وفهد عشان الولد قرب وقال بهمس خليكي جمب مريم
بصت ليه ايمان وقالت حاضر هروح جميها
دخل فهد علي الدكتور وهو قاعد وقال السلام عليكم
بص ليه الدكتور بتركيز ورد السلام وقال اتفضل
اتكلم فهد بتوتر وقال حاله محمود اي يا دكتور
ومسك الدكتور الاشاعه وقاله الاستاذ محمود اتعرض
للحادث خطير علي الطريق الصحراوي وفي كسور كتير في
جسمه وكانت حالته صعبه في العمليه بس الحمدلله تمت علي
خير اتكلم فهد بلهفه وقال أنا ممكن اجهزله إسعاف
مخصوص وانقله مستشفي في القاهره يكمل علاج هناك
وممكن اسفره بره لاي دوله اجنبيه لو عايز قلع الدكتور
النظاره وقاله يا استاذ فهد المستشفى
هنا مش مقصره وحاله قرايبك نوعا ما مستقره بس ادعوله ا
الوقت الجاي يعدي علي خير
بص ليه فهد وقال انت متاكد يا دكتور انا حاله محمود
مستقره بس ليه الدكتور بشفقه وقاله متقلقش يا بني قرايبك لو
وضعه خطير والمستشفي مقصره كنت هقولك انقله بس هو كويس
اتكلم فهد بلهفه وقال يارب يا دكتور وفام خرج
وفضل ماشي سرحان لغيت ما وصل عند اوضه محمود أو
ما شاف الاجهزه مواصله بيه وقناع التنفس علي وشه فضلت
دموعه تنزل من غير ما يحس وبقي يكتم شهقاته بصعوبه
عشان مريم اللي بدأت تهدي من انهيارها بس فجاءه هو
واقف سمع صوت مألوف هو عارفه كويس بيقوله
شاف آخره اهملك وصل إلكل فين يا ابن القناوي لف فهد
بسرعه واتصدم ………
تتوقعو مين الشخص ده اللي بيلؤم فهد وبيحط الحق عليه
تكملة الرواية من هنااااااااا
لمتابعة باقى الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا