رواية هذا قدري وقد حسم الفصل العاشر10 بقلم ملكه حسن حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية هذا قدري وقد حسم الفصل العاشر10 بقلم ملكه حسن حصريه في مدونة قصر الروايات
#الفصل٠العاشر
#هذا٠قدري٠وقد٠حسم
#بقلم٠ملكه٠حسن
كان نازل فهد علي السلم بجلابيته الصعيدي وقرب من ايمان
وهمس جنب ودنها وقال انتي غلطتي غلط كبير وبص ليها
بغيظ ومشي وقفت هي محتاره تبص لاثره وبتسال نفسها انا
عملت اي عشان يقولي كده بصت ليها ام فهد لقيتها واقفه
شروده وقالت مالك يا بتي في حاجه مزعلكي
ردت ايمان بسرعه وقالت مفيش يا ماما تسلملي
ابتسمت ام فهد وقالت طيب يلا كملي جميلك للآخر ورحي
اشرفي علي تحضير الصواني مع اللي هتطلع للضيوف
ايمان مشيت بسرعه وقالت حاضر متقلقش يا ماما
ام فهد دخل المندره بكل هيبه أول ما شافه ايوه ابتسم بفرحه
بولده وقام حضنه وقال بصوت حنون
اهلا يا ولدي وحشتني كده تغيب عن ابوك يا فهد
فهد طلع من حضنه وباس ايده وقال غصب عني يا ابوي
ربنا يعلم انت وحشتني قوي
بص ليه ابوه وقاله اقعد يا ولدي شوف الصلح بينهم مش
بيمشي بسلامه غير بوجودك
بص ليه فهد بابتسامه وقال انت تؤمر يا ابوي اعتبره حصل
بص ليه ابوه بحنيه وقال واثق فيك يا فهد انت كدها يا ولدي
وقعد فهد وسط الضيوف كان الحوار حاد بين العائلتين
وفهد قدر يسيطر علي المواقف اللي كان هيقلب خناقه بينهم
بس فهد ورث الرزنه والحكمه من أبوه وقدر يصلح ما بينهم
بص فهد لكبير العيله اللي قاعد قدامه وقال
خلاص كده يا حج مفيش مشاكل علي الارض تاني كل واحد
اخد حقه
بص إليه الراجل وقال خلاص يا فهد بيه أن شاء الله مفيش
مشاكل تاني
كمل فهد وقال بصوت جاد انا بكره أن شاء الله هكون في
بلدكم عشان اتاكد انو كل واحد عارف حده فين من الأرض
اتكلمو الرجاله في صوت واحد وقالو انت تنور يا فهد بيه
بص ليه فهد بابتسامه وقال وبما انه الصلح تم علي خير يبقي
ناكل لقمه مع بعض عشان يكون عيش وملح ولا اي يا حاج
بص ليه الحاج وقال انت تؤمر يا فهد حاضر هيبقي عيش
وملح أن شاء الله بص ليه فهد بحده وقال كان ممكن اطير
فيها رقاب الشباب دي يا حاج لازم تبص ليهم شويه وحرام
تضيع حياتهم ومستقبلهم عشان شبر راض مش معدي نفر
هو معدي
بص ليه كبير العيله وقال بفخر سبحان الله كيف ما بيتكلم
العمده بالضبط ضحك فهد بصوت عالي وقاله مش ابوي
العمده لازم اكون زيه بص ليه الحاج وقال حاضر يا ولد
العمده أن شاء اخوات وأهل ومفيش مشاكل هتسمع عنها
عندنا بعد أكده ابتسم فهد وقال إن شاء الله يا حاج
بص فهد الغفير وقال قالهم يحضرو الاكل عشان الجماعه
مسافرين بص ليه الحاج وقال
مكنش ليه لازوم يا فهد بيه انت عارف الطريق طويل
بص ليه فهد وقال بصوت جاد انت في بيت العمده يا حاج
لازم يكرم ضيوفه
بص ليه كبير العيله وقاله العمده طول عمره صاحب كرم
وخيره سابق
بص العمده لفهد بفخر انو قدر يقنع عائلتين بينهم عداء
ومشاكل قيامه ليها سنين في قاعده وحده بينهم
بص العمده لكبير العيله وقال فهد عنده حق يا حاج لازم نكرم
ضيوفنا وإذا ما قال فهد كل واحد عارف حده من الأرض
وبلاش مشاكل عشان الشباب اللي طالعه دي متقلش قدامه
بحر دم يا حاج بص ليه كبير العيله وقال حاضر يا عمده اللي
أمر به فهد بيه هيحصل بص ليه العمده وكمل فهد ابني
هيكون عندكم بكره او بعده عشان يتأكد انو مفيش مشاكل
بص ليه كبير العيله وقال البلد هتنور بوجوده
كان فهد واقف بيحط الاكل بنفسه للضيوف كان بيشرف علي
كل حاجه بدقه لغيت ما خلص والضيوف مشيو كمان وأمر
بتوصلهم لغيت بيوتهم بص فهد للمكان بعد ما بقي
فاضي واتنهد برضي انو كله حاجه مشيت بخير
دخل لابوه المندره وقعد قدامه اتكلم العمده وقاله بصوت جاد
عملت اي يا ولدي في لندن انا مرضيتش اسالك قولت هتتكلم
وحدك بس انا لازم اعرف عشان ارتاح
بص ليه فهد وبقي يتكلم ولما خلص كلامه بص ليه ابوه
بغضب وقال اول مره اعرف انك مهمل يا فهد ازي تخاطر
أكده انت عارف كان ممكن يحصل أي ليه مسمعتش كلام
الراجل لما حذرك عارف كان هيحصل اي
بص فهد الأرض بحزن وعرف أنه فعلا كان غلطان
ام عند ايمان بعد ما خلصت علي اشرف الاكل في المطبخ
كان الوقت اتاخر وكان فهد مختفي من وقت ما رجع
طلعت صاله البيت وفضلت تبص يمين وشمال عليه ولما
زهقت طلعت اوضتها كانت حاسه انو اخيرا المكان بقي دافئ
بوجوده رائحته موجوده في كل شبر في الاوضه كانت
بتبص علي شنطه هدومه اللي كانت مفتوحه علي السرير
طلعت تشيرت من بتوعه وخضنته وهي بتقول بصوت
رومانسي وحشتني وفجاءه انتبهت علي نفسها وقالت
اي اللي انا بعمله ده يمكن يدخل يقول دي اجننت
طلعت بجامه لونها ابيض اخدت شاور ومسكت كتاب من
كتبه اللي موجوده في المكتبه بتاعته في جناحه اللي كانت
ادمانتها في غيابه بعدها بفتره طلع فهد ودخل الاوضه وقال
مساء الخير ردت ايمان برتباك وقالت مساء النور وقفلت
الكتاب بسرعه
انتبه فهد علي الكتاب اللي في أيده ورح ناحيتها ومسكه من
أيدها وقال بصوت هادئ الله علي ذوقك الكتاب دي جميل جدا نصيحه مني كمليه لاخر هيعجبك
ايمان اتكلمت بصوت خجول وقالت حاضر هكمله
بص فهد في عيونها وقال اسف علي الطريقه اللي كلمتك بيها
في الجنينه بس فعلا مكنش ينفع تقعدي قدام الناس الغربيه
احنا هنا في الصعيد مش القاهره الناس هنا بتتكلم علي أدق
التفاصيل يمكن انتي مكنتيش تعرفي بس لازم تتعلمي حياتنا
بما انك عايشه هنا في البلد
اتكلمت ايمان بسرعه وقالت صدقني مكنتش واخده بالي انو
هما وصلو البيت كانت شرده شويه اسفه بجد
رد عليها فهد وقال لا انا مش عايزك تعتذري لحد انتي مرات
فهد القناوي بس انتبهي
ايمان ردت بصوت رقيق وقالت حاضر هانتبه
بص ليها فهد وقال بصوت رومانسي مكنتش اعرف ذوقي
حلو كده وكان باصص علي البجامه ايمان ردت بسرعه
وقالت نعم انتبه فهد بسرعه علي ملامح وشها وضحك
وقال قصدي علي العبايه اللي كنتي لبسها تحت
ايمان انتبهت وقالت العبايه ضحك فهد واخد غيار من
الدولاب وقال دماغك شمال يا ايمي
بعد ما خرج فهد من الحمام كانت ايمان واقفه جمب الشباك
قرب منها فهد وبص في عيونها وقال
ليه حاسس انو في عيونك في اسئله كتير قولي سمعك
وهجوابك علي اللي انتي عايزه بصت ايمان بعيد وقالت
لا وفت تاني انت شكلك مراهق من السفر واتحركت من
قدامه مسك ايديها فهد بسرعه وقالها
لا متقليقش قولي عايزه تسالي اي في اي محيرك كده
ايمان بصت في عيونه قوي وقالت بصوت حاد
انت ليه عملت كده معايا اجوزتني بالتهديد وليه كنت هتقتل
ابو نورهان وامها ونورهان اختفت فين
وازي كنت فرحان انو هتتجوزتي وازي عملت الفرح
بالطريقه دي وليه مكنتش معرف حد من أهلك علي نورهان
ابتسم فهد وقال كل دي اسئله احنا عايزين للصبح بقي
انتي كان عندك حق انا مرهق من السفر وكان هيمشي ناحيه
السرير مسكت ايمان دراعه وقالت بقهر
انا عايزه اعرف الحقيقة مش انت قولت هتجواب عليا وعلي
كل اسئالتي وفجاءه سكت بدون كلام بصت ليه ايمان بغيظ
وقالت بصوت عالي شويه
سكت ليه يا ابن القناوي مش قولت هتجواب انا سامعه اهو
بص ليها فهد وركز في عيونها وقال بصوت هادئ ماشي يا
ايمي هقولك انا يا ستي كنت بدرس في القاهره زمان وكنت
واخد شقه في مكان متوسط فجاءه شوفت بنت كانت في
اعدادي تقربيا بس كانت جميله جدا وبيسطه جدا بس اللي
لفت نظري أنها دائما حزينه بتحب تمشي وحدها ومعندهاش
صحاب كتير كمان
سنه ورا التانيه هي كبرت قدام عيوني كنت كل يوم مقدرش
امنع نفسي اروح اشوفها هي ورايحه وجايه من المدرسه
كنت بنزل في نص الليل مخصوص من غير سبب عشان
المح طائفها في بلكونه بيتها بس كنت مجبور
بعدها ابوي عرض عليا اسافر بره اسافر وانا مقدرش
أعارض ابوي وسافرنا انا ومحمود نكمل تعليم في لندن علي
الرغم اني بعدت بس كانت لسه شاغله تفكيري
ضحك وقال تعرفي يا ايمان كنت اعمل اي بعد ما سافرت
بصت ليه ايمان بحيره وغيره في نفس الوقت وقالت كنت
تعمل اي
بص لبعيد وقال وهو مبتسم كنت انزل اجازات مخصوص
عشان اشوفها بس كان محمود هيتجنن كل ما يشوفني بحضر
شنطتي وضحك
ايمان اتكلمت بدموع علي وشك النزول بس بتمنعها
وقالت وهي فين دلوقتي
بص ليها فهد بسرعه وشاف الدموع مغرفه وشها وقال بلهفه
مالك زعلتي ليه مش عايزه تعرفي باقي القصه شكلها صعبت
عليكي خلاص يا ايمي مش هكمل
ايمان اتكلمت بسرعه وقالت لا انا عايزه اعرف الباقي
دلوقتي بص ليها فهد وقال عايزه تعرفي هي فين
ايمان هزت راسها دليل علي الموافقه كمل وقال هي موجوده
لسه في حياتي …
تتوقعو من هي حبيبه فهد المجهوله وياتري لسه في حياته ولا
لمتابعة باقى الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا