القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عشق في قلب صعيدي الفصل الأول والثاني بقلم اسماء السيد حصريه في مدونة قصر الروايات

 


رواية عشق في قلب صعيدي الفصل الأول والثاني بقلم اسماء السيد حصريه في مدونة قصر الروايات






رواية عشق في قلب صعيدي الفصل الأول والثاني بقلم اسماء السيد حصريه في مدونة قصر الروايات





هنبدا بتعريف الشخصيات وعلطول هنزل البارت الاول 

.. 

بنبدا الحكايه ببطلتنا والي اسمها (عشق) وتبلغ من العمر 23سنه وهي بنت جميله وعيونها بني ❤

............ 

وبطلنا هو(سليم القناوي) ويبلغ من العمر 30سنه وهو وسيم وعيونه سودا.وجدي جدا في شغله وهو كبير البلد وصعيدي .

............. 

الجد. (مجدي) . الكبير وبيحب سليم جدا  ويبلغ من العمر 

68سنه وهو لسا بصحته وعفي جدا مشاء الله

............ 

العم. (ماجد). ودا عم سليم وطيب جدا وبيحبه ويبلغ من العمر 47سنه

............ 

واخو سليم الصغير (رامي) ويبلغ من العمر 27سنه وبيحب اخوه جدا وبتاع بنات ومرح جدا

...................... 

وام سليم (صفيه) وتبلغ من العمر 48سنه  لانها اتجوزت صغيره جدا  وجوزها متوفي من 20سنه وموته فيه سر غامض جدا 

.................. 

واخت سليم وهي (ريحانه) وتبلغ من العمر 24سنه وهي بتحب الرسم وخريجه فنون وبتحب ابن عمها جدا وهوا بيحبها جدا

.................... 

(كريم) ودا الي بيحب ريحانه ودراع سليم اليمين وبيحبه ويبلغ من العمر 29سنه وابوه متوفي من 18سنه ومرح 

............... 

و(كريمه) مرات ماجد وتبلغ من العمر45سنه وهي بتكره سليم جدا وبتغير من صفيه عشان هيا ست القصر 

.............. 

وبنتها (منار ) تبلغ من العمر 26 وبتحب سليم اوي عشان فلوسه بس قلبها اسود جدا وبتحب الفشخره 

............. 

و(ريان) ودا اخو منار ويبلغ من العمر 24سنه وطيب جدا وبيحب سليم جدا ومتخرج من كليه الشرطه ومرح جدا

.............. 

ودول عيله سليم 


$$$$$$$$$$

عيله عشق 

الاب (يعقوب الجبالي) ويبلغ من العمر 60سنه وبيحب عشق جدا وطيب جدا 

&&&&&&&

الام (فريده االقناوي) ودي اخت الجد الكبير الصغيره خالص وعندها 50سنه وطيب وحنونه جدا 

&&&&&&&

الاخ (زين الجبالي) ويبلغ من العمر 30سنه ومتجوز اخت كريم القناوي وبيحب مراته جدا وبيحب عشق 

..... 

وهي (دنيا القناوي) وتبلغ من العمر 25سنه وهيا طيبه جدا وبتحب عشق  ومرحه اوي وجميله 


&&& والباقي نتعرف عليه في القصه 

........ 

وللعلم عشق مسافره بقالها سنتين و عندها شركه في السعودية وهتفتح في القاهره وهيا مش بنتهم بدم انما 

شافها يعقوب وفريده في الشارع بعد ما اهل ابوها طردوها وهنعرف ليه بعدين وهيا عندها 16 سنه تمام 

...................



part 1..

(في قصر القناوي) 

العيله كله قعدين يفطرو وسليم نازل بكل هيبه ووقار 

(سليم) صباح الخير. 

(الجميع) صباح النور

سليم خلص وقام ودع امه وجده وطلع وقبل ميركب العربيه جتله مكالمه مهمه فطلع برا القصر يتكلم 

(سليم) ها عملت ايه 

(المجهول) كله تمام ياباشا 

(سليم) طب عاوزك تنفذ الي هقولك عليه

(المجهول ) تمام يا باشا

(سليم)................. هنعرف بعدين

(المجهول)تحت امرك ياكبير وسليم قفل في وشه

وفجأة جت بنت بعربيتها وقفت قدامه 

(عشق.) بقولك ايه يا اخينا 

(سليم )برفعه حاجب اخينا.. نعم

(عشق) عاوزه اروح قصر الجبالي 

(سليم) بستغراب . اشمعنا

(عشق) . وانتا مالك قول وانتا ساكت

(سليم. )معرفش ويلا غوري من وشي 

(عشق بغضب) . اغور. غوره لما تخدك يا حيوان

(سليم بغضب )حيواان انا حيوان الله في سما لو ما اختفيت من قدامي حالا لكون ضربك عيارين دلوك 

(عشق بتمثيل الخوف) تمام وعلي ايه انا همشي 

(عشق في نفسها )اما وريتك يا هولاكو انتا اصبر عليا انا هعرفك ازاي تلعب مع عشق الجبالي .. 

وفجأة رجعت عشق بالعربية وكان في بركه مايه قدام سليم بظبط لا انهم كانو في فصل الشتاء وقامت طالعه مره واحده غرقته كله وطلعت تجري وهيا ميته علي نفسها من الضحك وسئلت حد تاني وقلها العنوان 

(عند سليم) ... 

(سليم.) والله لا هوريكي يابنت الكل$والله لهجيبك يابنت$$$

(ودخل يغير امه شافته) 

(صفيه )مالك ياولد ايه الي عمل فيك اكده 

(سليم بهدوء )مفيش يما وقعت في بركه ميه بلغلط حصل خير

(صفيه) طب خلي بالك بقا يا حبيبي 

(سليم) حاضر يا حبيبتي 

وفجأة سمعو صوت 

(رامي) معلش ميقع الا الشاطر هههههههه

(سليم بصله بنظره اخرسته ) 

(وطلع غير ومشي وهوا في قمه غضبه من البنت الي غرقته ) 

&&&&&&&&& (في قصر الجبالي) 

وهما بيفطرو دخلت عليهم عشق 

(عشق) لا انا حماتي بتحبني بقا. 

كلهم بص لمصدر الصوت لقو عشق 

(يعقوب) مجنونه البيت رجعت 

(عشق) . انا مجنونه يا بابا ماشي 

وجريت سلمت عليهم وقعدت تفطر وهيا فعلا قلبت البيت كله ضحك .. وصحيح من صفات عشق هيا الجنون .. 

عشق)  انا هطلع ارتاح شويه عقبال ما ماما حبيبتي تعملي المحشي الي انا بحبه 

(فريده بحب) . من عيوني يا قلب امك 

(زين بمرح )ايوا جتلك حبيبه القلب يبقا زين في الزباله صح 

(فريده وعشق في نفس واحد.) اخرس يالا وكلهم ضحكم وعشق طلعت الاوضه غيرت ولبست بيجامه اوفر سايز ونامت 

$$$$$$$$$$ (في شركه القناوي) 

سليم دخل  بهيبته المعتاده وغضب الدنيا كلها والبنات عينهم متشلتش من عليه  وهو ولا في دماغه 

(سليم.) يا مني 

(مني.) ايوا اتفضل حضرتك

(سليم بغضب) . اعمليلي قهوه وهاتي ملف المناقصه الجديده 

(مني بخوف) . تمام يافندم 

(فكل الشركه والبلد تهاب سليم القناوي لانه معروف انه قلبه جاحد وحقاني جدا وعصبي فوق متتخيلو) 

(ودخل عليه كريم) 

(كريم) مالك ياسليم . 

(سليم )مفيش . 

(كريم) لا فيه قول يابن عمي قول. 

(سليم)............. حكاله وكريم ميت من الضحك ههههه. 

(كريم) هههه بقا سليم القناوي الي البلد بتترعب من نظره. منه حته بت تعمل فيك كدا مش قادر هههههه. 

(سليم) هوا انا بقول عشان تضحك يازفت . 

(كريم )والله ما قادر من الضحك بتخيل منظرك وانتا شبه الكتكوت المبلول نيههههههه. 

(سليم )علي مين والله لا اجيبها . 

(كريم) ونبي اما تجيبها ابقا وريهالي عشان اشكرها ههه . 

(سليم بغضب) . اطلع برا يا كريم برا . 

(كريم خرج وعارف ان سليم مش هيسبها وهيجبها لو ايه ) 

(كريم) يا عيني عليكي شابه صغيره يا قلب امك علي الي هيعملو فيكي ههههه... 

&&&&&&&&&(في قصر الجبالي) 

كانو حطو الاكل ودنيا صحت عشق. وعشق صحيت وصلت ولبست دريس ابيض في ورود زرقا وطرحه نفس الشكل وكانت جميله جدا  ونزلت.. 

(عشق.). الله يماما علي ريحه المحشي تتخيلي اني جيت من السعوديه عشان المحشي .. 

(زين) عليكي في التثبيت .

(عشق) اتعلم بقا هه. 

كلهم ضحكو علي جنانها 

(يعقوب) والله يا عشق البيت ما كان ليه طعم من غيرك 

(عشق)حبيبي يابابا يا نصفني

(زين.) طبل طبل مش انا لسا مضحكم الاسبوع الي فات 

(عشق.) الاسبوع الي فات وجاي علي نفسك كدا ليه  هههه

(فريده) قومي يا دنيا هاتي الرقاق  

(دنيا) حاضر يا ماما 

(عشق.). لا خليكي هجيبه انا 

ودخلت وجابته وطالعه

عشق.. بقولك ياماما هو

وفجأة سكتت لما شافت سليم داخل قدامها من الباب وفجأة..... 




part2

وفجأة دخل سليم

.................. 

(يعقوب) اهلا يا ولدي تعالي 

(سليم. )عاملين ايه ياجماعه 

(الجميع )الحمدلله 

(وعشق تحت الصدمه وقفه مبرقه مش عارفه تتحرك ) 

(عشق في نفسها) اهرب علي فين اروح فين هولاكو هيكلني 

(زين) مالك متسمره كدا ليه يا بت تعالي دا سليم مش غريب 

(عشق برعب) . انا انا جايه اهوا حاضر 

(سليم بخبث) . مش تعرفونا وقعد علي السفره  

(يعقوب )اه صحيح دي عشق بنتي مجنونه البيت هههه 

كلهم ضحكو 

(سليم بإستغراب) . بنتك ازاي يا عمي 

(يعقوب. )بنتي ... وقبل ميكمل

(عشق قاطعته بحزن.) بتبني انا بنته بتبني 

وقعدت وحاولت تبتسم وتداري حزنها 

(بس سليم حس بضيق مش عارفه سببه ).. صحيح يا عمي إنشاء الله انتم بكرا معزومين عندنا علي الغدا

(يعقوب) . ليه يبني في حاجه ولا ايه. 

(سليم ). لا يعمي عادي علي الاقل تشرفنا انتا والانسه عشق 

(عشق بصتله بصدمه.)  انا اجي 

(سليم بخبث) . اكيد يا انسه عشق تنورينا اوي 

(عشق بصتله بشك) . شكرا 

(فريده )خلاص بقا بطلو كلام وكلو يلا ياولا 

(سليم) حاضر يا عمتي 

(بعد 10دقايق والهدوء سيد المكان ) 

(زين بمرح.) الله صحيح يا عشق هوا انتي القط اكل لسانك ولا ايه متقلقيش سليم مش غريب عادي 

(عشق) . انا حره يا رخم وطلعتله لسانها.

(وشويه وسليم مشي) 

(عشق بتتنفس براحه.) واخيرا مشي 

(يعقوب) في ايه يا عشق انا حاسك متوتره من ساعه مشفتي سليم. 

(عشق) . ها لا مفيش عادي. هو مين سليم دا 

(يعقوب) . دا يبقا. ........وقبل ميكمل قطعه رنه تليفون عشق 

(عشق) . ثواني يابابا وخرجت تتكلم.. 

(وردت كان وليد المساعد بتاع عشق من سنتين وعنده 32سنه ومتجوز وبيحب عشق زي اخته الصغيره وهوا دراعها اليمين فكل حاجه وبتثق فيه جدا  ومراته ريهام بتحب عشق اوي وهما صعايده ووليد معرفه يعقوب) 

(عشق) . الو 

(وليد) . الو يا عشق فينك

(عشق.) انا في الصعيد انتا عملت ايه في المناقصه. 

(وليد) . خير ان شاء الله النتيجه هتبان بكره 

(عشق بجمود) . وليد دي اول مناقصه للشركه دي ومتنساش اننا دخلين علي اخر لحظه 

(وليد. )متقلقيش خير إنشاء الله 

(صحيح انا رنيت عشان عندنا ميتنج أونلاين افتحي لابتوب كمان ربع ساعه ) 

(عشق)  . تمام وقفلت 

(وراحت وقلتلهم معلش يا جماعه عندي متينج أونلاين  هخلص وهجيلكم تاني ) 

(يعقوب.) ربنا يوفقك يابنتي 

(عشق. )حبيبي يابابا وطلعت 

(فريده) . انا بحب البنت دي حب كأنها بنت بطني واكتر

(زين.) فعلا دي طيبه وغلبانه اوي ومجنونه كمان الله يكون في عون الي هيتجوزها 

(وضحك الجميع) 

&&&&&&&&&&&&&

في قصر القناوي دخل سليم والعيله كلها قاعده في الصالون 

(سليم ) . مساء الخير 

(الجميع) مساء النور 

(سليم) صحيح ياجدي انا قولت لعمي يعقوب وإن شاء الله معزومين عندنا علي الغدا بكره وبنتهم معاهم 

(صفيه) بإستغراب. بنتهم ازاي 

(سليم) هقولك بعدين يا امي 

 وطلع غرفته 

(واخد شاور ولبس بنطلون اسود وتيشرت اسود وكوتشي ابيض  وكان وسيم جدا) 

(ونزل تحت ) 

(منار) . بقولك ياسليم انتا رايح فين 

(سليم ببرود)انتي مالك انا رايح فين وجاي منين 

(منار بحزن مصطنع) . انا مش قصدي كدا ياسليم بس احنا هنتجوز امتا 

(سليم)اولا انا مش متجوز وثانيا انا مش بحبك ومتفتحيش الموضوع دا تاني

(وسابها ومشي راح الاسطبل ) 

(منار بخبث) . وانتا وفلوسك مش هتكونو لغيري انا وبس وضحكت ومشيت 

__________

في الاسطبل

(سليم) يا عم محمود 

(محمود)ايوا ياكبير 

(سليم) هات رماح 

(محمود) . حاضر ثواني ياكبير 

(دخل محمود وجاب حصان اسود وعنده في دماغه هلال ابيض ودا حصان سليم محدش يستجرأ يركبه ولا يسيطر عليه غير سليم ) 

وركب سليم رماح ومشي. 

&&&&&&&&&&& 

في( قصرالجبالي) 

(عشق خلصت الميتنج ولبست بنطلون اسود جينز وقميص اسود واوفر سايز ولبست طرحه نفس اللون وكوتش ابيض ونزلت ) 

-تحت-

(يعقوب) . راح فين يا عشق 

(عشق )هروح الاسطبل اجيب فهد وهتمشي شويه 

(يعقوب.) تمام ياحبيبتي خلي بالك من نفسك.

(زين) اجي معاكي 

(عشق) لا انا مش صغيره سلام يا عيلتي السعيده 

(فريده) . سلام يا حبيبتي الله يسترك 

(وراحت عشق جابت حصانها الي مركبتوش من سنتين وهو فهد حصان ابيض وفيه نقط سوده وشكله جميل جدا ومبيرتحش ومحدش بيعرف يسيطر عليه غير عشق لانه عصبي جدا ) 

وركبته وطلعت وقالت

(عشق) . يلا يافهد 

والحصان انطلق بسرعه جدا وكان شكلها جميل اوي وهيا راكبه الفرس 

وهيا مشيه كانت جايه هتخبطها عربيه نقل وفجأة....... 


تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا






تعليقات

التنقل السريع