رواية المنتقبه وبيت المنشاوى( الجزء الثاني)الفصل الخامس 5 بقلم هويدا زغلول حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية المنتقبه وبيت المنشاوى( الجزء الثاني)الفصل الخامس 5 بقلم هويدا زغلول حصريه في مدونة قصر الروايات
المنقبه في بيت المنشاوي
د
الحلقه الخامسه
بقلم هويدا زغلول
الدكتور
جثه المدام اللي جوه لازم تتنقل التلاجه حالا لحد ما اهلها يجوا يستلموها
اشرف
يلا بينا احنا بقى يا سليم بيه علشان ما حدش يشك فينا دي مدام سمر ماتت واحنا ما ينفعش يكون موجودين هنا من اصله
سليم
اول مره اقول حاجه صح يا غبي عندك حق احنا لازم نمشي من هنا عشان لو جدي المنشاوي جه وشافني هيعرف ان انا السبب في موتها يلا بينا
اشرف
ربنا يعوض علينا بقى في كل الفلوس اللي راحت عليه كان لازم يعني تروح دلوقتي ما كانت تستنى شويه نكون خدنا فلوسنا على الاقل
سليم
اعمل ايه ما انا من يوم ما شفتك وتعرفت عليك والنحس مسكت يلا بينا يا نحس نروح بيتك او انا ليا مكان غيره دلوقتي
اشرف
ده انت تنورني يا سليم بيه يلا بينا
وبعديها سليم واشرف مشيوا
اما في ثلاجه المستشفى عند الدكتور الممرضه بتقول
الممرضه
يا دكتور البنت اللي راحت في الحادثه دي سنها 15 سنه ومعهاش تليفون ولا اي حاجه يا ترى هنوصل لاهلها ازاي
دكتور
اكيد معاها صوره نزليها في كل مكان علشان اهلها يعرفوا يوصلوا لها وانا دلوقتي رايح اشوف الحاله الثانيه اللي جت في حادثه عربيه برده
الممرضه
ايوه فعلا هي ست كبيره ولا صغيره جت في حادثه عربيه لكن مش فاكره اي حاجه مش عارفه لا اسمها ايه ولا ساكنه فين لكن معاها تليفونها ومعاها كل اوراقها وكلمنا اهلها وطلعت مرات ابني المنشاوي بيه وحاليا هو جاي في السكه
الدكتور
تمام قوي كده هروح اطمن عليها وانت ما تسيبيش الحاله الطفله الصغيره دي غير لما اهلها يجي ويستلموها
اما في اوضه المستشفى عند سمر الدكتور داخل عليها وبيقول لها
دكتور عزمي
اهلا وسهلا بيكي يا مدام سمر احنا عرفنا اسمك من البطاقه بتاعتك انت ازاي مش فاكره اسمك
سمر
انا مش فاكره اي حاجه يا دكتور ومش عارفه ايه اللي جابني هنا اصلا هو انا كده عندي ايه
الدكتور
للاسف انت عندك فقدان ذاكرة ونسيتي كل حاجه اهم حاجه دلوقتي تهدي وترتاحي علشان الستات الرقيقه اللي زيك لازم يرتاح ويهدوا شويه
سمر رومانسيه
ياه ستات رقيقه تصدق يا دكتور ان انا قربت انسى ان انا ست الدنيا دي غداره قوي يا دكتور حضرتك اسمك ايه
عزمي برومانسيه
اسم دكتور عزمي ويا ريت تقولي لي عزمي بس ونشيل الالقاب وحمد لله على سلامتك يا سموره
سمر بضحك
انا فعلا مش فاكره اسمي ايه بس سموره مره واحده ماشي اهو ادلع شويه لحد ما افتكر انا مين
عزمي
متاسف جدا في فضولي هو انت مش متجوزه ولا ايه اصل شكلك صغير جدا
سمر
انا مش عارفه اذا كنت متجوزه ولا لا انا صدقني مش فاكره اي حاجه
عزمي
من لاجل حظي ان انت ان شاء الله تطلعي مش متجوزه بصراحه يا سموره انا اول ما شفتك اعجبت بيكي اه عارف ان احنا مش صغيرين لكن الحب بيجي في اي وقت
وطبعا سمر قلبها دقه على طول اول ما سمعت الكلام ده من عزمي لكن هي مش فاكره اي حاجه ومش عارفه اي حاجه
وفي الوقت ده دخل المنشاوي وسماح وجميله ومروان والمنشاوي قال
المنشاوي
ازيك يا دكتور انا المنشاوي اكيد حضرتك عارفني سمر مرات ابني مالها ايه اللي جرى لها
عزمي بزعل
هي مدام سمر تبقى مرات ابنك اه اهلا وسهلا بيك يا منشاوي بيه طبعا عارف حضرتك هي كل الحكايه جات لنا في حادثه عربيه وللاسف هي فقره الذاكره ومش فاكره اي حاجه
سماح
ادي له ايه دي فرصتي وجات لي يا عيني حبيبتي يا سموره ده انا هرجع لك الذاكره على طول او ما في حد تيجي للفرصه ويقول لها لا
جميله
يا نهار ابيض الف سلامه عليك يا حماتي زعلتيني بجد عليك هو احنا بس ايه اللي بيحصل لنا يا جدي كل شويه تحصل مصيبه كده
مروان
عشان خاطري يا امي فوقي وحاولي تفتكري اي حاجه عشان نعرف مين اللي عمل كده فيك واذا كانت حادثه عاديه ولا مدبره وبعدين المنشاوي الصغير محتاج حضنك وحنانك يا حبيبتي
سمر باستغراب
هو انتم تعرفوني طب ممكن تعرفوني عن نفسكم انا فعلا مش فاكره اي حاجه بس الولد الصغير ده انا اول ما شفته خد قلبي على طول ممكن تديهوني لو سمحت
مروان
طبعا يا امي انا ابقى مروان ابنك وده المنشاوي الصغير حفيدك يا حبيبتي
سمر بصه لعزمى وقالت له
سمر
طلعت مش الصغيره في السن اهو يا دكتوره عزمي زي ما انت ما قلت لي طلعت جده
عزمي
برده صغيره في السن يا بخته حفيدك بيكي قصدي الف سلامه عليك يا مدام سمر
سماح
يا حنين يا حنين ايه الرومانسيه دي يا سلام يا سلام هي المستشفيات بقى فيها دكاتره حنينين قوي كده ولا الاوبشن ده لسموره بس
عزمي اتوتر واتكسف واستاذن وخرج بره وسمر قالت لسماح
سمر
هو انت تبقي مين ممكن تعرفيني عليك
سماح
انا ابقى حماتك يا عينيا لازم تسمعي كلامي في كل كلمه بقولها
سمر
اه طبعا هسمع كلامك في كل حاجه بس معقوله حماتى وصغيره في السن قوي كده
سماح
ايوه يا حبيبتي اصل انا بهتم بنفسي وبهتم ببشرتي وعلى طول بعمل ماسكات كثير علشان كده تلاقيني عمري ما اعجز اصل انا سني بيموت اللي يشوفني يديني 25 سنه
سمر بضحك
دمك خفيف قوي يا حماتي انا حاسه ان انا كنت بحبك قوي
سماح
سبحان الله يا حبيبتي كنت بتحبيني قوي قوي وبتسمعي كلامي وعمرك ما كسرتني كلمه
مروان
طيب انا هروح بقى يا جدي الحسابات عشان ناخد ماما ونروح على طول
وبعديها فعلا جميله قعدت تساعد سمر علشان تلم حاجاتها وتروح الفيلا وهي خارجه من الاوضه المستشفى دكتوره عزمي راح لها وقال لها
عزمي
حمد لله على سلامتك يا مدام سمر ممكن اسلم عليك عشان ممكن ما اقدرش اشوفك ثاني
سمر رومانسيه
شكرا جدا ليك يا دكتور وشكرا على اهتمامك على اذن حضرتك
سماح
عدينا لو سمحت يا روميو يوه قصدي عدينا يا دكتور
وبعديها كل العيله روحت البيت سمر كانت رجليها تعباها شويه لكن كان اللي تاعبها اكثر فقدان الذاكره
وبعديها كل العيله راحوا الفيلا واول ما دخلوا سمر قالت
سمر
الله ايه القصر الجميل ده معقوله هو انا كنت عايشه في البيت الجميل ده
جميله
ايوه طبعا يا حماتي هو ده كان بيتك وليكي اوضه جميله جدا زيك فيها هدومك واكسسواراتك انت من يومك وانت شيك يا حبيبتي
سمر
بدل قلت يا حماتي يبقى انت مرات ابني اللي شفته من شويه صح كده ومامه الولد الامور
مروان
صح كده يا ست الكل انا عاوزك بقى ترتاحي شويه لحد ما اطلع انا وجميله ننيم المنشاوي الصغير وننزل نقعد معاكي
المنشاوي
وانا كمان هدخل اوضه المكتب عشان اخلص شغل عليا كتير يرتاحي يا سمر ما تفكريش كثير يا حبيبتي والف سلامه عليك
وبعديها كل العيله مشيت الا سماح وسمر فضله في صاله الفيلا وسماح قالت بزعيق
سماح
في ايه يا بت يا سمر انت واقفه متنحه كده ليه يلا اعملي اللي كنت بتعمليه كل يوم ولا اوريكي العين الحمراء وعايزه تشوفي شغل حماوات على حق
سمر بخوف
طب ايه اللي انا كنت بعمله كل يوم يا حماتي عرفيني وانا اعمله لك يا حبيبتي
سماح
كنت كل يوم بتجيبي طبق ميه سخنه بملح وتحطي رجلى فيها وبتعملي لي مساج ايه يا حبيبتي لحقتي نسيتي ولا ايه
سمر
معقوله انا كنت برده على نفسي ان انا اعمل كده
سماح بزعيق
هو في ايه يا بنت انت انت هتكذبيني ولا ايه لا بقول لك ايه انا ممكن امشيكي على بيت ابوكي واطردك من الفيلا انا هنا سيده القصر
سمر
حاضر يا حماتي هعمل لك كل اللي انت عاوزاه
وفعلا سمر جابت طبق ميه سخنه وفي ملح وحاطط رجل سماح فيه وقعدت تعمل لها مساج وسعديه خرجت من المطبخ وبتقول
سعديه
سبحان المعز المذل ايه اللي بيحصل ده معقوله سمر هاني اللي بتشخط وبتنطر بتغسل رجلي مدام سماح يا سبحان الله
وبعد شويه سمر قالت
سمر
انا خلصت اهو يا حماتي عاوزه مني اي حاجه تانيه
سماح
يوه بقى معقوله مش عارفه الحاجات اللي كنت بتعمليها كل يوم انت بعد ما بتعملي لي مساج رجلي كنت بتسرحي لي شعري وبتعملي لي بطاطس محمره وبتاكليني في بق كمان
سمر
معقوله انا كنت بعمل كل ده
سماح
يوه بقى هو احنا اللي هنعيد وهنزيده ما قلت لك ايوه انت بتعملي كل ده اخلصي بقى في يومك ده
سمر
حاضر يا حماتي ما تزعليش نفسك هعمل لك كل اللي انت عاوزاه هسرح لك شعرك واكلك البطاطس المحمره في بقك كمان
وفعلا سمر عملت كل حاجه سماح عاوزاها وبعد ما خلصت وتعبت قالت لها
سمر
انا تعبت قوي يا حماتي ممكن بس ارتاح شويه اصل انا عامله حادثه ورجلي هي وجعاني مش قادره اقف
سماح
انت كنت بتقعدي جنبي على الارض يا حبيبتي عمرك ما قعدتي جنبي على الكنبه ابدا لا بقول لك ايه هي الحادثه دي هتيجي على دماغي انا
سمر
خلاص يا حماتي ما تزعليش نفسك انا هقعد جنبك على الارض
وفي الوقت ده نزل مروان وجميله وقال
مروان
ايه ده يا ماما انت قاعده هنا كده ليه من امتى وانت بتقعدي على الارض يا حبيبتي اطلعي اقعدي على الصالون
سمر
اصل حماتي قالت لي
وسماح قطعتها في الكلام وقالت
سماح
حماتي ايه وبتاع ايه بقول لك ايه يا بنت انت انت من ساعه ما عملت الحادثه وانت عايشه دور الخدامه ما اعرفش مالها يا مروان كل شويه عماله تغسل لي في رجلي وتسرح لي شعري وتخيلي يا جميله بتاكل البطاطس المحمره في بقها باين كده فقدان الصغيره جالها بشغل الخدامين يا اختي
سمر
بس انت يا حماتي قلتي لي
سماح بزعيق
ولا كلمه الا الكذب تبين كده حنيتي اصلك باين كده والله اعلم اصل كان خدامه يا سمر انا هدخل بقى اشوف صبري حبيبي عامل ايه
سمر
ومين صبري ده كمان
سماح
وانت مالك انت يخرب بيت دماغك حتى وانت فاقده الذاكره حشره مناخيرك الكبيره دي يا انثى الجربوع
اما في المستشفى عند رنا مصطفى راح لها وقال لها
مصطفى
عرفيني يا رنا ليه عملت كده يا حبيبتي ليه دمرت مستقبلك ليه ما رضيتيش بحياتك ورضيتى بنصيبك
رنا
وانت كنت النهارده ازاي اقول لك خلاص هشيل الرحم وعمري ما هكون امي في يوم من الايام ازاي عايزني ارضى حاجه زي دي
مصطفى
يعني واللي انت عملتيه ده كان هو صح يا بنتي انت دمرتي مستقبلك ودمرتي مستقبل جوزك اختك يسعد ايام حياتها وهي بتدور على ابنها ليه عملتي كل ده
رنا بدموع
انا عارفه ان اهم حاجه عندك جميله وحياه جميله وابن جميله اما انا ابقى غور في داهيه عادي جدا من زمان وانت بتحب جميله اكثر مني وماما حبيبتي هي اللي كانت بتحبني ومن ساعتها ما حدش بقى يحبني بعديها
مصطفى
انت اللي عملت في نفسك كده وامك كمان اللي عملت فيك كده كانت دايما معرفاكي ان صح غلط ولا غلط صح عمرها ما علمتك الصح من الغلط عشان كده انت فكرت ان الدنيا كلها سايبه
رنا
سيبني في حالي يا بابا اعتبرني ان انا كمان رحت زي ماما رحت وما لكوش دعوه بيا وخلي مراد يطلقني ويتجوز واحده ثانيه انا مش عاوزه اكون عاله على حد
مصطفى
انت ربنا مديكي راجل بيحبك وبيخاف عليك ليه بتعملي فيه كده يا بنتي عقلي علشان تخرجي من هنا وتبتدي حياه جميله مع جوزك
رنا بضحك
ههههههههه وهي فين الحياه الجميله دي خلاص بقيت ارض بور ولا هعرف اجيب عيل ورا هعرف ابقى زي اي ام في الدنيا يبقى ايه اللي يخرجني هنا انا هنا احسن يا بابا ولو سمحت ما تجيش ثاني تزورني انا عايزه ابقى لوحدي
مصطفى بزعل
لا اله الا الله ليه بس كده يا بنتي ليه بتعملي كده في نفسك انا همشي دلوقتي وعشان خاطري فكري في كلامي وعقلي يا رنا
اما عن سمر كانت قاعده في اوضتها سرحانه مع كلام دكتوره عزمي الرومانسي وقد ايه هي حست انها فراشه طايره في السماء من كلامه الجميل
وفي الوقت ده دخلت عليها سماح اوضتها وقالت
سماح
نعم نعم يا حبيبتي في واحده برده تسيب حماتها بالطريقه دي قومي يلا فزي علشان تعملي فطير مشلتت وكم قرصه كده
سمر
معقوله يا حماتي انا بعرف اعمل كل ده لوحدي
سماح
ايوه طبعا يلا قومي وغيري اللبس اللي انت لابساه ده والبسي لبس غيره علشان تعجني يا حبيبتي هو انت فلحه غير في اللفت والعجن ثواني وتكوني ورايا
وبعديها سمر غيرت هدومها ونزلت المطبخ مع سماح
وسماح قعدتها على الارض في طبق بلاستيك وقعدت تحطي دقيق وميه وسمر قعدت تعجن وتقول
سمر
معقوله انا كنت بعرف اعجن امال ليه مش عارفه اعمل اي حاجه يا حماتي
سماح
معلش معلش بكره تعلمي يلا بسرعه علشان تعملي قرصتين حلوين بحب افطر فيهم مع الشاي بلبن يعجني كمان يا بنت يا سمر
سمر
حاضر يا حماتي اديني بقى هنا اهو كده كويس
في الوقت ده جميله دخلت المطبخ وقالت
جميله
يا نهار ابيض ايه اللي انت بتعمليه ده بس يا حماتي
سمر
اعمل ايه يا جميله ما هي حماتي عاوزه مني كده ولو قلت لها لا ممكن تطردني من البيت لازم اسمع كلامها
جميله
ليه بس كده يا خالتي بلاش تعملي معاها كده الله يخليك هي متعوده على العز انت ليه بتذليها كل ده علشان هي فاقده الذاكره
سماح
وانا اعمل ايه يا حبيبتي هي اللي غاويه مرمطه وغاويه خدمه كل ما اقول لها بلاش يا سمر ما تعمليش يا سمر تقول لي ابدا ابدا لازم ادوقك قرصتين من ايدي ولازم ادوقك الفطير المشلتت من ايدي
سمر
يا نهار ابيض هو انت ليه بتغيري الكلام بالطريقه دي انا ما قلتش كده
سماح
في ايه يا بنت يا سمر على اخر الزمن هتكدبي حماتك ولا ايه اقفي عوج بتكلمي عدل معايا علشان ما ازعلكيش مني
جميله
خلاص يا خالتي بقى كفايه هزار لحد كده وتعالي معايا يا حماتي غيري هدومك دي يا حبيبتي واطلعي اوضتك اقعدي فيها معززه مكرمه وبلاش تطلعي منها عشان باين كده خالتي هتلعب معاكي لعبه القط والفار لحد ما ترجع لك الذاكره
وبعديها جميله طلعت اوضتها واتكلمت مع مروان وقالت له
جميله
بعد اذنك يا مروان انا عاوزه اخلي السواق يوصلني على المستشفى اللي فيها رنا واروح ازورها هي برده اختي ومش هقدر اسيبها لوحدها في الظرف ده
مروان
ازاي يا جميله مسامحاها بعد كل اللي هي عملته فيكي ده دي وجعه قلبك على ابنك انت مش هتبطلي الطيبه اللي انت فيها دي اللي مخليه الكل طمعان فيكي
جميله
سامحني يا مروان بس دي اختي ومش هينفع اسيبها في ظرف زي ده لازم اكون جنبها وهي ما اذيتش ابني هي بس الخبر اللي سمعته انها هتشيل الرحم عمى عينيها وعمى قلبها وخلاها مش واخده بالها هي بتعمل ايه
مروان
براحتك يا جميله انا مش هقدر اقول لك لا زوري اختك زي ما انت ما عاوزه لكن ابني مش هيروح عندها ابدا لو ايه اللي حصل روحي على طول وتعالي بسرعه
وبعديها جميله ركبت العربيه وراحت المستشفى عند رنا واول ما دخلت قالت لها
جميله
عامله ايه يا رنا انا جايه اطمن عليك يا حبيبتي بقيتي احسن النهارده وتقدري تخرجي ولا لسه برده نفسيتك تعبانه
رنا بدموع
معقوله يا جميله جيتي تبصي عليا بعد اللي انا عملته فيكي واحده غيرك كانت بلغت عني البوليس ورمتني في السجن بجد انا مش عارفه اعتذر لك ازاي بس صدقيني انا ما كنتشاوي ابدا انا كنت بحبه جدا
جميله
عارفه يا حبيبتي وما تخافيش ربنا رحيم بعباده وهيعوضك خير على كل الايام الصعبه اللي انت شفتيها بس انت اصبري وقولي الحمد لله على كل حاجه
رنا
مش قادره اصبر يا جميله انا ما اتربيتش على كده وما اتعودتش على كده انا اتعودت على كل حاجه انا عاوزاها بتكون عندي في ساعتها لكن انت اتعلمت الصبر على كل حاجه لحد ما في الاخر ربنا اداكي كل حاجه اما انا
جميله
ما تكمليش كلامك يا رنا الله اعلم بكره في ايه قولي يا رب يا حبيبتي بس انت بس اخرجي من المستشفى وانا هاخدك وهعالجك على حسابي حتى لو هسفرك بره لكن بلاش تكوني كئيبه كده
رنا
وانت عايزاني اكون متفائله ليه يا جميله واخرج من المستشفى لمين وعشان ايه انا خلاص ما بقاش ليا اي حد وهفضل في المستشفى ومش عاوزه حد فيكم يجي يزورني ثاني
جميله
انت ازاي بتقولي كده انت ومراد قصه حب ما تتعوضش وانا متاكده ان مربي يحبك ومش هيسيبك عشان خاطري اخرجى من المستشفى
واكيد هيكون في حل وهو عمره ما يستغنى عنك
رنا
عشان خاطري يا جميله امشي من هنا وبلاش تيجي تاني واحده غيرك تكون مش عايزه تبصي في وشي اصلا انا مش عارفه انت ازاي بتساعديني معقوله انت قلبك ابيض وطيب بالطريقه دي
جميله
ايوه طبعا انا بحبك وانت اختي حبيبتي انا ما ليش غيرك وهفضل وراكي لحد ما اخليك تخرجي من المستشفى ونلاقي حل انا وانت وترجعي لحياتك تاني وسعادتك انت ومراد ثاني يا حبيبتي
وبعد شويه جميله روحت البيت
وثاني يوم سمر صحيت من النوم لبست هدومها الشيك وسرحت شعرها تسريحتها الطبيعيه ونزلت على سلم الفيلا واول ما شافتها سماح قالت
سماح
ايه ده ايه ده انت شكل الذاكره رجعت لك ولا ايه ده انت رجعت لاصلك اهو ونسيتي دور الخدامه
سمر
لو سمحت يا حماتي انا رايحه مشوار مهم جدا وهاجي على طول بعد اما اجي لازم نقعد مع بعض قاعده كويسه علشان نتكلم
سماح بتوتر
يا سواد الحلل انا حاسه يا بت ان انت فعلا ذاكره رجعت لك انا بعرف اقرا لغه العيون
سمر
ونبقى نتكلم في اللغه العيون ده بعدين برده عن اذنك
وبعديها راحت على بيت اشرف وخبطت الباب وسليم هو اللي فتح وقال بتوتر
سليم بتوتر
ايه ده بقى هو انا اتضحك عليا ولا ايه ولا انا لسه بحلم هو انت مش متي يا ستي انت ولا ايه انا سامع الدكتور بنفسه وهو بيقول لازم اهلك يجيبه علشان يستلموا الجثه
سمر
لا يا سليم انا ما متش وموجوده اهو وجايه علشان اقول لك اللي عندك اعمله ومش هتاخد مني ولا مليم ويا ريت تعرفني مين اللي موت خلود ومين اصحاب المافيا
سليم
كده كده انا هحكي لك كل حاجه لاني انا بتكلم مع واحده ومخطوفه عشان انت مش هتمشي من هنا بعد ثانيه واحده وهخطفك يا سمر لحد ما تتنازلي عن كل فلوسك اللي فين البنك ولا حتى هتاخدي مليون جنيه
وبدا سليم يحكي كل حاجه وقال
سليم
انا رجل من رجاله المافيا واللي موت خلود اختك هو محمود الصياد علشان خالفت الاتفاق معاه اما اللي هيموتك انت هو انا بس بعد ما اخذ منك كل الفلوس اللي معاكي
سمر
وانت فخور بنفسك كده ليه ان انت رجل من رجاله المافيا هي دي حاجه تشرف
سليم
ايوه طبعا حاجه تشرف وانا فرحان ومبسوط بكده وعملت كل الجرايم اللي انت تتخيليها وهعمل كمان وكل ده علشان الفلوس عشان انا واحد بحب الفلوس جدا
وفي الوقت ده اشرف صحي من النوم واول ما شاف سمر اتوتر وقال
اشرف
سواد الحلل هو انت اسيبتي الكتكوته عفريته ولا ايه مين دي يا سليم باشا
سمر
لا يا اشرف انا مش عفريته انا قدرك الاسود في الدنيا وبعد شويه هتعرفوا ليه انا قدركو اسود
اشرف
طب انت عاوزه ايه دلوقتي
سمر
عاوزه اعرف كل الشغل اللي انت كنت بتشتغلوه وكل الجرائم اللي انتم عملتوها وانا اديكم كل الفلوس بس عندي فضول اعرف انتم عملتوا ايه تاني
وبدا سليم واشرف يحكوا على كل الجرايم اللي هم عملوها في حياتهم كلها وفي الوقت ده البوليس دخل عليهم الشقه وقال
وبعد كده حصل .......
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا