رواية مهجة الزين الفصل الثالث 3 بقلم نوره عبد الرحمن حصريه فى مدونة قصر الروايات
رواية مهجة الزين الفصل الثالث 3 بقلم نوره عبد الرحمن حصريه فى مدونة قصر الروايات
رواية مهجة الزين * 3
كانت بالرغم من خوفها من اللي بعمله تعبانه عليها نفسها هو اتحوزها بس عشان تخلفله ويروح يتجوز حبيبته هي اتخدعت... في الحوازه دي حتى ابوها مرضيش يسمعها أو يفهم هي حاسه بأيه .. نزلت دموعها بحرقه وهو حس بيها بعد عنها بشويش كان باين انها اول مره ليها اول مره حد يقرب منها كده ابتسم برضى وهو لسا محاوط رقبتها بكفه وقال بهمس وصوت مبحوح من فرط المشاعر اللي بيحاول يكبتها .. مش عارف ايه اللي بتفكري بيه. لكن اللي عايزك تعرفيه مش انا اللي ممكن افرض نفسي على وحده بتفكر بحد تاني غير.
زغللت عينيها وصوتها مش راضي يخرج... عشان تدافع عن نفسها بعد عنها بعد حرب حولها عاوز يكمل عاوز ياخدها مهي مراته وده حقه لكن جزاه حجات بتمنعه .. خوفها دموعها. حرقتها اللي باينه عليها. كل ده خلاه يبعد عنها .. ادخلي السرير قالها وهو مديها ظهره ومن غير ما يبص ناحيتها ..
مهجه بصت ناحيته بخوف عشان خلاص كلها كم دقيقه وهتبقى بتاعته ..
لف ليها وشافها لسا مكانها.. بعد عنها ومشي ناحية السرير خد سكينه فاكهه صغيره وجرح دراعه.
خافت لما شافت السكينه بايده واترعبت لما شافته عور نفسه ..
مهجه بصدمه انت بتعمل ايه عورت نفسك كده ليه ..
زين اشششش .. اهدى انا مش هجبرك على ده ولا هعرف اعيش مع وحده رفضاني . عشان كده خلي الليله دي تعدي وبعد كده كل حي يروح لحاله..
مهجه مكنتش مستوعبه اللي بيحصل. واللي زين بيعمله ..قاطع شرودها وكمل كلامه لو كنتي من الاول اتكلمي وبلغتيني أن في حد تاني مكنتش وصلنا للمرحله دي .
مهجه بتهته. انا ..
اطلعي السرير دلوقتي هيدخلو عليكي مرات ابوكي ومراتات اخوانك . حاول انك تبين أننا دخلنا قال كده وهو بيمسح الدم في قميصها الشفاف..
يلاا بسرعه قالها كده وفعلا هي طلعت السرير بسرعه.
إنما زين لبس حاجه خفيفه بعد ماربط الجرح بتاعخ هو اساسا جرح صغير ..وخرج يطمن اهلها
الاب اول ما شافها خرج شاور لحريمه يدخلو يطمنوه
مرات ابوها كانت بتصطاد ليها الغلط بتغير منها عشان جوازها من زين وهي كانت عاوزه لبنتها..
ولسا هتقرب من السرير وتمسك مهجه ..
بتعملي ايه ده كان صوت زين من وراها
يطمن على بنتنا يازين باشا
زين ابقى تعالو بكرى اطمئنوا عليها الحج سليمان بينده عليكم.
بس ..
ايه هتباتو معايا انا وعروستي ولا ايه..
مرات ابوها بحرج. هامشي دلوقتي ياحبيبتي خدي بالك من نفسك هيجيلك بكرى..
هزت راسها وكانت مرعوبه من اللي بيحصل حوليها ..
ودعهم زين وطلع ألجناح بتاعه ...
كانت مهجه بتغير هدومه ..
زين اول ما شافها بتغير لف الناحيه التانيه وقالت خلصي انا مستنيكي بالوضع البرانيه عشان نتكلم .ومشي من غير ما يسمع ردها..
بعد شويه خرجت وهي بتفكر ايديها بتوتر وقلق..
زين كويسه دلوقتي ..
مهجه هزت رأسها بأه..
زين انتي متكلمتيش من الاول ليه .. ليه وصلتنا للمرحله دي..
مهجه كانت ساكته .. مش عارفه تقوله ايه.
زين على كلن انتي هتفضلي على ذمتي تلات شهور انا بعمل كده عشان ابوكي واخواتك. الشباب ابوكي زي ابويا بالضبط. وانا ميهونش عليا كسرته..
مهجه هتطلقني يعني
مستعجله اوووي .
مهجه...
زين هطلقك يامهجه ماليش صالح في وحده قلبها مع حد تاني.. انا هنام في الأوضه هنا وانتي نامي بالاوضه الداخليه عشان شكلنا قدام الناس..
مهجه..
روحي نامي عشان بكرى هيكون يوم طويل
حاضر مشيت وسابته باصص بأثرها
زين ايه الحظ الزفت ده يا زين بقى لما تقرر تتجوز تطلع مش عايزاك.. ارتمى عالكنبه بتذمر وحط دراعه على عنيه وغمض بتعب بعد مده مش طويله لما حس بيد ناعمه بتمشي عليه برقه وحركت كفها على ليحته الكثيفه . فتح عينيه باستغراب واتصدم لما حضنته وباسته من غير مقدمات ولسا هيبعدها ..
يتبع..
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا