رواية مهجة الزين الفصل الاول1 بقلم نوره عبد الرحمن حصريه فى مدونة قصر الروايات
رواية مهجة الزين الفصل الاول1 بقلم نوره عبد الرحمن حصريه فى مدونة قصر الروايات
الاول
الاب : ايه يامهجة قلب ابوكي مكشره كده ليه ..
مهجه مش عايزه اتجوز يابوي انا عايزه افضل جارك ..
الاب وه عاوزه تفضلي جار ابوكي ..
مهجه يابوي افهمني..
الاب يابتي زين راجل ميتعيبش والف بنت تتمناه ..
مهجه بس يابوي مقدراش اشوفه راجلي افهمني.
الاب ليه لا .. عيبه ايه زين باشا
مهجه يابوي انا اللي اعرفه انه ميتعشرش وطبعه صعب قوي ..
مين قالك الكلام ده
عرفته
طب انتي بتثقي بابوكي والا كيف..
يابوي انا..
اني شايف أنه راجل وهيحافظ عليكي... وبعدين يابنتي انتي مش صغيره اللي قداك عيالهم بقى طولهم واني عاوز اطمن عليكي قبل ما ربنا ياخد أمنته..
لاه يابوي اوعك تقول أكده ربنا يطول بعمرك اني لو جرالك حاجه هروح فيها والله
طبطب على ايد بنته وقال اوثقي بيا يابتي اني مش هرميكي .. انتي الغاليه بنت الغاليه.
مهجه دمعت عيونها وقالت اللي تشوفه يابوي
مسح دموعها وقال عايزك تفرحي زي اي بنت ففرحها عاوزك تنزلي تشتري اللي انتي عايزاه وتتبسطي ابعتي لصحباتك. وشوفي انتي عايزه ايه واشتريه وانا هتكفل بكل حاجه ..
ربنا يخليك ليا..
يلاا يابنتي اطلعي تجهزي .. عشان زين باشا زمانه على وصول.. عشان عاوز يشوفك قبل الفرح .
مهجه بخوف وارتباك حاضر يابوي .
وطلعت اوضتها. وهو بيبص باثرها بحزن ويقول ربنا يسعدك يابنتي . دخلت مراته وقالت اني شايفه ياحج سليمان بلاش تضغط عالبنت. وتحوزها بالعافيه .. وبنتك التانيه موجوده..
قصدك ايه .
سعاد مش بتك برضو واني شايفه انها مناسبه لزين باشا اكتر..
عاوزاني اجوز الصغيره قبل الكبيره انتي جرالك حاجه في نفوخك ياست انتي.
مش قصدي بس البنت مش عايزه هتغصبها.
اطلعي منها انتي بس..
وانا قلت حاجه ..
بص ليها بغضب والتانيه لما شافته متعصب خرجت وسأبته..
بعد مده وصل زين باشا كان ده صوت الشغالين ومهجة سمعت كده وقلبها بقى يضرب جامد ورجليها مش شيلاها .. وبعد مده سمعت خطب على باب أوضتها وكان ابوها بيستعجلها عشان تنزل وفعلا نزلت معاه وكانت باصه الأرض بخوف وكسوف ومشاعر كتتيره جواها ...
الاب تعالي يابنتي قعدي جاري .
دي مهجه يازين باشا .. وده زين باشا يامهجه ..
رفع عينها عشان تبصله واتخضت أكثر كان بيبص ناحيتها ببرود لامس قلبها عينيه بتبص ناحيتها زكأنهت بتفترسها مشي بعينيه عليها من رأسها لرجليها وهي من كتر توترها بصت الأرض معرفتش تشوف الا عنيه وبصاته ليها ...
واخيرا اتكلم وسمعت صوته كان صوته هادي خشن رزين لما سمعته يتكلم انا زين الحجار كبيرة عيلة الحجار ويشرفني نسبكم ياحج سليمان انا اخترت اهله عروستي قبل ما عرفها ودي اهم حاجه عندي . لكن عاوز اتكلم بحاجات قبل كتب الكتاب عشان تكونوا على نور من الاول..
اتكلم يازين باشا خير ان شاء الله
زين أن شاء الله .. انت عارف ان بعد موت ابويا الله يرحمه انا بقيت الكبير في البيت ومرات الكبير عليهم الحمل الأكبر.. تهتم بالعيله وتجمعها ومتفرقهاش ودي اهم حاجه عندي..
بنتي يتزين باشا متعوده على العيله الكبيره وهي بكري من الناحيه دي متشيلش هم..
زين احم انا عارف المفروض أني أجيب وجاهه تليق بيكم لكن قلت نتكلم الاول بالاساسات وتفاهم وياريت اسمع رد بنتكم هتعرف تعيش معايا وتقف جمبي وفظهري دائما ومهما كان أو حصل.
الاب سليمان قلتلك يازين باشا متشيلش هم. ان شاء الله مهجه هتكون احسن من كده
بعد اذنك عاوزه اسمعها منها.. قولتي ايه يا مهجه..
مهجه بصوت مهزوز انا مش هوعدك اني هكون زي منت عاوز بالضبط. كل اللي اعرف اوعدك بيه اني هعمل اللي اقدر عليه عشان اكون زي ما ابوي عايز..
ابتسم بجانب شفايفه لما سمع صوتها اللي كأنه نعم ولحن هادي وزاد حلوته الرجفه اللي فيه ..
يبقى على بركة الله هبعت اجيب المؤذن
مهجه بالسرعه دي قالتها بخضه..
زين ليه هو فضل حاجه نتكلم بيها ..
مهجه بكسوف بهذا اذنكم ومشيت وطلعت اوضتها بسرعه واتخضت لما سمعت زغرايد تحت.. اترمت عالسرير وبدأت تفكر هيكون مستنيه ايه من الجوازه دي.
مر اسبوع..
ليست مهجه فيها فستان فرح وصحباتها حوليها والكل مبسوط لفرحه الا هي حاسه انها خايفه وخاصه بعد كلام مرات ابوها عنه أن زين ده طبعه صعب ومبيحبش الست تتكلم أو تدي رأيها بحاجه غير كده خوفتها من ليلة الفرح واللي هيحصل فيها ..
كانت في اوضتها مستنيه دخوله عليها وقلبها هيوقف مكانه عشان مرات ابوها خوفتها من اللحظه دي . .. لكن اتفجأت بست متوسطه في العمر داخله عليها .
الست مبروك يا عروسه .
مهجه الله يبارك فيكي .
الست قلبي عليكي يابنتي .
مهجه بصت ناحيتها باستغراب في ايه.
الست مش هتلحقي تفرحي
مهجه مش فهمه عاوزه تقولي ايه..
الست هقولك جوزك بيحب وحده تانيه واتحوزك بس عشان العادات واللي بسحبها بت فرنجيها انتي عارفهم دلو اللي بيبقو شقر بعيون ملونه..
مهجه كانت مصدومه من اللي بتسمعه.
ايه الكلام ده ياخاله ومتجوزهاش ليه.
الست مهو هيتحوزها بس انا تشدي حيلك انتي وتخلفي ويروح لها ..
مهجه كانت مصدومه من اللي بتسمعه..
الست اسيبك اني دلوقتي ربنا يصبر قلبك ياحبيبتي قالت كلماتها السامه وغادرت لم يمضي وقت حتى دخل زين حجرته ليجدها تجلس على السرير توليه ظهرها ابتسم بخفه واقترب منها وهو يضع يده على كتفها ليديرها مرددا مبروك يا عروسه
مهجه بصت ناحيته واتكلمت بحرقه وخذلان طلقني .
زين بصدمه
مهجه ..
يتبع .
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا