رواية خيانة الوعد الفصل العاشر 10الاخير بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية خيانة الوعد الفصل العاشر 10الاخير بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه في مدونة قصر الروايات
#الفصل العاشر
حفيظة بعد مكانت بتصرخ راحت مسكت في جميلة وهي بتقول:
- انتي نحس ونحستي ولدي مش هسيبك يا منحوسة.
مسكت جميلة من رقبتها وختقتها جامد والكل بيحوش عنها والصويت زاد..
كامل جه جري وهو بيقول:
- سيبي بتي يا مرة يا شرانية انتي انتي عتقتلي"ها ذنبها ايه عاد....
حفيظة بكره:
- ذنبها أنها دخلت بيت ولدي وخربته هي السبب هي اللي قتلته أنا مش هسيبها واصل يا نا يانتي يا بت هنية النحس...
عبد الجليل جه جري وهو بيقول:
- بت اخوي مش نحس يا حفيظة ولدك مات بسم وهي ملهاش ذنب واصل يعالم مين اللي كان حاطط الس*م ده وفي شر اعمله ربنا وقعه..
حفيظه بزعيق :
- قصدك ايه ياعبد الجليل قصدك أني أنا اللي قتل*ت ولدي أنا لو كنت رايده اقت"ل ولدك كنت قتل"ته قدام عينيك ومخفتش واصل مش أنا اللي أخاف من راجل زيك بس ولدي خط احمر داهية لتكون انت اللي قتلت*ه...
عبد الجليل:
- اتخبلتي اياك يا مرة ده ولدي هقتله كيف...
وقعت حفيظة على الأرض وفضلت تلطم وتصرخ وتقول:
- أنا عملت كل حاجه علشانك يا صالح ليه تسيبني وتمشي كده قلبي بيحرقني يا ولدي أنا حاربت العالم كلياته علشانك أنت وبس حتى ضحيت بحب عمري من شانك ياولد عبد الجليل...
عبد الجليل شاور للحريم علشان يدخلوها حفيظة صرخت وهي بتقول:
- محدش هياخدني ولدي مش هيروح ويسبني سبوني يا عالم...
جميلة كانت بتبكي بحرقه ومش قادرة تقف وريم دخلت أمها في اوضتها وقعدت جنب جميلة تواسيها فجأة سمعوا صوت ضرب نا"ر جاي من فوق...
الكل جرى على اوضت حفيظة ريم بصريخ وهي بتجري:
- اما قومي ياما متسبنيش في العالم ده لوحدي صالح مات وانتي كمان..
حفيظة وهي بتموت:
- رايحه لولدي معتركهوش لحاله واصل يابتي خالي بالك على نفسك زين..
وبعدها ماتت حفيظة البيت بدل مكان فيه ميت واحد بقى اتنين والعزا اتقلب لدمار وأميرة وسميرة شافوا كل حاجه قدام عنيهم حسوا بالخوف جواهم...
اميرة وهي بتبكي:
- هو أنا ظلمت جميلة ياما زي صالح ومرات عمي هموت زيهم كده...
سميرة حضنت بنتها وهي بتقول:
- الأعمار بيد الله يابتي وجميلة ملهاش ذنب واصل ده قدر ومكتوب واحنا ظلمناها أن الأوان نصلح من غلتطنا دي...
عبد الجليل ظهرة اتحنى من الألم على فراق ابنه ومراته في نفس اليوم....
.... بعد ٤ شهور....
جميلة كانت في السوق بتشتري خضار وفجأة:
- ايه اللي عتعمليه اهنيه يا وش النحس امشي من اهنيه نخاف على ولادنا لواحد يعجب بيكي ويتجوزك ويكون مصيره زي حماتك جوزك الغلابة...
جميلة زعلت وكانت هتمشي بس فجأة وقفها حد وهو بيمسكها من اديها وبيقول:
- زمانك مش قادرة تقعدي من غير راجل انا هتجوزك ومش هيسترجى حد يكلمك واصل....
فجأة لكمه سامر وهو بيقول: *
- ايدك لو اتمدت عليها تاني انت حر..
ومسك ايد جميلة وخدها ومشى من السوق وجميلة كانت بتبكي بحرقه وتقول..
- انا طلعت نحس قوي يا سامر ضيعت ابن عمي ومرت عمي وامي كل اللي بيدخلوا حياتي بيموتوا واحد واحد...
سامر بهدوء:*
- ايه اللي بتقوليه ده يا جميلة أنا لسة بخير وابوكي واختك ومرات ابوكي وعمك اما جوزك ده قضاء وقدر...
جميلة بقهر:
- بس بعد متجوزته مات علطول الكلام كتر قوي يا ولد عمي معتش هقدر ارفع عيني وراسي بقت في الأرض ولقبي الجديد المنحوسة...
سامر سكت ومقدرش ينطق وخدها وروح البيت وهو داخل من باب البيت...
- يابا كنت عاوز منك طلب واحد..
عبد الجليل باستغراب:
- قول يا ولدي..
سامر بقلق:*
- الكلام كتر قوي على بت عمي حاول تخلي الكل ميتكلمش عليها كده تاني...
عبد الجليل بقهر:
- وانا بيدي ايه ياولدي معملتهوش حتى الكل بيقول عليها نزير شوم البنت لساته صغيرة وملحقتش تخش دنيا يا حبت عيني...
سامر بحزن: *
- نحاول نثبت العكس بنت عمي مش شؤم بالعكس هي انسانة متعلمة وهتبقى اكبر دكتورة بكره افكرك...
عبد الجليل بحزن:
- محدش هيوفق يتجوزها صدقني ياولدي ده بلدي وانا عارفها الكل هيخاف على عمره...
سامر بصدمة:*
- هي حصلت انهم يدخلوا في علم ربنا ايه الجهل ده وعلى العموم أنا رايد أطلب يد جميلة وبكده هخرس الكل ومحدش هيتكلم عليها واصل...
عبد الجليل بصدمة:
- كيف يا ولدي عتتجوزها وكمان جميلة مش هتوفق أبداً...
سامر بهدوء:*
- متقلقش يابا انا هكلمها وهقنعها متقلقش انت بس جهز كل حاجه....
... باليل سامر شاف جميلة واقفة في الجنينة وقف قدامها وهو بيقول...*
- تعرفي انا نفسي اقولك حجات كتير بس مش قادر..
جميلة باستغراب:
- اي هي يا ولد عمي..
سامر بغمزة:*
- عاملة نفسك مش فاهمة بس انا هصدق ده المهم ابويا عيطلب يدك ليا توافقي ومن غير ليه...
جميلة بصدمة:
- ايه اللي عتقوله ده يا ولد عمي جوزي مكملش خمس شهور متوفي حتى عاوزني اتجوز عاد...
سامر:*
- الأعمار بيد الله وصابر لو مكانك مكنش هيقعد يوم من غير جواز وابويا موافق ليه نأخر الموضوع...
جميلة بخوف:
- والناس والكلام اللي هيتقال عليا ياولد عمي .
سامر بحب: *
- ملكيش دعوة بكلام الناس أنا اللي هيتكملم هقفله انتي بس قولي رأيك موافقة والا مش موافقة ها...
جميلة قلبها دق بسرعة وهي بتقول بكسوف:
- اللي تشوفه ياولد عمي....
ودخلت جري البيت وسامر ضحك وهو بيقول:*
- حلو قوي ولد عمي منها كأنها مزيكة والله..
سيف من وراه:*
- شكل الصنارة رجعت تغمز تاني بس انا بدعيلك ربنا يفرحك يارب...
سامر وهو بيحضن اخوه وبيقول:*
- ربنا يفرحني بيك انت كمان يا سيف يارب....
سيف وهو بيرفع اديه وبيقول بهزار: *
- يا رب تيجي اللي تخطف قلبي خطف...
فجأة سمعوا صوت بنت بتتخانق قدام البوابة وبتقول:
- اصل انت عيل بهيم لو واعي زين مكنتش قلتلي أنا مين وسع وافتحلي البوابة عاد ده دار عمي فسح...
سيف بهزار:*
- اجري وافتح البوابة علشان متضربكش...
اميرة بعصبية:
- جاتك فتح نفوخك عيل اهبل ايه المجانين دول اللي عيتحدفوا علينا على الصبح...
ودخلت بيرعة وسيف بيبص عليها سامر بضحك:
- ها شكل السنارة غمزت..
سيف بهزار:
- وغمزت قوي ياخويا الصراحة....
ضحكوا مع بعض..
بعد اسبوع طويل من تجهيزات الفرح دخل سامر وجميلة اوضتهم واول مدخلوا.
سامر بحب:
- كنت حلم ليا واتحقق النهاردة يا جميلة..
جميلة بحزن:
- كنت خايفة منبقاش لبعض وقلبي كان بيوجعني قوي يا سامر حتى مع صالح عمري معاملته كجوز ليا..
سامر فرح وهو بيقول:
- بجد يا جميلة اللي بتقوليه..
هزت راسها بفرحة وبعدها شالها سامر وفضل يلف بيها في كل الأوضه وهو فرحان.......
عاوزة اقولكم الظلم مش هيدوم هتظلمي النهاردة اختك اخوكي امك اهلك حد تبعك والله العظيم مش بيدوم الظلم واللي بيتباهى بالحجات دي نهايته بتكون اصعب وصدقيني لو مخدش حقه في الدنيا هياخده اضعاف مضاعفه في الأخرة إلا انك تظلمي او تعاملي حد وحش دا دينا دين تسامح ليه نعامل بعضنا كدا بتمنى اكون عرفت اوصل وجهة نظري من الرواية اشوفكم على خير....
اتمنى تكون روايتي عجبتكم واستمتعتوا بيها اشوفكم في قصة جديدة..
#تمت....
القصة دي خلصت والله انا اكتر واحدة زعلانة انها خلصت بس مبسوطة انكم دعمتوني استنوا الرواية الجاية هتبقى اجمل بالتوفيق يا اجمل متابعين...
لمتابعة الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا