رواية رحلة وجع الفصل التاسع عشر 19بقلم زينب مجدي فهمي حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية رحلة وجع الفصل التاسع عشر 19بقلم زينب مجدي فهمي حصريه في مدونة قصر الروايات
رحلة عذاب........ التاسع عشر
في منزل والدة عصام
ام عصام .....يا ابني مالك....فوق لنفسك غارت في داهيه هي إللي خسرانه.
عصام بوجع.... أنا عايز بس اعرف عملت ايه....ليه فجأه ابوها نهي معايا كل حاجه. .......أنا بحب رقيه أوي يا ماما أنا حاسس ان روحي بتتسحب مني
والدته.....بعد الشر عليك ....مش الجيران قالولك انها اتجوزت . إللي يبيعك بيعه....مش تكون هي شافت حياتها واتجوزت وخلفت...وانت قاعد حزين عليها الوقت ده كله
عصام..... اكيد أبوها هو اللي غصبها علي الجوازه دي... رقيه بتحبني أكتر ما انا بحبها
والدته.......رقيه مش بتحبك....رقيه كانت بتحب فلوسك...ولما لقيت إللي هيدفع أكتر راحتله
عصام..... انتي ليه ظالماها كده.....رقيه دي أحسن بنت في الدنيا كلها
... ............. ............. ...........
في منزل ابراهيم
زينب........ابراهيم
ابراهيم... نعم
زينب...... عندي ليك خبر يارب يفرحك
ابراهيم بإنتباه.. أي حاجه منك بتفرحني
زينب...... استعد.....أنا حااااااامل
ابراهيم بسعاده.....بجد....انتي حامل...أخيرا...الحلم اتحقق
زينب.....الحمد لله....بس لازم نروح للدكتوره نتأكد الأول
ابراهيم..... نروح دلوقتي حالا ألبسي بسرعه
زينب...... استريح شويه انت لسه جاي من الشغل
ابراهيم....... استريح ايه أنا راحتي لما نتأكد
.... ............ ............
في منزل والد هدي
والد هدي..... إيه يا هدي فين جودي
هدي......دخلت تنام شويه
والدها....... كويس انها نامت كنت عايزك في موضوع
هدي.. .خير يا بابا
والدها...... مش ناويه بقي تخرجي من الحاله اللي انتي فيها دي....في فرح هاني كنتي مبسوطه..قولت بنتي رجعتلي تاني....بس بعد الفرح رجعتي حزينه تاني
هدي..... والله يا بابا أنا حاسه اني تايهه وضايعه....... كل قراراتي غلط....كل الناس بدأت حياتها من جديد ومبسوطين إلا أنا برجع لنقطه الصفر
كان هيحصل ايه لو كنت سمعت كلامك ومتجوزتش عصام....
كان هيحصل ايه لو كنت رضيت ابراهيم وخلفت وعملت عزوه ليه ولنفسي. .....كان هيحصل ايه....لو كنت اعتذرتله لما طلقني.... كان مستني مني ارن عليه بس....بس أنا كابرت واعتمدت علي انه بيحبني واستحاله يستغني عني
والدها... كويس يا بنتي إنك عرفتي أخطائك... وعرفتي ان العند اخرته وحشه... اخرته ندم وخساره
بس الحمد لله ان بنتك رجعتلك تاني وبقت في حضنك... وابراهيم خلاص اتجوز وشاف حياته.. شوفي حياتك انتي التانيه وهو ربنا يسعده...وانتي ربنا يسعدك ويعوضك خير يارب
هدي... يارب يا بابا
... ............. ............. صلو على الحبيب
في منزل رقيه
والدة رقيه...... إيه يا بنتي جوزك بقاله شهر مجاش
رقيه.....أهو لما بيعرف يزوغ من مراته يوم بييجي
والدتها... مش عايزاكي تزعلي
رقيه.....وأنا إيه إللي يزعلني.....اهو بيغيب ولما بيرجع بيحاول يعوضني بالدهب والفلوس....واديني بخرج براحتي واتفسح براحتي وكل يوم في مكان شكل
والدتها.... المهم يكتب الفيلا دي بإسمك
رقيه..... إن شاء الله هخليه يكتبهالي.....المهم بابا مستريح بعد ما اترقي في الشغل ومرتبه زاد أضعاف
والدتها..... مبسوط يا اختي وكل يوم سهر للصبح ما الفلوس جريت في ايده بقي
عايزاكي ترني على جوزك علشان يعرف إنك زعلانه إنه مش بييجي خليه يزود عليكي في الصرف شويه لما يحس انه مقصر
رقيه..... هو متفق معايا من الأول إني مرنش عليه نهائي....وأنا بصراحه مش عايزه اطلق أنا العيشه دي عجبتني أوي.. إحنا كنا مدفونين بالحيا .. وأنا بعرف اخد منه إللي أنا عوزاه
والدتها.... أيوه كده شاطره وعارفه مصلحتك ورفعتي نفسك ورفعتينا علي وش الدنيا
..... ............ ........... صلو على الحبيب
في منزل مني
والدتها......ماله العريس يا مني محترم جدا وشاريكي
مني.. أنا خلاص مش هتجوز تاني نهائي
والدتها.. .... ليه يا بنتي تدفني شبابك....انتي لسه صغيره
مني..... صغيره..... أنا حاسه إني عندي مييييت سنه
والدتها......انتي لسه في عز شبابك وزي القمر والف واحد يتمني ضفرك
مني... ماما أنا لسه بحب عصام.. وندمانه جدا إني اقنعته نرجع من السفر...اينعم كنت أنا إللي بشتغل واصرف بس كفايه إنه كان معايا...أنا بحبه....بحبه اوي...وعندي أمل يرجعني تاني
والدتها بصدمه..... لأ انتي مش طبيعيه....انتي لازم تروحي لدكتور نفسي
............... ............. ......صلو على الحبيب
في منزل ابراهيم
ابراهيم...... أنا مش مصدق نفسي أخيرا هبقي اب
زينب بغيره.....ماهو باين عليك الفرحه كان ناقص تقوم تاخد الدكتوره بالحضن
ابراهيم بضحك...... عيب إللي بتقوليه ده....وبطلي غيره شويه
وبعدين بقي من انهارده مفيش شغل....انتي تقعدي وترتاحي لحد ولي العهد ما ييجي بالسلامة حتى شغل البيت أنا إللي هعمله
زينب..... لا والله.....واسيبك للست آمال تجبلك فطار كل يوم وتعملك شاي
ابراهيم...... آمال مين دي إللي اسمحلها تعملي حاجه
انتي عارفه إني برفض اخد منها حاجه.....وبعدين انتي عايزه تضيعي فرحتي بإبني إللي جاي
زينب...... والله أبدا...... بس أنا بحبك أوي يا ابراهيم....مش عايزه واحده تبصلك حتي بعنيها
ابراهيم......وأنا والله فرحان إنك بتغيري عليا وبتحبيني
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا