القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية دهب الفهد الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم هايدى الصعيدي حصريه في مدونة قصر الروايات

 


رواية دهب الفهد الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم هايدى الصعيدي حصريه في مدونة قصر الروايات





رواية دهب الفهد الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم هايدى الصعيدي حصريه في مدونة قصر الروايات

 



اشخاص ..


زي ما قولتلكم ف الوصف البطل بلطجي من حي شعب متهور مجنون ابن بلد 

سريع الغضب دم حر غيور وبشده متملك 

لسانه سليط لايعرف غير للغة السب خفيف الدم وسيم جسم معضل طول

190 اسمر وعيون سوده 




فهد الصعيدي ملقب ب تايسون عمره 27عام 


البطله هادئه حنونه رقيقه خجوله ولكن كانت ف طفولتها مشاكسه جدا بيضاء شعر بني وعيون عسلي وجسم كرفي وطول 155 



دهب رياض 25 عام


يشاء القدر ويتفرقو عن بعض بعد حب الطفوله البريئ ف هل يتري هيتجمعو تاني ولا لا 


الفصل الاول 

احنا لسه ف الماضي الوقت الحال دهب عندها 25..


روحنا البلد وبابا اشتري بيت وسط عمامي وكانت بلد ارياف مفيهاش حياه مفيهاش فهد والبيت 

بتاعهم فوق سطحهم قبل المغرب وهو واقف 

ع الغيه وبيطير الحمام بتاعه ويفضل يصفر

ليه عشان يرجع 


مفيش ف صحابي مفيش الشارع الي كبرت فيه مفيش مدرستي وبرضو مفيش فهدي 


كنت بموت حتي حزني مش عارفه احزنه بسبب ماما الي كانت واقفه لي وتفضل تقطم فيه بكلامها 


روحي راحت مني وخسيت ووشي اطفي وبان الزعل ع ملامحي وكل يوم اصحي ع كبوس 

فراق حبيبي ودموعه ف عنيه كنت بعاني 

من غيره ومن غير صوته ولا عيونه شمسي

الخاصه ومحدش حاسس بيا غير اختي 

دنيا لانها كانت عارفه الي بينا ..


ف يوم بنات عمي كانو عندنا وكنا قعدين ف سهرة بنات ريقه وحده منهم 


سعاد : قوليلي ي دهب مالك حزينه ليه وديما سرحانه فضفضي يمكن ترتاحي 


دهب : ابدا انا بس لسه متعودتش ع المكان وصحابي وحشوني 


سعاد : ان عارفه الي انتي فيه ده اكتر من كده بس هسيبك براحتك لحد ما تحكي بنفسك 


اهل بابا كلهم كانو بيحبوني وكلهم بيمدحو ف جمالي واخلاقي وشطرتي ف المدرسه وشغل 

البيت كان عندي ابن عمي الكبير يقول 


انا عندي اختين ودهب التالته كان بيعشقني زي عنيه وده خله الحقد ف قلوب بنات عمي يزيد من نحيتي ...


وانا ف قعدت سراحه حكيت لهم ع فهد وقعدت اعيط فيه الي حس بيا وخدني ف حضنه 

وكان فعلا بيحبني وف الي الغيره 

كانت عميه ..


سعاد ف مره جت عندنا وقلتلي تعالي اقعدي معايه شوية انا روحت لاني كنت مخنوقه اوي اليوم ده 


ولقتها بتمد لي فونها  انا استغربت سعاد : خدي كلمي سي فهد الي عامل فيكي ده كله 


انا خطفت الفون من ايدها بلهف بعد ما ماما كانت منعه اي حد من اخواتي يدين تلفوناتهم 


ورنيت ع رقمه الي حفظاه عن ظهر قلب وسمعته سمعت صوته اخيرا بس كان مطفي 


فهد ببرود: الو 


دهب بكت : فهدد فهدد 


فهد بلهفه : دهبي انت صح عشان خطري بلاش دموع وطمنيني عليكي ي دهب وحشتيني 


دهب بدموع: وانت وحشني اكتر بكتيير ي فهدد اااه مش عارفه اعيش من غيرك صدقني انا 

بموووت ي فهدي 


فهد بغصه : بعد الشر عنك ي حبيبي انا مش نسيكيي دهب ومش هسيبك عمري كله 

هستناكي ترجعي وهعمل المستحيل 

عشان اوصلك صدقيني 


دهب ابتسمت : وانا وانا ي حبيبي هفضل مستنياك لاخر نفس جوايه انا بعشق التراب الي بتدوس 

عليه ي فهد انا بعشقكك 


فهد بضحكه : رووحي ردت لي ي دودو بحبك ي دهبي بحبك اوووي 


دهب : خالي بالك من نفسك عشان خطري لو بتحبني 


فهد : وانتي كمان ي دهب وبلاش بكي كتير قلبي 

بيوجعني كل ما تبكي ..يلا لا اله الا الله


دهب : محمد رسول الله مع السلامه ..


ولسه بحط ايدي ع قلبي براحه لقيت ابن عمي الكبير واقف قدامي وبيقولي خلصتي وصلت 

الشر*** ولا لسه انا اتفزعت روحي ساخت 

مني مش عايزه يفهمني غلط انا بعزه 

زي اخويه وابويه ...


بصيت ع بنت عمي لقتها بتبصلي بشماته وعرفت انها وقعتني ف الغلط وطلعتني وحشه ..


ابن عمي جرني من شعري وعده بيا ع بتنا كانت سطوحنا مفتوحه ع بعض احنا وبيوت عمامي 


ونزل بيا ع الشقه وامي وقفت وسالته ف ايه حكلها 

الي حصل وعرفت اني رجعت كلمته تاني لا والاكتر 

اهل ابويه سرتي هتبقا ع لسانهم 


كريمه ببرود : كسر وانا هجبس 


عايزه اقولكم خدت علقه اليوم ده موتني كسرني تكسير الدم بقا بيطلع من كل حته ف وشي قصلي 

شعري الي فهد خلاني احافظ عليه ودراه من عيون 

الكل دمرني وانا بشوف خصلي بتقع قدامي 

وكانت اخر صوابع لمساهم صوابع فهد 


فضلت 15 يوم مش بقوم من ع السرير بسبب الي عملو فيا وخيبت امله فيا الي ردهالي بعنف وغباء 

وقسوة كل ده عشان حبيت وقلبي دق الطعنه الي بتيجي من القريب اسوء بكتير من الغريب 


قعدت من المدرسه وتحبست ف البيت وبعدها بشهر جالي عريس واهلي وفقو عليه واحد عنده 

37 سنه شكلو وحش او انا شيفاه وحش عشان 

عيون مش بتشوف غير فهد ..


وانا كنت رفضه رفض قاطع برغم محولات اخواتي 

الي قلولي اهربي من عيشتك مع ابن عمك الي مش هيسيبك ف حالك ولا امك الي هتهنيكي ف عشتك 

وانا برضو ولا اقتنعت نار اهلي ولا جنة واحد غير فهد ...


جيه ايني عمي وقالي برضاكي غصب عنك هتوافقي عليه مش بمزاجك ولما اعترضت 

مد ايده عليا تاني وبرضو مكنش فيه فايده 


لقيته رن ع رقم بيقوله جهز نفسك ف واحد عايزين نروح نجيبه متكتف هنا ..


وقرب مني وقالي مش ده برضو رقم حبيب القلب فهد رياض الصعيدي والعنوان ميتوهش نفس شارعكم هنزل اخطفو ليكي خالص وريحك منه 

ونرميه هنا ف اي ترعه ولا من شاف ولا من دري 


انا كنت صغيره قدر يلعب بعصابي وخوفني ع نقطة ضعفي خوفت غصب عني عليه ووفقت ع العريس 


جيه العريس وجاب اهله وكتب عليا وكان فرحي بعد شهرين ...


العريس جبلي فون تاتش هديه وانا كنت حتي مش طايقه ابص ف وشه غصب عني 


ابن عمي خد الفون نزل عليه برنامج تسجيل مكالمات وحط عليه رمز بحيث معرفش افتحه 

ولا امسح التسجيلات وقالي كل يومين هيجي 

يشوف تسجيلات ولو لقا رقم فهد اعتبريه 

نهيتك ..


بعد شهر رن عليا رقم غريب انا رديت لقيتها الصفرا فكرنها صحبتي من ابتدائي 


هدير : الو دهب ازيك عامله ايه انا هدير ي بت 


دهب : ااه ازيك عمله ايه ي دودو وحشاني 

جبتي رقمي من فين صح ..


هدير : اخدته من خالتك بالعافيه مكنتش راضيه تديه لبوسي مش عارفه ليه المهم 


دهب انا قلبي قبضني : ايه المهم 


هدير : فهد عايز يطمن عليكي وخايف يرن عليكي من رقمه قليلي اديلو الرقم ولا لا وبيقولك لو قعد 

مية سنه برضو هتكوني ليه وهيتجوزك 


دهب بوجع : فهد ايه بقا مخلاااص انا دلوقتي يعتبر متجوزه فهد ده طفل بالنسباله انا يوم 

ما اتجوز اتجوز راجل مالو هدومه معاه 

شئ وشويات مش حلاق  ..يلا فكك 

بقا ده كان لعب عيال المهم فرحي 

بعد شهر هسيبك انا دلوقتي 

امي عايزاني....


وقفلت الي معرفوش انها كانت بتسجلي الصفره ..

وانها سمعت فهد الكلام ده مش مهم شكلي هيبقا ايه قدامه ولا المهم هيفهم ايه من نحيتي المهم 

ان الكلام ده هيدمره انا عارفه فهد وكرهته كره 

العمي لم عرفت انها سبب من الاسباب الي وصل 

فهد لكده ...


فهد **


كلمتني وطمنت عليها وحسيت ان روحي هديت شويه لما سمعت صوتها وفجأة اختفت تاني 


عرفت انها اتخطبت من خالتها الي لسه ف المنطقه قولت اكيد كدب او مغصوبه حطيت لها الف عذر 

وسبب لكن اسمع بودني التسجيل الي سجلته 

صحبتها ده كان خنجر تلم ودب بكل غشوميه 

ف قلبي ...

1

التاني ..


خلص الشهر ودهب عرفت من خالتها ان فهد خطب هدير صحبتها



اليوم ده جالها انهيار عصبي واتحجزت ف المستشفي اسبوع ..


وكان اهلها مخبين عن خطيبها عشان ميسالش ايه السبب ..


وفجأة لقت نفسها عروسه بفستان ابيض بس ده كان كفنها متحكمين فيها وهي زي العروسه العبه 

من غير روح يلبسوها يعملولها ميكب يحركوها

لحد قبره وهي معترضتش ولا كانت بتنطق 

بحرف خلاص الي كانت هتعمل عشانه 

المستحيل خطب غيرهاا ..



قعده ف الكوشه زي الي محكوم عليه بالاعدام حتي مبتسمتش صمت صمت بس جوزها 

‏اتخنق منها وتكسف من منظرها قدام 

‏الناس خدها بعد ساعه وروحت 

‏ع شقتها ...


اول ما دخلت الشقه قلبها وجعها مكنتش متخيله انها هتكون لغير فهد بس النصيب 


نصيب وكان غلااب خلاك تعيش مع غيري 

معدش بنا العتااب اصبحت ملك لغيري ...


جوزها اول ما قرب منها زقته بعنف وطلعت القطر من صدرها بعد ما غيرت فستانها 


دهب بخووف : ابعد عني متقربش 


كريم بسخريه : حسبي تتعوري ي بت 


دهب بتوتر : انا مش بحبك مش عايزاك ابعد عني 


كريم بعصبيه : اممم ولما انا مش بحبك ومش عايزاك وافقتي ليه وخلتيني اصرف عليك اكتر من تمنك ..

انسي ي حلووه اهلك باعو وانا اشتريت ودفعت اكتر من حقك وانتي كأيبه وفقريه وبوذك ملوي 


دهب : خلاص طول مانا مش عجباك سبني ف حالي بقا 


كريم : لا ي روح امك هاخد حقي وتمن الي دفعتو 

فيكي حبتيني كرهتيني دي حاجه رجعالك لبست 

فيكي خلااااص ..مش عارف اهلك رموكي ليه 

يمكن معيوبة ولا حاجه بس هنشوف 


وهجم عليها ع غفله ونزل ع وشها بالقلام قطعها خالص شفتها اتجرحت ومنخرها نزفت وشعرها

القصير نصه وقع ف ايده 


رمها ع السرير بعد ما سحالها من شعرها وقرب منها وهو مكتف ايدها الي بتضرب فيه 


دهب بخوف : ابعد عني انا كده كده معذوره متتعبش نفسك 


كريم : عندك ظروف يعني ومالو مانا مش هضيع الدماغ الي عملها ع الفاضي نشتغل ف النضيف 


ولفها ع بطنها بعد ما قطع هدومها وغتصبها حرفيا الوجع الي كانت حسه بيه فوق الوصف جمعها 

بكل غشميه من مؤخرتها الي نزفت  وكان صراخها 

عالي كتم وشه ف المخده وفضل مكمل لحد ما خلص نفسه جواها قام من عليها لقها فقده 

الوعي سبها بكل برود ودخل يستحمه 


طلع لبس وخد كباية مايه رشها ع وشها بعنف 


دهب قامت منفوضه وبصت ع جسمها الي انتهكو بكل غشم وفضلت تلطم وتصوت 


كريم ببرود : قومي ي روح امك حطيلي اتعشي متعشيش الدور واللحظه ويكون ف علمك 

ظروفك تخلص وهاخد حقي منك بنفس 

الطريقه لو اعترضتي يلا غوري من وشي 


دهب قامت وكلها وجع وضهرها مش قدره تمشي منه وجرحها هيموتها خدت صنية العشا وحطتها 

قدامه وجريت ع الحمام استفرغت من القرف الي حساه  وبدأت تغسل جسمها الي حد غير حبيبها لمسه حتي لو كان جوزها 

وهي حلاله ..


عده اسبوع عليها جحيمي كان دكر البغل الي معاها 

بيغتصبها بشكل متواصل من دبرها 


خلص الاسبوع وكانت دهب عايشه اسوء ايام حياتها من تعدي وضرب واهانه ومعمله 

قذره ..


كريم : قومي البسي ي حيلتها ريحين مشوار 


دهب قامت بكل برود لبست عبايه وطرحه سوده زي ايامها ونزلت معاه ركبت جمبيه ف العربيه 

وطلع بيها ع عيادة نساء وولادة 


دهب استغربت ودخلت الكشف 


كريم : اكشفي عليها ي دكتورة عايز اعرف هيا بنت ولا لا 


كريم كان متعمد اهانتها او لسبب ف دمااه محدش عارفه ..


دهب نامت كانه مسيره وليست مخيره 


الدكتورة : طب اتفضل حضرتك بره 


كريم : لا قداامي 


الدكتورة بدأت تكشف ع دهب وتفجأت من الي شفته 


الدكتورة : البنت صاغ سليم ولا عمرها اتلمست 

بس ممكن حضرتك تجبلي العلاج ده من تحت 

عندها شوية التهابات لزمهم علاج 


كريم خرج والدكتورة قربت من دهب 


الدكتورة : انتي عندك تهتك ف فتحت الشرج 

هو السبب 


دهب بروح مخدوشه وانوثه متهانه اومأت بدماغها 


الدكتورة : انا مستعده اعملك تقرير لو عايزه 


دهب : وهيفيد بايه 


الدكتورة : انتي ممكن تقدميه للمحكمه وتطلقي..


دهب : ي ريت ي ريت بس انا محبوسه مش بخرج 

انا بس عايزه من حضرتك برشام منع حمل مش 

عايزه اجيب اطفال من مريض زيه 


الدكتورة اومأت وراحت عند المكتب وخرجت لها ست شرايط برشام بست شهور دهب خبتهم 

ف صدرها ..


الدكتورة : انتي حولي تعملي نفسك تعبانه اول ما يخلصو وتيجي عندي وانا هديكي غيرهم وهعملك 

تقرير طبي بحلتك وهحفظو ف عندي لو احتجتيه 

ف اي وقت انا موجودة ربنا يجازي الي عمل فيكي 

كده وانت لسه حتي متمتيش ال18 سنه 


دهب مسحت دموعها وعدلت هدومها وكريم دخل 

ومعاه غسول 


الدكتورة : بصي ي انسه دهب هتخدي مقدار الغطاه ده مرتين ف مايه دافيه وتقعدي 

فيه من خمس لعشر دقايق ..


دهب اومأت الدكتوره : الف سلامه ف رعاية الله 


وروحت دهب 


كريم : غوري حضري اكل وولعي الفحم الشيشه 


دهب : ممكن اعرف ايه سبب الي انت عملته ده 


كريم ببرود : مزاجي كده حابب ازلك هخليكي متنفعيش تاني ولا من وراه ولا من قدام بس اتكي 

ع الصبر ي ي فهدي 


دهب فتحت عنيها بزعر


كريم بسخريه : اايه ي قلبي اتفجأتي اصل بعيد عند اصلكم واطي ودلكم نجس بنت عمك 

سلمتك تسليم اهالي بالف جنيه وحكتلي 

ع قصتك ي صغيره ع الحب واهلك 

الي لبسوكي فيا ي وسخه هندمهم 

عليكي يلا روحي حضري بقا ده 

لو عرفتي ...


دهب دخلت المطبخ وخرجت البرشام حطته فوق المطبخ جواه كرتونه مقفوله فيها اواني طهي 


وبدأت تحضر اكل ودموعها ع خدهاا وهي بتتعذب بسبب حبها وحبيبها فين خطب غيره بعد فرقها 

بكام شهر وجعها مكنش ليه وصف القطر الي كانت 

بدافع بيه عن نفسها وعن جسمها الي كان ملك 

حبيبها بقت تقطع بيه ف جسمه وايديه بتداوي 

جروح قلبها وروحها بالجروح الخارجيه يمكن 

الوجع يخف يوم ما كريم شفها 


ببرود : قطعي قطعي يمكن تجيبي اجلك ورتاح من نكدك ابقي فكريني لما يتلم اجبلك واحد جديد 


دهب اتاخرت ف الكل دخل عليها المطبخ سحالها من شعرها للصاله 


كريم بعصبيه : انا ي بنت الكلب مش قولتلك عايز اطفح اتاخرتي ليه ولا سرحتي ف حبيب القلب 


دهب : انا خلصت يعني هكون اسرع من النار الاكل ع البتوجاز 


كريم بغضب : وكمان بترد الفجره وراح خرج كرباج من تحت الكرسي بيستخدمه للخيال ونزل فيها 

ضرب قطعها وهي كانت بتتلوي تحتيه وتصرخ 

بعلو حسها 


دهب بصراخ : ابوس رجلك كفاايه مش قادره ارحمنيييي 


كريم ببرود : بوسي 


دهب بصتله بصدمه كريم نزل ع جسمها بالكرباج تاني : يلاااا مستنيه ايه بووسي 


دهب بكل كسره قربت باست رجله راح زقها بقرف ..غوري يلا هاتي الاكل 


دهب قامت بوجع وجسمها كلو متجرح وفي ضربات جابت دم وجسمها كان متشرح حرفيا ..


حطتله اكل ودخلت تغسل جسمها الي بيغلي من الوجع بمايه بارده زادت وجعها ..


خرجت وهي بتنشف شعرها ولبسه جلبيه وسعه 


كريم تف عليها بقرف : جتك داهيه وانتي مقرفه 

متجوز امي مش واحده عندها 18 سنه غوري 

من وشي 


دهب : احسن برضو 


كريم مسكها من شعرها كانه مستني ليها الزله : احسن مش كده تعالي بقا ادوقك الاحسن 

عشان تعرفي تردي ..


ومسك شعرها بغل : افتحي بوقك 


دهب هزت دماغها برفض نزل ع وشها بالقلم والتاني ودهب بتهز دماغها بالرفض 

لحد ما حالها اتهد وبقت مش قدره 

تستحمل تاني فتحت بوقها بيأس 


وكريم دخل رجولته جوه فمها بعنف وفضل يخرج ويدخل رجولته جواها لحد ما جاب شهوته 


خرج رجولته وكتم بقها ومنخيرها : ابلعي 


دهب فتحت عنيها بزعر وهي بتهز دماغها 


كريم ضحك : خلاص خليكي كده لحد ما تموتي ي امه تبلعي وكتم بقها اكتر 


دهب فضلت ترفس تحتيه بعنف ومش قدره تاخد نفسها لحد ما بلعت منيه 


كريم زقها بقرف وبعد عنها دهب جريت ع الحمام وستفرغت لحد ما حست ان روحها هتتسحب منها 


دهب بقهر : حسبي الله ف الي كان السبب حسبي الله ونعم الوكيل ف الي كان السبب حسبي 

الله ونعم الوكيل في حتي لو كنت انا سبب

الي انا فيها وفضلت تعيط بعنف وهي 

مكسورة وموجوعه 


كل ما اهلها يجو يزروها تخبي علامات الضرب بتهديد منه ولو حتي اشتكت كان ديما تطلع 

هي الي غلطانه لحد ما بطلت تحكي 

او حتي تتكلم مع حد عايشه بدون 

روح المهشمه ...


كريم دخل عليها الاوضه ومخدتش برشام منع الحمل لانه عرفها انه هيدمرها من وراه 

الاول بعد كده يكمل ع انوثتها 

او هو ده الي فهمه لها ..


ف مره قرب منها ونيمها ع ضهرها دهب كانت بتموت لا لا لا مخدتش منع الحمل ي رب 

ونبي مش عايزه احمل منه ..


وحاول يخترقها لكن مقدرش رجولته منتصبتش وحاول مره واتنين وبرضو مفيش فايده 


كريم قام بغضب : وانا هنام معاكي ازاي وانا كل مره باجي جمبك بتعملي محزنه  وبالغصب 


وفضل يضرب فيها ويهنها بالكلام ..


الي متعرفوش دهب انه مريض شاذ كان بيتعرض للاغتصاب وهو صغير من زوج امه الي كانت 

مش بتدافع عنه كبر وبقا يطلع عقده 

ع الشباب الصغيره الي بيضحك 

عليها بالفلوس ويغتصبهم زي مكان 

هو بيتعرض للاغتصاب والعنف 


لما ريحته بدات تفوح اتجوز دهب وخرج عليها عقده وزلها وهانها وغتصابها وخد الحجه ف موضوع حبها وان اهلها رموها ليه 

وبالنسبه لانه شاذ ف هو مش هيحصلو

انتصاب بسبب عضو انثه مش بيشوف فيه 

اي جاذبيه او احساس يوصله للشهوة 

ممكن ينام معاها عادي زيها زي البهيمه 

مهو الراجل الي قبل يتعمل فيه كده ده

بهيمه لكن يجامعها ع انها اونثه مكرمه لا 


وده الي وقعت فيه دهبنا ربنا يعينها فضل سنه ع كده مره يجمعها من دبرها ومره مينتصبش ومره 

يهنها ويخلص نفسه ف فمها من دون حتي 

ما ينتصب واغلب الوقت هاجرها لكن 

مش سيبها ف حالها 


دهب مره كانت عند اهلها ورجعت الشقه بدري بعدت ما اتخنقت مع ولدتها وخدت بعضها ومشيت 


فتحت باب الشقه ودخلت سمعت صوت اغاني عاليه وضحك روحت الخمره قلبه الشقه ..


وجوزها ف حضنه شب يمكن قدها اتصدمت وفضلت تصوت جوزها قفل بوقها ونزل فيها ضرب 


دهب بصريخ : انا هفضحك ولم عليك الناس ي شاذ ي بن الكلب 


كريم : اقفلي بوقك ي بنت الع** ..تعاله يااه 


وشد حجاب دهب وقطع عبيتها وخله الواد حضنها 

وصورهم 


كريم بسخريه : روحي افضحيني بقاا وانا هقول انه كان معاكي انتي ي فهدي


دهب جريت ع الاوضة وهي بتداري جسمها بسبب الي المفروض راجلها وهي بتضرب ع وشها 

ومش عارفه تعمل ايه مع النجس الي عايشه 

معااه ...


كريم دخل عليها : بصي ي دهب تعالي نتكلم بالعقل انتي هتعيشي عندي خدامه تشوفي مهما تشوفي 

مش ختفتحي بوقك بكلمه وانا اوعدك مش هاجي جمبك لاني كده كده بقرف منك ايه رايك 


دهب بصتله بقرف : مش هتيجي جمبي فعلا 


كريم ابتسم : ايوة ي دهب انا كنت باكل برشام بالكوم عشان انام معاكي وبالعافيه كمان ف 

ع ايه بلاها احسن قولتي ايه 


دهب وفقت وهي مالهاش حد تلجأ ليه ويوم ما كانت هتتكلم كان هيفضحها بصورها واهلها كانو هيجيبو اجلها الدور ده وعده سنتين ع الكلام ده ودهب بقا 

عندها 20 سنه  


ف يوم راحت عند ام كريم ف زياره 


همت بسخريه : اايه ي حيلت امك مش عارف تجيب عيل ده كلو ولا مش عارف 


كريم بنزعاج : اايه لزمته الكلام ده دلوقتي ياامه 


همت : اسماله ي قلب امك جتلك ع الجرح ولا ايه 

ي ابنها الكلام مش خلصان شوف حال وجبلك 

حتت عيل تقفل بيه بوق الناس 


كريم خد دهب ومشي بيها وهو بيفكر ف حاجه 

وصلو شقتهم ومن ساعت اتفقهم ودهب بتنام 

ف اوضه لوحديها وكريم بطل يحتك بيها ..


كريم : دهب تعالي عايزك ف موضوع 


دهب : خير عايز ايه 


كريم : هتفق معاكب اتفاق مش هتخسري فيه حاجه ..بصي احنا هنسافر خمس ست شهور 

ونرجع بعيل بس قبليها بربع شهور هنقول انك 

حامل وقبل ما حد يكتشف نسافر نتبنا عيل 

لسه مولود ونكتبه ع اسمنا ولا من شاف ولا من دري ..


دهب : ايه القرف ده ومين قالك اني هوافق 


كريم : شغلي مخك كده كده دي حياه وتكتبت عليكي ف بدل ما تبقي خسرتي كل حاجه 

هديكي اتنين مليون جنيه ايه رايك 

2



التالت..

تعالو نشوف فهد حصلو ايه 


سمعت التسجيل بتاع دهب وانها فعلا هتتجوز وروحي اتخلعت مني مكنتش عارف اوصلها مكنتش عارف مكانها فين خدت رقمها 

بالعافيه من صحبتها ولقيته رقم مقفول 


كانت حرفيا هتجنن وانها بعتني بالرخيص وراحت شافت غيري الفتره دي هدير كانت بتحاول تقرب مني بكل الطرق كانت بتحاول تقف جمبي 


الصراحه قولت اخطبها عند ف دهب يمكن ترجع تكلمني لما تعرف اني خطبت صحبتها او حتي 

تعاتبني ..بس ولا الهوي عدت عليا ايام سوده 

عايز انسها ومش عارف 


يوم فرحها وصورها الي مالت الواتساب وصلتلي وعرفت ساعتها ان خلاص دهب ضاعت مني 

شوفتها وهي لبسه الفستان الابيض لغيري 

وقلبي الي كان بيدق عشانها ماات 


فهد بعدها طلع المقطم عند ناس صحابه واليوم ده 

قعد ع جبل المقطم وهو ماسك صورت دهب 

ف ايده 


سعتها ولع اول سجاره وف نفس الوقت ولع ف صورتها وقف وبكل القهر الي جواه و الواجع 


فهد بوجع : اااااااااااااااه دهاااااااااااااااااااااب دهبببببببببببببب لييييييييييييييييه وفضل 

فوق الجبل يصرخ بعلو حسه وف نار 

دبه ف صدره وهو بيتخيل ان وردته 

قطفها غيره وهو كان متكتف ..


قعد بحيل مهدود وقعد يبكي يبكي حبه الي ضاع يبكي ع حرقة قلبه يبكي ع ابوه الي مات وسبهم 

الدنيا طلتش فيهم 


انا ابن اكبر تاجر ف سوق العبور ام دهب تقولي ي حلاااق انا حببتي تاخد مني بسبب قلة حيلتي 

الكلام ده كلو كوووم واني اسمعه منها كوم تاني 

انا طفل انا قليل اوي كده ف نظرك ي دهب 

انا بقاا هوريكي انا هكون ايه ...


قام وقف ومسح دموعه وفتح عنيه الي ماتت وخد نفس من سجارته وطلع ع الشقه الي قاعد فيها 

مع صحابه قعد هناك سنه يشتغل ويبعت مصريف 

لامه واخته  ..


الصاحب ساحب وكان ف فتره صاعبه وعايز ينسا سجاره جابت جوان وجوان جاب حبايه زي 

ما بيقوله بقا بيشرب مخدرات بالهبل 

بقا يعمل شغب وازعاج سلطات حورات 

ومشاكل لعب ملاكمه ف حلابات تحت السلم 

بالرهانات نقل بضايع متجمركه اشتغل ف 

كل حاجه واي حاجه بس كان بيضيع الحرام ع الحرام ازاي يعني يطلع مصلحه يخلصها يروح يسهر ف كباريه ويفرتك الفلوس يجيب مخدرات يصرفهم ع صحاب السوء وهكذا اما الشغل الي بيتعب ويكد فيه يبعت منه مصريف لاهل ..


ساب التعليم وتعرف ع واحد من الدارك ويب وبقا هكرر محترف حط كل ذكائه ف التكنولوجيا بس 

جت معاه بغلط ..تهديد خطف ابتزاز رجال اعمال شمال متغطين تحت ستارة الشركات النضيفه ..

بس مش بيدوس غير ع الي مكبر نفس بالشمال 

المفتري الي بيدوس ع خلق الله 


فهد اتجبرت بقا الي يجي 

ع سكته يدوس عليه مخلاش بقا حريم 

بنات اي واحده تيجي ع سكته يدوسها 

وفووق ده كلو تفكيرو ف الانتقام رجع

المنطقه بعد اربع سنين وهو مش طايق 

‏الشارع بالي فيه 


كان مشتاق لامه واخته هما دول الي بيفكروه بنفسه مش ب تايسون ...


حضن امه الي اتفجأت بيه داخل عليها وهي قاعده تصلي وفضل يبوس ف دماغها وايديها 


وبوسي دخلت ببچامتها وصوتت لما شافت حد واقف ف اوضة امه 


وجت تجري لما لف وشفته فهد بس مين ده ده بقا جته شعره طول ودقنه وجسمه بقا اعرض واطول من الاول ..


جريت عليه وهي بتعيط : ي حبيبي ي حبيبي برضو ي فهد تسبنا ده كلو وتبعد عننا 


فهد باس دماغها : حقك عليا ي حببت حقك عليا رجعت لكم خلاص ..


وقرب من امه حضانها : سمحيني ي امه سمحيني غصب عني ي غاليه ..


امه كأنه كان عندهم عيد عملتله كل الاكل الي بيحبه قعد يتغدا وهو بيضحك مع امه واخته 


قبل المغرب طلع غية الحمام بتاعته وفضل قاعد فوق السطح بيدخن بشرود وهو بيفكر ف حاله والي حصل ولحد دلوقتي مش عارف يتخطي 

دهب بيقول لنفسه انه بقا يكرها بس ده وهم 

بيصبر بيه قلبه الجروح ..


خلص سجارته وبيت الحمام ونزل اوضته فتح الاب 

توب بتاعه وقعد يشتغل عليه 


دخلت امه مسكه مبلغ كبير ف ايدها 


فهد بصلها بستغراب : ايه ده يامه 


مرفت : ده الجمعيه بتاعتك الي كنت دخلها من سنتين ع جمعيتين دخلتهم انا من باقي المصريف

الي كنت بتبعتها كل شهر حوشتهم ليك عشان 

لما ترجع تفتح مشروعك الي كنت عايز تفتحه ..


فهد باس ايدها وربت عليها براحه : خديهم انتي ي امي انا مش عايز حاجه خلاص جهزي بيهم بوسي 


وغمض عنيه وهو بيمسح وشه بقهر 


مرفت : وحياتي عندك ي بني متعمل ف نفسك كده كفايه بقالك تلت سنين انسا انسا ي حبيبي وعيش 

خلاص كفاايه دهب دمرتك اهتم بخطبتك الي انت 

معلقاها بقالك اربع سنين وبتحبك وبتموت فيك 


فهد وقف بنزعااج : اماااا فكك من الموضوع ده انا  

طاالع 


خرج فهد وقف ع اول الناصيه وهو بيرد ع الناس الي بتسلم عليه وقف يولع سجاره وشاف اتنين 

مسكين واحد ونزلين ضرب فيه ..


راح نحيتهم : اايه ي رجووله اتنين ع واحد مينفعش ..


واحد منهم قرب منه : يلا ي شبح شوف انت رايح فين عشان مزعلكش وزقه


فهد بص ع كتفه ورجع بص ع الواد الي زقه ومسك ايده لفها لحد ما كسرها ليه خالص ونزل ع وشه بالدماغ قرب التاني منه ولسه هيرفع المطوة 

كان فهد دبه بالرجل ف صدره وقعه ف الارض 

وقرب وبرجله راح شااط دماغه بقو ومنخيره 

ضربو دم وقف الاتنين من قفااهم 


العجوز بوجع : انت عاارف احنا رجالت مين ده انت هيطلع عين امك 


فهد شخرله : كك ع كه  قوله تايسون علم علينا ي معلمي وجيب اخرك انت وهو وانا 

اهو واقف ..


وبص ع التاني الي اسمه ازعرينا : طلع ياض  ي عر* منك ليه البضاعه الي معاكم  والقراض 

كماان يلااااااا 


ازعرينا مسح منخيره وخلع الشنطه الي ع كتفه وماليانه فلوس وخد شنطة العجوز وكانت 

ماليانه حشيش وبرشام ولاتنين دول 

ديلار عند تاجر مخدرات اسمه السهاجي 


الي كان بيضرب اسمه عبدو كان معاه ف اعدادي 

جري ع فهد وباس كتفه : عااش دراعك ي كبير 


فهد ضحك : ايه ياض الي لطك مع العيال دي 


عبدو : ده عيال بنت حرام مستقوين باسم المعلم بتاعهم بيبلطجو ع الي رايح وجاي ف المنطقه 

عرفين اني واقف ف صيدلية ابويه وعايزين 

يخلوني ابعلهم برشام فيها وانا مرضتش 


فهد اومأ بدمااغه : ااه قولتلي خلصاانه ي صحبي اي حد يتعرض لك ولف ع اهل المنطق الي وقفين يتفرجو او يتعرض لاي حد من اهل منطقتي 

يجيلي انا وهو تحت حمايتي ولا ميعرفنيش

يسأل عني ف نزلت السمان والوراق ف المقطم 

وناهيه وكرداسه وروض الفرج انا فهد الصعيدي 

تاااايسوووووون والي ليه شوق ف حااجه 

يورينيييي اخره وكلام يوووصل ي مخبرين 

لاي تاجر ابن مررره هيفكر يدخل مخدرات 

ف المنطقه والمناطق الي حولينا ينزل 

يلاعبني ...


الرجاله كلها قربت تبوس كتافه وعاش ي كبير وعايش ي معلم عايش ي عمهم وجري صبي 

القهوة جبلو كرسي وشيشه 


بريزه : اتفضل ي سيد المعلمين احله حجر ي كبير 


فهد قعد وحط رجل ع رجل وهو بيضحك وربت ع 

ضهر بريزه : حبيبي ي بريزه ورشه بمتين جنيه بقشيش


فهد الفتره دي كان من منطقه لمنطقه هو وصحابه بينزلو يعلمه ع التخين فيها وعمل اسم ف كل منطق والناس كانت بتحلف بحياته بقا 

من عركه لعركه بقا مشهور باسم تايسون 

عور وتعور وعالم ع كتير ودخل معارك مووت 

وضرب ف مقتل وحورات كبيره بقا ينزل 

اي منطق يقعد ف اي مكان وسيطه سابق 

بقت الشباب تتفشخر بيه لو نزل حضر فرح 

ف منطقتهم وبدأ لعب ع كبيرر بعد ما بقا هكر ..


بس شكل الحورات هتبداء ف منطقتهم وع رأي 

فهد ي مرحبابه بالحورات ..


روح اخر اليوم وهو معاه شنط السهاجي ..


دخل البيت وامه كانت سهرانه مستنياه : ااايه ي فهد الي سمعته ده انت عملت مشاكل مع 

الراجل الي اسه السهااجي ده 


فهد : واايه يعني المشكله 


مرفت : ااايه المشكله هتبقا بلطجي ع اخر الزمن دي اخرة ربيتي فيك 


فهد سابها ودخل اوضته طلع چوان من الشنطه وشمه : اله وبيوور كماان مية مساا ههههههههههههههه وولعه 


اتصل ع صحابه من المقطم : اايه ي زميلي عايزك بكره تلم الرجاله وتجيلي عندنا حوار 


جلال : اووووه حبيبي ي مقطع رسينييي 


فهد ضحك : ابدا يسطا ده تاجر مخدرات هلفووت 

عامل نفسه كبير قرصة ودن ونعرفه مقاامه 

انزله المنطقه عندي وفرقو نفسكم وستنو مني 

الاشارة...


جلال : ايووووة بقا زميكي ي زميكيي خلصاانه ي شق انا هركب وجيلك مسافة السكه بكره مين 

دي ناس غداره بتضرب ف الضهر وتستنا 

العتمه ملهمش اماان 


فهد : عيييبب عليك وانا دواس عاتمه ياااض انا بس عشان جمعتي هنا معرفش اتشاقه لوحدي 

هبقا متلخفن عليهم ومش مركز وانا بحب 

ارسم بمزااج 


جلال ضحك : رسااام ي تايسوون ده انت فنان 

المذنبه بتاعتك بتبدع ع جتت ولاد الحرام ..

يلا انا نزلت سلام ي كبيرر ..


امه دخلت عليه وشمة ريحة الحشيش وضربت ع وشها : بتشرب مخدرات ي فهددد بتشرب مخدراات ي بن بطن ملعون ابو ام الحب 

الي غيرك ودمرك ملعون اليوم الي شوفت 

فيه دهب 


فهد بعصبيه : يمااااه مال خره بالموضوع هو انتي كل ما تكلميني هتقوليلي زفته زفته تراب مين 

الي هعمل ف نفسي كده عشانها انا زعلان ع نفسي 

ياامه مش عليها ومتقوليش اسمها دهب ماتت 

اما الي بتتكلمي عليها دي اسمهاا تراااااب 

ترااااب يامه ..


مرفت بدموع : ي خيبت املي فيك ي فهد ي خيبت املي فيك ي بني هو ده الراجل الي قولت هكبر وسند عليه هو ده الي قولت عليه هيجيب 

حق الملعم عمران ...


فهد وقف وبصوت عالي : حققه من ميييييين يامه 

حقققققه من مين كل شوية تقولي حقه حقه وانا 

زي الاطرش ف الزفه ومش عارف بتتكلمي ع 

ايه وانااااا صغير قولتي لما تكبررر ولما كبرررت 

قولتي ي خيبت املي ..قوليلي ميييين 

وانا ودين محمد هاكله الاسفلت هخليه 

يتمني الموووت وميلقوش والي خلق الخلق 

الغاليه هجيبو راكع تحت رجلك وتخدي 

حقك بايدك بس قوليلي مين 


امه ضربت ع وشها : عمااااامك عمامك عمااامك اقتلو ابوك لعبة ف فرامل العربيه النقل وهو رايح 

يجيب بضاعه من ابن خالته ف الصعيد والعربيه اتقلبت بيه ..


سمعتهم سمعتهم بيضحكوو بعد ما نفذه كلمهم عشان يستولو ع فلوس ابوك وخيره اخوووواته 

اقتلوووه من اجل الطمع الي بيجري ف دمهم 

اخواته من ابوه عماتك شقايق ابوك ميعرفوش حاجه ولو عرفه دول مكسورين الجناح 


اول ما سمعتهم خدتكم وهربت خوفت عليك وع اختك رضيت بالفتات الي رمو لينا وقولت ابني 

يجيب حقنا لما يكبر وهربت بيكم ..


فهد قعد ع الارض بصدمه وهو فارد رجل وتاني رجل وساند ايده عليها رفع عنيه لما امه خلصت 

وكانت جهنم الحمره ناار هتحرق الاخضر والياابس 


فهد وقف وباس دماغ امه : وحق كل دمعه نزلت من عينك وحق دم ابويه الي راح هدر وحيات اختي الي اتيتمت وكسرة ضهري بموت ابويه 

لخيهم يقتلو بعض وانا هقف اتفرج من بعيد 

وشفي غليلي هخليهم يكلو ف بعض زي 

الكلااب وانا ادخل اخلص ع البارد 

هصفيهم واحد وراه التاني 

وجبلك حقك ي غاليه ..


وطلع قعد فوق السطح وهو حاسس ان الشقه طبقت ع روحه بعد الي سمعه ..


فضل يحرق سجاره ف التانيه ورن الفون بتاعه 


جلال : ايه ي كبيرر الرجاله نزلت وانتشرت ف المنطقه وبقولك ايه هبهرك لو حد فكر 

يتهوور هههههههههههه


فهد بغل : محدش يدخل غير لما اديكم التمام خلصه 


جلال : خلصه مخلصه ي حب 


وع الساعه واحده بليل فهد سمع واحد بيزعق 


وكان العجوز الي جبس دراعه : انزل ي شااااااابح خلي سيد الناس يعلم عليك ي تااايسوون


فهد بص من البلكون : سيد الناس مدااس ي كلب سيدك جيلك ي روح امك خوفت انا ولا ايه 


فهد نزل من فوق السطح وطلع شنطته خد منها كزلك طوله بتاع نص متر وخد المذنبه طبعا 

ف جيبه وخرج وف ايده سلسله تخينه 


مرفت بزعيق : رايح فين ي فهدددد 


فهد : رايح اخلص ع راجل بيتجبر ع خلق الله والي اضعف منه بيسمم عيال المنطقه بمخدراته 

رايح اصلح مش هخرب ياامه اوووعي 


وبعد عن امه وطلع قفل الباب الحديد بالسلسه 

وقفلها بقفل كبير وطلع ع النااصيه 


وقف شاااف جيييش داخل عليه بسلاح 

3



الرابع ..


كريم : هاا ي دهب قولتي اايه 


دهب بتفكير : مش هتنازل عن خمسه مليون


كريم عض ع شفته بغل : مااشي مااشي ي دهب 


تاني يوم كريم خد دهب البنك وعملها حساب وحولها خمسه مليون جنيه من حسابه..


وبعد اسبووع خبر حمل دهب اتنشر ف العيله من بعد انتظار سنتين 


دهب شافت حالها وبعد ما كانت مذلوله بقت تذل وتكسر وتهين جابت عربيه وتعلمت السواقه 

غيرت استيل لبسها وخلعت حجبها بس هي بروكة اصلا مهنش عليها تبين شعرها بعد ما فهد هو الي حجبها بقت مستهتره اوي محدش بيقدر عليها 


كسرت عين بنات عمامها كلهم بفلوسها ولبسها وعربيتها ودهبها لكن من جواه كانت مطفيه 

بروح مشوها وقلب مكسوور ..


ف يوم كانت قعده لقت ابن عمها الكبير بيخبط عليها لبست روب طويل فوق بجمتها وفتحت الباب 


دهب وقفت وحطت ايدها ف وسطها : خير نعم 


زايد : ازيك ي دهب عامله ايه 


دهب بقرف : كنت كويسه قبل ما اشوف خلقتك


زايد : شكرا ي بنت عمي ي مؤدبه 


دهب دخلت وقعدت حطه رجل ع رجل وهو دخل وراها زي الكلب 


زايد : احمم بصي ي دهب من غير كلام كتير انا كنت داخل ف مشروع وخسرت فيه وناس 

كتير ليها عندي فلوو..


دهب قطعته : انجزز عايز كاام 


زايد : 100 الف جنيه 


دهب دخلت فتحت الدلاب وطلعت رمت قدامه 

ع الارض عشر بواكي 


زايد وهو بيلم الفوس : شكرا ي بنت عمي شكرا ي غاليه شوفتي بقا اني كنت خايف عليكي وعايز 

مصلحتك ازاي


دهب عنيها دمعت بقهر وبصقت عليه : منكم لله منكم لله غور اطلع بره متورنيييش وشك تاني 

يلاااا 


وقعدت حطت ايدها ع وشها وفضلت تعيط وقلبها وجعها ومش عارفه بكره لسه مخب لها ايه مسكت 

السلسه الي كان فهد جيبهالها هديه وبستها وهي بتقول وحشتني ي احن واطيب قلب قبلتو 

وحشتني اووي ي فهد 🥺


كريم رجع من سهراته رحتو تقرف والخمره فايحه منه ودخل اترمه ع السرير ودهب قفلت ع نفسها 

ف اوضتها وفضلت تقلب ف الفون بملل ...


عدت الايام ودهب خلفت او زي ما وهمو الناس انها خلفت وراحت هي وكريم لملجأ اطفال وقعدو مع المدير ..


كريم : احنا كنا عايزين طفل يدوب لسه مولود 


المدير : حظك كويس ي استاذ كريم احنا لسه لقين طفل قدام باب الملجأ قبل ما حضرتك تدخل بدقايق ..


كريم : حلوو اوي انا عايز الطفل ده وطلعلو مبلغ محترم بس انا مش عايز اي اوراق رسميه 

الي يفهم يريح ...


المدير بتوتر: بس ي كريم بيه 


كريم : مش بس ولا حاجه انا هكتب الولد ع اسمي 

ومش عايز شوشره كتييير 


المدير خد الفلوس بطمع : الي تشوفه حضرتك 

ورفع الفون ..هاتي الولد الجديد 


دخلت داده شيله طفل ف اللفه دهب شلته براحه 


المدير : لقيتو معايه اي متعلقات شخصيه 

الداده هزت دماغها بالرفض ..طب اتفضلي انتي 


دهب حست بحاجه ف رجل الطفل رفعت الغطه ورجل السلوبت وشافت الاسم بتاعه وحضنته جواه قلبها وحبته اووي 


دهب وقفت : انا خرجه استناك ف العربيه لحد ما تخلص كلامك 


وخدت الطفل وجريت بيه ع بره قطعت التيكت الي ف رجله باسمه وتاريخ ميلاده وخبتها ف الشنطه


تكت الولاده مكتوب فيه 

فهد عامر  ال  🤐


دهب روحت بفهد الي كريم خلص كل ورقه ودهب صممت تسيمه فهد ع اسمه واسم حبيبها 

كريم مفرقش معاه كتير وسماه فهد ..


اشتريت ليه هدوم كتير وكل احتيجاته وكنت بتعشقه حاجه قليله جدا ...


عدت سنتين وفهد كبر وبقا طفل زي القمر دهب كانت حطاه جوه عيونها وكريم كان بيغيب بالاسبوع والاتنين بره البيت وهي مكنش فارق معاه 


لحد ما ف يوم كريم كان سهران ف سهره من سهرات المجون بتاعته وشرب خمره وخد برشام 

فيجارا بجرعه زياده وقلبه وقف اممم مااات 


الخبر انتشر وانه كان عريان ف شقتة التانيه وكان بيمارس الرزيله مع شب عشرين سنه 

والشقه كلها خمره ومخدرات وقرف ...


دهب سمعت الخبر وكأن روحها ردت جواها من تاني بقت حره ومحدش يقدر يقف قدامها 

معاها فلوس وابن هيورث من ابوه ملايين 


فضلت قعده ست شهور ف بلدهم خلصت عدتها ف شقتها بعد كده باعتها وباعت كل املاك كريم 

وخدت ورثها كله ..وراحت بيت اهلها 


دهب بكبر : اسمعي ي مدام كريمه انا قعده ف البلد المقرفه دي مش هقعد ثانيه تاني قعدت ست شهور  زي ما عرضتي عليا عشان كلام الناس وقالو وقلنا 

بس خلاص استكفت انا وخده ابني ومشيه 

هرجع المكان الي اتولدت وكبرت وتربيت فيه ..


كريمه بسخريه : اايه هترجعي عشان حبيب القلب الي سبتيه وراح خطب صحبتك 

بقالو اربع سنين  ومعلقها  قولتلك 

ده شمام ميعرفش يفتح بيت 


دهب بعصبيه : حاجه متخصنيييش ولا هو ولا غيره خلاااص هعيش عشان خاطر ابني 

ربنا يهني سعيد بسعيده متشغليش 

دماغك بيا ي مدام كريمه 


وطلعت شنطه فيها نص مليون جنيه : خودي الفلوس الي رمتوني عشانها لواحد اكبر مني بعشرين سنه وغير كده سمعته سبقاه يلا الله يجحمه مطرح مراح رمتوني عشان غلطه عملتها 

وانا صغيره عمري ما هسامحكم انا رجعه

بيتنا القديم هعيش فيه وابدأ حياه 

جديده بعيد عن كل القرف الي 

شوفته بسببكم


وبصت ع اخوها الكبير ..لو هتفوق لنفسك وتتعدل وطلق سعاد بنت عمك العقربه حصلني ع بيتنا وانا اعملك مشروع مفيش احسن منه بس لما تكون قد الثقه والمسؤليه ..


وحضنت فهد  ودخلت اوضة ابوها الي ايده الشمال ورجله ولسانه نزل عليهم جلطه  بعد ما عرف الي حصل ف بنته والراجل الي ابن اخوة جوزو ليها وهو مامنه ومسافر يشتغل بره ..

عشان يجوز عياله ويأمن مستقبلهم 


دهب عيونها دمعت وقعدت جمبه : متزعلش نفسك ي بابا انت ملكش ذنب وبعدين عدا وفاات 

وانا خلاص ارتحت منه ومن قرفه 

انا انا سبتلكم فلوس كتير عشان 

تتعالج وتبقا كويس بس انا مش هقدر 

اقعد ف المكان ده تاني بعد اذنك 


ابوها ربت ع راسها وهو بيبكي وبيهز دماغه بمعني الي يريحك وبلسان تقيل : س.سمحييني 


دهب بقهر : والله مسمحاك خالي بالك من نفسك عشان خطري ويلا اقف كده وشد حيلك عشان 

اخواتي الصغيرين عايزينك اشوف وشك بخير 

وحضنته وهي بتمسح دموعها 


خلاااص زمن الضعف انتهي انتهي ي دهب عيشي لنفسك ولابنك وبس وباست فهد الي نام ف حضنها 

ونزلت ركبت عربيتها الي فيها هدومها وهدوم 

فهد ورجعت ع بيتهم القديم .....

4



الخامس ..


فهد طلع وشاف جيش داخل عليه سحب الكزلك 

ووقف وهو فارد عضلته بكل شمووخ 


دخل عليه راجل بجلابيه صعيدي : انت كد الي عملته ي يااض انت هتعلم ع رچالتيى


فهد بخشونه : اااه قده ورينيييي اخرك وعااايز دكر 

يعدي  الحد ده وحك الكزلك ع الاسفلت بعنف 

طلع شرار 


السهاجي : انت هتلعب بنار وانت واجف بطوولك وانا ورايه چيييش 


فهد ببرود : ك* امك 


السهاجي اتعصب وشاور لرجالته والي كان بيعدي الخط بيلاقي كزلك فهد قاطع جسمه بكل جبرته 


فهد بقا يخلص عليهم واحد وراه التانيه وكان بيعلم ع اخصامه ومش بيحل وهو متخدش حتي 


خلص ع دفعه والسهاجي جبلو دفعه تانيه 


السهاجي : انا رچالتي مش هتخلص چيب حاچتي وعليك الامان 


فهد بصوت عالي : الامان ده حطه ف طيبت قلبك 


ورفع ايده لفوق وفرقع بصوابعه وبقت رجالت تايسون تخرج من كل حتي زي النمل 


جلال وقف ف ضهرو فهد : معاايه ي صحبيي 


جلال بضحكه : معاك للموت ي زميييييلاااي هههههاهههههههاههههاهههها


فهد ابتسم بتكه والدور ده طلع المذنبه وبقا هو وفهد بيضربو يمين وشمااال واحد رايح يغفل جلال من ضهرو فهد رفع الكزلك ونزل بيه 

ع ضهرو وبيلف لقاه واحد نازل عليه 

بشومه اتلقاها ع كف ايده وتقريبا 

ف صباعين اتكسرو بس ردهم وكمل عادي ..


وصل عن السهااجي ومسكه من قفااه ضربه مقص رقدو ف الارض 


السهاجي : ي تايسون مطلتش نفسك معاي انا وراي رچاله ف الصعيد تسد عين الشمس ..


فهد  : خخخخخخخخخه استنه امزكك احسن تكون مسمعتش خخخخخخخخخ 

حلوو كده رجالت مين ي راجل 

يلي بتتن *** انت لو راك رجاله ف الصعيد ف انا الصعيد نفسه ي راااجل ي عااايب ده انا ابويه المعلم عمران الصعيدي ي راجل ي خو*

ده انا بتلفون واحد عمي  مراااااااد باشا الهوااااري يحرق بلدكم تممن ي ياااااه 


الحجه راضيه تبقا خالت عمران يعني جدة فهد يعني فهد يقول لمراد ياعمي لانه ابن جدته 

من نحية ابووه ...


الحجه راضيه اتجوزت ابن عمها من هواره واختها صفيه اتجوزت احمد الصعيدي من عيلة تانيه 

جابت عمران وبنتين اصغر منه وماتت 


احمد الصعيدي اتجوز واحده تانيه وجاب منها اعمام  فهد حمدان و رجب وياسر 

وبعد كده مات وساب عمران 

مسؤل عن اخواته الخمس 


عمران اشتغل وكبر شغل ابوه وجوز اخواته البنات ولم اخواته الرجاله وجوزهم وصرف عليهم 

وتعب وشقي عشان يكبر شغل ابوه 

وف الاخر اقتلو وهو رايح 

يجيب الفكاهة من جناين 

مراد ف الصعيد وكان ديما 

ياخد فهد معاه الي كان مبهور 

بقوة مراد وهبته برغم سنواته 

العشرين نكمل ....


السهاجي : واه واه مراد ود حسين الهواري يبجا عمك انته 


فهد بسخريه : تخيل بقاا يعني لم كلابك ويلا من هنا بلا سهاجي بلا اسيوطي انا ورايه اسد 

ي شوية اوباااااااش ههاهاهاههها 


الراجل شال عمته وطلع يجري ورجلته المجراحه بتشد ف المتقطعه... 

جلال وقف بيبص عليهم بسخريه : فكروني بمثل عيان بيني* ف ميت ولا ده بيقوم ولا ده بيخف  ...وحاجه مستعصيه خالص

ههههعهعهعهعهعهعههه


اهو جلال ده كان مع فهد ف اعدادي 

ابوه بيأدن ف الجامع وسبحان 

الله يطلع من ضهر العالم فااسد 

والعكس اتلم ع شله وساب 

تعليمه بعد ما سقط 3 سنين  وبقا مع فهد ف نفس السنه وراح عاش معاهم ف المقطم وهو الي سحب 

فهد يعني جلال اكبر من فهد بسنتين ..


وليه قصه معانا هنعرفها بعديين 


تاني يوم فهد طلع ع الصعيد بعد ما امن جلال 

ع اهلو ... 


بعد العصر ووصل سرايه حسين الهوراي الي من قد ما جاها وهو صغير حافظ طرقها لحد دلوقتي 


فهد عند البوابه : ازيك ي عم محمدين مش فكرني ولا ايه 


محمدين : موخدش بالي يابو عمو 


فهد ابتسم : انا فهد ابن عمران الصعيدي 


محمدين فتح البوابه : واه واه ي مرحب ي ولد الراچل الطيب ي مرحب كيفك وكيف حاالك 

اتفضل اتفضل ...وطلع يجري ع السرايه 


ي مراد بيه ي مراد بيه ..فهد ولد المرحوم عمران عااايزك 


وهل الاسد اللهم لاااا حسد جلباااااي...

مراد باشا الهواري وهو لابس جلابيه 

سوده تحتها قفطان ابيض والشال ع كتفه 

زاده هيبه ...


مراد بضحكه : مرحب مرحب بود الغالي تعاله ياض ي فهد جرب  وحضن فهد وهو بيربت ع كتفه 

بقوة وضحكته الرجوليه بتهز القلب ..


فهد ضحك : ده انا قولت نستني والله ي عم مراد


مراد : حجك عليا محجوج لك انا ..بس الدنيا مشاغل وانتو نجلتو من العبور وحسن اخوي اتوفي وحصل معايه كام موضوع اخرهم من سنتين تلاته اتخطف 

ود عامر ابن عمي  ولاد الحرام مش سيبينا فحالنا 

تعاله تعاله ادخل جدتك هتفرح بشووفتك جوووي 


فهد دخل معاه ومراد بصوت عالي : طررريج ي ام مرااااد 


رحيل سابت عيالها وجريت ع اوضة الحجه  لبست الملس والنقاب وخرجت ...


فهد : ايه ي ستي راضيه مش فكراني 


راضيه بفرحه : وانا عتوه عنك ي ود الغالي ي ريحت اختي واعز نااسي جرب من ستك 

ي جلب ستك وحضنت فهد وفضلت تبوس 

فيه ..


فهد باس ايدها  ودماغها وسلم ع عيال مراد ..مراد وزين وليل وملاك وحسن ♥️

وسلم ع رحيل من بعيد 


مراد : چهزي الغد ي ام مرااد عشان فهد يلا هميي


رحيل : حاضر من عنيا ثواني ويكون جاهز 


فهد : مفيش داعي والله ي عمي 


مراد بضحكه : مكنوش عشره 12 سنه دول الي خوتني بيهم عمي وعمي 


فهد بضحكه : عمي وعم عيالي وناسي كلها تممن 

ي كبير هواره مقامك محفوظ ي غالي 


مراد ربت ع رجله بقوة : حبيبي ي فهد ورن تلفون مراد وكان كبير عيلت السهاجي بيعتذر من مراد ع الي حصل امبارح ف القاهرة وميعرفش مين 

تايسون الي علم ع جابر السهاجي ورجالته 

ووقف وسطيهم وقال انه عمه ...


مراد بيسمع ومستغرب والراجل بيحكيلوو الي عملو ف الرجاله 


مراد للسهاجي : مين تايسون ده يجرب لي ايه 


فهد ببسمه حك دقنه : اناا تايسون ي عمي 


مراد رفع حجبه بفخر وتكلم  : ود اخووي والي هيفكر يدوس ليه ع طرف ادوس ع حيااته 

وقد اعذر من انذر يلا اعتذرك مجبول 

الدور ده المره الچايه الي هيفكر 

يورب نحيته هجفلو انا ومش 

بسنچ ومطاوي لااااه بسلااح 

وذخيرة ي سهااچي بسلامه ..


مراد بضحكه رجوليه فخمه : وه وه وه وعملي فيها تايسون ي بو شفايف حمره وانت جطااع رجاب 

اتريك بس هجولك ايه عاااشت يدك ابن 

حرام ويستاهل هاهاهاهاهههاههه


خرجت ورد بصنية الغدا ووراه رحيل بصنية العصير والمايه وجهزو السفره وقام 

فهد اتغدي مع مراد والحجه 

راضيه قعدت مع رحيل 

والعياال ...


فهد بعد ما خلص اكل وخد ضيفته : ي عمي انا جيلك ف موضوع وعايز اخد رايك 


مراد بجديه : خير ي فهد 


فهد : انا ابوية اتاخد غدر ياعمي وتقتل ممتش ف حدثه 


مراد بتعجب : كيف وهو كان جاي عندي والعربيه تجلبت بيه 


فهد بغصه : ده الي انا وانت نعرفه لكن امي سمعت اخواته بيضحكو ع اتفقهم بعد ما نفذو وقطعو فرامل العربيه عشان يكلو ويكلو فلوسه 


مراد ضرب ع جبهته : انت متوكد ي فهد من الي بتجوله 


دخل عليهم ف المندره عامر وهشام وفهد سلمو ع فهد وحضنوه ...


مراد : اجدع ي زفت منك ليه مش وجت بووس واحضان خليني اشوف المصيبه دي..هاا كمل ي فهد 


فهد : زي ما قولتلك امي سمعت اخواته وهما بيتكلمه انهم قطعو فرامل عربية ابوية 

ومن سعتها خدتنا وهربت بعد ما كلو. 

ورثنا ومن يومها تقولي انت الي هتجيب 

حق ابووك لحد من يومين بس قلتلي 

مين الي قتل ابوية ..


مراد مسح وشه بقهر : طب احنا عايزين نتاكد من الكلام ده ..


فهد طلع الاب توب بتاعه وصله بجهاز صغير : بسيطه انا هثبتلك ...ده رقم عمي ياسر 

دخلو ع الاب توب وفضل يدوس 

ويدخل ع برامج مشفره واكواد 

غريبه لحد ما هكر الفون 

بتاعه وبقا قدامه ع الاب 


فهد وعامر وهشام فتحين بقوهم بصدمه 


فهد : ي ولد العفررريت عملتها كيييف دي 


تايسون : دي ابسط حاجه ممكن اعملها ..ركز معايه ي عم مراد ده الواتس اهو وده رقم عمي رجب 


فهد كتب رساله مضمنها : الحق ي رجب ف حد عرف ان احنا لعبنا ف فرامل عربية عمران 

وان احنا الي قتلناه 


رجب ثواني وفتح الرساله وكتب : انت بتقووووول ايه اززاي محدش غيرنا احنا التلاته كااان يعرف 

اننا عملنا كده ميين هيكون قال لحد غيرنا 


فهد رفع ايده : كده برائه ي كبير صح 


مراد : حلل ودبح دمهم حل وانا هتويهم من وراك 

ومش هسيبك ..


فهد : لااا دمهم ده لسه بدري عليه انا هخليهم يصفو دم بعض بعد ما دخلت الشك ف وسطيهم 

هخليهم يقطعوو بعد وبعدين هدخل احلل ودبح 

ع رايك ..


هشام : انا جتتي جشعرت ليه يخربيت مطنك 

ده انت شطانك متبري منك 


فهد بغل ونظره تخوف : ده انا شطاني كاافر وربنا ما يوريه لحد غيرهم ..وهو ف قلبه يقصد دهب 


عامر الي الحياة اطفت ف عنيه : ع كده ي فهد ممكن تعرف مكان اي حد 


فهد : انا اعرف اجبلك مكان الجن الازرق ي عمده 


عامر بامل ودموع : ولدي ولدي اتخطف من تلت سنين وهو لسه ف اللفه جلبت البلد عليه 

فص ملح وداب ..


مراد شد شعره وبص ف الارض وفهد ولع سجاره بشرود وهشام الحزن ماله عنيه 


فهد : تعرف الي خطفه 


عامر : شوفنا تسچيلات المستشفي الي خطفه كان لابس كمامه ولبس دكاتره 


تايسون : معاكم التسجيلات دي..


مراد : لاه بس لو عايزها وتجدر تفيدك نچيبها ليك 


تايسون : انت بس قولي التاريخ لو فكره والوقت 

بالظبط وانا هجيبو 


عامر ملاه التاريخ والوقت واليوم الي كان سبب تعاست حببته 


فهد دخل ع تسجيلات المستشفي المتأرشفه من تلت سنين ودخل الوقت واليوم وجاب التسجيل 

والواد الي شايل ابن عامر وخارج بيه 


عمل زووم اون ع عنيه ووضح الصورة بالبرامج الحديثه الي ع الجهاز الي موصله بالاب توب 


ودخل ع السجل المدني بتاع محفظتهم  وبالخصوص المركز الي قعدين فيه 


والجهاز بدأ يعمل مقارنة العين بالاشخاص الي ف السجل المدني ويتحرك بصورة سريعه 


وعامر قاعد ع نار ومراد بيحرق ف سجاير 


لحد ما الجهاز سبت ع صورة واحد وبدأت تحمل 


تايسون : تعرفو مين ده 


مراد هب واقف : ي ولد الكلااااااااااب 


عامر : ده عوااد ود عم فزاع الي مراد ضرب عليه 

نار من خمس سنين ف عركه بينا وبينهم 


هشام : ينصر دين ابوك ي خربيت سيدك 


فهد : بس ده هچ وساب البلد من تلت سنين كيف معرفناااش كيييف 


تايسون : طيران ولا تهريب 


عامر : لا هربان ف باخره


تايسون : محدش عارف راح ع انهي داهيه 


مراد : نطلع ع اهل بيته ونعرف منهم بالغصب من جلع ابو ابوهم 


تايسون :ياباشا  ولا تروح ولا تيجي انا اعرف واحد هكر دوولي من الدارك ويب يجيب النمله من 

بطن الارض والسمكه ف بطن البحر مافيا 

مافيا وشغل عصابات ع كبير مهكر الاقمار

الصناعيه ذات نفسها ....


وبص ع عامر ..اطمن ي عامر وانا والي عز وزل مش ههدي غير لما اعرف ابنك راح فيين 

اوعدك ووعد الحر دين ..


تعالو اقولكم ازاي الواد الي من العلالمه فكرينو الي مراد ضربه بالنار ساعت ما خطفو فزاع ايووة 


كان شايل غل ف قلبه من نحية مراد اليوم ده رحيل ورقيه ولدو مع بعض رقيه للمره التانيه 

ورحيل للمره الرابعه تقريبا بس ابنها كان ضعيف وتحجز ف الحضانه وفضل ف الاوضة معاهم  فهد ابن عامر الي رحيل كانت لسه مرضعاه ونايم جمبيها دخل الواد ده وهو لابس لبس دكاتره وخدو وطلع بيها والي يسالو يقوله هنعملو كشف سريع ورجعو تاني وطلع ع ابعد ملجأ ورماه قدام الملجأ وده كان قبل بلدهم ببلدين تلاته يعني طلع من الصعيد وعده ع بلد والتانيه وبعد كده الواد ده سافر برا مصر تهريب مراد وفهد وعامر قلبو عليه 

الدنيا ف الملاجئي المستشفيات مخلوش حته 

ف البلد ولا البلاد الي جمبيها الا ودور فيها 

بعد كده  فقدو الامل انهم يلقوه وعوضه ربنا فيه ... بس رقيه عندها امل يرجع لها ومراد

وعامر لسه بيدورو عليه ......


عامر قعد وهو مطمن من كلام فهد والفرح رجعت تملي قلبه ...وروح يطمن رقيه يمكن قلبها يهدي 

شوية ..


وفضل فهد وهشام ومراد الي دماغهم كانت سيحه

هشام طلع سجاي مفلوفه : خدو عمرو دماغكم بدل مانتو ودانكم بجت عمله زي اطباج الدش الي هتلف 

حولين بعضيها 


تايسون خد چوان وشمه : اايه ي جدع الحشيش الفستك ده وخد شنطته وطلع فرش حشيش بيوور 


تايسون : ده بقا بيور وحلوته انه متاخد لوي درااع 

مش مدفوع فيه شلن وبص ع مراد ..حلاوت السهااجي 


مراد ضحك : الله يحرجك ي شيخ 


فهد : وانت داير بفرش ليه هتبيع 


تايسون : لا ي كبير حدلله بس ده لزووم الدماغ وغمزلو 


فهد ضحك : هتتكيف بفرش وانا الي هجول ع عامر مدمن اتريه بيشرب ف حشيش فستك ع رايك 

واحنا هنجول عليهم دماغه مصفحه 


تايسون بضحكه : اهو بسلي نفسي ومسح ع دماغه بقهر ويرتني بنساا ع رأي جلجل اشرب المحيط 

وفضل فايق مغمض عين ومفتح عين 

زي الديابه ..


هشام بعد ما لف من حشيش فهد : لاااه ده انت حكايتك شكلها حكااايه جسم وسمعني وخد نفس 

ودا الچوان لفهد ..


فهد خد الچوان وبص ع مراد : لمؤخذه ي كبير عشان اعرف اقسم بمزاج بس هههههههههههههههههه


مراد بسخريه: لا مأدب يااض اتجندل بس هههههههههههههههههه


هشام لف لفهد ومراد وتايسون قاعد بيحكي ع قصته ...


فهد : ده حرمه بت كلب كييف اكده ااا وبعدين كمل 


تايسون : وبعديها سفرت ...........وفضلت غايب عن المنطق اربع سنين ولسه راجع و ............

وحكلهم كل الي حصل معاه 


مراد زفر بعنف : ااااخ ي بوووي ع الحب وسنيينه كفيل يشندل اچدع شنب يلا فتكم بعاافيه 

نعنست وقام فرد عضلاته وهو العمليه مدبشه 

معاه.. يجلع ابو ابو لمتك السوده ي 

فهد ده انا شايف طشاش 


تايسون بصحكه : انا مالي ي عم اله مانا زي الفل اهو ومتاثرتش 


مراد : طب انت مدمن ورتحنا فيك انا بشربها تفريح 

وف الاخر طلعت لمة هشاام فستك زيه هههههههههههه وشاور ع هشام اتفضل 

يااعم الي هنجول عليهم مدمن 


باص ع هشام ولقاه نايم وهو قاعد وفهد قاعد جمبيه بيضحك لوحديه...


تايسون ضحك ع اخره : لا بس انت الصلاه ع نبي عليك دمااغ مصفحه انت عارف دماغك لو  مش تقيله كان زمان قاعد جمبيهم دلوقتي .. هي بس قلبت معك بطشاش هههههههههههه 


مراد ضحك : طب يلا ي وحش هسيبك انا تجعد تعد نچوم اليل ده انت عايز اربچيه يخش 

ف نفوخك عشان تسطل يخربيت ابووك 


فهد ضحك : ما ده الي تعبني ي عم والله 


مراد ربت ع كتفه : ربنا يعينك ع ما بلاك الصبح 

هچيلك نام زين ..


فهد قعد يشرب وهو بيلعب ع اعصاب عمامه اكتر واكتر وبعت رساله لكل واحد مضمنها 


اخوك بيخونك اخوك بيلعب بنجاسه اخوك بيركب 

مراتك وعايز يقتلك زي ما قتل عمران ويتجوزها 

ويورث من وراك ..


وبما انهم اوساخ وخينين خونه بعض ومحدش عارف التاني بالرساله وبقو يرقبو بعض 

وكل واحد مستني للتاني ع زله ..


فهد رجع المنطقه وكان كل يوم حوار  وف نفس الوقت بيدور ع ابن عامر وبيلعب ع اعصاب اعمامه 


وصل لعواد و بعتلو اتنين مرتزقه من عصابه

ف اليونان ضربوة وعدموه العافيه وبعتوه 

متكتف ع اول سفينه هتوصل المينا 

ف اسكندريه وطبعا مش محتاجه 

اقولكم مين هيستلموو 


حبيب عنيا حبيب ايامي ..غيث باشا المحمدي وسيدي بشر والمرسي ابو العباس



تكملة الرواية من هناااااااا 


لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا




تعليقات

التنقل السريع