القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الوجه الأخر للحلال الفصل الثالث والرابع والخامس بقلم ميفو السلطان حصريه في مدونة قصر الروايات

 رواية الوجه الأخر للحلال الفصل الثالث والرابع والخامس بقلم ميفو السلطان حصريه في مدونة قصر الروايات 




رواية الوجه الأخر للحلال الفصل الثالث والرابع والخامس بقلم ميفو السلطان حصريه في مدونة قصر الروايات 



#الوجه_الأخر_للحلال

#حكايات_mevo

البارت الثالث....

كانت عطر تتلمس وجه ايوب والرعب يجتاحها لتري الدماء شهقت عندما مسك يدها مره واحده وهمس بصوت خافت..... انجديني يا بت الناس ماتهملنيش اكده.

ليتوه عن وعيه  من راسه اخرجت تليفونها وتنيره بجوارها وجدته يشع دماء  ظلت تفكر كيف تربط له راسه لتخلع وشاحها عن راسها لينهال شعرها وتربط به راسه ....كانت مرعوبه والدماء تسح  لتنظر حولها ولم تجد احدا حاولت ان تعيده الي وعيه كانت تخبطه علي وجهه لم تعرف ماذا تفعل خافت ان تتركه ينهشه احد الكلاب لتدور حولها تشم احد اعشاب النعناع لتقوم جريا  وتاتي بها وتفركها في انفه.

تأوه وفاق فتح عيونه وجد امامه  فتاه يسطع عليها ضوء القمر   خفق قلبه فأمامه عيون غريبه عيون بنفسجيه رائعه ووجه ملائكي قمر في ليله ظلماء وشعر يتدلي علي وجهه من قربها منه كان يفتح عينه ويقفلها احس انه دخل الجنه َجاءته حوريه من السماء  كان مسحورا. قالت.... انت كويس انت كويس بالله رد. لم يرد..... طب فوج انت شايفني اعمل ايه دلوك.

كان لا ينطق يشعر بدوار وهيا قد تلبسته وجعلته ساهما لتحاول ان ترفعه ولكنه كان ثقيلا خبطته علي وجهه ..... فوج بالله عليك ماتمتش حاسس بايه فوج انا ربطلك راسك والدم وجف فوج الله يخليك. طب ايه هتفضل تبصلي اكده هو اتشل والا ايه اعمل ايه دلوك. يابن الناس فوج انت واعي طب سامعني  ...

لتهزه كان يخاف ان ينطق ولا يفقد وجهها لحظه اراد ان يستمتع بما يري الي ابعد حد كانت الضربه ليست بقوه  اد ما هيا تهويش للتخويف فقط  لتقترب َتشده عن الارض وتهتف... طب ايه انت اخرس طيب طب تجدر تجوم اتحمل عليا طيب ماهعرفش اشيلك لتتنهد وتجلس وتضع راسه علي قدميها وتملس علي شعره فوج هتفضلي تبصلي اكده. دا ايه الغلب ده. انت مش شايف والا ايه يا مري..

صمتت تمسد علي شعره بحنان لتتنهد وهو لا ينطق وعيونه ساهمه في وجهها  لتهتف... طب اعمل ايه دلوك اكلم مين ينجدنا طيب هنفضل جاعدين اكده  ....كانت تملس علي راسه ليغمض عينيه يحس بملمس اصابعها في راسه كان مشوشا وعيه يذهب وياتي لتتنهد وتقترب من وجهه لتهمس بحنان خلع قلبه.. بصلي وبراحه كده سامعني .

ظل ساهما ينظر الي عيونها البنفسجيه وشعرها البني الذي يتدلي علي وجهه. وجمالها الروحاني كانت حاله من اللبس والسحر لقلبه اغمض عينه يشعر بلمستها واصابعها تتخلل شعره بحنان ليخاف ان ينطق حتي لا يفقد تلك الحالميه لتهمس يا واد عمي .

فتح عينيه لتضع يدها علي جبينه وتهتف انت حاسس بايه طيب .. ليبتسم لها فكانت حانيه بشكل كبير لتبتسم له ابتسامه ساحره خطفت قلبه .. ايه حاسس والنبي.. هز راسه لتكمل.... شايفني طيب ليهز راسه بهيام .

همست.... طب ايه طب هتفضل نايم اكده انت عجلك جراله حاجه هو انهبل والا ايه .

اغمض عينه وصمت قليلا و لمساتها الحانيه علي راسه تخلع قلبه ليتنهد ويفتح عينيه  ..... هتعرف تجوم اخدك دارنا اداويك يابن الناس ...هز راسه ليهمس فلم تسمعه لتنزل بوجهها امام شفتيه تسمع ماذا يقول احس بجسده يتشنج ابتلع ريقه فخدها ينير عينيه ويشم رائحتها  .

همس بتهتهه لا يريدها ان تفهم لتقترب اكثر ليلامس اذنها وخدها اغمض عينه وقلبه يصرخ لتدير وجهها وتهمس ايه جول اهه سامعاك. 


كان عيونه ساهمه في شفتيها وقربها المهلك  احس انه دخل عالم اخر سمعها تقول ....بتجول ايه طيب.. 

ليعود الي صمته لتهتف طب هم هم اتسند عليا لتقوم هيا ويقوم هو ويتحامل كان هناك دوخه بسيطه لتاخذه ويركن عليها تحتضنه من خصره كل ذلك وهو قلبه سيخرج من مكانه ..شدد عليها لتهتف .....دارنا جريبه يلا اهه اني سنداك اهه يلا هم وبدات تمشي وتحتضنه وهو لا يعلم ماذا اصابه من تلك الساحره .

تعثر لتاخذه في احضانها ويسقط بها لكنه ادار جسده حتي لا يقع فوقها يؤذيها لتنهال فوقه وهو يمسك وسطها ظل مشددا عليها في احضانه احس ان هذا مكانها وبيتها وهيا متلبكه لتهتف

قالت... واد عمي واد عمي كان اصابعه من انفعاله تغرز في وسطها لتهتف ....انت جرالك ايه متشنج ليه اكده بالله عليك فوج لتملس علي راسه ليعود الي نفسه ويفك يده ابتعدت مسرعه واغمض هو يستعيد ما كان فيه وهيا تنظر اليه بغلب لتتنهد وتهمس اني تعبت اجيب مين بس هو هيجراله حاجه عفشه ماهتحملش لتتنهد وتقترب تقول.... معلهش اتحمل وهنوصل اتحمل بالله عليك لتساعده وتحتضنه وتقوم به وتذهب  .

وصلا الي البيت تخبط عليه لتفتح عمتها.

صرخت.... ايه فيه ايه.

قالت عطر.. شيلي معايا بس ندخله جوا يا عمتي يلا.

دخلا به تريحه عالفراش وترفع قدميه وتتركه مسرعه وتذهب تلبس شيئا علي شعرها تداريه لتعود اليه تنهد فهو قد حرم من رؤيه ذلك الحرير الذي هوي علي قلبه صرعه. 

اقتربت مَنه تمسك يده لتشعر ان حرارته قد ارتفعت قليلا لتهتف... هاتي ميه يا عمتي لتحضر لها الماء وبدات في تمسيد راسه وتنظيفها وربطها باحد الشاش والقطن الموجود كل ذلك وهو يراقبها كالممسوس  وبدات في وضع  القماش علي راسه واحضرت بعض الحبوب المسكنه وخافضه الحراره واقتربت وجلست بجواره  وقالت.. ها حاسس بايه.

قال  اخيرا.... اني منيح بخير. 

لتتنهد .. اخيرا سمعنا حسك دانت وجفت جلبي بالله منيح .

ابتسم علي حالميتها وقلبها الحنين... ايوه مافيش احسن من اكده.

قالت سعيده... طب معك تلافون نكلم حد من جرايبك ياجي يشوفك وياخدك. 

قال .. تلفون هاه.. لاه ماعيش اللي ضربوني خدو تلافوني لم يكن يريد ان يذهب الي اي مكان. 

قالت... طب خلاص ماتجلجش انت بات اهنه ونام علي خير وبكره نتصرفو عالله تصحي تكون بخير يا ود عمي. 

ابتسم لها .... تسلمي انت جميلتك علي راسي. 

قالت بحنان...... جميله ايه دي.. كلها لله ما في حاجه بتروح. ايه جولك اجبلك وكل دلوك. 

قال .... لاه وكل ايه ما رايدش حاجه.

قالت..... طب اني هعملك كمدات عشان حرارتك دي الضربه والدم باينهم اثرو عليك. 

ليبتسم .... انت اسمك ايه. 

قالت.. اني خيتك عطر. 

ليبتسم.. عطر.. ايه الاسم الحلو ده بس انت شكلك مش صعديه واصل انت شكلك بحراويه عالاخر. 

لتضحك... اني امي كت من المنصوره. 

ليهمس.... عشان اكده جمر بدر منور. 

قالت... بتجول ايه. 

ليهتف.. هاه لاه ابدا اني بس بجول انك زينه وحلوه.

لتخجل وتهتف.... طب يلا نام وارتاح واني هجلس جارك اهه  اعملك كَمادات. 

قال .... وانت هنا لحالك مع امك دي.

قالت.. لاه دي عمتي وامي ماتت الله يرحمها. وصمتت بحزن

قال.... وابَوكي فين عاد. 

قالت.... ابوي مهملنا الله يهديله حاله. 

ليقول.. طب طب... مشبوكه يعني فين راجلك.

لتبتسم.. لاه ماجاش النصيب.

همس.. احسن حاجه والله... ليهتف... طب معلش وعايشين ازاي. 

ابتسمت..... اني بشتغل بدي دروس. اهه نعملو ايه لازم نسعي وربك بيرزج الجطه في بطن امها....... الحمد لله

قال.. بس زمنيتك بتتعبي. 

قالت.... اتعب  دا اني ببقي نفسي ماخدش فلوس بس اجول ايه الحوجه يابن الناس وجله الحيله. 

قال .. ان شاء الله يجيلك نصيبك ويستتك وتلاجي الخير كله. 

لتخجل ..... الله كريم ده نصيب عاد ويلا بطل كلام و غمض يلا عشان تريح..

تنهد يغمض عينيه متعبا وظلت هيا طول الليل تغير في الكمادات حتي تعبت وانتابها الصداع مره اخري واستكانت بلا حيله بجواره جالسه واتت حاله التوهان اليها مره اخري لتغمض عينها رغما عنها  لتركن بجواره جالسه ويدها علي جبينه.

مر الوقت لتسقط عليه وتركن لتنزل راسها ملامسه لوجهه. ليستيقظ ايوب من نومه يجدها بجواره رجف قلبه..ايه ايه جلبي هيجف كان يخاف ان يتحرك.. اكتم الله يخربيتك هتصحي وتبعد دي لامسه وشي جلبي بينحرج ...سهم فيها وعيونه تتاملها بهيام.. هيا حلوه ليه اكده وايه ده ملاك كيف الملاك رجيجه وشكل الجنيات اللي بتنزل من السما. نايمه تاخد العجل ازاي اكده .

رفع يده يمسك يدها ويتلمسهم ثم وضعها علي قلبه الذي يدق ولا يعلم لماذا يدق هكذا  ظل ساهما فيها ليهمس ايوب انت طبيت مافيش كلام جلبك بيفط وهيا جمر وايه شفايفها دي دا الواحد يتوه فيهم عمر  كان وجهه ملامس وجهها وانفاسه تلفح انفاسها كان متعبا ولكنه كان يجبر نفسه علي الاستيقاظ .

اخرج تليفونه من جيبه ويلتقط لهم صوره ليبتسم وينظر اليها كانت تاخذ العقل  كانت تلمس رقبته بوجهها ليحس بانسيابيه في جسده ركن براسه علي خدها ويحركها بحنان لتتململ وتندس في عنقه شعر بجمال وحالميه.... مش جادر هنام ازاي في ليلتي الطين دي ايه دي هو فيه اكده  جمال واخلاج ورجه وحاجه ماشفتش ولا هشوف تنام ايه يا طور انت فيه جمر اكده يبقي لامس وشك وتنام  انت مخبول  


رفع يده يلمس خدها ويهمس ايه النعومه دي دا بتنور والا عيونها فيه عيون اكده لون البنفسج وتحت الطرحه سلاسل دهب تاخد العجل. كيف البدر.. لاه بدر ايه كيف الشمس تكوي وتسيح الحجر اني سيحت وجلبي هيفط اعمل ايه دلوك ماعايزش اتخمد بس تعبان عنيا بتجفل تلمس يدها بحنان ....هو اللي ياخدك يبقي عامل ايه داني هنهبل نايمه جاري شيطت جلبي.. ايوب انت انخبلت بتكلم حالك. مسك ايه منها.. دا تمس الحجر تنزل عليه تفتته. كنك لو بتاعتي اصحي كل يوم علي اكده  جمر ياخد العجل اكده .

ظل يملس علي وجهها لتتململ اكثر وتضع يدها علي صدره هتف.. اولع بقه اكتر مانت والع مين اللي ضربني اروح ابوس وش امه ظل ساهما فيها ليتوه اخيرا رغما عنه من تعبه  حتي الصباح  وكان قد بعث رساله باخيه يطمئنه عليه انه في مشوار  ليعاود نومه مره اخري.

لتستيقظ هيا وتجد نفسها تركن بجواره ويدها علي صدره ووجهها ملامس خده  لتشد يدها  وتنتفض وتهتف.... ايه ده اني ما حسيتش اني نمت من اساسه ايه الفضايح دي يا مري لو كان صحي كت هتبقي جرسه.

لتقوم وتحضر الفطار مما هو موجود في البيت كان الاكل بسيطا ولكن الصنيه نظيفه لتاخذها وتذهب اليه تدخل عليه وتبدا في افاقته 


... واد عمي اصحي اصحي ...

فتح عينه علي بدر منور يتامله باهتمام همس لنفسه.. هو صباحك بيبقي نار اكده تنهد ولام ينطق فهو اصابه شئ لا يعلمه  ليقوم ويعدل نفسه. فقالت... جبتلك الوكل معلش بقه حاجه بسيطه بس اهو كله رزج نحمده ..

ابتسم لها واقتربت تضع  علي قدمه الصينيه ليبدا في الاكل كان ياكل ويتاملها كل حين وهيا تبتسم له ابتسامه ساحره انتهي  لتهتف.... حاسس بايه دلوك. 

قال .... اني كويس. لينتبه ويشعر بالخوف ان يرحل فهمس.. لاه مش كويس جوي يعني. 

همست.....خير هتبقي كويس.. يا رب دايما.. طب دلوك جولي داركو فين واني اروح اكلمهم ياجو ياخدوك. 

ابتسم .... انت ماشفتنيش في البلد جبل سابج..... استغفر الله 

لتقطب.. لاه اني بنزل البلد للدروس وبس هشوفك فين. 

قال..... طب مش عايز اتعبك البيت بعيد ممكن بس لحد بالليل وهمشي معلش هتعبكو. 

قالت.. تعبك علي راسنا يا ود عمي انت ضيف ومريض نشيلك علي راسنا ربنا جالنا مانسيبش حد ونجف جنب المحتاج. 

قال .... ايه مش خايفه مني. 

لتبتسم بحنان.. يعني اجولك ربنا تجولي خايفه اللي يعمل خير بيجعدله يابن الناس فما بالك اللي ينقذ روح واخاف علي ايه مانت شايف حالنا اهه لتضحك هتسرج مننا ايه جله والا طبليه. 

ابتسم وهتف.. مش بالمكان ممكن يكون المكان بسيط بس اللي فيه كنز متخبي عن العيون. 

لتبتسم.. الله يكرم اصلك يا ود عمي طب اجوم بقه اشوف شغلي وعمتي معاك اللي تامر بيه هتجيبهولك. 

قال  مسرعا..... هتاجي ميته من بره

قالت.... هاجي بالليل جبل ما تمشي  رجف قلبه ليقطب جبينه ويتأوه اقتربت مسرعه. .... مالك عاد بيك ايه. 

قال كاذبا.. ما خابرش مش عارف حاسس بدوخه ونار في راسي مش عارف مش حاسس اني كويس ممكن تجعدي ماتخرجيش اني محتاجك لحد ما امشي. 

لتتنهد ولا تعلم ماذا تفعل فهو عملها وتاتي به بقوت يومها ليحس بان بها شيئا متحيرا .... طب ادفعلك فلوس الدروس طيب. 

لتحمر خجلا تقول غاضبه.. ايه يابن الناس هتدفعلي فلوس نجدتك وجعدتك في دارنا. 

قال  مسرعا..... لاه والله بس ده اني السبب في خسارتك دي. 

لتتنهد.... خساره ايه مش الفلوس اللي نجري وراها الثواب يابن الناس حتي لو ما هنكلش لجمه ومانلاجيش  بس عموما خلاص اني ما هاهملكش الا انت معاود داركو .

لتتركه وتذهب لعمتها وتخبرها.

قالت... عمتي تدبحي حاجه نوكلها له دا نزف كتير. 

لتهتف عمتها.. يا بتي احنا نعرفو منين ده وهتهملي شغلك لاجل خاطره وتدبحيله كمان شايفه الفرختين كتار جوي. 

لتبتسم عطر.. دا كرم الضيف يا عمتي لو ما جدمناش الا هيا وماناكلش ماهيهمش الغريب ياكل ويشبع ومش مهم اهل الدار. ناخد الثواب كله لله وربك مابيسيبش حد. لتفتح تليفونها وتتصل باصحاب الشغل وتعتذر وتعاود الي ايوب مبتسمه تجلس معه.

قال  ملهوفا..... هتجعدي جاري خلاص. 

لتبتسم.... ايوه ماتخافش ما هملكش

قال.... ايوه ماتهملنيش واني كمان ماههملكيش. 

قالت.... بتجول ايه. 

قال .. هاه لاه مفيش يا غاليه. 

لتظل جالسه تتكلم معه وهو متلبسه حاله من السعاده لا يعلم كم البهجه التي دخلت الي قلبه فهيا بسيطه وجميله  ووجهها يدخل الي القلوب يضيئها. 

مر الوقت وتقوم وتاتي بالاكل فقال.... ليه ده كله انت عامله ايه كتير يا بت الناس. 

قالت.... كتير ازاي مش عشان تتجوت وتاكل زين. الدم اللي نزل ده مش لازم يتعوض.

لتقترب منه وتجلس وتضع الصينيه امامه وتبدا في مساعدته بالاكل وهو ينظر اليها لم يكن يريد ان ياكل من اساسه ولكنها كانت تفصص له الاكل فكان ياخذه منها سعيدا وهو يتفرسها لتخجل هيا من نظرانه وَ وجهها يشع حمارا .ابتسم علي خجلها فنظراته اصبحت تخصها بزياده لتستعجب من تحول نظراته الي نظرات تلهبها لتتنهد وتنهي الطعام لتهمس.. تنام بقه شويه.

قال ..... لاه اني نمت كتير ممكن نجعد بره في الزراعيه شويه اتعبك. 

قالت.... طب ريح شويه. 

قال.. لاه الجو ساعه عصاري بيبجي حلو.

ليقوم ويتصنع التعب لتقترب منه وتمسك يده ركن عليها وقلبه يدق بعنف من لمستها وقربها .

همس اجمد انت مخبول هتموت وترشجها في حضنك. ذهبا الي الخارج تجلسه وتجلس بجواره لتقول.... انت مش فاكر نمر حد خالص يجي ياخدك. 

قال ... لاه افتكرت هبقي اخد تلافونك واكلم حد ياجي يا خدني. 

قالت..... طب خد كلمهم وطمنهم امك عايشه يابن الناس. 

قال .... الحمد لله. 

لتقول...... طب طمنها بالله عليك زمان جلبها مخلوع واعطته التلفون وقامت مبتعده ليظل ساهما في اثرها وكيف تتمتع بالادب والاخلاق العاليه ليكلم اخيه ان ياتي في المساء ياخذه لتعود اليه ومعها كوبا من الشاي.

قال ت... طمنت الحاجه. هز راسه لتكمل الحمد لله الام بينخلع جلبها ربنا يخليها ليك ويديها الصحه.ليظلا صامتين.

قال .... وانت مش صعبه عيشتكو برات البلد اكده. 

قالت.... في يدنا ايه عاد دارنا ومالنا غيرها. 

قال .... ممكن اساعدكو تاخدو دار احسن اني اعرف ناس يعني. 

لتقاطعه.. نعملو بيها ايه عاد الحمد لله اه صغيره ومش ليها سجف بس زي ما جولت مش بالمكان بالرضا. 

قال .... يعني ترضي تجعدي اهنه والا تتمنيش تجعدي في جصر كبير. 

لتضحك فرجف قلبه.. جصر كبير منين ده اسرج عاد والا اتاجر في الحرام. لاه يا واد عمي الرضا اهم حاجه. مش معني اكده اني مش بتمني لاه بس كل واحد يحلم علي جده. 

قال .. تحلمي ايه.. دانت جدك عالي. دانت يجيلك الحلو كله. 

لتخجل وتهتف..... كتر خيرك يا ود عمي اني واحده مابتبصش الا للي في يدها وبالحلال الحرام ابعد عنه بالمشوار. الحلال ماشي بالعافيه نجوم نفكر في الحرام ماتتبلعش والله اللجمه ولما بفكر فيها بيجيلي صداع واحس ان نفسي رايح سيره الحرام واعره علي جلبي يا واد عمي ربنا يغنينا بالحلال لو لجمه وحته جبنه حلال بالدنيا عن جصور الدنيا في الحرام. 

ظل ساهما في كلامها وكيف انها تفضل ذلك البيت او الاصح الكوخ الصغير عن القصور الفخمه.

قال.. طب ما يمكن اللي يتجوزك يكون عنديه جصر يستتك فيه

لتضحك.. جصر مره واحده.. هياخدني علي ايه.. اللي زي دول بيبقو عايزين بالزياده مابيشبعوش صحيح مش الكل بس معظمهم هديلهم ايه اني ماعنديش حاجه. 

قال  مسرعا.... تديلهم الحلو كلو دانت مفيش زيك. 

الحمد لله

قالت بخجل .. تسلم يابن الناس بس ربك خلجنا طبقات كل واحد يركن للي شكله.

قال  .. يعني لو جالك اللي شكلك وجالك بتاع الجصر تاخدي التاني ازاي ما اصدجش. 

لتبتسم.. لاه اني ما بحسبهاش اكده.. اني بحسبها بالحلال لو جاني اي حد بالحلال ان شالله فجران فجر السنين بس هيوكلني لجمه حلال هتراضي واعيشله العمر كله تحت رجليه وعيالنا يتربو في رضا ربنا.

قال  .. انت ازاي اكده ما جابلتش حد اكده

قالت.. لاه اللي يعرفو ربنا كتير بس انت دور علي ذات الدين.


رن تليفونها لتفتح الخط ... ازيك يا ابله دلال. لترتبك.. هاه اكلمه دلوك طب طب... لينتبه ايوب ويقطب جبينه ...سمعها...فقال ... اني هركن  اريح شويه مش جادر افتح عيني  ليركن ويتصنع النوم.


 لتجلس هيا وتقول .. ايوه يا ابله دلال كانت تتكلم بصوت خفيض. طب هكلمه بس بالله عليكي هما عشر دجايج بس اني بتكسف ماشي لو فيه نصيب نتكلم ماجولتش حاجه لاه مش مجفله والله بس بتكسف . صمتت وايوب منصت ليشتعل.. نصيب نصيب ايه مين اللي بيحدتها ده..

همست.. اهلا يا واد عمي. اهلا يا استاذ محمود عاشت الاسامي.. هاه لاه يعني ماينفعش اجولك محمود اكده طوالي. هاه نشوف بعض...


هنا تشنج ايوب واحس انه سيهجم عليها يكسر ذلك الفون... ليسمعها تكمل..... طب لما اجي الدرس يعني ممكن اشوف.. لاه بره لاه ماينفعش اجابل حد.. ماشي عارفه انك طالب الحلال.. 

سمعها ايوب ليشتعل فهب يتاوه .

لتنتفض وتستدير وتخاف لتهمس طب يا واد عمي معلهش عندي حاجه ضروري مع السلامه ..قفلت الخط وتستدير مرتعبه ومسكت يده..

 ايه مالك بيك ايه ماكت نايم. ظل صامتا فهو غاضب ويستعجب من النار التي شبطت بقلبه تحكم في نفسه.. ليهتف... معلهش كت بحلم.


تنهدت.. وجعت جلبي يا شيخ اعوذ بالله من الشيطان الرجيم. طب خلاص خير اجبلك حاجه تشربها. هز راسه وفاندفع.. كتي بتكلمي مين

لتقطب جبينها .. هاه.. لاه يعني يعني.

قال .. راجل ده صوح تعرفيه ده يعني رايداه.

لتخجل.. رايده ايه بس بتجول ايه لاه ماعرفوش.استغفر الله 

قال.. مش عارف اني كني سمعت كلمه حلال خير. 

لتهتف بخجل.. ده واحد عايز يتجدم بالحلال.

ليبتلع ريقه  .... امم طب اسمه ايه اسالك عليه. 

قالت..... مالوش لزوم مانا هسال شيخ الجامع.

ليهتف مندفعا.. اني عارف رجاله البلد نفر نفر جولي بس. 

قالت.. هو اسمه محمود عتمان.. 

قطب ايوب جبينه فهو يعرفه كان شابا ليس سيئا ليبتلع ريقه لتهتف تعرفه ده.

ليقول ايوه اعرفه ماينفعكيش خالص.

قالت بلهفه..... ليه ماله وحش.

قال .. عيل سئيل وماينطاجش وبتاع حريم.

قالت... يا مري لاه ماينفعش. 

قال .... ايوه ماينفعش خالص ليهمس... ياخدك ازاي خده ربنا ابن عتمان بقي ابن عتمان ياخد دي واخد اني ايه.. سهم .....تاخد تاخد ايه يا هباب اتخبلت.. ليقول مسرعا.. ترفضيه طوالي يا عطر انت ماتنفعيش معاه ليهمس ولا مع غيره اقسم بالله.

لتتنهد ..... طب خلاص.

قال ... ايه زعلتي والله بكره يجيلك سيد الرجاله انت مش اي حد يجيلك.. لتبتسم له ليهتف.... طب كلميه ارفضي.

قالت... لاه اما اروح دار اخته اجولها.

قال... لاه بالله عليكي كلميها جوليلها اي حاجه اصله ممكن يرط اكده والا اكده يوجف سمعتك. ... كلميه بس ريحيني ماعرفش اجعد.

لتستعجب.. ليه طيب.

قال.. مش حرمه ونجدتيني اخاف عليكي بالله كلميهم.

تنهدت واتصلت تعتذر للسيده وتقفل جلس هو سعيدا وقلبه ينبض قال... الله يفرح جلبك جريب انخرط يكلمها ويسايرها بعيدا لتنسي الموضوع. 

مر الوقت سريعا وجد اخيه ياتي له بعد فتره ومعه احد العربات التي تجر بالاحصنه نزل مسرعا يطمن عليه ليستدير ايوب ويشكر عطر ابتسمت له اقترب يحي مبتسما.. ايه يا واد الجمر ده.

زغده ايوب.... اتلم ولم عينك اخلعهالك.

قطب يحي جبينه... ايه يا واد مالك بتزغدني اكده ...اقترب يحي من عطر ازيك يا شابه.

قالت.... بخير يا واد عمي خلي بالك منه وراجبه كويس لو اي حاجه وديه للدكتور.

اقترب يحي قال ايوب... تسلمي ويسلم كلامك ظل ساهما مبتسما وهيا تشعر بالخجل.

قال  يحي هامسا .. يا حلاوه يا ولاد طب اجعد علي جنب هبابه علي بال ماتخلص تسبيل. 

دفعه ايوب..... روح اركب اني جاي منك لله. ليستدير قلل لعطر .. اني ماشي وماعارفش اجولك ايه. 

قالت... ماتجولش. بالسلامه يا واد عمي اشوف وشك بخير. 

قال... بالسلامه يا ست الناس جميلك علي راسي.

قالت.... جميل ايه بس الله يوجفلك ولاد الحلال ويراضيك بالحلال .


اقترب  وعيونه تتاملها بحالميه.. احلي دعوه والله دخلت علي جلبي طوالي هيراضيني بالحلال جريب واشوفك تاني وجريب جوي ...تنهد وابتعد مرغما مع اخيه وقد مس ايوب العطر ودخل انفاسه ليملاء صدره يذوب وينتشر بداخله وينبض قلبه لاول مره .


ذهب وتفكيره في تلك النسمه العاطره ولا نعلم كيف سيعود ايوب لها وكيف سيكون قصتهم وهناك الحلال الذي تطلبه عطر والحرام الذي يتاجره ايوب فايوب ليس شرا في حد ذاته ولكنه جنح الي سكه تؤدي الي شرور الدنيا حتي لو لم ينغمس فيها فبدايه الغوث قطره فكيف سيتلاقي الغريمين وكيف ستتلاقي القلوب... فقلب العطر لا يطلب الا الحلال فهل سيقدر عليه ايوب ام قصتنا ستشهد صراع ضاري بين الحلال والحرام. لننتظر...

كومنتااااات  بقه تنسترووووو... Vote


#الوجه_الأخر_للحلال

#حكايات_mevo

البارت الرابع....

دخل ايوب علي ابيه ليثور ويتجمع من بالبيت .... اني جولت اهه اللي هيحصل من ورا التجاره الشوم دي مش جولت ان هيحصلك حاجه اهه اتفضل ايه جولك اكده. 

قال  ايوب.... اني عارف مين اللي عملها وهعلم علي وش امه بس يصبر عليا مش اشتكاني لكبراته وفكرو يجرصو ودني اني بقه هغرز غرزتي واخربلهم بيتهم. 

صر*خ طاهر..... ويجعدو يخربو و احنا نخرب لحد ما تجلب علي خراب اسمع ابعد عن العالم دي بجولك. 

قال  ايوب.... مش قبل ما اخد حجي يا ابوي  ايوب ما يترماش اكده رميتي واعره جوي. 

قالت .... زينه ايوه يا خالي ناخد حجنا دول يتجتلو ويستحجو الحرج. 

قال  ايوب.. لاه يا بت عمتي ايوب ما بيجتلش ولا له في السكه دي خلي نصايحك لحالك. 

قالت.. عشان يركبو ويدلدلو لازم اللي عملها ينجتل. 

صر*خ طاهر...... ماتتسخمطي تنجطينا بسكاتك ياهبابه البرك عايزاها تشعلل نار وينجتل ولدي في الاخر دا ايه المرار ده. 

قالت امه.. يا ولدي ما تخلعش جلبي انت كبيرنا يا ولدي  ماتوجعش جلبي نفسي اشوفك متهني زي اخوك وعندك عيال يا ولدي.


تنهد واقترب منها يقبل راسها لتهتف.... اشوفلك بت جمر اكده رايدالك عروسه بس تكون جمر .

ابتسم وتذكر عطر وسهم قليلا لتهتف ...الله يرضي عنك ماتوجعش جلبي عايزاك متهني يا ولدي انت زينه البنات تريدك وتتمناك يا جلب امك يعني اخوك يخلف عيال ويكبرو وانت جاعد اكده بالله عليك همل التجاره دي كلها خطر يا ولدي. 

احتضنها  .... ربنا يسهل يا ام ايوب.. ليتركها ويصعد..

دخل يحيا ووجهه مقلوبا لتقول امه.... مالك مجلوب اكده.

قال .... لاه مفيش هجول ايه.

لتقول..... طب انادي مرتك تجبلك وكل

قال..... لاه ماعايزش ماتناديش حد. 

قالت .... مالك يا مسخمط من ميته ماناديش دانت جافشها طول النهار. 

قال .. اما الله يرضا عنك بلا جافش بلا مهبب. 

قالت.. مالك يا حزين..

تنهد.. احمد ابن عمي جاب توم يا اماي ربنا يخليهمله واني كل اما حد يجيب عيال انوجع. 

قالت... طب يا ولدي ربنا هيراضيك بس اصبر نعملو ايه. 

قال .... اي حاجه بس اجيب عيال. 

قالت.... يا مري.. بطل يا ولدي ساره زينه الستات اصحك تخرب علي روحك وتجهرها. 

قال .. ليه مش حجي يا اماي يبقي خلاص اني مش هجعد مجهور العمر كله. 

قالت..... اعجل يا يحي مرتك لو عرفت هتخرب علي حالك. 

قال  .. وايه اللي هيخليها تعرف.. امشي اموري يا اماي وانولها والاخر نتصرف. 

قالت.... هتتجوز في السر يا مري. 

قال .. لاه انتو هتبقو عارفين انما هيا لاه.

قالت.. بلاش يا ولدي الطعنه لو نفدت لجلبها ماهيجوملهاش جومه مرتك بتعشجك. 

قال... واللي يعشج يتمني حبيبه يتسعد واني عايز عزوه اني صعيدى ماهتحملش اكده ليقوم ويتركها.

قالت... ربنا يراضيك يا ولدي ويهديلك حالك.

**********

صعد ايوب الي حجرته يرتاح اغمض عينه اتي صوره عطر  وشعرها متدلي علي وجهه ويدها في راسه ابتسم وهتف.... مالك يا ايوب اتجنيت عاد مالك اكده بتفكر في ايه عاد ....اغمض عينه يتنهد لاه انت اتلبست بتفكر فيها ودماغك ما مبطلاش.. هيا جمر صحيح وتاخد العجل بس مالك مش علي بعضك .. ...وضع يده علي قلبه .....تخش الجلب برضك عيونها ماشفتلهاش وصف ايه ده جنه لوحدها والا شعرها  ووشها بدر منور تاخد العجل وادبها هيا مودبه ليه اكده وجمر ومافيهاش غلطه لاه وتجول هياخدني علي ايه مش واعيه لحالها دي..... دي تتاخد وتتاخد وتنام في الجلب واغطيها بحباب عنيا. كأن ابن عتمان عايز ياخدك خده ربنا  جلبي بيحرجني ياخدك ازاي لاه ماتتاخديش وحد يحط صباع عليكي .

احس بفوران في جسده.... طب اني عايز اشوفها دلوك اعمل ايه اني انجنيت .

فتح تليفونه يري صورتها وقت ان كانت نائمه وملامسه وجهه ابتسم بهيام......كت لحظه تاخد العجل ايه ده جلبك بيدج يا حزين هموت واسمع صوتها .

هب  ....لاه مش جادر.  

ذهب الي اخيه واخذ التليفون ويتصل بعطر فكانت عطر تجلس مع عمتها صدح تليفونها فتحته وهمست.. الو مين معايا. 

سمعت صوتا يهتف هائما.. اللي  رجعتيله روحه

قطبت وقالت  بجديه.... فيه ايه مين معايا بيتحدت. 

ضحك.. طب بالراحه طيب هتنطي تضربيني في التلافون عاد. 

قالت.. اسمع يابن الناس لو ماجولتش عايز ايه هجفل. 

قال  مندفعا... اني ايوب ايه بالراحه طيب هتاكليني عاد ماعملتش حاجه. 

تنهدت وقالت...... اهلا يا ود عمي لعلك منيح وبخير. 

ليقول... منيح بسببك يا غاليه اللي عملتيه ماهنسهوش واصل. 

قالت.. لاه ماعملتش حاجه اي حد ممكن يعمل اكده. 

تنهد..... اي حد كيف انت مش اي حد ولا يمكن تكوني اي حد انت حاله لوحدك ماليكي زي. 

خجلت من كلماته لتتنهد ..... الله يخليك يا واد عمي.

قال .. اني مش عارف كان زماني ميت والا مرمي حاجه تنهشني. 

قالت.. الحمد لله  ربك بيبعت عبيده لعبيده واهه روحت بيتك سالم غانم. 

قال بلين.... بسببك عمري مانسي وجفتك دي دانت بميت راجل.

قالت.. ربنا يبارك في عمرك.

قال .. اللجمه اللي كلتها عنديكو ماهنسهاش وهشيلهالك لحد ما اموت. 

قالت.. بتجول ايه انت لجمه ايه بتتكلم في الوكل عيب اكده. 

قال .... نفسي اراضيكي والله أجبلك ايه. 

قالت.... يا مري تاخد حج وكلتك ينفع اكده عايز تتمسخر بيا. 

قال مندفعا..... لاه والله ابدا

قالت.. طب ايه  اجبلك دي.. يابن الناس  كله لربنا.

تنهد ايوب ..... ماني عطلتك عن شغلك وخسرتي بسببي.............. 🌱استغفر الله 🌱


عطر ..... تجوم تجولي اجيبلك تدفع حج علاجك ووكلك.. الله يسامحَك

ايوب مندفعا.. لاه ما تزعليش والله ما أجصد حاجه عفشه لتتنهد ليسمع تنهدتها ليهتف.. ايه زعلتي بالله ماتزعلي. 

قالت عطر.. لاه يا ود عمي ازعل ليه خلاص مش جولت ماتجصدش. 

ابتسم وهتف..علي فكره وشاحك علي راسي اللي خلعتيه تنجديني بيه.

قالت.. مايجراش حاجه عادي هو اتعاص دم ارميه .

اندفع بلهفه..... ارميه.. بتجولي ايه انت والله مايتحط الا في اغلي حته دا ده اللي نجدني.

قالت.. تسلم يا واد عمي.

قال ... خدمتك ليا بالدنيا.

قالت.. الله يكرمك مانت برضك خدمتني ونجدتني اكون لواحد مش كويس دي لحالها جميله. 

قال بعدم فهم .. مين ده اللي مش كويس.

قالت باستغراب.. مش محمود عتمان جولت عليه مش كويس.

قال  مندفعا.. اه اه مش كويس ماينفعش خالص. انت ماتروحيش لاي حد انت يجيلك العالي يتجلك بالدهب.

لتتنهد.... تسلم ويكرم اصلك. والله ابله دلال نازله رط وهو رن كام مره بعد ما رفضته وعايزه تجعدني معاه.

اندفع يقاطعها.. والله اروح اجيبه من رجبته جعد عليه عفريت اوعي يا عطر.

قالت... لاه اني برضك بتاع اكده راجل مش زين اكون ليه ازاي ماعملهاش لو اموت حالي.

قال .. ايوه اصحك تعمليها  ماتجعديش ولا تسمعي بالله.

قالت.. لاه ماهي ابله دلال عماله تزن واني خجلانه اجولها السبب لجيتها بتجولي هيستناكي هبابه توافجي وهو بيحرب عايز يشوفني عنديها ومصمم جولتلها ربنا خلج بنات تانيه اني ماهسيبش عمتي.. تجولي هياخدك انت وعمتك ويعملكو دار. اهرب من اهنه تجيلي اكده وتجولي من ساعه ماشافك وانت عليكي العين مخبول ده مافيه بنات كتير اني ماهنفعوش ماعرفش مصمم ليه عليا فيا ايه يعني بيعمل اكده ربنا يهديه للحلال.

همس ايوب... اه مش شافك اكيد عجله اتلحس وانخبل ومابينام وجتته بتحرجه زييي اكده وهيموت وياخدك خده ربنا فيكي ايه ازاي دانتي تاخدي الجلب والعجل وتشيطي الجته يحرجك بجاز يابن عتمان ماتهمد بقه. 

قالت.... واد عمي انت روحت فين.

قال .. هاه لاه بفكر بس انت بتجولي ايه عاد فيكي ايه دانت عاليه جوي دانت يجيلك العالي وتتشرطي ويجيلك من الدهب كفه.

قالت... والله ماعايزه دهبات هيا لجمه بالحلال تحت طوعه وتجضي.

قال  ... انت جلبك ابيض جوي انت ازاي اكده حلوه َجمر واخلاج مالكيش زي.

قالت بجديه حتي تمنع تراسله في الكلام لتقول كتر خيرك يا ود عمي تأمرني بحاجه اعملهالك.

علم انها تصده في الكلام .... ايه ماعايزاش تتكلمي معاي خلاص. 

قالت.. معلش يا ود عمي اتكلم معاك بتاع ايه جصه وخلصت واني بت لحالي اكلم راجل غريب ليه اظن ماترضهاش لخيتك. 

قال .... بس اني مش حاسس اني غريب اني حاسي اني بقيت جريب جوي انت حاجه تانيه. 

قالت .. كلامك ده فيه تعيب في حجي يابن الناس ايه اللي جريب ترضي اختك تسمعها الكلام ده.

قال... اني جولت حاجه عيبه الله في سماه ينجطع لساني لو طالك عيبه مني.

لتتنهد.. انت حد طيب جوي تسلم.

قال.. اني برضك اللي طيب دانت حاجه تاخد العجل تخش عالجلب تشرحه.عايز اجول كلام كتير. 

لتنهد وتقفل الكلام ..كلامك زياده اكده يا واد عمي. طب استاذنك بقه عشان الليل بقي وخري. عموما كتر خيرك بس اني عملت الواجب. ماعادش بيناتنا اي كلام بالسلامه يا ود عمي و  قفلت الخط.


ظل  متسمرا لوهله.....ايه ده دي جفلت الخط في وشي ايوب يتجفل في وشه الخط هاكلها عاد مالها جطر اكده عبيطه دي اياك. طب تاخد وتدي  فيه اي.....ه تنهد وظل يفكر فيها وكيف فعلت له ما بوسعها وهو مريض ثم صدته حين عاود مكالمتها .

ابتسم ......طيب يا عطر اما نشوف هتصدي ايوب السوالمي ازاي لينام وهو يفكر بطريقه يقربها بها لتأتيه فكره ابتسم بحالميه.. ايوه هشوفك واملي عيني منك مانا كني اتلبست.. ايوب السوالمي اتلبس من جنيه ساعه عشيه.. وضع يده علي قلبه دج يا حزين دج هتخرج من صدري ليه اكده .اخرج صورتها وفتحها وركن علي الوساده ساهما مبتسما لينام علي وجه العطر وقد انتشرت في ثنايا قلبه.

********الحمد لله 

عند عطر كانت جالسه قاطبه ماله ده انجن اياك جاي يتكلم َيتنحنح فاكر ايه عشان بت لحالها يتكلم ويسبسب دي جزاتي يا رب ايه ده ماحدش بيجدر الخير يلا كله لله  ربنا يهدينا للحلال  َما ان تلفظت الكلمه حتي اتاها الصداع مره واحده لتصرخ من الالم لتظل فتره لتبدا مره اخري في التوهان وينساب جسدها حتي نامت مرتخيه لا تعلم ماذا يحدث معها.

******

كان يحي يجلس مع احد اصدقاء لخبره انه يريد زوجته ان تجد له فتاه يتزوجها.

قال صديقه.. يا ابني انت عايش زي الفل خلف ايه عندك مره زينه و عيل امال لو ماخلفتش هتعمل ايه

قال يحي بجولك ايه خلص هتعرف والا اتصرف خليها تاجي من عندك مرتك بتشتغل تجبلي حاجه كويسه. 

قال .... طب َهتجول لمرتك اياك. 

ليندفع يحي بخوف .....لاه اجول ايه اتجنيت انت لاه ماجدرش تزعل وتنجهر. 

قال صديقه.... ولما تخلف وتجيب عيال ماهتزعلش انت عجلك فيه ايه بس. 

قال .... ساعتها هيبقي خلاص جدام الامر الواقع يعني هتزعل حبه وتتراضي.

قال  صديقه.. نصيحه جولتهالك بس خلي بالك مرتك لو عرفت وهيا بتعشجك هتنجهر وممكن تروح منك. 

قال  يحي.. لاه مرتي روحي َماتجدرش تبعد عني دي بتموت في التراب اللي بمشي عليه هتزعل شويه َو خلاص. اني ومرتي مش زوجين لاه روحين هيا دنيتي واني دنيتها ماهتجدرش تبعد عني عارفها.. ليقوم ويذهب الي بيته يصعد الي زوجته وجدها تجلس ساهمه ليحتضنها.. مالك يا جلب يحي. 

ابتسمت له.. هاه.. لاه يا عمري مفيش اهه كويسه اجبلك تاكل. 

قال .. لو وكل جمر اكده ناكل. 

لتضحك وتهتف.... بطل عاد اتجنيت اياك. 

قال .... يا بت بموت علي طرفك ليشدها اليه بتحبيني كيف ما بحبك

نظرت اليه بحب... اني جلبي ماعاد فيه مكان الا انت يا يحي.. انت روحي دنيتي اللي ماليش غيرها.

تنهد... مش عارف اجولك ايه علي كلامك ده َنفسي تفضلي اكده علي طول ولا تزعليش مني واصل. 

قالت بحب.. ازعل منك.. بتجول ايه انت لو ازعل نفسي يروح ودنيتي تسود ماهتبقاش دنيا يا يحي انت الفرح بتاعي اني عايشه عشانك.

 

تنهد وهتف بغلب.. يعني ماهيجيش يوم تبعدي عني. سبحان الله 

لتحتضنه بقوه.. بطل بطل بتجول ايه انت جلبي هيجف منه الكلمه.


ابعدها ومسك وجهها وجد دموعها تنزل ليقول...... طب بتبكي ليه اكده

لتقول.. الكلمه وجعت جلبي وواعره علي جلبي جوي يا يحي انا من غيرك اموت ماهعرفش اتنفس انت اللي مخليني اتنفس تجول ازعل منك.. يوم ما ازعل هكون جته من غير روح. 


احتضنها وادخلها الي ضلوعه يعتصرها ليهتف واني لو زعلتك استحاله اسيبك الا وانت متراضيه لانك ليا الدنيا والله الدنيا. 

نظرت اليه بحب.. عارف بحبك لحد ما بحس ان جلبي هينشج  من كتر حبك. 

ابتعد وشدها الي الفراش  ويزيح فستانها ليهَمس سمعيني اكده بيجول ايه نام علي صدرها يسمع قلبها يصرخ من نبضاته همس.. حاسه هيفط من مكانه قبل موضع صدرها لتهيم به وبلمساته ليصعد الي وجهها ليهمس اجول ايه من عشجي خايف تبعدي ثانيه. 

دمعت عينها وتهمس.. ابعد بتجول ايه انت ماهبعدش الا علي خرجتي دانت العين والنني انت ابني وحبيبي وصاحبي َكل ماليا داني ماليش الا انت ولما ابوي مات وبقيت لحالي انت بقيت حالي وعارفه اني حالك وفي جلبك يا يحي اني مجطوعه لا اب ولا ام ما حساش اني لوحدي ماحساش لانك ابويا وامي يا جلبي.


ظل ينظر اليها وقلبه يغلي مما سيفعله بها لينهال عليها ياخذ من ذلك العشق الذي يتساقط من فيضانه لينعم بجنتها التي خلقت له ولكنه قرر بكيفه ان يخرج منها بعد ان ياخذ من الدنيا مايشبعه ولكن كيف سياخذه فما يؤخذ غدرا لابد ان يرد اليه قهرا .


(منك لله يا يحي 🙄) 

*********

عند عطر في الصباح  كانت عطر تتجهز  للذهاب الي عملها  لياتيها تليفون يتفق معها علي عمل جديد لتحدد معهم الموعد ذهبت الي عمتها ....عمتي إلحجيني جايلي شغل زين جوي وبفلوس حلوه جوي. 

قالت عمتها..... صحيح يا بتي شغل فين ده. 

قالت..... ما خبراش هما ادوني العنوان عيله كبيره وعندهم عيل إصغير عايز يحفظ قران وهيدفعو كتير لجيتها بتجولي الحصه بخمسين جنيه كان جلبي هيجف يا عمتي. 

لتنسعد عمتها..... الله يبارك فيكي يا بتي ويعليكي كمان وكمان ودول هتروحيلهم ميته. 

قالت .... هروح بكره ان شاء الله بالليل بعد ما هخلص. استغفر الله 

قالت عمتها..... طب ما ده واخري اكده. 

لتقول..... اكل العيش يا عمتي وده رزج حلو يساعد احنا يا دوب عايشين.

لتدعو لها عمتها بصلاح الحال.


مر الوقت واتي ميعاد الدرس لتذهب هيا وقت المغرب ذهبت الي العنوان لتجده قصر مهول ضخم لتسمي الله وتكبر في سرها  وتدخل تجد نفسها في احد الحجرات  ...دخلت عليها فتاه اكبر منها قليلا لتهتف.... ازيك يا خيتي جالولي عليكي وشكرولي فيكي كتير ورايده تعلمي ابني. 

ابتسمت عطر ..... اطمني يا بت عمي اطمني ان شاء الله هيكون من احسن الناس لتستدعي الخادمه .... تجعدي في الجنينه احسن بلا جفله الحر دي. 

قالت عطر.... كيف ما بدك يا بت الناس. 

قالت الفتاه.... تشربي ايه طيب ساجع والا سخن. 

قالت عطر..... فلم تكن تحب ان تشرب او تاكل شيئا عند احد لتهتف ميه ساجعه وبس بالله عليكي يا بت الناس. 

قالت الفتاه.. ايه ليه اكده  لاه لازمن تشربي. 

قالت عطر.... معلهش سامحيني يا خيتي والله مابشرب حاجه طول النهار  بلف ممكن اتعب ميه بس. 

لتتنهد الفتاه وتاخذ الطفل وتجلس معه وتبدا في تحفيظه القران ويمر الوقت وهيا مندمجه سعيده مع ذلك الطفل فكانت تحب عملها جيدا وتعشقه وسرحت في تعليم الطفل بعض الاحاديث عن الخلق والاداب ولم تلاحظ ذلك الذي انسل من القصر وجلس جانبا يراقبها  وهام بها فتره خلعت قلبه ...انهت الحصه وتقبل الطفل وتخرج احد الشيكولاته من حقيبتها وتعطيها له لتقوم وتحضر والده الطفل وتعطيها تمن الحصه لتبتسم وتهم ان تنصرف وجدت من يقف امامها لتشهق فلم يكن الا ايوب قطبت جبينها وبهتت وتتلفت حولها.

فقالت..... ايه ده ايه اللي جابك اهنه يابن الناس انت اتجنيت امبارح تكلمني في التلافون وانهارده تاجي شغلي دي اخرتها عايز تجطع عيشي. 

ضحك وهتف.... ماتخافيش ماحدش هيجدر يجرب منك طول ماني موجود علي وش الدنيا انت في حمايتي.

نظرت اليه غاضبه.... . حمايه ايه عاد مالك بيا يابن الناس اكده اني استاهل منك اكده. بعد عن وشي  اني مش بتاعه اكده. 

هتف.. وهو ايه اكده اللي فهمتيه يا بت الناس اني اجدر امسك بسوء. لاه داني  ايوب السوالمي. 

قالت .... يعني اعملك ايه اني ايوب وبتاع جاي ليه مكان شغلي ينفع اكده كانت رقيقه لتدمع عينها  وتهتف بعد الله يراضيك  ..

اندفعت تبتعد عنه فشهقت عندما شدها اليه بقوه لتخبط في صدره وتركن بيدها علي صدره تترنح وضع يده حول وسطها يشدها ويرفعها لتنظر اليه خفق قلبها من نظراته الهائمه سهمت قليلا ودق قلب العطر عنوه وهو قد تاه في وجهها كانت لحظه من التقارب جذبت قلوبهم لبرهه لتنتفض هيا و....

عشر كومنتات بليييييز اعملو vote بليز


#الوجه_الأخر_للحلال

#حكايات_mevo

البارت الخامس...

كانت عطر قد وقعت في احضان ايوب لتسهم لحظه وترتجف من نظراته التي مست قلبها  شدها لتخبط في صدره فقال بعنفوان..... اني ماجيتش جارك اني برضك يا بت الناس اعمل حاجه توجعك.

لتنتفض وتبتعد برهبه فاكمل... انتي الي جايه دارنا يبقي مين اللي بيجري ورا مين . اعرفي بتكلمي مين... كان مغرورا لم يتحمل سخريتها منه. 

بهتت.... هيا داركو...... دي دارك. 

ابتسم و قال بفخر.... ايوه الجصر ده بتاعنا. 

تنهدت وعرفت انها ظنت فيه السئ فقالت.... حجك عليا يابن الناس ظنيت فيك السوء سامحني.... واستدارت ترحل وقف امامها لتنظر اليه.

قال .. لاه مش مسامح.

لتتنهد ويرجف قلبها خوفا .. طب ليه طيب اني جولتلك حجك عليا.


قال.. وتظني فيا ليه كت عملتلك ايه.. لاه اني مش مسامح.(اتصلبت يا واد اتصلبت 😁😁) 

قالت.. طب بالله عليك خلاص اني اهه بجولك محجوجالك خلاص كانت خائفه ان تحاسب علي ظنها.

قترب ونظر اليها بهيام.. يعني تطببيني وتنجديني وتعمليلي كل ده واردلك اساءه ده ظنك فيا.

همست بخجل.. طب خلاص بقه والله حجك عليا اني ماهتحَملش 

احني راسه يتصنع الاسي لتقترب .....بالله تسامح اني وحشه حجك عليا.

رفع نظره يبتسم.... وحشه انت بعيد عن اكده يمين بالله بعيد جوي.

لتتنهد.... طب لاجل العيش والملح تسامحني.

قال ... طب انت وكلتيني وشربتيني اشربي حاجه.

قالت ماجدراش والله سامحني بقه جلبي بيوجعني.

اقترب ونظر اليها بهيام... اسامحك عيوني بس تجوليلي حجك عليا يا ايوب.

قطبت ونظرت اليه باستغراب ليهز راسه مؤكدا تنهدت وهمست.... طب... طب .. حجك عليا يا سي  ايوب.

قال... لاه.. حجك عليا يا ايوووب.

خجلت  وهمست بصوت رقيق... حجك عليا يا... يا... يا ايوب. 

اندفع هائما.. احلي ايوب دي والا.(والا ايه.. هيييه بقه 😂😂) 

خجلت تندفع من امامه.. وقف امامها مره اخري  لتقطب  .... فيه ايه عاد. 

قال ..... راحه فين اكده

قالت باستغراب.. مروحه داري هكون راحه فين. 

قال ..... هتروحي لحالك اياك في الحته المجطوعه اللي ساكنه فيها. الوجت بقي وخري. 

لتتنهد وتهتف.... لاه احنا العشا لساتها الناس صاحيه عن اذنك الا انه لم يتحرك من مكانه لتقول..... ماتبعد الله يصلح حالك بقه اني بشتغل من الصبح كفايه عليا اكده. 

قال ..... طب تعالي من الصبح علمي الواد و َسيبي الشغل التاني واني اديكي اضعاف اضعاف اظن اكده مرضيه. 

قطبت جبينها...... اسيب شغلي بتجول ايه انت. 

قال .... ماني بعرض عليكي شغل وبرحمك من التعب اهه وهديكي فلوس تغرجك عايزه ايه تاني حد يلاجي الراحه و َلا ياخدهاش. 


قالت...... دي مش راحه يابن الناس انت فاكرني ايه كلبه فلوس. دا اتفاج وعهد بيني وبين الناس حتي لو بالجليل عايزني اهملهم عشان الفلوس. عايزني اخون ولي نعمتي اللي واجفين جنبي. 

قال  بغضب..... انت غاويه حرج وتعب ليه اني هديكي فوج مابيدوكي لترتاحي. 

قالت .... وتديني ليه َتريحني ليه من اساسه مش بالفلوس يا ود عمي الراحه بالنفس الجبلانه والرضا. لتتنهد ....بعد الله يرضي عنك اني لا بتاعة فلوس ولا راحه. 

تنهد..... انت دماغك حجر ليه ايه ده دا حاجه مرار. 

صرخت...... مالك بمراري عاد الله. 

قال بتأفف..... طب همي هوصلك

نظرت اليه غاضبه..... بتجول ايه انت مين اللي يوصلني انجنيت بتاع ايه. 

قال  حانقا.... بتاع انك ساكنه في حته مَجطوعه وراحه عشيه وهمي بدل ماشيلك واحطك في العربيه غصب ساعتها ماهتنطجيش. (حمش اواد 😀😀) 

نظرت اليه مذهوله.. تشيلني ليه كت عبده عندك وتوديني بتاع ايه انت مجنون صح. انت بعجلك حاجه. امشي معاك لحالي َتوصلني يلا بقه من اهنه بدل ما اغفلجها عليك صوح. 


اقترب ومسك يدها..... هيا مين اللي هتغفلجها عليا انت يا بت مخبوله اني ايوب السوالمي تتحدتي معايا اكده روحي اسالي اني مين عاد. 

قالت بغضب..... طب يابن الناس كفايه عليا اكده لا عايزه اسأل ولا عايزه اشوفك من اساسه.

قال .. بس اني عايز اشوفك. 

بهتت ونظرت اليه ليهتف... ايوه رايد اشوفك عجباني ورايد اشوفك. 


لتندفع وتتركه مرتعبه من كلامه وتنطلق  بالخارج استغفر ربه ويذهب ورائها يسير بجوارها قال.... مالك مرعوبه اكده هاكلك اياك ومعانا غفرين اهم مش لحالنا.. لتتنهد وتهدا قليلا ... طب خلاص عاد فكي التكشيره دي ما جصدتش ازعلك. ماعملتش حاجه من اساسه. 


قالت بجمود...... خلاص يابن الناس مفيش حاجه كتر خيرك برضك. 

قال .... ايوه اكده خلي الوش الجمر ده يروج. 

لتخجل وتهتف...... من فضلك بلاش الكلام ده. 

قال .. كلام ايه بكدب اياك مانت جمر فعلا احشرها كيف دي . لتشيح بوجهها ولا ترد ظل يسير معها ليهتف.... انت انهارده محمد كان معاكي مبسوط جوي انت حنينه جوي يا عطر. 

قالت.. اني بحب العيال وبحب ادرسلهم ومحمد طيب وشاطر وهيتعلم بسرعه. 

قال .... ماهو انت برضك شاطره وفوج دا كله زينه البنات .. طب ممكن نزود الحصص طيب. 

قالت.... نزود ايه هما تنين في الاسبوع. 

قال .... لاه ايه رايك تعلميه الاخلاج وتعلميه الدين وكل حاجه. 

ابتسمت....... طب ماني هعلمه اجي كل يوم كتير انت غاوي تبعزج فلوسك. 

قال ..... لاه بس غاوي اريحك ماعايزكيش تعبانه اكده. 

قالت..... . متعوده علي اكده الحمد لله ان فيه شغل بدل ما ارتاح وما الاجيش اكل. 

تنهد من دماغها ليهتف.... ممكن اعرف ليه ماشربتيش الا ميه عندنا جرفانه اياك من اهل بيتي دانا البيت من نضافته الكل بينحاكي عنه. 


قالت..... لاه والله ما حوصل.. اجرف كيف دا النفس هاينه يا ود عمي بس اني متعوده اكده ما بحبش اكل بره بيتي بيتي وبس .

قال .... انت صعبه جوي. 

لتبتسم.... صعبه اني في ايه. 

قال ..... في تعاملك يعني يصح تجفلي في وشي الخط عشيه. 

لتتنهد..... وانت يرضيك حد يكلم خيتك مش من حرمتها. 

قال..... اني ماكتش هجول حاجه عفشه لا سمح الله .

لتتنهد..... تجول والا ما تجولش اني مش حرمتك عشان تكلمني من اساسه يابن الناس والا ايه 

سهم قليلا ليهتف.... طب ليه مش بت في داركو وعملتي جميله مش حجي اطمن عليكي. 

قالت.. اني مليحه مش محتاجه حد يطمن عليا اني اهه زينه. 

بتسم.. انت زينه علي طول يا عطر. لتخجل من نظراته .... طب لو رايد اتعلم كتاب ربنا تعلميني. 

(والنبي انت شحط اوي 😂😂) 


قطبت جبينها.. اعلمك وانت كبير اكده (مثلا😂) 

قال ..... ايوه اجعد معاكو في الحصه وتعلميني. 

قالت.. اني ما عملتهاش جبل سابج اني اعلم راجل. 

قال  مسرعا... هجعد بس ساكت اسمع ليكي ايه جولك ثواب اهه ما فيهاش حاجه ولو فيه حاجات َوجفت عليا اكلمك في التلفون بسيطه اهيه. 

قالت .. طب ماتروح الجامع بيعملو هناك حاجات للرجاله.

قال .... اني مش فاضي  عندي اشغالي وانت اكده اكده جايه يبقي زودي الثواب. 

ظلت تفكر لتهتف.... طيب نجرب بس يبقي محمد جاعد ماهجعدش معاك لحالنا. 

ضحك.. خايفه مني اياك هاكلك عاد. 

لتتنهد بخجل .. لاه دي الاصول والا ايه. 

ابتسم .... طيب تمام واني معاكي للاخر لتبتسم له. 

قال.... خلاص ماعتيش زعلانه مني.. لتتنهد وتهز راسها ضحك.... انت بتجفشي من غير سبب مش كل الناس وحشه يا بت الناس اني دخلت داركو كلت لجمتكو وانت دخلتي دارنا يبقي مانتكلمش ليه وايه يزعلك يمين بالله ماهجول حاجه عفشه. 

لتتنهد.. اني ما بخفش يابن الناس اني بحصن نفسي وبحصنك فكرك لما تكلمني ايه اللي هيوحصل افرض لا جدر الله ميلت ليا َو ميلت ليك

قال  مندفعا... وفيها ايه دي لما يحوصل الجلوب بين يد ربنا.

قالت.. لاه الميله في الحلال انما ده يبقي حرام يا ود عمي هتكلمني واني مش حرمتك ليه عاد واني ماجدراش اعملها لو ايه حوصل اه دخلت دارنا بس نجده وانت غريب. 

تنهد.. غريب ايه بس.. .. طب بالله عليكي تاجي كل يوم.

قالت.. انت ليه مصممَ اجي. جولتلك هعلم محمد كل حاجه. 

قال بلهفه... وواني. 

لتقول.. انت.. انت مالك عاد مافهماش. 

قال مندفعا... عايز اجعد معاكي. 

لتقطب جبينها .... نعم بتجول ايه انت. 

قال مصححا ..... لاه جصدي... جصدي اجعد اخد منك زي محمد اني راجل اتعلمت صحيح بس ما كتش بروح في حته وانت ما شاء الله تعرفي كتير رغم انك صغيره وجطه صغيره اكده. 

لتتنهد.... لاه معلهش اني هاجي يومين لاني عندي شغل وقفت وقالت..... اهه وصلنا .

قلل... طب هاتي ده اكده اخذ تليفونها ورن علي نفسه ليهتف.. بس لو حبيت اجولك حاجه وماتخافيش مش هرط كتير عشان ماتزعليش. لتتبتسم له ويصلا البيت لتسلم عليه ويتركها ويعود.

**********

دخل ايوب مبتسما جلس في المندره وحيدا يركن جانبه متلبسه حاله من الهيام لتدخل عليه والدته تجده مبتسما ساهما لتهتف ايوب يا ولدي لم يرد عليها استغربت وجلست تراقبه... ماله ده ملبوس اياك باصص في السجف ومبحلج وفاتح خاشمه كيف الاهبل.. لتقطب.. يكونش الواد بيحب اه شكله.. حقه داني انهبل. ايوب وجع.... شكله واجع اهه. (ابنك مفضوح يا حاجه 😂😂)  واد يا ايوب.. لتهزه انت يا واد.(ايوب مسااافر.. تاااكس 😂😂) 

هب.. ايه ايه فيه ايه يامه... انت اهنه.

رفعت حاجبيها...... اهنه.. لاه اني اهناك مستنياك ابقي تعالي هبابه..

قطب.... فيه ايه يامه بتتمجلتي. 

قالت..... اتمجلت دانت لو حد وعالك هيمسكلك صاجات مالك يا واد.

قال .. مالي يامه.

لتغمز له.. طبيت يا واد باين.

ارتبك... طبيت انت بتجولي ايه يامه.

لتتحرك مسرعه وتلتصق به.... جول يا جلب امك حلوه والنبي ريح جلبي..

ابتسم وتذكر عطر.

فقالت بفرحه...... يا جلبي ازغرط يا واد حلوه صوح يادي الهنا يادي الفرح.

مسك فمها... اسكتي فيه ايه انت بتألفي مفيش حاجه.(دانت كداب كدب الإبل 😁) 

قالت.. ولااا اني خبزاك لاه فيه.

قال.... امه الله يهديكي مفيش حاجه.

قالت.... عايزه افرح يا واد عايزالك بت جمر يا واد. 

دخلت زينه لتهتف..... جولي يا رب يا مرت عمي نفرح جريب .(تابوت اقسم بالله 🙄🙄) 

قطب ايوب وتنهد يدير وجهه لتقترب زينه وتهتف.... مش اكده يا واد عمي نفرح بيك جريب.(واد عمك بطنه قلبت 😏😏) 

ليقوم ويهتف... خليكي في حالك افرح والا اتهبب اني ماشي. ليتركهم ويمشي لتنظر امه اليه وتدعي له وتقوم.

لتقف زينه تأكل روحها.... هو فيه ايه مش مرتحالك يا طين انت بس لاه ايوب بتاعي وبس.( ماتترزي بقه  شالله تاكلك 😎) 

**********

كان يحي يقف يفكر ويخطط كيف سيتزوج ومن سيكلم(اشوفك متسخمط بسخماط يا يحي😎😎)

 دخلت عليه زوجته تحتضنه وتقول.... حبيبي وحشتني.

تنهد وحاوطها وظل ساهما لتهمس...... مالك يا جلبي بقالك شويه دماغك سرحانه.

قال .... هاه لاه ابدا....

قالت.. طب اني كلمت الدكتور وجولته ميته نعمل العمليه جالي يعني نستني سنه عشان فيها خطر عليا شويه بس اني جولتله دا جضا ربنا وجولتله شهر اكده واروح اعملها ونجول يا رب.


نظر اليها فهيا تخاطر بنفسها من اجله..  لاه يا جلبي اني صرفت نظر دلوك خالص.

.. لتحتضنه... جلبي عشاني تاجي علي روحك انت كتير عليا والله. بس ماتخافش ايه اللي هيجرا اني طالما ناويه خير ربنا ما هيوجعنيش.

تنهد وقال.. انت ازاي اكده ساره انت نعمه ربنا ليا كتير عليا والله.(كان طمر في البعيد 😠😠). 

قالت بحب... اخص عليك مين ده دانت روحي وحياتي لو طولت اجطع حالي اكده لاجل اراضيك. اني ما بيديش حاجه بس ربنا رايد حاجه ماخبرهاش يجطع الخلف عننا لسبب عارف عشان نصبر وندعيه ولما يدينا نفرح ويبقي نن عيونا اني رايده يبقي جواتي منك عيل تاني ليه عشان اشوف لمعه الفرحه في عيونك يا يحي ماهاممنيش اجعد وارجد شهور اتعب واموت حالي بس لاشوف لمعه عيونك. 

احس بوجع ودمعت عيناه حتضنها وهمس....... اسكتي بالله ماجادر جلبي بيوجعني. 

قالت.. بعد الشر من وجع جلبك داني اموت لو اوجعك لحظه و الله اموت ولا نفسي يخشلي تاني.. ماتخافش عليا هتعب شويه بس هستحمل عشانك اني اعمل اي حاجه عشانك.

شدها يعتصرها .. سامحيني يا جلبي بس غصب عني.

لتحتضنه.. بطل اسامح ايه عشان حبه وجع في جتتي لاه يهون كله ولا تنوجع انت. ربي يحججلنا اللي بنتمناه وتقر عينك بشوفه ولدك يا جلبي.

شدد عليها وعينه تدمع من كلامها والنيه في قلبه انه سيقر عينه بعيل من اخري وعينه ستلمع باخري. لتنام هيا في احضانه قريره العين تمني نفسها باسعاده وهو يمني نفسه بالسعاده من اخري فاي غرزه ستاتي من الحبيب تدمي قلب محبوب. محبوب بذل وبذل واعطي ليهون علي الحبيب لينزل عليه بمقصله تشق  قلبه ليتوقف النبض ولا نعلم كيف سيعود نابضا اليه مره اخري فلتكمل يا يحي اكمل وانفض نعمه ربك لياتيك من اعمالك الهم بالكفه...(لاهي تنفضح يا يحي تاني 😠) 

*********'' '

دخلت عطر  الي  البيت كانت متعبه جلست مع عمتها لتجدها متعبه قليلا ...... مالك يا جلبي فيكي ليه.

قالت.. مش عارفه اخد نفسي يا بتي.

لتهب.... اجيبلك دكتور طيب.

قالت العمه.... . ماعناش فلوس يا بتي اهه هبقي كويسه.

هبت لاه.. اني لسه واخده فلوس لتقوم وتخرج فوجدت الجو مظلم فكرت في ايوب.. تشجعت تكلمه رد عليها مسرعا لتهمس.. معلش يا واد عمي اني واجعه في ضيجه وما لاجياش غيرك. 

قال  منفعلا..... خير يا عطر صوتك يجلج.

قالت.... عمتي تعبانه عايزه حكيم تعرف حد تبعتهولي بالتلفون بس ماتتعبش نفسك. 

تنهد.... اتعب نفسي.... دانا حالي كله يتعبلك حاضر عيوني اجفلي.. اتصل باحد اصدقاءه الاطباء يحضره ويذهب لتتفاجا به يدخل الطبيب معها ظلا معا فتره خرح الطبيب وهو مبتسما لعطر يتاملها ..شعر ايوب بغليان داخله فصديقه ينظر اليها نظرات اعجاب قال.. خلصت يا وحيد.

قال .. ايوه يا ايوب وكتبت روشته ليقترب...هيا السنيوره اسمها ايه..

همست بخجل.. اسمي عطر.

ابتسم.. عطر اسم علي مسمي.

هتف ايوب غاضبا.. ايه يا وحيد عصرك مش بنتكلم عن الحجه.

تنهد الطبيب .. اه اه.. هيا هتعوز راحه وتنتظم في الدوا وهنعوز حبه تحاليل نطمن عالجلب.

اخرج كارته.. بصي يا عطر اني موجود في المستوصف ده تعالي ومايهمكيش اي حاجه وانا هجوم بكل حاجه وهاخدك وماتعبكيش.


مد ايوب يده واخذ الكارت.. ربنا يسهل هنشوف احنا. هبقي اجيبها واجي مابسيبهاش اني لوحدها.

خرج الطبيب ومعه ايوب دفعه غاضبا... انت جاي تكشف والا تسبل يا روح امك.

ضحك وحيد فكان صديقه.. فيه ايه يا واد البت جمر ماسبلش ليه البت دي مشبوكه يا حزين. 

انفعل ايوب..شبكك عزرائيل يا بعيد غور بدل ما أطبج وشك. 

ضحك وحيد.... ايه مالك محروج اكده ليكون الجبل انهز واني ماعرفش. 

قال .. ولااااا... لم نفسك بلا انهز بلا انزفت علي دماغ اهلك.

قال .... طب خلاص طالما مانهزش ماتبقاش جطاع ارزاق وسيبني بقه الا البت نار تاخد العجل سيبني اظبطها  ليستدير وينادي علي عطر  .

اشتعل ايوب  عن اخره وهجم عليه ..... .تظبط مين يا طين انت والله افلجك نصين.

وجدا عطر خرجت لتقطب جبينها فايوب يمسك الطبيب من ملابسه قالت بقلق.. فيه حاجه يا ود عمي.

ارتبك ايوب وترك ملابس صديقه ومسد علي ملابسه..... هاه لاه مفيش يا عطر مفيش.

ضحك وحيد.. لا باين فيه يا بت الناس ايوب مابيحبش يبين بس. 

قالت.... فيه فيه ايه اجدر اعمل حاجه عمتي بها حاجه ومخبي بالله عليك يا داكتور شكلك طيب وابن حلال ماتخبيش عليا.

اقترب الطبيب ونظر اليها نظره قصدها ليشتعل ايوب..(جاااز يا قلب امه 😂😂)

فقال... ايوه والله طيب وابن حلال بالجوي دعواتك ليا ياجي الحلال. بس عمتك زينه والله عايزه بس فحوصات نطمن علي جلبها.. نظر اليها .. مش اكده برضك يا ايوب لازم نطمن علي جلبها. 

(قول يا وحيد قول خلي الغلايه تدور 😂😂) 

اشتعل ايوب.. اه هنطمن ويلا بقه مش كشفت بالسلامه. 

قالت.. عيب اكده يا واد عمي ما ياخدش حجه لتخرج مالا وتعطيه معلهش يا دكتور تعبناك. 

اشتعل ايوب.. انت بتعملي ايه واني واجف جرطاس اني جدامك. 

قال وحيد.. هو انا اصلا هاخد منك حاجه يا ست البنات عيب اكده لاه دا الدخله عندكو بالدنيا.(حقه 😂😂) 

قال  ايوب بغضب.. بلا داخله بلا خارجه هتاخد. ماهياش  سيبه تعرفك منين ويلا انا هبقي اتنيل احاسبك يلا بقه هتغابي عليك 

شده يبعده.. تمشي من سكات بدل ماطبق وش امك فاهم يلا غور جاي تكشف والا تشجط وتسبل. 

قال  صديقه... لا ورحمه امي عايز اسبل للجمر للصبح ماتسيبني يا واد البت جمر هو فيه حد في الكفر اكده دا عنيها بنفسجي ماشفتش يا تري شعرها لونه ايه.

دفعه ايوب.. غور ياض والله هضربك جدامها غور. 

ضحك صديقه .. طب طب خلاص ايه الحريجه شبطت في جتتك خلاص همشي  ... بس اعمل حسابك هبعت امي تشوفها الا البت جمر وانت اهوه بتجول مفيش حاجه.ولا انهزيت يبقي اني انهز لما انهرى. 


اشتعل ايوب(يا حزنك يا وحيد 😁😁) يمسكه من رقبته لتبهت عطر وتقترب مذهوله وتهتف برعب ...

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا








تعليقات

التنقل السريع