رواية رحلة وجع الفصل السادس 6 بقلم زينب مجدي فهمي حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية رحلة وجع الفصل السادس 6 بقلم زينب مجدي فهمي حصريه في مدونة قصر الروايات
رحلة عذاب......الفصل السادس
كانت هدي داخل المشفي معلق لها محلول ..وحولها والدها وزوجها واخواتها
ابراهيم إلي الدكتور.....هي هتفوق أمتي يا دكتور
الدكتور....علي المحلول ما يخلص هتكون فاقت
ابراهيم....طيب هي مالها
الدكتور.....حالة انهيار عصبي....بس إن شاء الله هتفوق وهتبقي كويسه وياريت تبعدوها عن أي انفعال
خرج الدكتور....وقال عماد بغيظ....بقي الزباله يعمل كده فيها
هو إزاي في بني آدم يكون بالارف ده
هاني....الزفت ده لو اطوله هطلع روحه في ايدي
والدهم....مش وقته الكلام ده ....عايزين هدوء علشان لما اختكم تفوق متحسش إن الجو متوتر ..واطمن عليها واطلع على المحامي أعرف منه إيه إللي المفروض يتعمل
بدأت هدي تفيق
عماد بحنيه ...عملتي ايه دلوقتي يا حبيبتي
هدي بدموع.....الحمد لله
والدها....يا بنتي علشان خاطري تهدي وأنا والله لأتصرف
ابراهيم.....انتي هدي إللي طول عمرها قويه.. مفيش أي حاجه أبدا تهدك
هدي.....دي مش أي حاجه....دي بنتي..... حتة مني ....دي الوحيده إللي قادره تكسرني.....بقالي سنين مشوفتهاش....وأول ما يكون في أمل تتاخد مني كده...أنا تعبانه أوي
هاني....علشان خاطري اهدي...الدكتور قال الانفعال وحش عليكي
هدي. بصراخ....تعبت....تعبت اوي يا هاني من ساعة ما اتجوزته وأنا تعبانه ولما طلقني تعبانه...دا مرض من ساعة ما شوفته وهو تعبني
أنا عايزه بنتي..بنتيييييييي
عماد......اهدي وفوضى أمرك لله
هدي بصراخ.....فوضت امري ليك يارب.....فوضت أمري ليك يارب
ذهب ابراهيم مسرعا إلي الدكتور....الحق يا دكتور....أتي الدكتور مسرعا....واعطاها حقنه مهدئه
خرج والدها من عندها ...وهو يشعر انه سينفجر
.. .......... .............. ...............ظ
في منزل والدة عصام
كانت تتحدث هي وابنتها
ام عصام.....وهي عملت ايه دلوقتي يعني
رانيا.....معرفش والله يا ماما...أنا ودتها المستشفى...وخدت تليفونها ورنيت على جوزها وابوها راحو ليها وانا جيت على طول
أثناء حديثهم......بدأ جرس الباب يرن بشكل متواصل والباب يدق بشده
قامو بفزع على صوت الباب...ووجدو والد هدي امامهم وعيناه ستنفجر من الغيظ
ابنك فيييييين
ام عصام بتوتر....ابني سافر
والد عماد......اقسم بالله لاخليكي تلبسي أسود عليه....هبعتله إللي يجبلك خبره....أنا هعرفه إزاي يلعب معانا
ام عصام.....عصام. عنده شغل وكان لازم يرجع تاني...يعني غصب عنه...الشركه اللي شغال فيها هناك طالبينه
والد عماد......الشركة اللي شغال فيها.....إبنك كان شغال هناك صايع عايش على قفا مراته
بس ده تحذير ليكي...إبنك لو مرجعش في خلال الأسبوع ده ومعاه البنت....هيرجعلك الأسبوع إللي بعده في صندوق
وخرج وهو منفعل
ام عصام.....ممكن يعمل في اخوكي حاجه
رانيا....اكيد لا يا ماما...ده بيهدد بس
ام عصام.....لأ ده عنيه كلها شر...دا فعلا هيأذيه
أنا لازم....اتصرف
............... .................. ......... . ......
في شقة عصام
عصام.....لسه ملقتيش شغل
مني...... صاحبة الشغل جابت واحده غيري...وقالتلي مش محتاجه حد دلوقتي.....طيب وانت إيه مدورتش
عصام.....لأ أنا مينفعش اسيب البنت لوحدها...يا انا يا انتي إللي نشتغل
مني.......طيب دور على شغل وأنا اقعد مع البنت
عصام.....انتي عارفه ان الستات فرص الشغل ليها أكتر من الرجاله
مني....طيب ما تطلب من أمك تبعتلك فلوس لحد ما ربنا يفرجها٨
عصام.....امي فاكره علشان أنا مسافر بقالي سنين إني معايا فلوس كتير.....مقدرش دلوقتي اطلب منها فلوس
............... ................. ..............
في شقه ابراهيم
ابراهيم.... نورتي بيتك يا غاليه
هدي بتعب... منور بيك
هاني وعماد.....براحتك وانتي ماشيه
عماد... أنا هنزل اجيب اكل واطلع على طول
هدي.....مش قادره اكل حاجه يا عماد
عماد.....إحنا من الصبح محدش فينا اكل حاجه هناكل لقمه سوا
وأثناء حديثهم رن جرس الباب..ودخلت شروق بسرعه ناحية هدي وحضنتها وهي تقول.....الف سلامه عليكي يا حبيبتي...طمنيني عليكي
هدي بتعب.....الحمد لله بخير
عماد......ايه الحاجات اللي معاكي دي
شروق......جهزت ليكم اكل....عارفه ان محدش اكل حاجه من الصبح
هاني.....والله بنت حلال...كنا لسه رايحين نجيب اكل....افرشي السفره بقي
عماد.....فين الاولاد يا شروق
شروق وهي. تجهز الطعام......ودتهم عند ماما
ابراهيم.....يلي بقي كلي لقمه
هدي.....مش قادره والله يا ابراهيم
عماد.....علشان خاطري قومي اقعدي وسطينا....خلينا نمشي وإحنا مطمنين عليكي
هدي.....حاضر
والتفو جميعا حول السفره يحاولو إطعام هدي
................... .................. ...............
عند المحامي
المحامي.....القضيه هتمشي عادي وهناخد حكم وأول ما يرجع هيتنفذ
والد هدي.....هيرجع قريب اوي يا متر
المحامي......انت ليه متأكد ان تهديدك لأمه هيجيب نتيجه
والد هدي......علشان عارف هي بتحبه إزاي.....وبسبب حبها الذياده ده طلعته عيل غير مسئول
المحامي.....اتمني انها تعرف تتصرف
.............. ................. ...........
في منزل والدة عصام
كانت تحدث عصام على الهاتف
بص يا عصام.....هعرض عليك عرض ولو وافقت هتبقي انت إللي كسبان
عصام....ماشي أسمع
ام عصام.......تنزل مصر و
عصام.....انزل مصر تاني لأ
ام عصام......طيب اسمع للاخر
انت هتنزل مصر...وانا هديك الفلوس اللي أنا ورثتها من ابوك وعندي دهب هبيعه وتفتح مشروع هنا وتبقي قاعد جمبي...تشتغل في مالك انت قولت ايه
عصام بإعجاب.....بس دي فلوسك يا ماما
ام عصام.....في الأول والآخر الفلوس ليكم...
( ام عصام في نفسها ..اخسر. فلوسي...احسن ما أخسرك انت )
ها قولت إيه
عصام.....ماشي يا ماما موافق
ام عصام.....بس على شرط.....ترجع البنت لأمها وتجيلك وتروحلها
ويكون مفيش مشاكل
عصام بعصبيه.....لأ بنتي لأ...هدي مش هتنتصر عليا
ام عصام......متبصش تحت رجلك.....البنت بكره تكبر وتعرف كل حاجه وهتروح لأمها..مهما انت بعتها عنها
فكر في الموضوع كويس هيكون معاك ملايين تحت رجلك..ارجع بلدك واشتغل فيها..بفلوسك ويكون الكل تحت امرك
عصام بتوهان......سبيني افكر يا ماما...وابقى ارد عليكي
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا