القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ديب الفصل الرابع 4 بقلم حياة محمد حصريه في مدونة قصر الروايات

 رواية ديب الفصل الرابع 4 بقلم حياة محمد حصريه في مدونة قصر الروايات






رواية ديب الفصل الرابع 4 بقلم حياة محمد حصريه في مدونة قصر الروايات



ديب 

حياة محمد 

الجزء ٤

مهاب: فيه وسط الذئاب كائن غريب غريب اوى. اضخم واكبر منهم مش باين له ملامح 

صفيه: وحش ازاى..مش فاهمه؟!!!

مهاب: كنا بنطارد الديابه وبنضرب عليهم نار وفجأة لقينا واحد منهم بيقف على اقدامه الخلفيه وبيجرى.جرى غريب  فطلبت منهم يوقفوا العربية سيبت عبد الكريم يراقبهم.وجيت اخدك لأنى حسيت ان فيه شيء غلط

صفيه: بس فهمنى ازاى بيجرى على رجليه الخلفيتين ده مستحيل الوصف التشريحى للحيوانات بيقول لك مستحيل 

مهاب: احنا مش في وقت ارائك العلميه اجرى بسرعه وتعالى نلحقه قبل ما يختفى في الصحراء.

جريت صفيه بسرعه للخيمه واخدت (( السلاح او بالأصح بندقية إطلاق الحقن المخدره الخاصة بالحيوانات)) واخدت بعض الحقن المخدره وراحت معاه وركبت في صندوق عربيه الدفع الرباعي واتحركت العربيه بسرعه لحد ما وصلو للبركه لقو عبد الكريم بيشاور لهم فوقفت العربية 

عبد الكريم: فيه مجموعة كهوف قريبه من هنا واظن ان دى الديابه بتعيش فيها لأنى شفت الديابه بتتجه لها وشفت فيها ديابه صغيرين.

صفيه: فين ؟

عبد الكريم: تعالوا معايا بس براحه ومن غير اى صوت.

واتجه بهم لمكان الكهوف وهناك شافت الجراء الصغيرين وكمان زمرة الديابه كانوا حوالى ٢٠ ديب.

همست صفيه: مين فيهم الوحش انا مش شايفه حاجه غريبه 

مهاب بنفس الهمس: احنا بعيد عنهم والوحش مش باين مابينهم.

صفيه: طب هنعرفه ازاى؟!

مهاب: انا هخوفهم وساعتها هنقدر نشوف الوحش.انتى مستعده 

هزت صفيه راسها بأه 

في نفس الوقت ضرب مهاب رصاصه في الهواء ففزعت الديابه من الصوت وبدأت في الجرى والتحرك.اما فركبوا في صندوق العربية بسرعه وبدأوا في مطاردة الديابه.كان الوضع طبيعى لحد ما لمحت صفيه فعلا واحد من الديابه وقف على رجليه الخلفيتين وبدأ يجري ف...

قاطعها القاضي: اوصفى لى الوحش ازاى شفتيه لأول مره؟!

صفيه: شيء غريب ومرعب مافيش عندى اى وصف احنا كنا تقريبا وقت المغرب الرؤية مش واضحه لكنى شفت شيئ مش طبيعي اكبر من كل الديابه حتى لما وقف على رجليه الخلفيتين كان اطول بكتير من الطول الطبيعي للحيوان.كان كتله من الشعر مختلطه بالطين والميه مش باين له اى ملامح حتى الجرى كان بطريقة غريبة مخيفه تلاقيه بيقفظ وينط ويجرى ويرجع تانى يستخدم القوائم الاربعه وشويه ويقف على اتنين

القاضي: وده شيئ طبيعي!؟

صفيه: لأ مستحيل الصفه التشريحيه للحيوان تجعله يستخدم قوائمه الأربعه في الجرى والحركه واستخدام اتنين ده صعب ومش طبيعى حتى حضرتك لو شفت عروض السيرك اللى بيستخدموا فيها الحيوانات هتلاقى الحيوان بيمشى عدد بسيط من الخطوات وبيكون بطيء لأن ده مخالف لطبيعته اما الوحش لأ كان استخدام القوائم الخلفيه بيزيده سرعه وقوه.

القاضي: كملى وبعدين.

رجعت صفيه بعقلها لفتره مش بعيده كانت راكبه في صندوق العربيه هى ومهاب في حين كان عبد الكريم وزميلهم بيسوقوا العربيه بسرعه عشان يواكبوا سرعه الديابه ومايهربوش منهم.

اما صفيه فجهزي بسرعه الحقنه المخدره في البندقيه ووجهتها على الكائن اللى بيحرى وهو بيعوى وينبح بصوت عالي قدام منها وضربته اول حقنه ولما لقته لسه بيجرى فضربته بالحقنه التانيه وبعدها جرى حوالى عشرة متر وبدأ يترنح في حركته وشويه شويه وفجأة وقع مكانه.

في اللحظه دى وقفت العربيه قريبه من مكانه بس الكل كان خايف يقرب منه لحد ما اتشجعوا وخاصه ان الكائن ده كان ساكن جدا فتجرأ مهاب هو وزمايله ونزلوا شالوا الكائن الغريب بعد ما ربطوه بالحبال وبعدها حطوه في صندوق العربيه واتحركوا بسرعه راجعين ناحية المخيم 

وصلت العربية لقوا المكان مزدحم بسيارات الإسعاف والشرطة وسيارات تانيه والمخيم تقريبا مهدود.وبمجرد ماوصلوا اخدوا الوحش في واحده من العربيات والباقى ركبوا استعداد للرجوع بعد ما اتوصفت رحلتهم بالكارثة.

&&&&&&&&&&&&&&&&

بعد مرور أربعة ايام كانت صفيه ماشيه في طريقها لمكتبها فقابلها زميلها حمدي 

حمدي: صفيه فينك مختفيه من ساعة ما رجعتوا من المخيم.

صفيه: يعنى بالعقل هنكون فين اكيد يعنى في جنازه أحمد وبعديه مازن الله يرحمهم.فأكيد حالتنا النفسية مش احسن حاجه يعنى

حمدي: الله يرحمهم.على العموم كويس انك جيتى النهارده 

صفيه: الدنيا مش بتقف على حد وبعدين أنا عندى شغل مهم

حمدى: بالنسبه للشغل احنا عرفنا نوع الكائن اللى اصطادتوه

صفيه بدهشه: والله بالسرعه دى.ها فرحنى اكتشفت نوع جديد من الكائنات الحية اجهز نفسي للمجلات العلمية.

حمدي: لأ 

صفيه: طلع كلب عادى يعنى بس بيرقص باليه!

حمدى: لأ كمان 

صفيه: حيرتنى يا حمدى طب هو  نوعه ايه

حمدي: مفاجأة الكائن اللى انتوا اصطادتوه من فصيله البنى ادمين.

صفيه بسخريه: لا والله 

حمدي: والله الكائن اللى قعد يعوى وينبح لحد ما صدعنا يبقى بشر

صفيه بنفس السخريه: بشر بس زهق من حياتنا فقرر يقضى الويك اند في الصحرا.لأ حلوه وجديده 

حمدي:  انتوا اكتشفتوا اكتشاف كبير يعنى المفروض تفخرى بنفسك وخاصة ان كل الصحف والمجلات العلمية هتتكلم عن اكتشافكم انتى مش مصدقانى

صفيه: أصدق ايه اننا مسكنا بنى ادم زي وزيك

حمدي: لأ هو زيي مش زيك

صفيه: ياسلام اشمعنى زيك

حمدي: عشان هو مذكر يعنى راجل زيى فهمتى.

صفيه بعدم تصديق: وياترى لقيتوا معاه بطاقته الشخصية.انت اكيد مجنون راجل ايه وهبل ايه انا شفت الوحش كان كتله كبير من الشعر مش باين له ملامح ولا شكل تقولى بشر بنى ادم.

حمدي: يا صفيه اسمعينى احنا خدرنا الكائن ده عشان نفحصه كان واخد وضعيه الكلب يعنى وصعيه حيوانية خالصه بس احنا بدانا نفحصه لقينا ملامح وصفات بشريه مغطاه بطبقه كثيفة من الشعر.

صفيه: اديك قلتها طبقه كثيفه من الشعر وده مش من صفات البشر 

حمدي: طبقة الشعر دى تبقى رحمة ربنا الكبيرة لأن من غيرها كان ما*ت من البرد فى الشتا وجلده اتحرق من الحر في الصيف.

صفيه بلخبطه: بعنى قصدك انه انسان بشر

حمدي: ايوه 

صفيه: انا عايزه اشوفه

حمدي: تشوفى ايه ماينفعش لأنه عاريان ورافض اى لبس

صفيه: عريان خالص طب ماهو موغلى وطرزان كانوا لابسين كوافيل وساترين نفسهم احنا رجل الصحرا بتاعنا يبقى عارى ويكسفنا عند الغرب يقولوا علينا ايع عندنا ازمه في الكوافيل..

ضحك حمدى بصوت عالى وقال: يخرب عقلك يا شيخه انتى راحه فين دلوقتي ؟

صفيه ' انا راحه عند طرزان بتاعنا اشوفه واعرف التفاصيل.

حمدي: انصحك ماترحيش دلوقتي 

صفيه: خليك في حالك!

&&&&&&&&&&&&&&&&&

اتجهت لغرفه الملاحظه وكان اللى خارج منها اصوات كتير عاليه مختلط فيها صوت نباح وعواء الكلاب مع صوت رجاله بتحاول معاه 

فاتحركت بسرعه لغرفة المراقبه اللى جنبها ودى  بتسجل كل حاجه في غرفة الملاحظه بدقه.

اول ما دخلت وبصت على الشاشات ودورت وشها بسرعه لانها شافت راجل عارى.

فانتبه لها الاستاذ طاهر وقال: بتعملى هنا ايه يا صفيه ارجعى على شغلك.

صفيه وهى بتبص الناحية التانيه: هو الكلام بجد يا دكتور طاهر.احنا مسكنا انسان 

طاهر: ايوه انسان اسم وصفه تشريحية لكنه حيوان في كل تصرفاته 

صفيه: انا عايزه ابدأ ابحاثى معاه وبعدين ليه هو بيصرخ وبيعوى بالصورة دى

طاهر: هو من أول ما فاق وهو بالعنف الشديد ده وعمال يأذى نفسه ويأذى الأخرين فاضطرينا نجيب له قميص من اللى بيلبسوه المرضى النفسيين عشان نحاول نسيطر عليه وعشان ما يأذيش نفسه.واهو ثلاثه من العلماء بتحاول معاه ومش قادره تسيطر عليه كلهم انضربوا منه واتعضوا كمان.فياريت ترجعى لمكتبك لان انتى مش هينفع تتعاملى معاه

صفيه: بس ده الحاله بتاعتى

طاهر: وليكن لكنه خطر وانا مش هسمح لك انك تعرضى نفسك للخطر فارجعى على مكتبك لو سمحتى.

صفيه: ماشى حضرتك عندك حق يا دكتور انا مش لازم اعرض نفسى للخطر حضرتك صح

دكتور طاهر:صفيه طرقتك في الكلام مش عجبانى انتى ناويه على إيه

صفيه: ولا حاجه يا دكتور ده انا مطيعه وبسمع الكلام عن اذنك.

واول ما خرجت اتجهت لغرفة الملاحظه وبحركه متهوره فتحت الباب ودخلت جوه كان العلماء الثلاثه بيربطوا القميص بقوه وهم بيحاولوا يشلوا حركته.

رفعت صفيه عينيها وشافت الوحش ده وفجأة دارت الدنيا بها وفقدت وعيها.

قاطعها القاضي: بتقولى اغمى عليك لما شفتى الديب! طيب ليه؟

صفيه: اول مره شفت الديب قلبى ارتعش.

القاضي: قلبك ارتعش.اسلوب غريب اول مره اسمعه يعنى إيه وضحى؟

صفيه: قلبى ارتعش يعنى اتنفض يعنى اتضاعفت دقات قلبى لدرجه ان جسمى ماستحملش فحسيت ببروده في اطرافى وصعوبة في التنفس وانهار جسمى كله كل ده في اقل من ٥ثوانى يا حضرة القاضي انا قلبي ارتعش بجد.

رد واحد من الموجودين: اكيد ده حب من أول عضه.

فانفجرت القاعة بالضحك 

القاضي: باااااس الهدوء لو سمحتوا.مين اللى قال حب من أول عضه 

فشاور الكل على شخص بينهم

الرجل: انا اقصد بس....

القاضي: حبس لمدة ٢٤ساعه بتهمة الإساءة إلى المحكمه.(( وفعلا اخد الضابط الرجل لتنفيذ الحكم ويتحبس يوم)) 

القاضي: فيه حد تانى عايز يعلق بكلمه 

الكل حط ايده على فمه وهزوا رأسهم بلأ

القاضي: كملى يا صفيه

صفيه: انتبه الموجودين بى من وقعتى في الارض ودخل الدكتور طاهر اللى كان مراقبنى في غرفة المراقبه والكل نادى: الحق يا دكتور مهاب شوف مراتك 

كان الدكتور مهاب من ضمن العلماء اللى فى الغرفه فجرى بسرعه وشال صفيه واخدها غرفة المراقبه وبدأ يفوقها

مهاب: فوقى يا صفيه.مالك جسمك ساقع كده ليه ؟ 

بدات صفيه تفوق وبعدها قالت بصوت مهزوز مرتعش: م...مين ..اللى جوه... ده....يا مهاب

مهاب: انتى شفتى الديب وبعدين شكله مش بيخوف اوى.صح انتى ازاى يا مجنونه تخشى جوه ده ممكن يعضك ده بهدلنا كلنا  وعضته قويه جدا 

صفيه: مين اللى جوه يا مهاب 

مهاب: مالك يا صفيه بقولك الديب

صفيه بدموع: انا عايزه اشوفه يا مهاب انا عايزه اشوفه

مهاب: مالك يا صفيه انتى غريبه اوى كده ليه وبعدين أهو عندك على الشاشات اتفرجى عليه زى مانتى عايزه

صفيه ببكا ودموع: لأ يا مهاب انا مش عايزه اشوفه على الشاشة انا عايزه اشوفه بجد ابقى معاه اشوفه وجه لوجه 

مهاب: طبعا لأ ده خطر عليكى وبعدين احنا بنتعامل معاه كحيوان مفترس وبناخد احتياطنا 

صفيه: عشان خاطري ابوس ايدك لو ليا غلاوه في قلبك دخلنى له

مهاب: انتى ليه مصره انك تدخلى عنده

صفيه: عايزه اشوفه عشان خاطر عايزه اشوفه.

مهاب: ماشى بس ليه

صفيه: ادخل بس الاول وبعدها هاقولك ليه

مسكها مهاب وسندها ودخلوا غرفه الملاحظه كان الديب جالس على الارض متكتف بالقميص لكنه كان بيعوى وبينبح بصوت عالى

بصت له صفيه وعيونها مليانه بالدموع 

القاضي: ليه يا صفيه شفتى في الديب ايه خلاكى بالحاله دى

صفيه بصوت مهزوز: شفت عيون أمى

القاضي: نعم بتقولى إيه

صفيه: شفت عيون امى ووش شوقي 

القاضي: مين شوقي ده كمان 

رد عليه والد صفيه: شوقى ده ابنى اللى اخده السيل.كان شاب عنده ١٨يملى العين ويفرح القلب.

القاضي: قاصدك انك الديب يبقى .

صفيه: اخويا الديب يبقى اخويا.

&&&&&&&&&&&&&&&&

يمكن تقولوا مستحيل ومش منطقى الأحداث دى بس هقول لكم جايز والأجزاء الجايه هتفسر لكم سر الديب وسر الحكايه.

مستنيه اسمع تعليقاتكم وأعرف رايكم في القصه وهل حد قرأ قصه او روايه زى دى 

مع خالص تحياتي للجميع وشكرا حياة محمد


تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا






تعليقات

التنقل السريع