رواية كبير العيله الفصل الثانى 2 بقلم اسراء عصر (حصريه في مدونة قصر الروايات)
رواية كبير العيله الفصل الثانى 2 بقلم اسراء عصر (حصريه في مدونة قصر الروايات)
في قصر العزايزه .. دخل سليم الي المندره ( مضيفه) ومعه ابن عمه واليد وعز ابن واليد .
واليد ابن عم سليم واحمد ساكنين مع بعض في قصر العيله عمره ٤٧ سنه متزوج من بنت عمه اخت سليم طيب القلب يحب عيلته جدا
عز ابن واليد مرح جدا عمره ٢٢ سنه يحب سليم جدا في السنه الثالثه كليه هندسه قصير ورفيع بشرته بيضه وعيونه زرقاء ورثهم من والدته وشعر بني ناعم ولحيه خفيفه
نعمه زوجة واليد واخت سليم عمرها ٤٠سنه
زينه اخر العنقود اخت سليم طيبة القلب بريئه جدا وعفويه
عمرها ٢٤سنه اخر سنه كليه تجاره انجلش بشرتها قمحيه وعيون بنيه برموش كثيفه وطويله وشعر اسود كيرلي وقصيره
صباح والدة سليم ست حكيمه كلمتها تمشي علي الكل تحب اولادها واحفادها جدا متحبش حد يخبي عاليها حاجه
اميره بنت عم سليم واخت واليد تعشق سليم جدا ذات جسد ممشوق مكتوب كتابها علي سليم وعندما عملوا العرس انقلب من فرح الي حزن مع الاحداث راح نعرف عمرها ٤١ سنه بعيون بنيه وشعر اسود حرير وبشره بيضاء
دي اهم الشخصيات
تجتمع العيله في المندره تتحدث صباح جولي يا ولدي عملت ايه عشان تاخد بتار اخوك.
متجلجيش يا ما وحياة الخلج الخلج ان مش هسيب بتار اخوي وانا عارف نفسي بجولك ايه..
يا كبير يا جناب العمده ..
مالك يا واكل ناسك في ايه عاد .
في واحده يا كبير بره بتجول عايزه تجابل حضرة جنابك
معرفش مين دي يا غفير الغبره انت
لا جنابك بس باين عاليها من البندر .
خرج سليم ومعه كل العيله لكي يعرفوا مين دي ال من البندر
عندما دلف سليم وجد فتاه في غايه من الجمال كانت ترتدي فستان قبل الركبه بالون الاسود وتترك خصلات شعرها البني الطويل الناعم بحريه وكان والد صغير يجلس علي فخزي ست عجوز
انتبهت عاليا عندما وجدت واحد واقف قدلمها فوقفت علي الفور عندما علمت انه هو سليم القت نظره الي باقي العيله ثم نظرت الي سليم ..وهي تقول انا عاليا الشافعي وريثة ادهم الشافعي اكيد بتعرفوا.
اهلا وسهلا اتفضليلو جايه عشان الشغل ف اا
انا مش جايه عشان الشغل انا جايه اعرفكم علي نفسي وعلي حفيدكم ..ماذا ماذا تقول هذه الفتاه عن اي حفيد تتحدث
ظلت عاليا تحدق في وجوه الاخرين وهي تري ردات فعلهم
انا عاليا الشافعي ومرات احمد العزايزي انكم .
سكوت تام وكان الخبر نزل ك صاعقه علي وجوه الاخرين اول من تحدث سليم مرات مين وابن مين يا واكله ناسك انت ..لو سمحت يا استاذ سليم انا مسمحلكش انا مكنتش عايزه اجي هنا بس دي وصية احمد انكم لازم تعرفوا انه كان متزوج وعنده ابن ..اخدت نفسها بسبب انفعاله وبعدين انا جيت زي ما هو طلب واستاذ عزت كمان اسبوع وراح يجي عشان وصية احمد لازم تتفتح في وجودي انا وانت غير كدا انا مش عايزه اعرف حد
تقدمت صباح منها وعيونها تطلع منها الشرر قبضت علي ايد عاليا بجي انت يا مخبوله انت جايه تتبلي علي ولدي وتقولي انك مراته ها لا يا بنت البندر وبعدين ولدي ازاي يجوز واحده مايعه زيك لا ومن ورا اهله كمان .
لم تتحمل عاليل اهانتهم اكتر قالت باندفاع بقولك ايه يا ست انت انا حبيت احمد وهو كمان حبني كان يجي علي حضني انا لما يكون تعبان مخنوق انا كنت بحس بيه كنتوا فين انتو لما يجي وهو خايف وعلي تول قلقان ان في ناس عايزه تقتلوا ها كنتوا فين انا انا الكنت معاه وجايه دلوقتي تقولي ان مايعه وكدابه يا شيخه راعي شيبتك وعلي العموم انا عملت باصلي وماشيه اخدت ابنها من عزه يالا يا دادا انا لو اعرف انه راح يحصل كدا مكنتش جيت ابدا .
استني عندك..تقدم سليم ووقف خلفها تماما وهو ينظر اليها بغموض لكن فاق بسرعه لكي لا ينتبه عليه احد .
التفتت اليه وهي ترمقه بتحدي رفع حاجبه من نظراتها
مش انت بتقولي انك مرت احمد ودا ابنه ..ايوه قالتها بتحدي ..تقدم خطوه اليها ونفاسه تضرب وجهها ثم مد يديه واخد زين من بين يديها دب الزعر اليها عندما اخد زين منها هات ابني بقولك هات ابني يا متخلف انت..شششش مش عايز اسمع صوتك ثم هدر فيها وبعدين صوتك ميعلاش تاني انت فاهمه .
لوهله خافت منه لكنها ابت ان تظهر ضعفها وقالت بتحدي لا مش سامعه وبقولك هات ابني. نظر اليها ابنك هتاخديه بس انا هاخدهعشلن اعمل تحليل DNA عشان اتأكد
هه تمام يالا وبعد ما تتاكد راح اخد ابني وامشي من هنا ثم اخدت منه زين وهي تنظر الي العيبه بتحدي يالا يا دادا خالينا نروح علي اي فندق نبات فيه الليله ..وتروحوا فندق ليه وبيت زوجك وابو ابنك موجود زي ما انت بتقولي
نظرت اليه عاليا بكره وتحدي ايوه زوجي وابو ابني بس انا مش راح اقعد هنا ولا دقيقه و ب بجولك ايه عاد احنا انهارده المرحوم دافنينه ومحدش يعرف انه كان متجوز اقعدي هنا في الجناح الجبلي لغايه ما نعمب تحاليل ..تمان
بت يا سعديه ..ايوه يا سيدي
خدي ست هانم هي وابنها وضيفتها علي الجناح الجبلي وشوفي طلباتهم .
ظل جمع من في المنزل يحدق فيها وهم مصدومين واا
نهاية الفصل
انتظروني في احداث ناااار🔥
بقلم اسراء عصر
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا