رواية ألم الحب الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم إبراهيم (جديده وحصريه وكامله فى مدونة قصر الروايات)
رواية ألم الحب الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم إبراهيم (جديده وحصريه وكامله فى مدونة قصر الروايات)
البارت(١١)
حل يوم جديد. مليئ بالمفاجات فالبعض اخذ قرار بالبعد والاخر بالاقتراب فماذا يخبي لهم القدر وهل ستقدر ميرا علي كسر هذا الحاجز ام لا
كانت ميرا تنام بعمق بعد ليله صعبه قضتها في البكاء ازعجها رنين هاتفها المتواصل فتنهدت بضيق واجابت
ميرا بنعاس.. الو
جنا بغضب... والله العظيم حيوان اللي شيلك تليفون
ميرا.. عوزه ايه يا بت علي الصبح
جنا ... ميرا قلبي اللي عنده دم احسن من اللي عنده فلوس اخلصي يا زفته بقالي ساعه مستنياكي
ميرا.. هي الساعه كام
جنا.. تسعه ونص يختي
ميرا بفزع.. يا نهار اسود هنطرد واسر اصلا مش طايقني لوحده
جنا.. طب يلا بسرعه ربنا يستر
اغلقت ميرا الهاتف وذهبت لتجهز بسرعه وبعد الانتهاء نزلت لاسفل وجدت الجميع يجلس علي مائده الطعام للافطار
ميرا.. صباح الخير
الجميع.. صباح النور
سميه.. بلا يا حبيبتي اقعدي كلي
ميرا.. معلش يا مانا اتاخرت لازم امشي اسر كده هيطردني
مروان باستغراب.. اسر هيطردك ازاي
ميرا.. اصل انا مطلوب مني تدريب في الجامعه وقدمت في شركه اسر والنهارده اول يوم
ادم.. طب وليه تتعبي اسر معاكي كنتي قوليلي وهشوفلك شركه تانيه
ميرا.. اللي حصل بقي صحيح هو الشيطان فين
امجد.. شيطان مين
ميرا ... اخوك هيكون مين يعني
ضحك الجميع علي كلامها وفجاه ثمت الجميع فنظرت لهم ميرا بتوتر
ميرا.. ورايا صح
اومات رؤي لها براسها دليل علي صحه كلامها فاغمضت عينها بتوتر والتفتت وجدت اسر يقف ويضع يده في جيبه ببرود
ميرا .. ايه دا انت هنا يا راجل
اسر ببرود.. شوفتي بقي
ميرا.. احم ها انا اتاخرت همشي وذهبت مسرعه تحت انظار اسر وضحك الجميع علي جنانها
سميه..اسر حبيبي يلا اقعد افطر
اسر.. معلش يا ماما اتاخرت لازم امشي يلا يا امجد
امجد وهو يقف.. يلا
وذهب اسر وبصحبته امجد للشركه واستاذنت سميه لتجهيز الغداء وذهبت. رؤي لتساعدها وظل مروان وادم يجلسان ويتناولان القهوه
مروان.. هو اسر متكلمش معاك لسا
ادم.. لا لسا
مروان.. خلاص لما يجي نحدد المعاد الكناسب للخطوبه
ادم.. بس انا حاسس بحاجه غريبه بينهم
مروان باستغراب.. ايه
ادم.. مش ملاحظ ان اللتنين ناقر ونقير
مروان بابتسامه.. هههههه هو انت نسيت ولا ايه انت وسميه كنتو اكتر من كده
ادم بضحكه.. هههههه وانت وخديجه برضو
مروان بحزن.. ربنا يرحمها
شعر ادم بحزن صديقه فوضع يده علي كتفه ليقويه فابتسم له مروان
ادم.. يلا انا هروح للشركه
مروان.. تمام وانا في شويه حجات عاوز اعملها همشي معاك
ادم.. تمام
وذهبت كل من مروان وادم لوجهته
########
كانت جنا تقف بغضب تنتظر ميرا
جنا بغضب ... والله لهوريكي يا كلب البحر بسببك بقالي ساعه واقفه
قطع حديثها صوت هاتفها فالتقطته وجدته معتز فابتسمت بحب واجابت
جنا.. الو
معتز.. احلي الو في الدنيا كلها
جنا بخجل.. عامل ايه
معتز بحب.. وحشتيني
جنا .. احم وانت كمان
معتز بضحكه... ههههههه هارف هتلاقيكي طمطمايه دلوقتي المهم بتعملي ايه
جنا.. راحه الشركه اللي قلتلك هتدرب فيها
معتز بتذكر.. قلتلي اسمها ايه
جنا.. الشافعي
معتز بفرحه.. شركه الشافعي بجد
جنا.. ايوه
معتز.. اممم اذا كان كده في مفجاه هتفرحك
جنا بسعاده. قول قول
معتز.. وهتبقي مفجاه ازاي يا ذكيه يلا هقفل اتاخرت علي الشغل بااي
جنا بحب.. باااي واعلقت الهاتف وتنهدت بحب ولكن ازعجها صوت السياره فنظرت وجدتها ميرا فاتجهت اليها بغضب وجلست في السياره دون كلمه
ميرا... ايه يا ستي البوز دا علي الصبح
جنا بغضب.. وليكي عين تتكلمي
ميرا.. معلش بقي يا جنجون غصب عني
جنا.. لا برضو
فاقتربت منها ميرا وظلت تزغزغها حتي ضحكت جنا
جنا.. ههههه خلاص خلاص مسمحاكي
ميرا.. ايوه كده ناس متجيش الا بالزغزغه
جنا بضحكه.. هههههه طب يلا يختي عشان شكلنا هنطرد
ميرا بغرور....ليه هو احنا اي حد دا انا ميرا
جنا.. ههههههه مهو يا خوفي من ميرا دي
ضحكت ميرا علي صديقتها ثم قادت سيارتها للذهاب للشركه
################
كانت تجلس في الغرفه بمفردها وتمسك هاتفها وتنظر له بحب
الفتاه.. صدقنئ عارفه انك مش ليا يا اسر بس غصب عني حبيتك اوووي ازاي وفين معرفش
ثم ظلت تقلب في الصور وهي تنظر لها بحب
########
وصلت ميرا امام الشركه وركنت سيارتها ودخلت بصحبه جنا وبينما هي تخرج هاتفها من الحقيبه انتبهت علي صريخ صديقتها
جنا بفرحه. معتز وذهب بسرعه اليه
نظرت ميرا لمعتز باستغراب وذهبت والقت عليه السلام
مبرا.. ازيك يا معتز
معتز.. الحمد لله
جنا.. بتعمل ايه هنا
مغتز بحب.. هشتغل هنا
جنا بفرحه.... بجد يا معتز
معتز. ايوه الفرع بتاعي نقلني هنا هي دي المفجاه ايه رايك
جنا بحب.. احلي مفجاه في الدنيا كلها
ميرا.. ايوه بقي يسهلو طب ما تراعو شعور السنجوله اللي قدامكم دي
ضحك الجميع علي كلامها بشده وفي هذه اللحظه دخل اسر وامجد للشركه ووجد ميرا تقف مع شاب وتصحك فغضب بشده وذهب اليها
اسر بغضب.. ميرااا
التفتت اليه ميرا وخافت عندما وجدت ملامحه غاضبه فهي لم تفعل له شي
ميرا بتوتر.. ايوه يا اسر بيه
اسر... علي مكتبي انتي والانسه جنا يلااا
قطع كلامهم متعز وهو يمد يده للسلام لاسر
معتز.. ازي حضرتك يا اسر بيه انا معتز اتنقلت من الفرع الاساسي لهنا
نظر له اسر ببرود وقال.. تمام اتفضل مع امجد هيوريك شغلك
اوما له معتز وذهب بصحبه امجد وبعد رحيلهم كان اسر ينظر لميرا بغضب قكيف تتحرا وتقف مع هذا الشخص وتركهم وذهب لمكتبه تحت نظرات ميىا المستغربه
جنا.. ماله دا
ميرا.. ربنا يستر يلا نروح ليه دا شراني وممكن يرفدنا
جنا.. هههههه اه لو سمعك يلا يختي
وذهبت الفتاتان للمكتب ودقت ميرا الباب واذن لهم اسر ودخلت ميرا وتبعتها جنا للمكتب وكان اسر يجلس علي مكتبه
ميرا... احم اسر بيه
رفع اسر عينه ببرود لها ثم قال.. حضرتك هتشتغلي سكرتيرتي الخاصه وانسه جنا هتروح لمستر علي هيعرفك مكان شغلك
ميرا بصدمه.. سكرتيرتك لا انا عوزه اشتغل مع جنا
اسر .. اظن سمعتيني كويس صح يلا علي مكتبك
ميرا.. بس
جنا... يلا يا ميرا واخذت يدها وخرجت من المكتب وظلت ميرا منصدمه ثم قالت بغضب.. وانا مش عوزه اكون سكرتيره حد هو انا طيقاه
جنا.. معلش يا ميرا خلي التدريب يخلص يلا روحي علي مكتبك وانا همشي اروح لمستر علب باي
ميرا .. باي وذهبت جنا وجلست ميرا علي مكتبها بحنق
ميرا لنفسها.. ايه يا ميرا مش دا اللي قلتي هتسعدبه وتقفي جنبه مالك مش حابه تشتغلي جنبه ليه ولكنها اكملت بغضب. بس هو مستفز وبيستفزني كتير اه صعبان عليا بعد اللي سمعته بس هيفضل مستفز وشيطان هي بقي
قطع حديثها رن الهاتف بجانبها فالتقطت الهاتف واجابت
ميرا.. الو
اسر.. لو خلصتي كلام مع نفسك ممكن سيادتك تشرفيني عشان تبداي شغل
ميرا بصدمه... ها
ولكنها لم تستمع لرد فقد اغلق الهاتف فظلت تنظر حولها انه يراقبها ولكن كيف ثم ذهبت ودقت الباب واذن لها اسر بالدخول
ميرا.. افندم
اسر وهو يلقي لها العديد من الملفات.. الملفات دي تدرس كويس وتترجم وكمان تتنسخ
ميرا.. بس دول كتير اووي
نظر لها اسر ببرود وقال.. وتعمليلي قهوه يلا
ميرا بغضب.. نعم قهوه ايه اللي اعملها
اقترب منها اسر ببطي فرجعت ميرا للخلف ولكن اسر ظل يقترب وميرا ترجع حتي اصتدم ظهرها بالباب فنظرت له بتوتر
اسر... اظن من الافضل تسمعي الكلام صح ولسانك الطويل دا يتقصر في نعم وحاضر وبس مفهوم
ميىا بتوتر.. حاضر
ابتعد اسر وهو يبتسم بجانب فمه وقال... تمام يلا حضري القهوه
خرجت ميرا بسرعه وهي تشعر بان قلبها ينبض بسرعه فوضعت يدها علي قلبها وقالت.. اهدي بقي وتنهدت بغضب واردفت.. شكل ايامي فل هنا وذهبت لتعد القهوه.....
#
البارت(١٢)
كانت ميرا تصنع القهوه وهي تتحدث مع نفسها بغضب
ميرا بغضب.. هو فاكر اني شغاله عنده قال ايه ميرا اعملي قهوه ميرا زفتي زفت علي دماغه اعاااا مغرور اووي ولكنها انتبهت علي صوت ضحك خلفها فالتفتتت بتوتر ظنا منها انه اسر ولكنه تجدته امجد فتنهد براحه
ميرا. احم
امجد. ههههه اسف اسف بس مش قادر امنع نفسي من الضحك اسر لوسمعك هتتنفخي هههههههه
ميرا بثقه.. ميقدرش يعمل حاجه معايا
امجد.. اممم واثقه اووي صح
ميرا وهي تلتفت وتكمل اعداد القهوه.. ايوه طبعا
امجد بتوتر.. اسر انت جيت ازاي
بمجرد ان استمعت لاسمه التفتت بسرعه ولكنها وحدت امجد يضحك بشده واسر غير موجود
امجد بضحكه.. ههههههههه باين انك مش خايفه صح
نظرت له ميرا بحنق طفولي ثم اكملت صنع القهوه واخذتها وجاءت لتذهب ولكن وقف امامها امجد
امجد.. متزعليش بهزر
ميرا بابتسامه.. لا عادي
امجد.. انا امجد اخو اسر اكيد عرفاني
ميرا.. ايوه اتشرفت بمعرفتك
امجد.. ايه اتشرفت دي هو انا غريب تقدري تعتبريني اخوكي الصغير
ميرا بابتسامه.. اكيد يلا بعد اذنك هروح اودي القوه بدل ما يتحول وذهبت بسرعه ووقف امجد يصحك علي جنونها
امجد.. هههههههه والله شكلها دي اللي هتوقعك يا اسر ثم ذهب لمكتبه ليباشر عمله
ذهبت ميرا لاسر ودقت الباب ودخلت حينما سمح لها بالدخول راته يجلس منهمك في عمله فذهبت امامه بتوتر وقامت بوضع القهوه امامه والتفتت لتذهب ولكن اوقفها صوته
اسر بهدوء.. اظن ماذنتش ليكي عشان تمشي
ميرا.. في حاجه تانيه مطلوبه
امسك اسر الفنجان وارتشف منه القليل وحقا اعجبه بشده ولكنه لم يشكر ميرا فرفع نظره لها وتطلع اليها لعده ثواني وقال.. روحي لشغلك
فتحت ميرا فمهما من الصدمه انه يقصد ان يستفزها هي كانت ذاهبه لتكمل العمل ولكنه اوقفها ثم يقول لها اذهبي ولم يشكرها حتي علي القهوه فنظرت له بغضب وخرجت سريعا صافحه الباب ورائها
اما احمد فظل يجلس علي مكتبه ويرتشف القهوه باستمتاع ويبتسم علي غضبها ثم اكمل عمله
في الخارجكانت ميرا تمسك بالملفات وتجلس علي مكتبها بغضب من هذا المتعجرف فتنهدت بضيف ثم بدات العمل وبعد مرور عده ساعات شعرت بالتعب حقا فارجعت راسها للوراء واغمضت عينيها ولكنها شعرت بان احد يقف امامها ففتحت عينيها وجدته اسر فوقفت بسرعه
ميرا بتوتر.. حضرتك عاوز حاجه
اسر.. اممم مظنش ان دا مكان نوم دا مكان عمل بس
ميرا تضغط علي اسنانها... انا بس كنت برتاح شويه
اسر.. دي استراحه الغدا يلا انزلي الكافيه كلي
ميرا.. لا هكنل شغل نش عاوزه اكل
نظر لها اسر ببرودوقال.. انتي حره ثم ذهب من امامها ونظرت له حور بغضب ثم جلست لتكمل عملها وبعد مده قصيره انتبهت علي صوت هاتفها فوجدتها جنا
ميرا.. ايوه يا جنا
جنا.. فينك با بنتي مش تحت ليه ظي استراحه غدا
ميرا.. لا مش جعانه هكمل شغل
جنا .. طب اجبلك اكل
ميرا..لا يا حبيبتي مليش نفس يلا هقفل عشان اكمل شغل
جنا.. اوك باي
اغلق ميرا الهاتف وبدات في العمل وبعد مرور نص ساعه وجدت اسر ياتي ويضع حقيبه امامها ولم يتكلم ودخل لمكتبه بدون كلمه
ميرا وهي تمسك الحقيبه وتقول باستغراب.. هو في ايه
وقامت بفتح الحقيبه فوجدت بها طعام فابتسمت بسعاده ونظرت باتجاه الباب بحب وبدات في تناول الطعام
في الداخل كان اسر يراقب ميرا وهي تاكل ويبتسم لا يعلم لماذا لم يستطع تركها بدون طعام فتنهد وقال.. مش باين انك بتبعد يا اسر مش باين
وجلس علي مكتبه ليكمل عمله...
انتهي دوام الشركه فوقفت ميرا من علي الكرسي بتعب فحقا تعبت ونظرت لباب المكتب فلم تجد اسر يخرج فقررت الدخول للاستاذان للذهاب فطرقت الباب
اسر.. ادخل
دخلت ميرا ووقفت امام المكتب وقالت..اقدر امشي
اسر.. خلصتي الملفات
ميرا.. لا لسا
اسر.. تمام روحي كملي
ميرا بصدمه.. بس الدوام خلص
نظر اسر لها ببرود وقال.. انا المدير هنا وقلت روحي كملي شغلك
نظرت له ميرا بغضب وتمنت لو استطاعت ان تنقض عليه وتبرحه ضربا فتوعدت له ثم ذهب من امامه وجلست علي مكتبها
ميرا.. اعاااا هتشل ماشي يا اسر ماشي
ثم بدات في العمل تحت نظرات اسر المستمتعه
اسر.. اممم ولسا يا ميرا وابتسم بجانب فمه واكمل العمل
حل الليل ومازالت ميرا تعمل واصبحت الشركه خاليه الل من اسر وميرا فقد رحلت جنا بعدما اخبرتها ميرا بانها لديها عمل وستظل فرحلت بصحبه معتز وبقيت ميرا تتابع عملها
ارجعت ميرا راسها للخلف بتعب ونظرت للساعه وجدتها الثامنه فقررت الذهاب لاسر لتتكلم معه فقد تاخر الوقت
دقت علي الباب واذن لها اسر بالدخول فدخلت ميرا ورفع اسر راسه لها ونظر لها وقال.. نعم
ميرا.. الوقت اتاخر وكده ماما هتقلق لازم امشي
اسر.. تمام يلا بينا
ميرا.. انا معايا عربيتي همشي
اسر ببرود.. انا اتصلت علي والدك وطمنته انك معايا وهوصلك يلا من غير كلام
ميرا.. بس انا معايا عربيتي هروح بيها عادي
وقف اسر ونظر لها ببرود وتقدم منها ولكن فجاه قطع الكهرباء فتفجا بميرا تحضنه وقف بصدمه من رده فعلها ويده معلقه بالهواء وانتبه علي كلامها
ميرا برعب.. والنبي يا اسر خليهم يرجعو النور انا خايغه والنبي ثم بدات في البكاء
ضمها اسر بقوه ليهدئها وبعد مده عادت الكعرباء وهم لايزالون علي وضعهم هذا فانتبهت حور وحاولت الابتعاد ولكن اسر كان متمسك بها بشده فرفعت عينهيها له
ميرا.. احم ممكن تسبني
لم ينتبه اسر لكلامها ولكنه كان ينظر لوجها اااة سبحان من خلفك عيناها ووجها الاحمر اثر البكاء جعلها فاتنه لم يشعر بنفسه الا وهو يقترب منها بشده وهو ينظر لشفتيها فنظرت له ميرا برعب ووصعت يدها علي فمها فادرك اسر نفسه وابتعد بسرعه
اسر.. احم متخافيش النو جه يلا بينا
لم تستطع ميرا الكلام من شده الخجل واومات براسها له فرحل اسر وتبعته هي وركبت بجانبه السياره
طول الطريق كان الصمت يحتل المكان ولم يتكلم احد منهم ولكن اسر كان يخطف نظرات منها ويستمتع بخجلها وعندما وصلو ذهبت ميرا بسرعه للداخل فابتسم اسر عليها ثم تبعها للداخل فوجد والده يجلس وبجانبه عمه ادم وسميه ورؤي يجلسان بجانب بعض
اسر.. السلام عليكم
الجميع.. وعليكم السلام
مروان.. اتاخرت كده ليه يا اسر
اسر.. معلش يا بابا كان في شغل كتير
سميه.. طب يا حبيبي يلا اطلع غير هدومك وانزل عشان تاكل انت وميرا
اسر.. حاضر
وصعد اسر وقام بابدال ملابسه ونزل لاسفل فوجد ميرا تجلس علي المائده بهدوء وعندما نظرت اليه اخفضت وجها بخجل فجلس امامها وبدا بتناول الطعام
كانت ميرا تاكل ووجها احمر للغايه فما زالت تتذكر احتضان اسر لها واقترابه الشديد منها فاغمضت عينيها بخحل عندما تذكرت هذا وانه احم كان سيقبلها
نظر اسر لها ووجدها تغلق عينيها فابتسم واكمل تناول طعامه وبعد الانتهاء جلس الجميع لتناول القهوه وانظم لهم امجد
مروان.. اظن كده الكل متجمع خلونا نتفق بقي علي الخطوبه
نظرت ميرا له بصدمه ثم نظرت لاسر بسرعه وجدته ينظر لوالده فجاءت لتتحدث ولكن سبقها اسر وقال... الوقت اللي تحبوه
نظرت له ميرا بصدمه شديده ماذا اليس من المفترض انه يرفضها وانه هنا من اجل الرفض ماذا يقول
وقفت بغضب ادهش الجميع وجاءت لتتحدث ولكن قاطعها اسر وهو يقول.. معلش يا عمي مممن اتكلم انا وميرا شويه
ادم.. اتفضل يبني
امسك ادم يد ميرا واخذها للشرفه ليتكلم معها
كان امجد يتابع رؤي بعينه ثم ذهب وجلس بجانبها وقال.. عقبالك
رؤي ببرود.. شكرا
امجد.. اممم ومفيش عقبالك انت كمان
رؤي.. عقبالك يا سبدي ها كده كويس
امجد بشقاوه.. كويس اووي وقريب اووي اووي كمان ونظر لها وغمز
فخجلت رؤي واستاذنت للذهاب لغرفتها وظل امجد يتابعها بنظراته فحقا هذه الفتاه سرقت قلبه
في الشرفه فبعد ان ترك اسر يد ميرا واوقفها امامه انفحرت به بغضب
ميرا.. انت ازاي توافق علي اللي بيقولوه دا انت مرفضتش ليه انت اصلا جاي عشان ترفض انت ازاي توافق انت ليه جبان
اسر بحده.. اسكتي فنظرت له حور بغضب فاكمل هو بهدوء.. متفكريش اني دايب في جمالك بس مقدمناش الا حل واحد عشان نرضي الكل
حور باستغراب.. حل ايه
اسر......
#
البارت(١٣)
ميرا. حل ايه
اسر.. بصي انا مش. عوزك ولا انتي عوزاني صح
ميرا بوجع حاولت اخفاءه... صح
كان اسر ينظر لها بشده ينتظر اجابتها بلهفه ولكن اجابتها لا يعلم لماذا تالم قلبه ولكنه رسم البرود وقال..
اسر.. تمام كده وحاليا احنا مجبورين نبقي سوا عشان اهلك ووالدي محدش يضايق فاحنا هنتخطب فتره وبعد كده نقول مش متوافقين ونسيب بعض
ميرا ببرود. تمام يلا ندخل
دخل اسر وميرا ووجدو الجميع بانتظارهم فقال اسر..احم احنا اتفقنا ان الخطوبه اخر الاسبوع
نظرت له ميرا بصدمه .. بس وقبل ان تكمل كلامها نظر لها اسر نظره اسكتتها فانتبهت علي صوت والدتها
سميه... بس دا وقت قليل جدا يا اسر لسا تلات ايام بس
مروان.. مش مهم يا ام ميرا هنقدر نظبط كل حاجه ولا ايه رايك يا ادم
ادم.. والله اللي الولاد عوزينه
مروان.. تمام كده يبقي اخر الاسبوع الخطوبه وبكرا ينزلو يشترو الشبكه ها يا اسر
اسر... تمام
وانهال الجميع عليهم بالمباركه وذهب امجد واحتضن اسر وسميه احتضنت ابنتها بحب وكانت ميرا تنظر لاسر بعينين غامضه بمزيج من االم والحب والوجع واسر ينظر لها يحاول فهم تلك النظرات ...
صعد الجميع لغرفتهم وعند ميرا جلس علي فراشها بهدوء فجاءت اليها رؤي
رؤي.. عملتو ابه
ميرا.. الخطوبه اخر الاسبوع
صمتت رؤي فجاه وظلت تنظر لميرا طويلا ثم قالت.. مبروك زاحتضنت ميرا
ميرا... الله يبارك فيكي يلا عشان ننام
رؤي.. ماشي
حاولت ميرا النوم كثيرا ولكن لم تستطع فقررت ان تفرا روابه ولكن لم ترد ازعاج رؤي فقررت ان تخرج للشرفه وبالفعل خرجت للشرفه وامسكت روايه*احببتها في انتقامي"**
كانت ميرا تقرا بتمعن وتوقفت عند يارا وحبها لادم بعد كل ما فعله بها فتنهدت بحزن وحدثت نفسها... ليه الحب مؤلم كده ليه لما نحب لازم نتجرح يارا دي ذي بس علي الاقل ادم بيحب ويكابر انما اسر عند ذكره ابتسمت بسخريه ولكن سرعان ما انتفضت بسرعه عندما سمعت صوته
اسر.. بتعملي ايه
ميرا .... ايه يا عم خوفتني
اسر بسخريه.. ليه عفريت
ميرا.. تؤ تؤ عيب تشبه العفريت بيك هيزعل
ندر لخا اسر بغضب فاخرجت ميىا لسانها له ثم ذهب للداخل بسرعه وبمجرد دخولها ابتسم اسر علي جنونها فكان هو ايضا يحاول النوم ولكن لم يستطع وقرر ان يخرج للشرفه وعند خروجه وجدها تجلس وبيدها روايه ومندمجه جدا معها فظل ينظر لها ويتاملها لا يعلم لماءا قربها يضعفه ويدق قلبه هكذا...
################
حل الصباح سريعا وقلوب تحمل الالم واخري الحب واخري الحقد والحسد
استيقظت ميرا واستعدت بسرعه فوجدت الوقت باكرا فقررت الذهاب لتتمشي ثم تذهب للشركه وبعد مده ذهبت للشركه وكالعاده اخذت جنا في طريقها
في الشركه كانت ميرا تجلس علي المكتب تباشر عملها فوحدت اسر ياتي عليها بغضب فنظرت له باستغراب ولكنه وجدها يمسكها من يدها بقوه
اسر بغضب... انتي ازاي تنزلي من غير ما تعرفي حد وكمان انتي ناسيه اننا هنشتري الشبكه النهارده
ميرا بالم.. ايدي يا اسر
اسر.. انطقي
ميرا.. ايه وفيها ايه لما انزل الشغل انت ناسي ان دا تدريبي وعليه درجات انا صحيت ملقتش حد غرحت علي النيل اتمشيت وجيت هنا وعلي موضوع الشبكه بعد الشغل ايه هيحصل
ظل اسر ينظر لها بشده هو لا يعلم سبب غضبه منها ولكنه اعتاد علي رؤبتها صباحا ظل ينتظر قدومها علي الافطار وينظر للدرج ولكنه تفاجا من عدم وجودها فلم يدري بنفسه الا وهو يقود سيارته لهنا ..
ترك اسر يدها ومسح وجهه بقوه ثم دخل للمكتب دون كلمه
اما ميرا فادمعت عينها اثر ضغطه علي يدها فظلت تفرك يدها بالم وجلست علي مكتبها وهي تبكي ولكن وجدت شخص يعطيها منديل فرفعت عينيها وجدته اسر فابعدت وطها عنه فوجدته يمسح دموعها بيده
اسر بهدوء.. متزعلش ثم نظر ليدها وامسكها وقال.. بتوجعك
ميرا وهي تنظر له.. لا
ابتسم اير لها ثم رفع يدها وقبلها وتركها وذهب لمكتبه اما ميرا فظلت تنظر لاثر رحيله بصدمه فوجدت الهاتف يرن
ميرا بتوهان.. ايوه
اسر .. اممم دا وقت شغل مش سرحان يا قطه
ميراا. هاا
اسر.. ههههههه يلا يا ميرا علي شغلك واغلق الهاتف فظلت ميرا شارده ثم تمالك نفسها
ميرا .. الواد دا هيجنني عتده انفصال وربنا. ثم باشرت في اكمال عملها
وبعد مده حان وقت الغداء فقررت النزول ووجدت جنا ومعتز يجلسون معا
ميرا وهي تجلس..هاي يا شباب
الجميع.. هاي
جنا..ايه يا موزه اشمعنا نزلتي النهارده
ميرا.. بس يا بت لقوم اشد شعرك
معتز.. هههههه مسيطره يا ميرا
ميرا بثقه.. طبعا
نظرت لهم جنا بحنق طفولي وسرعان ما انفجرت في الضحك وتبعها ميرا ومعتز
كان اسر يدخل. للكافيه فوجد ميرا تصحك بشده ويجلس معها شاب فغضب بشده وابرزت عروقه من الغضب اراد الذهاب لها ليكسر عظامها ولكن اوقفه صوت امجد
امجد.. اسر استني
اسر بغضب... ايه
امجد... الورق دا ضروري توقع عليه
اسر... تمام تعال للمكتب ثم نظر لميرا وجدها لازالت تصحك وتتحدث مع ذلك الشاب فتوعد لها ثم رحل
انتهت ميرا من الغداء وذهب لمكتبها ومر الكثير من الوقت ولم يقم اسر باستدعائها فنظرت للباب باستغراب وقررت الدخول لتراه فدقت الباب واذن لها بالدخول
ميرا.. احم اسر بيه
اسر ببرود . نعم
ميرا.. اصل يعني احم اقصد انك مطلبتنيش من زمان فاستغربت
نظر لها اسر ببرود ثم وقف وذهب ووقف امامهافنظرت لن ميرت بتوتر
اسر.. امممم ودا همك او شغلك في حاجه
ميرا... ها لا بعد اذنك وجاءت لترحل وجدت اسر يمسك يدها
اسر بهدوء مميت... ميرا طول ما انتي علي اسم اسر الشافعي مش هسمحلك تتعاملي مع اي شاب
ميرا بهدوء.. ودا يخصك في ايه اظن حضرتك ناسي ان خطوبتنا مزيفه وليا حياتي وانت ليك حياتك وبكره هحب واتحب ويجي الشخص اللي يعوضني ثم سحبت يدها وقالت .. بعد اذنك ورحلت
اما اسر ظل مكاته يقف بغضب ماذا قالت يجي شخص ويحبها وتكون ليه مستحيل دا يموته قبل ما يخدها ميرا ليه هي حبيبته وبس عند هذه النقطه توقف بصدمه ماذا هل احبها ولكن هو قرر ان يبعدها كيف وقع في حبها اغمض عينيه بالم ثم ذهب علي مكتبه حائر فقرر محادقه صديقه
اسر بتعب.. الو
احمد.. اسر عامل ايه وحشني يا راجل
اسر.. مش بخير يا احمد
احمد.. في ايه يا اسر
قص عليه اسر كل شب ثم تنهد بتعب واغمض عينه
احمد بهدوء.. اسر انت بتحب ميرا ودي حقيقه بلاش الماضي ياثر فيك سما مكنتش تستاهلك ولا تستاهل حبك ميرا مختلفه ذي ما قلت بلاش تضيعها منك يا اسر انسي اللي فات
اسر بوجع.. مش قادر يا احمد مش قادر انا حاولت محبهاش بس حبيتها بس مقدرش اعترف بدا مقدرش هتجرحني ذيها اكيد
احمد.. اسر مش كل البنات ذي بعض كفايا يا صحبي وجع وابدا صفحه جديده معاها واعترف بحبك ليها وعيش مبسوط بلاش تخلي الماضي يبوظ مستقبلك
اسر بتردد يعني انت شايف اني اعترف بحبي
احمد بابتسامه.. ايوه
شكر اسر احمد كثيرا وقرر ان يعترف بحبه لميرا ويتخطي الماضي نعم هو احبها احب جنونها وطفولتها عصبيتها احب كل شي بها.....
###############
انتهي دوام العمل بسرعه فقفز اسر من علي مكتبه بنشاط واخد سترته وذهب بسرعه ولكنه وجد مكتب ميرا خالي اين ذهبت فقرر النزول لعله يجدها امام سيارتها فنزل بسرعه وسعاده ولمح ميرا من بعيد تبا انها تقف مع ذلك الشاب فنظر لها بغضب وحده ثم ذهب اليهم بغضب
كانت ميرا تودع معتز وجنا وانتبهت علي اسر ياتي بغضب فاتوترت بشده ولكن سرعان ما شهقت عندما وجدته امسك بيدها بشده واخذها ودفعها لسيارته وركب وقاد بسرعه.
ميرا بصدمه.. انت انت ازاي تعمل كده نزلني يا اسر
اسر بغضب.. اسكتي
ميرا بحده.. لا مش هسكت انت ازاي تعاملني كده انا مش جمويه عشان تشدني وراك وحرجتني قدام معتز و
عند ذكرها لاسم ذلك الشخص اوقف السياره بسرعه فخافت ميىا بشده ونظرت له وجدته يمسكها من كتفيها ويهزها بشده
اسر بغضب.. وهمك اووي سي معتز بتاعك دا ها انطقي ايه علاقتك بيه
ميرا بغضب.. ابعد ايدك عني وبعدين انت مالك ايه علاقتي بيه
اسر بحده.. بتحبيه يا ميرا
ميرا.. دا شي ميخصكش بحبه او لا دي حياتي
اير بجنون.. لا مش حياتك ومش هتحبي حد غيري ي ميرا انتي بتاعتي وبس انا اللي بحبك وبس
عند هذه الكلمه نظرت له ميرا بصدمه فاكمل هو بجنون.. ايوه بحبك بحبك من اول ما عيني وقعت عليكي ولعبك تحت المطر عيونك الي سحرتني عصبيتك وكسوفك اللي بحب اشوفهم ايوه بحبك يا ميرا بحبك .......
#
البارت(١٤)
كانت رؤي مروحه من الجامعه وفي الطريق العربيه وقفت فحاولت تشغلها تاني معرفتش فنزلت منها وفتحت المقدمه لقت دخان كتير
رؤي بغضب.. دا وقتك واخرجت هاتفها وقامت بالاتصال علي والدها ولكن لم يجب عليها فظلت مكانها تقف بحيره فسوف يحل الليل قريبا
كان امجد يقود سيارته وهو يستمع لاغنيه حماقي*
في جوه قلبي حاجه مستخبيه كل لما باجي اقولها فجاءه مش بقدر قدام عنيك بقف وبنسا ايه يتقال
ليه كل مره يجري فيها كده ليا ودي هيا كلمه وحده بس مش اكتر والكلمه دي عندي فيها راحه البال
حبييييتك يوم ما اتلقينا لما حكينا اول كلاااااااام
حبيييتك واحلف علي دا تسمع زياده دنا مش بنام
حبيييتك يوم ما اتلقينا لما حكينا اول كلاام
حبيييتك واحلف علي دا تسمع زياده دنا مش بنام
الناس في عيني حاجه وانت حاجه تانيه عندك مشاعري حته خدها واسالها انا صعب اعيش حياتي وانت لحظه بعيد
احساسي بيك في وقت ضعفي قواني كانت حياتي ناقصه جيت تكملها
فرحه لقايا بيك بتبقي ذي العيد
حبيييتك يوم ما اتلقينا لما حكينا اول كلاام
حبيييتك واحلف علي دا تسمع زياده دنا مش بنام
حبيييتك يوم ما اتلقينا لما حكينا اول كلاام
حبيييتك واحلف علي دا تسمع زياده دنا مش بنام
اغمض امجد عينين بسعاده وعندها جاءت صوره رؤي امامه فابتسم بحب فقد خطفت تلك الفتاه قلبه كما يقولون الحب من اول نظره نعم فقد احبها منذ رئاها تحتضن والده لا ينكر بانه شعر بالغيره ولكنه سرح في جمالها تنهد امجد وفتح عينه ويال للحظ وجد رؤي تقف امام سيارتها. فابتسم وقال... امم شكل حماتي بتحبني ثم اوقف السياره ونزل
اما رؤي كانت تحاول مهاتفه والدها وانتبهت علي امجد امامها
امجد.. عربيتك عطلت ولا ايه
رؤي.. ايوه للاسف وحاولت اتصل ببابا مش بيرد
امجد.. طب يلا انا مروح هوصلك
رؤي باحراج.. بس
امجد بابتسمه.. يا ستي متخافيش مش هكلك يلا وعربيتك هنبعت حد ياخدها
اومات رؤي راسها دليل الموافقه وركبت بجانب امحد الذي ابتسم بسعاده وقاد السياره وكان يخطف نظرات منها
امجد.. احم هنفضل ساكتين ولا ايه
رؤي باحراج.. هنقول ايه
امجد.. ههههههه قولي حاجه
رؤي..حاجه ايه
امجد.. لا قصدي قولي الكلمه ذات نفسها حاجه
رؤي.. هههه اها طب حاجه
امجد بغمزه.. عنيكي رشقت في قلبي مش محتاجه
احمر وجه رؤي خجلا امجد يضحك عليها وطول الطريق امجد يشاكس في رؤي ويستمتع بخجلها
#############
صدمه نعم كل ما تشعر به حاليا هي الصدمه هل قال منذ قليل بانه يحبها كيف لقد اتفقو علي. الغاء خطوبتهم وبانه لا يريدها ثم فجاه يقول يحبها لا شد انها في حلم نظرت لاسر بشده وجدت عينيه ملئيه بالحب واللهفه فظلت تنظر له كثيرا واستجمعت شجاعتها وقالت بتوتر.. ا انت بتحبني
ابتسم لها اسربحب ثم امسك يدها وضمها بين يديه فنظرت له ميرا فوجدته ينظر لها بحب
اسر بحب.. ايوه بحبك يا ميرا وبحبك اووي كمان عارف انك مستغربه وبالذات من معاملتي بس صدقيني في حجات كتير في حياتي انتي متعرفهاش منكرش اني حاولت اقنع نفسي اني مش بحبك بس مقدرتش عيونك دي خطفتني ضحكتك قادره تخلي قلبي يدق صدقيني انا بحبك اووي يا ميرا
نظرت له ميرا ولم تجبه فكانت الاف الاسئله. في راسها وكانت في حيره اما اسر فقلق من عدم كلامها فقال.. ميرا جوبيني بتحبيني ولا لا ارجوكي متسكتيش
حاولت ميرا الكلام ولكن لم تستطع ففسر اسر ذلك بانها ترفض حبه فابتسم بالم وقال.. خلاص اجابتك وصلت وقاد السياره بدون كلمه وميرا تنظر له من الحين والاهر وتراه شارد حزين فحزنت لحزنه نعم تخبه ولكن ليس لديها الشجاعه لتخبره فتنهدت بحزن ووضعت راسها علي الزجاج وتطلعت للخارج
اما اسر فكان يتالم قلبه نعم لديها العذر بان ترفض حبه فقد اوجعها كثيرا ولكن يتالم قلبه لرفضها هذا يعلم بانها تحبه لازال يتذكر اعترافها له وعندما قرر الاعتراف يلعب القدر لعبته ابتسم. بمراره ونظر لميرا وجدها شارده فنظر لها بحزن وارجع نظره للطريق .....
############
كان مروان يجلس في الشرفه وملامحه تدل بانه شارد فقطع تغكيره ادم وهو يضع يده علي كتفه
ادم.. مالك سرحان في ايه
مروان بالم.. هو في غيرها
ادم بحزن.. انساها خلاص يا مروان وادعيلها بالرحمه
مروان بوجع.. انسي انسي ازاي انسي اني كنت سب موت حبيبتي وانها انتحرت بسببي انسي اني خليت اسر بدون ام بسبب غلطه اغمض عينه بالم وفتحها ونظر لادم وقال بحزن شديد.. هيرفضت تسمعني يا ادم وقررت تبعد ومش بس عني لا عن الدنيا كلها ليه مسمعتنيش يا ادم ليه
تنهد ادم بحزن علي حال صديقه وربط علي يده وقال.. اللي حصل في الماضي ومر سنين عليه يا مروان خلاص. انت ربنا كرمك بامجد ومعاك زوجتك ادعي لخديجه بالرحمه
قطع كلامه رنين هاتفه فاستاذن من مروان ليجيب اما مروان فظل شارد في حبيبته خديجه الذي بسببه خسرها ولابد فاخرج محفظته واخرج صورتها ونظر لها بالم
مروان بدموع.. وحشتيني اووي يا خديجه وظل ينظر لملامحها الذي اشتاق لها وجاء ليخرج الرساله فلم يجدها فظل يبحث عنها بخوف ولم يجدها
دخل ادم ووجد مروان يبحث عن شي فقال.. بتدور عن ايه
مروان بخوف.. رساله خديجه يا ادم مش لاقيها لو وقعت في ايد اسر هتبقي نصيبه
ادم.. طب اهدي هي كانت فين
مروان.. كانت في محفظتي مش بشيلها بس مش لاقيها
ادم بهدوء.. يمكن وقعت هنا او هنا وبعدين محدش هيهتم بورقه اهدي
مروان بحزن.. ضيعت رسالتها ذي ما ضبعتها عارف كنت دايكا بقرائها عشان الوم نفسي اني السبب كل حرف كان ذي السكينه اللي بتدخل في قلبي
ادم... ربنا يرحمها يا مروان اللي حصل حصل يلا قوم ادخل ارتاح شويه وانا هنزل في حاجه هعملها واجي
مروان.. هقعد شويه وهدخل
ادم.. ماشي همشي انا سلام ورحل ادم وظل مروان يجلس مكانه شارد في ذكرياته مع حبيبته ولقائه بها اول مره
فلاش باااااك
كان مروان بقود سيارته بسرعه يريدالوصول للشركه فقد تاخر ولينما هو يقودوجدفتاه تعبر الطريق وجاءت امام سيارته فاوقفها بسرعه واستطاع ايقافها ونزل بغضب ووجد فتاه تجلس امام سيارته بخوف ومعها باقه ورد علي الارض
مروان بغضب... انتي ولكنه لم يكنل كلامه حينما رفعت الفتاه وجهها ونظر لعينيها ووجها الملائكي شعر بقلبه يدق بعنف كان سيصرغ عليها ويعنفها ولكن لا يعرف ماذا اصابه وجد نفسه يقترب منها
مروان.. انتي بخير
الفتاه.. ايوه
مروان.. متلكده يعني محصلكيش حاجه
الفتاه.. انا كويسه شكرا ثم اكملت بتوتر.. انا اسفه والاه انا عارفه اني غلطانه. بس كنت مستعجله
مروان بابتسامه.. ولا يهمك حصل خير وقام مروان بمساعده الفتاه لتقف وقال.. انا مروان وانتي
الفتاه بخجل.. خديجه
مروان.. اسمك جميل
خديجه .. احم شكرا نظر لها مروان ثم لفت انتباهه. باقه الورد فقال باسف.. الرد باظ انا متاسف جدا
خديجه بابتسامه.. ولا يهمك حثل خير الغلط غلطي
مروان.. طب لحظه استنيني هنا وذهب بسرعه تحت نظرات خديجه المستغربه وبعدقليل عاد بباقه وردجميله وقدمها لها
مروان.. اتفصلي
خديجه بخجل.. مفيش داعي
مروان.. لو سمحتي اقبليها بدل اللي باظت ممكن
خديجه بايتسامه.. شكرا.
مروان.. العفو وظل ينظر لها
خديجه.. احم طب بعد اذنك ورحلت خديجه وظل مروان مكانه يبتسم وفجاه تذكر الشؤكه فضرب جبينه واسرع وركب سيارته وقادها بسرعه...
بااااااك
ابتسم مروان علي تلك الذكري الجميله التي جمعته بحوريته التي خطفت قلبه وقطع تفكيره هاتفه فاجاب
مروان.. الو
سوزي.. ازيك يا حبيبي طمني عامل اين
مروان.. الحمد لله بخير انتي اللي عامله ايه
سوزي بدلع.. وحشني اووي
مروان.. وانتي كمان ناويه تنزلي مصر امتي. خطوبه اسر اتحددت بعد يومين
سوزي بصدمه.. ايه ثم تداركت نفسها وقالت بجد مبروك هحجز واجي علي طول
مروان.. ماشي واغلق الهاتف واغمض. عينيه ليعيد ذكرياته مع حبيبته
اما سوزي فظلت تتحرك في غرفتها بغضب شديد
سوزي... اللي كنت عامله حسابه حصل اهو لا مستخيل الحوازه دي تتم لازم امنعهاواتجهت لحقيبتها وقامت باخارج رساله وابتسمت بخبث وقالت.. جه الوقت اللي استخدمك فيه ........
###############
كانت ميرا شارده وانتبهت فجاه لسياره تقف فنظرت وجدت محل لبيع المجوهرات ونظرت لاسر وجدته يقول بحزن... يلا عشان تختاري شبكتك
اومات ميرا برايها بهدور ونزلت وذخبت مع اسر للداخل وقابلهم المدير
المدير.. اهلا اهلا باسر بيه اتفضل
اسر..اهلا بيك
وذهب اسر وجلس وبجانبه ميرا واحضر شب العيد من المجوهرات لتختار منهم ميرا
اسر.. اختاري اللي تحبيه
نظرت ميرا امامها وقامت باختيار خاتم رقيق وجميل اعجبها
الشاب باعجاب.. زوقك كتير حلو انستي الجميله
نظر له اسر بغضب وقال... اتفضل شوف شغلك وانت ساكت
الشاب بتوتر.. حاضر
نظر له اسر نظرات ناريه وابتسمت ميرا عليه وقامت باختيار الشبكه وكذلك اسر اختار دبلته وخرجو من المحل وركبو السياره للعوده
وقام اسر بتشغيل اغنيه #ونحب تاني ليه#
بنحب ونفارق وقلوبنا بتتالم
ونلاقي ان احنا رجعنا لوحدتنا الاولي
ونحس كان الكون في عنينا ضلم
واننا بنلف في نفس الدايره المقفوله
ونقول كده خلصت حكايتنا واكيد دي نهايه دنيتنا
ونقول كده خلصت حكايتنا واكيد دي نهايه دنيتنا
ونحب تاني ليه علشان نقدر نعيش من غير ما نحب دنيتنا دي متساويش
نتعلم من اللي فات نبني عليه اللي جاي من غير ما نحب هنحب في الحياه ازاي
ونحب تاني ليه علشان نقدر نعيش من غير ما نحب دنيتنا دي متساويش
نتعلم من اللي فات نبني عليه اللي جاي من غير ما نحب هنعيش في الحياه ازاي
بنلاقي حياتنا سعات اصعب ما اتخيلنا
ونبص لبكره ازاي وعيونا علي امبارح
احساس الكره لو اتملكنا هيقتلنا
وعشان كده لازم كلما نغفر ونسامح
اوقات بتكون اختيارتنا لعذاب يا امل يملي حياتنا
اوقات بتكون اختيارتنا يا عذاب يا امل يملي حياتنا
ونحب تاني ليه علشان نقدر نعيش من غير ما نحب دنيتنا دي متساويش
نتعلم من اللي فات نبني عليه اللي جاي من غير ما نحب هنعيش في الحياه ازاي ونحب تاني ليه
نظر اسر لميرا وقال.. من غير ما نحب هنعيش في الحياه ازاي
نظرت ميرا لاسر وجدته يتطلع امامه بحزن وعلمت بان وراءه الكثير وتلك الاغنيه افهمتها شيئا فابتسمت عليه وقال لنفسها.. مفيهاش حاجه لما تتعذب ءويه يا سي اسر وابتسمت وعزمت علي تنفيذ شي
البارت(١٥)
وصل اسر وامجد امام البيت في نفس الوقت فنزل الجميع من السيارات وذهب اسر سريعا للداخل دون كلمه فنظر رؤي وامجد له باستغراب ماعدا ميرا فهي تعرف مابه
امجد.. اسر ماله
ميرا.. متقلقس هي كويس
رؤي.. ايه اللي معاكي دا
ميرا وهي تنظر للحقيبه.. اشتريت الشبكه انا واسر يلا تعالي ندخل ونوريها للكل
امجد.. اشطا يلا بينا
وذهب الجميع للداخل وجدو الكل مجتمع ماعدا اسر
سميه.. حبيبتي اتاخرتي ليه
ميرا.. رحت انا واسر نجيب الشبكه
مروان.. طب ورينا
اومات ميرا له بابتسامه وفتحت الحقيبه ونظرو جميعا للشبكه فكانت رقيقه جدا وجميله
سميه.. حلوين اووي يا حبيبتي مبروك يا عمري
مروان.. مبروك عليكي يا ميرا
ميرا.. شكرا يا انكل
مروان.. انكل ابه بقي لا تقوليلي بابا
ميرا.. طبعا يا بابا ثم نظرت لوالدها وجدته لا يتكلم فقالت.. ايه رايك يا بابا
ادم بحب.. كبرتي وبقيتي عروسي يا قلب ابوكي وخلاث هتمشي وتسبيني مبروك يا حبييتي
نظرت له ميرا بحب ثم ارتمت في حضنه وحضنته بقوه
امجد.. ايه يا جدعان انا جعان هناكل الشبكه ولا ايه جعان ياناااااس
ضحك الجميع عليه ماعدا شخص كان يقف من البدايه شارد الملامح يخبي داخله الكثير
اجتمع الجميع لتناول الطعام ماعدا اسر فنظرت لكرسيه وجدته فارغ
ادم.. اسر فين حد ينادي عليه
سميه.. طلعت ليه قال مش جعان محبتش اضغط عليه هبقي اطلع ليه اكل وحده
ادم.. ماشي
وبدا الجميع في تناول طعامهم بصمت ماعدا ميرا فكانت تلعب في طبقها بحزن فهي تشعر بالحزن علي اسر تري انها قست عليه فتنهدت بضيق فراها مروان لا تاكل فقال.. مالك ياميرا مش بتاكلي ليه فنظر لها الجميع
ميرا بتوتر.. ها باكل اهو واخذت من الطعام واكلته
سميه.. انتي كوبسه يا حبيبتي
ميرا .. ايوه يا ماما
قطع حديثهم رؤي وهي تنهض فقالت سميه... رؤي كملي اكل
رؤي بضيق.. معلش ياماما شبعت بعد اذنك
ورحلت فنظرت لها ميرا ولحقتها بسرعه قبل ان تصعد الدرج
ميرا.. رؤي رؤي استني
وقفت رؤي وقالت دون ان تلتفت لها..ايوه
ميرا بتوتر.. احم هو ممكن تخلي اسر ينزل اوضه المكتب قوليله ان بابا عوزه
رؤي .. تمام
وصعدت سريعا وميرا بقيت تفرك يديها بتوتر ولم تلاحظ معامله اختها من ارتباكها
ميرا لنفسها.... هتقدري يا ميرا يلا انتي شجاعه هتقدري وذهبت سريعا لغرفه المكتب لتنتظر اسر
عند رؤي كانت تقف امام غرفه اسر ودقت الباب مرتين ولم يجب احد ففتحت الباب ودخلت وجدت الغرفه فارغه ولكنها انتبهت لباب الحمام يفتح وظهر اسر وكان يرتدي بنطال فقط ويمسك منشفه ويضعها علي راسه ليجفف شعره ولا يرتدي قميص فنظرت له ميرا بخجل شديد وسرعان ما ابعدت وجها والتفتت خلفها
كان اسر يجفف شعره ولم ينتبه لها ولكنه انتبه علي صوتها
رؤي.. احم
توتر اسر وبسرعه اخد قميصه وارتداه وقال.. في حاجه يا رؤي
رؤي بخجل.. بابا عاوزك في اوضه المكتب
اسر.. حاضر هنزله اهو
رؤي.. تمام ثم ذهبت بسرعه من امامه ووجها احمر بشده من الخجل
ذهبت رؤي لغرفتها واغلقت الباب بسرعه واستندت عليه وهي تنهج بسرعه واغمضت عينيها من الخجل قم ابتسمت حينما جاء في بالها اسر فابتسمت فهو حقا كان وسيم للغايه فتهدت بحزن وذهب لسريرها استلقت عليه ونظرت للسقف بشرود
اما اسر فذهب لغرفه المكتب ودق الباب ودخل فلم يجد ادم بل وجد ميرا تجلس علي المكتب وتهزر رجلها
اسر باستغراب.. عمي ادم فين
ميرا بتوتر.. ها بابا مش هنا
اسر.. تمام وجاء ليرحل ولكن اوقفه صوت ميرا الهادي... بحبك يا اسر
توقف كل شي حوله لم ينطق بحرف التفت لميرا وجدتها تفكرك يديها بتوتر وقالت.. والله العظيم بحبك ومن زمان مش من دلوقتي حبيت اسر صديق طفولتي اللي دايما كان سندي تنهدت بحب وقالت.. ايوه بعترفلك بحبك
نظر اسر لها بشده وطال الصمت بينهم خلي المكان من كل شي ماعدا صوت انفاسهم ونبضات قلوبهم التي تدق بشده احس اسر بسعاده لا توصف نعم فهو احبها لا بل عشقها بجنون عشق ضحكتها وجنونها كل شي بها ياسره وجودها اصبح شي جميل في حياتخ سيطرت علي قلبه نعم نجحت في احتلاله وفتحت قلبه من جديد واغلاقته خلفها حتي لا يدخل غيرها لا ينكر انه احب سما ولكن ميرا شي مختلف احبها كما لم يحب احدا من قبل فهي اصبحت قلبه وعقله وروحه وانفاسه تمكنت منه ومن قلبه بجنونها وطفولتها وطيبتها وجنانها وعنادها جعلته عاشق لها مستعد لفعل اي شي او الموت من اجلها
استسلم اخيرا لقلبه لن يبعد عنها اكثر من هذا يعترف بانه يحبها بجنون ويغار عليها من الجميع يريد ان يخبئها عن نظر الجميع اعترافها له جعل قلبه يدق بشده شعر بالسعاده نعم سمع اعترافها قبل هذا ولكن هذا الاعتراف مختلف جدا
وفي لحظات كان اسر امامها وجذبها لاحضانه والتفتت يده حول خصرها ليضمها بقوه شعرت ميرا بالصدمه ولكن سرعان ما رفعت يديها لعنقه ووقفت علي اصابعها واحتضنته بقوه واغمضت عينيها ووضعت راسها عند عنقه لتسمح برائحه عطره تنفذ اليها
اما اسر فاغمض عينيه ودفن راسه في شعرها لتنفذ رائحته اليه وتجعله يشعر بانه امتلك كل شي
ظلو هكذا مده من الوقت وبعدها ادركت ميرا وضعهم فحاولت الابتعاد ولكن اسر منعها واحتضنها اكثر
ميرا بصوت يكاد يكون مسموع.. اسر
اسر بحب.. قلبه
ميرا.. سبني حد يدخل واحنا كده
اسر وهو يحضنها اكثر.. انتي حبيبتي
ميرا.. اسر بليز
ابتعد اسر وهو يتمني ان يجعلها بين احضانه دائما ونظر لها وجد وجها احمر من الخجل فابتسم فهو يعشق خجلها ووضع يديه الاثنين يتلمس وجنتيها الناعمه وعيناه مركزه علي عيناها ثم اقترب من اذنها وقال.. بحبك
سرت قسعريره في جسد ميرا اثر انفاس اسر علي عنقها وصوته الرجولي الهادئ فوضعت يديها علي وجها بخجل وابعدت وارحلت بسرعه من امامه فانفجر اسر بالضحك عليها
اسر بضحكه..ههههههه مجنونه اااة بس بحبها ياناس....
اما ميرا فصعدت لغرفتها بسرعه وهي تسعر بالسعاده فاخيرا حلمها تحقق وحبيبها اصبح معها فجلست علي فراشها بسعاده وامسكت روايتها واحتضنتها بسعاده
ميرا.. اعااااا بحبك بحبك واستلقت عي الفراس وظلت تتحرك بسعاده عليه
وبعد قليل شعرت بحاجتها لقراءه روايه فعندما تكون سعيده تقرا فاخذتها وذهب كعادتها للشرفه وفتحت روايتها المحببه لقلبها* احببتها في انتقامي* وبدات تقرا وتوقفت عند يارا عندما اعترفت بحبها لادم وفي غرفه المكتب فضحكت بصوت عالي
ميرا.. ههههههههه يالهوي نفس اللي عملته
ولكنها انتبهت علي صوت بقول... ضحكتك تجنن
نظرت بسرعه وجدته اسر في شرفته ينظر لها بحب
ميرا بخجل.. احم شكرا
اسر.. هههههههه يالهوي ياناس طمطمايه
ميرا.. انت مين
اسر باستغراب.. ازاي
ميرا ببراءه.. اثل اسر متعوده بارد ورخم ودبش انما العثل اللي بيضحك دا مين
انفجر اسر بالضحك علي كلامها وشاركته ميرا الضحك
توقف اسر عن الضحك وقال بصوت هادي.. تعالي
ذهب ميرا ووقفت امامه فامسك بيدها وقال بحب.. اسر دا تبع ميرا وبس اسر دا اللي بيحب ميرا
ابتسم ميرا بحب لكلامه وقال.. اعملك نسكافيه
اسر.. هههههه دا ردك علي كلامي
ميرا بحنق.. اعملك ولا لا
ميرا.. ماشي يا ستي
ذهبت ميرا بسرعه وحضرت المسكافيه وجاءت واعطت اسر فنجانه وامسكت بخاصتها وظل الاثنان يتكلمان كثيرا
حل الصباح وفتحت ميرا عينيها وابتسمت بسعاده عندما تذكرت ليلتها فقامت وابدلت ملابسها ونزلت لاسفل وجدت الجميع علي مائده الطعام فجلست وقالت... صباح الخير
الجميع.. صباح النور
كانت ميرا تجلس امام اسر وبدات في تناول طعامها بخجل وكلما رفهت نظرها وجدت اسر يبتسم لها فتخجل وبعد قليل شعرت بشي يخبط قدمها فنظرت لاسفل وجدت اسر فرفعت عينها له فغمز لها فداست علي قدمه
اسر.. ااااة
مروان.. مالك يا اسر
اسر.. ها مفيش ونزر لميرا بحنق فضحكت عليه بصمت
وانتهي الجميع من الافطار وذهب كل شخص لعمله
اما ميرا فكانت ذاخبه لسيارتها فوجدت اسر يمسك بيدها وياخذها لسيارته
ميرا.. ايه يا اسر طب وعربيتي
اسر.. اركبي بس
ركبت ميرا وصعد اسر وقاد سيارته ولكن وجهته غير وجهه الشركه فقالت ميرا باستغراب. احنا راحين فين
اسر.. اصبري بس وغمز لها
فرفهت كتفها دليل علي عدم فهمها وقررت الصمت لتعرف اين ياخذها وبعد قليل اوقف اسر السياره فنظرت امامها فوجدت انهم امام كوخ بجانب الشاطي ونظرت لاسر فوجدته ينزل من السياره فنزلت
ميرا.. احنا فين
اسر.. تعالي بس وجذيها من زراعها واخذها داخل الكوخ فنظرت للداخل باستغرابفوجدت علي الفراش حقيبه
ميرا.. ايه دا
اسر.. البسي دا واخرجي ممكن
ميرا.. بس
اسر.. يلا بقي وهرج وتركها فابتسمت ميرا بسعاده وامسكت الحقيبه وفتحتها فوجدت فستان احمر رائع فقامت بارتداءه ووضعت القليل من المكياج ووضعت شعرها علي جنب فكانت فاتنه بحق وخرجت من الكوخ فنظرت حولها بزهول فوجدت طريق مليئ بالشموع والورد فمشت فيه حته وجدت طاوله ومكان مزين بطريقه جميله فوقفت مندهشه من كل هذا وتبتسم بسعاده وفجاه وجدت. الكثبر من الورد ينزل فوقها فرفعت راسها وجدت اسر يقود طائره ويلقي بورد عليها فابتسمت له بسعاده وشعرت بانها علي وشك البكاء
قام اسر بالنزول بالطائره وذهب امام ميرا وركع امامها وامسك يديها واخرج خاتم من جيبه
اسر بحب.. بعترف اني بحبك وبحبك اووي كمان عارف ان بدايتنا سوا مكناش حلوه بس حبيت اعوضك عن دا ونبدا صح وخطوبتنا مش هتكون كدب لا هتكون حقيقه واحلي حقيقه في حياتنا عارف انك بتحبي الروايات وجدا وحبيت افرحك تتجوزيني يا ميرا
اومات ميرا براسها بسعاده فالبسها اسر الخاتم واحتضنها وظل يدور بها بسعاده
اسر بصوت عالي.. بحباااااااااااااك...
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا