رواية ألم الحب الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم إبراهيم (جديده وحصريه وكامله فى مدونة قصر الروايات)
رواية ألم الحب الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم إبراهيم (جديده وحصريه وكامله فى مدونة قصر الروايات)
البارت(٦)
كان اسر يدخل من بوابه البيت بسيارته فلمح ما جعل قلبه يدق بعنف ظل ينظر لهذه الفتاه بشده وقلبه يدق ويراقب كل حركه منها ولعبها تحت المطر وحين فتحت عينيها شعر بان انفاسه توقفت ونظر لعينيها وتاه فيها
وظل الاثنان ينظران لبعض وتقدم اسر منها وظل يتقدم وميرا تنظر له بصدمه وترجع للوراء حتي اصتدم ظعرها بشجره فنظرت حولها بتوتر ونظرت وجدت اسر لازال يتقدم منها
ميرا بتوتر.. ايه الحظ دا بس يا ربي
وجاءت لتذهب بسرعه وجدت اسر يمسك يديها ويعيدها مكانها وحاصرها عند الشجره
ميرا بتوتر.. ل لو سمحت ابعد
لم تجد اي رد من اسر وكان اسر ينظر لها ويسرح في عيونها وشعرها الذي خطف قلبه بمجرد رؤيته يومها
ميرا.. ابعد بقي
انتبه اسر علي ثوته فادرك نفسه ورسم معالم الجديه
اسر بسخريه .. امم اخيرا القمر هل علينا وقرر انه يظهر
نظرت له ميرا بحنق.. وانت مالك وبعدين ابعد بقي
ضغط اسر بقوه علي يدها وقال.. اظن لسانك طويل مش ملاحظه
ميرا وهي تحاول ان تداري الم يديها... دا اللي عندي لو سمحت بقي ابعد ميصحش
اسر ببرود... لا انا عاجبني كده
كانت ميرا تتحرك بقوه واسر يثبتها ويستمتع بحركتها
ميرا بحده... لو سمحت ابعد بقي
اسر ببرود..لو فكراني تايه في جمالك فمتحلميش مش حلوه يعني ومخبيه نفسك ثم اكمل بسخريه تقوليش ملكه جمال
نظرت له ميرا بحنق ثم ابعدته عنها بقوه فوقف اسر ينظر لها ببرود فنظرت له بغضب واسرعت للداخل
كانت ميرا تمشي بسرعه وحده
ميرا بحده... هو فاكر نفسه مين ها ازاي يتجرا يعمل كده ويمسكني كده ليه لا وكمان يقول مش حلوه بقي انا ميرا يتعمل معايا كده تمام يا استاذ اسر الايام بينا وهدفعك تمن دا كتير اووي
سميه باستغراب... في ايه يا ميرا مالك وايه بل هدومك كده وقفتي تحت المطر تاني هتتعبي يا ميرا
ميرا بحنق.. مفيش يا ماما
سميه.. مفيش ازاي انتي وشك احمر ولما بيحمر اكيد بتكوني متعصبه في ايه
نظرت ميرا لوالدتها وجاءت لتتكلم ولكن لمحت اسر يدخل ويبتسم لها بسخريه
اسر.. مساء الخير
سميه.. مساء النور يا حبيبي ايه بلك كده انت وقفت تحت المطر انت كمان
نظر اسر بتسليه لميرا وقال.. اه اصل في قطه مشاغبه كنت بحاول امسكها
سميه.. قطه ايه
ميرا بغضب...ماما انا طالعه بعد اذنك
وصعدت ميرا السلالم بغضب واسر ينظر لها باستمتاع لا يعلم لماذا احب مضايقتها كثيرا قطع تفكيره صوت سمبه
سميه... طب يلا انت كمان يا حبيبب اطلع عشان تغير بدل ما تتعب
اسر.. حاضر
وصعد اسر لغرفته وقام بتبديل ملابسه وجلس علي سريره ومسك الهاتف وظل يتفحص بعص الاشياء فيه وفجاءه ابتسم عندما عادت ذكري ميرا وهي تلعب تحت المطر اليه لاينكر بانها جميله وشعر بان قلبه يدق مع تحرك خصلات شعرها وحين نظر لعينيها شعر بانه نسي العالم كله
اسر بتنهيده.. وبعدهالك يا اسر ايه هتحب تاني لا انت جاي ترفض وبس مش معقول تحب تاني وتتجرح.
##########
كانت ميرا تجلس علي سريرها بغضب
ميرا بغضب.. دا انسان دا اعاااااا وسكتت لحظه عندما تذكرت شكله تحت المطر وشعره الذي جاء علي عينيه وحينها انتبهت للون عينيه الذي اسر قلبها فابتسمت كالبلهاء
ميرا.. بس قمر اووي يخربيتك ثم انتبهت علي كلامها فقالت بغضب.. في ايه يا اميره مين دا اللي قمر نامي واسكتي وقامت باغلاق النور واستسلمت للنوم
جاء ادم من العمل وجاءت رؤي ايضا وجلس الجميع علي مائده الطعام لتناول العشاء
ادم... فين اسر وميرا
سميه.. اسر انا ندهت ليه وميرا كانت نايمه رؤي اطلعي نادي ليها
رؤي.. حاضر ياماما
صعدت رؤي لتنادي اختها وقابلت اسر علي السلالم فنظرت له وابتسمت له
رؤي.. بابا وماما مستنينك تحت علي العشا
اسر.. انا نازل اهو
رؤي.. اوك وانا هنادي لميرا واكملت هي الصعود واكمل اسر النزول لاسفل
##########
رؤي.... ميرااااا قومي بقي يلا عشان العشا
ولكنها لم تجد رد من ميرا فذهبت لها بغضب وابعدت الغطاء وجاءت لتهزها ولكنها اصتدمت من حرارتها المرتفعه
رؤي بفزعه.. يالهوي دي سخنه
وذهبت بسرعه لاسفل لتخبر والديها لاحضار الطبيب
في الاسفل كان ادم يجلس وبجانبه سميه وفي الجانب الاخر اسر
ادم. وهو مروان هيجي امتي يا اسر
اسر.. اخر الاسبوع ان شاء الله
ادم.. يجي بالسلامه عاوزين نلحق نجهز لخطوبتكم
اراد اسر الكلام ليخبره بانه ليس موافق ولكن قطع كلامه دخول رؤي بسرعه وتبدو خائفه
رؤي.. ماما الحقي ميرا سخنه اووي
سميه.. ايه
وصعد الجميع لغرفتها وجدوه وجهها احمر من شده الحراره
سميه بهلع.. ادم بسرعه اتصل علي الدكتور
ادم.. حاصر وذهب بسرعه لاحصار هاتفه والاتصال علي الطبيب
رؤي بخوف.. دي سخنه اووي يا ماما انا هجيب كمدات
سميه.. يلا بسرعه
اسر.. بس الكمدات مش هتنفع ثم ذهب لميرا ونظر اليها تالم قلبه لحالتها هذا فقام بسرعه بحملها وذهب للحمام وسميه ورؤي خلفه وقام بتشغيل المياه وجاء لوضعها تحت المياه فتشبتت به ميرا بسرعه فنظر لها وقام بالنزول تحت المياه وهو يحملها
كانت سميه ورؤي ينظران لاسر بذهول وبعد قليل خرج اسر ووضعها علي السرير
سميه.. اسر روح غير هدومك يلا واحنا هنغير لميرا
اسر.. تمام
ذهب اسر لغرفته وقام بتبديل ملابسه وذهب اليهم وايصا جاء الطبيب وكشف علي ميرا ووصف لها العلاج وبعد رحيله وقف الجميع بجانب ميرا
ادم.. وقفت تحت المطر تاني صح
سميه .. ايوه انت عارف بتحب تقف تحته
نظر ادم لصغيرته بحب وابعد شعرها عن وجهها وقام بتقبيل جبينها
سميه.. يلا الكل يروح ينام وانا هسهر جنبها
رؤي..لا هسهر انا ياماما
سميه بحب.. لا يا حبيبتي انا جنبها يلا روحي نامي وانتي يا اسر روح اوصتك ارتاح
اسر.. حاضر تصبحو علي خير
ورحل اسر والجميع لللنوم وظلت سميه بجانب ميرا لتضع لها الكمدات
##############
في غرفه يصدع منها صوت اغنيه بصوت عذب
$#نم يا صغيري نام بهناء نم يا حبيبي نم بهناء نم وانا اجبلك جوز حمام متزعلش يا حمام دا بس عشان حبيبي اسر ينام#
كان الصوت عذب وجميل ظل اسر ينظر لتلك المراؤه بحب وهي تجلس بجانبه وتلعب في شعره لينام وحين اغلق عينيه وجدها فجاه تبتعد عنه وتخرج من الغرفه وتغلقها من الخارج وترحل
اسر .. ماما افتحي قافله ليه ماما روحتي فين ماااما
ولكنه لم يجد رد فحاول فتح الباب كثيرا واخيرا استطاع ان يفتحه فخرج وظل يبحث عن والدته واخيرا وجدها تمشي
اسر.. ماما ماااا ماااا
ولكنها لم تلتفت له فظل يمشي خلفها وينادي عليها حتي وجدها تقف امام بحيره فذهب اليها ولكنه صدم حينما وجدها تدخل للداخل
اسر بفزع.. ماما ماااامااااا
وذهب بسرعه وظلت تلك المراه تدخل وتدخل حتي غطي الماء وجهها وذهب ذلك الطفل امام البحيره يقف ويصرخ باسمها..
اسر.. ماااااااماااااااا
استيقظ اسر بفزع من ذلك الحلم الذي يراوده دائما فتنهد بحزن فتلك الذكري لن ترحل ابدا فنظر للساعه وجدها الواحده بعد منتثف الليل فخرج من غرفته ولا يعلم لماذا قادته قدماه لغرفه ميرا ففتحها وجد والدتها نامت من التعب وهي تيند راسها علي السرير وميرا تنام بعمق
نظر اسر لميرا ودخل للغرفه ووضع يده علي وجهها فوجد حرارتها طبيعيه فنظر لها كثيرا ورحل مع مشاعر غامضه تحمل الكثير!!؟
البارت(٧)
في الصباح الباكر استيقظت ميرا وهي تشعر بالم في كافه انحاء جسدها
ميرا بالم.. اه ثم نظرت حولها وجدت والدتها بجانبها ورؤي تنام في سريرها
ميرا.. ماما
كانت سميه تنام من تعب السهر ولكنها استيقظت علي صوت ميرا فاعتدلت بسرعه ووضعت يدها علي جبينها
سميه بلهفه.. ميرا حبيبي انتي حاسه بايه انتي كويسه
ابتسمت ميرا علي خوف والدتها وحنيتها فقالت.. اه يا حبييتي انا كويسه متقلقيش
سميه... الحمد لله ثم اكملت بغضب ينفع كده انتي عارفه انك بتتعبي ومناعتك ضعيفه استفدتي ايه من اللعب تخت المطر
ميرا بضحكه.. هههههههه ايه يا ماما ما كنا ماشين كويس روقي يا ست الكل
سميه بزعل طفولي.. لا زعلانه منك ينفع كده قلقتيني عليكي
ميرا وهي تضم والدتها... انا كويسه يا ست الكل ميحرمنيش منك ابدا
كانت سميه تهم بالرد ولكن قطع كلامهم دخول ادم واتجه لميرا بسرعه
ادم.. حبيبه بابا انتي كويسه طمنيني عامله ايه
ميرا بحب.. انا كويسه يابابا متقلقش
ادم وهو يحتضنها.. ينفع كده قلقتينا عليكي كلنا
ميرا..هههههه انت عارف يا حج كله الا المطر
ابتسم علي طفلته وتوجه بنظره لسميه فوجدها تنظر لهم بحنق طفولي وغيره
ادم.. وحشتيني يا وردتي
سميه بغيره.. اه مهو باين عشان كده اول ما دخلت كلمتني كله الست ميرا وبس ثم ابعدت وجهها بحنق طفولي فابتسم عليها ادم وميرا فذهب ادم اليها وضمها
ادم بحب.. انتي حبيبتي وام عيالي وحوريتي ولو بحب بناتي بحبهم عشان جزء منك وكفايا ان ميرا شبهك
سميه بحب.. ربنا بخليك ليا
ميرا وهي تقول بصوت عالي.. استووووووب برافو يا بطل يلا بقي يا عاصفير الحب عوزه اقوم اخد دش يا عالم
سميه بضحكه.. هههههههه ذي امبارح
ميرا باستغراب.. امبارح ايه
ادم..امبارح حرارتك كانت عاليه اووي وانا كنت بكلم الدكتور دخلت لقيت اسر شايلك وواقف تحت الدش
وقفت ميرا بسرعه كمن لدغتها عقربه... انت قلت ايه
سميه.. ايه يا ميرا دا في الاول والاخر خطيبك ولولا كده كانت حرارتك زادت اووي
ميرا بحنق..بس يا ماما برضو
ادم.. خلاص اللي حصل حصل يلا قومي خدي دش وفوقي كده وصحي القتيله اللي نايمه دي
توجه نظر الجميع لرؤي التي تحضن المخده ورجل لها تنزلها اسفل السرير وشعرها منتشر حولها ويد لها موصوعه علي المنضده بجانبها وتنام بعمق غير عابئه بما حولها فانفجر الجميع بالضحك
############
مر اليوم بسلام فميرا التزمت غرفتها مدعيه التعب ولم تخرج لانها تشعر بالاحراج من اسر فلم تخرج ابدا وكانت والدتها تحضر لها الطعام والعلاج وترعاها
حل صباح تاني يوم وقررت ميرا الذهاب للجامعه غارتدت ملابسها واخرجت راسها من الغرفه تطلع للخارج فاخر ما تريده ان تلتقي ذلك المغرور كما تدعوه
اخذت نفس عميق عندما لم تجد احد وذهبت بسرعه ناحيه الدرج ولكنها بمجرد ان وصلت للدرج اصتدمت بشخص فكانت ستقع لولا ان يدين قويه امسكت بها بقوه
ميرا بخوف.. يالهوي هقع وامسكت في ذلك الشخص بقوه ولكنها فجاه نظرت لوجه ذلك الشخص فوجدته اسر فنظرت له بتوتر
كان اسر يصعد الدرج ليحضر هاتفه لانه تركه في الغرفه فعندما وصل اصتدم باحد فكانا سيسقطان فامسك الدرج بيد وباليد الاخري امسك ميرا وضمها اليه
كان ميرا واسر ينظران لبعضهما وسرعان ما تذكرت ميرا كلام والدها فاحمرت خجلا فنظر لها اسر باستغراب ولكنه استمتع بهذا الخجل وانتبه عليها تحاول الابتعاد فساعدها بالابتعاد دون كلمه
كانت ميرا تنظر لاسفل بخجل وقالت.. احم ش شكرا
اسر ببرود.. العفو وتركها وذهب لغرفته
نظرت له ميرا بحنق ثم ذهبت لاسفل فهمت بالخروج ولكنها انتبهت لصوت والدتها
سميه.. ميرا
ميرا.. ايوه ياماما
سميه.. حبيبي عربيتك رؤي خدتها
ميرا بصدمه.. ايه طب وانا هروح علي ايه
سميه.. معلش يا ميرا هي عربيتها بتتصلح وكان وراها محاضره فخدتها
ميرا.. طب انا هروح ازاي بابا فبن طيب يوصلني
سميه.. بباكي وراه اجتماع فمشي من بدري
ميرا.. يووووه يعني هروح مواصلات
قطع حديثهم قدوم اسر ونظر لهم باستغراب وقال.. في حاجه
ميرا.. لا
سميه.. اه معلش يا اسر يا حبيبي ممكن توصل ميرا اصل رؤي خدت عربيتها وادم مشي
اسر.. تمام مفيش مشكله
ميرا.. لا انا هروح مواصلات
سميه.. يلا يا حبيبتي مع اسر دا حته في حكم خطيبك معلش يوم بس
نظرت ميرا لوالدتها بحنق طفولي ثم ذهبت بسرعه وتبعها اسر
سميه بضحكه.. هههههه ربنا يهديكم لبعض
كانت ميرا تقف امام سياره اسر تنتظره فجاء اسر وقام بفتح السياره فوجدها تركب في الخلف
اسر بسخريه.. هو انا السواق بتاعك
ميرا.. انا عوزه اركب ورا
امسكها اسر من يديها وقام بادخالها في السياره من الامام تحت اعتراض ميرا الغاضب
صعد اسر بجانبها وقال.. اربطي الحزام يا برنسيسه
ميرا ببرود.. حاضر
حاولت ميرا ولكن لم تستطع وحاولت كثيرا ورمته بغضب فامسك اسر الحزام واقترب منها ثم قام بربطه وهوينظر لعينيها وهي سرحت في ملامحه ثم ابتعد عنها وقاد سيارته
وصل اسر للجامعه ونزلت ميرا من السياره
ميرا..شكرا ثم ذهبت بسرعه دون الاستماع لرده فظل اسر ينظر لها حتي ابتعدت عن نظره فقاد سيارته متجها لشركته
كانت ميرا تسير متجهه للداخل فاوقفها صوت شخص تكرهه بشره فتنهدت بضيق
سامح.. ازيك يا ميرا كنتي غايبه ليه
ميرا ببرود.. تعبانه
سامح.. الف سلامه عليكي
ميرا .. الله يسلمك بعد اذنك ورحلت ميرا وظل سامح يتطلع لها وانتبهه علي صديقه يضع يده علي كتفه
اشرف.. انسي مهما تعمل مش هتوقعها
سامح بخبث.. وانا مش هستسلم وهخليها ذي الخاتم في صابعي
#################
دخلت ميرا المحاضره وهي تنفخ في غضب وجلست بجانب جنا التي نظرت لها باستغراب
جنا.. ايه يا بنتي مش انتي تعبانه
ميرا بغضب.. بس يا جنا مش ناقصه
جنا.. في ايه يا زفته
ميرا.. الزفت اسر وكمان تكتمل بالزفت سامح
جنا.. اشجيني يا اخره صبري
قصت ميرا لجنا كل شي حتي كلام سامح معها
جنا.. يالهوي يعني شالك تحت الدش
نظرت ميرا لها بغضب
جنا.. احم سوري طب وبعدين هو لحد دلوقتي مقلش انه رافض ليه
ميرا معرفش ناوي علي ايه
جنا.. طب الدكتور دخل نكمل كلامنا بعدين
دخل الدكتور المحاضره وقام بالقاء المحاضره وفي نهايتها سال الطلاب علي تدريبهم فنظرت ميرا لجنا بصدمه
ميرا بصوت منخفش.. يا نهار اسود نسيت اسال بابا
جنا بصدمه.. نعم يختي والتدريب
ميرا... بقولك ايه في شركه تقريبا نص زمايلنا مقدمين فيها ايه رايك نخلص ونطلع عليها
جنا.. اشطا
وبعد انتهاء المحاضره اتجهت ميرا وجنا للءهاب للشركه ووقفو بانتظار تاكسي
ميرا بحنق.. ربنا يسامحك يا رؤي انتي السبب في البهدلع دي ثم لمحت سياره اجره فقالت بصوت عالي تاااااكس
وقفت العربيه وركبت ميرا وجنا
جنا.. شركه الشافعي لو سمحت
السائق.. تمام
واتجه السائق للشركه وبعد وقت قصير وصل فنزلت الفتيات واتجهو للداخل وذهبو للاستقبال..
ميرا.. لو سمحت المدير فين
الاستقبال.. عند حضرتك ميعاد
ميرا... حضرتك احنا طلاب جامعه في تجاره انجلش ولينا تدريب وحبين نتدرب في الشركه
الاستقبال .. تمام اطلعي الدور التالت لنائب المدير
جنا وميرا.. شكرا
واتجهت الفتاتان لنايب المدير ووصلو لغرفته ودقو فاذن لهم بالدخول
علي.. خير يا انسات
جنا.. حضرتك احنا طلاب جامعه تجاره انجلس ومطلوب مننا تدريب وكنا حبين نتدرب هنا
علي.. تمام فين السي دي بتاكم
ميرا.. اتفضل
تطلع علي للملفات ونظر لهم نظره تقيميه ثم قال... تمام اتفضلو للمدير
تتبعت ميرا وجنا الاستاذ علي ووقفو عند باب غرفه المدير
علي.. استنو لحظه هدخله
البنات .. تمام
دخلت علي للغرفه وظلت ميرا وجنا في الخارج
ميرا. مش عارفه مش مطمنه ليه
جنا.. يا ستي احنا عوزين نتدرب بس اهدي بقي بام احساسك دا
قطع كلامهم خروج علي
علي.. اتفضلو..
دخلت ميرا وخلفها جنا للغرفه ووقفو امام المكتب
فقد كان المدير يجلس علي كرسيه ولكن يعطيهم ظهره
علي.. دول البنات اللي حابه تدرب يا اسر بيه
بمجرد ان سمعت ميرا اسم اسر نظرت له بصدمه وازدادت صدمتها عندما وجدت المدير اسر
ميرا بصدمه... انت
البارت(٨)
ميرا بصدمه... انت
جنا.. انتي تعرفيه
نظر اسر لها ببرود عكس داخله فكان ايضا يشعر بالاندهاش من وجودها ويا لسخريه القدر سوف تعمل لديه ويراها دائما ولكن هو جاء لانهاء هذا الزواج لماذا لم يتكلم حتي الان لماذا كلما اردا الكلام يشعر بشي داخله يرفض عذه الفكره قطع تفكيره صوت علي
علي.. اسر بيه
اسر.. ايوه يا علي
علي.. الانسات هتبدا تدريب ولا لا
ميرا بغضب.. لا شكرا مش هنتدرب
جنا.. بس يا ميرا
ميرا.. انا قلت لا يلا يا جنا وامسكت يدها وذهبت وعندما كانت علي وشك الخروج من الباب سمعت صوته
اسر ببرود.... وهتدربي فين
التفتت له ميرا بعصبيه وقالت ... في اي مكان الا هنا
تقدم اسر منها وهو ينظر لها ببرزد ووقف امامها وقرب وجهه منها وقال.. ومين هيقبل يدربك عنده
ميرا.. الشركات كتير علي فكره مش شركتك بس ولو كنت اعرف انها بتاعتك مكنتش جيت
اسر ببرود.. لسانك لسا برضو طويل امم طب اوك احب اقولك ان مفيش ولا شركه هتشغلكم
ميرا بحده.. ليه يعني
اسر.. مزاجي كده
احمر وجه ميرا من الغضب ونظرت لاسر بحده وكانت جنا تتابع ما يحدث باستغراب
ميرا بغضب... انت فاكر نفسك مين
اسر وهو يجلس علي مكتبه بتكبر.. اسر الشافعي
ميرا بسخريه.. حصلنا الرعب
نظر لها اسر نظرات مميته ولو كانت النظرات تقتل لماتت علي الفور
اسر.. ها قلتو ايه تدربو ولا هتمشو وللعلم لو مشيتو مفيش شركه هتدربكم ودا تحت اوامري انا ثم اكمل بخبث.. والتدريب يروح تتسقطو في العملي
ندرت له ميرا بغضب وكانت علي وشك الرد ولكن اسكتتها جنا
جنا..خلاص يا اسر بيه هنتدرب
ميرا بغضب.. انتي بتقولي ايه لا يمكن اتدرب عند البني ادم دا ونظرت له بحكه وهو قابل نظراتها ببرود
همست جنا في اذن ميرا وقالت... ميرا مش وقت عند دا مستقبلنا
ميرا.. تمام ثم وجهت كلامها لاسر الذي يجلس علي كرسيه ببرود وقالت.. احنا موافقين
اسر بانتصار.. تمام تقدرو تبداو من بكره
ميرا في سرها.. ربنا يهدك يا شيخ
سمعتها جنا فابتسم وقالت.. احم تمام بعد اذنك
وذهبت جنا وتبعتها ميرا ثم خرج خلفهم علي وظل اسر علي مكتبه يبتسم بانتصار فقد جاؤت الفرصه المناسبه ليربي هذه القطه الشرسه
##############
كانت ميرا وجنا تقفان امام الشركه بانتظار سياره ولكن لا يوجد
ميرا.. يووووه رؤي السبب في ام البهدله دي ربنا يسامحها
جنا.. فكك من رؤي دلوقتي قليلي من دا
ميرا بسخريه.. عريس الغفله اللي رفضني
جنا بصدمه.. اسر صديق طفولتك
ميرا بالم.. متقوليش صديق طفولتك مستحيل يكون دا الانسان اللي حبيته وكان سندي دا مش قاكرني يا جنا مفتكرش ايامنا سوا ثم امسكت بقلادتها التي ترتديها واكملت بحزن.. وانا ذي الغبيه لسا لبساها
جنا.. طب ناويه تعملي ايه
ميرا.. معرفش هو حر ان ما قلش رفضه هرفض انا ونفض التمثيليه دي
جنا.. بس انتي بتحبيه
ميرا.. ومش هاخد انسان جىحني وقل من كرامتي ورفضني انسي يا جنا هههه انا عوزه بطل روايات يا بت ذي فهد او زين بتوع الروايات ييييح دا ولا في الاحلام
جنا بضحكه.. هههههه خليكي في الروايات لما هتهبلك قريب
ميرا.. يا ستي فكك اهي بتعيشني في عالم ليا ثم اكملت بغضب.. يووووووه هو مفيش تاكسي في ام اليوم دا
جنا.. ههههههههه اهدي يا مجنونه
وظلت الفتيات بانتظار سياره ثم فجاه وقفت امامهم سياره وفتح الزجاج وظهر اسر
اسر .. اركبو هوصلكم
ميرا ببرود.. شكرا مش عوزين
اسر... اممم اوك براحتك ثم قاد سيارته بسرعه وذهب
جنا.. اه يا مجنونه الوقت اتاخر ومفيش عربيات كنا ركبنا معاه
ميرا بعند.. لا يعني لا هنستني
قطع حديثهم صوت هاتف جنا ففتحت الهاتف
جنا.. الو احم ايوه طب اوك ثم اغلقت الهاتف وهي تبتسم كالبلهاء
ميرا.. انتي يا حجه
جنا.. ها ايه
مبرا.. مين يختي دا اللي لما كلمك يهمتي كده
جنا بحب.. دا معتز
ميرا .. اوبا ايوه بقي بيقولك ايه
جنا.. ابدا قال انه هيجي يخدني
ميرا.. يسهلو يا موزه
جنا.. يا شيخه اتوكسي دا احنا بقالنا سنه مخطوبين هموت واتجوز يا نااااس
ميرا.. ههههههه واقعه واقعه
جنا.. اومال يختي دا حب الطفوله
ميرا.. ربنا يخليكم لبعض يا قلبي
جنا.. تسلميلي يا موزتي
ومر بعض من الوقت وجاء معتز(معتز٢٩ سنه ابن عم جنا بيحبو بعض من الطفوله شغال مهندس في شركه وسيم الي حد ما)
معتز.. ازيك يا ميرا
ميرا.. الحمد لله وانت
معتز.. تمام والله يلا بينا عشان نمشي
ميرا باحراج.. ها لا شكرا خد جنا وامشو وانا هستني تاكسي
جنا . انتي هبله يا بت اسيبك ازاي يلا بينا
ميرا وهو تضربها في كتفها.. ما تفهمي بقي
جنا.. يا حبيبتي مفيش داعي لاحراج انا معاكم
معتز.. هو انا مش ذي اخوكي يلا يا ميرا
ميرا.. معلش يا معتز هستني تاكسي
وبعد محاولات فاشله من معتز وجنا ولكن لم توافق ميرا فاخد معتز جنا ورحل وظلت ميرا واقفه بمفردها وفد حل الليل عليها
ميرا بخوف.. يا ربي بقي مفيش تاكسي ثم اخرجت هاتفها وجدته مغلق فقالت بغضب.. هو دا وقت تفصل فتنهدت بتعب وظلت واقفه علي امل ان تاتي سياره
##############$
كانت سميه تحرك في الصاله بقلق
سميه بقلق.. يا ربي اتاخرت ليه.
قطع كلامها دخول ادم ونظر لها باستغراب
ادم..مالك يا حبيبتي قلقانه ليه
سميه بقلق.. ميرا فونها مغلق ولحد دلوقتي مجتش
ادم.. ازاي المحاضرات انتهت من زمان هي فين
سميه بقلق..ايوه ورؤي هنا من زمان وحاولت اتصل عليها معرفتش
ادم.. طب اتصلي علي جنا
سميه.. ازاي مفكرتش في كده ثم ذهبت بسرعه واحضرت هاتفها وقامت بالاتصال علي جنا فلم يرد احد
ادم.. ها ردت
سميه بقلق.. لا ربنا يستر ثم اكملت بدموع.. بنتي با ادم
احتضنها ادم وظل يهدئها وهو قلق كثيرا ولكن يجب ان يبدو اقوي حتي لا تقلق زوجته اكثر
دخل اسر البيت فوجد سميه تبكي وعمه ادم يحضنها
اسر باستغراب.. في ايه
ادم .. ميرا مجتش وفونهت مغلق
سميه بدموع.. بنتي يا ادم
اسر.. مجتش لحد دلوقتي ونظر لساعه وجدها التاسعه فقال لنفسه.. ازاي وانا سايبها من زمان فشعر بالقلق عليها فخرج بسرعه
ادم.. اسر اسر في ايه
ولكن اسر لم يجيبه وركب سيارته وقادها بسرعه
##########
كانت ميرا تجلس علي مقعد وتشعر بالخوف وتحاول منع دموعها من النزول وفجاه شعرت باحد يضع يده علي كتفها فانتفضت بسرعه ووقفت فوجدت ثلاث شباب ينظرون لها نظرات غير مريحه
شاب١.. القمر قاعد زعلان ليه
ميرا بحده.. وانت مالك لو سمحتو مشو وسبوني في حالي
شاب٢.. وهو ينفع نسيب القمر لوحده تعالي معانا وهنبسطك
ميرا بغضب.. انت حبوان قلتلكم مشو
شاب٣.. شكلك مش هتيجي الا بالغصب واقترب منها فصرخت ميرا وجرت باقصي ما عندها
ظلت ميرا تجري وتنظر خلفها فوجدتهم يجرون ورائها فنظرت لهم بخوف وظلت تجري حتي وصلت لشارع مغلق فوقفت ونظرت خلفها بخوف فوجدت الثلاث شباب خلفها
الشاب٣..ما قلنا تعالي بالزوق لازم تتعبينا كده
ثم اقترب منها وميرا ترجع للخاف حتي اصتدم ظهرها بالحائط
ميرا بخوف.. بالله عليك سبني في حالي
الشاب برغبه.. اهدي يا قمر ثم مد يده ليمسك شعرها
فنظرت ميرا له برعب واغلقت عينيها بخوف وهي تبكي
ميرا بدموع .. ااسر
البارت(٩)
ميرا بدموع.. اسر
اغمضت ميرا عينها بشده و بخوف بانتظار قدرها ولكن مرت بعض من الوقت ولم تشعر بيد احد ففتحت عينيها فوجدت اسر ممسك بيد الشاب بقوه وملامحه تدل علي الغضب الشديد
ميرا بفرحه.. اسر وذهبت بسرعه ووقفت خلفه وامسكت قميصه بخوف فنظر لها اسر نظىه اطمئنان وارجع نظره لهؤلاء الشاب
احد الشباب.. الله ما ليكي في الجو اهو امال معذبانا ليه وعامله فيها الشريفه وبتجري
نظر له اسر بغضب شديد ثم ترك يد الشاب وقال بغضب.. تحبو تمشو كده ولا حد يجي يخدكم
الشاب.. ايه يا برنس هس تخصك ما ممكن نتقاسم عادي
لم يكمل كلامه وكان يسقط ارضا اثر لكمه من يد اسر ثم انقض عليهم يضربهم بشده فسمع صريخ ميرا فوجد احد الشباب يمسكها من يديها
ميرا بصريخ.. ابعد يا حيوان
الشاب بغضب.. هتيجي يعني هتيجي ثم خبط راسها في الجدار فشعرت بان كل شي اسود من حولها واخر ما راته اسر وهو يضرب الشاب ثم اغمي عليها فلحقها اثر قبل ان ترتطم بالارض
ظل اسر ينسر لها ولملامحها الخائفه وراي خصله من شعرها علي وجهها فابعدها بحب ثم حملها واتجهه لسيارته
##########$
في منزل ميرا كانت سميه تبكي ورؤي بجانبها تحاول تهدئتها
سميه ببكاء.. هتولي بنتي ميرا
رؤي.. اهدي يا ماما اكيد هي بخير متخافيش
سميه .. انا قلبي حاسس ان بنتي فيها حاجه
كان ادم يجلس علي الكرسي بتعب فهو يشعر بالخوف علي ابنته ولا يستطيع ان يهدئ حبيبته وحاول الاتصال باسر ولكن لم يجيب ولا يستطيع ان يبلغ الشرطه فلم يمر٢٤ ساعه علي اختفائها اخرجه من تفكيره صوت بكاء حبيبته فذهب اليها وضمها بشده
ادم.. اهدي ميرا هتكون بخير
سميه ببكاء.. بنتي يا ادم ثم انفجرت في البكاء
كانت رؤي تتابع بكاء والدتها بحزن وهي قلقه علي اختها بشده فانتبهت لدق الباب فذهبت بسرعه ظنا منها انها ميرا وفتحت الباب وجدت رجلا غريبا
رؤي.. ايوه
الشخص.. ادم موجود
رؤي باستغراب.. ايوه بابا موحود مين حضرتك
مروان بابتسامه.. انتي رؤي صح
رؤي.. ايوه انت مين
مروان.. انا انكل مروان نستيني يا قرده
رؤي بفرحه.. انكل مروان ثم ذهبت واحتضنته
مروان بضحكه.. هههه كبرتي يا شقيه
رؤي بفخر... اومال بقيت موزه
مروان.. شبه ادم بالضبط هو فين
رؤي .. جوه ادخل
اوما مروان براسه دليل الموافقه ودخل فجاءت رؤي لتغلق الباب فوجدت قدم تعوق قفل الباب ففتحت باستغراب فوجدته شاب ومعه حقيبه
رؤي.. افندم
الشاب.. اممم هو كده بتقابلو الضيوف
رؤي بحده.. حضرتك مين
امجد بضحكه... ههههه هو بابا يدخل وانا لا ابن الجيران وانا معرفش
رؤي باستغراب.. انت ابن انكل مروان
امجد.. ايوه
رؤي.. اتفضل فدخل امجد وهو يحمل الحقائب واغلقت رؤي الباب وذهبت للداخل فظل امجد مكانه ينظر لتلك الفتاه فقد راي ابتسامتها مع والده وفي لحظه تحولت لقطه شرسه وهذا اعجبه بشده
امجد.. شكلها ايام فل وترك الحقائب وذهب للداخل وعندما وصل للصالون وجد صوت والده الغاضب وراي سيده تبكي وتحتضنها تلك الفتاه
مروان بغضب.. يعني ايه ميرا مختفيه واسر كمان
ادم.. اسر مشي بسرعه وبرن مش بيرد
مروان .. انا مش هسكت لازم نلاقيهم
امجد.. في ايه يا بابا
نظر ادم لمروان باستغراب.. ابنك
مروان.. ايوه ثم وجه حديثه لامحد.. تعال سلم علي عمك ادم
تقدم امجد من ادم واحتضنه بحب وكذلك ادم ثم ابتعد امجد وقال.. اتشرفت بمعرفتك
ادم بابتسامه.. ربنا يحميك يا حبيبي
ابتسم له امجد وقال.. حد يحكيلي في ايه
مروان..ميرا مش لقينها واسر محدش يعرف طريقه
امجد.. انا ليا صديق ضابط يقدر يساعدنا هتصل عليه
مروان وادم.. طب اتصل بسرعه
اوما امجد براسه لهم واخرج هاتفه وعندها رن الجرس
رؤي.. انا هفتح
وذهبت لتفتح وبمجرد ان طلب امجد الرقم سمع صوت رؤي وهي تصرخ باسم ميرا فذهب الجميع فوجدو اسر يحمل ميرا ورؤي تقف بخوف وتضع يدها علي فمها
رؤي بلهفه.. اختي مالها ثم اقتربت منها وحاولت ايقاظها
سميه بلهفه.. بنتي وذهبت بسرعه اليها وقبلت وجها كله بحنان ام
ادم.. في ايه يا اسر
نظر اسر لوجود والده واخيه باستغراب فمن المفترض قدومهم بعد يومين فتنهد وقال.. متخافوش هي كويسه مغمي عليها بس
مروان.. طب يلا دخلها جوه
دخل اسر ووضع ميرا وعندما كان يبتعد وجدها تمسك ملابسه بشده فنظر لها نظرات غامضه ثم ابعد يدها ووقف امامها ثم جلست سميه بجانبها بخوف واحضرت رؤي زجاجه برفان ووضعت بعض منها علي يديها وقربتها لميرا
ادم.. ايه اللي حصل يا اسر
اسر.. شويه شباب اتهجمو عليها
شهقت سميه ورؤي بخوف وقالت سميه.. بنتي
اسر.. متخافيش يا ماما هي كويسه انا لحقتها
نظر مروان لابنه باستغراب فهو يقول لسميه ماما فهو لم يقل لاحد هكذا ابدا حتي زوجته سوزي
لحظات وكانت ميرا تفتح عينها بتعب ثم نظرت للجميع وساعدتها رؤي للجلوس فنظرت لهم باستغراب
ميرا.. هو ايه حصل ولكن سرعان ما تذكرت كل ما حدث ونظرت بسرعه لاسر الذي كان يقف ببرود
ادم بحنيه.. انتي كويسه
ميرا.. ايوه يا بابا
سمبه بدموع.. كده يا ميرا كنت هموت من الخوف عليكي
ميرا.. بعيد الشر يا ماما جات سليمه
مروان.. الحمد لله يلا اطلعي ارتاحي
ميرا.. حمدالله علي سلامتك يا انكل
مروان.. الله يسلمك يا حبيبتي يلا خديها يا رؤي ترتاح
رؤي.. حاضر
ساعدت رؤي ميرا لتصعد لغرفتها وكانت ميرا تصعد السلالم وتنظر لاسر الذي يقف بلا حركه وينظر لها .... ثم توجه نظرها لامجد فقالت باستغراب.. مين دا يا رؤي
رؤي.. دا امجد.ابن انكل مروان
ميرا.. اها ثم نظرت مره اخر لاسر وبعدها اختفي عن نظرها عندما وصلت لغرفتها فساعدتها رؤي لتنام فغضت في نوم عميق من التعب واثر الخبطه
في الاسفل كان الجنيع يجلس بارتياح بعدعوده ميرا
ادم.. معلش يا مروان مكنش دا الاستقبال اللي المفروض يحصل
مروان.. ايه اللي بتقوله دا ميرا بنتي وقريبا هتكون مرات ابني والحمد لله انها كويسه
ادم.. بجد مش عارف اقولك ايه وبجد شوفتك فرحتني كنت وحشني ي راجل
مروان بابتسامه.. وانت اكتر والله حبيت اعملها مفجاه وجيت قبل معادي ونتفق علي الخطوبه بقيثم نظر لاسر الذي يجلس بدون كلمه
ادم.. ترتاح الاول بس يلا سميه حضرتلك الاوضه وامجد مع اسر لحد ما اوضته تجهز
مروان.. مش عارف اقوله ايه تاعبك معانا والله
ادم.. ولا تعب ولا حاجه احنا عيله يلا عشان ترتاح
صعد الجمبع لغرفهم ليرتاحو ماعدا اسر وقف في الشرفه وينظر للسماء نزرات غامضه فجاء امجد من خلفه ووضع يده علي كتفه لينتبه له اسر
امجد.. سرحان في ايه
اسر.. مفيش يلا ادخل ارتاح من تعب السفر
امجد.. حاضر
ودخل امجد لينام بينما اسر ظل واقف واغمض عينيه ليتذكر تلك اللحظه فعندما كان يبحث عنها في كل مكان وفجاه شعر باحد. يقول اسمه فتتبع قلبه ووجدها تقف بخوف وهولاء الاوغاد عند تذكرهم قبض علي يده بقوه فكلما تذكر بانه اذا لم يصل في الوقت المناسب لكانت اغنض عينه بشده لا يريد التفكير وبعد مده فتحها ونظر للامام بشرود
##############
بينما في امريكا
كانت سوزي تجلس مع صديقتها تشرب مشروب وتلعب لعبه الورق وتشرب السجائر
ماري.. طب وبعدين يا سوزي
سوزي بشر.. مش عارفه لسا بفكر في حاجه وكمان مروان سافر وخد امجد وانا لا يمكن اسمح ليه يتجوز البنت دي لانه لو اتجوزها هيكون الابن المطيع ومش بعيد مروان يكتبله كل حاجه ثم اكملت بغضب مش هخلي اللي عملته يروح علي الارض
ماري.. عملتي ايه
سوزي بخبث.. عملت كتير ولسا هعمل ثروه مروان ليا ولابني بس مش لابن خديجه ابدا
ماري. طب ناويه تعملي ايه
سوزي ..اخرجت ورقه من حقيبتها ونظرت لها وقالت دي ورقه الحظ بتاعتي
ماري باستغراب.. فيها ايه الورقه دي
سوزي بخبث.. فيها اللي هيخلي اسر يكره مروان .....
البارت(١٠)
في منتصف الليل استيقظت ميرا ونظرت حولها فلم تجد رؤي فخافت بشده فهي تخاف الظلام ولهذا السبب طلبت من رؤي ان تنام معها في نفس الغرفه فقامت وامسكت هاتفها انارت المكان لان الاضائه مطفيه ووصلت للضوء وقامت بتشغيله فتنهدت براحه
ميرا.. شوف الجزمه سابتني ومعرفش راحت فين في الوقت دا
وخرجت ميرا لتبحث عن رؤي وعندما مرت بجانب غرفه اسر سمعت صوته
ميرا باستغراب.. هو بيكلم مين
ثم وضعت يدها علي مقود الباب وظلت واقفه بتوتر ولكن حسمت امرها ودخلت للغرفه فوجدت اسر ينام ولكن يبدو بانه يحلم بكابوس فاقتربت منه بحظر وجدت وجه ملئ بالعرق واعصابه مشدوده ويتكلم
اسر... امي استني امي لاا لاااا
ميرا باستغراب.. هو بيحلم بمامته فنظرت له بحزن ووضعت يدها بحذر علي شعره وظلت تقرا قران فلاحظت انه اصبح هادي وعادي للنوم
ميرا بحنان.. تعرف انك شكل الملاك وانت نايم ههههههه بس شيطان وانت صاحي عارف يا اسر بحسك طيب بس غامض اووي ومخبي كتير فاكر قبل ما تسافر كنا دايما سوا كنت دايما سند ليا وبتحميني بس بعد وفاه طنط انت اتغيرت خالص با اسر وللاسف بعدت عني بس ملكت قلبي ايوه بحبك يا اسر وبحبك اووي بس انت رفضتني عارف كنت مبسوطه اما بابا قالي انك طالبني بس انت كسرت فرحتي علي قد كا انا فرحانه بوجودك بس بجد موجوعه من فكره انك هنا عشان ترفض بس مهما بحصل هحبك
نظرت ميرا له بحزن ثم خرجت من الغرفه وبمجرد خروجها فتح اسر عينيه وجلس علي السرير وابتسم فقلد استمع لكل. كلمه قالتها نعم تحبه ولكن هل يستطيع ان يحبها عند هذه النقطه وقف بغضب
اسر بحده.. لا يا اسر لا مش هتكرر اللي حصلانت قلبك اتقفل وانتي مستحيل احب ولازم تخلص من اللي جيت عشانه وتبعد مينفعش تفضل مينفعش وتنهد بحيره ثم ذهب للنوم
##########
في الخارج عند ميرا بمجرد ان خرجت من عند اسر ووقفت امام الباب واغمضت عينيها بحزن وعندما فتحتها وجدت رؤي امامها فشهقت بفزغ
ميرا.. خضتيني يا زفته
رؤي باستغراب.. بتعملي ايه هنا
ميرا بتوتر.. ها اصل صحيت وكنت بدور عليكي انتي عارفه بخاف من الضلمه
رؤي .. معلش كنت بشرب يلا تعالي عشان ننام
ميرا.. روحي انتي وانا هنزل اشرب واجي
رؤي.. اوك
وذهب رؤي لغرفتها بينما ميرا ذهبت لمطبخ لتشرب وبينما تقف في المطبخ تمسك الكاس بشرود انتبهت علي والدتها
سميه.. حبيبتي بتعملي ايه
ميرا.. كنت بشرب يا ماما
سمبه.. ماشي يا حبيبتي يلا اطلعي ارتاحي
ميرا.. مش عارفه بس تقريبا مش هيجيلي نوم
سميه.. طب تعالي معايا
ميرا.. فين
سميه بحنان.. تعالي بس وامسكت يديها وتبعتها ميرا باستغراب ووجدت والدتها تاخذها علي مورجيحه في الشرفه وجلست واجلستها لجانبها ووصعت راسها علي قدمها
سميه بحب.. فاكره وانتي صغيره مكنتيش بتنامي الا كده
ميرا بحب.. كنت بحب اسمع صوتك وانتي بتغنيلي اووي
سميه.. طب يلا غمضي عينك وهغنيلك
ميرا بسعاده.. ماشي واغلقت ميرا عينيها وبدات سميه بالغناء
#نامي يا صغيرتي نامي بهناء نامي يا حبيبتي نامي بهناء نامي وانا اجبلك جوز حمام متزعلش يا حمام دا بس عشان حبيبتي ميرا تنام#
ظلت سميه تغني بصوتها العذب لميرا حتي ذهبت في النوم وظلت هي تلعب في شعر صغيرتها بحب
عند اسر كان يحاول النوم ولم يستطع وفجاه سمع اغنيه والدته فوقف بسرعه فهو نفس صوت والدته نفس الاغنيه
اسر.. ماما
وذهب مسرعا يتتبع الصوت فوقف عندما وجد سميه تغني لميرا ونظر لميرا وجدها تنام بعمق وشعرها يتطاير بفضل نسمات الهواء ظل اسر ينظر لهم بالم ووجع وتذكر تلك اللحظات
فلاش بااااااك
دخل اسر البيت وملابسه مليئه بالتراب بسبب لعبه فذهب لزوجه ابيه وجدها تجلس وتمسك الهاتف وعندما نظرت له وقفت بغضب
سوزي بقرف.. ايه اللي عامله في نفسك دا يا اسر
اسر.. كنت بلعب يا ماا
قاطعته سوزي بغضب.. متقولش ماما انا مش مامتك ويلا علي الحمام نضف نفسك وتنضفه قبل ما تطلع
اسر بدموع.. بس انا معرفش ماما كانت بتعملي كده
سوزي.. يلا يا اسر حاااالا وهعاقبك لو لقيت الحمام مش نضيف
نظر لها اسر بدموع والم فهو طفل في السادسه من عمره فقد والدته الحنونه وتزوج والده من امراه لا تعرف عن الحنان شي
بااااااااك
ادمعت عين اسر بشده ولكنه ادار وجه بسرعه عندما راته سمبه فمسح دموعه وجاء ليذهب ولكن اوقفه صوت سميه
سميه .. اسر حبيبي
اسر.. ايوه يا ماما
سميه.. لف وبصلي
التفت اسر لها فوجدها تقف امامه وتفتح ذراعها
سميه.. تعال يا حبيبي
تقدم منها اسر بتردد وسرعان ما احتضنها بقوه فهو افتقد هذا الحنان منذ وفاه والدته وظلت سميه تحتضنه بحنان واسر يحتضنها بوجع وادمعت عينه
سميه.. عارفه انك موجوع وان دي نفس اغنيه خديجه بس متنياش انا وخديجه كنا اعز اصحاب ربنا يرحمها
اسر بحزن.. يا رب وابتعد عنها
سميه.. حبيبي انا عارفه انك منستش خديجه ولا نسيت موتها ودا وجعك بس حاول تنسي
اسر بوجع.. انسي ايه انسي اني شوفت امي بتموت قدامي وانا مقدرت اعمل حاجه انسي اني شوفتها بتنتحر وانا واقف عمري ماانسي دا كل يوم الكابوس دا ملاحقني هي ليه عملت كده ليه سابتني ليييه
تالمت سميه علي حالته وامسكت يده بحنان وقالت.. خديجه ماتت وخدت السر معاها لازم تكون قوي يا اسر وتعيش عشانها
اوما لها اسر راسه بحزن فابتسم له سميه وجلست واجلسته علي قدمها وظلت تلعب في شعره
اسر.. شكرا
سمبه.. انا امك يا اسر فاهم
اسر بحب.. ربنا يخليكي ليا
وابتدت سميه في الغناء بصوتها العزب
$#نم يا صغيري نام بهناء نم يا حبيبي نم بهناء نم وانا اجبلك جوز حمام متزعلش يا حمام دا بس عشان حبيبي اسر ينام#
بينما كانت ميرا تضع يديها علي فمها لتمنع شهقاتها من الطلوع فهي استمعت لكل شي كيف لطفل مثله ان يتحمل هذا وهو يري والدته تنتحر امامه فاغمضت عينيها بالم وهي تبكي علي حال حبيبها وقررت مساعدته وانت تقف بجانبه دائما.........
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا