رواية قيصر البحار الفصل الرابع 4 بقلم الكاتبة بسنت عبد القادر
رواية قيصر البحار الحلقه الرابعه 4 رواية قيصر البحار البارت الرابع 4
رواية قيصر البحار الفصل الرابع
" قَصِيرَة أَنَّنَا أحياناً قَد نعتاد الْحُزْن حَتَّى يُصْبِحَ جزءاً مِنَّا وَنُصَيْر جزءاً مِنْه ، وَفِي بَعْضِ الْأَحْيَانِ تَعْتَاد عَيْنِ الْإِنْسَانِ عَلَى بَعْضٍ الْأَلْوَان ، وَيَفْقِد الْقُدْرَةِ عَلَى أَنَّ يَرَى غَيْرِهَا ، وَلَوْ أَنَّهُ حَاوَلَ أَنْ يَرَى مَا حَوْلَهُ لاكتشف أَن اللّون الْأَسْوَد جَمِيل لَكِن الْأَبْيَض أجْمَلَ مِنْهُ ، وَإِن لَوْن السّماء الرماديّ يُحرّك الْمَشَاعِر وَالْخَيَال وَلَكِن لَوْن السَّمَاء أَصْفَى فِي زَرَقْته ، فَابْحَثْ عَنْ الصّفاء وَلَوْ كَانَ لَحْظَة ، وَأَبْحَثُ عَنِ الْوَفَاءِ وَلَوْ كَانَ مُتعباً وشاقّاً ، وتمسّك بِخُيُوط الشّمس حَتَّى وَلَوْ كَانَتْ بَعِيدَةً ، وَلَا تُتْرَكُ قَلْبِك ومشاعرك وأيامك لِأَشْيَاء ضَاع زَمَانِهَا . أَن رَحَلْت عَنْك يوماً ، وحمحمت رَاحِلَتِي إيذاناً بالغياب ؛ فلملم رفاتي فِي أَقْبِيَةٌ الذَّاكِرَة ، وَأَصْنَع لِي تابوتاً فِي خافقيك ، وادفني فِي دَاخِلِ رُوحَك لأرافقك أَيْنَمَا رَحَلْت ، وَأَلْجَأ إلَيَّ إذَا مَا هَبْتُ عَلَيْك رِيَاح غربتك ، واستظلّ بفيئي لِمَا يلسعك هَجِير الذّكريات ، وتوسّد كلماتي إذَا بعثرك الْيُتْم وأوغلت رُوحَك فِي وحشتها ، لملمني دفئاً فِي مُقلتيك إذَا ابتردت عَلَيْك أرصفة الْأَوْجَاع ومسافات الْحُنَيْن . فسأبقى أحبّك كِمَّان كُنْت وسأبقى إلَى مَا لَا نِهَايَةَ . تخونني الْكَلِمَات ، ويُشلُّ لِسَانِي عَنْ التّعبير ، وتخنُقني عبراتي كُلَّمَا رأيتُ خُطُوط الْعُمْر تُزيِّنُ وجنتيكِ . وَكُلَّمَا رأيتُ تَعِب السّنين يُلقي بكاهلهِ ليُوشّح رأسكِ ، ، يَا مَنْبَع سعادتي ، ضُمّيني إليكِ ، فأنتِ الصّدر الْوَحِيد الَّذِي يُريحني مِن عَبًّا سنيني ، يَا أُمّي اُلْمُسِي بيديكِ وجنتيّ ، فيدُكِ المباركةُ هِي الكفُّ الْوَحِيد الَّذِي أتمنّى أنّ أُلقي بِرَأْسِي عَلَيْهَا كلَّما ضَاقَتْ بِي دُنيتي ، وصدركِ الملاذُ الْوَحِيد الَّذِي يُجرِّدُني مِن هُمُومِي ، سرِّحي بيديكِ شِعْرِي ، فَأَنَا أشتاقُ لدفءِ الشّوقِ فِي صدركِ ، أشتاقُ للمساتكِ وحنانكِ ، قُصِّي لِي حكايةً وغنِّي لِي بصوتكِ الْعَذْب الحَنُون ، فَأَنَا كُلَّمَا رأيتكُ اِشْتَاق لطفولتي ، وَمَهْمَا كبرتُ فَأَنَا طفلكِ المُدلَّل الَّذِي يَرْفُضُ أَنْ يُكَبِّرَ يوماً بَيْن ثَنَايَا صدركِ ، بَيْنَ يَدَيْكَ كَبِرَت وَفِي دِفْءٌ قَلْبِك اِحْتَمَيْت ، بَيْن ضلوعك اخْتَبَأْت وَمَن عَطَائِك اِرْتَوَيْت بَعْدَ أَنْ أحببتك تغيّر كُلِّ شَيِّ فِي الْكَوْنِ ، توقّفت الْأَرْضِ عَنْ الدّوران ، تكسّرت عَقَارِب الزّمان ، أَصْبَح النّهر مالحاً ، وَغَدًا الْبَحْر عذباً ، صَارَ الْقَمَرُ شمساً ، والشّمس أقماراً ، تغيّر طَعْمٌ قهوتي ، عُدت لِزَمَن ولادتي ، غيّرت مَوْضِع قَلْبِي ، صَارَ عَلَى الْيَمِينِ بَعْدَ أَنْ كَانَ عَلَى اليسار ، رَأَيْت اللَّيْلَ كالأنوار ، ذُبت فِي مياهِ الْأَمْطَار ، وَأُطْلِقَت سَراح كُلّ الْأَسْرَار بَعْدَ أَنْ أحببتك ، أَرْجُو أَنْ يحميني قَلْبَك مِنْ كُلِّ الْأَخْطَار . قُل لِنَفْسِك كُلَّ يَوْمٍ أَنَا لَسْت زِيَادَةُ عَدَدِ فِي هَذَا الْعَالِمُ ، فَلَن أغادره بلاِ أَثَر ، حَتَّى لَوْ كُنْت فرحاً فِي قَلْبِ صَدِيق مُنْكَسِرٌ ، أَو معطفاً تَحْتَ الْمَطَرِ أحبّها ، وحنيني يَزْدَاد لَهَا ، عشقتها وَقَلْبِي يتألّم بِرُؤْيَة دَمْعُهَا ، أَفْهَمْهَا حِين أَرَى الشّوق فِي عَيْنِهَا ، كَم تَمَنَّيْت ضمّها ، كَم عَشِقْت الابْتِسَامَة مِنْ فَمِهَا ، والضّحكة فِي نَبَرَات صَوْتَهَا ، لَا بَلْ الرّائحة مِن عطرها ، سَأَلْتُهَا كَم تشتاقي لِي ، فَأَجَابَت : كاشتياق الغُيُوم لمطرها ، اشْتِيَاقٌ الْحَمَامَة لعشها ، اشْتِيَاقٌ الْأُمّ لِوَلَدِهَا ، اشْتِيَاقٌ اللَّيْلَة لنهارها ، اشْتِيَاقٌ الزّهرة لرحيقها ، بَل اشْتِيَاقٌ الْعَيْن لكحلها ، اشْتِيَاقٌ قَصِيدَة الْحَبّ لمتيمها ، بَل اشْتِيَاقٌ الغنوة للحنها . قُلْت لَهَا : كُلُّ هَذَا اشْتِيَاقٌ ؟ قَالَت : لَا ، بَلْ أَكْثَرُ وَأَكْثَر ، فَأَنْت وَحْدَك حَبِيبِي فِي الدّنيا كُلُّهَا ، فرُحت أتغنّى بسحرها ، أغْزل كَلَام الْهَوَى بعشقها ، وَمَن إشْعَارٌ الْهَوَى أَسْمَعُهَا ، لَا بَلْ لِأَجْلِهَا أَنَا حَفِظْتهَا ، فاحترت بِم أوصفها ، قَلْبِي ؟ لَا فَسَوْف أظلمها ، حِبِّي ، مَلَكَتِي ، صغيرتي ، فَكُلُّ هَذَا لَا يَكْفِي فَأَنَا فِي الْحُبِّ أظلمها "
Flash back :
شقة الأخيرة كان يجتمع الجميع حتي شهد هلي المائدة الطعام و هنا وجده دق الباب و لؤلؤ تقول :
افتح يا حج جابر يالي معرفتش تربي عيالك ، افتح بدل ما اكسر الباب عليكم
اسرعت فدوي تفتح الباب دفعتها دخلت لؤلؤ و هي تمسك بزمردة و إيمان و هنا قالت بغضب :
إلي خالع راسه يلبس الطرحة
قال جابر بغضب :
إيه إلي انتِ بتعمليه ده إلي بتعمليه ده غلط
قالت لؤلؤ بغضب :
غلطت ، هو أنتم شوفته غلط ، الدخول يا أستاذ نديم
هنا تعجب الجميع و هنا نظى له كارم بغضب هنا علم نديم أن هذا هو كارم و هنا قال جابر بغضب :
إيه إلي بيحصل بظبط ؟!
قال نديم ببرود :
أنا نديم العمراوي ، شريك لؤلؤ ، الحيوان إلي إسمه إبنك كارم ده
قالت تاج بغضب :
إيه حيوان ديه
قالت إيمان بغضب :
أيوا حيوان ، طلعلك شبهك بعت واحد يرمي عليا ماية نار و لولا الاستاذ نديم كام زماني وشي كله متشوه
شهق الجميع و قال قيصر بغصب :
يا حيوان ، أنا مش محذرك
قالت لؤلؤ بخبث :
الله الله ، ده قيصر باشا و الحج له علم ، في هنا يا حج واحدة من بناتك محامية ، مش ده يا اخت يعتبر شروع قتل
قال كارم بغضب :
محصلش
قال نديم ببرود :
لا حصل
قال كارم بغضب :
أنت مالك أصلا
قالت زمرد بخبث :
مستى نديم ، شغل سديهات و أقسم و سمعهم
و بالفعل استمع الجميع إلي كل شئ و بدأت تاج تلطم علي وجها و كارم أحس أن نهايته اقتربت و الحج جابر جلس لا حول ولا قوه و هنا قال حج جابر بكسرة :
طلباتك إيه يا بنتي ، عايزة تسجني حقك ، أنا مليش إبن أسمه كارم ، أن شاء الله تولعي فيه حتي
قالت تاج بغضب :
محدش هيقرق من أبني
هنا قالت إيمان و للأول مرة بكبرياء و هي تضع قدم علي قدم :
بصي يالي أسمك تاج انتِ ، تسجيلات الشركة و الواد إلي رمي عليا و الواقي و الفيديوهات اروح بيها القسمو أعمل بلاغ شروع قتل و تجيبي للمحروس عين قلب ماما عيش و حلاوة يا إما
قالت تاج بغضب :
يا إما إيه ؟!
نظرت إيمان إلي كارم من الاعلي إلي أسفل و قالت إيمان :
كارم يتجوز شهد
______________________
Back :
شهق الجميع و هنا قال كابر بغضب :
نعم يا ختي
قال نديم بغضب :
كلمها عدل بدل ما اشدك علي قسم
قال كارم بغضب :
أنت مالك أصلا
ثم نظر لها و قال كارم بغضب :
اه بقي معاكي فلوس ، تتحامي في حمي الحمي نديم ، مدورها انتِ با بنت...
هنا صفعه جابر بقوة اكثر من مرة و هنا قالت تاج بزعر :
ابني يا جابر لا
قال جابر بغصب :
اتفوا علي ديه ربايه ، ياربيت تاج
قالت إيمان بكبرياء :
كل إلي أنت قولته يا كارم ميوش تلاتة تعريفة يا تتجوز شهد يا هطلع علي القسم يشدوك كدة ، أنا عملة حساب للحج جابر و قيصر لكن تغلط فيا ، ههد البعبد عليك
هنا نظر الجميع إلي إيمان ، اندهشت لؤلؤ و الجميع و هنا قالت إيمان:
بتبصولي ليه ؟!
هنا وقفت إيمان امام كابر و قالت بغضب :
أنت إزاي بقيت كدة ، أنت مكنتش كدة ، ده الحج جابر كان دايما بيقول كارم طيب و قلبه ابيض و بيقول علي قيصر قاسي ، أنت بقيت كدة ازاي ، أنا حبيتك إزاي ، انت لعنة يا أخي لعنة
قالت ايمان الي تاج بغضب :
أنا عارفة انتِ بتكرهيني ليه ، عشان أمي كانت بتخليكي تخافي تروحي المدرسة لدرجة أنك مكملتيش بسبابها ، لما بقيت مرات الحج جابر كنتي عايزة تطلعي علي شمعة و شمتي فيا و كنت بسكت ، كنتي بتقولي لي بنات الحارة أن انا بترقص علي النت ، انتِ إيه ما تخدي حقك منها ، إيه الكره و السواد ده
قالت تاج ببرود :
انتِ تحسبي علي كله مش انا ، أنا أبني كرهته فيكي عشان يستحيل يجوز واحدة زيك
شهق الجميع و قال الحج جابر :
انتِ إيه ، البت ساكته كل ده و مقالتليش علي كل ده ، يخريبت سواد القلب جبلك إيه إبنك هيضيع منك
هنا قال كارم بغضب :
و أنا مش هتجوز شهد
هنا قالت إيمان بسخرية :
الله الله ، هو كله بيهرب منك ليه يا شهد محدش طيقك خالص كدة
قالت لؤلؤ بغضب :
إيمان كفاية
قالت إيمان بغضب :
كفاية إيه اشحالة أنها كانت ماجرة كم واحدة شوارعية و جالي الفيديو عشان هما عرفينك و بالاتفاق و كانت عايزة تموتك
شهق الجميع و هنا قال قيصر :
إيه ، يخربيتك توصل للقتل
قالت ليل بغضب :
انتِ مريضة ، مريضة زي الواد كارم بظبط ، انتِ إيه تقتليها
قال جابر بكسرة :
يارب اللهم لا اعتراض على حكمك ، بس مين دول ديه ناس معرفاش
نظرت لؤلؤ إلي قيصر للأول مرة وجدته مكسور الخاطر شعرت بإحساس غريب و هنا قالت لؤلؤ إلي نديم بصوت منخفض :
مستر نديم ، احنا لازم نلاقي حل ، أنا أول مرة أشوف إيمان كدة ، ده لو كارم اتجوز شهد عارفة قنبلة هيروشيما ، هيبقوا العن ، أرجوك اعمل حاجة
كان قيصر ينظر لهم بغيرة و هنا قالت لؤلؤ بتريث :
صدقني دول هيبقوا ريا و سكينة الجزء الثاني
ضحك نديم لم يتملك نفسه و هنا قال قيصر بغضب :
هو في ايها بظبط
قالت لؤلؤ بتريث :
أهدي يا قيصر
قالت زمردة بتريث :
انا عندي حل
قالت تاج بملل :
حل إيه ؟!
نظرت لها زمردة من أعلي الي أسفل و قالت :
احسن هنقعد قدام الحارة و بما أن الحج جابر كبير الحتة يعمل مجلس و يخلي كارم و شهد يرضوا بحكم أن محدش يتعرض فيهم لينا ، لو حصل حاجة أحنا معانا كل حاجة تثبت أنهم شروع في قتل ها قولتي إيه يا أمين القرار ، قرارك
قالت إيمان بغضب :
ليه ، هو أنا مختومة علي افاية ، ده وحد محموش ابوه و قال قدامه أنا هدلق عليها ماية نار ، ده مش هيهمه حاجة انتِ عايزة يحصلي زي نيرة اشرف ، ده ممكن يدبحني وسط الناس زيها
شهق الجميع و قالت لؤلؤ بتريث :
لا ثا إيمان مش هيحصل
قالت إيمان بغضب :
لا هيحصل ، الاتنين دول مرضي نفسين و من الآخر ده آخر ما عندي الاتنين دول هيتجوزه و إلا يمين اتحاسب عليه يوم القيامة اطلع علي القسم دلوقتي
قال نديم بتريث :
آنسة إيمان بلاش للانتقام و الغضب يعموا عيونك ، انا عينتلك ١٠ جردات و في عربية مصفحة ضد الرصاص معاكي محدش هيقرب منك ، لو عايزة امان اكتر انتِ ممكن تنقلوا انتِ و لؤلؤ و زمرد من الحارة كلها تسكنوا في كومبوند و بكدة انتِ في أمان
قالت إيمان بغضب :
لا هيتجوزه ، إيه رأيك يا ست شهد سمعينا حسك
قالت شهد بحزن :
أنا موافقة
قابت إيمان بسعادة :
جميل و أنت يا اخ كارم ؟!
قالت إيمان بسعادة :
ابعت يا حج الماذون عشان كتب الكتاب يتم دلوقتي
قال الحج جابر بحزن :
لله الأمر من قبل و من بعد ، حاضر يا بنتي
و بالفعل إتي المأذون و كتب الكتاب و أصبحت شهد زوجة كارم و هنا قالت لؤلؤ بتريث :
حج جابر أحنا كدة حلينا الموضوع ، بس أحنا اسفين لو حد فينا اتعرض لينا بعد المجلس ، أنا معلش هقدم بلاغ لل نيابة
قال جابر بحزن :
اتطمني يا بنتي ، اطمني
هنا قال نديم برسمية :
نستاذن احنا بقي
و بالفعل خرج الجميع و هنا ثورة تانية من الغضب ستوجه الي كل من كارم و شهد
______________________
بعد ان رحل الجميع و هنا تقدم جابر و صفع كارم صفعة قوية و قال بغضب :
وطيت راسي يابن تاج ، خليت علي آخر الزمن أبقي ما باليد حيلة ، حطيت اسم بحار في الوحل ، أنت عار علي العيلة بس تصدق إيمان عملت الصح جوزتك إلي شبهك عشان أنت تستاهل واحدة متعرفش الضربة هتيجلك منين
ثم قال الي شهد بشخرية :
قتل ، قتل يا قدرة ، يا مريضة كل ده ليه هو الجواز بالعافية الحب بالعافية اديكي اتجوزتي بالعافية اشربي بقي ، فرحكم أخر الأسبوع و رب محمد أنا مش هخلي ناس ترابقكم زي ظلكم أنا هخليكم زي المجنين تلفتوا حولين نفسكوا عشان تفكروا ألف مرة و مرة علي كل حاجة هتعمل
قال قيصر بتريث :
أهدي يا حج كل تحلت خلاص
قال جابر بحزن :
أنا أول مرة يا قيصر أشوفك مكسور كدة ، مش عارف تعمل إيه ، شوفت في عنيك عايز تقف مع الحق و عايز تنقذ أخوك ، أنا اسف يابني إني جبتلك أخ كدة
قال عمران بملل :
خلاص يا جماعة ، المشكلة و اتحلت مش عايزين مصايب تاني اللة يخليكم
هنا قابت جميلة بتريث :
أهدي يا كارم أحمد ربنا أنها جت علي قد كدة
قال جاد بغضب :
اكره مع عالية أن حد يمسكنا من ايدينا إلي بتوجعنا
قالت تاج بغضب :
إيه ، إيه ياض انت و هو نزلين سلخ في الواد ما الموضوع اتحل و خلاض
قالت يسرا بخبث :
انتِ ليكي عين تتكلمي اسكتي بقي بدل ما تكة و الحج يرمي عليكي يمين الطلاق
شهقت تاج و قالت برعب :
يا حج انت ممكن تعملها
قال الحج جابر بغضب :
اه ممكن اعملها ، قسماً بالله العلي العظيم يا تاج لو ما تعدلتي و لميتي نفسك ، هطلق عشان اخلص من قرفك
قال كارم بغضب :
كله بقي عليا صح ، بس أنا كارم
ثم قال بنرجسية :
كارم جابر بحار ، أنا عمري ما مرا تلوي دراعي و هبقي أحسن منها هي و نديم بتاعها ديه ، شهد هتبقي مراتي و هحبها و تحبني ، مش مرا إلي تخليني اتجبر ده أنا إلي اخليها تحس أنها فكرة انها كسبت لكن هي خسرت
ثم توجه كارم خارج الشقة و توجه الي شقة تاج و توجهت شهد إلي شقة والدتها و الجميع ذهبوا
______________________
بعد ان رحل الجميع و هنا تقدم جابر و صفع كارم صفعة قوية و قال بغضب :
وطيت راسي يابن تاج ، خليت علي آخر الزمن أبقي ما باليد حيلة ، حطيت اسم بحار في الوحل ، أنت عار علي العيلة بس تصدق إيمان عملت الصح جوزتك إلي شبهك عشان أنت تستاهل واحدة متعرفش الضربة هتيجلك منين
ثم قال الي شهد بشخرية :
قتل ، قتل يا قدرة ، يا مريضة كل ده ليه هو الجواز بالعافية الحب بالعافية اديكي اتجوزتي بالعافية اشربي بقي ، فرحكم أخر الأسبوع و رب محمد أنا مش هخلي ناس ترابقكم زي ظلكم أنا هخليكم زي المجنين تلفتوا حولين نفسكوا عشان تفكروا ألف مرة و مرة علي كل حاجة هتعمل
قال قيصر بتريث :
أهدي يا حج كل تحلت خلاص
قال جابر بحزن :
أنا أول مرة يا قيصر أشوفك مكسور كدة ، مش عارف تعمل إيه ، شوفت في عنيك عايز تقف مع الحق و عايز تنقذ أخوك ، أنا اسف يابني إني جبتلك أخ كدة
قال عمران بملل :
خلاص يا جماعة ، المشكلة و اتحلت مش عايزين مصايب تاني اللة يخليكم
هنا قابت جميلة بتريث :
أهدي يا كارم أحمد ربنا أنها جت علي قد كدة
قال جاد بغضب :
اكره مع عالية أن حد يمسكنا من ايدينا إلي بتوجعنا
قالت تاج بغضب :
إيه ، إيه ياض انت و هو نزلين سلخ في الواد ما الموضوع اتحل و خلاض
قالت يسرا بخبث :
انتِ ليكي عين تتكلمي اسكتي بقي بدل ما تكة و الحج يرمي عليكي يمين الطلاق
شهقت تاج و قالت برعب :
يا حج انت ممكن تعملها
قال الحج جابر بغضب :
اه ممكن اعملها ، قسماً بالله العلي العظيم يا تاج لو ما تعدلتي و لميتي نفسك ، هطلق عشان اخلص من قرفك
قال كارم بغضب :
كله بقي عليا صح ، بس أنا كارم
ثم قال بنرجسية :
كارم جابر بحار ، أنا عمري ما مرا تلوي دراعي و هبقي أحسن منها هي و نديم بتاعها ديه ، شهد هتبقي مراتي و هحبها و تحبني ، مش مرا إلي تخليني اتجبر ده أنا إلي اخليها تحس أنها فكرة انها كسبت لكن هي خسرت
ثم توجه كارم خارج الشقة و توجه الي شقة تاج و توجهت شهد إلي شقة والدتها و الجميع ذهبوا
________
بيت لؤلؤ :
اجتمع الفتيات و هنا قالت زمردة :
قوليلي يا إيمان ، انتِ عملتي كل ده عشان تكسري كارم زي ما عمل زمان
قالت إيمان بحزن :
لا و الله ، أنا لو عايزة أعمل كدة كنت عملت كدة من زمان و أكتر ، بس هو لازم يتعاقب عقابه الوحيد شهد هي ديه إلي تنفعله و مين عالم ما يمكن الاتنين يتصلح حالهم و تبقس جوازة كويسة
شهقت لؤلؤ و قالت بدهشة :
شهد و كارم ، احيه دول قنبلة موقوتة يا بنتي
قالت إيمان بتريث :
محدش عارف ، يمكن ربنا عمل كل ده عشان كارم يعرف أنه عمره ما حبني و يمكن شهد تفهم أنها عمرها ما حبت قيصر و أنه مجرد حب مرضي عشان متربين سوا
قالت زمرد بتريث :
تصدقي عندك حق ، تبقي كدة صلحتي حال اتنين
قالت لؤلؤ بسعادة :
ربنا يكملك بعقلك يا بنتي
قالت إيمان:
انا هحضر المطبخ و الأكل كدة جاهز و هطلع لايف و بعد كدة هلعب في صالة الجيم الي عملنها فوق في السطح و اخد دوش و أنام
و هنا قال زمرد :
أنا كمان هطلع صالة الجيم إلي في السطح اتمرن شوية و اخد دوش و بعد كدة أنام عشان شغل بكرة
قالت لؤلؤ :
خديني معاكي يا زمردة ، أنا كمان هتمرن و هاخد دش و أنام .
شقة ليل :
كان جابر يجلس مستلقي علي الأريكة و يضع رأسه علي فخد ليل و هي تقوم بتدليك رأسه و تقول بحنان :
هون علي نفسك يا حج ده ابنك برده
قال جابر بحزن :
ده شيطان ، إزاي مخدتش بالي أنه بقي كدة ، كارم ، كارم ده كان اطيب واحد في ولادي ، لو الوصله ده يبقي بسبب اهمالي ليه و سبته لي تاج ، زرعت فيه كره للناس و خليته نرجسي و مريض ، أنا مش طايقها
قالت ليل بحنان :
استهدي بالله يا جابر هي بعد إلي حصل لي أبنها هتتهد
قال جابر :
هدها ربنا البعيدة ، هي إلي زي ديه بتهد ، ديه تهد جبل ، بس لا أنا عيالي هاخد بالي منهم تاج و سهير هيضيعولي عيالي ، انتِ و يسرا عرفته تربوا إنما سهير و تاج لا كل حاجة هتبقي بحساب و هربيهم من أول و جديد و قبل ما أربي عيالي هربي تاج و سهير من أول و جديد
قالت ليل بحزن :
لله الامر من قبل و من بعد ، ربنا يهديهم
قال جابر بعشق و هو يقبل يديها :
انتِ ست الستات ، عقلة و جميلة ، أنا بحس أنك مراتي و بنتي و أمي و اختي ، أنا عمري ما حبي قل ليكي يا ليلة ، أنا بحبك انتِ أكتر منهم و قسماً بالله العلي العظيم يا ليلة لو كنت رفضتي اتجوز ما كنت اتجوزت
قالت ليل بحنان :
ده شرع ربنا ، أنت حقك عزوة و لاد يشيلوك
قال جابر بعشق :
ربنا يخليكي يا ست الستات
قالت ليل :
يخليك ليا يا جابر
________
كام قيصر أنتهي من عمله و توجه إلي المنزل و توجه إلي الحمام لكي ينعم بحمام بارداً نسبياً ثم خرج من الحمام المرفق بالغرفة و ارتدي سروال اسود فقد و توجه إلي الفراش ، اندس به و بدأ ينظر إلي سقف الغرفة ، يوم لا يعلمه إلا اللة ، لقد كسره كارم أمام الجميع ، لقد كسر كارم ابيه أمام الجميع ، أحس أنه أمام بين نارين الحق و الأخ ، بدأ يقول :
يارب متخلنيش مريض زيه لو لؤلؤ رفضت تجوزني ، يارب أنا بحبها و ريدها و مش عايز غيرها ، يارب مش همنعها عن شغلها بس هي ترضي بيا أنا بحبها و اللة لو رفضت مش هجبرها ، بس عمري ما هتجوز حد غيرها لحد ما أموت
________
بيت تاج :
قالت تاج بغضب :
يا إبن المجنونة ، إزاي تعمل المصيبة ديه ، انا قولتلك كسر نفسها مش شوها ، بوظت كا خططتي كنت هجوزهالك و كنت ينوبك من النعيم ده تقدي معاه سنة و اللة حاجة تمديها علي كل حاجة تملكها و تتطلقها
قال كارم بغصب :
انتِ السبب ، كل ده عشان بتكرهي أمها خلتيني نسخة شبهك خليتي الكل شايفني إبن امه ، ضيعتي عليا أحسن إنسانة في الدنيا ، حرام عليكي ، انا كنت طيب و قلبي أبيض ، كنت كل لما أقول الكلمة تقوليلي رضي الام من رضا الرب و في الأخر هتجوز واحدة عمري ما حبتها
قالت تاج بغضب :
انت اتهبلت ، بتكلمني أنا كدة
قال كارم بغضب :
اه بكلمك انتِ كدة ، أنا مش هعيش معاكي في بيت واحد أنا هبيع شقتي لي قيصر عشان كان عايزها تبقس كبيرة و اخد بيت بعيد عنك و مراتي هخليها تحت طوعي و لعلم لا هتدخلي في أي حاجة تخصني من قريب او بعيد كفاية بقس كفاية
نظرت له تاج بدهشة و هنا نظر لها كارم بحسرة و توجه إلي خارج و تاج في حالة صدمة تامة .
يتبع
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
علشان يصلكم تكملة الروايه لازم عمل انضمام لقناة التليجرام اضغط هناااااااا علشان يوصلكم اشعار بالنشر فورا
الرواية كامله هنا👈 (قيصر البحار)
اضغط على اسم الروايه 👆👆👆
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا