رواية جوازة الهنا فصل ال ١١
رواية جوازة الهنا البارت الحادي عشر 11بقلم بسنت عبد القادر
رواية جوازة الهنا الفصل الحادي عشر 11
رواية جوازة الهنا الجزء الحادي عشر 11
" يَحْتَرِق قَلْبِي لَك مِثْلُ الحُمَم البركانيّة الّتي لَا يُمْكِنُ أَنْ تتوقّف عَن الاشْتِعَال "
توجه سيف إلي خارج الجناح روبي الخاص بها ثم نزل من علي الدرج و هنا توجه إلي ال Living room وجد كل من هبة و نازلي هبت نازلي واقفة و توجهت إلي سيف و قالت بقلق :
في إيه يا سيف ، مالها روبي ؟!
نظرت لهم هبة نظرات نارية ، نظر إليها سيف نظرات تحذيرية جعلتها تبتلع ريقها بعوبة و هنا قال سيف :
مفيش يا أمي ، كنت أنا و روبي في City stars بنجيب حاجات ، رويي شكلها بتحب الف عاي محلات و ال Shopping تعبت و نامت في العربية فشلتها و طلعتها تنام و طلعوا الحاجات بتاعتها و نامت
هنا قالت هبة بغيرة :
أه ما هو واضح شيرلها حاجات كتير Brands و تلقيها جابات مجوهرات قد كدة
جاءت تتحدث نازلي قاطعها سيف و قال ببرود :
ليه هي جعانة زيك ؟!
شهقت و قالت هبة بدهشة :
إيه إلي بتقوله ده يا سيف ، أنا كمن ملكة في بيت بابي
قلب سيف عينيه و قال سيف ملل :
أه ، ما هو واضح العينة بينه قدامي ، عشان كدة كل ما تشوفي محل مجوهرات تدخلي جري تشتري شئ و شويات
تقدمت هبة إلي سيف و قالت برقة مصطنعة يعلمها سيف ظهراً عن قلب :
تعيش و تجبيلي يا حبيبي مش انت جوزي تجبلي إلي نفسي غيه صح
قال سيف بسخرية :
صح يا حياتي
قالت هبة بغيرة :
جبتلها إيه بقي ؟!
شهقت نازلي من وقاحتها و هنا قال سيف ببرود :
انتِ مالك انتِ و انتِ لما بتجيبي حاجة هي بتسأل ؟!
قالت هبة بخوف :
لا يا سيف ، أنا بسأل بس
هنا قالت نازلي بقوة :
كفاية بقي
نظر سيف إلي هبة نظرات نارية و هنا قال سيف و هو يقبل رأس أمه :
أسف يا أمي ، حقك عليا
هنا قالت هبة بحب مصطنع :
أسفة يا مام... قصدي يا نازلي هانم ، بعد أذنكم هروح الKitchen و اعملي Hot chocolate عشان أعرف أنام و طلع جناحي ، تصبحوا علي خير
ثم تقدمت هبة نحو سيف و وضعت قبلة علي خده الأيمن و قالت بحب مصطنع :
تصبح علي خير يا حبيبي
قال سيف بسخرية :
و انتِ من أهله يا حياتي
ثم احتضنت هبة نازلي و قالت بحب و ود مصطنع ببراعة :
تصبحي علي خير سا نازلي هانم
قالت نازلي علي مضض :
و انتِ من أهل الجنة إن شاء الله و يهديكي يا هبة
قالت هبة بود مصطنع :
أمين ، يا نازلي هانم ، أمين
توجهت هبة إلي المطبخ لم تجد أماني اعدت ال Hot chocolate ثم ذهبت إلي غرقة اماني و فتحت الباب و اغلقته بصوت خافض ، كانت اماني تغط في نوم عميق وضعت هبة يديها علي يد أماني حتي تستيقظ كادت أن تصرخ أماني وجدت هبة و هنا قالت هبة بغضب :
إيه يا أماني ، هيكون مين حرامي مثلاً و لا سفاح وسط ال Gurads ده أنا ، هبة هانم
خرجت أماني من الفراش و كانت هبة قد توجهت إلي مقعد من مقاعد الغرفة جلست هبة و وضعت قدم علي قدم و هنا توجهت اماني في المقعد الأمامي لمقعد هبة هنا قالت أماني بتعجب :
خير يا هبة هانم ، حضرتك كويسة ؟!
قالت هبة بتعالي :
أنا كويسة ، بصي يا اماني انتِ طاقة القدر اتفتحتلك ، شايفة الازازة إلي فيها المحلول ده .
عايزكي كل يوم في اي حاجة بشتربها الزفتة إلي أسمها روبي ديه تحطي فيها المحلول
قالت أماني بتعجب :
ده محلول إيه ده يا هبة هانم ؟!
قالت هبة بشيطانة :
ده محلول جاي مخصوص من برة بيمنع الحمل بنسبة ٩٥٪ و لو حصل ده نادر يعمل اجهاض
قالت أماني برعب :
هبة هانم ، سيف بيه لو عرف مش هيسمي عليا
قالت هبة بهدوء :
أولا سيف مش حاطط كاميرات خالص في القصر عشان واثق فيكم جداً .
ثانياً هو أنا بياعة لبن ، أنا دكتورة مش هتظهر في التحليل أصلا لسة موصلتش مصر
قالت أماني برعب :
متأكدة يا هبة هانم ؟!
قالت هبة بهدوء :
متأكدة جداً يا اماني ، انتِ دراعي اليمين و عيني في القصر
ثم اعطت هبة المحلول إلي أماني و قالت هبة بتعالي :
كل لما يخلص قوليلي
قالت أماني برسمية :
تحت أمرك يا هبة هانم
هنا ضحكت هبة بقوة و قالت بشيطانة :
أول ضربة في نعشك يا روبي
ثم قالت بتملك و بطريقة مختلة :
الخلفة مني أنا و عمرك ما هتشوفي الخلفة لو حصل اجهاض هيشلولك الرحم و كدة بح و سيف هيطلقك ، انا ، أبني أنا هو الوريث الوحيد بعد سيف إلي هيورث امبراطوريه ال ملكي .
علي جانب اخر :
كان سيف يجلس مع والدته و قال بحب :
روبي يا أمي ، شكلها بدأت تميل ليا
قالت نازلي بسعادة :
ربنا يسعدك و اشوف اولادك يا سيف ، عارف يا سيف أنا اكتشفت أن ريحانة و بيثة أخوات مش شقايق
قال سيف بدهشة :
بجد
قالت نازلي بتأكيد :
أيوا ، أخوات من نفس الأب ، كان متجوز أم بيثة الأول و بعد كدة طلقها و أتجوز ماما ريحانة و ديه إلي عاش معاها لحد ما مات ، اكتشفت كمان أن بيثة بتكره أختها جداً عشان الموضوع ده و هي طلعة و هي كبيرة علي كلام امها ان أم ريحانة إلي خربت البيت و خدته منها و حرمته من أبنها ، هي خبيثة بتبين أن هي بتحب اختها لكن هي تكره ريحانة و روبي ولا تطيق العامة و دايما تحس أن بنتها أحسن و كانت ساعات بتعاير ريحانة أن روبي متجوزتش مع أن عارفة ان روبي من و هي عندها ١٨ سنة بيجلها عرسان و ده كان مجننها
قال سيف بدهشة :
عرفتي كل ده منين يا أمي
قالت نازلي بحزن :
من ناهد صاحبتي هي صديق مشترك بنهم فعرفت اليلة ديه
قال سيف بحزن :
ربنا يستر الأيام إلي جاية أنا مش عارف ليه علي قد فرحتي قلبي مقبوض ربنا يستر ، خلي روحية و العاملات عنيهم هلي روبي و انتِ يا أمي مش هوصيكي ارجوكي
قالت نازلي بمرح :
بتوصيني علي روبي القلب برده
قهقه سيف بمرح ثم قال :
طيب يا ست الحبايب ، يالا نطلع عشان كل واحد ينام عشان عزومة بكرة ديه عديها علي خير و هبة متعملش مشاكل
توجه إلي الاعلي و قالت نازلي :
متخفش مش هتعمل كدة قدام أهلها ، تصبح علي خير يا نور عيني
قال سيف بحب :
و انتِ من أهل الجنة يا أمي
ثم توجه سيف إلي جناح فهد ، لقد اشتاق له كثيراً ، دعي له بالرحمة ، فتح الباب و اغلقه و توجه إلي الحمام حتي ينعم بحمام مائي دافئ.
ثم خرج من الحمام و توجه إلي Dressing room .
ارتدي سروال رماضي طويل و ظل عاري الصدر ثم
اجري اتصال و أجاب المتصل و هنا قال سيف بغموض :
كل حاجة جهزت
قال المجهول برسمية :
زي ما طلبت يا سيف بيه
قال سيف ببرود :
تمام ماشي ، سلام
ثم اغلق الهاتق توجه إلي الفراش و اندس به و تمدد عليه ثم نظر في السقف و قال بعشق :
عشقتك يا روبي القلب
ثم اغمض عينيه و غضت في النوم سريعاً
كان سيف يحام أنه بالفيلا الخاصة به في الجونة التي تطل علي الشاطئ.
كانتروبي ترتدي فستان من اللون الأحمر للحوامل .
كانت تتوصد بين احضان سيف، كانت تجلس بين زراعية و ظهرها موالي له علي صدره العاري .
كان يري اولاده يحيي و بشار و ابنته الوحيدة روبي لقد أسمها علي سم روبي حتي يجتمع أسم روبي و سيف معا ، أبنته الجميلة روبي سيف الملكي ، كانت تلعب مع اخواتها و كان سيف يضع يديه علي باطنها المنتفخة في أواخر حملها.
هنا قال روبي بعشق :
كنن فاكرة إلي بكتبه في الروايات ده مش في الواقع فعلاً علي رأي مقولة " لنا في الخيال حياة " ، كنن فاكرة إني عمري ما هلاقي الحب الافلاطوني يا سيف .
قبل سيف رأسها من الاعلي بعمق و قال :
لا موجود يا روبي القلب ، أي نعم طلعتي عيني عشان تحبيني بس اهو كل حاجة نفسي فيها بتحقق و اتحققت ولادنا حوالينا قدامنا ثمرة عشق ، عشق السيف ، عشقي ليكي و عشقك ليا ، العيال طلعين نسخة مصغرة من سيف الملكي شكلك كنتي بتحبيني اوي
قالت روبي بعشق :
ايوا كنت بفضل أشوف صورك و أنت صغير و ادعي ربنا يبقول نسخة منك و أهم طلعه
قال سيف بمشاكسة :
يا واقع أنت
ضحكت روبي و قالت بعشق :
روبي طلعة شبهي اوي ، نسخة مصغرة ليا و أنا صغيرة
قال سيف بعشق :
بغير عليكي و بغير عليها من دلوقتي ما أنتم بناتي الاتنين
قالت روبي بعبث طفولي :
بس أنا طفلتك الأولي
قال سيف بعشق :
أنت الأصل يا روبي القلب
قالت روبي بعبث طفولي :
مش كفاية التوائم إلي حملت فيهك بنت و ولد
قال سيف بمشاكسة و عشق :
أخر مرة واللة هشان صحتك بس همسميهم ايه ؟!
قال سيف بمشاكسة :
اختاري اسم البنت عشان انتِ إلي اخترتي أسم يحيي
قالت روبي :
هسميها عشق و أنت هتسمي الولد إيه ؟!
قال سيف بحزن :
فهد ، هسميه فهد عشان عايز أسم اخويا يتربط بي أسمي فهد سيف الملكي
قالت روبي بحب :
ربنا يرحمه يا حبيبي
قال سيف بعشق :
انتِ حب سيف
انتِ عشق سيف
انتِ روح سيف
انتِ عيون سيف
انتِ دنيا سيف
قالت روبي بعشق :
بعشقك يا سيف
- سيف ، يا سيف ، سيف ، يا سيف
هب سيف واقفاً وأمسك روبي بقوة و القها علي الفراش بقوة و هي تحته و رفع يديه يستعد لكم لكنة في الوجه هنا وضعت روبي يديها الإثنين علي وجها و بدأت تبكي ، كان سيف لم يكن مستيقظ بين الوعي و لا وعي بعد لحظات استوعب ما فعله ، كان علي وشك لكم روبي في وجها و قد كان شوه تماماً لو لم يفق .
هنا أمسكها سيف و كانت روبي تقاومه و ضعها علي قدمية كالطفلة الصغير و احتضانها .
أمسك وجها بلهفة و بدأ يقيل كل إنش في وجها اسفا عما كان سيحدث لتو و يردد كلمة " أسف ' و مسح دموعها بشفاتيه و هو يقول بندم :
أسف ، أسف والله ، حقك عليا يا روبي القلب ، أنا حيوان أنا عارف و خوفتك ، أنا اتخضيت عشان محدش بيدخل يصحيني أنا إلي بصحي لي واحدي و معرفش عملت كدة ليه ، رد فعل غريب عليا و غبي
ثم أمسك يديها و قبل باطن يديها بعمق و قال بحزن :
حقك عليا يا روح سيف
قالت روبي بحزن :
سيف ، أنت كنت هتضربني بالبوكس في وشي
قال سيف بحزن :
معاش يا عمر سيف و قلبه إلي يعملها حتي لو أنا ده أنا اموت حد فيها ديه ، لما تخافي مني استخبي فيا و أنا هطمنك
ثم قال بمشاكسة :
تحبي تديني بوكس في وشي يا روبي
قالت روبي بتعجب :
نعم ؟!
قال سيف بمشاكسة ؛
أو نجيب سكينة تغرزيها في ايدي يا وحش الكون علي رأي احمد العوضي أصل ده نفس إلي حصل بالملي في المسلسل
قالت روبي برعب :
بعد الشر عنك
قال سيف بحب :
يسلملي إلي بيخاف عليا
ثم أضاف بمشاكسة :
بعدين أنا ليا عندك حق عرب
قالت روبي بتعجب :
حق عرب ؟!
قال سيف بمشاكسة :
اه يا هانم ، صاحتيني من أحلي حلم حلمته في حياتي
ثم أضاف بعشق :
و يارب يتحقق
قالت روبي بتعجب :
حلم إيه ؟!
شهقت روبي بغباء :
أنت كنت بتحلم أنك بتضربني
اندهش سيف و قال بحزن :
عمري ما مد ايدي عليكي مهما حصل يا روبي القلب
ثالت روبي بعبث طفولي :
أمال كنت بتحلم بي إيه ؟!
قال سيف بمشاكسة و يحرك حاجبه مثل محمد رمضان و قال :
لما تكبري هقولك ، أصل بعيد عنك الحلم +18
شهقت روبي و قالت بعبث طفولي :
بطل قلة أدب و اتلم
قال سيف بمشاكة :
لميني أنت في حضنك يا روبي القلب
قالت روبي و هي ترفع اصبعها بتحذير و قالت :
سيف
قبل سيف اصبعها و قال بحب :
عيونه
ارتبطت روبي و قالت :
يالا خد Shower و جهز عشان كله مستنيك علي فطار و أه هكلمك افكرك بمعاد صلاة الجمعة عشان تصلي إلا صلاة الجمعة يا سيف
قال سيف بحنان :
حاضر يا حبيبتي
قالت روبي :
طب يلا عشان أنا كمان بعد الفطار هجهز الاكل بتاع العزومة
قال سيف بغضب :
لوحدك ؟!
قالت روبي بتعجب :
أه
قال سيف بغضب :
و ست الحسن و الجمال ، إيه هطل عليكي في المطبخ و تسعدك
قالت روبي بغضب :
لو سمحت يا سيف متغلطش ديه مهما كانت بنت خالتي ، يا سيدي أنا بحب المطبخ مملكتي خلاص عشان متتعصبش هخلي دادة روحية ، أماني و باقي العاملات يساعدوني عشان خاطرك
قال سيف بمضض :
ماشي يا روبي ، لما نشوف اخرتها
قالت روبي بسعادة :
اخرتها خير
ثم خرجت كل من جناح فهد ، توجه سيف إلي جناح هبة حمام حتى ينعم بحمام دافئ .
ثم توجه إلي ال Dressing room أخرج قميص ازرق غامق و ارتدي سروال من ال Jeans و ارتدي ساعته Rolex المرسعة الذهب و الالماس و وضع عطره Hug المشهور بين الممثلين و رجال الأعمال انتشر لانه عطر ثابت ، أنتهي من طل شي ثم خرج من جناح هبة و توجه إلي الدرج ، نزل من علي الدرج ثم توجه إلي غرقة مائدة الطعام و هنا قال الجميع و هو يجلس علي رأس المائدة :
صباح الخير
قالت نازلي بحنان :
صباح الخير يا حبيبي
و هنا قالت هبة بحب مصطنع :
صباح الخير يا عيوني
قال سيف بسخرية :
صباح الخير يا حياتي
ثم قال سيف إلي روبي بمشاكسة :
انتِ يا روبي القلب ، صباحك اتقالك فوق يا وحش الكون
ثم تقمص دور سيف الخديوي و قال :
سكتنا طويلة
ضحكت روبي و تعجب الجميع و هنا تقمصت روبي دور غزل و قالت :
لا سكتك أنت إلي طويلة علي الله حكايتك ، أنا ماشية
ضحك سيف بشدة و قال بمرح مثل سيف الخديوي :
خد بس رايح فين
ضحك الجميع بشدة مع عدا هبة التي استغلت عدم انتباه سيف و نظرت إلي اماني ، نظرة ان الخطة تنفذ اليوم و هنا قالت نازلي :
العزومة الغذاء انهاردة الجمعة و الأولاد عند باياهم ، بص يا سيف أنا كلمت Beauty centr من اشهر و ارقي Beauty centers في مصر ، مجموعة ليا و مجموعة لهبة و مجموعة لروبي
قال سيف بضجر :
يا ولي الصابرين
ثم نظر إلي كل من روبي و هبة و قال بتحذير :
اسمعيني انتِ و هي Make up خفيف و لبس محتشم مفهوم
قالت روبي بتأكيد :
مفهوم
قالن هبة بحب مصطنع ببراعة :
تمام يا روحي
ثم وجهت كلامها إلي روبي بطريقة طيبة مثل الحرباء التي تتلون و قالت :
معلش يا روبي يا حبيبتي مش هعرف أساعدك يدوبك أجهز معلش اعذريني
قال سيف بغضب :
ليه ، وراكي الديون ؟!
قال هبة بحزن مصطنع ببراعة :
يا سيف ، أنا ..
قاطعتها روبي و نظرت الي سيف و قالت :
يا سيف ، هو أنا مش قولتلك فوق إني أنا إلي هعمل الاكل محصلش حاحة و في ناس هتساعدني انا هبدا علي ساعة ١٠ هخلص ٤ أن شاء اللة قبل معاد ال Beauty center بساعتين ، عدي اليوم بقي
قال سيف علي مضض :
طيب ، أنا عندي معاد و بعد كدة هروح أصلي صلاة الجمعة و هاجي قبل العزومة بي ساعة و هجهز ، سلام
قالت هبة بتعجب :
صلاة الجمعة ، أنت عمرك ما عملتها
قال سيف و هو ينظر إلي روبي :
أصل في ملايكة هنا بتفكر ناس بدينها ، سلام
نظرت هبة إلي روبي بحقد لاحظت نازلي ذلك نظرت إليها نظرة قاتلة ارتعبت هبة ثم هبت واقفة و صعدت الدرج و توجهت إلي الجناح الخاص بها ، هنا قالت بطريقة مختلة:
اه يا نازلي يا حربية ده أنا هوصله يرميكي انتِ و جده و عمه في دار مسنين و هزلك ، أم انتِ يا روبي الكلب مش بس هخليكي متشوفيش خلفة ده هخلي سيف ياخد منك فلوس فهد كمان و يرميكي يا حيوانة
ثم ارسلت إلي أماني رسالة نصية بأن تعطي لها ١ سم في اي شئ تشربه .
توجهت إلي الحمام لكي تنعم بحمام دافي مع القيام ب Weekly routine with cosmetic و حمام مغربي ، يجب أن تكون ملكة البوم و تتفوق علي الملعونة روبي .
هبت روبي واقفة و توجهت الي المطبخ لتسعد ترتيب الطعام قبل أن تبدأ فيه الساعة ١٠ .
اما عن نازلي هبت واقفة و توجهت الي درج و صعدت الدرج و توجهت إلي الجناح الخاص بها.
كانت روبي تطهي الطعام و جاءت الساعة الرابعة ، انتهت من إعداد الطعام ، اعدت عصير برتقال لها لشعورها بالعطش و ما أن رأئت أماني ذلك ، أمرت العاملات بالخروج و هنا خرجت روبي من المطبخ و نسيت أمر العصير لتذكرها صلاة العصر توجهت إلي الدرج و صعدت الدرج ثم توجهت إلي الجناح الخاص بها توضت و ادت فروضها ثم توجهت إلي الحمام لكي تنعم بحمام دافي و قامت بال weekly routine الخاص بها .
في ذلك الوقت :
استغلت تهاني نسيان روبي العصير الخاص بها و ضع ١سم في العصير البرتقال الخاص بها ثم استدعت أحدي العاملات و قالت بأمر :
العصير ده يطلع لجناح روبي هانم ، عشان هي نسيته
قالت أحدي العاملات برسمية :
مفهوم حضرتك
اخذت العاملة العصير و هي لا تعلم ما به و بالفعل توجهت الي جناح روبي ، دقت العاملة الباب ، فتحت لها رويي و هنا قالت العاملة برسمية :
العصير يا روبي هانم ، حضرتك نستيه في المطبخ
ضربت روبي يديها علي جبهتها و اخذته و شربته علي دفعة واحدة ثم قالت بود :
تسلمسلي يا حبيبتي ، تعبتك معايا
قالت العاملة بود حقيقي :
تعبك راحة يا روبي هانم ، ربنا يخليكي لينا و يسعدك دايما
قالت روبي بسعادة :
اه يا حبيبتي ، كتري من الدعوات الحلوة ديه
قالت العاملة برسمية :
عن أذنك يا روبي هانم
قالت روبي بود :
اتفضلي
اغلفت العاملة باب الجناح ، تفكر في هبة التي تتعامل بتكبر معهم و بين روبي ، طيبة اللسان قبل القلب دعت لها بالسعادة مع رب عملها سيف
في جناح هبة :
كانت قد جاءت عاملات ال Beauty center ، بدأت هبة تملي عليها ما تريد و هي تضع قدم علي قدم بتكبر لم يعجبهم حتي Make up artist لم يعجبها طريقة هبة و هنا قالت هبة بتكبر :
أنا عايزة ابقي Queen العزومة ديه ، أنتم أكيد عارفين أنا مرات مين ، سيف بيه الملكي ، لو حاجة معجبتنش او أي غلطة هخلي سيف بيه يكلم الBeauty center و يرفدكم كلكم سامعين ولا ؟!
قال الجميع علي مضض :
تمام يا هبة هانم
قالت هبة بتكبر :
تقدروا تبدأوا دلوقتي
كانت هبة تجلس و هي تضع قدم علي قدم تأمر و تصرخ إذا فعلت الماكيرة شي كانت تعاملهم كالجاريات.
جناح روبي :
جاءت العاملات من ال Beauty center ,، هنا وقفت روبي و قالن بترحيب :
أهلاً وسهلاً بكم نورتوا القصر و الجناح ، تشربوا إيه ؟!
تعجب العاملات منها و هنا قالت العاملة بلطف :
شكراً يا روبي هانم و لا أي حاجة
قاطعتها روبي :
قبل أي حاجة ، حالا هطلب من واحدة من عاملات القصر تجيب عصاير و كيك و لو سمحته بلاش هانم ديه ، انا أسمي روبي بس
و بالفعل طلبت روبي من أحدي العاملات بالعصائر و الكيك من الهاتف الخاص بالجناح و اتت العاملة و قدمت لهم العصائر و الكيك ، بعد ان انتهوا قالت ال Make up Artist بحماس :
تحبي ال Make up إزاي يا قمر أنت مش محتاج اصلا
قالت روبي بود :
شكراً ليكي اوي بس معلش هعمل Connect بالJRL عشان نشتغل بمزاج و هنا صدح اغنية للمغنية مشهورة " اليسا " :
لما نروح ونسافر حتة بعيدة
لما بندخل قصة حب جديدة
لما بنتجمع في مناسبة سعيدة
بنغنى
لما نطير مالفرحة لعالم تانى
لما تضيق الدنيا علينا ونعانى
لما بنفصل م الدنيا دي ثوانى
بنغنى
هنعيش لسه ياما ونشوف
هنعيش تحت أى ظروف
هنعيش لسة ياما ونشوف
هنغنى كمان وكمانوهنرقص عالاحزان
ويا دنيا جنان بجنانويا دنيا جنان بجنان
كلنا فالهوى سوا من حيرة لحيرة
شايلة قلوبنا حاجات ياما ياما كتيرة
فما بنصدق ونفك التكشيرة
ونغنى
زي البحر الدنيا واحنا سفينة
بندور عالشط اللى يرسينا
وبنتلكك على حاجة تنسينا
ونغنى
بدأت العاملات في حالة جميلة من المرح و هنا قالت روبي الي Makeup Artist :
انا عايزة يا حبيبتي حاجة Simple
و بالفعل بدأت العاملات عمالهم و كانت روبي تغني و تضحك معم ، احبوها بشدة و طلبوا منها أن تطلبهم بالاسم إذا احتاجتهم و وعدتهك بذلك قالت روبي :
ممكن تستنوا اعطت لكل العاملات نفس المبلغ الذي دفعته نازلي من اموالها الخاصة
قالت عاملة بدهشة :
ده كدة كتير اوي و ممنوع
قالت روبي بود :
خدوا يا بنات هيصوا بنفسكوا جيبوا إلي نفسكوا فيه أنا زي اختكم
احتضانوها العاملات و ضحكت روبي بشدة.
كان سيف يفتح باب جناح فهد قليلاً يستمع اليهم سعد لما فعلته روبي و معاملتها الطيبة مع العاملات ، قطع حبل افكاره صوت احدي العاملات التي مع روبي :
روبي هانم ديه حتة سكرة تتحط علي جرح يطيب انا مصدقتش أنها اديتنا فلوس زي إلي تدفعت عشان كل واحدة تجيب الي نفسها فيه ، سيف بيه ده حظه من السما ديه جميله ، كريمة و قلبها ابيض ربنا يخليه
اندهش سيف لما فعلته روبي و لكن أحس انها ملاكه ملاكه وحده جاء يقفل الباب سمع عاملات الخاص بهبة تقول بضجر بصوت منخفض :
استغفرالله العظيم ، هي إلي جوة ديه إيه ، فكرة نفسها مين ، ديه كانت بتعملنا علي أننا جاريات او خدمين ابوها تزعق و قاعدة بتدي المكيرة رجليها كانها انتِ تحت رجلي و كل شوية مش عاجبها حاجة ، لا و أول ما دخلنا عمالة تقولوا أنتم متعرفوش أنا مرات مين و لو حاجة معجبتنيش هخلي سيف بيه يكلم الBeauty center هي متعرفش هي بتعامل مع مين و بنقبض كام والله لما اروح الBeauty center هقدم شكوي و مش هتعمل معاها تاني
قالت جميع العاملات :
و أحنا كمان و هنخلي مدام ليليان تكلم سيف بيه تقوله إلي حصل
أغلق سيف الباب بعد ان ذهبت العاملات و هو يقول بغضب :
يا ولي الصابرين ، اللهم لا اعتراض علي حكمتك بس هي إزاي كدو ، إزاي بتعامل مع الناس كدة ، ده جوزها خلص منها بلاني بيها ، بلاء و الله بلاء ، يارب اهديها ، أنا صابر يارب بس خايف أجيب أخري و أنا بكره الظلم و خايف اخرب علاقة أهل الاتنين ، يارب اكرم روبي و اكرمني فيها و قرب البعيد يارب ، هي ديه يارب إلي اخدت قلب سيف بشر الملكي من أول مرة شوفتها فيها ، يارب احميها يارب
انا لازم بعد العزومة ديه اركب Security system و كاميرات مش باينة و اعين ٤ بنات في كاميرات المراقبة يتبعه كل حركة في القصر و اجيب احسن واحد يعملي الSecurity System
و مغيش غير تاج الدين ملك ال Security systems
يتبع
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
اكتب ف بحث جوجل مدونة (قصر الروايات) (رواية جوازة الهنا) لتصلكم كامله
تابعونا على قناة التليجرام ليصلكم اشعار بالنشر من هنااااااا
الرواية كامله من البدايه من هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا