القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية صراع القاسم الفصل الثامن 8ةبقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات

 رواية صراع القاسم الفصل الثامن 8ةبقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات





رواية صراع القاسم الفصل الثامن 8ةبقلم سلوى عوض حصريه في مدونة قصر الروايات



#سلوي_عوض 

#صراع_القاسم 

بارت 8

ليلي: ياتري هيعملو فيهم ايه؟


 لتمسك ليلي صوره شريفه وهيا تبكي.. سامحيني يا شريفه، سامحيني يا اختي، انا غلطت ف حجك وجولت لدهب بتي أنها بت محمد، ايوه جولتلها كده عشان طمعت، لكن دهب صممت تنتجم منيهم، وخايفه اجولها الحجيجه تكرهني، بس انا دلوك خايفه عليها. انا هملت بلدنا من عشرين سنه وجيت عيشت هنا من غير ما حد يعرف عني حاجه، ولولاش المرحوم جوزي كان سايب جرشين مكتش هعرف اربي بتي ولا أعلمها. بس انا لازم اعرف دهب. تعرفي يا شريفه، دهب طالعه شبهك الخالج الناطج وكانك أنها. بس اطمني، فاتن بتك زينه وبخير، محمد الله يرحمه كان محاجي عليها، هيا كانت بتأجي تزورني وتطمني وخليتها تاخد دهب، بس متجولش أنها جريبتها. بس خلاص محمد مات وانا لازم اخد البنات واهمل البلد ديه، وكفايه لحد كده. انا لازم اتصل بدهب.


ليلي: (تتصل بدهب)


دهب: ايوه يا خاله.


ليلي: هو اللي سمعناه ده صح؟ أصلهم ف الجامع ذاعو أن محمد اتوفي.


دهب: اه صح اتوفي، بس اتسمم، حليمه الملعونه سممت ابوي.


ليلي: عاوزاكي تاجيني دلوك.


دهب: مش هينفع، وبعدين انا جبتلك ملجتكيش.


ليلي: كت ف مشوار بس لازم تاجي دلوك.


دهب: فيه حاجه؟


ليلي: اه لازم تاجي حالا.


دهب: طيب انا جايه لك.


قاسم: (اتصل بالمغسل)


المغسل: حاضر انا هجيلك علي طول.


قاسم: وعايزك تجطع كفن من احسن الجماش وتعطره.


المغسل: حاضر من عيني، بس يعني الجماش بتاع الكفن هيكون غالي.


قاسم: غالي غالي، اسمع اللي بجولك عليه واخلص، اجفل معايا، حد علي الانتظار.


المغسل: (يغلق)


قاسم: أيوه يا معلم عبدالسميع، انا جاي ف الطريج.


قاسم: معلش يا عبدالسميع أجل الزياره عشان ابوي اتوفي.


عبدالسميع: ميته ده؟


قاسم: لسه من شويه.


عبدالسميع: انا جاييك حالا عشان اوجف معاك.


قاسم: تشرف وتنور.


---


حليمه: (كانت تجلس هيا وزوجات اولادها ف انتظار السيدات المعزيات) مش عارفه ليه جاسم كبر الحكايه جوي، هيا مصاريف علي الفاضي، عجول وليله كبيره عشان ايه ده كله.


عفاف: كله من خير عمي الله يرحمه.


صابرين: (تدخل تبكي) صح اللي سمعناه ده عمي اتوفي؟


حليمه: اه اتوفي.


صابرين: انا جيبت حاجتي عشان اجعد ف بيتي واوجف جار جاسم.


حليمه: اصيله يا بتي.


حليمه: بت يافاتن انتي يا زفته!


فاتن: (تبكي) نعم ياست حليمه.


حليمه: خدي شنط ستك صابرين وطلعيها جاعتها.


فاتن: حاضر.


صابرين: استني يا فاتن، في جفص فيه فروج وحمام، دخليه هو برا حطيه ف المطبخ.


حليمه: له حطيهم ف العشه مع باجي الطير.


فاتن: حاضر.


حليمه: فين البت دهب؟


حليمه: دهب راحت تستلف جلابيه سوده عشان جلابيتها اتجطعت.


حليمه: (تتذكر) يا خيبتي ده خليتها تطلع جاعتي، لتكون شافت الحاجه يا مري! انا هطلع اطمن.


(تصعد حليمه الي قاعتها لتفتح دولابها لتجد الفوطه والكوب)


حليمه: ايوه كده جلبي غطس ف رجلي، اخبيهم فين دلوك؟ اه احطهم تحت السرير.


---


دهب: (قد وصلت الي منزلها) خير يا خاله، عايزه ايه؟


ليلي: اسمعي الكلام اللي هجولهولك زين.


دهب: جوللي بس بسرعه.


ليلي: انتي مش بت محمد البكري ولا بت شريفه، انتي بتي انا.


دهب: (بدهشه) بتجوللي ايه انتي؟


ليلي: والله زي مبجولك كده، انا زمان طمعت ورشيت موظف الصحه وخليته يكتبك باسم محمد البكري عشان يبجي ليكي الحج ف كل حاجه، لكن فاتن هيا بته الاصليه.


دهب: نعم! بعد مابجي عمري سته وعشرين سنه تجوليلي كده ازاي؟ وانتي كتي ليل نهار تجوليلي ميته تكبري عشان ترجعي حجك من حليمه وعيالها، وبعد مارسمت وخططت جايه تجوللي كده؟ انتي اكيد بتكدبي عشان خايفه علي منيهم. متخافيش يا خاله انا جدهم كلهم.


ليلي: والله العظيم انتي بتي وابوكي الله يرحمه عامر عز العرب.


دهب: انتي بتتكلمي من عجلك.


ليلي: والله العظيم انتي بتي انا وعامر.


دهب: وانتي عايزه ايه دلوك؟


ليلي: تعالي نهملو البلد ديه ونرجعو بلدنا الاسماعيليه.


دهب: له مش ههمل البلد، وهورث ف محمد البكري كمان، انا بته عند الحكومه والجدع يثبت غير كده.


ليلي: يا بتي حرام عليكي.


دهب: وانتي مش حرام عليكي لما تعيشيني طول عمر باسم اب وهو مش ابوي؟ وفالحه بس اكبري يا دهب عشان تجيبي حج امك، وف الاخر اطلع بتك؟ انتي عارفه لو الكلام اللي جولتيهولي طلع برا، انا ههج ومحدش هيعرفلي طريج.


ليلي: مش عايزين حاجه منيهم.


دهب: بس انا بجا عايزه، وها اخد اللي عايزاه، ومحدش هيرجعني عن اللي ف مخي لو كان مين.


---


ليلي: اسمعي كلامي يا بتي وبعدينا عن المشاكل.


دهب: يعني انتي طول عمرك مخلياني اجولك يا خاله وانتي امي؟ علي العموم متخافيش، انا معايا اللي يخرس اي حد.


ليلي: حليمه مش اي حد.


دهب: وانا معايا دليل علي حليمه أنها جتلت محمد وكمان بصماتها عليه.


ليلي: (بخوف) يابتي متجهريش جلبي عليكي، ديه ممكن تخلص عليكي وتتاويكي، اللي جتل مره يجتل الف مره.


دهب: وانا جولتلك خلاص انتهينا، ووالله العظيم لو عرفتي حد، اديني بجولك اهه للمره التانيه، هطفش ومحدش هيعرفلي طريج.


ليلي: له ده انا اموت من غيرك.


دهب: يبجا تسمعي الكلام ومتتدخليش.


ليلي: طاب وفاتن؟


دهب: فاتن متعرفش أن هو ابوها، خليني بجا اجب علي وش الدنيا كفايه فجر.


ليلي: ربنا يستر.


دهب: انا هروح دلوك عشان افجر المفاجاءه.


ليلي: طاب اصبري بعد الواجب.


دهب: ماشي هصبر.


(تتركها دهب في حاله حيره)


ليلي: اعمل ايه بس؟ انا اللي غلطانه، ديه آخره الطمع، ربنا يسترها عليكي يا دهب، شيطانك سايجك يا بتي زي مكان سايجني.


---


دهب: (وهي ف الطريق) انا لازم ابجا غنيه، وهما يعني الأغنيا احسن مني ف ايه؟ وبعدين لو حليمه اتكلمت انا هعرف اتصرف معاها.


(تصل دهب الي المنزل لتجد عمال الفراشه ينصبون الصوان، لتدخل المنزل لتجده مملوء بالسيدات المعزيات)


دهب: كدا يبجا محدش حس بغيابي. يا تري بجا اعرفهم دلوك ولا استني له؟ استني بعد العزا بس لازم أبين وشي واجهرك يا حليمه

لترفع دهب النقاب ثم تقول، وكمان هجلع الخمار والبس طرحه عاديه.

دهب: والله لاجهر جلبك يا حليمه صبرك عليا يا ملعونه.

 لترتدي دهب طرحه قصيره وتخرج علي الجميع.


نواره: مين ديه؟


حليمه: هيا فين اللي بتجوللي عليها مين؟


نواره: اهيه يا اما مش شايفاها؟


 لتنظر حليمه حيث شاورت لها ابنتها.


حليمه: بدهشه، شريفه ازاي هيا مش غارت ما تت؟


 لتقترب منها دهب.


دهب: ايه يا ست حليمه بتشبهي عليا؟


حليمه: انتي مين؟


دهب: انا دهب، بس اصل الخمار خنجني فجولت اجلعه.



تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع