رواية جمعتهم الأقدار الفصل الخامس والثلاثون 35بقلم فريدة احمد (حصريه في مدونة قصر الروايات)
رواية جمعتهم الأقدار الفصل الخامس والثلاثون 35بقلم فريدة احمد (حصريه في مدونة قصر الروايات)
طلعت ليالي وهي ماشية باتجاه اوضتها اتفاجات باللي بيسحبها وكان مراد اللي دخلها اوضته وهو كاتم بوقها
قفل الباب بالمفتاح وهي بصتله بغضب وقالت بعصبية...
انت ايه اللي عملته ده ياحيو..
بس قاطعها لما قال... شش. اووعي. اقطعلك لسانك
و قرب أحتجزها بينه وبين الحيطة وقال.. خليكي هادية كده
عشان نتبسط احنا الاتنين
بلعت ريقها وقالت بتوتر... خرجني يامراد. عايز مني ايه
قال وهو بيتفحص جسـ مها... عايزك
اترعبت وبلعت ريقها بخوف من اللي فهمته وقالت... مراد. اعقل.. انت مش هتلمسني. فاهم
قال ببرود.... انا جوزك ويحقلي المسك في اي وقت.. وانا دلوقتي عايزك
ومال عليها دفن راسه في رقبتها
بس هي بقت تترجاه وتقول.. مراد ارجوك. ارجوك ابعد.
وبدموع... بلاش عشان خاطري
بعد وبصلها لقي دموعها نازلة... قال بسخرية... للدرجادي
قالت وهي بتمسح دموعها... افتحلي الباب خليني اخرج
بس هو قال... مفيش خروج الليلة من اوضتي ياليالي
قالت... يعني ايه
قال... يعني هتباتي في حضني الليلة
قالت بغضب... وانا قولتلك انسي انك تلمسني تاني. مش
هسمحلك يامراد
كملت وقالت... وياريت تخلص وطلقني بقا.. لاني استحالة هكون ليك فاهم
اتضايق جدا لكن قال.. وانا ما بطلقش
قالت.... يعني ايه
قال بسخرية بعد ما اتحرك وهو بيفك زراير قميصه عشان ينام... يعني لو خايفة اقربلك متقلقيش. انا مباخدش واحدة غصب حتي لو مراتي.. لكن اطلقك دي بمزاجي
قال بغضب... هطلقني غصب عنك.
كملت بسخرية وقالت... وانت عارف.. بابا يقدر يخليك تطلقني من بكرة
رد عليها وقال بسخرية اكبر...... بابا. الله يرحم.. دلوقتي بقيتي قوية وبتتحامي في ابوكي
قالت ... دا عشان ربنا اراد اني ما اتزلش لواحد زيك يبيع ويشتري فيا
بصلها شوية وقال... ليه ياليالي مش عاوزة تسامحيني. قولتلك اني بحبك وعايزك. كنت مستعد اعملك كل اللي تطلبيه واجبلك كل اللي تعوزيه حتي من قبل ما اعرف انك بنت عمي
قرب ليها وقال... اديني فرصة ومش هتندمي..انا فعلا بحبك... من اول مرة شوفتك فيها وانتي خطفتي قلبي..انا من وقت ماشوفتك ما لمستش واحدة . لاني مش عايز غيرك انتي.. صدقيني بحبك
كان الصدق باين في عيونه. كانت بتبصله بحيرة.. بس عقلها كان رافض يصدقه او بمعني اصح هي رافضة تدي نفسها فرصة تصدقه. هي مصرة انها متضعفش ولا تخضع ليه. كل اللي بتفكر فيه تنتقم منه وتجرحه
قالت... طلقني يامراد لان عمري ما هسامحك.. طلقني لان استحاله يكون في بينا حياة مشتركة. انسي
بصلها بيأس ومسح علي وشه وقال... يعني مفيش فايدة
قالت .. لا. مفيش فايدة
بس هو كان واثق انها بتكابر لانه كان حاسس بحبها ليه حتي لو بتظهر العكس. ده اللي كان حاطه في اعتقاده،، لكن هل هي بتحبه حقيقي؟؟؟؟ هنشوف
انتبه لصوتها وهي بتقول.. افتحلي الباب خليني اخرج
بس هو راح علي السرير ببرود ونام وقال.. مش هتخرجي من الاوضة غير الصبح
قالت... مراد متهزرش هات المفتاح
قال.... انتي سمعتي.. متتعبيش نفسك.. لو عاوزة تيجي نامي جمبي معنديش مانع.. عاوزة تتلقحي علي الكنبة اللي يعجبك. لكن خروج من الاوضة انسي
قالت بعصبية... وانت فاكر اني هسمحلك تحبسني معاك
كملت وقالت بتهديد ...علي فكرة انا ممكن اصرخ دلوقتي والم كل اللي في البيت.
وبسخرية... وساعتها بقي شوف هتعمل ايه ولا هتقولهم ايه
ضحك وقال... طب ما تصرخي.
كمل وقال ببرود.. ساعتها هقول انك انتي اللي جيتيلي برجلك ولا ناسية ان دي اوضتي. دا غير انهم هيقولو واحد ومراته.
وبصلها وقال بخبث... بعد ما اعرفهم اننا اتصالحنا
وغمزلها وكمل... وان صريخك ده بسبب اني اتعافيت عليكي شوية
اتحرجت جدا من وقاحته وقالت بغضب...انت سافل
قال...عارف
راحت قعدت علي الكنبة بضيق وقلة حيلة
وبقت تبصله بغضب وهي مش عارفة تتصرف ازاي
قال وهو بيقلب في تليفونه... انا ممكن اوافق اخرجك. بس بشرط
قالت بسرعة... ايه هو
قال.... لو جيتي بوستيني دلوقتي هديكي المفتاح
اتغاظت اكتر وقالت... مش بقولك سافل
قال... والله ده اللي عندي لو عااوزة تخرجي
بعدين قال... يلا انا مستنيكي اهو. بوسة صغيرة وهتخرجي بعدها علطول
قالت... ده في احلامك.. قال ابوسه قال
بقلم فريدةاحمد
.....
: يعني ليالي اختك طلعت بنت الراجل المليونير ده.
قالها جوز شيماء اخت ليالي وهو متفاجأ
لترد شيماء وتقول... اه
قال بسخرية .... دا اللي هو ازاي. انا طول عمري اعرف انها اختك من الام والاب. فجاة طلع لها اب جديد. ولا هي امك كانت....
بس قاطعته شيماء بغضب لما قالت... اخررس قطع لسانك..
امي اشرف من عيلتك كلها. امي كانت متجوزة علي سنة الله ورسوله
قال بسخرية... امال اي حوار ان اختك مطلعتش شقيقتك ده بس متسجلة باسم ابوكي. ولا هو عمل عملته وخلع
قالت بغضب... قولتلك امي كانت متجوزة...واقسم بالله لو جبت سيرتها بكلمة متعجبنيش ما قعدالك فيها
وقامت بغضب
بس هو مسك ايدها بسرعة وقال... خلاص ياشوشو ماتبقيش قفوشه
وقعدها تاني وقال... ماهو انا برضو مش فاهم الحكاية
بصتله بضيق وغضب لكن اتنهدت وقالت... دي حكاية طويله ماما كانت مخبياها
قال.. ايوا بقا ليه
بصتله بضيق لكن حكتله علي كل حاجه
وهو بصلها وقال.. طب وانتي كنتي مخبية عني ليه كل ده
قالت... انا اساسا مكنتش اعرف. اتفاجات زي ليالي.
بعدين زمان انا كنت عيلة مكملتش 3 سنين يعني مكنتش اوعي علي حاجة مش فاكرة اصلا
اتغاضي عن كل اللي سمعه لكن قال وهو بيفكر في المهم......
طب انتي دلوقتي موقعك ايه
بصتله باستفهمام فقال... امك واختك دلوقتي بقو فووق
قالت...مش فاهمه بردو بتلمح لـ ايه
قال بنفاذ صبر..... امك واختك دلوقتي اتنقلو نقلة تانية وبقو عايشين في العز ومسكو الملايين. ايه بقا
قالت لما فهمته...علي فكرة ليالي اللي بنته مش انا يعني متحلمش
قال بضيق... بس اكيد هينوبك حاجة من التورته. اكيد مش هيسيبوكي كده في الفقر وهما يعيشو في العز
قالت... ومين قالك اني محتاجة فلوس
قال بسرعة...مش محتاجة يعني ايه.. وبعدين انتي بنتها مينفعش تسيبك كده وهي تغرق في الملايين
قالت بسخرية... لا وانت قلبك عليا اوي. علي اساس مش انت اللي عايز الفلوس
قال... طب وانا وانتي ايه.. اسمعي انتي لازم تخليها تامنلك مستقبلك وتطلبي منها فلوس و
بس قاطعته لما بصتله باحتقار وقالت..انا مش مصدقة بجاحتك يا اخي.. علي اساس ايه بتبص لفلوسهم وعايز منها. علي جدعنتك معانا.. دا لما امي كانت هتتحبس شوفت انت عملت ايه
قال بضيق... وليه نقلب في القديم بقا.. وبعدين هو انا بقولك كده ليه انا عايز مصلحتك
بس هي قالت.. ريح نفسك. انا عمري ما هطلب من امي فلوس.. وانت انسي خالص الموضوع ده ومتحلمش كتير هاا
بصلها بضيق وبعدين قال.... طب قومي ياختي اعمليلي كوباية شاي
بصتله بسخريه وقامت بزهق دخلت المطبخ وهو بقي يقول في نفسه... لو مكنتش اتعميت في نظري واتجوزت انا ليالي. كان زماني غرقان في العز دلوقتي.. ده ايه الحظ المنيل ده
......
عاصي وصل السرايا بعربيته، ومعاه حلا اللي كانت نامت في الطريق
نزل لف وشالها وطلع علي اوضتها دخل نزلها في السرير برفق وغطاها كويس وخرج
.....
اما في اوضة مراد
كانت ليالي نامت في الكنبة، مراد قام شالها ونيمها في السرير ونام جمبها بعد ضمها ليه بتملك
....
تاني يوم صباحا
ليالي فتحت عيونها كان مراد واقف بيلبس قام المرايا
قامت اتعدلت واول ما ركزت انها كانت نايمة في السرير شهقت وبقت تطمن علي نفسها وتقول بجنون... انت. انت عملت فيا ايه
قال ببرود وهو بيلبس ساعته... هكون عملت ايه يعني. زي ما اي واحد بيعمل مع مراته
اتصدمت وقامت قربت عليه وهي بتقول بجنون... ياحيوان يازبالة. انت نمت معايا وانا مش في وعيي. انت خدرتني و..
بس هو حط ايده علي بوقها بسرعة وقال... بس الله يخربيتك. انا مقربتلكيش.
شالت ايده وقالت... ولما كنت نايمة في الكنبة. ازاي بقيت في السرير
قال...لقيتك بردانة صعبتي عليا نقلتك ونيمتك في حضني.غلطان انا
كمل وقال بمكر... وبعدين انتي كنتي قافشة فيا كاني ههرب منك وتقولي.. احضني يامراد
ابتسم وهو بيبصلها بسخرية وقال... اه لو شوفتي نفسك وانتي..
قاطعته وقالت... انت بتكذب علي فكرة.. وانا هعمل كده ليه. بحبك مثلا
قال.. جايز
بصتله بضيق ولفت تمشي
بس هو قال... علي فين
بصتله وقالت ببرود واستفزاز... رايحة اجهز عشان عندي شغل. ولا نسيت اني بقيت زيي زيك في الشركة
قال مراد... انتي ليه محسساني اني مضايق انك بقيتي ماسكة زيي في الشركة. او ليه فاكرة اني مش عايزك في الشركة
بصلها بحب وقال وهو بيلمس خدها... انا لو عليا عايزك قدامي علطول في كل مكان يا لي لي. علي الاقل لما اشتاقلك و احب ابوسك الاقيكي جمبي مش بعيدة
وفي لحظة ميل خطف بوسه من خدها
وهو بياخد مفاتيحه قال...اجهزي.. مستنيكي في العربية
بس هي ردت عليه رد بارد وقالت وهي قاصدة تحرجه .. لا انا غيرت رايي هأجز النهاردة
: براحتك
قالها ونزل
وقفت شاردة وهي بتبص علي طيفه
بعدين اتنهدت وهي بتحط صوابعها بين شعرها وبترفعه لفوق
وخرجت من الاوضة راحت اوضتها
بقلم فريدة احمد
....
حلا قاعدة في سريرها شاردة
لتتفاجأ بدخول عاصي اللي كان في ايده ورق، قرب قعد قدامها وهو بيمدلها الورق واللي كان عبارة عقودات بيع،،قال ... شوفي دول كده كل املاكك ولا في حاجه ناقصة
بصتله حلا باستغراب وبعدين بصت للورق وابتدت تلقب فيه، اتفاجأت لما لقت عقودات بكل املاكها اللي ورثتها من والدها،، قالت... اه دي كل املاكي اللي بابي سبهالي فعلا
بعدين قالت... ثواني ناقص عقد العربية مش موجود
بس هو طلعه من بين الورق وقال.. اهو
شافته وقالت.. اه. سوري ما اخدتش بالي
قال.. ولا يهمك.. المهم كده كله تمام. مفيش اي حاجة ناقصة.
افتكري لو ناسية حاجة
قالت... لا. دي كل املاكي
بعدين بصتله وقالت... بس انت عملت امتي كل ده
ثواني واتذكرت من يومين لما قعد معاها وسألها عن املاكها. وقتها جاوبته وعرفته بكل الاملاك اللي عمها اخدها منها. بس افتكرت ان بيسال عادي من باب الفضول، مكانتش تعرف انه عشان يرجعهم ليها
بصتله وقالت...هو انت يوم ما سالتني كان عشان..
قال... وقتها كلمت المحامي وخليته حضرلي العقودات دي
كمل وقال ...مش فاضل غير اني هاخدك معايا بكرة او في اي وقت يعجبك عشان نسجلهم في الشهر العقاري بعد ما ابن عمك ابن ال *** ده يوقع بالبيع عشان يتوثقو والمليكة ترجعلك رسمي
قالت... بس هتعرف ازاي تخليه يوقع. ما هو اكيد مش هيتنازل
بس عاصي قال بثقة... هيتنازال عشان اسيبه.
بعدين بصلها وقال بتساؤل ... المهم. قوليلي بقا كنتي بتعيطي ليه امبارح لما جيتيلي الشركة. وليه فجاة تربستي دماغك الجزمة دي ورفضتي تقولي
بصتله بضيق و قالت.. وائل جالي الجامعة وكان عايز يخطفني.. عشان كده كنت خايفة وجيتلك
قال باستغراب...وائل مين . ده متلقح عندي في المخزن من امبارح
بصتله وفي اللحظة دي فهمت،،، قالت...لحظة.. هو انت اللي خطفته اصلا.. يعني الرجالة دول كانو تبعك .. احيييه
كملت وقالت... دول لولا جم شالوه من قدامي كان زمانو هو اللي خاطفني دلوقتي
قال ... ازاي
حكتله حلا علي كل اللي حصل
........
زين قاعد على الكنبه بيشرب قهوه بهدوء في اللحظه دي نزل عاصي وقرب قعد على الكرسي بعد ما نادي على حلا بصوت عالي وهو بيقول... حلا... يا حلا
سمعت حلا صوته وهي مع ليالي في اوضتها
قالت باستغراب.... ماله ده بينادي عليا كده ليه.. لما اشوف عايز ايه
وقامت خرجت من الاوضة، بصتله من على السلم وهي بتقول... نعم
قال.... انزلي
نزلت قربت عليه وقالت... في حاجه ولا ايه
قال... ادخلي اعملي لي فنجان قهوه
بصت علي زين ورجعت بصتله وهي بتكتم غيظها وتقول.... يعني انت جايبني على ملا وشي من فوق عشان اعملك قهوه وبعدين ما البيت مليان شغالين حبكت انا ما تخلي حد منهم يعملك
بس هو قال ببرود.... لا عايزك انتي اللي تعملي
نفخت بغيظ وقالت......يارب صبرني
وهو قال... يلا اتحركي
مشيت وهي بتقول.... اااوف
اما هو بص لزين وقال.... بتعمل فنجان قهوه ما حصلش
زين ابتسم بهدوء وعاصي اتنهد وقاله بجديه... قولي مالك بقا عشان شكلك مش عاجبني
زين رفع حاجبه وقال...مش فاهم وانا لازم شكلي يعجبك يعني ولا ايه
بصله عاصي بقرف لكن قال بجديه ...انا فاهم ان قرار طلاقك مأثر فيك.
بعدين قال... سبحان الله يااخي طب ليه طلقتها من الاساس
سكت زين وعاصي اتنهد وقاله... انا عارف ان اللي حصل بينكم صعب. بس مكنتش وصلتها للطلاق مادام بتحبها وهي بتحبك
بس زين رد وقال.... مكانش ينفع ياعاصي.. انا وهي خلاص كنا اتحرمنا علي بعض. مكانش ينفعش نكمل... لا انا كنت هقدر اتقبل عملتها واكمل واعدي بعد ما حاولت تسوء سمعتي وتهين رجولتي ولا هي هتسامحني على اللي عملته فيها. الطلاق كان اسلم حل
بقلم فريدة احمد
........
عند سميحه
سهى قاعده معاها وهي بتقول... خلاص هانت يا خالتي ولدك قريب اوي مش هيشوف غيري
قالت سميحه بسخرية..... ده ازاي يا روح خالتك هتسحريلو
لتقول سها بدون ما تحس... سحرتلو خلاص. عملتله العمل اللي هيخليه ميشوفش غيري
هنا سميحه زعقت مرة واحدة وقالت بصدمة... عملتيله ايه يا روح امك. عمل ايه يا بت المهبوشه انتي.. انتي بتعمليي ل ابني اسحار يابت انتقطي
لتلعن سها نفسها علي غباءها وتقول بسرعة.... يا خالتي مش اللي في دماغك انا عملت له عمل بالمحبه عشان يحبني يعني
بس سميحه قالت بغضب.... وانت يا روح امك عشان يحبك تقومي تعمليله اعمال عشان يتجنن. اسمعي انتي حالا تروحي للدجال اللي عملهولك وتخليه يفكو والا قسما بالله اقـ تلك بيدي دول
سهي بخوف وهي بتحاول تشرحلها... ياخالتي صدقيني ما مامنهوش ضرر. بقولك عمل بالمحبة بالمحبة. والشيخ طمني
كملت وقالت.. مش انتي بردك معايزاش يرجع للي ماتتسمي ويتمم جوازه مني
قالت... اه ياختي بس من غير ما حاله يتشقلب
بس سهي قالت وهي بتحاول تطمنها وتقنعها... صدقيني مهيحصلش حاجة تضره. وممكن تسالي الشيخ بنفسك
بعدين قالت بخبث وهي بتغير الموضوع عشان تتوها..... وبعدين مش تسألي علي المصيبة اللي عمي همام جابها السرايا.... ولا انتي هتسبيها تاخد مكانك ولا ايه
سمحية قالت... ليه يابت قالولك عليا قليلة الحيلة
لتقول سهي... ماهو انا شايفاكي ساكتة يعني يا خالتي كانك استسلمتي
بصت سميحة قدامها بشرود وقالت بشر ... انا ساكتة بس كنت بدبرلها في النهاية اللي هتجيب اجلها من غير ما هو يشك فيا
قالت سها... مش فاهمة. يعني نويتي علي ايه يا خالتي
قالت سميحة.... هقـ، تلها.
وبعدين قالت... وبيدك . ما هو ده السبب اللي بعتلك تجيلي عشانه.
لتخبط سهي علي صدرها بصدمة وتقول.. يامري.. انتي عاوزهم يد، بحوني
لتقول سميحة بغضب... اكتمي يابت
وبعدين تقول وهي تحاول تطمنها... محدش ها يدري بحاجة
لو نفذتي اللي هقولهولك صح
لتبلع سهي ريقها بخوف من اللي ناويته خالتها فهي اكتر واحدة تعرفها وتعرف شرها،،
وبرغم ان سهي صعب عليها انها تقت، ل لكن لا تجرأ علي الاعتراض
هزت راسها وقالت... عاوزاني اعمل ايه ياخالتي
لتقول سميحة بتحذير ... بس الاول حسك عينك حد يحس بحاجه.. اللي هقوله هتنفذيه بالحرف الواحد
لتبلع سهى ريقها برعب ولكن ما بيدها حيله ف تهز راسها بطاعة وتقول... اؤمريني يا خالتي
فتقول سميحه.. دلوقتي هقولك تعملي ايه. اسمعي زين
وابتدت تعرفها اللي هتعمله و
......
في فيلا والد مرام
كانو متجمعين كلهم ما عدا مرام، طارق كان موجود عندهم
بعد مافاجأهم بطلبو لايد مرام
بص ل ابوها وقال... قولت ايه يا انكل
ابوها رد عليه وقال... طارق انا كلامك الفارغ ده هعتبر نفسي ما سمعتهوش
ليقول طارق... ليه يا انكل. انا قلت حاجه غلط مانا داخل البيت من بابه اهو.. وبعدين انتوا عارفين اني بحب مرام من زمان من واحنا عيال ودلوقتي جات لي الفرصه اتجوزها و
هعوضها
وبقى يحاول يقنعهم يقنعوا مرام بجوازه منها
بس صافي قالت بتعجب ..ازاي عاوزني اقنعها تتجوز و هي لسه في عدتها
ليقول طارق... انا بقول بس تحاولي تقنعيها تفكر في الموضوع.. والجواز هيكون بعد العدة طبعا
ولكن صافي قالت ... يا طارق مرام اساسا كلها يومين وهتسافر تشتغل... دا غير اني عارفة بنتي اكيد مش هتوافق. بعدين دي خارجة من تجربة صعبة ونفسيتها مش احسن حاجة.. يعني مستحيل تفكر في الجواز من الاساس او تدخل في اي علاقة دلوقتي.
بس طارق ميأسش قال.... ما انتو ممكن تحاولو معاها امال انا جايلكم ليه
اتنهدت صافي وقالت بنفاذ صبر.... طارق انا اكتر واحدة اتمني تبقي مرام ليك. بس انا عارفة بنتي مش هتوافق
بس قاطعتها مرام وهي نازلة من علي السلم لما قالت... ومين قال اني مش هوافق
بصولها باستغراب فقربت وقالت... انا موافقة
يتبع..
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا