القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية زواج لدقائق معدودة( الجزء الثاني) البارت الثالث وعشرون 23بقلم زهرة الربيع حصريه في مدونة قصر الروايات

 

رواية زواج لدقائق معدودة( الجزء الثاني) البارت الثالث وعشرون 23بقلم زهرة الربيع حصريه في مدونة قصر الروايات





رواية زواج لدقائق معدودة( الجزء الثاني) البارت الثالث وعشرون 23بقلم زهرة الربيع حصريه في مدونة قصر الروايات



وقع على الارض بدون اي مقدمات و شروق اتصدمت بشده وصرخت ....نوووح


 البيت كله جيه جري على صوتها واتصدموا لما لقو نوح مرمي على الارض

 سنه اتصدم بشده وجري عليه وبقى يحاول يفوقه هو وشروق ويقول بلهفه .....نوح اخوي... رد عليا يا نوح فيك ايه


حكم وهويدا وصابحه كانو مفزوعين وحكم بقى يقول برعب عليه...استر يارب... الواد مالو فيه ايه يا شروق ايه اللي حصلو


شروق قالت ببكا...معرفاش كان زين وبيكلمني وطب من طوله فجأه 


غنوه جريت جابت علبة برفان وقالت..اهدو ياجماعه خلينا نحاول نفوقه خد يا سند شممو منها يمكن يفوق


 واستمرت محاولاتهم بس ما كانش بيفوق ابدا و البيت كله كان خايف عليه


 سند نادى لنجاتي واخدوه على اوضه المكتب لانها قريبه

تحت انظار حليمه اللي كانت مبسوطه جدا باللي بيحصل


 بعد شويه كانوا كلهم عنده في الاوضه وجابولو دكتور كشف عليه

 الدكتور خلص الكشف وقال .....هو نوح بيه اتعاطى مخدرات او منبهات او اي حاجه تاثر على الدماغ


 الكل بصولو باستغراب و حكم قال بسرعه..... لا طبعا مبيشربش حتى سيجاره 


الدكتوره اتنهد وقال ....طيب هو جسمه سليم 100% ما فيش حاجه تسبب التعب اللي انتم بتقولوا عليه ده ولا الاغماء المفاجئ ده عشان كده لازم نعمل اشاعه ورسم مخ


 كلهم بصوا لبعض بذهول وسند قال برعب..... ليه يا دكتور هو هو ايه ممكن يكون عنده يعني 


شروق قالت بسرعه.... متقلقش يا سند ده شيء لازم عشان نعرف السبب انا كمان قولتلو قبل كده يعمل اشعه مرضاش... ان شاء الله يكون حاجه بسيطه 


الدكتور قال .....زي ما الدكتوره شروق قالت كده احنا عايزين نطمن بس 


سند هز راسه بحزن والدكتور كتبلو شوية ادويه ومشي 

والكل فضلو جمب نوح لحد ما فاق 


نوح اول ما فتح عيونه قال بتعب.... في ايه..... ايه اللي حصل 


سند قعد جنبه بسرعه وباس جبينه  وقال بدموع.... حمد لله على سلامتك يا اخوي انت زين دلوك


نوح ابتسم بتعب وقال .....انا زين في ايه ...انا بس دوخت شويه يمكن عشان مفطرتش 


هويدا قالت  بسرعه.... صح معاك حق يمكن عشان مفطرتش انا حالا هقول للبت سماح تعمل لك فطور كيف اللي بتحبه 

وراحت بسرعه توصيله على فطار 


الكل كانوا خايفين على نوح وصابحه كانت بتبصلو بدموع ومرعوبه جدا

حكم قعد جنبه وبقى يمشي ايده على دماغه 

و شروق كانت واقفه مش مبطله بكى

 نوح اتنهد وبص لها وقال ...يا بت فيه ايه ...ماانا زين اها هو انا مت ولا ايه


شروق قالت بدموع ....بعيد الشر عليك يا نوح


نوح قال.... شوفت دموعك هي الشر بالنسبه ليا كفاياكي عاد 


شروق مسحت دموعها وحاولت تسكت 

وغنوه قالت .....يلا يا جماعه نسيبوه يرتاح هو لازم يريح شويه 


الكل شافو ان ده الافضل وطلعو وشروق لسه هتطلع معاهم غنوه  قالت...لا انتي خليكي وياه يا شروق نجاتي راح يجيب الروشته ....انتي دكتوره وهتعرفي المواعيد الصح 


 شروق هزت راسها وفضلت معاه ونوح ضحك بخفه وقال لغنوه..يتردلك في الافراح


غنوه ضحكت وقالت..خيرك سابق يا عمده


شروق فهمت قصده ونزلت عيونها بكسوف

 وغنوه خرجت وسابتهم سوا


اول ما طلعت نوح بص لشروق وقال ....تعالي اقعدي جاري هنه عايزك

بقلم...زهرة الربيع

شروق قربت قعدت جنبه ودموعها بتنزل لا اراديا 

نوح مسح دموعها بايده وقال.... ايه لازمة الدموع الغاليه دي ما انا كويس قدامك اها يابت


شروق قالت بدموع ....لا انت مش كويس واصل يا نوح.... ولازم تسمع الكلام... لازم نعمل اشاعه ورسم مخ حتى الدكتور قال كده كمان عشان نعرف فيك ايه


نوح ضحك بخفه وقال....فيه دكتوره نفسيه تطمن المريض كده وتقول له انت مش كويس 


شروق قالت بدموع.... انا بتكلم جد يا نوح اتهاون في اي حاجه الا صحتك انا مقدرش اشوفك تعبان واصل


نوح قعد وابتسم وقال.... يا بت ما تقلقيش علي انا مفياش اي حاجه ..دول شوية تعب بس وضغط من الفتره اللي فاتت مكنتش بنام زين

وقرب منها وبص لعيونها وقال....ويمكن كمان ماتحملتش الفرحه ...اصل من ساعه ما عرفت اننا هنتجوز خلاص وقلبي مش بحاله....مقادرش اصدق ان خلاص هتجوزك وهتبقي في حضني وحلالي


شروق ابتسمت بكسوف وقالت.... بذمتك ده وقته انا اترعبت عليك قوي يا نوح 


نوح ابتسم وقال.... حقك عليا خوفتك.... بس انا عايزك تطمني حبيبك جبل واقف متهزوش ريح.. اطمني


شروق هزت راسها بابتسامه ثقه وقالت....انا متاكد انك جبل ميهزكش ريح...وهتقوملي بالسلامه متاكده ان ربنا مهيوجعنيش فيك واصل 


نوح ابتسم لها وقال ....ربنا ما يوجع قلبك في اي غالي يا غاليه

و

ولسه هيكمل جاتلو رساله على التليفون قراها وبص لشروق وقال....يلا عاد روحي ريحي في اوضتك عشان انا كمان هنام 


شروق قالت باستغراب ...انت متاكد انك هتنام


 نوح ابتسم وقال .... اه هنام.... تعبان شويه


شروق  ابتسمت وهزت راسها بتفهم وخرجت 


عند حليمه راحت اوضتها وهي مبسوطه جدا ولسه هتقفل الباب وقفتها صابحه ودخلت وقالت بغضب.... انتي ليكي يد في الحاله اللي وصلها نوح دي ...عملتيلو حاجه يا حليمه 


حليمه ابتسمت بسخريه وقالت..... وانا هعمل له ايه...ولا هو كل مصيبه عايزه تشيليها لحليمه


صابحه قربت منها بغضب شديد وقالت.... ردي على قد السؤال يا حليمه ...قسما باللي خلقني وخلقك الموضوع ده في روحك 


حليمه ضحكت جامد وقعدت وحطت رجل على رجل و قالت.... ليه بقى ان شاء الله فكراني الحاكم اللي موتيه بحسرته وفضيحته


صابحه بصتلها بقرف وقالت.... انا وانتي عارفين زين مين اللي موت الحاكم يا حليمه


حليمه قالت..... طبعا عارفين.... اللي خانته في قلب بيته وفرجت امة لا اله الا الله عليه هي اللي خلتو مات بحسرته 


صابحه قربت منها بغضب وقال.... لا وانتي الصادقه... الخدامه بت السايس اللي اجرت راجل عايب علشان تخلص من ضرتها وباعت دهبها علشان تدفع للغفر والخدم اللي من عينتها لاجل يشهدو زور.... هي اللي جلطتو وموتته بحسرته ...وياريتها بعد كل ده كسبت حاجه... لساتها في البيت زيها زي الخدم لا ليها راي ولا مشوره ولا حتى ولدها بيكلمها زين


حليمه وقفت وقربت منها بتحدي وقالت ...بكره يا صابحه تشوفي رايي ومشورتي وتعرفي ان اللي عملته ما راحش هدر ...انا وعدتك قبل كده فاكره ولا لاه لما خلفت سند وقلتي لي متفتكريش نفسك بقيتي ست الدار عشان لما خلفتي عيل ود حرام ولولا ان ابوه راجل زين وستر عليكي واتجوزك كان زمانك ماشيه في الشارع بفضيحتك وولدك شال عارك  العمر كلو.......فاكره ولا لاه بس انا يومها وعدتك وقولت لك انا اللي هتمشي في الشارع بفضحتها انتي مش انا واللي هيشيل العار ولدك مش ولدي....وده اللي عملته وشيلت ولدك عارك 20 سنه ومقدرتيش تعملي حاجه


صابحه قالت بقهر..شيلتهولو كدب وتلفييق


حليمه ضحكت وقالت....صوح معاكي حق  كان كدب وزور وتلفيق كيف ما بتقولي بس مقدرتيش بردك تعملي حاجه ولا تثبتي انو كدب...مين هيصدقك بعد ما قبضوكي في حضن راجل غريب..انا حليمه يا صابحه يعني لما اخطط مسيبش ورايا غلطه... ودلوقك كمان هوعدك وعد تاني ان ولدك اللي فرحانه بيه وهو الكل في الكل هخليه تحت مداسي هخليه معارفش يمينه من شماله وولدي انا  ود الحرام هيبقى عمدة البلد دي  قريب قوي يا صابحه وعلمي على كلامي وافتكريه ..يلا اسيبك في اوضتي شكلها عجباكي وبتفكرك انها كانت اوضتك في يوم من الايام


ومشيت وسابتها  وصابحه قلقت جدا لاول مره لان الموضوع يخص نوح وخافت جدا لتاذيه خصوصا انها عارفه انها شيطانه واللي بتقوله بتعمله


 بعد شويه كانوا كلهم قاعدين تحت وقلقانين بخصوص نوح وحكم بيحاول يداري قلقه وقال .....مش يمكن يا اولاد يكون عشان كان بيفكر قوي الفتره اللي فاتت او مثلا ماكلش كويس او...


بس شروق قاطعته وقالت بقلق... لا يا ابوي الموضوع مش مش مسأله تعب ....انا شوفته كذا مره تعبان وقالي ان دماغه وجعاه قوي وانه مقادرش يصلب طوله.... انا قلقانه قوي 


سند قال بقلق .....طب يعني تفتكري ايه اللي ممكن يكون عنديه... بما انك دكتوره يعني


 شروق قالت.... انا دكتوره نفسيه ولو معملش الاشاعه و رسم المخ ماعرفش ايه اللي عنديه و....


 بس قاطعهم نوح لما نزل وهو بيقول ....بقى شويه صداع وتعب يعملو فيكم  كل ده.... ما انا قدامكم اها وزي الفل مالكم


شروق قالت بسرعه...... انت نزلت دلوك ليه... مش الدكتور قال ترتاح .....وبعدين فيك ما بتسمعش الكلام ليه 


نوح ابتسم و قال .....ارتاح كيف يعني والنهارده كتب كتاب اخوي

 سند قال بحزن... لا ما انا..... انا وغنوه قلنا هناجلوها شويه اصل هي لسه ناقصها شويه حاجات مش موجودين عند بتاع القماش وقلنا ناجل شويه


 نوح ضحك جامد وقعد جمب عمه وقال..... والله طب احلفي يا غنوه كده 


غنوه قالت بسرعه ......والنعمه ده اللي حصل ملقيناش الحاجه كلها كيف مقالك.....ان شاء الله اطس في نظر حماتي لو كنت كدابه

حليمه بصتلها بذهول وغيظ

وغنوه كملت وقالت....ان شاله يوقع سقف البيت على دماغ حماتي لو كنت كدابه.... ان شاله....


بس قاطعها سند لما شاف نظرات امه  وقال بارتباك.... ايه يا غنوه ايه... خلاص هو صدقك 


نوح ضحك جامد وقال ....امال صدقتها قوي.... بلاش هطل انت وهيه عايزين اتاجلوا كتب كتابكم عشان انا دوخت شويه اهيني زين قدامكم مفياش حاجه ....كتب الكتاب هيتم على ميعاده ومهيبقاش كتب كتاب واحد كمان


 بصوا له باستغراب وشروق نزلت عيونها في الارض بكسوف وهو بص لحكم وقال..... انا قلت يعني من بعد اذنك يا عمي لو توافق انا طالب يد شروق منك


هنا هويدا زغرطت بسرعه وسعاده

 وصابحه ضحكت وزغرطت معاها  هيه كمان 


حكم بصلهم بدهشه وقال.... استني انتي وهيه..... ايه اللي بيحصل ده وانتو اتطلقتوا ليه لما هتتجوزوا تاني ...ياا ولدي انا معايزش يحصل زي المره اللي فاتت و...


بس شروق قاطعتو  وقالت ...لا يا ابوي ان شاء الله مهيحصلش اي مشاكل 

وكملت بكسوف وقالت....قصدي يعني انا ونوح...احم انا ونوح  متفقين 


 هنا غنوه كمان زغرطت وسند مسك صينيه الشاي وبقى يطبل عليها وهو بيقول وصلي صلي...صلي... على النبي صلي


وبقى يرقص هو وغنوه اللي كانت بترد معاه وبيلفو حوالين الطاوله بمرح وسعاده


حكم ضحك من قلبه وقال.... ده انتو مظبطين الدنيا وانا اخر من يعلم ....على العموم ده يوم الهنا والمنى كله وانا هلاقي لها فين زيك ده انا لو هرجعها في بطن امها من جديد مهيبقاش امنلها منك


 نوح باس ايده وجبينو وقال.... تسلم لي يا ابوي وعمي واغلى الناس....وعايزك تطمن على الاخر

وبص لشروق وقال.... بتك دخلت قلبي  ومفيش أمنلها من كده 


شروق نزلت عيونها بكسوف والكل بقى يباركلهم

صابحه كانت مبسوطه جدا وعيونها بتلمع بدموع الفرحه وبتتمنى تحضنه في مناسبه زي دي


 نوح التفت لها وحس بيها  هو كمان لاول مره يحس انو محتاج لها كده ابتسم لها ابتسامه جميله فاجئتها و رجعت الامل لقلبها 

بقلم...زهرة الربيع

وكلهم كانو مبسوطين جدا جدا الا طبعا حليمه كانت بتبصلهم بسخريه من فرحتهم اللي متأكده انها مش هتخليها تتم


بالليل العرسان لبسو وكانو قمر جدا  وسند لبس جلابيه زي نوح وكان حاسس باستغراب من شكله بيها وقال.... يا ود الناس قلت لك البس قميص وبنطلون احسن... حاسس شكلي غريب بيها مش لايقه عليا كيفك كده 


نوح ضحك وهو بيعادله اكتفها وقال.... بالعكس بقى انا شايفك كيف القمر.... ياض الجلابيه هيبه هيبه

وغمزله وقال...و هتعجب غنوه كمان


سند قال باهتمام..... قولتك كده


 نوح ضحك  وقال .....وابقى علم على كلامي


سند ابتسم بسعاده وكانوا فعلا شكلهم جميل هم الاثنين 

ونزلوا تحت استقبلوا الضيوف مع عمهم

وكانت حفلة كتب كتاب كبيره وجميله جدا والبلد كلها حاضره


اما البنات كانت كل واحده في اوض معاها ارتيست خاصه بيها  طلبوهم من مصر مخصوص كانت كل واحده ليها ذوق مختلف في اللبس غنوه فصلت اللبس المطرز التقيل والمكياج الواضح وطرحه على الطريقه البدوي شعرها من قدام باين وكانت قمر جدا جدا


بينما شروق اختارت فستان بتطريز شبه معدوم وحجاب كامل وعملت ترطيب وعنايه للبشره بس محطتش اي مكياج وكانت بسيطه و رقيقه جداااا


بعد فتره كان الفريق بتاع الميك اب خلص ونزلوا مع هويدا وصابحه اللي اصرو يعشوهم


وكان المؤذون وصل وبدا نجاتي والغفر بضربو النار احتفالا بوصوله وبدأ كتب الكتاب وسط ازغاريد والفرحه اللي عمت المكان


على زاويه كانت واقفه حليمه بغضب وغيظ وقفت جنبها سماح وقالت بسخريه....ده الفرح اللي هتوقفيه وكتب الكتاب اللي مهيتمش معارفاش ليه اليومين دول ولا كلمه بتقوليها لي بتحصل 


حليمه بصت لها بطرف عينها وقالت.... وانتي شوفتيهم كتبوا الكتاب .....دول حيا الله بداوا 


سماح بصت لها باستغراب وقالت...... قصدك ايه يعني 


حليمه ابتسمت بسخريه وقالت.... قصدي هتعرفيه..و مش انت بس كل اللي في الدار هيعرفوه


 قالت كده وراحت وقفت معاهم وبقت تزغرط وتستقبل الستات مع صابحه وهويدا وكانها موافقه على الجوازه


في المنضره  نوح مضى العقد وسند كمان وفضل على امضة العرايس فطلعو كل الناس الغريبه بره وفضلو الشهود بس حميد ونجاتي... ونوح وسند راحو  يجيبوهم من اوضهم 


 نوح راح على اوضة شروق واول ما خبط وقفت بسعاده وسمحت له يدخل


 اول ما فتح الباب انبهر بجمالها ورقتها فضل تايه فيها لثواني  وقال ....سبحان من خلق وصور..... ايه الجمال ده كله 


شروق اتوردت خدودها بسعاده وكسوف ونوح ابتسم وقال.....قربي خليني ارقيكي قبل ما تنزلي خايف عليكي من عيون الناس


سروق ابتسمت بكسوف وقربت منه حط ايده على دماغها وقرالها الاخلاص والمعوذتين 

صدق وقال بحب .... انا ممصدقش ان ربنا اداني فرصه تانيه اصلح  فيها غلطة عمري...انا معارفش كيف كنت هكمل من غيرك ولا عارف ميته بقيتي كل حاجه في حياتي


 شروق ابتسمت بسعاده وقالت.....و انا فرحانه بيك قوي يا نوح قوي..ده اليوم اللي بتمناه من وقت ما عرفت يعني ايه جواز


 نوح بس جبينها وقال.... مش قد فرحتي يا نعيم القلب وهناه 

ومسك ايدها وقال.... يلا بينا انا مستعجل قوي


شروق ضحكت ومشيت معاه بسعاده 

ونزلوا سوا  ز اهل البيت اول ما شافوهم بدأو يزغرطو وقربوا يسلموا عليهم ويباركوا


هويدا حضنت نوح وبصتلو بفخر وقالت....ايوه كده...ده الصح انا اول مره ارتاح اكده


نوح ضحك بخفه وقال...ربنا يريح قلبك يا..ياحماتي

هويدا زغرطت تاني بدموع الفرحه

وصابحه قربت سلمت عليهم عادي وهيه بتقول بتوتر...مبروك يا ولدي 

نوح سلم عليها وقربها ليه وضمها وقال....الله يباركلك يا ام نوح


صابحه اتصدمت بالجمله وبصتلو بزهول ودموع ولسه هتنطق  نزل سند  جري وهو بيقول برعب.... نوح غنوه..غنوه مش فوق مش في اوضتها ووووووو

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله الجزء الاول1 من هناااااااااا

الرواية كامله الجزءالثانى2 من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا

تعليقات

التنقل السريع