رواية غزال مقدمة الرواية بقلم ايلا حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية غزال مقدمة الرواية بقلم ايلا حصريه في مدونة قصر الروايات
حملت الرضيعة و ألقت عليها نظرة جانبية سريعة قبل أن تتحدث باشمئز.از: عاجبك كدا يا أخويا؟ أهي البت طلعت سو.دا شبه أمها.
سحبها من والدته ليتحدث بغ.ضب:
_دي خلقة ربنا، هتعتر.ضي عليها؟
وضعت كفاً فوق الأخرى على صدرها قبل أن تتحدث بحاجب مرفوع:
_طب ما هو برضك كله بسببك انت، أنا جولتلك كذا مرة تعالى أجوزك واحدة بيا.ض بحما.ر و عيو.ن ملو.نة حاجة كدا اللهم صلي على النبي تفتح النفس و تشر.ف تقوم تسي.بها و تتجو.زلنا السو.دا دي؟!
تلفت يميناً و يساراً سريعاً ليتأكد أن زوجته ليست بالجوار قبل أن يتحدث بهمس:
_ماما لو سمحت قولتلك كذا مرة متقو.ليش الكلا.م اللي ملو.ش لاز.مة دا، افرضنا هاجر سم.عتك دلوقتي و اتضا.يقت؟!
_الله! ما تسمع يا أخويا، هو أنا بجول حاجة عي.ب و لا حر.ام؟ مين عالم يمكن يبجى عندها د.م و تسيبك ليا أنا أجوزك واحدة بنفس مستو.ى جما.لنا مش هي اللي جات بو.ظتلنا الن.سل!
تحدث بينما يضع الصغيرة في فراشها بلطف:
_يا أمي كل واحد و ليه جماله اللي بيميزه، مش عشان سمرا تبقى م.ش حلو.ة و قولتلك كذا مرة هاجر الوحيدة اللي حبيتها و عمري لا حبيت و لا هحب غيرها و مش عايز أتجو.ز تا.ني.
عقدت حاجبيها معاً بعد.م ر.ضا قبل أن تتحدث بتهد.يد:
_اكده؟ طيب يا أدهم لغاية ما تط.لج مراتك دي و تتجو.ز غير.ها لا أنا أ.مك و لا تجر.بلي و لا ليك صا.لح بيا عاد، حلو؟!
_بس يا ماما...
قا.طعته في ثو.رة عار.مة بينما تتوجه للخارج:
_من غير لا بس و لا مبسش، أنا جولتلك أهو و انت حر!
خرجت والدته و ما هي إلا لحظات حتى دخلت زوجته الغرفة لتتوجه مباشرة ناحية الرضيعة بينما تت.جنب النظر في عينيه ، حملت ابنتها و عندما كادت تخرج بها أمسك من يدها ليتحدث:
_مالك؟ في حاجة مضا.يقاكِ؟!
أجابت دون أن تنظر إليه:
_لا مفيش.
_متأكدة؟!
_أيوا، هتضا.يق من ايه يعني؟!
أ.فلت يد.ها ليس.حبها من خصر.ها و يقر.بها إليه قبل أن يتحدث:
_طيب بصي في عيوني و قولي إنك مش متضا.يقة.
رفعت عينيها ناحيته ببطئ و ابتلعت غ.صة حل.قها قبل أن تتحدث بصعو.بة:
_م..مش متضا.يقة....
هذا ما قالته لكنها و ما إن أنهت حديثها حتى خا.نتها عينا.ها و بدأت تس.كب قطر.اتها الما.لحة لتنسا.ب على و.جنتيها الرقيقتين.
مسح دمو.عها بإبها.مه ليتحدث:
_كنت عارف، سمعتي كلام ماما مش كدا؟!
أجابت سريعاً:
_م..مكانش قصد.ي أ.سمع بس هي صو.تها كان عا.لي.
حمل الصغيرة منها و رفعها أمام وجهها قبل أن يتحدث:
_بصي عليها كدا، قوليلي شايفة ايه؟!
ابتلعت ريقها و تحدثت بار.تباك:
_ق..قصدك ايه؟ شايفة ط.فلة عا.دية...
ابتسم بجانبية و تحدث:
_عارفة أنا بقى شايف ايه؟ شايف بنوتة جميلة جداً، سمرا و عيونها عسلي شبه أمها بالظبط، الإتنين آية في الجمال، و أنا محظوظ إن ربنا اداني إتنين بجمالهم.
احمرت وجنتاها بخ.جل فانحنى لي.طبع ق.بلة ر.قيقة على جب.ينها.
نظر إلى ابنته الصغيرة التي كانت لا تزال نائمة و تأملها لثوانٍ قليلة قبل أن يتحدث:
_غزال، هسميها غزال.
طالعته هاجر باستغراب قبل أن تتحدث:
_غزال؟ ايه الاسم الغر.يب دا؟
أجاب بابتسامة دافئة:
_عشان كل ما بشوفها بفتكر الغزلان الصغيرة، هسميها غزال عشان هي جميلة شبه الغزالة....غزال...غزال أدهم.
_____________________
بعد مرور عشر سنوات:
كانوا جميعاً يقفو.ن أمام قب.رهما بينما يذر.فون الدمو.ع بحز.ن قبل أن تتحدث امرأة عجوز فجأة:
_الله يرحمك يا حبيبي، كان مستخ.بيلك دا كله فين بس؟ كله منها البو.مة من ساعة ما د.خلت حيا.ته مجا.بتلهوش غير المصا.يب لغاية ما خل.صت عليه!
اقتربت امرأة أخرى منها سريعاً لتتحدث:
_ايه الكلام اللي بتقوليه دا بس يا أم زياد؟ لا حول و لا قوة إلا بالله عمر.هم و مكتو.بلهم، اللي يحز.ن بجد البت الصغيرة اللي سا.بوها ور.اهم دي!
طالعتها جدتها بينما تقف إلى جوارهم بح.قد قبل أن تتحدث:
_يا شي.خة بلا و.كسة، دي البت مب.كتش عليهم ولا عندها ر.يحة الد.م أصلاً.
طالعت المرأة الصغيرة بش.فقة قبل أن تتحدث:
_تلاقيها مصد.ومة يا عيني، برا.حة عليها شوية يا أم زياد دي بقت يت.يمة.
قب.ضت غزال كفيها معاً بغ.ضب بينما تستمع إلى حديثهما، هي ب.كت...ب.كت كثيراً حتى نفذ.ت دمو.عها لكنها عز.مت على أن لا تريهم ضع.فها أبداً و خاصةً جدتها التي كانت تعلم با.لكره الكب.ير الذي تك.نه لها بالرغم من صغر سنها.
بعد إنتهاء الزيارة عادوا معاً إلى منزل الجدة الكبير في الريف و ما إن دخلوا حتى تحدثت الجدة بصر.امة موجهةً حديثها للصغ.يرة:
_اسمعي بجى، انتِ من هنا ورايح هتجعد.ي في بي.تي و بما إنك جاعدة في بي.تي كل اللي هجو.له يتن.فذ بالحر.ف الوا.حد فا.همة و لا لع؟!
_______________________
يتبع...
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا