رواية خيانة الوعد الفصل الخامس 5 بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية خيانة الوعد الفصل الخامس 5 بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه في مدونة قصر الروايات
سامر بتوضيح:
- فاكر البنت اللي كنا هنسجنها..
سيف بتفكير:
- اه اللي من الصعيديه دي.
سامر:
- ايوه هي دي طلعت بنت عمي وهي مرات اخويا من الأب الطايش ده..
سيف بتريقة:
- بقى البنت السكرة دي تتجوز اخوك اللي ملهوش مستقبل صعبت عليا والله..
سامر بتريقة:
- وخد الكبيرة ابويا بيقول أخويا اللي هرب ليلة حنته وخلى سيرت بنت عمه على كل لسان واللي يسوى واللي ميسواش اتكلم عليها..
سيف بصدمة:
- كمان هو اللي سابها طب أنا لو مكانه لكنت سجدت وحمدت ربنا على النعمة مش رفصتها برجلي ايه الغباء ده..
أم سامر بحب:
- سامر سيف انتوا جيتوا امتى يا ولاد..
سامر قام باس على اديها وهو بيقول:
- أنا هنا يا ست الكل من ساعة بس محبناش نصحيكي وسبناكي نايمة علشان دواكي لم بتخديه بينيمك..
صابرين بحب:
- ربنا يراضي قلوبكم يا ولادي يارب هقوم احضرلكم الأكل..
بس قالت بهزار:
- امتى بقى تيجي مرات ابني وتشيل عني الصراحة هشيلها في عيوني مش في قلبي...
سامر مش عارف ليه افتكر جميلة في الحظة دي وسرح فجأة..
سيف بهزار:
- جرى ايه يا سامر هي السنارة غمزت والا ايه..
سامر فاق وهو بيقول:
- امشي من جنبي يا فصيل..
عند جميلة كانت قاعدة في السكن وزهقانة قررت تنزل شوية لبست وخرجت..
جميلة وهي قاعدة في مكان لوحدها وبتقول:
- ايه اللي بشوفه ده البنت ماسكة الشاب ومفيش زرة إحراج واصل بقى دي تربية البندر..
سمعت حد بيقول وراها:
-تربيتك فخر ليكي غير الكل..
جميلة باستغراب:
- سيادة الظابط سامر كيفك وليه أنت هنيه..
سامر وهو بيبصلها بشعور غريب جواه بس افتكر انها مرات صالح اخوه سكت وقال:
- مفيش كان عندي قضية ولسة راجع منها قولت اقعد على هنا شوية وبعدين اروح..
- اتفضل اقعد يا استاذ سامر..
سامر:
- أحم بلاش استاذ دي أنا اسمي سامر بس..
جميلة:
- حاضر..
قعد سامر جنبها وبداء يتكلم معاها وهي كانت بتحكيلة عن حجات بتحصل معاها في الجامعة بس كانوا مش شايفين اللي وراهم..
صالح من وراهم شافهم:
- بقى أنت يا سامر عاوز تاخد مني البنت اللي اعجبت بيها وهي كمان عملالي فيها الخضرة الشريفة..
سامر عرض على جميلة يوصلها وجميلة وافقت.
...
في بيت صالح كان رايح جاي ومخنوق من الدنيا كلها ومش عارف يعمل ايه بقر ترفضه هو وتعجب بأخوه هو بيكره سامر جداً..
صالح بعصبية:
- أنا هعرفك أزاي تاخد مني حاجة مش من حقك..
... ورن على ابوه..
صالح: الو..
عبد الجليل بعصبية:
- اخيرا افتكرت أن ليك أهل ورنيت عليهم..
صالح بلا مبالاة:
- رايد قسيمة الجواز بتاعتي أنا وجميلة يابوي..
عبد الجليل بفرحة جواه وفكر أبنه رجع لعقلة وصوابه..
- بكرة عتكون عنديك ياولدي بس عامل بنت عمك زين..
صالح استغرب وسأله:
- إزاي هي بنت عمي هنيه والا أيه يابوي..
عبد الجليل:
- سافرت علشات تكمل علامها من بعد مكسرتها يا ولدي اللي عملته وياها كان واعر قوي وعلشان ابوها يخرجها من اللي حضرتك عملته وافق انها تروح القاهرة عند خالها..
صالح قفل مع أبوه وهو مش مستوعب وبيقول:
- بقى بنت عمي هنا احلوت كدا هبعتلها قسيمة الطلاق واخلي بالي من جميلتي وبس..
... عند مرات أبو جميلة كانت واقفة بكل جبروت وهي بتقول لبنتها:
- خلاص هانت ابوكي راح وعيخلص عليها وهنرتاح من بنت هنية دي للأبد..
أميرة بفرحة:
- الحديت ده صوح ياما أنا الفرحة مش سيعاني واصل أول خبر أسمعة وينعش قلبي من الول..
سميرة بكره:
- اصبري لعل الصبر خير يابتي...
.... في بيت عم جميلة كان عبد الجليل بينادي وهو مبسوط جدا...
- حفيظة روحتي فين يا ولية..
حفيظة باستغراب:
- في أيه يا راجل عمال اتنادي بصوت عالي كده قول وغوشتني..
عبد الجليل بفرحة:
- الحلم اتحقق يا حفيظة وأخيراً صالح رجع لعقله وهيرجع اهنيه ويا مرته..
حفيظة بصدمة من كلام عبد الجليل وبعديها عد الجليل قال:
- انا عروح علشان اقول الخبر ده لخوي جايز يسامحني وعلشان نعملهم الفرح من أكبر الأفراح في البلد كلياته..
وخرج مبسوط وحفيظة رنت على ابنها بعصبية صالح شاف أمه بترن عليه استغرب وهو بيرد عليها..
- الو ياما اخبارك كيف..
حفيظة بعصبية:
- اخبارك منيلة بستين نيلة يا ولدي بقى رايح توافق على قرار ابوك اياك شايفني هابله عتطحك عليا يابن عبد الجليل..
صالح بصدمة:
- ايه اللي عتقوليه ده ياما من أنا قولت ميتا أني عرجع لبنت عمي الشوم دي..
حفيظة بزعيق:
- اضحك عليا ياولدي وكل بعقلي حلاوة فاكرني عصدك الحديت الماسخ بتاعك دي ابوك عامل ليلة ليك ولبنت هنية عمري محسامحك ياولد بطني لو عملتها وحرقت قلبي..
صالح بهدوء:
- ياما أنا كيف هرجعلها أنا طالب القسيمة علشان اطلق بنت عمي لأني بحب واحدة هنيه جميلة قوي ياما وغير أن اسمها جميلة ..
حفيظة بعصبية:
- قطع الأسم يابني أنا بكره الأسم ده..
صالح باستغراب:
- كيف عتكرهي الأسم يامه هي عملتلك حاجة أمال..
حفيظة:
- مانت لو عيل زين كنت عرفت أسم بنت عمك جميلة بس حضرتك كنت والا شاغل بالك، اسيبك يابن بطني ياريت حديتك ده تنفزه ومتحرقش قلبي واصل..
قفل صالح مع أمه وهو مستغرب وبيقول:
- ازاي اسم بنت عمي جميلة لم كنا صغار كنت بناديها جمر مش جميلة، ماعلينا المهم هطلقها وخلاص...
...... عند جميلة سامر وصلها بعربيته....
جميلة بخجل:
- انا بتشكرك يا سامر بيه قوي على خدمتك دي..
سامر بحب بس أخفاه:
- تاني سامر بيه مش قولتلك سامر وبس يا جميلة على العموم الوقت اتأخر انزلي وانا هفضل هنا لغاية لم تطلعي وتطمنيني عليكي..
جميلة فرحت جواها بأهتمام سامر الوحيد اللي حست معاه بأمان رغم وجود اللي حوليها بس قلبها اول مشافها دق جامد..
جميلة:
- حاضر خالي بالك من نفسك..
ونزلت جميلة وسامر ساعتها افتكر كلام أبوه فقرر يسأل جميلة عن الكلام ده وبالمرة يقولها انه أبن عمه..
- جميلة..
جميلة بصت على سامر:
- نعم يا يا سامر ايه اللي رايد تقوله علشان توقفني كده..
سامر بتوتر:
- بصي كنت عاوز اقولك حاجه هي أني..
وفجأة سمعت صوت بيخليها تخاف من العالم كله..
كامل:
- أنا سيبتك تتعلمي وأنتي دايرة تتسرمحي هنيه بقى ده حديت يابنت كامل..
جميلة بخوف:
- بوي كيفك وجيت إزاي هنيه وليه جيت في حاجه مهمه اياك..
كامل بغضب:
- اجيت لخلص عاري بيدي واقولك اللي عتفكري فيه مش هيكمل واصل يا بتي يانا يا اللي بتفكري فيه..
ورفع في وشها المسدس بعدها سامر عن طريق عمه وهو بيقول..
- اهدى كده ياعمي وهفهمك كل حاجه..
كامل بعصبية:
- عمري مهدا غير وانا شارب من دمها الخاينة بقى جاية القاهرة علشان تتسرمحي مش تتعلمي...
وكامل محسش بنفسه غير لم الرصاصة طلعت من المسدس وجميلة بتصرخ وتقول...
- سامرررر لاااااء...
عند صالح بعد مـ أسم جميلة بنت عمه طلع نفس أسم جميلة بعدها رن على أبوه تاني علشان يجبلة صورتها وبعد دقايق...
- يلهوي بقى جميلة بنت عمي هي هي جميلة اللي حبيتها؟؟؟!..
#استوووووب...
ياترى ايه اللي هيحصل مع جميلة وهل سامر فعلاً هيموت وصالح هيعمل ايه مع جميلة مراته هيرجعلها والا هيفضل على رأيه ويطلقها..؟؟!
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا