رواية بائعة الخضار الفصل الثلاثون 30الاخير بقلم محمد طه حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية بائعة الخضار الفصل الثلاثون 30الاخير بقلم محمد طه حصريه في مدونة قصر الروايات
البارت 30 والأخير
#بائعة_الخضار
_نهاد للجارد اللي سايق العربيه.. هات السلا،ح اللي معاك
_الجارد برفض..يا باشا مش هينفع أسلمك السلا،ح..شوف اللي حضرتك عايز تعمله وقولي عليه وأنا هنفذهولك..بقلم..محمد طه
_نهاد..أطمن أنا مش هأ،ذي حد..وعشان تطمن أكتر..أديهولي من غير طلقا،ت..وأنته كده كده هتبقي معايا مش هتفارقني
****************
_(سوق الخضار)
_المعلمه..سبحان الله..الدنيا دي صغيره أوي..عارفه يا الهام..أنا كنت حاسه إن حكايتي دي ناقصه..وأنتي جيتي أكدتيلي الإحساس دا وكملتيها
_الهام بعدم فهم..كملتها إزاي يعني
_المعلمه..أنا أتطلقت بسبب أبوكي
_الهام بخوف تقوم تقف..بسبب أبويا إزاي يعني..وهوا حضرتك تعرفي أبويا منين..ولا أبويا يعرفك منين
_المعلمه تهدئها..إهدي يا الهام واقعدي ومتخافيش..
أنا لا أعرف أبوكي ولا أبوكي يعرفني
_الهام بعدم فهم..أنا مش فاهمه حاجه
_المعلمه بهدوء..لما نهاد ياجي هتفهمي كل حاجه
_الهام بخوف..يا معلمه لو نهاد فعلا إبن الباشا..يبقي المفروض ما يعرفش حاجه..عشان ما يأذ،يش مازن..
ولو ما عملش حاجه لمازن..فأكيد هينتقمو مني بسبب اللي عملته..بقلم..محمد طه
_المعلمه بهدوء..هوا إنتي أكيد طبعا غلطتي يا الهام..
بس إنتي كنتي لسه صغيره..ولو فيه حد المفروض إنو يتحاسب..يبقي الدكتور المسئول..ما هوا مش معقوله يشوفوكي شايله الطفلين وانتي تقوليلهم دا أخويا ف يقولولك خلاص يبقي دا أخوكي..ويقولوا للباشا إبنك ما،ت
_الهام بندم..أنا معترفه إني غلطت..بس والله اللي حصل دا زي ما يكون كان خارج عن إرادتي..زي ما يكون كان فيه حاجه بتحركني..حاجه بتشدني لمازن وبتقولي أوعي تسيبيه يا الهام
_المعلمه..أسمعي يا الهام..لما نهاد ياجي..مش هنقوله على موضوع تبديل الأطفال ده وإن مازن يبقي أخوه
الموضوع ده هنخليه للآخر..إحنا نشوف الأول حق أبوكي وأمك..وبعدين اللي فيه الخير يقدمه ربنا..
يلا قومي أقفلي الدكان عشان نروح البيت..
عشان مش هينفع نتكلم هنا..وهوا لما هياجي يلاقي الدكان مقفول..أكيد هيسأل على البيت
_(بيت المعلمه)_
(قبل نهاد ما يوصل.. مواجهه بين الهام ومازن)
_الهام بدموع..سامحني يا مازن
_مازن ببراءه يمسح دموعها..مازن مش هيسامح الهام..عشان الهام ما زعلتش مازن
_الهام بوجع..أنا مش أختك يا مازن
_مازن يصدم الجميع..مازن عارف إن الهام مش أخته
_الهام بذهول وعدم إستيعاب..عارف..عارف إزاي
_مازن ببراءه..عشان الهام تبقي أم مازن مش أخته
_الهام تاخده ف حضنها ونهر دموع نازل من عنيها وبكل ألم ووجع..متصعبهاش عليا..متصعبهاش عليا
والله أنا قلبي حاسس إنك أخويا وابني وأبويا وكل حاجه ليا ف الدنيا ديه..بقلم..محمد طه
_مازن ودموعه بدأت تنزل..والهام كمان هيا كل حاجه لمازن
(ويبدأو الأتنين كل واحد يمسح دموع التاني)
_الهام بوجع..وحياة غلاوه الهام عندك تسامحني..
وما تزعل مني..فاكر يا مازن لما كنت بقول إن أمنا ما،تت وأنته تزعل وتقول لأ..أم مازن عايشه..
أمك فعلا عايشه يا مازن
_مازن بدموع..مازن كان يقصد الهام..مش كان يقصد حد تاني
_الهام تاخده ف حضنها..أنا مش هسيبك..أنا مسامحه ف حق أبويا وأمي عشان خاطرك..عشان تفضل معايا
(وتبص للمعلمه) خلاص يا معلمه أنا مش عايزه حاجه..أنا هاخد أخويا وأمشي
(وقبل ما المعلمه تتكلم الباب يخبط)
_الهام باستعجال..أدخل جوه يا مازن..وما تخرجش من الأوضه
_مازن بإصرار..مازن مش هيدخل جوه..مازن مش هيسيب الهام..بقلم..محمد طه
(ويدخل نهاد ووراه الجاردات اللي معاه..والهام تقف قدام مازن..ولبنى أول ما شافت الجاردات وقفت قدام أمها بكل شجاعه..ودا لأن أبوها مدربها كويس عشان تعرف تتعامل مع بلطجيه السوق أو أي حد يتعرضلها..وأول ما نهاد دخل قرب من الهام ومازن وعنيه ما نزلتش من على مازن)
_نهاد بهدوء وهوا باصص لمازن..أنا جيت أهو يا معلمه..فهميني بقي إيه اللي بيحصل
_المعلمه تقعد وبكل هدوء وثقه..طلع الناس اللي معاك دي برا يا نهاد..وقولهم يقفلوا الباب وراهم..
ويستحسن تقولهم يمشوا ويسبقوك ع الفيلا
_نهاد وعنيه على مازن..أطلعو برا وأقفلوا الباب وراكم..وأستنوني برا السوق خالص
_المعلمه..أقعد يا نهاد
(ونهاد يطلع السلا،ح من وسطه..وف لحظه لبنى تضرب إيده برجلها تطير من إيده السلا،ح لفوق وهوا نازل تلقفه بإيدها)
_لبنى بشجاعه وثقه..معلش خليه معايا عشان ما يعوركش
(ويقعد نهاد قصاد المعلمه والهام ومازن ولبنى واقفين)
_المعلمه بهدوء..أنته قولت إنك مديون لينا بحياتك..
وإحنا عايزينك ترد الدين..بقلم..محمد طه
_نهاد بغضب..قبل أي حاجه يا معلمه..(ويشاور على الهام ومازن) مين دول..وحضرتك تعرفي جابر الطيب منين
_المعلمه..دول أولاد جابر عبدالحميد الطيب..وأنا أتطلقت بسبب أبوهم وأبوك
_نهاد بعدم فهم..أنا مش فاهم حاجه
_المعلمه..أبوك عطي أمر لبلطجي إنو يق،تل أبوهم..والبلطجي قت،ل أبوهم وأمهم..ولما أكتشفت إن البلطجي دا يبقي جوزي..طلبت منو الطلاق
_لبنى بغضب..إنتي بتقولي إيه يا رضا
_المعلمه..بقول الحقيقه يا بنت رضا..إنتي مش كنتي عايزه تعرفي أنا وأبوكي أتطلقنا ليه
_نهاد..وإيه المطلوب مني يا معلمه..أروح أبلغ عن أبويا
_المعلمه بغضب..المطلوب منك إنك ترد الدين اللي عليك وتجيب حق اليتامي دول حتي لو من نفسك مش من أبوك..ومش حقهم بس..وحقي أنا كمان..أنا إتنازلت عن بيتي وجوزي وبنتي بسبب أبوك..ولو أنته مش هتساعدنا إحنا هنفتح القضيه وهنجيب حقنا
_نهاد..صعب يا معلمه..صعب
_المعلمه بغضب..ما هوا طبيعي إن رجوع الحق بيكون صعب
_نهاد..طيب إيه الدليل اللي يثبت إن الكلام دا صحيح..بقلم..محمد طه
_المعلمه..أنا شاهده..والهام سمعت أبوك وهوا بيأمر كامل أبو حجاج بالتنفيذ بس يومها الهام كان عندها عشر سنين ف مش هياخدو بشهادتها
_نهاد..طيب معلش أنا فيه سؤال مهم أنا عايز أسأله..إيه السبب اللي يخلي أبويا يأمر بق،تل بواب شغال عنده
_المعلمه بحكمه..الغيره والحقد وحب النفس..من عشرين سنه مرات جابر البواب ومرات أبوك ولدو ف يوم واحد..إبن أبوك ما،ت وإبن البواب عاش..فأكيد أبوك قال إزاي إبن الباشا يمو،ت وإبن البواب يعيش..
دا التفسير الوحيد لأنها ملهاش تفسير تاني..لأن جابر لا غلط ولا سرق ولا كان بيهش ولا بينش
_نهاد بتفكير لكن بصوت واطي مسموع..طيب لما إبنهم ما،ت..مرات أبويا بتدور على أولاد جابر ليه..
تكونش عايزه تقت،لهم هما كمان
_الهام بخوف..أنته بتقول إيه..وهيا مرات أبوك بتدور علينا ليه..وعايزه مننا إيه
_نهاد..مرات أبويا لحد دلوقتي مش عايزه تقتنع وتصدق إن إبنها ما،ت..وكلفتني إني أدور عليكم..
واللي أنا مستغربه ومش قادر أصدقه لحد دلوقتي..
إنها حاولت تقت،لني
_المعلمه بإستفهام..حاولت تق،تلك إزاي يعني
_نهاد..الحادثه اللي إنتو أنقذتوني منها..كانت بأمر منها وأخوها اللي نفذ..يعني أنا بساعدها..وهيا عايزه تخلص مني..بقلم..محمد طه
_المعلمه بإستفهام..وأنته عرفت إزاي إن مرات أبوك اللي حاولت تق،تلك
_نهاد..مرات أخوها كانت مشتركه معاهم..وكلمتني وقالتلي على كل حاجه
_المعلمه تقرر إنها تصارحه بالحقيقه..شوف يا نهاد
_الهام تقاطعها..لا يشوف ولا ما يشوفش يا معلمه..أنا هاخد أخويا وهمشي..وأنا مسامحه ف حق أبويا وأمي
_المعلمه بغضب..وأنا مش مسامحه يا الهام..وزي ما قولتلك قبل كده..الهروب مش هوا الحل..واللي حصل زمان مكنش مقصود ولا متعمد..وإنتي كنتي صغيره يعني مفيش عليكي أي ذنب
_الهام بخوف..يا معلمه أنا مش خايفه على نفسي..أنا كل خوفي على مازن
_نهاد بعدم فهم..أنا مش فاهم حاجه..هوا فيه إيه تاني أنا معرفوش
_المعلمه بإستعجال..فيه إن مازن يبقي أخوك..وإن إبن البواب هوا اللي ما،ت
_نهاد بذهول وعدم إستيعاب ويقوم يقف ويبص لمازن..دا يبقي أخويا..طب إزاي..ما أنتو لسه قايلين إن أخويا اللي ما،ت وإبن البواب اللي عاش
_المعلمه بهدوء..أهدي يا نهاد وأقعد وأنا هحكيلك على اللي حصل
(وبعد ما المعلمه قالتله على كل حاجه)
_نهاد..طيب ما جابر غلط أهو وسرق طفل مش إبنه..
ويستاهل اللي حصله..بقلم..محمد طه
_الهام..أبويا أصلا ما يعرفش حاجه..وأنا ما قولتلوش حاجه
_المعلمه..وبعدين أبوك لو كان عندو شك ف إن الواد اللي عايش إبنه..مكنش خلي جابر أخده ومشي
_نهاد..أنا كده عرفت ليه مرات أبويا مش عايزه تصدق إن إبنها ما،ت..(ويبص لمازن) بس أنا ليه مش حاسس إن الواد دا أخويا
_لبنى بصوت واطي..يمكن عشان ما بتحسش..دا بدل ما تقوم تاخده بالحضن وتقولو وحشتني يا أخويا
_مازن..مازن مالوش أخوات غير الهام
(والهام تترجملهم)
_نهاد بجديه..أخويا مش أخويا..أنته من اللحظه دي أخويا غصب عنك..ومسئوليتك وحمايتك ف رقبتي..
وكده مش فاضل غير إني أعرف أمك عايزه تق،تلني ليه..وبعد ما أعرف هسامحها عشان خاطرك..
(ويطلع تليفونه ويتصل بمرات أبوه)
_نهاد..أيوه يا مرات أبويا
_ميرفت..ها يا نهاد
_نهاد..هبعتلك عنوان تاجيني عليه بسرعه..
ومتعرفيش أبويا حاجه..أنا لقيتلك اللي بتدوري عليه
_(وصول ميرفت)_
_نهاد..الهام خدي مازن وأدخلي جوه..وما تخرجوش..
إلا لما أنادي عليكم..وإنتي يا لبنى هاتي السلا،ح وروحي أفتحي الباب..وأطمني السلا،ح مافيهوش طلقا،ت..بقلم..محمد طه
_لبنى ترميهوله وهيا رايحه تفتح الباب وبكل قرف..أخدت بالي
_ميرفت بإستعجال ولهفه..هوا فين..هوا فين..فين إبني
_نهاد يقوم يقف ويرفع ف وشها السلا،ح..كنتي عايزه تقت،ليني ليه..ومن غير لف ودوران عشان شيماء مرات أخوكي كلمتني وقالتلي على كل حاجه
_ميرفت..بس أنا مكنتش عايزه أق،تلك..أنا أكدت على منذر إنها تبقي قرصه ودن بس..ولو كان فيه حاجه ذياده حصلت..يبقي منذر شغل دماغه كالعاده..
وأهو ربنا أنتقملك منو..فضل يضر،ب ف مراته وبعدين أنت،حر..ومراته حصلته
_نهاد..وكنتي عايزه تقرصي ودني ليه
_ميرفت..عشان أخلي أبوك يحس بشويه من اللي أنا عايشه فيه بقالي عشرين سنه..ويعرف يعني إيه ضناه يغيب عنو..أو لا قدر الله يحصله حاجه
_نهاد..بس أنا كنت همو،ت بجد..عارفه يا مرات أبويا مين اللي أنقذني..أخويا..إبنك يا مرات أبويا اللي أنقذني..بقلم..محمد طه
(وبدأت المعلمه تحكيلها على كل حاجه)
_ميرفت بلهفه وحنين..هوا فين..عايزه أشوفه..بقالي عشرين سنه مستنيه اللحظه دي
_نهاد بصوت عالي..الهام..هاتي مازن وتعالوا
(وأول ما شافته ميرفت قربت منو ودموعها نازله شلال على خدها وما أستغربتش من شكله ولا من إنو إنسان مش طبيعي..لأن أي أم لما بتكون متأكده من إبنها بتقبله على أي هيئه وأي حاله هوا بيكون فيها..
وحاولت إنها تاخده ف حضنها لكن مازن راح وقف ورا الهام ومرضيش يروحلها)
_ميرفت بدموع..أنا أمك يا حبيبي..متخافش مني
_مازن..مازن أمه الهام
_ميرفت بعدم فهم..هوا بيتكلم ليه كده
_الهام..هوا كلامه كده..بس هوا بيفهم كلامنا..وبيعرف إحنا بنقول إيه
_ميرفت بإستفهام..طيب أنا هعرف هوا بيقول إيه إزاي..وهتعامل معاه إزاي
_الهام..معلش هوا بس يقبل حضرتك الأول..وبعدين نشوف الموضوع ده..بقلم..محمد طه
(وتحاول الهام تقنع مازن إن ميرفت أمه)
_الهام بوجع ودموع..يا مازن والله دي تبقي أمك..
(وتذيد دموعها) وبجد أنا مش أختك
(مازن بدموع يبعد عن الهام وعنهم كلهم ويروح يقعد على الأرض ويعيط والهام تروح عشان تهديه وميرفت تمنعها)
_ميرفت..أستني إنتي يا الهام..إنتي مش بتقولي إنو بيفهم كلامنا..(وتروح لمازن وتقعد ع الأرض قدامه)
هوا أنته زعلان عشان أنا أمك
_مازن بعياط..مازن زعلان عشان الهام بتقول مازن مش أخوها..مازن زعلان من الهام
_ميرفت بعدم فهم..هوا بيقول إيه (والهام تترجملها)
_ميرفت..طيب واللي يقولك إن الهام أخت مازن
_الهام بتحذير..لأ حضرتك كده بتبوظي مش بتصلحي..دا ما تحاوليش تكدبي عليه خالص..لو عايزه تكسبيه ما تكدبيش عليه
(ميرفت تقوم تقف وتاخد إيد مازن وتوقفه)
_ميرفت تصدم الجميع..بس أنا ما بكدبش..وأنا عشان أكسبه هقول الحقيقه كلها من غير ما أخاف..إنتي فعلا أخت مازن يا الهام
_الهام بعدم إستيعاب..أخته إزاي يعني..أنا متأكده إني بدلت الطفلين..وأخويا اللي ما،ت..ودا إبنك إنتي
_ميرفت تصدم الجميع تاني..الحقيقه اللي محدش يعرفها يا الهام غيري..إن الطفلين اللي أتولدو يبقوا أخواتك..بقلم..محمد طه
_نهاد بعدم إستيعاب..طب أتفضلي بقي يا مرات أبويا أقعدي..وحليلنا الفزوره دي
_ميرفت..من عشرين سنه..كنت واقفه ف بلكونه أوضه نومي..كنا ف نص الليل وشوفت رضوان داخل الفيلا وكان سكران..ولقيته دخل أوضه البواب..أنا قولت دخل يقول حاجه لجابر أو يديلو أوامر بحاجه..وسبته ودخلت نمت..
_تاني يوم أكتشفت إن جابر البواب مسافر ومكنش موجود ف الأوضه لليله إمبارح..وبالليل أتكرر نفس الموضوع..ونزلت روحت أشوف إيه اللي بيحصل..
لقيت رضوان كاتم نفس مرات البواب بإيده ونايم معاها غصب عنها..
_والموضوع دا أتكرر حوالي أسبوع..كل يوم رضوان ياجي ف نص الليل ويدخل ينام مع مرات البواب..
ولما جابر رجع من السفر (تسكت شويه) أنا أجبرته إنو ينام معايا وبدل الأسبوع أسبوعين..لحد ما أكتشفت إني حامل..وف الوقت ده جابر كان دخل على 3شهور ما لمسنيش..ف أول ما عرفت إني حامل من جابر..بقلم..محمد طه
_أجبرت رضوان إنو ينام معايا مره وأتنين وتلاته..
عشان لما يظهر عليا الحمل ما يشكش ف حاجه..
ومرات جابر هيا كمان حملت بس ما كنتش أعرف هيا حامل من مين..من جوزها ولا من جوزي..
_لحد ما رضوان حكالي اللي حصل يوم الولاده..
وقالي إن الطفلين أتبدلو..وإن الدكتور عملهم تحليل الDNA..وقال لرضوان إن إبنه ما،ت وف اللحظه دي أتأكدت إن مرات البواب كانت حامل من رضوان..لأني متأكده إن اللي ف بطني من جابر..يعني الطفلين اللي أتولدو أخواتك يا الهام..مازن أخوكي من أبوكي..
واللي ما،ت أخوكي من أمك
_الهام بدموع تاخده ف حضنها..وربنا أنا كنت حاسه إنك أخويا
_نهاد..أنا مش قولتلكم إني مش حاسس إنو أخويا
_لبنى بصوت واطي لكن مسموع..دا إنتي إبليس يقولك يا طنط..بقلم..محمد طه
_المعلمه ف سرها..سبحان الله..عشان الأتنين جايين ف الحرام..واحد ما،ت والتاني جسم من غير عقل
_نهاد يطلع تليفونه..أيوه يا وش الخير..أنا عايز أبلغ عن جريمه ق،تل..حصلت من عشرين سنه
(وتم القبض على رضوان الصباغ وكامل أبو حجاج..
وتمت محاكمتهم..ونهاد عرض على المعلمه رضا إنها تكون كبيره السوق لكنها رفضت ورشحت الهام..
وبقت الهام هيا كبيره السوق وبقي إسمه سوق بائعه الخضار)
(وتمت خطبه نهاد على لبنى..وميرفت اشترت بيت ف سوق بائعه الخضار جنب بيت المعلمه رضا..
عشان تبقي جنب مازن..والهام ما نسيتش اللي وقفت معاها كتير وساعدتها وراحت جابت نسمه)
_(بيت ميرفت ف سوق بائعه الخضار)
_ميرفت..قولي يا مازن..أنته بتحب تاكل إيه
_مازن..مازن بيحب شكشوكه ومهروسه
(ونسمه تترجملها)
_ميرفت بعدم فهم..هوا فيه أكله إسمها شكشوكه ومهروسه
_نسمه..لأ هما أكلتين..واحده إسمها شكشوكه..
وواحده إسمها مهروسه..وبعدين حضرتك لو قولتيلنا على أسامي الأكل اللي عندكم..إحنا كمان هنستغرب زي حضرتك كده بالظبط ومش هنفهم حاجه
_ميرفت..طب قولي يا مازن..بتحب تلبس إيه..
وبتحب ألوان إيه..وإيه الألعاب اللي بتحبها..وقولي نفسك ف إيه..أنا عايزه أعرف عنك كل حاجه..كل حاجه..كل حاجه
(ويبدأ مازن يجاوبها على كل أسئلتها وميرفت تطلب من نسمه تترجم كل اللي مازن قاله)
_نسمه..بيقولك إنك صدعتينا..قصدي صدعتيه
_مازن بضحكه عاليه..نسمه كدابه هتروح النار..بس مازن هياخدها معاه الجنه
_تمت بحمد الله
_دمتم ف رعاية الله
لمتابعة الروايه الجديده زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا