رواية ندبة الغرام الفصل الاول1 بقلم مارلي ايهاب حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية ندبة الغرام الفصل الاول1 بقلم مارلي ايهاب حصريه في مدونة قصر الروايات
في احدى محافظات الصعيد بالتحديد في سوهاج كانت تجلس فتاة تبلغ من العمر التاسع عشر عاماً تحت رجل زوجها البالغ من العمر 30 عاماً وهو يقول ببرود وهي ترتعش امامه برعب وهي تستمع لحديثه الشرس وهو يمسك خصله من شعرها بعنف
حامد ببرود
كام مرة اقولك تسمعي حديت امي و متفتحيش خشمك وياها و اللي تقولك عليه تنفذيه و انتي حاطه البَلْغة في خشمك صح يا فَجر ولا لاء
فَجر برعب ودموع
ولله يا حامد انا ما قولت حاجه انا بس قولتلها هستريح هبابة و بعدين هعمل اللي هي رايده بس هو ده اللي قولته
فجأة دار وجهها الي الجهة الاخري بسبب صفعته لها وهي صرخت بالم وبكاء
حامد بغضب
تستريحي ليه اياك بتبني وتهدي الدوار عاد اسمعي يا بت شغل العوج ده محبوش متخلنيش اتغبي عليكي و ده اخر تنبيه فاهمة ولا لاء
قال حديثه وهو يمسك شعرها بعنف بين يديه
فَجر ببكاء
فاهمة يا حامد فاهمة
الاقها بعيد عنه كالقمامة وهي جلست علي الارض تبكي بقهر خرج من الغرفة و نزل لوالدته اللي قالت بنظرات قوية
عملت ايه معاها يا ولدي
حامد بهدوء
متقلقيش يا يمايا علمتهالك الادب و بعد اكده مش هتقدر ترفع راسها فيكي كمان
ابتسمت رابحة وقالت وهي تطبطب علي كتفيه
تسلم يا راجلي ايوة اكده يا حامد البت دي لازم تتكسر علشان متعرفش ترفع عنيها في امك تاني
واكملت حديثها بسم وخبث
وكمان علشان متفكرش انك طري معاها و تبص لغيرك الستات علشان تعرف تشكمهم لازم تديهم علي دماغم و اياك توافق انها تخرج و تروح لاهلها اهلها رايدين يشوفها يجوا اهنا في دارنا و بيتنا و يشفوها متنساش ان ابن عمها قاعد معاهم في نفس الدار و يمكن تحلي في عنيه بعد ما اتجوزتك وخصوصا انه قرب سنها لكن انت كبير عليها
حامد بغل
متقلقيش يا يمايا هي مش هتعتب باب البيت
رابحة بخبث
راجل يا ولدي
حامد بهدوء
انا خارج دلوقتي مش هرجع غير بليل
رابحة بهدوء
بالسلامة يا ولدي
خرج حامد من الدوار وذهبت رابحة لغرفة فَجر ودخلت الغرفة بدون استاذن ورائتها تنام علي الارضية الباردة تبكي بقهر نظرت لها بشماته وقالت
قومي يلا يا بت خلصي الشغل الدوار و كمان تقومي تعجني و تخبزي علشان العيش اللي حدنا قرب يخلص
فَجر ببكاء
حاضر يا حماتي
رابحة بحدة
ما تقومي اكده و لا رايداني اجيلك و اقومك بنفسي
فَجر بدموع ورعب قامت
لا قومت خلاص
رابحة ببرود
يلا يا اختي انزلي اعملي اللي قولتلك عليه اعجني الاول و بعدين نضفي و اعملي الغداء
هزت راسها بالموافقة وخرجت فَجر من الغرفة
ودخلت المطبخ و جهزت العجين و بدات تعجن
في سرايا كبيرة عائلة جواد رُسلان كان يجلس علي مكتبه وينظر امامه بشرود دخلت ابنه عمه وزوجته مهرة بخبث واقتربت منه وجلست علي
حِجْرِهِ وتضع يديها بين عنقه وتقول بدلع
اتوحشتك جوي يا جواد لغاية متي يعني هتفضل بعيد عني لساتك زعلان قولي ارضيك كيف و انا هفضل قاعدة تحت رجلك
جواد انزل يديها من علي عنقه وقال بهدوء
همليني دلوقتي يا مهرة
مهرة بضيق
بكفياك بعد عني يا جواد انا مرتك وليا حق عليك و انت بقالك اربع شهور بعيد ومهما اقربك مني تبعد مكنتش غلطة دي عملتها
انتصب واقفاً وهو يقول بغضب
غلطة انتي تحمدي ربك ان انا سايبك علي زمتي لغاية دلوقتي بعد اللي عمليته غوري من قدامي بدل ما ارمي يمين الطلاق عليكي
خرجت مهرة سريعاً وهي تحمد الله انها خرجت سليمة بعد خروجها دخلت والدته تهاني وقالت وهي تطبط علي كتفيه بحنان
اهدي يا ولدي اللي حصل حصل ودي مهما كان مرتك وليها حق عليك انت هاجرها بقالك اربع شهور وبتنام في اوضة لوحدك لغاية متي ولا انت ناوي تتطلقها
جواد بقهر
انا سايبها علشان خاطر ولادي مش اكتر بس انا مش طايقها و لا طايق اشوف وشها و لا اسمع صوتها ما قادرش اقرب منيها
قالت تهاني بحنان
طيب اهدي يا ولدي و سيب كل حاجه لوقتها و انت هتنسي و هتتخطي المحنة دي هسيبك تكمل شغلك
خرجت تهاني و تركته لشروده مرة اخري
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا