رواية زواج لدقائق معدودة( الجزء الثاني) البارت الثانى عشر 12 بقلم زهرة الربيع حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية زواج لدقائق معدودة( الجزء الثاني) البارت الثانى عشر 12 بقلم زهرة الربيع حصريه في مدونة قصر الروايات
بقول لك حبيبة القلب عايزه تقتل اخوك بدل ما تطلع تشوفه تقولي زفته متعملش كده..اطلعلو ولو كان كويس ومفيش حاجه يبقى انا فهمت غلط هو عند شروق شوفه بسرعه
سند جري بدون اي تردد رغم ثقته في غنوه لكن خوفه على نوح كان اشد راح على اوضة شروق وهو مرعوب جدا
بس قبل ما يوصل سمع نوح بيزعق مع شروق وبيقول.... اتكلمي يا شروق يعني انتي مكنتيش تعبانه من اساسه ..بتستغفليني يا شروق
سند اتنهد بارتياح وخبط على الباب بهدوء
نوح راح ناحية الباب وهو بيقول بغضب ....فيه ايه كل شويه خبط خبط و
بس سكت وحاول يهدى لما لقاه سند وقال ...خير يا سند وبصلو شويه وقال باستغراب.... مالك وشك مخطوف كده ليه ....انت تعبان ياض ولا ايه
سند بلع ريقه وقال وهو بينهج....انت زين مش كده
نوح بصلو باستغراب وقال ....زين ...فيه ايه
سند قال ..احم ابدا ...سمعتك بتزعق وقلقت...صوح هما جابولك اليمون اللي طلبته
نوح بصلو باستغراب من توتره وقال.... ايوه جابوه وخدته الزفت اللي اسمها غنوه قالت مهبطه وشربته
سند اتسعت عنيه بذهول شديد وقال ....غنوه هي اللي اخدت الليمون.... وشربته
نوح قال باستغراب....ايوه..انا يادوب خدته من سماح ولسه هشربه لقيتها في وشي وسحبتها من يدي وقالت .....انها عايز تشربها ....قلت طالما حطت عينها فيها خليها تغور بيها وطلبت كوبايه تانيه
سند اتنهد وقال ....طيب انا ....بس قلت اتطمن عليك و على شروق ...هي بقيت زينه دلوك
نوح ابتسم بسخريه وقال... زينه....زينه قوي
سند ابتسم وقال .....طيب بالاذن ومشي ونوح بص لطيفه باستغراب وقال .....ماله الواد ده ..غريبه
و رجع لشروق و بصلها بغضب شديد
شروق قالت بتوتر.... بتبصلي كده ليه.... انت ليه معايزش تصدقني بقول لك بجد كنت تعبانه ..و...و دلوك لما ارتحت شويه اتحسنت
نوح بصلها جامد بعدم تصديق و قال بخنقه.... طبعا سمعتي كل الكلام اللي قولته
شروق قالت بتوتر... انا...لاه..انا
بس قال بنفاذ صبر...سمعتييييه
شروق قالت بسرعه....ايوه سمعته وعايزه اقول لك ان انا ...
بس قاطعها وقال بغضب..... تنسيه خالص.... تمسحيه من راسك كأنك ما سمعتيش ولا كلمه فهمتي
ولسه هيمشي وقفته لما قالت بسخريه ....والله صعب انساه موعدكش مهو جناب العمده البيه نوح باشا مش كل يوم هيقولي انو معرفش يعيش سنتين من غيري وانو كان مشتاقلي..هيه مره وجات بالغلط فاكيد مهنسهاش قريب اديني وقتي
نوح قرب منها بغضب وقال ....كويس انك عارفه انها جات بالغلط ...كلام اهبل قولته علشان تقومي انا اصلا كنت عارف انك متعبناش
شروق ضحكت وقالت.... انت ليه فاكر اني لما اعرف انك اتوحشتني وانك معرفتش تعيش من غيري يبقى هتبان ضعيف او يقلل من هيبتك بالعكس انت لازم تحس كده اللي بينا كبير قوي يا نوح اللي بينا عمرنا اللي عدى كلو ومفيهاش حاجه لو اعترفت بيه
نوح قرب منها قوي وبص لعيونها وقال ...هيفرق معاكي لو اتكلمت ....لو يعني افترضنا ....ان انا فعلا زي ما انتي بتقولي كده عايزك وماعرفش اعيش من غيرك هتفرق...هتفضلي وياي وتطرقي الجدع اللي معاكي ده
بقلم...زهرة الربيع
شروق اتنهدت بحزن و قالت.... لاه مهيفيدش بحاجه يا نوح مبقالوش له لزوم دلوك..مش انا البت المتدلعه اللي جايبه جدع تاني علشان اغيظك بيه واول ما اشوف الغيره في عيونك اقول له كفاياك كده انت.....
بس قاطعها لما قال بسرعه...استني.. استني... مين ده اللي غيران.... انا ..انا اغير من القرطاس اللي معاكي ده شكلك اتخبلت في مخك على الاخر
شروق اتنهدت وقالت....اهو غرورك وغطرستك دي اللي بتضيع منك كل حاجه كانت في يدك..على العموم اطلع دلوك انا عايزه انام شويه طول الليل صاحيه بسببك
نوح بص لها بدهشه وضحك وقال ....لا والله ..انتي فاكره بعد ما عرفت انك ولا تعبانه ولا حاجه هسيبك هنه انتي هتنزلي تونسي اخواتك انتي والعقربه التانيه
شروق قالت بسرعه ورجاء... لا والنبي يانوح امانه عليك مش قادره اوقف تاني رجلي وجعاني وانت عارف اني مبقدرش اوقف عليها ...اصلا محساش بيها واصل
نوح بص بعيد عنها وقال..... بلاش مسكنه لسه من شويه كان لسانك اطول منك
شروق وقفت بسرعه وهي بتقول.... امانه عليك ما ترجعني تاني ...اااه
بس صرخت جامد وقعدت تاني على السرير بالم
نوح جري عليها بسرعه وقال بلهفه.... مالك في ايه
شروق قالت بدموع والم .....رجلي وجعاني قوي مقدراش اوقف عليها يا نوح
نوح التفت على رجلها واتفاجئ لما لقاها متورمه جدا
قال بذهول...مال رجلك..ده من الوقفه تحت
عند سند راح لغنوه وقال باستغراب....غنوه... انتي صوح خذتي الليمون اللي كان طالع لنوح.....و فين وديتيه
غنوه قالت باستغراب..... هوديه فين يعني ....في بطني ..شربته
سند بصلها باستغراب وقال.... طب وانتي كويسه دلوك
غنوه استغربت اكتر وقالت ......مالك ....في ايه ما انا قدامك اها
سند استغرب قوي كلام امه
بس غمض عنيه و اتنهد بضيق منها لانه عارف انها بتكره غنوه وفهم انها عملت كل ده علشان تكرهوا فيها اتنهد براحه وقال .....ما فيش جيه على بالي اطمن عليكي بس
غنوه ابتسمت وقالت برقه ....ربك يطمن قلبك
سند قرب منها قوي وبقى يبصلها باعجاب وشدها عليه بقوه وقال..... بقول لك ايه يا بت... متاجي نتجوز بدل ما اخربها من غير جواز وازعلك
غنوه ضحكت جامد وبعدتو عنها وقالت... ياسلام ده يوم المنى لو اقدر اتجوزك
سند قال بسرعه...وايه المانع
غنوه اتنهدت وقالت...المانع اني في تعداد الموتى مقدرش اتجوز وافتح بيت
سند اختفت ابتسامتو وقال....متجبيش السيره دي تاني....محدش هياخدك مني بعد النهارده خلاص... انا ما صدقت رجعتي لي
غنوه داست على شفتها بكسوف وقالت ....هو انت عايز مني ايه بالظبط يا سند مبقيتش فاهماك واصل
سند اتنهد وقال..... يعني معرفاش
غنوه ابتسمت وقالت برقه...عايزه اسمع منك
سند قرب منها قوي وبص لعيونها وقال.... عايزك ملكي يا بت الجزار ليا لوحدي ومحدش يحقلو يشوفك غيري...عايز استغنى بيكي عن الدنيا كلها... عايز املا بيكي حضني اللي ما بيشبعش وقلبي اللي ما بيتمليش ...عايزك معايا وبس ده كل اللي متاكد منه
غنوه ابتسمت وسط دموعها وقالت.... لو لينا نصيب وربنا رايد لنا هنجتمع يا سند... حتى لو مش على الارض مش مهم
سند اتسعت عينيه بدهشه وقال...مش على الارض كيف...هنتجوز في زحل
غنوه ضحكت بخفه وقالت...لاه قصدي نجتمعو عند ربنا فوق انا لما نطلعولو هقولو معيزاش عريس غيرك اطمن
سند قال بزهول... بس انا معايزش اموت.. اطلعي لحالك
غنوه قالت...وه .. وهو بمزاجك يا سند كلنا هنموت
سند بصلها بغيظ وقال....موت لما ياخدك تصدقي وتأمني بالله ...انا اللي عايز ضرب الصرمه اللي بقولك كلمتين حلوين
ومشي وسابها وهيه ضحكت من قلبها
بس اختفت ضحكتها بمجرد ما بعد وقالت بحزن..ربك معليهوش بعيد يا سندي
اما سند نزل تحت وكانت امه قاعده في الصاله وقالت بسرعه...عملت ايه
سند قال بضيق ....بردك ياما دي مواضيع ينفع فيها حركات الحريم...ده انا قطعت الخلف على بال ما وصلت
حليمه قالت باستغراب ......في ايه يا ولدي نوح حصلو حاجه
سند قال بخنقه.... لا اخوي زين وكوبايه الليمون كمان اللي بتقولي ان غنوه حطت فيها سم...هيه شربتها بنفسها
حليمه اتسعت عنيها بذهول وقالت .....شربتها كيف ...شربتها ليه اصلا
سند قال بضيق...عادي الجو حر وشربتها
حليمه قالت بصدمه...و..ولسه عايشه
سند قال بخنقه....عايشه وكيف القرد....هملي البت في حالها ياما الللي جاريلها مش قليل علشان تذيدي عليه طلعيها من دماغك
قال كده ومشي وحليمه اتجمدت مكانها بذهول وكانت هتتجنن حرفيا مش مصدقه اللي بتسمعه ولا فاهمه ايه اللي حصل بس شهقت بخضه شديده لما حست بميه بتتكب فوق دماغها
التفتت و كانت غنوه وراها بتكب فوقها كوبايه الليمون وبتغني بصوت جميل وبتقول...... يا محمي في المعفن ميتك على الارض رايحه.....ده مهما يستحمل بردك ريحته فايحه
حليمه كانت واقفه بغيظ شديد ومتنرفزه جدا من الليمون اللي غرقتها بيه وغنوه ضحكت وقالت..... نعيما يا حماتي
حليمه داست على اسنانها بغضب وغيظ وفهمت انها مشربتش الليمون وقالت بغضب....حمه تاخدك وتريحني منك
غنوه ضحكت وقالت ...مش قبل ما اطمن عليكي في تربتك يا حماتي ...يلا خدي الكوبايه وصليها لسماح وطمنيها ان الكبايه بخير والحمد لله
حليمه لسه هتنطق بس غنوه قالت بهمس وغضب.....ما بلاش الحركات دي يا حماتي متنسيش ان ورقك كله في يدي وعارفه انتي ناويه على ايه..و اذا شيفاني ساكته فده علشان سند واللي مر بيه مش هين ومعايزهوش يتوتر ويرجع ينتكس تاني فاهدي كده واعقلي واجعليها توبه لان دي اخر مره ليكي ...لو قربتي له تاني هخليه يتاويكي يا حليمه وانتي عارفه نوح
قالت كده ومشيت وحليمه بصت لطيفها بغضب وغيظ شديد وهيه هتتجنن منها
عند نوح كان متفاجئ جدا بشكل رجل شروق اللي كانت متورمه جامد وبيقول بغضب ...رجلك ورمانه قوي ...كل ده محساش برجلك ليه ما ندهتيش على حد من الغفر هبله على طول
شروق كانت بتبكى بالم وهو اتنهد و راح فتح الدرج وجاب علبه مرهم وقعد على السرير وقال.... هاتي رجلك
شروق بصت له بدهشه وقالت.... لا لاه شكرا هخلي امي تحطه لي
بس نوح شد رجلها حطها على رجله بالراحه وقال ....هي دي اول مره اداوي جروحك
شروق قالت بتوتر ......بس انا كنت صغيره يا نوح دلوك مينفعش
نوح بقى يدهن رجلها و ابتسم وقال.... مينفعش ليه مش انا كيف ابوكي
شروق قالت بنرفزه..... ما انتاش كيف ابويا يا نوح لا انت ابويا ولا انا بتك
نوح ابتسم على شكلها وقال....بس انا قلبي اتبناكي يا شروق من يوم ما اتولدتي...و زرعك جواه كيف بذره صغيره لحد ما بقت شجره كبيره وضللت عليه
شروق ابتسمت على كلامه الجميل وقالت...قلبك
نوح بص لعيونها وقرب منها وقال...ايوه قلبي..هو انتي متعرفيش انك جوه قلبي و ساكنه جوايا ....انا ما قدرتش اشيلك من بالي لحظه واحده ياشروق.... انتي مينفعش تكوني غير ليا صدقيني محدش هيسعدك ولا يريحك ولا حدش هيفهمك قبل ما تتكلمي غيري انا... انتي مهتعرفيش تعيشي مع غيري واصل اسمعي الكلام وخليني اردك لعصمتي هنعيش احلى ايام صدقيني انا ماصدقت لقيت الاحساس ده جوايا يا شروق وعمري ما حسيته مع اي بت غيرك اسمعي مني ياست البنات وارجعي لحضن نوح مهتلاقيش ادفى منيه
شروق كانت بتبص لعيونه بحيره وهو تاه في عيونها وقربها وكانت بينهم نظرات جميله جدا
شروق نسيت كل الدنيا جنبه كلامه خلاها مش قادره تنطق ونوح كان مغيب تماما قدام عيونها وقرب من شفايفها في ظل استسلامها ليه بس قبل ما يلمسها انتبه لنفسه ووقف بسرعه وبص بعيد عنها وغمض عينيه وهو بيحاول يتمالك نفسه واعصابه وبيلعن قلبه اللي كان هيخليه يغلط
بقلم...زهرة الربيع
شروق كمان حطت ايدها على بقها بصدمه شديده من نفسها لانها استسلمتله بالطريقه دي ولولا انه قدر يتحكم في اعصابه مكانتش منعته ابدا نزلت دموعها على خدودها وهو التفت لها وقال بسرعه...شروق انا مقصدتش انا....
شروق قالت بغضب ودموع..... اطلع يا نوح ومتجيش هنه تاني... امشي
نوح قال بتوتر...طيب متبكيش ..محصلش حاجه وانتي ملكيش ذنب انا الغلطان و...
بس شروق قالت ببكا...قولتلك اطلع يا نوح لو سمحت اطلع دلوك معايزاش اسمع ولا حاجه
نوح اتنهد بحزن وشاف ان مفيش فايده من الكلام دلوقت طلع وسابها وهيه حطت ايدها على خدودها بذهول من نفسها ومن مشاعرها اللي لسه بتتحرك له تاني رغم انها مع شاب غيره وهيتجوزوا لكن لسه مش قادره تتخطاه لسه بتنسى الدنيا قدام عيونه...الفكره دي هتجننها احساسها بانها ممكن تغفرله بيعصبها واحساسها انها بتخون نبيل بيقتلها من جواها اترمت على السرير وبقت تبكي بقوه
اما نوح طلع على الجنينه و بقى يشم الهوا و هو بيفكر كل حاجه بينهم كل لحظاتهم اللي عدت سوا
واخد نفس عميق وهو بيفتكر دموعها من شويه ومش قادر يحدد احساسه...مشاعر جواه مخلياه مبسوط جدا باللي حصل وكان بيتمنى لو كمل...ومشاعر تانيه بتلعنه لانها كان ممكن يخون عمه ولانه خوفها وزعلها بس فيه حاجه واحده اتاكد منها وهيه اللي ريحت قلبه وداوته..انها هيه كمان منستهوش لسه جواها ولسه فيه امل
فاق من شروده على صوت نجاتي بيقول...الحق يا جناب العمده
نوح اتنهد بخنقه وقال..فيه ايه يا عجل البرك..هو انت مينفعش تناديني من غير ما تفزعني وتقولي الحق يا جناب الزفت...انت حد مسلطك عليا...فيه ايه
نجاتي قال.... يا بيه الدكتور اللي محبوس ده عمال يزعق ويقول عايز يروح الحمام وقال لي اقول لجنابك ...خليه يروح الحمام احسن ما نضطر نغير له
نوح اتنهد بخنقه وقال.... الله يقرفه.... روح فكو خليه يروح الحمام...وهاته هو والزفت حميد على المضيفه.....خلاص ربطتهم معادش لها لزمه .... النهارده كل حاجه هتتحل ومفيش حاجه هتفضل متخبيه
قال كده وراح على المندره
بعد شويه كان جامع فيها كل اهل البيت وغنوه وجنه و حميد ونبيل وحتى شروق خلى هويدا نزلتها
وكلهم كانوا مستغربين ليه جامعهم كده
نوح بص لجنه وقال بهدوء... المحامي بتاعي كلمني ...انا كنت قايله لو سمع اي حاجه او عرف باي خطوه قاموا بيها عيال المرحوم جوزك يبلغني لاني كنت متاكد انهم هيعملوا كده
جنه بصت لغنوه بخوف ورجعت بصتلو وقالت.... مفهماش ...هما عملو حاجه ولا ايه
نوح ابتسم بسخريه وقال ....رفعو قضيه نسب علشان يثبتو ان الولد ده مش اخوهم
غنوه اتصدمت بشده وجنه ضربت على صدرها بذهول وقالت بخوف.... يا مصيبتي ..يا فضيحتي وسط الخلق عملوا كده ليه ...ليه حرام عليهم
نوح قعد وقال بمنتهى الهدوء..... اكيد لازم يعملوا كده..دول عندهم اراضي وعزب واملاك وكل ده ولدك يورث فيه بس لو ثبت ان الولد مش ولدهم و طبعا بالتحليل اللي معاهم هيثبتو ساعتها ولدك ملوش حاجه عندهم
جنه قعدت وبقت تبكي وقالت.... كل حاجه راحت.. كل حاجه راحت يا فضيحتي وسط الخلق...و ولدي كمان... ولدي مهيعرفش يرفع راسه في حد طول عمره
غنوه قعدت جنبها وبقت تحضنها وتهديها وقالت بدموع.... اهدي يا جنه ..يا حبيبتي اهدي كل حاجه لها حل
نوح قال بسرعه.... بس الحكايه دي ملهاش حل وهتضطر تقف قصادهم في محاكم وهما هيقدرو يثبتو انه مش اخوهم...انا محامي وعارف بقولك ايه موقفك زي الزفت وهما معاهم الدليل ومعاهم الفلوس يعني هيكسبو القضيه. ..مش بعيد بعدها تطردي من البلد ده لو متحكمش عليكي بحاجات اسوء من كده
جنه حطت ايدها على بقها وبقت تبكي جامد و الكل كانوا مصدومين من اللي بيسمعوه خصوصا حميد اللي وقف وقال بصدمه..انتو بتقولو ايه هو مين الي مش اخوهم..هما اتجنو ولا ايه وتحليل ايه ده كمان والله اتأبد فيهم ولاد صادق هما هيخيبو ولا ايه
بس نوح قال بسخريه.....في حجات كتير انت متعرفهاش...ولاد صادق بيقولو مصطفى ود بت عمك مش ولدهم ومعاهم اثبات
حميد كان هيتجنن وقال....اثبات ايه وهباب ايه الكلام ده صوح يا جنه
جنه بقت تبكي بقوه وغنوه حضنتها وقالت...بت عمك اشرف من الشرف يا حميد منهم لله كلهم
حميد قعد بذهول لما شاف جنه بتبكي كده وحس ان كلام نوح صحيح
نوح ابتسم بهدوء وقال لجنه..على فكره انا جاهز اساعد واوقف معاكي للاخر ويمكن اخليهم يتنازلوا كمان لو سمعتي الكلام واتكلمتي وقولتيلي اللي فيها ...انا محامي كيف ما قولتلك ولازم افهم منك لازم تتكلمي ما بقاش في حاجه تتخبى من اساسه ولدك اللي خايفه عليه من الفضيحه والجرسه وانه يبقى ولد حرام دلوك هيتفضح قدام امة لا اله الا الله كلهم
جنه كانت بتسمعوا بخوف ودموع وهو ابتسم وقال بثقه .....مصطفى واد حسن جوز غنوه اللي قتلته مش كده
...و قبل ما تكدبي الواد ممحتاجش تحليل انا فاكر شكل حسن الله يرحمه وياما اشتغلنا سوا
هنا حميد اندهش وبص لمصطفى بتركيذ هو مكانش يشوفه لان جنه مزارتهمش غير مره واحده بابنها وفعلا خد بالو للشبه بينه وبين حسن حط ايده على دماغه بصدمه اكبر
جنه نزلت عيونها في الارض وقالت بخوف... انا لو قولت لك كل حاجه انت هتساعدني ...هتقدر تعمل حاجه في اللي انا فيه ده
نوح قال بسرعه وثقه ...من بعد ربنا ما حدش يقدر يحلها غيري
جنه قالت بدموع ...انا هاقول لك كل حاجه
غنوه قالت بذهول..لاه يا جنه اوعي لاه
بس جنه قالت بيأس.. كل حاجه راحت خلاص يا غنوه انا هقول لك اللي حصل كلو من قبل ما احبل بمصطفى وووووو
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله الجزء الاول1 من هناااااااااا
الرواية كامله الجزءالثانى2 من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا