القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عروس بلا سترة الفصل الاول 1بقلم شيماء طارق حصريه في مدونة قصر الروايات

 رواية عروس بلا سترة الفصل الاول 1بقلم  شيماء طارق حصريه في مدونة قصر الروايات 





رواية عروس بلا سترة الفصل الاول 1بقلم  شيماء طارق حصريه في مدونة قصر الروايات 



★صلي على الحبيب يا امه المصطفى★


ياسين (وهو بيوقف العربية بعصبيه ويوجه الكلام لياسمين ويقولها):

– انزلي؟


ياسمين (بصوت مكسور وهي مش مستوعبة):

– يعني إيه أنزل؟ إحنا لسه واصلين... هنروح وين دلوقت يا ولد عمي؟


ياسين (بصوت مليان برود وتكبر):

– مش هنروح... انتى اللي هتنزلي، وأنا هكمل لوحدي!


ياسمين (بتشهق ):

– إنت بتقول إيه؟ إحنا لسه متجوزين... النهاردة والليله فرحنا إيه اللي أنت بتقوله ده !


ياسين (بينفجر فيها ويقولها):

–فرح إيه؟! ده كله كان تمثيل وخلاص انتهى انا ما كنتش رايده اتجوزك واتجوزت غصب عني ودلوقت كل حاجه انتهت!


ياسمين (بتبص حواليها بخوف):

– يعني إيه؟هروح وين دلوقت؟ فين البيت اللي هيعيش فيه فين كل حاجه وعدتني بيها ؟


ياسين (بيفتح الباب وينزل، وبيلف عند الناحيه الثانيه وبيفتحلها باب العربيه وبيشاور لها تنزل وبيقولها):

– إنتِ طالق بالتلاتة يا ياسمين

(بيكمل بصوت واطي بس مليان قسوة)

– كنت غلطة وخلصت، واللي بينّا انتهى.


ياسمين (بتنزِل وهي مش قادرة تمشي و صوتها متحاش ومش عارفه تتكلمي): انت هتهملني في الشارع لوحدي؟! أنا كنت فاكراك راجل وهتخاف على بت عمك !

(وبتكمل وهي بتعيط وبتقوله) ده لو واحد غريب ما يرضاش يعمل فيا اللي انت سويته دلوقت ؟


ياسين (وهو بيقفل الباب ويركب العربية من تاني):

– الغلط من الأول كان فيك... انتي مش في انا؟ وانتي اللي رضيتي تتجوزي واحد مش بيحبك اصلا وكنت  خابرة اني مش رايدك؟!

(بيشغل العربية علشان يمشوا وبيقولها) ما تقلقيش ربنا مش هينساكي مع السلامه يا ياسمين.


(العربية بتتحرك، وياسمين واقفة وسط الزحمة، بالفستان الأبيض، والناس بتبص لها بشفقة وصمت قاتل...)

شويه وياسمين بتدخل الكافيه اللي كان قدامها وبتتكلم مع البنت اللي شغاله في الكافيه 

 وطلبت منها تدخل الحمام علشان تغير هدومها وفعلا البنت دخلتها وغيرت الفستان ولبست عبايه صعيدي .

وبعد كده قعدت على ترابيزه وكانت بتعيط بحرقه وهي بتكلم صاحبتها رحمه وبتحكي لها كل اللي حصل في التليفون )


رحمة:

إيه يا بنتي؟ إنتي فين؟ صوتك متغير ليه كده اوعى تكوني بتعيطي!


ياسمين (بصوت واضح عليه العياط قالت):

سابني يا رحمة… سابني أول يوم… قالّي: إنتي طالق بالتلاتة وهملني لحالي في الشارع يا خيتي ."


رحمة (بصدمة):

"إيه؟؟ ده بيهزر؟! ازاي المتخلف ده يعمل معاكي كده  انتي فين بالظبط في القاهرة وانا ابعتلك حد يا بنتي ياخدك انا دلوقتي في شرم الشيخ عندي شغل لو كنت في القاهرة كنت جيتلك والله؟!


ياسمين: لا يا خيتي انا هصرف لحالي ما تقلقيش عليا تعرفي  يا رحمه هو كان يقصد كل كلمه قالها كان مستني نبعد عن الصعيد وراح ريمي  عليا يمين الطلاق وهملني لحالي في الشارع يا خيتي ؟!


رحمة: اهدي كده شويه وصلي على النبي إنتي فين دلوقتي؟ 


ياسمين: عليه افضل الصلاة والسلام

قاعدة في قهوة وياي شنطه هدومي ومش عارفه اروح وين؟


رحمة:! ابعتيلي اللوكيشن دلوقتي يا ياسمين؟!


ياسمين وهي مقهورة:

"مش قادرة أتحرك… رجلي مش شايلاني… أنا كنت لابسة فستان فرحي اللي كان من ساعات ودلوقت مرميه في الشارع ومطلقه ؟!

 


رحمة (بتحاول تهديها وتقولها ):

"بصيلي، إنتي قوية، واللي حصل ده مش نهاية… دي بداية لخير جديد يمكن ربنا عامل كده لأن هو ما كانش ينفعلك لانه فعلا بان على حقيقته بني ادم متخلف !


ياسمين قالت وهي بتعيط: انا كنت شايفاه حياتي كلها وهو كان مش شايفني اصلا وكان بيكرهني وكان مغصوب عليا يا رحمه؟! 


رحمة: سبحان الله اكيد ربنا كاتبلك الخير في حد ثاني قول يا رب بس يا حبيبتي؟!


ياسمين (بصوت شبه همس): ربنا ما بينساش حد يا خيتي ربنا كبير وهو العالم ان انا ما سوتش  حاجه غلط؟


رحمة (بثقة): ربنا هيبعتلك اللي احسن منه وهيخاف عليكي وهيقف جنبك وانا واثقه في ده لان ربنا كرمه واسع؟!


ياسمين قفلت مع رحمه رفضت تديها اللوكيشن وكانت بتدور على المكان علشان تبيت فيه هي كان معاها شويه فلوس كانت واخداها من قرايبها نقوط بتاعه الفرح وكان معاها ذهبها طلعت وقفت على الرصيف علشان توقف تاكسي  فجأة واحد راكب موتوسيكل شد من ايديها الشنطه بتاعتها وطلع يجري وهي فضلت تصرخ ومش عارفه تعمل إيه راحت عليها ست كبيره وطبطبت عليها وقالتلها: لازما تروحي يا بنتي تعملي محضر دلوقتي في القسم؟!


ياسمين بدموع قالتلها :انا ما خبراش وين القسم ده ولا خابرة أي حاجه اهنا يا خاله؟!


ردت عليها الست الكبيرة وقالتلها: تعالي يا بنتي وانا هروح معاكي لحد ما تعملي المحضر وتعرفي انتي هتروحي فين مش هسيبك خالص يلا بينا؟!


فعلا ياسمين بعد دقائق راحت قسم الشرطه وقدمت بلاغ وكانت واقفه قدام العسكري اللي بيكتب المحضر.


العسكري:اتفضلي يا أستاذة، اقعدي هنا شوية لحد ما الباشا ييجي؟!


ياسمين (بصوت مخنوق):

"أنا… أنا مش رايده اسوي  محضر، أنا بس رايد التليفون اتصل بحد يجي لي علشان ما معيش اي حاجه تروحني وكل حاجه ليا اتسرقت حتى البطاقة الشخصيه ؟!


الست الكبيرة: استنى يا بنتي الناس هنا هتساعدك البلد كبيرة وانتي ما تعرفيش حد فيها وباين عليكي مش من هنا!


(بعد دقائق، بيدخل مالك… ببدلة الشرطة، طالع من أوضة مكتبه بهيبته المعتادة وخطواته مليانه ثقه )


مالك (بصوت هادي بس قوي): إيه اللي اتسرق؟


العسكري:هي يا فندم، اسمها ياسمين، من الصعيد… وبتقول إنها لسه جاية القاهرة، ومعاهاش حد وشاطتها اتسرقت من الشارع الرئيسي والست دي شهدة على الواقعه؟!


مالك (بيبصلها): انتي منين يا انسه؟


ياسمين (بصوت واطي): انا من الصعيد من قنا وجايه مع جوزي؟!


مالك باستفسار:

وجوزك فين دلوقتي وازاي اسيبك كده في الشارع لوحدك؟


ياسمين (بنظرة مكسورة): بعد ما جينا من البلد رمى عليا يمين الطلاق في نص الشارع وسابني وراح ومن وقتها ما اعرفش هو راح وين يوم فرح هو كان يوم طلاقي!


مالك (اتصدم وسكت في لحظه وبعد كده قالها ):

"طلقك؟ إزاي إيه التخلف ده من غير سبب؟


ياسمين (دموعها نازلة): كيف ما قلت لحضرتك بعد ما خرجنا من البلد  طوالي  قالي أنتي طالق بالتلاته وقالي ان هو ما كانش رايد يتجوزني علشان كده هملني وراح؟!


مالك (سكت لحظة وهو بيبص في عينيها):

"معاكي حد؟من قرايبك او اهلك او معاكي عنوان اي حد تعرفيه هنا في القاهرة؟


ياسمين ودموعها بدات تنزل قالتله:

مليش حد اهنا… وهو السبب إني أجي القاهرة بس في واحده صاحبتي عايشه اهنا في القاهرة هتيجي بعد فترة لأني شغاله في شرم الشيخ,؟!


مالك (قال للعسكري): هاتلها ميه واكل وادخلها المكتب بتاعي وما تخليش حد يدخل عليها لحد ما ترتاح شويه وبعد كده يبقى نشوف الموضوع ده ؟!


العسكري:أوامر يا فندم!


ياسمين بحزن: مفيش داعي حضرتك انا بس رايد اتحدت في التليفون مع صاحبتي هي في شرم الشيخ اشوف هتيجي ميته وإن شاء الله ربنا يقدم اللي فيه الخير !


مالك بهدوء :زي ما قلتلك روحي مع العسكري وبعد كده يبقى نتكلم!


(مشيت مع العسكري ومالك كان بيبص عليها )


مالك وبيقول لنفسه: مين الغبي اللي قدر يسيب ملاك زي دي؟

 دي عامله زي حريات الجنه مين الغبي اللي يقدر يطلق باين عليها انسانه محترمه ومهذبه جدا وعندها اخلاق ده حتى ما رفعتش عينيها في انا اول مره اشوف بنات من النوع ده فيها حاجه غريبه شدتني ليها بس انا حاسس ان انا مش عايز اسيبها هكون مسؤول عنها لحد ما تلاقي مكان تقعد فيه وربنا يقدرني على فعل الخير!


بعد ثلاث ساعات مالك بيخبط على باب المكتب وبيدخل على ياسمين وياسمين اول ما تشوفه بتقوم من مكانها وهي محروجه جداً. 


مالك بابتسامه هاديه وهدوء: إيه اخبارك دلوقتي حاسه ان انتي بقيتي احسن؟ 


ياسمين (بصوتها مكسور): ليه بتساعدني انت حتى ما تعرفنيش علشان تعمل وياي اكده؟


مالك (بثبات):أنا ظابط وده شغلي انا بعمل واجبي مش اكتر ؟!


ياسمين باستغراب: وجبك كيف حضرة الظابط يعني أنا أول مرة اشوف ظابط شرطه بيعامل الناس بطريقتك اكده يا ريت الشرطه كلها تكون كيف حضرتك؟!


مالك وهو بيضحك قالها: أنتم  فاهمين ضباط الشرطه غلط  هم برده بشر ولو شافوا حد محتاج  بيساعدوة يلا بقى علشان نروح البيت لاننا تاخرنا جدآ والورديه بتاعتي خلصت بقى لها شويه!


ياسمين قامت بصوت عالي وقالتله :حضرتك فاكرني إيه وكيف تفكر فيا وكيف تقولي اجي وياك بيتك أنت فهمتني  غلط يا حضرة الظابط انا غلطانه اني فضلت اهنا؟!

تابع.....؟!

تكملة الرواية من هناااااااا 


لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا





تعليقات

التنقل السريع