رواية الوجه الأخر للحلال الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم ميفو السلطان حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية الوجه الأخر للحلال الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم ميفو السلطان حصريه في مدونة قصر الروايات
#الوجه_الأخر_للحلال
#حكايات_mevo
البارت الحادي عشر...
ما ان قالت عطر كلامها لتندفع الي الخارج اشتعل ايوب واندفع يشدها ويمسكها ويندفع بها الي احد الغرف الجانبيه ويقفل الباب.
صرخت... انت اتجنيت بتجفل الباب وسع انت عايز تفضحني.
نظر اليها ماني مامتحملش اسيبك مجلوبه اكده فيكي ايه من الصبح لا بتبصيلي وكلامك ناشف.
قالت بغضب.. كلامي ناشف ليه هو اني كت كلمتك كلام طري جبل سابج يا واد عمي.. بعد الله يرضي عنك عيب اكده.
قال .... واد عمك اكن اني واد عمك.
قالت.... مش غريب عني.
قال ..... لاه مش غريب يا عطر وتجولي مالك اني عارف ان بيكي حاجه جولي.
قالت بوجع.. مافيش يا...
شدها...... جولي يا ايه.... ايوب اني ايوب جرالك ايه.
قالت.... بطل الله يرضي عنك وجفتنا دي مايصحش وتاجي بت عمك تتكلم تاني.
قال ساخطا... مالها بت عمي تتكلم وتتسخمط.
نظرت اليه غاضبه.. لا والله.. طب بعد بقه وكتر خيرك عاللي عملته جميله ورديتها ما محتجاش شفجه من حد.
بهت.. شفجه اني يا عطر اني يتجالي اكده... طب براحه اكده تجولي فيه ايه عشان اني جبت اخري ايه اللي جلبك ماكنا ماشين حلوين مع بعض.
نظرت اليه غاضبه.... عيب اكده حلوين ايه ومع بعض ايه لو سمعتك بت عمك هتجول ايه انت عيب.
صر*خ.... الله يحرجها مالها ماتسمع والا تتجطرن هو فيه ايه.
صرخت.. بتدعي علي عروستك اتخبلت لتدمع عينها اوعي بقه عديني.
بهت... عروستي هيا مين دي.
لتهتف بقهر.... زينه مش مكتبوالك والبت لواد عمها انت مخبول وترجع يتجالي بخطف الرجاله.
هتف بذهول.. تخطفي الرجاله ومكتبوالي مين زينه مخبول هو مين اللي مخبول..انت بترطي ايه انت.
نظرت اليه غاضبه.. ارط عيب علي فكره ماحبش اكده ليها حج تزعل الست مابتحبش راجلها يكلم غيرها خف علي حرمتك بقه وراعي مشاعرها كانت دامعه وقلبها يقهرها لتستدير اندفع .. انت جايبه الكلام الاهبل ده منين.
صرخت.. ماتبطل بقه.. بت عمك زعلانه وفاكراني خطافه ابعد بقه.
انفتح الباب ودخلت زينه.. ايه ده جافلين الباب ليه هو فيه ايه ياسي ايوب..(فيه حزن مغلي منك لله 🤬🤬)
شعرت عطر بقهر وابتعدت ..... مفيش يا بت عمي لتندفع للخارج.
ظل ايوب يقف يغلي نظر الي زينه بغضب هجم عليها يشدها كان سيكسر ذراعها لتصرخ.. بت مين يا محروجه اللي لواد عمها انت جولتيلها ايه جلبتيها منك لله.
قالت... ايه يا ايوب مش عرفنا ده ماشي ورا البت دي ليه بت فجرانه مالك بيها. (بربع جنيه كرامه يا رب 😎😎)
صر*خ.... مالك انت امشي والا اولع منك لله اسمعي يا بت انت تلمي حالك بعيد عن سكتي ...ايوب مش سهل والا يمين بالله لاخلع جلبك وافلجك نصين منك لله كنا في حال ...دفعها وهو يلعنها.
ذهب الي عطر وجدها تجلس منكمشه بجوار امه جلس مقهورا يبدو عليه الحزن وهو مشتعل من ما تفكر فيه ذهب وجلس بجوارها يتمني ان تنظر اليه ليحس بان قلبه يكويه.
قالت امه بخبث.. ايه يا ايوب مش هتجوم للشغل. (عقربه يا حجه بس عسل 😂😂😂)
نظر اليها غاضبا.. ليهمس ماهي ناجصه.. ...لاه ياما تعبان شويه ماجادرش.
رق قلب عطر لتنظر اليه بحنان لتهمس... مالك.
ابتسم بحب.. جلبي بيوجعني.
(دول احنا ☺️☺️☺️☺️احنا مبسوطين شويه)
قالت بحنان خلع قلبه... نجبلك حكيم.
دخلت زينه وهتفت بانفعهال.. اه هاتي اصله عايز يتعالج.(يا شتات الشتات يا بت الجطر هرسك يا بعيده مانعرف نعالجك😁😁)
لتنكمش عطر اغمض ايوب عينه حتي لا يقتلها نظر الي امه.. امه خدي البت دي من جدامي هفلجها نصين.
لتقوم امه وتشد زينه وتهتف.... تعالي انت ايه مابتهمديش.
قالت زينه... ايه يا مرت عمي بتشديني اكده ليه لتخرج بها..
لتهب عطر وتهتف.. اني هروح بقه لتستدير ليحاصرها عند الباب سيباني وراحه فين.
ابتلعت ريقها .. سايباك.. اني مروحه كتر خيركو يابن الناس.
هتف بغضب.... بطلي تجولي اكده عشان والله هزعلك.
لتهتف.. طب بعد بقه بلا تزعلني ولا ازعلك عايزه امشي.
قال بحب.... وهتسيبني موجوع والله موجوع.
لتبتلع ريقها وتتنهد.... بيك ايه ماتجيب حكيم.
مسك يدها لاه اللي اني فيه مابروحش بالحكما..
لتشد يدها... . طب خلاص ربنا يشفيك وسع بقه.
قال .... وهتمشي زعلانه اكده ولمعه عنيك مطفيه.
قالت.. زعلانه.. من ايه اني ما زعلاناش.
قال .. لاه المحروجه زينه زعلتك منها لله.
لتتنهد بوجع ظهر في صوتها.. بتدعي علي حرمتك عيب اكده.
ليهتف.. طب الاهي تفطس البعيده(امين يا رب 😀😀) .. ماهياش حرمتي ولا هتتسمالي حرمه.
رجف قلبها ونظرت اليه..... بتجول ايه انت.. مش مكتوبالك
تنهد.. كتب عليها عفريت البعيده لا مكتوبالي ولا جطران.
لتلمع عيونها ليبتسم . بجد والنبي.
اقترب ونظر اليها بحب.... يمين بالله ماهيا في جلبي ولا تخصني من اساسه دانا جلبي شبعان.
لترتبك وتهمس..... بتجول ايه انت
هتف اجول الدنيا كلها بتجول وشافت وانت ولا هنا اجول ايه بس .. بس اني حاسس اني طاير ممكن اسالك.. انت زعلتي اني المسخوطه دي جالت اكده.
لترتبك.. ازعل ازعل ليه بتجول ايه انت.
ابتسم.. لاه انجهر كنك مازعلتيش.
قالت.. لاه ازعل ليه يعني اني لو انشبكت تزعل.
قال... داني انجهر واموت فيها.
لتخجل وتهتف.... ليه يعني عادي
قال.. لا ليه دي عشان كتير وكتير جوي بس واحده واحده..
لتهتف.. طب طب يلا بقه هروح كفايه اكده
ابتسم وقال..... ماتجعدي هتروحي ليه
لتهتف.... عندي اشغال اهملها ازاي.
تنهد بغلب.. جلبي مش مطمن.. لتدخل عليه امه وتنظر اليهم كانو يقفون عيونهم ساهمه والحب يصدح من عيونهم.طب يا ايوب خليك واجف طور هتنهبل عالبت ومابتنطجش.
قالت..... تعالي يا عطر عايزاكي.
التفت ايوب لتذهب اليها عطر لتهتف.... روح يا ايوب نادي دراج عايزاه.
قطب.. وعايزه سي طين ليه..
قالت... يا واد ناديله بس دا الفرح دخل دارنا خلاص لتستدير وتتجاهل ايوب الذي اشتعل لتهتف وانت بقه يا شابه لو حد شافك وعايز يشبكك وهو زين اكده وطيب وحنين وابن حلال وحافظ كتاب ربنا هتوافجي..
قالت بخجل... بتجولي ايه يا خاله لتنحني خجلا
اشتعل ايوب فهيا تطلبها لدراج احس بكويه في قلبه
اندفع .. اما جومي الله يرضي عنك بلا ابن حلال بلا ابن حرام ليشد امه بعيدا ... اما بطلي
قالت... ليه يا واد هشبكها لاخوك.
لتستدير وتشد عطر وتذهب بها ليلحقهم ويمسك عطر من يدها ... سيبي يدها يامه
قالت اصرار.... لاه ماهسيبش سيب انت.
نفعل.. اما سيبي يامه وعدي اليوم اني جايب اخري.
قالت امه.. لاه مانت ماهتنطجش واني خلاص عليا اكده تعالي يا عطر افرحك.
قالت... عطر خير مالكو
شدها .. ماتبعدي يامه بلا نفرح بلا نحزن انت عايزه ايه بالضبط.
قالت عطر.. ايه يا ايوب بتزعج في خالتي ليه.
لتهتف الام... جوليله ماعايزنيش افرح.. واد يا دراااااج.
انفعل... يعني اخدها واطفش عشان ترتاحو بتحلجو عليها دا مرار ايه ده ليستدير ويشد عطر يلا اما نغور من اهنه ايه ده.
لتقف امه سعيده.. خلاص يا جلبي تنسعد بيها يا رب.
خرج بها لتخاف.... ايه بتشدني ليه.
لتنهد غلب.... والله باصينلي في حاجتي.
نظرت اليه... حاجتك حاجه ايه دي
نظر اليها بهيام.. احلي حاجه دخلت حياتي والله..
لترتبك وتستدير تنهد يلا اما اوصلك ليمشي بجوارها ومعهم الغفر.
وصل بها الي البيت ليصدح تليفونه رفع تليفونه ليبهت من ما عرفه ارتبك.
نظرت اليه... مالك فيه حاجه
ليتنهد ولا يعرف ماذا يقول ليقترب منها ويهتف بحزن مش عارف اجولك ايه انت مؤمنه وعارفه ربنا وربنا خد امانته.
قطبت جبينها.... يعني ايه فيه ايه.
قال .. عمتك الله يرحمها.
ظلت واقفه مشلوله لا تنطق ليقترب.... عطر انت ساكته ليه اكده عطر.
لتلتفت اليه.... بتجول ايه عمتي ماتت عمتي سابتني وماتت خلاص بقيت لوحدي عمتي سابتني وراحت لامي اني بقيت لوحدي لتصرخ وتنفجر في البكاء.
اندفع يحتضنها .... اهدي اهدي بالله عليكي كانت تصرخ وتبكي بشده وهيا بين يديه شدد عليها لتنهار اكتر ويغشي عليها في احضانه حَملها ودخل بها البيت يريحها علي الكنبه ويذهب لافاقتها لتعود الي وعيها وتفوق لتسيل دموعها اقترب وجلس يمسك يدها ويهمس.. خلاص اني جارك اهه
حاولت سحب يدها الا انه شدد عليها
قالت بنحيب و بقهر.... بقيت لوحدي خلاص ماعتش ليا حد يا ايوب بقيت لحالي في الدنيا.
قال .... لاه عمرك ماهتبقي لحالك اني اهه معاكي ولا ههملكيش.
قالت وهيا تبكي ..... يوم يومين والاخر اربع حيطان ودنيا بتوجع اروح فين.
قال بحنان... ماتجوليش اكده توجعي جلبي اني جارك َماهملكيش واصل ويلا جومي هتباتي في دارنا.
لترفع عيونها بقهر هتجولهم ايه جايبها تبات عندينا اصلها مالهاش حد واصل. كتر خيرك يابن الناس كانت تبكي وتنتحب شدها يحتضنها لتحاول ان تبتعد اكثر من مره الا انه لم يتركها لتنفجر في احضانه فقد تعبت من الدنيا ليمر الوقت وتبتعد ليقول.. طب اني هروح اشوف هنعمل ايه وبكره اجي اخدك َنخلص الاجراءات اطمني وهبعت غفير جارك اهنه اني مش عايز امشي بس اجول ايه ماليش حيل تاني فيكي ليتركها مرغما لتجلس حزينه مقهوره تفكر بدنياها التي خلت من اي ونس.
*******
اتي صديق يحي اليه وقال.. جبتلك عروسه من برات البلد ايه جولك.
قال يحي.. كويس عشان مانفضحش اهنه ها زينه اكده.
ليهتف.... ايوه بت كويسه وطيبه.
قال ..... طب جولتلها اني لازمن اكشف عشان نعرف بتخلف والا لاه.
قال صديقه..... ايوه عارفه وراضيه.
ليهتف علي خيره الله خلاص هنروحلها الشغل تشوفها ولو عجبتك يبقي كويس.
قال يحي .... الشغل ده فين مع مرتك
قال صديقه.. ايوه مع مرتي.
ليهتف يحي بخوف.. بس اكده حيجولولها مرتك في البلد وممكن كلمه اكده والا اكده تتنتور
ليهتف.. لاه ماتخافش اني عامل حسابي هنجابلها بكره لو عجبتك تروح لاهلها َتتفج.
تنهد يحي يقول ربنا يستر وتكمل علي اكده مَاتتطينش علي دماغي.(منك لله بقه 🤬🤬)
*****
مرت الايام ثقال علي عطر وايوب لا يفارقها وامه ايضا لياتي يوم جالسا معها فتره لتهتف كتر خيرك يا ايوب جميلك ده ماهنسهوش واصل يابن الناس.
ظل قلبه ياكله عليها لا يعرف ماذا يفعل لها ليندفع بلا سبب ليقول.... تجوزيني يا عطر
(لوووولي افرحو يا ولاد الطور نطق 😅😅)
بهتت من جملته .... بتجول ايه عايز تتجوزني.
قال .... ايوه ايه مانفعش.
قالت.... لا. لا سَمح الله ماجولتش اكده بس يعني ماتعرفنيش هما وجت جصير يعني.
قال بحنان.... وايه المشكله صبيه وزينه ولجيتها تنفعلي مرتي ايه العجيب والا اني فيا عيب.
قالت.. لاه ماجولتش بس بس انت بتعمل اكده عشان وحدانيه وماليش حد.
ابتسم.. لاه مش ايوب اللي يعمل اكده انت من اول مره عجبتيني مش هنكر ودلوك رايدك مرتي.
قالت بخجل.. انت ماتعرفنيش بتجول ايه رايد ازاي.
قال .. راجل رايد ست ايه المشكله.
لتخجل من كلامه وتهتف.... بس بس
قال مبتسما..... ما بسش انت دخلتي جلبي من ساعه ماشفتك ومش هكدب علي حالي اني رايدك. وبالجوي كمان.
لتشيح بوجهها... بتجول ايه انت عيب اكده دا وجته.
قال باصرار.... ايوه وجته وماينفعش تتسابي اكده لحالك.
لتتنهد... كتر خيرك يابن الناس اني هعرف اعيش ماتخافش. لا تحمل هم ماحدش بيتجوز حد شفجه.
قال .. انت عبيطه يا عطر بجولك رايدك وعايز اتجوزك تجولي شفجه اني ايوب هتجوزك شفجه ليه والا حد يتجوزك شفجه ليه من اصله دانت تجعدي وتتشرطي واللي ياجي يبوس يدك عشان توافجي دانت نازله من الجنه..
لتخجل وتهتف.... بطل كلامك ده انت ماتعرفنيش.
قال بحب.. .. بس حسيت فيكي بالجوي ورايدك يا بت الناس من ساعه مافتحت عيوني علي عيونك اتلبست ومن ساعتها مابيروحوش من دماغي.. اني جبتك تدي لمحمد عشان اشوفك واتملي بحسنك.
قالت بدهشه... انت عملت اكده.
قال .... ايوه ماجدرتش ماشوفكيش.
قالت بخجل.... انت ماتعرفنيش مش جايز اطلع جوايا واغش يجهرك.
قال .. هو فين ده انت مش واعيه لحالك انت جمر وحطي فوج ده اخلاج الدنيا انت حوريه نازله من السما واللي يطولك يبقي ربه راضي عنه.
لتخجل وتهمس.. مش جوي اكده
قال مبتسما بحنان.. بطلي عشان ممكن اجعد اجول كلام وترجعي تجولي ترضاها لاختك عموما هسيبك تفكري ويا ريت توافجي ليقوم ويتركها تفكر فيما طلب.
مرت الايام وهو ياتيها ويكلمها في التليفون كان يقف بجوارها لا يتركها لتركن اليه وتحس انه دخل قلبها لياتي يوما كان يكلمها ليقول ايه مش ناويه تريحي جلبي وتوافجي والله هحطك بعيوني ايه جولك
لتتنهد وتهتف.... اجول ايه بس.
ضحك.. جولي اه هتلاجيني جايب الماذون وجاي.
ضحكت..فقال.. يا جمالو يا ضحكتو عسل زيه.
همست.... بطل عيب اكده.
ليقول.... عيب ايه اني نطجت ها جولي بقه يا بت طلعتي روحي بقالي شهر بحايل فيكي َانت راسك خشبه ونفسي اجول كلام كتير.
لتتنهد.... تجول ايه بس بطل اكده بتكسف
ضحك..... طب َوافجي طيب ونشوف موضوع الكسوف ده يلا ريحي جلبي امي بتزغرط من دلوك..
قالت..... انت جولتلها
قال .... اني جولت للبلد كلياتها اني جلبي هيجف من الفرحه جولي بقه.
لتتنهد وتهتف.... عايزني اجولك ايه.
قال ....تجولي موافجه يا ايوب.
قالت.... ايوب انت بجد رايدني.
ابتسم .. رايدك وبالجوي كمان عطر انت دخلتي حياتي نورتيها بجمالك وطيبتك دي.
لتتنهد .. ايوب انت طيب وحنين جوي.
ليقول بهيام.. ورايد بالجوي ماتجولي اه بقه عشان اجيب الماذون هموت اكده.
قالت ..... بسرعه اكده.
قال بلهفه..... شهر كتير والله وماعت جادر انت نسَمة عطر دخلت حياتي نشرت جواها الحلو كله
قالت .... وانت كمان يا ايوب بحس بسعاده معاك واحس بامان الدنيا.
قال بابتسامه .. طب يا جلبي ماتوافجي بقه بالله عليكي.
لتتنهد .. خلاص موافجه
صرخ.... يا جلبك يا ايوب اخيرا الجمر وافج دانت طلعتي روحي خلاص اكده هكلم ابوي واجيبه وناجي.
همست.... خلاص اللي تشوفه.بس نتخطب الاول.
قال مسرعا.... نتخطب ايه انت عبيطه لا اني هدخل علي طول.
همست.. ازاي بس.. فيه حاجات هتاجي ويعني ناخد علي بعض.
مسك يدها ...مالكيش صالح باللي هياجي اني هجيب كل حاجه دانت يجيلك الغالي كله لتطرق خجلا ليهمس انت ماوخداش عليا يا عطر.
فركت يدها ليهمس ايه طيب بصيلي هتفضلي محمره وجمر اكده
همست.... بطل بقه.
قال .. ابطل ازاي بس جلبي مولع دانا جلبي كل حته في ناحيه يا شيخه منك
همست.... ليه عملت ايه
قال.. كت هموت مجلوط كلو رايد الجمر رايد يخطفه مني واني واجف كيف الاهبل محصور ماعارفش انطج.
همست.. طب ومانطجتش ليه.
قال مبتسما .. اهبل كت اهبل.
همست.. طب ماني كت هروح اكده لغيرك.
قال .. مين ده داني اجتله والله اجتله.
لتبتسم.. بتحبني اوي اكده
قال بهيام .. احبك... داني جلبي مولع دا حبيبي مربع ومسلطن.
ابتسمت بخجل .. ازاي بس دا الوجت جليل بطل انت بتجول ايه
ليقترب ويهمس.. يعني جلب الجمر ما بيدج نار زيي اكده داني انجهر.
همست.. لا بيدج و الله
همس.. بيجول ايه. لتطرق خجلا.. لاه هتسكتي اكده هفطس واهجم عليكي تخلصي في يدي.
نظرت اليه لتقول.. اخص عليك من اولها اكده تخوفني داني جولت انت اماني تجولي اخلص عليكي.
نظر اليها ببلاهه.. يا غلبي انت هبله يا عطر.. ليمسك يدها اخلص عليكي محبه وحنيه واخلص معاكي لتخجل يا بت بطلي تحمري اكده هفطس.
همست... بطل بقه عيب احنا لسه هنتخطب.
هتف.. يمين بالله مايوحصل هو سبوع وندخل اني مش هعض في حالي كفايه الشهر اللي فات كلو جواتي.
لتهتف.. مين دول
قال.. كل العالم فرتكو جلبي وبيبصو لحاجتي كت هموت
همست... حاجتك.
ليلتصق بها لتشتعل وتبتعد خجلا... ايوه الجمر اللي بيضوي جدامي حاجتي بتاعي هموت عليه رايده افرح بيه اشيله جوا نن عيوني اجيبله الفرح كله
همست... انت طيب جوي اني مبسوطه ان ربنا وجعني في راجل زين ابن حلال ربنا يخليك وتعيشنا بالحلال هكونلك مرتك وحبيبتك اراعيك واحطك بعيوني
رفع وجهها.. صوح والنبي هتحطيني بعيونك وتراعيني اني حاسس اني هنهبل
همست خجلا.... ليه بس
قال هيام..... الجمر ده هيحطني بعيونه وانا هحطك في جلبي تامري وتتشرطي ولا يوم ازعلك وامرر عيشتك.
نظرت اليه بفرح.. صحيح يا ايوب.. ماهتزعلنيش الا اني عشت مرار ماحدش عاشه..ابويا بهدل امي ومشي في سكه بطاله.. اوعي يا ايوب توجعني.
قال بحب.. اوجعك ازاي وانت في حضني داني هنهبل تخشي حضني ازعلك يا مري ما هيوحصلش (ما جالش ان شاء الله 😂 😂).
تنهد واكمل...عطر انت الفرحه اللي دخلت دنيتي رايدها وعاشجها جلبي بيصرخ لاجل تكوني في حضنه ولا يوم ابيتك زعلانه .
نظرت اليه... اني حاسه ان ربنا بيحبني عشان بعتك ليا تراعيني. . اني هبله وطيبه ومابعرف انطج لو جالي حد غير مرر عيشتي ماهنطجش اني غلبانه جوي لا بعرف ازعج ولا اتخانج بس انزوي وانجهر وابكي.
قال مبتسما... ماعاش اللي يجهرك.. دا حبيبي يتاخد حنيه ومحبه
لتبتسم.. صوح والنبي عمرك ماهتجهرني.
قال ايوب.. مين ده داني ههننك وادلعك بس تبقي في يدي احنا هنكتب بكره.
لتبهت.. بتجول ايه انت لاه يا ايوب لسه بداري
قال.. والله ماجادر حاسس ان فيه غلايه في جوفي.
نظرت اليه.. غلايه ليه.
اقترب وشدها اليه لتخجل.. بعد عيب اكده.
قال... لا ماني ماعتش جادر وانت بتاعتي حلالي هكتب يعني هكتب ونبقي نخش بعدها.
همست... هتفرج ايه كلها شهر والا اتنين.
قال ... بجولك بكره تجولي شهر والا اتنين دا ايه الحزن ده اني محروج.
همست.. بطل ابعد عيب اكده هزعل منك... بعدين والله هحبك كتير
ليحس بمراجل داخله ليهمس عطر.
نظرت اليه بحب....ايه مالك اكده.
همس.. انت زعلك وحش طيب بتتراضي بسرعه.
همست.. معاك هتراضي بسرعه ليه انت هتزعلني.
شدها ويهمس.. والله ماجادر هفطس وربنا لو ماخدتهاش وهبقي اراضيكي
همست... هيا ايه دي.
قال بهيام... حاجه تبرد جلبي الا انا هموت بس معلهش ازعلي شويه واراضيكي ليشدها وينهال عليها لتشهق من عنفوانه وتحاول ان تبعده لكلبش فيها ويتوه معها ليحس بها بين يديه تنتفض ليظل تائها حتي لانت بين يديه ابتعد يحتضنها ليهمس جلبي هيجف يا بنت الايه ظلت فتره في حضنه. لتحني راسها لتبتعد خجلا وتعطيه ضهرها ليهمس ايه حبيبي زعل.
لتتنهد ولا ترد. ليقترب طب والله ماجدرت اعمل ايه طيب ليذهب ويقبل راسها ..
هتفت غاضبه ..اوعي اكده ..عيب وحرام ماهكلمكش تاني .
تنهد ...ماني بجول نكتب ماجادرش تجولي شهر.بالله لتوافجي ماهاجدرش والا اخدك واتجوزك غصب انت حره لتبتسم خجلا.. همس يا جمالو يا بت ارحميني انت جايه منين جمر بيضوي
همست... عيب بقه انت وحش عيب.🌿 استغفروااااا 🌿
همس.. كني وحش.. داني غلبان هاخدك في حضني امتي بس ليقبل راسها هو سبوع ماجادرش والله.
لتبتسم وتهز راسها ليحملها يادي الفرح يادي الهنا حبيبي راضي عليا اخيرا.
ضحكت.. طب خلي بالك بقه تزعلني هفركش الجوازه.
ضحك.. باينك هبله ولا الجن الازرج يعرف يفشكل الجوازه.. انت بتاعتي اتكتبتي علي اسمي وايوب مايهملش حاله انت نجشتي نفسك جوايا من ساعه مافتحت عيوني علي عيونك وشعرك منهال علي وشي يوميها اتلبست وماعرفش ايه اللي حوصل.. عاشج من اول نظره غلايه بتدور جوايا لحد ما وعيت ان بروحك تبعدي.
ضحكت.. يا سلام هتعمل ايه يعني بطل مالك مفكرني انك جطاع ليل اكده.
قال بعشق.. عشانك ابقي اي حاجه بس تبقي في يدي. عشانك انجلب نار بس اخدك. مافيش حد هيحوشني عنك يا عطر الا ان نفسي يروح مني. ايوب ملك عطر وعطر ملكت ايوب تجولي اسيب. ايوب ماهيسبكيش ايوب هياخد حبيبه لو راح فين منين مايكون منين مايبعد منين مايوجف بينا.. ايوب هياخد عطرقبل راسها وظل يتكلم معها ويداعبها وانصرف وتركها..
مرت الايام و َايوب يحضر حاله لكي يذهب الي عطر ويكتب عليها فقد ذهبت الي شيخ الجامع واخبره ليسعد كثيرا انها قد وجدت رجلا يقدرها لينتشر الخبر وسط البلد..
*********
كانت عطر جالسه لتتفاجا بخبط علي الباب لتذهب وتفتح لتجد والدها يقف عالباب ليرجف قلبها.
قال .... ايه خلاص ماليش عازه اختي ماتت ولا اعرفش دفعها ويدخل.🌿 استغفروااااا 🌿
ظلت واقفه ليهتف... ايه هتفضلي متسمره اكده اجفلي الباب مالك خايفه اكده
دخلت وقفلت الباب لتجده يجلس وينظر اليها بخبث والا وطلعتي شاطره يا بنت هدي.
قطبت جبينها ليكمل ما كتش عارف انك بت واعره اكده وتجدري تعملي اكده.
قالت..... اني واعره عملت ايه.
قال ...... وَجعتي واحد ما حدش يعرف يوصله
قالت .... وَجعت واحد بتجول ايه انت.
ليقوم ويمسكها من يدها... ايه هتنكري مش ماشيه مع ايوب السوالمي.
لتبهت وتقول.. ماشيه اني ماشيه معاه.
قال .. ايه مش بيجيلك اهنه وبتجعدي معاه والله اعلم موجعاه ازاي.
صرخت..... انت بتجول ايه هعمل معاه ايه دا رايد الحلال.
قال .... يادي الهنا عايز يتجوزك ايوب السوالمي. ايه يا بت الوجعه دي هتتجوزي ايوب السوالمي.
لتهتف. َايوه هو عرض عليا الجواز واني وافجت عادي ايه اللي جرا. مالك محسسني اني متجوزه ملك الدنيا عشان غني يعني.
ليهتف.... غني بس انت عبيطه اياك ايوب السوالمي ده سيد الناس الكل بيخاف منه واعر و َجوي َتجارته مجوياه.
لتهتف.. طب ربنا يزيده.
ضحك... امال ايه بقه الحلال والحرام بتعمليهم عليا يا بت هدي وانت هتجوزي ايوب ابقي اسمعك بعد اكده تعيبي عليا يا بت عادل.
🌿 صلوا على الحبيب المصطفى
قالت.... وايه الحرام اني اتجوز ايوب علي سنه الله راجل زين ورايدني بالحلال
ضحك وتجارته حلال برضك.
قالت.... ومالها تجارته يا ابوي
ضحك.. ايه راضيه بيها عادي اكده انت يا بت هبله لتنظر اليه بدهشه ليهوي قلبها وتشعر بذبحه في صدرها وترتعب عندما قال......
ياختااااي.. يا حزنك يا عطر.. وهوب هوب هوب.. هنط في ايه يا ولااااه 😅😅😅 خلصنا حب وسبسبه هنخش علي اييييه... وروني تعليقاتكو ايه اللي هيحصل جدامنا مدعكه هتهبطو مني 😂😂😂😂والله صعبانين عليا 😂 😂 😂 😂 😂
#الوجه_الأخر_للحلال
#حكايات_mevo
البارت الثاني عشر..
ما ان عرف والدها ان ايوب تاجر اثار دخل عليها هاتفا.... وانت ياختي مش عارفه بيتاجر في ايه حلو اكده يعني وتاجي لابوكي تجفيله.طب ايه جولك طالما اكده اني رايد اخش في تجارته .
ليهوى قلبها وترتعب.. تخش في ايه انت عايز ايه يا شيخ هو عافيه انت حرابه شر بدل ماتفرح لبتك تحزنها علي عمرها.
اقترب.. يعني تكبشي في الخير واني اجف اتفرج.
صرخت بقهر.. مالك بخيره مالك عايز منه ايه تكونش عايز تدخله سكه الحرام منك لله بقه انت ايه.
ضحك...قال في نفسه.. ايه ده البت ماتعرفش ليهتف بخبث... . لا والله كنك هبله اني اللي ادخله سكه الحرام. طب اني هجطم ماهنطجش وافضحه بس يا تجوليلو يدخلني معاه في تجارته يا تجيبيلي منه فلوس لاجول علي كل حاجه .
صرخت......تجول ايه مالك بيه. ارحمني بقه هو حرام اني اتجوز راجل زين حرام عليك اني ما صدجت الاجي حد يسترني بالحلال.
ضحك عادل.. ربنا يشفيكي ياختي يا حلال بس عموما خليكي تحلمي بالحلال ده يومين عشان اني هغفلحها علي خلجتك تجيبيلي منه فلوس و تجوليله عادل عايز يتاجر معاك يا الجوازه تتخفلج. هو جايلك امتي يا محروجه.
ارتبكت.. هاه.. اه.. دا سافر ايوه وجاي بعد شهر يا ابوي عشان نكتب.
قال عادل... طب هاجيلك بعد شهر تكوني جولتيله ياما هخفلجها علي عين اهلك وهخربها فاهمه ولازمن يعرف اني عرفت تجارته تجوليله وتجوليله عادل هيجول كل حاجه ياما تجيبي فلوس.
صرخت...... انت مش ممكن تكون اب عايز تبيعني.
شدها من شعرها.. ابيع ابوكي دا ايوب السوالمي يا حزينه كنك عبيطه اياك تجارته بملاين ماستفادش اوعي يا حزينه هجيلك بعد شهر ليخرج ويتركها مقهوره.
لتسقط علي الارض تنتحب يا مري هيغفلج الجوازه اروح فين اني ماهطلبش من ايوب اكده يدخله تجارته يعلمه السو كله لاه اني اتجوزه وبعدين اجوله يحميني منه ياجي بعد شهر يلاجيني متستته في بيت راجلي ايوه اهدي يا عطر ايوب ماهيهملنيش له محراب الشر ده.
*******
دخلت زينه علي زوجه عمها.. هو فيه ايه يا مرت عمي الكراتين اللي بتطلع المجعد دي.
قالت ام ايوب.. هاه.. مالك بيهم انت.
قالت متسائله... يعني قوضه ايوب مليانه كراتين وجبتو قوضه جديده خير يا رب.
قالت امه ... واحد عايز يغير ايه مشكلتك.
قالت زينه بريبه.. لاه مفيش بس كنها حاجات كتير زي اللي هيتجوزو
لتهتف السيده.. ولما يتجوز مالك انت يا زينه يا ريت تخليكي في حالك لتتركها وتذهب لتقف زينه تغلي.. ازاي ده دانا اموتها واخلص عليها مين دي اللي تاخد ايوب مني لاه ماهيوحصلش ماشي يا مرت عمي اما نشوف.
*******
دخلت ساره علي زوجه عمها لتهتف.. مرت عمي عايزاكي.
قالت السيده..... خير يا بتي.
لتقول... يحي مش راضي يعمل العمليه باينه زعلان ايه جولك اروح من وراه واتصرف.
قالت ام يحي.. لاه يا بتي انت تتعبي مايتسخمط يزعل والا يولع ايه النحنحه دي يعني صحتك تروح عشان دلعه لاه.
تنهدت وقالت..... وماله يا مرت عمي ماني هنام وهرتاح .
قال السيده.... يا بتي الداكتور جال لاه.
قالت ساره وهيا تحايلها.... والنبي عشان خاطري هكلم الدكتور في الخباثه اكده عشان خاطري.
لتتنهد السيده.... طيب يا بتي ربنا يراضيكي والله كنك اللي بتي مش الحزين لتقبلها وتصعد تاخذ تليفونها وتظل تتكلم معه لتهتف خلاص اني هجيلك من وراه ماهعرفوش بس نخلص بسرعه ماهتحملش جوزي يجفشني..
لم تري ذلك الذي دخل وسمع كلامها اشتعل واقترب ليشد منها التليفون ليسمع الراجل طب خلاص مستنيك اضبطك ليرزع الفون في الارض ويستدير مشتعلا هو مين ياختي اللي هيضبطك وخايفه اني اجفشك نهارك اسود ....احس بنار بداخله وقلبه سيتمزق ..هجم عليها يمسكها من شعرها انطجي والله اجتلك.
لترتعب.... ايه يا يحي ايه يا جلبي ماحوصلش حاجه والله كت هجولك.
صرخ.... هتجوليلي هتجوليلي انك بتجابلي من ورايا...جلبي هيجف جلبي هيجف كان يحس بسلخه في قلبه لترتعب فهو وجهه احمر وجسده ينتفض لتسرع دامعه لتهتف بقهر.. ده الدكتور هيعملي العمليه من وراك .
نظر اليها يحاول ان يستوعب كلامها دق قلبه ليهتف.. بتجولي ايه جولي تاني.
هتفت بخجل وغضب طفولي.. جولتلك اني اني كت هروح اعمل العمليه واعملهالك مفاجاه.
صرخ.... من ورايا ليه مره مالكيش راجل طايحه كت هموتك دلوك انك مع راجل.
قالت.. بقهر.. مع راجل اني يا يحي.. لاه والله جولت لامي ووافجت. يعني اني اعمل ده كلو و انت تعمل اكده. دي اخرتها يا يحي اني ساره يتجلي اكده ليه حجك عليا يابن الناس ماهتوحصلش تاني.
لتستدير وتنفجر في البكاء.
تنهد واندفع يحتضنها.... طب بس بس انت يعني غلطانه وتزعلي.
لتبتعد.. اني كت عايزه افرحك وتجولي مع راجل اخص عليك هو اني يملي عيني حد غيرك بس اجول ايه مابيطرش.
اقترب يحتضنها لتهتف... بعد اوعي مش عايزه اكلمك
شدد عليها.. يعني تجلبيني عفريت واخش اسمع اكده وماعايزانيش اتعصب.
قالت بحزن.. ليه مش واثج فيا ماني عم انول سمعتك وانت بتتكلم عن واحده عايز تجابلها رجف قلبه ليهتف برعب.... اني هجابل اني.
قالت مسرعه.. لاه والله ما ظنيت فيك حاجه عفشه جولت اكيد شغل يحي ما يجربش من حد غيري وجاي تجولي اكده وتظن فيا واني ما بظنش فيك ولا عمري هظن.
تنهد.... اجول ايه عالغلب اللي اني فيه.
نظرت اليه.. اني بقيت غلب كتر خيرك. لتقوم ليشدها تقع علي رجله...... انت الحلو كلو انت الدنيا اللي بحبها وماعايزش غيرها
همست.... لاه انت جولت حاجات عفشه واني هخاصمك.
تنهد وقبل رقبتها.. طب اهون علي جلبي يخاصمني والله انجهر.
همست بحنان..... بعد الشر بطل سيبني شويه.
همس بالقرب من شفتيها.. هتجدر يا جمر تبعد عني بصيلي طيب.
لتهز راسها فهمس.... خايفه تبصيلي جلبك يصالحني لتهز راسها فهيا تعشقه ولا تحتمل ان تبتعد عنه ليدير وجهها اني بقه هصالح حبيبي لما يجول مسامح.
همست... بطل انت وحش .
قال مشاكسا...... ايوه.. وحش عارف والله بس حبيبي حلو وحلو جوي وواخد عجلي بالراحه اروح فين بس باللي جواتي يا رب شدها يذوب معها ويذيبها فهو عاشق حتي النخاع ولكن الكبر ادخل الرجل جهنم.. فلتنتظر يا يحي جهنم علي ارض العشق التي ستشعلها بيديك.
***********
اتصل ايوب بعطر ليجد صوتها حزين ليهب مالك يا جلبي.
همست.. مفيش يا ايوب
قال باصرار.. عطر فيكي ايه..
تنهدت بوجع..... مافيش بس افتكرت عمتي.
تنهد.... اجي اخدك طيب.
قالت هيا.. لاه لاه خلاص هانت.
ضحك.. اه هانت دانا جلبي هيجف وابوي يجولي بدري سبوع خليها شهر نعملو حاجه عالجيمه.
اندفعت عطر......لاه لاه شهر ايه هو سبوع والنبي.
بهت ايوب.. عطر فيكي ايه.
لترتبك.. هاه مفيش مفيش.
قال.... طب يا عطر هكلمك بعدين قفل الخط وجلس حزينه. اتنيلي هتنفضحي هتجوليله ايه ابوكي عايز يخش في تجارتك وياخد منك فلوس ابوكي عايز يخليك راجل سو زيه ويشدك ناحيه الحرام اروح فين ماهفرحش عمري.
مر الوقت وهيا تنتحب لتسمع طرقات الباب هبت تهتف بخوف..... مين مين.
سمعت ايوب.. اني يا جلبي. بهتت.. ايوب لتمسح دموعها وتهندم نفسها وتفتح الباب لتتفاجا عندما شدها لاحضانه..... بيكي ايه انطجي جوليلي جلبي كلني.
خجلت من عنفوانه وابتعدت..... هاه ما فيش والله.
قال قاطبا..... بتكدبي يا عطر اني حاسس بيكي انت موجوعه ايوب حاسس بجلبه.
لتتنهد.. لاه بس خايفه يا ايوب خايفه من ابوي يعني انت خابر انه مش كويس.
شدها..... وانا مالي بيه بس يا جلبي مش كويس لحاله.
نظرت اليه برهبه. لتهتف ممكن ياجي يغفلجها علينا.
قطب ايوب.. ساعتها اخدك من نن عينه هبله انت اياك.
نظرت اليه برهبه.. ابوي واعر يا ايوب.
قال مبتسما .. واني ايه اهبل اياك انت ماتعرفيش انت هتتجوزي مين ايه جولك هاخدك دلوك اكتب عليكي ويخبط راسه بالحيط.
لتتنهد.... بتجول ايه انت تكتب ايه بس. استني عم الشيخ حمدان يزعل منينا.
قال ملاطفا اياها... ماني عايز افرح بيكي اخدك في حضني جعدتك دي بتاكلني.
قالت بغلب.... طب اعمل ايه طيب ماني مابيديش حاجه.
اقترب وقال مترجيا .. طب ابات معاكي وهجعد في المندره جلبي بياكلني.
خجلت..... بطل عيب اكده تبات ايه انت عبيط اياك. لتتنهد... هو سبوع ونكتبو بعدها وخلاص.
فقال .... واسيبك السبوع ده لحالك لاه اني جلبي بياكلني.
لتتنهد وتهتف.... ايوب اني خايفه اجولك حاجه ماتزعلش مني.
هتف.... جولي يا جلبي.
بدات تفرك ....يعني يعني ... ابوي اتصل بيا وجالي جولي لايوب دخلني في تجارتك بدل ماغفلجها عليكي. وجالي اني عارف تجارته جوليله اكده واني مافهماش ماله بتجارتك اوعي تخليه يعمل اكده. .
بهت ايوب.. تجارتي.. هاه... ماله صحيح ويغفلجها داني اخلص عليه احس بقلبه ياكله. ليهمس.. محراب الشر ده عايز ايه ويغفلج ويطين اندفع .... طب اني هكتب عليكي ورجه دلوك.
بهتت.. ايوب بطل انت مفكرني ايه.
قال ...والله ابدا دانت روحي بصي اني هكتب ورجه عرفي دلوك واجيب البهمتين اللي بره اشهدهم عالجواز وهجول لامي وابوي بس عشان ابوكي بس مايعملش اي واغش ساعتها اجفله ماني راجلك ابات اهنه وانت تاخدي الورجتين معاكي للامان لو خايفه مني.
قالت بحنان.... اني ماخيفاش و الله بس ماهينفعش وابوي لو جه يموتني.
قال بغضب.... ماني عايز اتهبب اجعد عشان اكده لو جه هجفله يا عطر اني خايف عليكي ابوكي سمعته طين. لتحني راسها رفع وجهها اني اسف والله ماجصد بس عايز احميكي منه مايفكرش يعمل حاجه واصل..
ليهمس الله يخربيته عايز يعصي البت عليا منك لله شدها ....اني هجيب البهمتين ونكتب دلوك وهجول لامي وابوي وكمان هجول لشيخ الجامع يبقي شاهد .. وهبات معاكي السبوع و معايا الغفر والورجتين يبجو معاكي في الدار ها جولتي ايه.
ظلت تفكر ان ابيها لو اتي سيتصدي له ايوب.
لتتنهد وتهتف.... بس مايصحش تبات معايا جبل الفرح عيب.
ابتسم وضحك.... ايه خايفه مني اياك دانا اشيلك بعيوني والله اشيلك بعيوني واخبيكي برمشي يا جلبي. نظرت اليه لتجد عينيه صافيه فقال راجيا.... بالله لتوافجي ولو عايزاني اكلم شيخ الجامع ياجي يكتب هو اخليه.
خجلت..... لاه لاه اتكسف منه.
قال.... خلاص بقه ليستدير.
فقالت استني بس.
ليقول متنهدا ..... لا والله ما هستني اني لو مين وجفلي وما هسيبهوش يبعدك عني.
همست.... طيب خلاص بس بالله ماتجول لحد اني خايفه ويعني تخليك يعني...
ضحك.... اخليني ايه جولي مالك محمريه اكده.. اقترب داني احافظ عليكي بنن عيوني خجلت فخرج واتي بالغفرا وكلم ابيه وامه وشيخ الجامع وشرح لهم خطر ابيها وسمعته المعروفه وكلم اخواته امامها لتتنهد وترتاح انه لا يخفي شئ ليتم العقد وياتي ويقبل راسها دلوك انت مرتي صوح.
همست..... لاه مش جوي يعني دي بس عشان الحرمانيه.
شدها.. لاه مرتي واني دلوك فاكرك مرتي.
خجلت.... بطل انت جولت ماهتجلش ادبك.
ضحك.. طب اجلها هبابه صغيره اكده الا جلبي مقفرفت اهه ماعاد نافع.
لتخجل وتبتعد وتهمس ....بطل بلا مرتك انت عبيط اياك.
هز راسه.... صعبه جوي بس علي مين ... استني اني اصلا كت جاي افرحك خرج واتي بعلب كبيره. وضعها امامها.
لتهتف.... ايه ده.
قال مبتسما افتحي وشوفي.. لتفتح العلبه لتجده فستان من التل الابيض رائع مطرز بورود دنتيل وبعض الالماظ لتتلمسه وتهمس ده ليا اني
قال بحب..... ايوه يا جلبي لتخرجه وتتلمسه وتنظر اليه بحب وعيونها تدمع ....ايوب اني اني.. شدها اليه يحتضنها ليهمس ماتجوليش كفايه عيونك دي كفايه اللي جالوه ليا ...قبل راسها ليهمس ممكن طلب.
قالت بحب..... دانت تامر وانا تحت يدك
همس.. ممكن تلبسيه اشوفه عليكي.
نظرت اليه بحب.. بس يا ايوب بطل دا فال وحش الجوازه تتغفلح.
قال ضاحكا.... مين ده انت هبله يلا بس عشان خاطري (ماتسمع الكلام يا حزين 😂😂).
لتتنهد وتدخل تلبسه كان فستان ياخذ العقل باكمام ساقطه منفوش وهيا كالحوريه فردت شعرها وتنظر لنفسها لتدمع عينها.. يا رب تمها علي خير خرجت اليه ليتسمر مكانه احس ان دنيته توقفت علي حوريه من السماء وهيا تقف خجوله.
اقترب وهتف.... اني حاسس اني هبقي مخبول ايه الفرح ده ايه الجمال ده انت ازاي اكده دانت بتنوري لتطرق ...اقترب ورفع وجهها.. ده كله بتاعي يا فرحك يا ايوب ...حاوطها بيديه.
همست بخجل.. حلو عليا.
قال بعشق.. حلو هو ايه اللي حلو.. دانت اللي جوا تخبلي مامصدجش هفطس وربنا كتير عليا والله. شدها يحتضنها وهيا ترتجف بخجل همس ....اهدي يا جلبي وحسي بحبيبك حبيبك العشج جواته طايح اعمل ايه دلوك.
تنهد.... الصبرررر.... مني عيني دلوك انك تبقي بتاعتي وفي حضني. قبل راسها وهتف تعالي. اجلسها واحضر علبه اخري.
قال مبتسمه .... ايه تاني
قبل يدها ....افتحي يا غاليه لتفتح لتشهق.. ايه ده.
ابتسم... ايه هتدخلي من غير دهبات اياك.
اخرج عديد من الاساور وبعض الخواتم واكثر من اعقاد دهبيه لترجف.... ده كله ليا اني ايوب كتير اكده انت جايب ايه
قال بابتسامه .... جايب لحبيبي الفرح كله اصرف علي جلبي من خيري ويتهني بمالي.
نظرت اليه بحب.. واني مش بتاعه اكده انت مفكر اني ببص لمالك دا لو لجمه بجبنه بالحلال يا ايوب اتراضي كتير لاه.
قال بحب..... بطلي اني اكده فرحان ان حبيبي مغرجه من مالي امال اني هتعب عشان مين مش عشان جلبي يتهني ويصرف داني هغرجك دهبات وفلوس.
نظرت اليه بحب.. واني ماعايزاش الا انت وبس ايوب وبس عايزه الامان والفرح عايزه حبيبي يعيشني في دنيا غير اللي عشتها دنيا الحلال يا ايوب اني عشت عيشه سوده مرطه نفس وجهر وابويا يجطع فيا اني وامي. امي ماتت بسبب الجهر وعيشه ابويا الحرام. امي ماتحملتش تعيش وجفتله وكت بتصد عني. بس اني غير اني ضعيفه جوي مابعرفش اجف لحد عارف لما بسمع سيره الحرام بنجلب ودماغي بتصرخ بس ربنا بيحبني عارف ليه بعتلي راجل زين ماهيوكلنيش حرام اعيشله تحت رجليه العمر كله اني بحبك جوي يا ايوب.
ظل ينظر اليها بحب.. واني عاشج تراب رجليكي ايوب هيفضل حبيبك مهما الزمن راح وجه وعهد عليا اسعدك وماتخرجي من حضني
نظرت اليه.... يعني رايدني حتي وابويا وحش اكده.
نظر اليها بهيام.... مالي بيه داني رايد حبيبي وبس. شدها يحتضنها ويدور بها لتضحك كان شعرها يدور وفستانها يبرق لتلمع عطر وتنشر انفاسها احس ايوب انه دخل الجنه ليتوقف ويهمس اني حاسس اني هنجلط حملها ودخل بها حجرتها.
صرخت.. رايح فين نزلني.
قال بلهفه ... ماجادرش اني هبات جارك انهارده.
قالت مرتعبه.... ايوب عيب اوعي لتنزل مسرعه ليقف هو محصورا قالت... اخرج عيب.
ابتسم .. .. ليه مش راجلك والله هبات مؤدب ولا هنطج جايز انجلط واموت بس ماهنطج.
همست.. ايوب عيب جولت احنا مش اكده.
قال بلين.... والله ماهعمل حاجه يمين بالله بس اخدك في حضني طيب.
لتبتعد لاخر الحجره... لاه عيب اخرج اقترب منها لتخاف .... ايوب هزعل منك.
وقف متنهدا.... طب ناكل طيب امال هنعمل ايه لو فضلت اكده ماهتحملش.
قالت مترجيه.... طب اخرج هغير واجيلك. واه ابقي خد الدهبات معاك ماتسيبهاش اهنه اخاف.
ظل واقفا يا رب عالحسره خرج مرغما لتلبس فستانا جميلا وتفرد شعرها وتخرج ليتنهد... انت ناويه علي جلطتي اني عارف يا جلبي
همست بخجل.... ليه بس
قال بحب.. منظرك ده هنحصر واجعد اكل حالي.
لتهمس.... منظري ماله وحش ماعجابكش.
هب وشدها.... وحش ايه بس انت تاخدي العجل عطر والله ماجادر ليشدها وينهال عليها بعنفوان ارتجفت وهو يتلقفها بين يديه بعشق صارخ لتتشنج من هول عنفوانه ليبتعد ويحتضنها.
همس.... لاه كتير اني عايز اتجوز هموت.
دفعته ودخلت المطبخ هاربه ليظل واقفا وقلبه يصرخ
.... منك لله يا عادل عايز تغفلج الجوازه داني اجتلك ال تجارتي اال اما اشوف اجابله وارميله جرشين يبعد عن سكتي لاخلص عليه مالبت هبله وممكن يعصيها باي واغش.
خرجت هيا خجوله بصينيه طعام كان هو قد احضرها ليقترب ويمسكها من يد مانعدمها اخذ الصينيه وظلا جالسين ياكل وهو يشاكسها وهيا تضحك كانت مشعه انتهي ..قامت هيا ... بص انت هتنام اهنه.
ليقوم ويهتف.. طب ماتخليني انام معاكي والله هبقي مؤدب.
قالت محذره .. عيب يا ايوب احنا مش اكده
قال بهيام ...... يا بت اني راجلك اتخبلتي.
قالت مبتسمه .. لاه لسه مش راجلي اما نكتبو رسمي اني اكده بس عشان الحرمانيه.
قطب.. اني مش راجلك انت مخبوله لاه اني راجلك يا عطر ليقترب.
فخافت منه ابتعدت ... ايوب بطل عيب ماتبصليش اكده.
ضحك.. ماهو انت اللي بتغيظيني وتجوليلي مش راجلك واني ماهتحملش الكلمه دي ليقترب لتلف حول المنضده.
فصرخت.... بطل بقه عيب الله.
ضحك.... لاه ماهبطلش الا اما تجوليلي اني راجلك ظل يدور وهيا خائفه لتهتف.. انت عايز تجل ادبك صوح انت ضحكت عليا
ضحك.. اني هموت واجل ادبي بس ماضحكتش اني ناوي اخدك في حضني يبقي تهدي اكده لاني ماههمدش.
قال بغلب .. ايوب بطل حضن ايه عيب الله.
قال محبا .. والله مايوحصل اني حاسس اني هنجلط يبقي لازم اهدي.
قالت.. اكده بتضحك عليا طب اني هخش اجطع الورج بقه انت عايز جله ادب لتسرع الي حجرتها.
اندفع يحملها لتصرخ .. اهدي يا جلب ايوب ماهعملش حاجه والله بس اخدك في حضني وورج ايه اللي تجطعيه ماتجطعيه انت خلاص بتاعتي.
قال بخجل.. ايوب نزلني عيب والله.
حملها وشدد عليها.. فين ده مرت ايوب هتنام في حضنه.
قالت معترضه... مش عايزه انام اني اوعي.
تنهد.... وماله نخرج نجعد بره ليستدير ويذهب بها للخارج ويجلسها ويجلس محتضنا اياها لتضع راسها علي صدره وهو يتلمس شعرها ورقبتها بحنان.
همس...انى حاسس اني دخلت الجنه هو ايامي هتبقي اكده
همست بحب .... .. عهد عليا لاخلي ايامك كلها فرح اني حاسه ان دماغي رايجه وماعادتش بتغلي كانت بتاكلني دلوك حاسه براحه عاديه انت دخلتك عليا تشرح الجلب.
ظل يمسد علي جسدها بحنان ليهمس.... بحبك.
لتستدير وتنظر اليه وتنظر في عيونه دمعت عينها وتهمس.... اول مره احس ان حد عايزني وعايزني اوي اكده.
ظل ينظر اليها بهيام.... عايزك بس دا هيموت وهينجلط تلمس شفتيها لتسهم في لمساته تعمق فيها لترتخي بين يديه حالمه طائعه وهو قد هلك من قربها احس انه سينفلت من نفسه ليبتعد ويشدد عليها..
همس... هموت ايه ده ده حاجه تاخد العجل حاسس اني بغلي هتحمل سبوع ازاي.
همست بخجل... ايوب بعد.
قال وقلبه هائجا.... اسكتي يا عطر بلا ابعد بلا اسخمط اني جواتي نار جايده ليهب ويحملها.
فصرخت.... رايح فين يا مجنون انت.
هتف.. هنخمد ماجادرش اجعد اكده ذهب بها الي الفراش..
لتنزوي بعيدا وتضع كل المخدات رفع... جبينه بتعملي ايه يا جلبي.
قالت.. نام و بطل انت عيونك بتجول جله ادب واني خايفه.
ضحك.... اه عيوني بتجول وكلي وحياتك بيجول بس دي يعني اللي هتحوشني.
قال برجاء.. ايوب هزعل والله.
تنهد ليندس بجوارها ويظل يتامل السقف ليهتف.. طب يا عطر هاخدك في حضني بس اني مش عارف انام.
قالت باصرار... لاه نام وبطل بص سبح او استغفر هتنام.
مر الوقت ليهتف.. عطر انت نمتي.
تنهدت .... لاه لسه.
قال بغلب.... اني بستغفر لما تعبت عديت الالفين يا عطر اني ذنوبي زمانتها خلصت وتعبت ودخلت اعد عروش السجف كام عرش ناجص اعد المسامير.
تنهدت.... نام يا ايوب بقه...
قال .. طب بصي اخدك في حضني واحكيلك حكايه.
قالت مبتسمه.... لاه احكي اكده. ليستدير وينظر اليها ماني مش شايفك من المخدات اشيلهم وماهجربش.
لتنهد.. ايوب..
قال .. طب اشيلهم طيب لتتنهد بغلب ..
اندفع ورمي المخدات ظل ينظر اليها بهيام وكيف تنام بجواره كالقمر في تمامه مر الوقت لتهمس مابتجولش ليه
قال بهيام.... اجول ايه.
همست....مش هتحكي .
فكر.. هاه اه هحكي. تاملها بعشق وابتسم... كان فيه مره عاشج بيحب حوريه. ليهمس.... بصيلي طيب.
نظرت اليه كان كل منهم ينظر في عيون الاخر رجف قلبها ليمسك يدها يضعها علي قلبه ويهتف العاشج ده جابل حوريته عالميه ليله عشيه. جالتله عايزه من الخير كفه و من الحب لفه و من العشج دنيا الف بيها الف لفه. لتبتسم بهيام ..اقترب بهدوء يهمس غاب عنها ايام وايام ورجع ليها وحاطط جلبه علي يده. جالتله ازاي ده عايش من غير جلب جالها انا جلبي جدامي بيدج وكفايه عيوني تشوف وتعيش بحبيب الجلب تاخدي جلبي والف درعاتي حواليكي تتهني بجلبي واتهني بيكي انت جوات حضني جلبي اللي بيدج. وجلبي جوات حضنك عايش وبيدج.. مسكت جلبه لجته والع من جواته سالته.. ده والع والع ليه. اقترب ايوب ورفع وجه عطر الساهم... جلبي والع من الحب اللي طاح والع من العشج اللي بيغلي جواته والع من حبيبه عايزه ياخده يتهني بيه ادالها جلبه في يدها عشان ياخددها في حضنه.
لتهمس... يعني حضنها وجلبه في حضنها.
اقترب اكثر يلتصق بها ويقترب من وجهها.. هو رايد الجرب رايد الحضن حبيبه عيونه فرحانه وهيمانه حبيبه بيشع حب ما الجلب للجلب فرحه لتنظر اليه بهيام حبيبي بتبصيلي ليه اكده اني ماجادرش ليشدها يحتضنها ويتوه معها ليبتعد وهيا حالمه ليهمس.. انت خليتي ايوب مجنون اه والله خليتيه هينجن وجتته شاطت بحبك يا واخده عجلي...
همست بهيام...... ايوب
تنهد بغلب... لاه هتدلعي وتسهمي هنجلط واصرعك اني ايه اللي عملته في حالي ده ...همس لاه مش جادر ....لينزل عليها ويتوه معها كان يغوص في دنيا الحب العشق الذي طفح بداخله لم يعد قادرا عليه لتهيم بين يديه احس انه سينفلت ليتجلد ويحتضنها ويضع راسها في رقبتها.
همس.... اني في غلب والله غلب اعمل ايه دلوك ليبتعد ويهمس عطر جلبي فوجي
همست بهيام.. هاه..
احس بجسده يتشنج .. هاه ايه وطين ايه لاه ماتفوجيش نامي نامي اني هفطس اكده لياخذها في احضانه وظل يمسد عليها بحنان يهدئ من حاله.
همس.... حاسس اني طاير حبيبي في حضني وهيبقي ليا يا رب عدي السبوع ده علي خير اخدها وافرح بيها ليقبل راسها وينام.
استيقظ ايوب مبكرا وجدها تشع نورا بجواره همس..... هو اني صباحي هيبقي نار اكده جلبي هيوجف اني اكده ماهملهاش هروح اشغالي ازاي رايدها وهموت عليها.. ليجدها تتململ بين يديه.
همس... يا حزنك يا ايوب جتتك بتغلي اهدي جمرك جايم ياخد العجل هتصرعه فتحت عيونها.
فهمس..... يا جلبه عيونه جمر عالصبح اروح بيكي فين.
وجدها تبتسم وتهمس.... صباح الخير.
هتف.. خير بس دا كوم خير وهنا دا صباح مالوش وصف ولا زي دا صباح هنا كله. ايوب هيموت
همست... ليه يا جلبي مالك.
همس بهيام.. جلبك رايد جلبه يتهني بيه طب اصبح طيب.
لتبتسم.. صباح الخير يا جلبي.
هتف جلبك صوح والنبي.. طب استني بقه الا جلبك محصور من عشيه لينهال عليها ويتوه معها لتحاول ان تدفعهيشدد عليها ويتوه معها ليبتعد اخيرا يهتف بعنفوان.. يخربيت نارك تاخدي العجل.
لتدفس راسها في صدره. .. طب اني اكده ماهملكيش لتخاف وتبتعد شدها تقع علي صدره.. راحه فين وسيباني بغلبي.
قالت بتزمر.. عيب انت جليل الحيا عيب احنا ماتفجناش علي اكده انت ماصدجت.
قال مبتسما .. ايوه هكدب يعني ماصدجت والله يا عطر رايدك هموت.
خبطته.. وسع بلا جله حيا...
ضغط عليها لتشتعل .. بقي اني جليل الحيا يا جلب ايوب.. اوريكي جله الحيا عن حج.
شهقت..... والله اموتك وسع اوعي انت هتضحك عليا .
بطل اوعي .. ضغط اكثر وهمس .. هتموتيني اكتر من اكده علي فين داني ميت وهسورج كمان شويه.
لتهمس مشتعله بعد اني ما متحملاش.
همس بهيام... ما متحملاش قربي قربي وحش يا جلب ابوب.
انحني يداعب شعرها لتهمس ايوب
قال بهيام....حنيه ايه دي.. يا بت بطلي ليتلمسها ويتلمس وجهها بهيام لتذوب وتغمض عينها ..
عطر ماتعمليش اكده وآلله ماهتحمل ماتفوجيلي شويه انت بتوهي في لحظه دا مرار ايه ده.. عطر كان يداعبها وهيا مغمضه تستمتع بمداعباته كانت مشاعرها تهيم به حبا فهيا رقيقه حالمه لتتوه في دنيا العشق مع لمساته الحارقه ...همس . انت جنه والله جنه تاخدي العجل عطر ماتيجي نتجوز انهارده اجيب المأذون عطر يا جلبي فتحي عيونك الجمر دي تعالي نتجوز بالله عليك ..داعب خدها لتفتح عيونها بهيام وعشق صارخ همس بالقرب من وجهها اجيب الماذون يا جلب ايوب... لتنظر اليه ببلاهه ر. لتهمس هاه...
قال بحنين اجيب الماذون ايوب هيموت والله. تبقي مرتي مش اكده.
لتهمس.. اه مش اكده..
ابتسم.... هو ايه يا جلبي اللي مش اكده دانت هتخلصي عليا لينهال عليها مره اخري يتوه معها وهيا قد انسابت بين يديه ليبتعد ويشدها يهدا من نفسه ويهمس اهدي يا محروج انت اتخبلت هتاخد البت ماتتلم.. تنهد ....حبيبي جمر وهموت عليه اجوم اكتب عليها يا عالم.
وجدها تتململ وتحاول ان تبتعد ليهتف راحه فين انت
قالت بخجل..... اوعي والنبي بطل.
ابتسم فهيا مشتعله .. ليهتف بخبث.. ابطل ايه داني هكتب دلوك وادخل
شهقت.... بتجول ايه انت
ضحك .. ما حبيبي سالته ندخل ونكتب حبيبي وافج.
نظرت اليه ببلاهه..... اني وافجت فين ده
داعب وجهها لما كان حبيبي هيمان ومسورج وكت هتبقي مرتي بتاعتي حبيبي وافج واني خلاص هتجوز انهاره.
لتدفعه بخجل. بطل انت ايه ده لتقوم وتهب لتهرب من امامه ظل ينظر في السقف.. طب اعمل ايه هجضي اسبوع مبحلج في السجف داني عديت العروش والمسامير اعد ايه تاني ليهب يلحقها عند الباب ايه ماعايزاش ايوب والله هنحصر
هتفت مشتعله.. انت بتعمل فيا ليه اكده.
ركنها عالباب.. عشان رايد بالجوي رايد وجلبي مهري علي حبيبي انت ليه ماحساش بولعتي دي.
لتتنهد طب.. روح بقه ماهينفعش تبات اهنه تاني .
شدها .. مين ده اللي يروح باينك انخبلتي داني راشج اسبوع.
قالت متزمره.... لاه انت بتجل ادبك واني ماعتش جادره.
تنهد... طب خلاص .
قالت... هتبطل جله ادب
ضحك... بصي هو اللي يجعد جارك تجيله جله الادب اللي وردت واللي ما وردتش بس هحاول امسك حالي وانجلط عيوني. لتتنهد طب اوعي بقه هعمل الفطور.
قال بابتسامه وهيام.... ماعايزش ابعد اني.
تنهد ونزل بوجهه امام شفتيها يلا اديني بوسه بقه لتخبطه هاخدك والله وافطسك انت حره. لتتنهد وتقبل خده ليستدير واحده كمان اهنه..
لتدفعه لاه بقه انت ايه ده لتهرب من تحت يديه ويظل ساندا عالحائط اني هتحمل سبوع ازاي داني هتجلب اهبل او عبيط. طب ايه اعمل ايه دلوك يا رتني ماكتبت هموت وربنا ليجلس.. هو كان لازم سبوع ماكت اخدها وافرح بيها تنهد وقام يبحث عنها دخل وجدها تعد الفطور اقترب يحاوطها بتعملي ايه.
لتتنهد.. هعمل الوكل عشان تفطر.
ليهتف.. حبيبي مهنيني بالجوي
قالت بهيام..... مش راجلي اللي بيحبني.
قبل شعرها يداعبها لتخجل وتهتف... بعد مش عارفه اشتغل.
هتف مش مهم.. ماعايزش وكل من اساسه. ليديرها ويحتضنها. طرقت ليهتف.. عطر... اني جلبي ملهلب ماتجيبي بوسه.
لتخبطه.. لاه بقه انت بتستعبط وسع اكده والله ماهسكتلك هو ده اللي في بالك كل شويه احنا مش اكده ايه حلوانه هيا.
هتف ضاحكا .. كل ده عشان بوسه امال لو جولتلك عاللي في بالي هتفطسي في يدي.
لتشتعل خجلا ... داني في بالي نار جايده اروح بيها فين ماعارفش.
لتهتف.. بطل بقه اني مكسوفه.
رفعها من وسطها وضعها علي منضده المطبخ يحاوطها بيديه.. حد يتكسف من راجله
لتتنهد.. لسه يا ايوب مابقيتش راجلي.
ليقرصها من وسطها فصرخت.. ايوب راجلك ومافيش حد تاني هيبقي راجلك.
لتتنهد .. اني ايييييييه.
همست... انت ايوب حبيبي.
هتف... وراجلك فاهمه لتخجل وتهمس طب خلاص بقه سيبني اعمل الوكل. دفعته وهربت تنهي مابيدها وهو يشاكسها ويتلمسها بحنان
مر الوقت وهو لا يتركها ويصب عليها عشقه احس انه تلبسها ودخلت في عروقه فايوب اصبح ايوب العاشق.لينتهيا من الطعام ويخرجا يجلسا في الزرع يحتضنها همس مستني السبوع ده علي نار وضعت راسها علي صدره فحاوطها بشده وقبل راسها
همست.. اول مره مايعاودنيش الصداع وراسي ماتبقاش بتغلي عارف يا ايوب طول عمري اتمني راجلي ياخدني في حضنه ويخبيني من الدنيا. دنيا الواغش اللي بتنهش في الجته كنت اجول ابوي ممكن يعيشني المرار تاني يجبلي راجل سو باخلاج سو كل اما افكر احس بجهر وامرط نفسي ويجيلي الصداع اصرخ لان مابيدي حاجه اني غلبانه جوي ضعيفه اتربيت ضعيفه مش زي امي.... النحر بين ابويا وامي خلاني بيا حاجه بخاف طول عمري بدعي ربي يجيلي راجلي بالحلال لتستدير ايوب اني بحبك جوي انت نعمه ربنا ليا اني حاسه ان ربنا بيحبني ان دخلك حياتي عارف والله مش عشان مرتاح ومعاك ربنا يزيدك لاه والله ولا عمري بصيت لاه عشان حاسه بالامان والراحه يدك حوليا مطمناني هعيش مستوره ولا يوم اخاف من الدنيا هعيش مستوره ولا يوم ابات افكر في ابويا دخلتك حياتي ومحاوطني خرحت ابويا من حياتي بهمه وجرفه لتحتضن يده.. اجولك ايه جدرك بقه انك خدت واحده ابوها اكده
قبل رأسها ....احلي جدر.
نظرت اليه ....يعني ماكتش عايز بت اكده حلوه وبت ناس وابوها عالي .
ليريحها علي يديه... اني ماكتش عايز حاجه اني اللي جرالي من ربنا طلعتك ليا في الزراعيه خطفت جلبي بالراحه. الشوفه الاولي خلعت جلبي. ماكتش اعرف ان ايوب فيه مره تخش عينه تاخد عجله اكده اني مش عارف حالي. تجولي اعوذ دا او ده من عند ربنا يا جلبي. مالي بابوكي من اساسه وعاليه وواطيه.. وبت حلوه عن اكده فين دانت الحلو كله دانت الحلم اللي ماحد يطوله دانت النور اللي نور حياتي عطر اني كل اللي يهمني تبقي حدي جلبي يرتوي بقربك وبس تلمس وجهها بحنان..
همست يعني ولا يوم هتفكر في حد تاني.
همس. بعشق.. داني عيني مليانه بالحلو كله وجلبي ملهلب من قرب حبيبي بحبك حب ملوش لا وصف ولا حل ايوب بجلاله قدره واجع لشوشته ما حدش يصدج اساسا ان ايوب يجراله اكده ايوب الواعر الجاسي ايوب الطايح اللي ماحد يجدر عليه وجعته صبيه بعيون بنفسج.
هتفت.. ايه واعر وجاسي.. بطل انت حنين هتخوفني منك.
ضحك.. لاه ماني اكده فعلا بس مع حبيبي غير
قالت بحب..... لاه اصحك تجسي عليا والله ماحبك ابدا.. اجوم مهملاك ولا تطولني في سنتك اهه انت حر اني مش سهله.
ضحك وقبل شفتيها لتخجل فهمس.... مين ده اللي ماهيطولك وتهمليه يا غلبانه دانت اتنجشتي مرتي وحرمتي وهطولك وهدخلك جلبي واحاوط عليكي واللي يجرب منك انهشه. انت ماتعرفيش تهمليني ولا تجدري ولا تفكري ايوب ساعتها هيجلب نار يحرج اللي يبعدك عني انت دخلتي جواتي قربك ليا راحه تبعدي جتتي تحرجني... انت دنيه ايوب وروحه.. انت جمر مش سهله ايه دا حبيبي طيب بعبط لتقطب جبينها ليضحك.
قالت متزمره.... اني عبيطه يا ايوب.
ضحك.. عالاخر.
لتغضب وتبتعد وتجلس ...طب اني ما هكلمكش اني مش عبيطه ولو هتبتديها اكده ماهتجوزكش انت تعاملني ماتزعلني .
تنهد وشدها مره اخري لاحضانه.. ازعلي جوا حضني ده بيتك وامانك ومين يا غلبانه اللي ماهتتجوزنيش.. انت مرتي نكتب نجعد نطلع ننزل انت دلوك مرتي بكتابه من غير مرتي وجلبي اني ماهزعلك واصل حد يزعل الجمر ده لتتنهد ليهمس دا حبيبي حلو جوي وطيب وياخد العجل تلمسها بحب مش تاخد العجل يا جمري كانت تائهه لتهمس هاه.
تنهد زهمس... هاه ايه اني لحجت اجول بتوهي ليه هموت اكده حبيبي بيبصلي ازاي جلبي انت عامله ليه اكده هنجلط لتنساب بين يديه ...رفع وجهها الجلب رايد والعجل طاير وعيون حبيبي تخلع الجلب بالراحه .
نظرت اليه بهيام ليقترب يلمسها وجدها لم تتحرك كانت اول مره لا تبتعد بخجل كانت تائهه في عشقه ظل يتلمسها ولا يفعل شئ ليهمس كتير عليا اكده انت تاخدي العجل ليشدها ويتوه معها وقلبه يضخ مشاعر تمزق اوصاله ليبتعد بهدوء وهيا في احضانه تائهه ..همس حبيبي رايج وتايه وعيونه تاخد العجل انت دخلت الجنه يا ايوب ربنا يجرب البعيد لاجل اخد حبيبي اسعد بيه واتهني بيه تبعدي دا الكلمه بتحرجني حرج دانا جتتي بتغلي انت حبيبي يا جمر ولا ليا حبيب غيرك قبل شفتيها وحملها وذهب بها لفراشها لتنام علي صدره همس ده مكانك وبس صدر ايوب لجلب عطر ظلا فتره حتي نامت مره اخري قبلها بحب ويقوم يري اشغاله
*******
تركها ايوب يقضي بعض الاشغال كانت تجلس سعيده لتسمع خبطا لتفتح لتبهت فابيها يقف امامها غاضبا مشتعلا.. بتضحكي عليا يا بت الجزمه.
دفعها لتقع ارضا.. كنك هتكتبي بعد اسبوع وجايلالي شهر بتاخديني علي جد عجلي.
قالت.. حرام عليك بقه انت ايه كافر.
صفعها علي وجهها.
اسمعي لتكوني فاكراني اهبل وهتاخدي الواد من غير ما استفاد.
صرخت.. انت عايز ايه انت عايز تخش في تجارته تملاها حرام ماتسبيه بحلال ربنا عايزني اعيش كيف امي في الحرام مالك بيه راجل نضيف وشريف تخش في تجارته ليه.
ضحك.. ماني جولت اني مخلف هبله بس اعمل ايه هو مين با معدوله اللي شريف ونضيف انت مخبوله يا بت.
صرخت..... انت عايز ايه انت مالك بيه تخش تفسدله تجارته ليه لو فاكرني هسكت لاه اني عايزه الحلال وماهخليكش تجرب منه تعوصه حرام.
هتف الرجل.. كني اعوصه حرام دا بقت مسخره كن عادل هو اللي هيعوص ايوب حرام.. يا خيبتك في بتك يا عادل.. طب اسمعي يا معدوله اللي فيها عشان تلمي نفسك ومايبقاش حد احسن من حد ايوب اللي انت مفكراه زين و نضيف ده ايوب اللي بتجولي تجارته حلال ايوب ده زي ابوكي بالملي.
صرخت... بطل مالك بيه بطل ايوب مافيش انضف منه.
ضحك عادل.... طب اسمعي يا حزينه يا بتاعه النضافه لتنظر يا اليه ليهوي قلبها عندما قال....
#الوجه_الأخر_للحلال
#حكايات_mevo
البارت الثالث عشر...
كانت عطر مستعجبه من ابيها لتهتف مالها تجارته و ماله ايوب.
قال ساخرا.... ايه ماتعرفيش ان ايوب السوالمي بيتاجر في الاثار.
هوي قلبها واحست بوجع الدنيا لتقول... بتجول ايه ايوب ايوب بتاعي اني بيتاجر في الاثار يا مري. ايوب بيتاجر في الاثار...انت بتجول ايه ..ايوب ...اني اتجوز واحد بيتاجر في الاثار.
قال ابيها معنفا.... وانت تطولي يا مسخوطه عموما خليه ياجي يكلمني وياخدك مني ويدفع مهرك ما هوافجش الا اما يدفع.
هبت غاضبه.... َمين جالك اني موافجه.
بهت والدها.... بتجولي ايه يا محروجه انتي.
قالت بقهر وغضب .... اني مش موافجه ماهتجوزش واحد ماله حرام ويوكلني ويوكل عيالي حرام.
صرخ..... داني كت اجتلك اتلمي بدل الله في سماه ماهعبرك وهجوزه ليكي غصب احترمي حالك.
صرخت بحرقه.... لاه ماهتجوزوش اني ماهكلش حرام لو جطعتوني.
اقترب ومسكها من شعرها وقال بفحيح.. يمين بالله اكون ممطسك في الترعه وجاتلك لو نطجتي دا ايوب السوالمي قدره وجوه وفلوس و نغنغه اتلمي يا بت هدي احسنلك ليدفعها ارضا ويهتف هجيلك تاني تكوني عجلتي ليتركها ويرحل.
لتجلس والقهر يتلبسها فقد كانت تعلقت به اتجرت في البكاء ...تذكرت حنانه بعد موت عمتها لتهتف بقهر.. اثار يا ايوب.. لاه ايوب بيتاجر في اكده لاه لتنتحب جلبي هيموتني ليه يا رب هنعيده تاني اعيش عيشه امي واحب راجل يعيشني في الحرام تاني يا وجع جلبي. ايوب اه يا واخد جلبي حاسه اني هموت هموت ليه اعشجه ليه يا رب داني راضيه بالحلال لو لجمه بجبنه عايزني اكل حرام واجيب عيال تاكل في الحرام ليه يا رب اكده ليه توجع جلبي عملت ايه عشان اكده بعد ماحسيت بالامان جاره. ايوب حبيبي تاجر اثار جلبي هيجف طب اني حبيته دلوك اعمل ايه ليه العذاب ده.
لتجهش بالبكاء حبيبي بيتاجر حرام حبيبي اني يا غلبي اني ناجصه جهر عشجت واحد ماشي بتجاره حرام انتفضت... لاه يا عطر الجوازه دي استحاله تحصل انت ماهتتحمليش يابت الناس. ماهتجدريش الموت اهون انت واعده امك انك تاخدي الحلال بعدي ايوه بعدي اجتلي جلبك وبعدي يا بت الناس حتي لو هتموتي انت ماهتتحمليش تجعدي معاه في الحرام وتجيبي عيال توكليهم حرام.. اجتلي جلبك وبعدي يشوف حاله انت مش ليكي السكه دي ماهتعرفيش تتنفسي وهتموتي محصوره لو حوصل مزعي جلبك بيدك... طب والورجه.. لتهب لاه هجطعها لتقوم وتمزق الورق لاه يهملني بقه وخلاص اني مش هجدر لتنهار وتضع يدها علي قلبها وتهمس جلبي هيمزعني اعمل ايه.. طالبه حلالك يا رب خف وجعي َخف حبه من جلبي داني عاشجه جواتي بياكلني لتظل تنتحب علي حالها لا تعلم ماذا تفعل في قلبها الذي يتمزق...
*********'
ذهب يحي يقابل الفتاه يتفق معها بعد ان قابلها عده مرات كانت فتاه جميله جلس معها لم يكن يهتم اساسا بجمالها ولا شكلها فزوجته مطبوعه في قلبه.
لتسعد الفتاه وتجلس معه .... وانت بقه يا يحي لما نتجوز هتوديني داركو.
ارتبك.. هاه لاه دارنا ايه مش في الاول اكده.
قالت.... امال ميته هو اني هفضل في السر والا ايه مش هبقي مرتك.
تنهد وقال.. ايوه بس بعد يعني يعني.
قالت بابتسامه .... بعد مانخلف وماله ساعتها اجيب عيلي واجي اجعد في الدار احنا عيله ولاده مش بور ليتضايق احنا بنخلف بالجوز توم يعني ممكن اجيبلك كتير وابقي ست الدار.
انفعل وقال.. ساره هيا ست الدار بتجولي ايه انت.
قالت ساخره.... ايه ومالك محروج اكده عالسنيوره
قال بوعيد.. لاه بجولك ايه مرتي تتحددتي عنها زين هيا ماهتجيش جارك يبقي توعي لحالك.
قالت بدلع.. اني واعيه لحالي ماتخافش وساعتها يا سيدي يبقي يحلها حلال ولو ماتفجناش واكون جبت عيال كتير تملا الدار هيا بقه تهمل الدار وتجبلها مجعد تجعد فيه.
هب .. اني مرتي ماهتهملش الدار ولا تبعد عن مجعدها وكلامك ده مايمشيش معايا.
قالت.... بلين... طيب طيب حجك عليا طيب اجعد ماجصدش يا سيدي اعمل ما بدالك.
جلس متأففا ليحس بنفسه يطبق عليه. لتهتف.. طب هتفضل ساكت اكده حد يجعد مع خطيبته ساكت اكده.
قال متزمرا... اعمل ايه يعني.
قالت مستنكره... تعمل ايه.. ايه يا يحي اني عروسه وعايزه ادلع دلعني جولي كلام حلو حنيه تمسك يدي لاه اكده ماينفعنيش اني بت اول مره احب عايزاك تهنني يا يحي.
ابتلع ريقه مدت يدها ليمسك يدها شعر بلسعه انه لم يلمس سوي زوجته كانت لمسه حارقه لقلبه فعشقه لزوجته عدي الحدود ولكن عنفوان الصعايده و عزوه الخلف اكبر واقوي ظل جالسا معها.
لياتي تليفون من زوجته تسال عنه .. شويه وجاي يا جلبي لتمسك يده الفتاه وتداعب يده وهو يشعر بالضيق.
همست ساره.... مالك يا يحي صوتك وحش حاساك مضايج.. شعر بقهر فزوجته تحس به فهما روحا واحده.
تنهد بوجع... مفيش يا جلبي اني كويس شويه وجاي ليغلق المكالمه لتتضايق الفتاه فهو يكلم زوجته كانها ملكه ليقوم ويهتف طب نجوم بقه ونشوف هنعملو ايه هكلمك في التلفون.
لتقوم الفتاه وتنظر بخبث لتضع اصبعها علي شفتيها لتمشي جنبه.
وتقول..... ايه ده استني يا يحي علي جميصك تراب ومدت اصبعها ومسحت الروج علي رقبته وقميصه لينصرف.
ضحكت هيا.... بكره تكون ليا لوحدي يا يحي.
**********
كانت عطر جالسه تنتحب صدح تليفوها لتجده ايوب احست بقهر ووجع لتسيل دموعها ظل التليفون يرن عشرات المرات.
ردت في النهايه خوفا من ان ياتي اليها.
قال بلهفه...... ايه مابترديش ليه جلجتيني عليكي.
الا انها قالت... اني بخير يابن الناس فيه حاجه.
بهت من ردها وبرودها.. مالك يا عطر بيكي ايه.
قالت بجمود...... مفيش بس تعبانه شويه.
قال ملاطفا.... طب اني هكلم ابوي بكره واجيبه.
لتتجلد وتهتف.... لاه بلاش ماتكلمش حد.
بهت.. ليه بتجولي اكده مش متفجين يا جلبي نكتب اخر السبوع.
قالت بوجع ..... معلهش الله يراضيك ببت زينه تتجوزها.
بهت ايوب ونظر للتلفون ثم قال..... َنعم ياختي بتجولي ايه انت اتخبلتي.
قالت بقهر ..... ايوب اني اسفه مش هجدر اتجوزك معلهش كل شئ جسمه ونصيب اني جطعت الورج احنا غلطنا. اني علي كد حالي وانت من حته تانيه روح افرح بحد زيك اشوف وشك بخير كتر خير علي وجفتك جنبي وقفلت الخط وانهارت من البكاء.
اما ايوب فجلس متسمرا ينظر للهاتف .. هيا اتخبلت والا ايه عبيطه اياك مش وافجت ايه حوصل وورجه ايه اللي جطعتها هي مخبوله دي مرتي وعلي كد حالي ويراضيني فيه ايه .. ظل جالسا ياكل نفسه هيا كت بتلعب بيا والا ايه لاه داني اطلع روحها ...هب وقام يتجه اليها ليعرف ما بها ذهب اليها.. يخبط عليها ليهتف.... عطر افتحي اني ايوب..
خافت وانكمشت ولم ترد ظل يخبط ... عطر انت جوا افتحي.. الا انها لم ترد ظل يدور وينتظر علها في الخارج ويرن عليها ولم ترد فقد قفلت تليفونها شعر بالجنون راحت فين دي هيا انهبلت ماكنا كويسين فيه ايه.
ذهب وعاد كان ينتظرها لياتي الليل ليعلم انها بالداخل اشتعل ورزع الباب... عطر انت جوه افتحي يمين بالله لاكسر الباب.
قالت بقوه ....... بعد خلاص عايز ايه جصه وراحت.
اشتعل وقال غاضبا... افتحي بدل ما اخبط الباب واخش افلجك نصين جصه ايه اللي راحت انت مخبوله ....صرخ ....افتحي احسنلك.
قالت باصرار..... لاه مافتحاش.. اتكل علي الله الله لا يسيئك جولتلك خلاص لتجهش بالبكاء.
سمعها تبكي ..ليهتف بحنان.. فيكي ايه يا جلبي افتحي افتحي وجولي لحبييك مش حبيبك برضك. طب اهدي وافتحي اهه اني ماهزعجش بس افتحي.
قالت بقهر.. يلا من هنه اتكل بقه جولت خلاص خلصنا.
قال ببلين .. هما مين اللي خلصو يا جلبي افتحي جلبي محروج افتحي يا واخده عجلي بيكي ايه.
سمعها تنتحب.. ليهتف.. طب افتحي ابوكي عمل فيكي حاجه حد مسك افتحي هموت حاسس اني هنجلط افتحي يا جلبي.
همست بنحيب.. بالله عليك امشي خلاص ماعادش ينفع اني مانفعكش بالله عليك امشى الله يحليلك دنيتك اتمنالك تسعد.
قال بوجع.. اسعد بمين ماهسعدش الا بيكي يا جلبي افتحي افتحي وهنحل كل حاجه. داني ايوب حبيبك اللي نمتي في حضنه وجولتيله انت اماني وسندي
صرخت بوجع...... بطل بقه.
قال بلين ... لاه ماهبطلش انت نمت في حضن راجلك وبقيت راجلك داني ايوب راجلك.
قالت بوجع..... لاه مانتش راجلي ولا هتكون راجلي.
اشتعل.. طب افتحي بقه وعدي الليله الغابره دي عشان لو طولتك هموتك في يدي.
صرخت.. جولت لاه. ظل يفكر كيف يدخل لها وجد احد العروق بجوار البيت وضعها وتسلق البيت ..صعد عالسطح ودخل نزل بهدوء وجدها محنيه تبكي بحرقه اندفع وشدها يحتضنها لتبهت وتحاول ان تفلت قال بغضب.. اكتمي عشان والله هجتلك. ظل فتره يحس بها في احضانه لتدفعه وتصرخ.. انت عايز ايه جولتلك خلاص ماعادش ينفع ماهتجوزش اني.
اندفع غاضبا.... . جولي تاني بقه اللي جولتيه ده.
قالت بخوف..... جولت ايه.. بجولك كل شئ قسمه ونصيب.
صرخ... انت اتجنيتي انت مرتي وكاتبين ورجه مش موافجه قبل سابق.
قالت باصرار..... ده كان جبل سابج وجطعت الورج خلاص.
احس بالجنون نظر لها ..... انت عجلك خف.جطعتي ورجتي يا عطر اتخبلتي. وايه الي جد يا بت الناس.
لتستدير وتقول.. ابوي جه امبارح وهو اللي خلاني ما اوافجش.
بهت وهتف ساخرا.. واللي متمرغ في المخدرات مش موافج علي ايوب السوالمي ليه..
نظرت اليه بسخريه... ومين جال انه مش موافج دا الفرحه هتجطعه.
قطب جبينه وصرخ.....مش انت اللي بتجولي هو اللي خلاكي ما توافجيش.
قالت... ايوه.. اني اللي مش موافجه.
بهت وتراجع ... ....وايه اللي جد يا بت الناس والا هو كان لعب.
قالت بوجع ..... اني مابعرفش العب يا ابن الناس بس. خلاص اني مانفعكش.
اقترب وشدها.... مش انت اللي تجولي مين ينفع و مين ماينفعش اني خلاص انت بقيتي بتاعتي وتعجلي اكده انهبلتي اياك.
صرخت..... واني خلاص ماعتش عايزه وحجك عليا يابن الناس ربنا يحليلك دنيتك بواحده تفرح بيها.
صرخ بجنون.... ماني فرحان اروح ليه لتانيه.. عطر ماتجلبنيش عفريت جولي فيه ايه.
احست انها ستموت ..قالت بقهر.. اجولك ليه ما وافجتش عشان ماعرفش اعيش في الحرام واكل حرام.
قطب جبينه .... انت اتخبلتي تاكلي حرام وتعيشي حرام كيف.
قالت ... مش هبقي مرتك مرت ايوب السوالمي تاجر الاثار الكبير اللي الكل بيخاف منه.
بهت هو من كلامها وسادت حاله من الصمت ليتدارك نفسه.... وفيها ايه وحرام ايه دي تجاره اكونش بتاجر في المخدرات انت اتجنيتي ترفضي ايوب السوالمي.
قالت بوجع ..... اني برفض الحرام اللي عايش فيه وناوي يدخلني فيه.
صرخ.... حرام ايه اتجنيتي اياك اني عايش حرام.
دمعت وقالت.... ايوه.... عايش حرام وفلوس حرام عموما اني ماليش صالح واكده خلصت وكل واحد يروح لحاله.
اقترب ومسكها بقوه..... انت واحده مخبوله وان كتي فاكره اني بتجاب واتاخد يبقي ما تعرفيش ايوب انت وافجتي وخلصنا وكتبنا يبقي هنتجوز من سكات وتعجلي اكده.
قالت غاضبه.... اتجوزك اني اتجوزك والله ماهيحصل عايزني اكل جرام.
صرخ في وجهها..... اتلمي ايوب ما حدش يكلمه اكده.
قالت مبتعده ..... واني مش عايزه اكلمك من اساسه واتفضل من اهنه الجصه اتجفلت.
ذهب وجلس علي الكنبه.
فصرخت.... بتعمل ايه.
هز كتيه وقال ...... بريح شويه عشان صدعت لما تبطلي هري ومفيش حاجه اسمها مش موافجه انت جولتي اه وخلاص واني ماهسبكيش وهتبقي مرتي خلاص اني كيفت حالي علي اكده. وكتبت ورج وبقيتي ليا.
صرخت.... اتخبلت هو ايه اللي كيفي. وجطعت الطين وخلصنا. هتعملها ازاي هتتجوزني غصب..
قال بثقه ...... لو وصلت لاكده ايوه هتجوزك غصب. تجطعي الورجه تاكليها مابتفرجش. اني رايدك وبقالي شهر بحايلك ووافجتي ترجعي تجولي اكده لاه مش اني اللي يتلعب بيا اكده.
صرخت.... لعب ايه اني ما بلعبش ده حلال و َحرام.
قال باصرار ..... والله رطي بكيفك انت وعدتيني واني ما هسيبكيش لو روحَك طلعت.
بهتت من كلامه لتهتف غاضبه.... واني ما هتجوزكش يابن الناس واخبط راسك في الحيط اما نشوف هتتجوزني ازاي.
قال مبتسما .... ماتجوليش حاجه مانتش كدها.
قالت بجمود .... هتعمل ايه يعني لتكون فاكر اني عشان لوحدي هتخوفني اني ربنا في جلبي مابخافش واه الست اللي بشتغل عندها ابنها طالبني واني هوافج واجفل السكه دي يابن الناس وشوفلك واحده تاخدها ترضي بيك.
رفع حاجبيه ويشتعل.... ترضي بيا دا بقت مسخره اني ايوب السوالمي يتجالي اكده. وتروحي تتجوزي واحد تاني ليه شايفاني اهبل وبرياله والناس تيجي تاخد حاجتي.
صرخت... حاجتك ايه انت مخبول.
اقترب وشدها.. ايوه انت حاجتي بتاعتي كلك ليا واتخلجتي ليا ولا هيكونش غير اكده.
لتدفعه.... دا لو روحي طلعت ماهيحصلش.
قال بهدوء.... لاه روحك تطلع تجعد هيحصل. ايوب جعد سنين ما فيش مره خشت عينه. يوم ما يحصل وتخش جلبه ويعشجها تبعد دا اجيب روحها في يدي.
صرخت.... اني مش عايزاك دا ايه المرار ده.
اقترب وهتف.. كدابه انت بتعشجيني عشج زي مابعشجك. وجلبك دج ليا واني عايزك الف مره. عايزك مرتي بكلك علي بعضك انت خدتي جلبي وعجلي وايوب اللي تعمل فيه اكده لازمن تبقي بتاعته.
دفعته..وصرخت...... بس بقه.. ويلا من اهنه ماهتجوزكش يا ايوب واخبط راسك في الحيط واعمل ما بدالك شوف هتجدر عليا ازاي.
اقترب ... اصلا كلمه مني اخليكي انت اللي تاجي تترجيني اتجوزك دخولي وخروجي من اهنه في حته مجطوعه وتليفوناتنا بالسعات والغفر الي شهدو عالورجه لو حد علم بيها هتبقي فضيحه ومش بعيد ابوكي يزعل ويغفلجها بعد الفضيحه.
لتبهت... عايز تفضحني يابن الناس.
قال .. عشان اطولك اعمل اي حاجه.
لتقول.... عايز تتجوز واحده مش رايداك.
هتف بعنفوان.... المهم اني رايدها. هخليها تنسي اي رط.
دمعت عينها فكانت رقيقه بسيطه لن تستطيع ان تقف له.
قالت بلين.... بالله عليك تهملني اني مش رايده الجوازه دي روح هاتلك واحده تنفعك اني واحده غلبانه سيبها لغلبها.
اقترب وشدها اليه.. اسمعي يا عطر اني ايوب ورايدك ومن اول ما شوفتك واني َماحصلتش جبل سابج اعوز واحده يبقي تسمعي الكلام من سكات تجارتي مهياش حرام وعموما عندي تجاره تانيه هوكلك منيها ايه جولك.
قالت بوجع ...... لاه اني اخلاجي ماتسمح اوافج عليك.
انفعل وهتف غاضبا... واني مش عايز اخلاجك دي فاهمه اني عايزك وعايزك ست وراجل يبقي تموتي اخلاجك دي وتحطيهم علي جنبك.
رجف قلبها.. اموت اخلاجي عايزني ابقي مسخ ابقي واحده ماتفرجش َمعاها الحرام.
اقترب وشدها اليه لترتعش.... ايوه عايزك اكده لو ده تفكيرك عايزك مرتي اخد اللي عايزه واديكي جصاده الدنيا بحالها.
هتفت بقهر... مش عايز الدنيا هَملني بالله عليك مش عايزه دنيا الحرام
احتضنها وهيا ستموت في يده.. كيفي نفسك عالدنيا دي لاني مش هسيبك هيا كلمه واحده وتنفضحي في البلد واني جولت عايزك وهاخدك يبقي توعي لحالك كلها سبوع وهجهز كل حاجه مالكيش صالح بحاجه واخرتها هتبقي ليا فاهمه اعجلي اكده ايوب ماهيسيبكش لو روحك طلعت في يدي حرام حلال هاخدك..
لتفكر وتصرخ.... هترضي تاخد بت متاخده جبل اكده غصب.
بهت وابتعد ونظر اليها.. بتجولي ايه يا عطر انخبلتي.
هتفت.... لاه مانخبلتش... اني اتاخدت جبل سابج خلاص بسبب ابوي وخد فيا فلوس وجهرني وعملت الحرام واني اني تبت وحلفت ايمانات الله اني ماهعاودش للحرام ها هتاخدني برضك واني مش بت بنوت.
كانت تدعو ربها كي يصدقها ويبتعد فلا يوجد رجل صعيدي يرضي بذبك... ظل ينظر اليها لتضيق عينيه. اقترب لترتعد وتبتعد اقترب لتلتصق بالحائط رعبا التصق بها وهمس كنك اتاخدتي صوح دا حاجه جميله والله .
قالت برعب.... ايه بتبصلي ليه خلاص الله يعوض عليك روح هات بت زينه.
خبط بجوارها وصرخ.... اخرسي لاجتلك دلوك ...مسك رقبتها لترتعب جولي ياختي تاني الحزن اللي جولتيه عشان اخلص عليكي وجتي. لتفتح فمها اني اني..
صرخ ....انت كدابه وعايزه تحرجيلي جلبي وتخليني اموتك. احتضنها وهتف.. انت بتاعتي وخابر ان ماحدش لمسك ولا هتكوني لحد غيري.
قال بقهر.. لاه اوعي انت ماخابرش حاجه.
نزل علي وجهها ورقبتها.. اني خابر حبيبي زين حبيبي ماحدش لمسه حبيبي رعشه جتته تجول اني اول حد يجرب حبيبي اني واعيله جط اصغير ياخد العجل بونبنايه ملفوفه بالحرير. ليهمس اني هبقي راجلك وخابر اني اول واحد ومتوكد. اني مش اهبل ولا برياله دانت دنيتي اللي بتمناها ل....
ابتعد ليجدها تسيل دموعها نزليتلمسها بحنان... اهدي وحسي بيا اهدي وحسي براجلك اني راجلك جطعتي الورجه ماجطعتيش اني راجلك انت مرتي جدام ربنا بطلي خبل ...كان يمسد عليها وهيا داخلها يطحنها بين عشقه وبين وعد امها ان تكون لرجل بالحلال وهو يتلمسها يحاول ان يذيب اعتراضها وجدها تنساب حملها يريحها عالفراش نظر اليها بحب .. عايزه تسيبي ايوب عايزه تسيبي حبيبك. داني عاشج والله عاشج عيونك بتجول عاشجه هتجدري تبعدي اني اصلا مش هسيبك داني هجبلك الدنيا
لينهال عليها ويتوه معها هامسا حبيبي والله حبيبي ولا يوم اجدر الا تكون حبيبي. لتشيح بوجهها مسكها وثبت وجهها ينظر لعيونها. عارفه لو الدنيا بعدت عني جلبك ماهيجدرش يبعد جلبك ماسك في جلبي بيكويه عارفه لو مت هموت وانت بتاعتي مرتي حبيبتي ماينفعش تبعدي جولي اي حاجه غير انك تبعدي اعمل اي حاجه غير انك تبعدي . لانك نفسي يا عطر انت نفس ايوب النسمه اللي بتهفهف انتي جلبي انت العين والنني انت روح ايوب لتسيل دموعها ليتلمسهم بحنان ويجوب وجهها ليهمس رعشه شفايفك بتجول العشج كله واني ماهجدرش اهملك ثانيه بصيلي كويس واعرفي انك انكتبتي لايوب وهتبقي بتاعه ايوب وهتعيشي عيشه ايوب كان يقبلها بحنان كان داخلها يحترق.. تتعذب تريده ولا تريد حرامه لتحس بقهر وصراع بداخلها سيميتها
صرخت ومسكت راسها ليبهت ويبتعد ويحتضنها.. عطر عطر بيكي ايه عطر يا جلبي والله بعشجك انت عجلك خف حلال ايه وحرام ايه اهدي يا جلبي ..
كانت تتالم ليحاوطها بيديه لتظل تتالم حتي زاغت عينها شدد عليها مالك بس اهدي لتتوه فاحتضنها ظل يتلمسها لتركن علي صدره ونظر اليها مالك ساكته ليه اكده بتبصيلي ليه اكده ماتوجعنيش اني بحبك وعايزك والله عايزك اعجلي يا جلبي ليتلمسها بحنان وينزل عليها وهيا مستكينه لا تفعل شئ ليحس بحرق في قلبه لاتعد وهو ينهج انت جلبتيلي حالي اهملك ازاي داني رايدك وجتتي بتحرجني اهملك مخبوله انت جلبي. بتبصلي بصات غريبه ليه اكده مالك ومسهمه يا رب اهديكي ظل يمسد عليها كانت في دنيا التوهان لتهمس ايوب.
ليشدد عليها.. ايوه يا جلب ايوب.
لتتوه قليلا ليحركها ....جلبي فيكي ايه.
لتهمس.... بعد سيبني خلاص دنيتنا خلصت.
كلبش فيها... مين جال دا دنيتنا لسه هتبتدي ابعد ايه ماجدرش يا جلبي.انت بتحبيني واني هموت عليكي. لتتوه ليهمس حبيبي والله حبيبي
همست... ماعايزاش انجلب مسخ ماعايزاش ابقي بت حرام.
هتف.. انت عمرك ماتنجلبي انت روح الخير اهدي ايوب مش وحش ايوب بيحبك.
همست.. الحب مش كل حاجه. الحلال وجنه ربنا هملني ماجدراش حاسه بغليان جواتي.
قبلها.. مالك بس والله عاشجك ماجدرش ماجدرش.. اموتك واموت ساعتها.
لتهمس موتني اهون اموت ولا اخش حرامك يا ايوب لتغمض عينها وتنام ظل جالسا ليهتف.. لاه انت ماتتسابيش لحالك اخاف من هبلك ده اني هجوم احضر كل حاجه ولو انجلبت الدنيا هتبقي بتاعتي ليقبلها ويقوم.
ظلت هيا نائمه لتقوم بعد مده تفكر وتجلس مقهوره اني هعيش بالحرام اني هاكل حرام اعمل ايه هيفضحني لاه ما هجدرش طب اعمل ايه اوافج ازاي لاه ما هاوافجش طب ماهو هيفضحني. هنعيده تاني هبقي هدي وعادل بس اني ضعيفه ماهعرفش اجفله اجيب عطر تاني تتبهدل اجيب عيشه سوده تاني اكل لجمته تهري جلبي. يا سوادك يا عطر جايلك الحزن وجهنم تدخليها مرتاحه عايشه سنينك تبعدي عن الحرام جومتي اتمرغتي فيه لاه ويجولك موتي اخلاجك يا مري هعيش من غير ربنا في جلبي لا اخلاج ولا لجمه حلال طب اعيش ليه من اساسه طب ماني ماهجدرش اجعدله اكده اعمل ايه فكري فكري لتهب وتهتف ايوه يا عطر مافيش غير اكده لتهب من مكانها و..
وانتو هبو بقه وفرقعو الدنيا كومنتاااات 😁😁😁😁😁😁😁
#الوجه_الأخر_للحلال
#حكايات_mevo
البارت الرابع عشر..
كانت عطر مقهوره مشاعرها تقهرها فهيا تعتبر زوجته ولكنها لا تستطيع لتذهد في اي حياه مقبله تعيش راهبه كزوجه هاربه ولكن لا تعيش معه بحرامه كما تعتقد ولا تعلم ان الله لا يكلف التفس فوق طاقتها.
قامت عطر وجهزت حالها وبدات تلملم نفسها كانت خائفه فهو يبدو عليه القوه وانه لن يتركها كانت مشاعرها تجاهه كبيره ولكنها علي استعداد لتقتل تلك المشاعر ولا تعيش دقيقه بمال حرام.
لتجهز ملابس قليله وتاخذ اوراقها و ما معها من اموال لتخرج.
لتتفاجا علي الباب بوجود غفير يقف. تجلدت ليهتف.... علي فين يا ست الناس.
رميت حقيبتها بعيدا ... هاه.. هجيب حاجه هشتري حاجه.
.... واخري اكده لاه خليها الصباح انت امانه اهنه.
قالت..... انت مالك انت الله بجولك محتاجه حاجه.
تنهد ..... طب جولي َانا اروح اجيبها.
قالت ..... ماشي خد الفلوس دي وهاتلي دوا من الاجزخانه حاجه للصداع.
رفع تليفونه وهتف... ايوه يا ايوب بيه الهانم عايزاني اشتريلها حاجه بتجول ايه هتعاود طيب ماشي وقفل الخط.
وقفت مقهوره لتحاول معه... طب بص روح والنبي هاته علي بال ما ياجي اني تعبانه جوي
ظلت تترجاه حتي وافق وما ان ابتعد حتي اخذت شنطتها وخرجت مسرعه.
************
دخل يحي الدار وجد اخيه ايوب جالسا بتافف ليهتف.... مالك يا اخوي فيه ايه.
قال غاضبا.... اجول ايه الراجل السو غفلجلي الجوازه منه لله.
قال يحي.... راجل راجل مين ده مش يابني البت اتراضت وهتروح تجيبها وتكتب من شيخ الجامع.
تأفف... .. لاه ماهو فيه جراضه جعدت تحرب لحد ماغفلجتها علي وشي.
قال يحي مستفهما... جراضه ايه دي.
اردف ايوب بسخط .... ابوها ابن الجزمه جالها اني تاجر اثار والبت سمعت من اهنه و انهبلت و نازله رط وحزن اسود.
قال يحي.. رط ايه انت حد يطولك بتجول ايه انت.
هتف متزمرا..... يطولني ويجطرني علي دماغي اهي ماعايزاش تتجوزني ال ايه حلال وحرام وهعيشها حرام اني عارف حبيت واحده مخبوله.
تسال يحي.... يعني البت مش رايداك.
تنهد ايوب ...... لاه كت رايده وحابه والعشج ناطط من عيونها. بس نأح عليها عرج الحلال والحرام سود عيشتي ونازله رط ماعايزاش ماهتجوزش ما هعيش حرام داني عايش طين ومرار.
هز يحي اكتافه وقال .... طب خلاص هملها يا ايوب ليه وجع الدماغ ده.
قال ايوب بانفعال.. انت مخبول اهمل مين دي بتاعتي روحي عشجانه لما جلبي اتملي بعشجها يا يحي ايوب مافيش بت دخلت جلبه الا هيا هموت علي طرفها اني جارها بحس حالي راجل راجلها وبس.
تنهد يحي... طب هتعملها ازاي طيب.
هتف بعنفوان... هتجوزها رضا غصب هتجوزها.
اردف يحي... انت انخبلت غصب ايه.
صرخ ايوب.. ماني ما هملهاش لو روحها طلعت.
تنهد يحي... اهو مرار انت في مرار واني في مرارين.
تنهد ايوب وقال .. ايه خلاص اتفجت.
هتف بقرف ..... اتهببت واتفجت.
قال ايوب..... ومالك اكده مش مبسوط البت وحشه.
قال يحي بلا مبالاه ...... لاه جمر بس اني مخنوح يا ايوب اني جلبي واكلني بحب مرتي وماجادرش حاسس جلبي بينخلع عليها.
ليقوم فقطب ايوب.... واد يا يحي.
ليستدير يحي اليه ....فقال... ايه يا حزين اللي علي جميصك ورجبتك ده..
قطب يحي ونظر لقميصه ليهتف ....ايه الحمار ده فيه ايه..
ضحك ايوب.. ده روج يا حزين انت ياض كداب كت بتبوس وتحضن وجاي تجولي جلبي بينخلع جتك الحزن روح بلا حزن اكده.
بهت يحي.. ابوس واحضن والله ماحوصل ايه ده..
لتدخل ساره.... انت جيت يا جلبي..
ارتعب يحي وضع يده علي رقبته.
ضحك ايوب.. ليهتف ...ايوه جه كان بيدهن احمر واخضر.
لتستدير وتهتف.. تدهن ايه ده فيه ايه.
قال يحي مرتبكا....... هاه مفيش يا جلبي نظر لاخيه نظره ذات مغزي ويشير اليها..
قالت ساره ....مالك يا يحي ماسك رجبتك. لتقترب فابتعد.... هاه لاه رجبتي بتوجعني.
ضحك ايوب.. ايوه بتوجعه اصله حاجه جرصته لغمطتته.
برق له يحي لتقول.. ايه اللي جرصك يا جلبي وريني.
ابتعد.... هاه لاه اني اني اه هاتي تلج احطه عليها.
اقتربت تمسك يده...... وريتي طيب ايه اللي جرصك.
هتف ايوب.... ماتوريها يا واد.. معلش يا ساره دا مجروص جرص والحمار ايه بيلهلب.
اقترب يحي يذغده.. ... احترم حالك ومشيها اني جلبي هيجف.
ضحك ايوب.... طب يا ساره هاتي تلج من المطبخ نحطهالها.
قالت... طب يا جلبي.... لتذهب ساره.
اندفع يحي.... اعمل ايه دلوك هتجفش.
ضحك ايوب... اجلع الجميص يا حزين خلع يحي قميصه مسرعا ومسح رقبته.
لتاتي ساره وتهتف ايه ده.. جلعت جميصك ليه اكده فيه لسعه برد هتستهوي.
هتف.... لاه اني حران.
ضحك ايوب.. ايوه سخنان يا جلب امه الخضه صعبه برضك.
لتقترب وتنظر لرقبته وتهتف.. فين الجرصه يا يحي مفيش.
هتف.. هاه اه راحت مش اكده يا ايوب.
ضحك ايوب.. ايوه راحت مسحناها.
ليذغده يحي لتهتف .....طب بتوجعك
قال يحي ...... لاه خلاص خلاص راحت الحمد لله.
قالت ....... طب هات الجميص ده اطلعه
كلبش في القميص .. هاه تطلعيه لاه لاه ماينفعش.
لتقطب.. ماينفعش ليه مالك يا يحي.
ظل يفكر.. هاه.. اه اصل ايوب عايز الجميص ده حابه مش اكده يا ايوب
ضحك ايوب.. يابني اني عندي جميص هموت عليه اخد جميصك ليه.
نظر اليه غاضبا فضحك ايوب.. انت واحد بتبدل في الجمصان تستاهل بقه.
يحي ساخطا....... لم نفسك بقه اني علي اخري.
ضحك ايوب.... ماشي هات يا حزين لياخذ القميص.
قالت ساره.. طب هاته يا ايوب اغسله واكويه وادهولك.
ابتسم ايوب... ماتسكتي بقه يا ساره يحي هيفطس وسطينا.
.
ساره..... يفطس.. بتجول ايه بعد الشر عليه.
ايوب......و الله حاسس ان اخرتها هيتعلج خيبه عالرجاله ويعملو العمله ويرجعو يهرو علي روحهم..
لتشد يحي.... تعالي يا يحي باين ايوب بعجله حاجه.
ضحك ايوب... خديه ياختي عالجيه من الهر الواد محصور من الخضه ابو ديلين.
ليستدير يحي ويخبطه بالمخده فضحك ايوب جميص ايه اللي اخده داني جميصي نار واخد عجلي واهبل. هموت عليه وحلال وحرام.
لياتيه تليفون من الحارس يخبره ان عطر تعبانه ليقوم ويهتف اني دجيجه وتلاجيني عندك ماتهملهاش.
ليعود مسرعا يطمئن عليها وصل البيت وجد البيت مفتوحا وهيا ليست بداخله.
هب مسرعا كالمجنون وخرج يبحث عنها ليلمحها من بعيد عالزراعيه انطلق عدوا ورائها لتلَمحه من بعيد لترمي الشنطه وتبدا في العدو كانت مرعوبه تنهج بشده الا انه كان سريعا وصل اليها وجدها تركب احد التكاتك الصغيره وتصرخ هم يا واد عمي...
وقف ايوب امام التكتك ليهتف.. وجف يا واد عمي.
وفف الشاب كان صغيرا وايوب يبدو عليه القوه.. ليهتف.. انزلي.
قالت بغضب...... لاه ماهنزلش بعد اطلع يا واد عمي.
قال الشاب.. فيه ايه يا شابه بتجري منه ليه.
قال ايوب.. مرتي وغضبانه ليقترب ويشدها انزلي ماتفرجيش علينا الخلج.
دفعته.... بعد اني مش مرتك بعد اوعي يدك دي.
قرص يدها ....لمي حالك احسنلك وحسابنا في دارنا يلا.
قال الشاب.. خلاص يا خيتي اسمعي كلام راجلك.
صرخت...... مش راجلي انت مخبول.صرخت ليتجمع الناس لتهرب هيا مسرعه. جريت عطر مرعوبه وايوب يطاردها لتدخل المحطه كانت تجري ولم تهتم باي احد وايوب يعدو علي اخر جهده كان يصارع وقتا كان قلبه سيخرج من مكانه لتصعد عطر المحطه ويبدا القطار في التحرك وهيا تقف تنتحب علي حبها الضائع علي حبيبها وزوجها و شريط حياتها يمر امامها تنظر اليه وهو يعدو ويصرخ باسمها وهيا منهاره وهو يعدو ويحاول ان يلحق بها وينظر الي عيونها برعب فقلبه سيخرج من مكانه .
ابتعد القطار وقف ايوب كالمجنون يضع يده علي راسه محصورا اندفع للخارج وأخذ احد العربات وصرخ فيه ان يسرع كان الرجل يدوس باقصي سرعه وايوب يامره بان يتخطي السرعه ولا يخاف من احد كانت حاله من الجنون وقلبه سيخرج من مكانه وضع يده علي قلبه.. ماهيوحصلش هلاجيكي وهتبقي بتاعتي ايوه لو الجيامه جامت ماهملكيش اموتك بيدي ولا اهملكيش.
جلست عطر بعد ان تحرك القطار ودموعها تسيل لتقترب منها احد السيدات التي يبدو عليها الخير لتربت عليها.... بالراحه يا بتي الدنيا ماتستاهلش ارمي تكالك علي الله.
قالت عطر باكيه.. طالبه حلال ربنا يا خالتي هو حرام اعيش بالحلال.
قالت السيده مبتسمه...... اطلبيه يا بتي واتمسكي بيه بس لو لا جدر الله اتحطيتي في الحرام وانت رافضه ربك ماهيحاسبكيش طالما ما اشتركتيش فيه ورفضاه.
قالت عطر.... لاه يا خاله هتحاسب.
لتتنهد السيده.. لاه يا بتي ماتحمليش نفسك فوج طاجتها هتموتي اكده يعني لو ابوكي بيوكلك حرام مثلا انت مسئوله منه يا بتي هو هيتحاسب انت وليه من ولاياه.
قالت عطر..... بس لو راجلي يا خالتي.
قالت.... لو راجلك ادعيله بالهدايه ادعيله ينحط الخير بجلبه انت ماهتتحاسبيش عليه.
قالت عطر مستنكره... لاه ماهجدرش ماهجدرش.
لتتنهد السيده و تحتضنها وتظل معها حتي توقف القطار لتقوم عطر... وتنزل والقهر يتلبسها تخرج من المحطه لتشهق عندما وجدت يد تمسكها لتستدير برعب فخبطها ايوب لتقع في احضانه حملها وذهب بها الي العربه يدخلها ودخل لتنطلق العربه وكلبش فيها بقوه كأن روحه ردت اليه احس انها دنيته عادت اليه ليصل الي البيت ليحملها ويدخل بها ويريحها عالفراش وانحني يحتضنها برعب ويقبلها بجنون كان يتلمسها برعب لينزل راسه ويدفنه في شعرها... بتعملي فيا ليه اكده هموت عايزه تموتيني لو اجدر كت سيبتك لكن ماجدرش ليبعد وجهه ويتامل وجهها بحنان عاشجك يا هبله هموت علي طرفك
اقترب يتلمس شفتيها انت مرتي روحي رايدك وجلبي مخلوع لينهال عليها ويحتضنها ليحس بجسده قد هدا من قربها تنهد حتي هدا..بتعملي فيا ليه اكده بتحرحيني ليه كتي هتحصريني ليفيقها لتهب هيا وتبتعد
نظر اليها غاضبا.. كتي هتطفشي صوح عايزه تطفشي من ايوب وتعلمي عليه فاكراني هسيبك اكده طب يا عطر.
قالت ساخطه... انت ايه جبله مابتحسش ماعايزاكش.
قال ببرود.... مش مهم اني عايزك. ورايدك الف مره
صرخت.... والله ابلغ عنك المركز.
ضحك...... طب اجي معاكي والا اجبهولك اهنه اجيبلك ضابط والا لوا.
نظرت اليه بغضب.. اخرج يا ايوب بجولك اني مش سهله..
ضحك... هتعملي ايه يعني يا بت ارضي بنصيبك انت باينك لاسعه
صرخت..... نصيب اسود ويلا بقه هصوت والم الخلج.
ضحك.. هما فين الخلج انت بتحرجي عالفاضي اهدي ومشي عيشتك.
اندفعت تاخذ احد المقشات يلا بدل ما اسود عيشتك وتهجم عليه تضربه.
ليتفادي الضرب ويحتضنها من الخلف.... يا بت اهمدي همد يدي عليكي اني خلجي ضيج.
لتنفعل وتبتعد.. يعني ايه جبله مابتحسش ماعندكش دم امشيك ازاي دلوك.
ضحك.. ماهمشيش اني... اهدي واعرفي اني راجلك ولو روحك طلعت هفضل راجلك.
صرخت.. لاه ماهيحصلش لتتجه الي المطبخ ذهب وراءها لتبدا في حدفه باشياء المطبخ بره والله لاموتك اني مش هبله بره.
كان يتفاداها بيده الي ان وصل لها مسكها من رقبتها ليشدد عليها وصرخ اهمدي.
لتنكمش بخوف وترتعش فهيا تخاف بشده هتف.... ها هديتي والا افلجك نصين
دمعت ودفعته وانكمشت تذهب بعيدا..
تنهد.... يا رب ايه الغلب اللي رشج في وشي ده.
قالت بغضب .... ماتغور بقه خليك راجل ايه ده هو عافيه... انت واحد ماشي في الحرام ماهرضاش اني.
انفعل.. برضك مش راضيه تهمدي وحرام وطين.. ايه جولك بقه حرام بحرام تبقي مرتي في الحرام والا نمشيها حلال يا بت الناس ماحدش يكسر كلمه ايوب ايه جولك.
لتنكمش وتبكي .. حرام عليك سيبني اني مش عايزه اتجوزك.
قال بعنفوان .... لاه هنتجوز احنا اتفجنا وبقالنا شهر مع بعض وكتي راضيه يبقي تنسي اي كلام اهبل يتجال.
قالت بقهر.. مش عايزه اتجوزك هو عافيه مش رايداك.
قال بقوه.. لاه رايداني وهخليكي تريديني اكتر اني ايوب مش حد جليل ولو مفكره حالك هتجدري يبقي توعي لحالك انت وعدتيني بالجواز وكتبنا واني ما هسيبش وعدك ده وهتكوني مرتي بتاعتي ودلوك اختاري يا بت الناس نعيش بالحلال والا نكملها حرام وتنبسطي بالجوي.
لتشهق بالبكاء وتهمس... حرام عليك ماهتحملش اكده اني ما هجدرش ماتربيتش اكده روحي هتموت انت ازاي راضي اكده
قال.. خلاص ابعديي روحك شويه تعالج نفسها.. اني رايدك. وخلاص
نظرت اليه بقهر.... عايز جسمي وخلاص.
قال ببلاده.... والله شوفيها كيف ماتشوفيها بس انك تبعدي ما هتحصلش. اني كت هسيبك اسبوع وبجهز الحاجه وجبتلك حاجات ياما وجهزتها انما اكده لاه دلوك هتبقي مرتي وتحت طوعي.
صرخت........ لاه لاه اجتلني اني اهون عليا انجتل..
رفع حاجبيه...... يعني برضك مش ناويه تعجلي.
قالت بوعيد.. ايوه اجتلني اهه احنا في حته مجطوعه و ماحدش هيوعالنا.
قال مبتسما.... طب مانا ممكن اجتلك بطريجه تانيه ايه جولك مالحته المجطوعه بتساعد علي حاجات تانيه
ليقترب منها.
بهتت..... ايه بتجرب ليه فيه ايه.
بدا في خلع جلبابه يظهر صدره العاري لتبهت ويرجف قلبها اقترب لترتعب وتجري الي حجرتها وتقفل الباب .... وايه دي اللي هتحوشني.
لتنتحب.. عيب يا ايوب ماتجهرنيش.
قال..... افتحي احسنلك انت بتاعتي.
صرخت.... هموت نفسي.
قال باصرار.... قبليها هتبقي بتاعتي.
دفع الباب بقدمه لترتعب وتنظرحولها لتجد احد السكاكين عالمنضده في طبق فاكهه لتندفع وتاخذه وترتعش كانت ضعيفه هشه ودموعها تسيل.
تنهد وهتف..... هتجتليني يا عطر.
لتهمس بقهر..... ايوه هجتلك بعد بالله هجتلك.
اقترب وهيا تنكمش وتكلبش في السكين لاترب ولمس جلده السكين لتسيل دموعها همس بحب......هتجتلي حبيبك اللي بيعشجك.هتجتلي ايوب.
نظرت اليه وتنهمر دموعها.
ليهتف...... والله بعشجك اجتليني دلوك دي الحاله الوحيده اللي تخليني اسيبك ده دلوك فرصتك اجتلي ايوب اللي عطر روحه.
ظلت ساهمه بقهر لا تقدر علي ان تؤذيه فهيا تعشقه.
ابعد السكين وشدها الي صدره لتنتحب فهمس.... انت حبيبي والله هتفرحي وهسعدك يا جلبي والله هسعدك.
هزت راسها لتهمس مش عايزه..
رفع وجهها... جلبك بيصرخ ارحميه وارحميني بقه تعبت. لتهز راسها بعنف
تنهد مد يده يزيح غطاء شعرها لترتجف ويمد يده لقميصها.
لتنكمش وتهتف ايه ايه
قال.. اني تعبت وهتبقي مرتي دلوك لحد ماتعجلي.
صرخت لاه لاه.
فقال.. اني اصلا كاتب وهدخل دلوك..
شد ملابسها يفتحها ويمزقها عن اخرها ليظهر جسدها ليشدها لصدره لتصرخ عن اخرها عندما.
#الوجه_الأخر_للحلال
#حكايات_mevo
البارت الخامس عشر..
هجم ايوب علي عطر ومزق ملابسها لينكشف جسدها لتصرخ ليشدها لصدره العاري.
ليهتف.... دلوك جتتك لامسه جتتي واني راجل وفاير ورايدك الف مره هتجولي لاه هكمل واخدك و ماهتجدريش عليا مهما عملتي.
لترتجف وتنتحب.
ليهتف... جولي يلا عايزه ايه عايزها بالحلال والا نمشيها حرام في حرام.
كانت تنتحب غير مصدقه لتهمس... لاه انت ماهتعملش فيا اكده.
ليرفع جبينه... انت غبيه بس وماله ليحملها للفراش ويضعها لتصرخ.
لينهال عليها ليمزق ملابسها لتصرخ ليثبت وجهها ليقبلها قبله حارقه ادمت شفتيها.
لتصرخ وتتشنج لتهتف صارخه..... خلاص خلاص بالله عليك خلاص لاه يا ايوب حرام والله حرام اني موافجه موافجه.
ليتنهد ويبتعد ليشدها لتقف ليحتضنها ويمسد عليها كانت تنتحب وتنتفض .
ليهمس..... ايوه اعجلي انت بتاعتي فاهمه بروحك بجلبك بجتتك ليقبل راسها لتدفعه وتنكمش وتلملم ملابسها.ليتنهد ويقف ينظر اليها بغلب فيما تفعله به.
ليخرج ليتصل باحد رجاله ويخبره ما يريد ليظل جالسا بالخارج ليخبط الباب ليدخل الرجل و َمعه ماذون.
ليذهب الي حجرتها ليهتف.. يلا عشان نخلص من الجصه دي.
لتنظر اليه بقهر.. هتتجوزني غصب يا ايوب اهون عليك.
ليهتف ويتنهد.. اعملك ايه في عجلك يا عطر مانت االي بتخربطي في الكلام وتجلبيني عفريت مالي يا بت الناس هشيلك بعيوني واحطك في جلبي
لتهمس.. وهتوكلني حرام.
ليثور ويهتف.... بطلي الجصه دي ماتعصبنيش والا يمين بالله امشيهم واخش اخدك تخلصي في يدي وهمي يلا عشان تمضي من سكات عطر اعجلي انت بتاعتي وخلصت الجصه.
لتهتف.... همضي بس بشرط..
ليهتف.. ايه هوه انفذه.
لتهتف.. اشتغل.
ليقول نعم ياختي.. عايزه مرت ايوب تشتغل.
لتهتف.... ايوه ده شرطي.
ليصرخ.... علي جثتي انت عايزه تفضحيني.
لتتنهد بغلب.. طب هشتغل في داركو طيب.
ليصرخ.. عطر ماتجننيش هتشتغلي ايه في دارنا.
لتهتف.. هعلم محمد ويبقي شغلي.
ليتنهد... وده اللي هيريحك يا بت الناس هتستفادي ايه طيب
لتهتف.. اني عايزه اكده عشان اخد فلوس.
ليهتف... طب ماني راجلك وهديكي طين.
لتهتف.... لاه حرام لاه.
ليشتعل ويقترب ويمسك ذراعها.. .. انت عايزه تخليني اضربك صوح ويجولو ايوب ضرب مرته.
لتجهش بالبكاء.. ليتنهد و يهتف.. طب خلاص جومي يلا امضي حنفيه واتفتحت دا مرار ..
لتهتف.. ماتسيب المرار مالك بيه.
ليهتف بغضب .. جومي والله هجوم اعجنك.
لتتنهد وتقوم وتمضي علي عقد الزواج لينتهي من كل شئ ليخرج المآذون والشهود ويقترب منها مبتسما.كانت تقف كالاطفال منزويه . ليشدها اليه لتطرق راسها ليهتف.. لاه هتفضلي زعلانه اكده ماهتحَملش والله دا الليله ليلتنا يا بت الناس.
لتحمر خجلا وتهتف... بعد بتجول ايه مش خلاص نفذت اللي رايده بعد َهملني
ليضحك ويهتف.. اهملك كيف دي مش بجيتي مرتي بتاعتي بس اجول ايه عجلك ده ماليان واغش. ليرفع وجهها عطر انت كتي راضيه مبسوطه وايوب رايدك َمبسوط بطلي دماغك دي
لتهمس.. ماجدراش والله ما جادره حاسه بنفسي بيروح مني.
ليضمها بحنان... طب اهدي اكده وكل حاجه هتبقي زينه.. اني هسيبك دلوك ومعاكي الغفرا بره وهاجي اخدك بكره اكون جهزت الدنيا وجولت للناس الي عندي لتخفض راسها ليقترب ويهتف بس علي الاجل اخد حاجه اكده تصبرني.
لتقطب جبينها ليقترب ويزيح طرحتها لتنزل شعرها شلالات بنيه رائعه ليهتف.. جلبي جمر وبقي بتاعي. لتشيح بوجهها ليمسك وجهها وينظر اليها اني ايوب ايه نسيتيه مش ده اللي جلبك دج ليه اصحك تجولي ما دجش لاه اني جواتك بس انت عجلك رامح بعيد ليقترب من وجهها.
لتهمس... بعد عيب اكده
ليقول... لاه ابعد ابه داني هجرب لحد اما تفطسي بيدي لتغمض عينها ليشدها اليه يقبلها بهدوء. وهيا لا تستجيب.
ليتنهد ليهتف... بقي اكده هتفضلي كاتمه حالك عني يا بت الناس.. بس عموما انى هتصرف علي انك مرتي بتاعتي وجسمك ده بتاعي رايده تدهوني باللي جواتك هفرح وتفرحي رايده تدهوني من غير برضك هفرح لحد ماتعجلي اكده وتعرفي انك بتاعه ايوب ليقبلها ويتركها ويرحل.
لتجلس مقهوره فهيا تحبه فعلا ولكن فكره الحرام مسيطره عليها بشده.
لتنتحب... طب اعمل ايه خلاص اكده هقضي حياتي عايشه اكل حرام.. واجيب عيال يعيشو اكده يا مري جتتي بتنغزني ما جدراش ما جدراش اعيش معاه اكده رايد جتتي طب وروحي اوديها فين. طب ايه هتحاسب صوح اني رضيت بالحرام ربنا هيعاجبني صوح جلبي هيموتني لينتابها الصداع لتصرخ وتمسك راسها ليمر الوقت وتدوخ وترتخي ولا تحس بشئ.
******
عند ايوب ذهب الي والده ووالدته واخبره ما فعله ليهتف .. حد يعمل اكده يا ولدي تتجوزها غصب مافيش الا هيا يعني.
ليهتف ايوب. رلايدها يا ابوي وكت وافجت وجه المحروج ابوها غفلج الدنيا.
ليتنهد طاهر ويهتف.. طب ماتبطل يا ولدي عندنا فلوس متلته ومرتك اللي انت رايدها ما ريداش تجارتك دي ولا اني رايد يا ولدي اسمع كلامها وعيش معاها واتهني.
ليهتف ايوب.. تاني تاني ماكفايه عاد ايه المرار ده.
لتهتف امه نبويه.... طب يا ولدي بالراحه عليها عطر طيبه وجمر وحنينه
ليبتسم فامه لا تفكر الا هكذا ليهتف.. اطمني يا اماي..
لتهتف.... يادي الهنا يادي الهنا ايوه اكده وبسرعه نجبلنا عيال نملو الدار دي الله يسعدك يا ولدي.
******
دخلت زوجه يحي علي زينه.. لتقول.. اسكتي دريتش اللي حوصل.
لتهتف زينه.. ايه اللي حوصل.
لتهتف.. مش ايوب اتجوز وهيجيب مرته بكره.
لتنشل زينه وتهتف.... بتجولي ايه يا محروجه انت.
لتهتف.. بجولك ان ايوب اتجوز وهيجبها اهنه بكره
لتصرخ زينه.. مين ده اللي اتجوزها يا مري ايوب بتاعي اني.... اتجوز ايوب لاه لاه داني اجتلها مين دي يا مسخمطه.
لتهتف.. البت الجمر اللي كت بتدرس لمحمد ابني
لتبهت زينه.. فعطر كانت رائعه الجمال وزينه بسيطه لتحس بغل رهيب.. بقي اكده البيه جاب البت اللي مالهاش اصل ولا فصل دي واتجوزها وهيعملها ست الدار لاه والله ما يوحصل
لتهتف زوجه يحي.. ما تبطلي عاد هو اه ايوب ما هواش سهل ايوب واعر كيف الحنش اتلمي.
لتهتف زينه.... ان كان هوا حنش اني تعبان وهتشوفي زينه هتعمل ايه.
********
ذهب يحيا الي مكان شغل زوجه صاحبه ليقابل العروسه وياخذها ليجرو الاختبارات ليمر الامر بسلام وياخذ ميعادا ليقابل والدها حتي يتم الاجراءات ويمضي في طريقه لخلع قلب تلك التي عشقته فقط بغرض العنفوان الصعيدي في الحصول علي العزوه ولم يرضي بما قسمه الله بعيشه هانئه وزوجه محبه فهو يظن انه طالما يراعي زوجته لن تبتعد عنه وانها ليس لها احدا غيره. فساره كانت من اقربائه وحيده ابيها ليس لها احد وبعد موت ابيها انقطعت من الدنيا فاصبح لها هو كل شئ فاين ستذهب ولمن تذهب وكحال بعض الرجال.. يستهين بمشاعر من اعطته روحها ولا يفكر. الا بنفسه وانها شئ مسلم به فلتعش وترضي فليس لها مكان اخر. فلتعش الانثي مكلومه طالما ليس لها من يعولها ولا يتقي ربه.. نعم حقه ان يتزوج وياتي باولاده ولكن الانثي تحترق علي زوجها فهيا اعطته عطاء فاض عنه وزاد حتي اصبح يتنفسها كما انه ذاق الخلف فلماذا لا ينتطر رحمه الله لماذا لا يرضي بقضاء الله وخاصتا ان هناك امل ان تنجب ساره طفلا ولكن بالصبر ولكن ابن ادم ليس صبورا ابن ادم طماع لا يملي عينه الا التراب فلننتظر حتي يدخل التراب الي عين يحي يشبعه ويعرف ان الله حق وان تلك الجميله لها حق كبير.
******
كانت عطر جالسه تنعي حظها.. يعني خلاص هتكملي حياتك اكده.. امك حللفتك ماتاكلي هحرام هتعملي ايه يا حزينه هتجدري عليه دا جادر وطايح وعايزك اعمل ايه دلوك يا رب انجدني دماغي هتنفجر مش متحمله حاسه بروحي بتتسحب..
لتتنهد طب يا عطر انت مغصوبه وربك شايف وعارف واهه تشتغلي وتاكلي من شغلك ماتكليش حرام اهه حاولي ترتاحي انت دماغك الصداع هيخلص عليها ماعاتش بيروح وروحك بتتسحب بعديها ما بتدريش بالدنيا.. هوني علي حالك..
لتسمع خبطا عالباب لتذهب وتفتح لتجد ابيها يقف غاضبا.. ليدفعها ويدخل.. بقي اكده تتجوزي من ورايا يا مسخوطه ليمسكها من ملابسها بقي تضيعي عليا مكسب زي اكده.
لتصرخ..... حرام عليك انت ايه مكسب ايه دا متجوزني غصب عشان ماليش حد يجفله.
ليهتف.. واجفله ليه يا محروحه ايوب السوالمي مايتسابش بس انت اللي فجر زي امك.
لتصرخ.... مالك بيا فجر والا طين ما تسيبني في حالي مش كفايه جهرتي اني ماليش حد.
ليقترب منها ويصفعها علي وجهها لتقع علي الارض لتجعش بالبكاء.
ليقول..... لاه اني مااطلعش من المولد بلا حمص لاه انت اكده متجوزه من غير ولي يبقي الجوازه باطله واني ماهسكتش ويا يدفع ليا يا اغفلجها عالكل.
لتنتحب وتهتف.. هتبيع بتك يا ابوي.
ليهتف.... ايوه ابيعك واكسب امال ياخدك ببلاش وهو عندك فلوس متلتله.
لتهتف.... واني ماجبلش باكده واني مابتشراش وبعد عني بقه وسيبني في حالي عايزه يذلني اني اتاخدت بالفلوس عايز تمرط نفسي َمافتحش عيني.
ليهتف.. مايهمنيش ايكش تولعي وكلميه ياجي دلوك نتفجو.
لتهتف.. لاه ماهتكلمش اني ما بتباعش بالفلوس اني ماهنذلش ليه اني هجف في وشه زيي زيه وانت مالكش صالح بيا.
ليهجم عليها ويهتف..... اني هوريكي كيف ماليش صالح بيكي لينهال عليها ضربا وهيا تصرخ وهو يهتف بغل.. عيشتي عمرك تسمعي كلام امك عيشتي عمرك امك تغرز فيكي وتعصيكي اهه هتعيشي في الحرام وهتاكلي حرام علي جولك اللي ما رضيتش بيه امك وعصتك اهه هتعيشي فيه.
كان يضربها وهيا تصرخ ليبتعد ويهتف كلميه بدل ماجتلك دلوك.
لتنتحب وترفع تليفونها تتصل بايوب ليرد عليها لتهتف بنحيب.. ايوب
ليهب وقلبه انخلع.. مالك بيكي ايه بتبكي ليه يا جلبي.
لتهتف.. تعال بسرعه والنبي
ليهتف جاي جاي ليهب وينزل كان الوقت متاخرا ليذهب مسرعا الي بيتها.
ليبهت عندما وجد عندها رجلا ليهتف انت مين يا جدع انت وبتعمل ايه في بيت مرتي.
ليضحك عادل.... اني ابوها ومرتك مين حد بيتجوز حد من غير اهلها.
ليقترب من عطر مسرعا ليجد حالتها بلا حول ولا قوه ليضمها اليه.
ليصرخ..... انت مديت يدك عليها والله لاجتلك.
ليهتف عادل.. هتجتل ابو مرتك وتتفضح في البلد
ليصرخ..... امال بتضربها ليه وعايز ايه انت.
ليهتف.. عايز مهرها حد ياخد حد اكده بلوشي
لتنهار عطر مقهوره.
ليهتف ايوب.... وانت بقه اللي هتاخد المهر مهملها بجالك سنين وجاي دلوك تضربها وتجول اكده
ليهتف عادل والله اني وبتي نصطفل.. وانت جوازتك باطله من غير ولي وبتي صغيره وانت اكيد ضحكت عليها يبقي نلمو الدنيا وتدفع عشان الفضيحه ما تكبرش.
ليهتف ايوب.... انت اتخبلت بتهدد ايوب السوالمي واعي لحالك ده اني اتاويك ورا الشمس.
ليهتف عادل... وماله تاويني بس جبلها البلد كلياتها هتعرف انك اتجوزتها غصب وكت بتجيلها لحالها ودور بقه عالفضيحه.
ليهتف ايوب مذهولا.. هتفضح بتك.
ليهتف عادل.... وافضح اي حد بس اخد حجي تدفع مهرها امضيلك عالعجد والكل يعرف اني موافج ايه جوله.
ليتنهد ايوب.. بص اني دراعي ما بتتلويش بس ان جت علي شويه فلوس ماهيهمنيش ارميهملك واخدها.
لتنتحب عطر بقهر فابيها قد رخصها و مسح وجهها تحت اقدام ايوب.
لتهتف هيا بقهر.. ماتسمعش كلامه اني مش عايزه حاجه ماتديلوش حاجه اني مابتباعش يابن الناس.
ليهتف عادل...... اخرسي يا محروجه اني ما هسيبش حجي يبقي تنخرسي.
ليتنهد ايوب ويخرج دفترالشيكات ويهتف عايز كام
لتلمع عين عادل عايز نص مليون وامضي
لتلطم عطر..... . يا مري يا مري انت ايه منك لله لاه ماتديلوش حاجه حرام عليك بتديله ليه ليه منك لله ارجعله فلوسه كيف.
ليهتف عادل.... اخرسي جولت وهجم عليها ليقف له ايوب ويدفعه.. تجرب من مرتي هتاويك علي وش الدنيا مرتي تحت طوعي وهديك الفلوس بس عشان وجع الدماغ وبس تجرب تاني مننا هحطك تحت رجلي واني جرصتي و الجبر
ليهتف.. وانا ما رايدش الا الفلوس.
ليكتب له ايوب الشيك وياخذه ويخرج له عقد الزواج ويمضي عليه.
ليخرج والدها منتفخا دون حتي ان ينظراليها لتنهار عطر ليتنهد ابوب ويقترب منها يحتضنها لتستكين بقهر.
لتهتف خلاص دفعت واشتريت خلاص ارتاحت اكده.
ليتنهد.. بتجولي ايه بس ده حجك ومهرك. لتنظر اليه.. مهري..الله يسامحكو واحد اشتتري والتاني باع وجاي تجولي مهري.. مش لما ابقي راضيه الاول ابقي اخد مهر اني خلاص اتاخدت غصب واندفع فيا كمان.. بس اني مش راضيه وبجولهالك في وشك اني مش راضيه بعيشتك وانت بقه شيل شيلتك
لينفعل.. برضك ماهتهمديش برضك عايزه تعصبيني يعني اني بحارب لاجل اخدك وانت تجولي اكده ايه اللي يجبرني غير اني رايدك
لتهتف.. بالغصب
ليصرخ.. ايوه بالغصب واخبطي دماغك في الحيط اني تعبت ليشدها ويدخل بها حجرتها لتهتف بخوف... ايه بتشدني ليه عايز ايه.
ليهتف.. هنتهبب ننام ايه ماهنامش في ليلتك
لتهتف...... ننام... ننام فين ماتروح تنام في داركو.
ليهتف.. ما دي داري دار مرتي تبقي داري ويلا عشان اني كفايه حرج لحد اكده.
لتهتف.... واني ما هنامش جارك ايه جله الادب و َالبجاحه دي.
ليرفع جبينه.... . َلا والله دا حاجه حلوه جوي ليخلع جلبابه لترتعش من منظر صدره العاري لتجده يقترب.
لتهتف بخوف... ايه ايه بتجرب ليه عايز ايه انت ليقترب ويلتصق بها لتصرخ بعدايه ده عيب اكده والنبي
ليبتسم فوجهها صار احمركالدماء. ليقول.. فين العيب راجل َو مرته في حضنه هاتيلي حاجه عيب دلوك
لتهمس بخجل.. لا عيب احنا مش اكده
ليضحك ويحملها لتصرخ ويذهب بها الي الفراش ويريحها ويرتكن فوقها.
ليقول.. مش اكده ازاي ماخدكيش في حضني اياك مش لسه متجوزين ابوكي موافج.
لتدمع عينها.. جصدك تجول اشترتني مش اكده وعايز حج الفلوس
ليتنهد.. انت دماغك دي عوجه ليه اني جولت اكده. بس بعرفك انك مرتي اهه وماهتناميش الا في حضني.
لتهمس عيب والله بطل.
ليضحك.... انت جمر جوي ورجيجه تاخدي العجل ليتنهد ويتلمس وجهها مش اني ايوب اللي اللي جولتي انه امانك مش اني ايوب اللي كان واجف جارك ولا هملكيش.
لتنزل دمعه من عيونها وتشيح بوجهها ليهز راسه ويدر وجهها بصيلي بالله عليكي اني اهه ايوب اللي رايدك ولا رايد الا انتي
لتهتف بقهر.. بعد بقه مش جادره.
ليمسك يدها يقبلها.. مش جادره.. ايه جربي وحش ليكي لاه اني حاسس بالطحن االي جواتك انت بس اللي مجفله راسك فكيها يا جلبي وهنعيش احلي عيشه
لتهتف.. في الحرام..
ليغمض عينه يسيطر علي غضبه.. انت ليه غاويه تحرجي جتتي اعمل ايه في عجلك طب اجولك ايه اجولك مفيش الا اكده وتخبطي راسك بالحيط وحرام حرام والا اجولك اتراضي واني رايدك اهه وماتفكريش في حاحه تانيه الا راجلك اني راجلك يا بت الناس ورايدك بالجوي روحك رايدها رايدها طاوعي راجلك.
لتهمس.... روحي بتتعذب هتاخدها ازاي انت مش رايد روحي دي انت رايد جتتي وبس.
ليهمس.. مش عيب اني رايد جتتك بس رايد روحك الرجيجه انت تاخدي الجلب بجَمالك وجلبك الابيض حتي لو كت وحش انت النور اللي في حياتي اعجلي بالله عليكي وسيبيلي نفسك ماجدرش ابعد ماتخلنيش اغصبك علي حاجه عايزها محبه واني خابر انك مش كارهه ايوب. ليهمس ويقبل شفتبها.. كارهه ايوب يا جلب ايوب.
لتشيح بعيونها وترتجف ليبتسم.. اهه ماكرههوش يبقي تحاول. لتهز راسها ليهتف.. لاه هتحاولي تجبري روحك دي وتمشي العيشه واللي رايداه هجبهولك لينزل عليها يقبلها وهيا مشلوله تشعر بانفاسه تجتاحها ولكن هناك شيئا يمنعها ان تنساب معه كانت تضغط علي روحها لتتجاوب معه ولكنها لم تستطع احست ان انفاسها طبقت علبها وعاد اليها الصداع وصرخت مره واحده وتشنجت ليبهت ويبتعد ليجدها تنظر اليه نظره غريبه لم يراها من قبل ثم تغمض عينها وتتوه عن الدنيا.. ليتنهد ويشدها الي احضانه ليجدها مستكينه لياخذها في احضانه ويظل يفكر فيما تطلب منه لينام اخيرا من تعب التفكير.لا يعرف ما القادم اهو خير عطر ام سواد ماحل طلبه ايوب وسيناله.
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا