رواية رحلة وجع الفصل الرابع 4 بقلم زينب مجدي فهمي حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية رحلة وجع الفصل الرابع 4 بقلم زينب مجدي فهمي حصريه في مدونة قصر الروايات
رحلة وجع......الفصل الرابع
هدي....يا بابا طلع مفهمهم اني سارقاه وبعت شقته ومفهمهم إني انا اللي سيبت بنتي..وبسببي ساب البلد وسافر
والد هدي....ده عيل خسيس وانا مكنتش موافق عليه في الاول وانتي اللي اصريتي..بصيتي لشكله وبس...وأقولك ادي نفسك فرصه وصلي استخاره تقوليلي مرتاحه يابابا
هدي بدموع....انا عارفه يا بابا إني غلطانه بس ده نصيب وانا مكتوبلي كده
هاني اخو هدي.....مفيش داعي للكلام ده دلوقتي يا بابا...المهم هنتصرف إزاي...أنا مستعد اجيبه في شوال واخد البنت غصب عنه
والد هدي.بعصبيه..... أنا مربي بلطجي ولا ايه ...إحنا هنمشي قانوني وهنرفع عليه قضيه....كده كده البنت هتكون في حضانة امها..وهنكسب القضيه
هاني.....هدي متخافيش...إحنا في ضهرك وان شاء الله هنرجعلك بنتك....المهم ابراهيم موقفه ايه من الكلام اللي سمعه
هدي....الحمد لله مصدقش ولا كلمه وكمان وقف مامت عصام عند حدها وقالي برضه انه هيفضل في ضهري....ربنا يباركلي فيكم
هاني....لسه مش ناويه تصالحي اخوكي...لازم يعرف إللي بيحصل ده بلاش يعرف من بره
هدي.....انت عارف اني مش غلطانه يا هاني هو اللي بيسمع كلام مراته وهي إللي بتقوله بيصدقه مش بيراجع وراها
هاني.....طول عمرك انتي وعماد روحكم في بعض بلاش تخلي حد يفرق ما بينكم...اطلعي وابدإي انتي معلهش تعالي نفسك وكمان مراته مش هنا
ذهبت هدي إلي اخيها وطرقت الباب
عندما فتح عماد الباب ابتسم وفتح لها ذراعه لترتمي بين أحضان اخيها وتبكي
عماد بحنيه.....وحشتيني يا هدي هان عليكي تقعدي شهر متكلمنيش
هدي.....انا اسفه كنت حابه اسيبك تهدي ...مش عايزين نتكلم في اللي حصل بقي...خلينا نتصافي من غير عتاب
عماد..... ماشي. يا ستي ادخلي ادخلي
دخلت هدي وجلست على الاريكه....قاعد لوحدك ليه ما تيجي تقعد معانا تحت...ابوك وهاني بيجهزو الغدا
عماد....عيب عليكي تبقي موجوده هنا وابوك يدخل هو المطبخ
هدي.... ملكش دعوة هو بيحب يطبخ.... ولا بقولك تعالي ننزل نساعده انا وانت
عماد....يلي
نزلت هي وعماد إلي الأسفل
ودخلو المطبخ علي والدهم وهاني. وهم يضحكون
هاني....الحمد لله ربنا يهديكم
هدي....نعم يعني إحنا مجانين
عماد..بس يا صداع انتي صوتك عالي
هدي....لو سمحت يا بابا اخرج انت ريح بره واحنا التلاته هنعملك أحلي غدا
والدهم.....أنا خارج بس لو سمعت صوتكم هدخل عليكم بالخرطوم
خرج والدهم....ونطت هدي علي كتف عماد وعضت ودنه...بقي انا تقول عليا صداع والله ما هسيبك...
عماد....يا عضاضه طب تعالي بقي
شغل عماد الحنفيه ووضع رأس هدي تحتها....
هدي بنهجان هموت....
عماد. بضحك.. خليكي تحت الحنفيه شويه علشان تحترمي نفسك
هدي.....خلاص والله حرمت
هاني....والله انتو الاتنين مجانين
هدي وعماد نظرو الي هاني نظرة شر وقامت هدي بفتح الثلاجه وامسكت ازازه مايه ساقعة ومسك عماد الكاتشب وتوجهو ناحية هاني ببطئ
هاني....انا آسف
هدي....مفيش آسف للاسف
كان بجوار هاني دقيق رماه على وجوهم وجري الي الخارج
ذهبت ورائه هدي سريعا هي وعماد
وهو يجري في ارجاء المنزل
والدهم.....عوض عليا عوض الصابرين يارب في عيالي
................. ................... .................
في منزل والدة عصام...كانت تجلس هي وعصام
عصام بنرفزه.....طبعا كدابه يا ماما انتي صدقتيها هي. وكدبتيني انا إبنك
ام عصام بشك....لأ يا ابني ما صدقتهاش طبعا... بس طالما لينا حق نروح ناخده من ابوها....انت في الاول قولتنا نسكت علشان انت مسافر وعلشان خاطر بنتك بس دلوقتي نسكت ليه
عصام.....نسكت برده يا ماما علشان خاطر بنتي...متكبرش والناس تعايرها ان امها حراميه
ام عصام.....كلامك مش مقنع يا عصام ده مش سبب نسكت علشانه..كده كده الناس عارفه انها حراميه
عصام.....أنا تعبان يا ماما أنا داخل انام
دخل عصام غرفته وجد جودي تلعب مع مني
جودي....أنا اللي كسبت ماما يا بابا زي كل مره
مني....ممكن يا جودي تخرجي تلعبي بره عند تيته
جودي.....حاضر يا ماما
خرجت جودي وذهبت مني إلي جوار عصام تكلمه بهدوء
مني....كنت اتكلم معاك شويه يا عصام
عصام....اتكلمي
مني....بص يا عصام جودي لازم تعرف اني أنا مش امها وكمان طليقتك كده كده رفعت قضيه واكيد هتكسبها علشان البنت سنها صغير... ما تقابل أبوها وتقعدو تتكلمو مع بعض ودي..إن البنت تقعد معانا اسبوع ومع مامتها اسبوع...ونريح دماغنا من المشاكل ونعيش مرتاحين
عصام.....ومين قالك إن هيكون في مشاكل
مني بإستغراب..يعني إيه
عصام.....أنا هاخد بنتي وأسافر قبل القضيه ما تمشي اصلا ولو حابه تيجي معايا ماشي مش حابه برده ماشي خليكي هنا عند امي أو روحي عند ابوكي
مني.....طيب ليه نسيب اهلنا ليه ونروح بلد ملناش شغل فيها ولا لينا بيت
عصام.....علشان استحاله اخلي هدي تعمل إللي في دماغها...استحاله اريحها... طالما عاشت حياتها واشتغلت واتجوزت....كمان تاخد بنتي كده طبعا لأ البت دي بنتك وملهاش ام تاني
بعد مرور اسبوع كان عصام يستعد للسفر هو وزوجته وابنته
والدة عصام. بدموع. يا ابني راجع نفسك هتعيش حياتك كلها متغرب
عصام....متخافيش يا ماما هرجعلك قريب أوي
بعد السلام ذهب عصام..الي المطار
.............. ............... .................. ............
كانت هدي تجلس هي وابراهيم
ابراهيم... انا شايفك مش طبيعيه اليومين دول مالك
هدي......ا....مفاجأة يا ابراهيم
ابراهيم....خير يارب
هدي...... أمسك نفسك يا إبراهيم....أنا حامل
ابراهيم.....بفرحه....انتي بتتكلمي بجد
هدي بسعادة.....اه والله
وبينما هدي تشعر بالسعادة هي وزوجها اتاها تليفون
هدي....أيوه مين
المتصل.... حضرتك والدة جودي عصام خليفه
هدي بخضه.....ايوه أنا
المتصل....جودي ووالدها..ومراته عملو حادثه....والبقاء لله جودي توفت
هدي بصراخ.....بنتييييييييييييي
بقلمي زينب مجدي فهمي....عايزه أعرف رأيكم في الروايه
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا