رواية زواج لدقائق معدودة الفصل الثالث عشر 13بقلم زهرة الربيع حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية زواج لدقائق معدودة الفصل الثالث عشر 13بقلم زهرة الربيع حصريه في مدونة قصر الروايات
هخرجها لك بره السرايا تخلص عليها قوام ولا من شاف ولا من دري لان لو ما قتلتهاش النهارده مش هتعرف تقتلها تاني
قالت كده وقفلت معاه وهي متعصبه جدا من غنوه وقالت بغضب.... ما بقاش الا انتي تيجي في الاخر تبقي مرت ولدي
عند سند طلع فوق ولسه هيروح ناحية اوضته اتفاجئ بحد شده بقوه و اتصدم لما لقاها غنوه وحاصرته عند الحيط وحطت السكين على رقبته وقالت بغضب ...اخوي فين يا ود الحاكم.... انا قاتله قبل وما عنديش مشكله اقتل مره تانيه
سند اتصدم بس ظهرت ابتسامة اعجاب على شفايفه وقال بمكر .... اخوكي مهيرجعش معزز مكرم غير بعد ما اكتب عليكي.. قبل كده مهيحصلش
غنوه بصت له بغضب شديد وقالت ....وانا مهعملش اي حاجه من اللي تطلبه غير لما اطمن على اخوي فاهم ولا لا
سند ابتسم بخبث وفي ثواني كان ماسكها من معاصم ايديها ولفها عند الحيط وضرب ايدها في الحيطه بقوه وقعت السكينه من ايدها وقال بغضب.... لو فاكراني زي نوح تبقي غلطانه ...هو صوح كبير البلد بس عقله اصغر من عقل العيال و اللي زيك سهل قوي تضحك عليه....انما انا قاريكي وحافظك وعارف اللي زيك اخرها ايه...و اني مش هتجوزك لسواد عيونك او لانك عجبتيني ولا علشان احميكي لاني شايفك بريئه كيف نوح لا يا بت الجزار انا هتجوزك علشان نوح عينه منك وكيف ما اخذ مني حاجه من حقي هاخد منه اللي من حقه كله وصلت كده
وسابها ولسه هيمشي قالت بسخريه....ومن امتى بنات الناس بقوا من تركة ابوكم ان شاء الله وبتقسمو فيهم على مزاجكم ...اوعى تكون فاكر اني كنت هوافق على اخوك وكمان اوعى تكون فاكر اني وافقت عليك لاني خايفه على اخوي ..انا اخوي راجل و ميتخافش عليه وما هيحصلوش الا اللي ربنا كاتبه
واتقدمت منه خطوات وبصت لعيونه بتحدي وقالت ....بس انا بقى هتجوزك عشان انتم محتاجين اعادة تاهيل بجد تستاهلوا احط رجلي في البيت ده كلكم هنا هملانين ما شفتوش ربايه وخصوصا امك
سند بص لها بغضب وقال.... ما تلمي روحك وتحاسبي على كلامك يا بت
غنوه ضحكه بسخريه وقالت ....كان بودي احاسب عليه بس مشايلاش فلوس معاي دلوك
واحتدت نظراتها وقالت....وحياة عيونك الحلوين دول لاحاسبك انت وامك واعملكم اعادة ضبط مصنع من اول وجديد والايام بينا يا ود الحاكم
ولسه هتمشي قال بسرعه.... بس انا ممصدقش... محسيتش انك وافقتي عشان تحاسبينا
وبص لعيونها وقال بثقه.... انا بقى شايف اني دخلت دماغك وعششت في نفوخك... عجبتك يعني وقوي كمان
غنوه رفعت حاجبها بدهشه وضحكت جامد وقالت....عجبتني....إلا ما عجبتنا رجاله بشنباتها ..هتعجبنا جزمها وشرباتها
سند احتدت عنيه بغضب ومسكها من دراعها بقوه وقال ....قصدك يا بت
غنوه دفعت ايده بغضب وقالت....عيدها مع نفسك مرتين ثلاثه هتفهم قصدي هتوصلك مهما اتأخرت متقلقش
فوتك بعافيه يا.....ياسندي
قالت كده ومشيت وسابته واقف باصص لطيفها بغضب من كلامها ولقى السكين بتاعتها على الارض مسكها وبقى يبص لها بقوه وقال .....ماشي الصبر طيب
بقلم.....زهرة الربيع
عند نوح قرب من شروق بغضب شديد وبقى يكسر كل جاجه حواليه وقال زعيق ....مكفاكيش الفضايح اللي عملتيها قبل سابق كمان رايحه تقولي للخدم ياخذوا لك حاجتك على اوضه تانيه ومهمله اوضتك ليله دخلتك... ولا كأنك متجوزه وليكي حاكم
شروق كانت مرعوبه منه لاول مره وهو مسك العصايا وقال بغضب...لما كان ابوي يقول الكلمه مكناش نتنيها ..عارفه ليه..علشان كنا دايقين دي على جسمنا
ولو كان عمي عمل نفس الشئ مكانش طلعتي هملانه كده...بس اللي معملهوش ابوكي هعمله انا لو منطقتيش...ردي عليا خرجتي من الاوضه لييييه
شروق كانت بتتنفض وبتفكر وقت ما خنقها بايده ومرعوبه جدا
نوح مسكها من دراعها بعنف وقال...متطلعيش جناني عليكي انطقي خرجتي لييه بكلمك ردي عليا
شروق انتفضت بشده وهيه بترتعش ونطقت بالعافيه وقالت ...الح....الحم...الحمام
نوح بص لها بدهشه وقال ...ايه....حمام ايه بتقولي ايه علي صوتك
شروق قالت بدموع وهي بترتعش ومش قادره تتكلم ....الحمام ...عايزه ..عايزه ارو...
بس مكملتش جملتها ولقي هدوم اتبللت وهي واقفه بتنتفض قدامه
نوح اتصدم بشده من اللي حصل كان منفعل جدا ومخدش باله انه خوفها للدرجه دي ...حاول يتكلم او يقول حاجه بس معرفش
شروق بقت دموعها تنزل بخوف وحرج شديد جريت على الحمام وهي بتعرج عايزه تمشي من قدامه بسرعه
و دخلت الحمام وقفلت الباب عليها
نوح جري وراها بس كانت قفلت باب الحمام غمض عنيه وهو بيلعن نفسه وقال.... شروق..شروق ردي عليا انا....
بس قاطعته لما قالت وهيه بتبكي جامد ....امشي وناديلي امي.... عايزه امي
نوح قال بسرعه ....انا اجيب لك اللي عايزاه انا مش غريب انا...
بس مقدرش يقول جوزك ولا ينطقها اتنهد وقال... هجيب لك امك... بس متبكيش جوه الحمام الله يرضى هليكي..ثواني هناديهالك ..مهعوقش
ومشي بسرعه وغضب من نفسه
وشروق قعدت على الارض وضمت رجليها لحضنها وبقت تبكي جامد بحرج ووجع و الف احساس جواها
نوح طلع بسرعه وراح جري على اوضة هويدا بس سند وقف قدامه وقال بسخريه....ايه الحكايه ما قدرتش تقعد مع عروستك ساعه كامله على بعضها ليكون معمول لكم عمل ولا حد نابرلك في الجوازه
نوح قال بسرعه وتوتر ....مش وقتو يا سند
وجري بسرعه على اوضه هويدا وسند استغربوا جدا وفضل واقف واتفاجئ لما قال لهويدا ....بتك في الحمام وعيزاكي حصليها بسرعه وخدي لها غيار بس بسرعه ما عايزهاش تبكي كثير في الحمام
هويدا هزت راسها بتفهم وجريت بسرعه اخذت لها هدوم وراحت على اوضة نوح جري
سند اول ما شافها بتجري قال بخوف.... في ايه مال شروق عملت فيها ايه
واجري بسرعه على اوضتها بدون اي تفكير بس قبل ما يفتح الباب نوح مسك ايده وبصلو بحزن قال ....ما ينفعش يا ود ابوي.... الله يرضى عليك
ونزل راسه وقال بحرج شديد.... لسه على ذمتي ما ينفعش
سند حس الكلمه زي السكين في قلبه زي ما تكون فوقته ما الاحساس اللي غلبه دفع ايده بغضب ومشي بسرعه ودموعه بيلمعوا في عيونه
عند هويدا خبطت على شروق وقالت..شروق افتحي يا قلب امك انا جيت
شروق فتحت بلهفه وهويدا اتفاجات بمنظرها ولمعت الدموع في عيونها
شروق حضنتها بقوه وبقت تبكي جامد وهي بقت تطبطب عليها وتهديها وقالت بدموع .....بس يا ضنا ....ايام وهتعدي يا حبيبتي بكره تروق وتحلى يا شروق
يلا يا حبيبتي تعالي علشان تستحمي وتغيري
وبقت تساعدها وشروق كانت بتنتفض بخوف وكسوف وامها ساعدتها ولبستها ونيمتها على السرير وطلعت
لقيت نوح واقف قدام باب الاوضه قال بسرعه.... طلعتيها هيه كويسه دلوك
هويدا ابتسمت وقالت ....كويسه يا ولدي...نوح لو ليا خاطر عنديك براحه عليها...هيه لساتها صغيره يا ولدي
نوح اتنهد بخنقه وقال ....عقلي بتك يا مرت عمي ....رصيد جلعها معايا خلص خلاص يعني خليها تسمع الكلام..و مكان ما اسيبها اجي الاقيها مش لسه هربي عيال
هويدا هزت راسها بالموافقه وقالت.... ماشي يا ولدي ربنا يهدي النفوس
وراحت على اوضتها ونوح دخل الاوضه عند شروق واول ما دخل عملت نفسها نايمه بسرعه مش قادره تتكلم معاه ولا تبصله حتى
نوح اتنهد وقرب منها بقى يبصلها شويه ويفكر بيفتكر في اللي عمله وقد ايه خوفها مد ايده يطبطب على شهرها زي ما كان يعمل لما يزعلها وهيه صغيره...بس افتكر شكل سند ولهفته عليها ولما منعه يدخلها ضم ايده ووقف بسرعه
وراح نام على الكنبه بحزن وهو بيفتكر اخوه ووجعه او كمان قصة جوازه من غنوه ...غنوه اللي مش قادر يشيلها من باله ابدا.... كل حاجه عدت كانت صعبه عليه جدا
فضل وسط افكاره لحد ما راح في النوم
شروق فتحت عيونها لما اتأكدت انه انام واخذت غطا وراحت غطته لان الاوضه كانت بارده جدا من المكيف..اتأملت ملامحه وهو نايم شويه ونزلت دموعها بحزن وغضب من اللي حصلها وقالت بوجع...شيلو من قلبي يارب مبقتش قادره خلاص
و راحت هيه كمان تنام بوجع وحزن
في صباح يوم جديد
كانت غنوه تحت مع الخياطه اللي جابها سند عشان تعمل لها هدوم لان مش معاها
كانت الخياطه بتاخد مقاساتها وهي واقفه بتنفخ بغيظ ومتضايقه بس شافت حليمه جايه عليهم بخنقه ابتسمت بمكر وقالت.... بصي بقى يا حبيبتي من كل حته عايزه 12 لون... بصي عايزه ابقى زي قوس قزح كده عشان الراجل ما يملش.. معايزاهوش ينزل تحت واصل
البنت ضحكت وقالت ....من عيني يا ست غنوه
غنوه ابتسمت وقالت... تسلم لي عينيك
حليمه اتقدمت عليها وقالت بسخريه.... ما تتعبيش نفسك يا عروسه والله عملتي 1000 لون مهتمنعهوش من النزول ده ودي وانا عارفاه ما يقدرش يعدي يوم ما يجيش يشوف امه ويبوس يدها وياخد رضاها
غنوه ضحكت وقالت ..... يوه يا حماتي ما انتي كنتي متجوزه وعارفه...الواحد بيبوس يد امه قبل الجواز بس ....عشان بيكون مش لاقي حاجه تاني يبوسها
البنات ضحكوا مره واحده وحليمه اتغاظت جدا وقالت بغضب ....بس يا بت انتي وهيه..... ويلا كفايه يا اختي مهوش مال سايب....يلا قولت لك كفايه
الخياطه اخذت الهدوم ومشيت وحليمه قربت من غنوه وحاولت ترسم الابتسامه وقالت.... انتي مفكره اني زعلانه من جوازة سند منك....انا المهم عندي انه يتجوز بعد اللي حصل له
وعلشان اثبتلك اني راضيه هاخدك ونروح عند احسن كوافير علشان احجزلك فستان جديد ما اتلبسش قبل كده وهشتريهولك كمان
بقلم....زهرة الربيع
غنوه بصيت لها باستغراب وقالت ....نطلع بره السرايا قصدك ...لاه طبعا مهينفعش ..نوح بيه قال متتحركيش من البيت انتي عارفه ظروفي
حليمه قالت... انا اخذت لك الاذن منه ما تقلقيش والغفر هيكونوا معانا
غنوه استغربتها جدا واستغربت اهتمامها لانها عارفه انها مش موافقه على الجوازه دي بس حليمه اصرت عليها جدا لحد ما طلعت معاها وهي مش مرتاحه ابدا
وبالفعل طلعوا سوا وكان معاهم واحد من الغفر وكانت قلقانه جدا ومش عارفه ايه اللي مستنيها
عندي شروق قامت من النوم لقت نوح لسه نايم بصت عليه بحزن و دخلت اتوضت وصلت
وكانت جعانه جدا ماكلتش اليوم اللي فات كله طلعت تنادي لسماح تجيب لها فطار
بس اول ما طلعت من الاوضه كان سند مستنيها قدام اوضته واتقدم عليها وقال... شايفك كويسه.... كان في حاجه امبارح ولا ايه
شروق ارتبكت قوي وقالت... ملكش صالح
و لسه هتمشي وقف قدامها وقال .....امال مين اللي ليه ...مفكره ان في حد هنه هيهمه امرك غيري
شروق بصت له بحده وقالت بغضب....متزودش في الكلام يا سند ...متنساش اني دلوك مرت اخوك
سند ضحك جامد وقال... مرت اخوي اه صوح نسيت ....والله وفضلتي وراها لما نولتيها يا شروق..طيب... ماشي يا مرت اخوي بس خليكي عارفه ان كل حاجه بتتغير و
بس قطع كلامه لما طلعت سماح وقالت ....ست شروق الوزير وبتو وولدوا تحت مستنين نوح بيه
شروق اتوترت جدا
وسند ضحك جامد وقال ....ضرتك وصلت....هتنزلي ترحبي بيها بنفسك ولا هينزلها نوح لوحده عشان ياخد راحته وياها
شروق بصتلو بغيظ وغضب وقالت لسماح .....ماشي يا سماح انا هصحيه واقوله
سماح نزلت وشروق لسه هتروح على اوضتها سند واقف قدامها وصدمها لما قال بسرعه.... اطلقي منه وانا جاهز اتجوزك ...وعفى الله عما سلف
شروق اتسعت عنيها بزهول شديد بس اتصدمت اكتر و كانت هتقع من طولها لما نوح قال بغضب..... سند ووووو
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا