القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية خيانة حور الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم منار ابراهيم جميع الفصول كامله حصريه ( مدونة قصر الروايات)

 رواية خيانة حور الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر  بقلم منار ابراهيم جميع الفصول كامله حصريه ( مدونة قصر الروايات)




رواية خيانة حور الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر  بقلم منار ابراهيم جميع الفصول كامله حصريه ( مدونة قصر الروايات)


البارت١١


 دخل مراد الي البيت فوجد سالي تجلس علي الارض وتبكي بشده فذهب بسرعه اليها


مراد بلهفه.. سالي حبيبتي مالك في اي


سالي ببكاء.. حور يا مراد حور


مراد بخوف.. مالها حور في اي قلقتيني


قصت سالي كل شي حدث منذ قليل وهي تبكي بشده فاحتضنها مراد فامسكت سالي بقميصه وانهارت في البكاء


مراد ... هشششش بس اهدي ثم اخرج هاتفه وطلب ريان

مراد بغضب.. خمس دقايق وتكون قدامي ولم يستمع الي رد ريان واغلق الهاتف وظل يهدئ في سالي


   ########


اما ريان فكان يجلس يشعر بالغضب الشديد من حور


اسر.. وهتعمل اي


ريان.. مش عارف اكيد حور حكت كل حاجه ومش بعيد مراد بيه هههه والدها اللي دايما بيحسسني انها بنته وانا مش ابنه يطردني فيها


ادهم... بس انت غلطت يا ريان


ريان بحده.. بقولك اي وحياه عيالك مش ناقصه انا ماشي هروح اكد مش هفضل قاعد سلام...


ورحل ريان اما اسر فتنهد بضيق بعد ان قص عليهم ريان ما حدث تمني لو يضربه ليفيق


اسر.. يلا يا ادهم نمشي


ادهم.. تمام يلا


    ############


فتحت حور باب بيتها وبيت اهلها ودخلت واضائت  النور وتطلعت للبيت بحنان واشتياق ونزلت دمعها بغزاره فمسحت دموعها وتطلعت امامها فرات امها وابيها وهم يبتسمون لها ويفتحون ذراعهم لها


حور بسعاده.. بابا ماما وذهبت بسرعه اليهم ولكن الخيال تلاشي فجلست علي الارض وصرخت باعلي صوتها.. باااااااابااااااااااا


كانت حور في الرابعه من عمرها وتلعب بعروستها فخبطت  قدمها في الكرسي فبكت بالم فذهب اليها والداها بسرعه


ام حور.. بس يا حبيبتي اهدي خلاص ياعمري


اما والدها فجلب مرهم ووضعه علي قدمها وقبل قدمها وقال.  خلاص ياحبيبه بابا متعيطيش دموعك غاليه والكرسي الوحش دا هضربه اهو


وظل يضربه بمزاح فضحكت حور فضمتها والدتها لحضنها ثم ضمهم ابيها هي وامها لحضنه


بااااك


حور ببكاء... بنتكم موجوعه اوووي يا بابا بنتكم اتكسرت انتو فين كنتو جنبي لي سبتوني لوحدي ليييييييي..


    ###########


 وصل ريان للبيت ودخل للداخل فوجد والده يجلس بجانب الدته التي يبدو علي وجهها البكاء وابيه ينظر اليه بغضب فتنهد بضيق وذهب وجلس امامهم


مراد بغضب.. حالا تفهمني عملت اي في حور


نظر له باستغراب  الم تقل لهم حور كل شي


ريان.. معملتش حاجه


سالي ببكاء... معملتش اي يا ريان حور عرفت ازاي بالاتفاق اللي بينا وغير كده كنت بتعاملها اسوء معامله لي يا ريان ها قولي بنتي مشت بسببك حرام عليك


ريان بغضب.. انتي السبب انتي اللي اجبرتيني عليها وقفتي. يفري قصادها انتي السبب


مراد بغضب.. رياااااان


ريان بخبث فواضح من كلام والدته بان حور لم تتحدث عن ريهام فقال.. انا اسف يا والدي بس انتو فعلا السبب في دا اجبرتوني اخطبها وانا مش عاوزها وحاولت اتاقلم معاها معرفتش وحصلت مشكله بينا وغصب عني قلت الاتفاق 


نظر له مراد بغضب وقال.. تمام ياريان انا رايح ارجع بنت اخويا وحسابنا بعدين ثم قبل جبه سالي وقال.. متعيطيش يا حبيبتي هرجعها


اومات سالي له براسها وذهب مراد اما ريان فتطلع لبكاء والدته بحزن وسالي نظرت له بالم وغضب ثم ذهبت لغرفتها


ريان بغضب.. وبعدهالك ياست حور هتدمري كل حاجه في حياتي كده ههههه بس كويس انك متكلمتيش كلها يومين واسافر وارتاح منك. ...


     ###########


كان احمد يجلس غي مكتبه يقوم ببعض الاعمال وفجاه شعر بنغزه في قلبه اوجعته فوضع يده علي قلبه وشعر بالالم الشديد

احمد بالم.. حوري. ثم امسك الهاتف بسرعه وجاء ليرن عليه ولكنه تراجع. عند اخر لحظه وترك الهاتف وذهب للحمام وغسل وجهه ووقف امام النافذه يتطلع للسماء بحزن

   ###########


وصل مراد امام بيت اخيه وتطلع له بحزن فقد اشتاق لاخيه الذي رحل عنه فتنهد بحزن ثم قام بدق الباب ففتحت حور ونظرت لعمها ودخلت فدخل مراد خلفها واغلق الباب


مراد.. حور حبيبتي

التفتت له حور فوجدته يفتح ذراعه لها فارتمت في حضنه لتشعر بحنان الاب وبكت بشده

حور ببكاء.. عمو 


مراد.  شششش اهدي يا قلب عمو اهدي


واخذها وجلس علي كنبه وظل يهدئ فيها حتي هدات فمسح لها دموعها وقال.. يلا نرجع


حور بحزن.. سامحني ياعمي لا مش هرجع


مراد. .. حبيبتي صدقيني احنا عملنا كده عشانك عشان انتي بتحبيه محبناش نكسر بقلبك


حور ببكاء.. ياريتكم كسرتو قلبي ولا ان ريان يكسر قلبي بخيانته ليا


مراد باستغراب.. خيانه خيانه اي


تطلعت له حور بالم وكسره وقصت عليه خديث ريهام وريان وهي تبكي


ومع كل حرف كان مراد يشعر بالصدمه الشديده والغضب


مراد بغضب... يلا يا حور معايا وانا هجيب ليكي حقك 


حور بالم.. معلش ياعمي عوزه افضل هنا شويه ارتاح


مراد باصرار . لا مينفعش هتيجي معايا يلا


حور بدموع.. عشان خاطري مش هستحمل اجي سبني شويه لو سمحت


مراد باستسلام .. ماشي يا حبيبتي هسيبك يومين تلاته بس


اومات حور براسها له فقام مراد بتقبيل جبينها  ورحل وبعد رحيله دخلت حور لغرفه اهلها وامسكت بصوره تجمعها مع والديها فقالت بالم.. ياريكم كنتو معايا محتجاكم اووي ثم انهارت في البكاء


    #########


كان ريان يجلس في غرفته عندما رن هاتفه برقم ريهام


ريان ببرود.. الو


ريهام بشر.. حبيت المفجاه


ريان بضحكه... هههههه غبيه فاكره بكده هخسر بالعكس بفضلك اتخلصت من حور وانتي في الباي باي  با عثل ثم اغلق الهاتف وهو يبتسم بسخريه ولكنه انتبه علي الباب يفتح بقوه ووالده يدخل اليه بغضب ثم امسكه من قميصه بقوه واخرجه للصاله تحت نظرات سالي المصدومه وذهبت بسرعه لتبعدهم عن بعض


سالي.. مراد اهدي


مراد بغضب.. اهدي اهدي ازاي بعد الي ابنك عمله 


ريان.. يابابا


نظر اليه مراد بغضب ثم صفعه بقوه وشهقت سالي ووضعت يدها علي فمها من الصدمه


مراد بحده.. انت اي ها مكفكاش زلتها ولا كسره قلبها ورحت بتخونها وانت خطيبها يا جدع انت اي شيطاااان


نظرت سالي لزوجها بصدمه ثم نظرت لريان وقال.. الكلام دا صح


مراد.. ايوه ثم قص عليها ما اخبرته به حور


جلست سالي من الصدمه ونظرت لابنها الذي ينظر للارض فوقفت وامسكته من ملتبسه بقوه وقالت.. لييي لي يا ريان


صرخ ريان.   عشان هي وخده كل حاجه خدتكم مني خدت حنانك وحنان بابا كانت هي ست الكل كل حاجه هي عةزاخا مجابه حاضر ونعم وبس انما انا محدش يال فيا يوم ما نجحت في الثانوي وجبت طب كان عادي انما لما جحت كنتو هتطيرو من الفرح وعملتو حفله  هي خدت الماضي والحاضر وكانت عوزه تاخد المستقبل كرهتها بسببكم خدتكم مني وحته احمد خدت حنانه وانا ايييي مش ابنكم يعني ولما جيت بخبر بعثتي اعترضو وشرطو اخطبها ليييي انتو السبب في كل دا انتووو


سالي بصدمه... ا انت بتقول اي 


ريان.. اي بقول الحق. يا مدام سالي تؤ تؤ ولا اقول ام حور ما انتي امها انا بكرهك فاهمه بكرهك


مراد بغضب.. اطلع برا ثم مسكه من ملابسه وطرده خارجا


اما سالي فبكت بشده فقد خسرت حور وريان فذهب اليها مراد وصمها اليه وهو يشعر بالحزن الشديد علي زوجته واولاده


  #########


مر شهر وقد سافر فيه ريان لبعثته وترك كل شي خلفه وحور رفضت العوده الي المنزل وظلت في بيت والديها ورفضت التكلم مع احد حبيسه غرفتها دائما حتي سهي لم تجب علي اتثالها ولا تفتح الباب لاحد


باااااك


رجعت حور للحاضر بعدما تذكرت كل شي فابتسمت بالم 

ونظرت حولها اذا بيها ترى امراءه ترگز بنظراتها معها

 خشيت گثيرا من نظراتها تلگ وگأنها تتغلغل بداخلها وگم يزعجها ذاگ الشعور وإذ بها تقترب اتجاهها  ولگن نظراتها تلگ تفعل بقلبها الافاعيل أتت ونظرت اليها نظرة "جعلتها تشعر بالخوف 

 ومن ثم قالت أريدگ؟! "رددتها بداخلهت أريدگ ماذا؟!" گانت تخشى بداخلها من تلك السيده گثيرا واخذت تنظر امامها وإذ بها تمشي ووقفت بمگان ونظرت اليها نظرة جعلتها تمشي مرغمه خوفا من تلگ النظرة ذهبت حيث هي ووقفت ع بعد يسمح لها بالفرار ان اضطررت لذلگ؛ ظلت تنظر لي وقلب حور بصدرها يرتعش گالطير الذبيح قالت لها بتلعثم وگأنها لم تتعلم أساسيات النطق يوما: 

نننعم سيدتي ببماذا اخددمك؟ ظلت ع سگونها وما لبثت ان اخذت بالاقتراب من حور وحور لا  تقوى ع الحراگ أصبحت ع بعد لا بئس به من حور "خطوتان تقريبا" ومن ثم اخذت تنظر في عين حور وگأنها تقرأ إحدى الگتب الشيقه قالت حور  حينها ف نفسها" ما بالگ ي امراءه تنظري لي هگذا وگأني شئ سقط من المريخ ليستقر ع الأرض" ومن ثم فاجأتها بسؤال جعلتها تنظر لها بذهول وگأنها إنسان برأس جني


 قالت لماذا گنتي تبگين البارحه؟؟! تلعثمت حور قليلا ومن ثم استجمعت فتات صوتها وقالات بصوت مهزوز: من أين لگي بمعرفه هذا؟ قالت لها بگيتي البارحه؟ وامام اصرارها اماءت حور براسها نعم قالت لها ولما؟؟ "استدارت حينها بضع خطوات للخلف وادرت رأسها لكي تستجمع شتات نفسها  ترد فقالت بعد صمت دام

 ثواني: گسروني وجعلوا حطام قلبي فتات فلم اعد أقوى ع إصلاحه و حتى الشخص الذي احببته خانني... نظرت لها بقوه

 وقالت: وما بگي تبالي فقالت حور لها: ليس لدي سيطرة ع دموعي فانها تنفلت من بين أسوار رموشي وتخرج لتشق اخدودا من الدموع التي تحرق خدي.. 


قالت لها:" ي بنيتي انك وسط اعتناءگ بمن يؤذيگي حتى لا تگسريهم أصبحتي تنسي نفسگ گثيرا وگأنها لا حق لها عليگي اعتني بنفسك وعامليهم بوسطيه تسعدي. گوني الغائبه الحاضره. گوني ي بنيتي گالنسمه إن مرت عليهم ءانستهم. تلگ هي نصيحتي فافعليها" .


 نظرت لها حور باستغراب وقالتت لها حتما سأفعل فقد سئمت من حالي هذا "ولگنگي قلتي لي بنيتي لما!؟ ونحن متقاربان في السن ضحگت بصوت عالي بعض الشئ على ملاحظتي وقالت اليها:" انتي متقاربه معي بالسن لاني في الحقيقه ضميرگِ الذي واجبه مصارحتگ بما لا تريه وجئت لافعل واجبي. وقلت بنيتي لاني بالخبره لدي المزيد عنگي ي صغيرتي"


 فابتسمت حور لها وشردت ثانيه ومن ثم عادت لتنظر إليها لتجدها سارت بعيدا عنها...... فعلمت حينها انها لن تأتيني مجددا" ولكنها جاءت لتيقظها فقد اذت نفسها كثيرا وخاصا مع ريان ويجب ان تعيش لنفسها 


 فابتسمت بالم وجاءت لتلتفت خلفها

 فنظرت بصدمه وقالت.. انت


البارت١٢


 حور... احمد


نظر لها بشوق العالم كله كم تمني ان يضمها اليه ليروي شوقه اليها ظل يتبعها منذ خروجها من منزلها تابع دموعها التي المت قلبه تابع وردته التي بهتت ملامحها نظر باستغراب لشرودها الذي اوجع قلبه اين روح حوريته  اين ابتسامتها الكفيله بخطف انفاسه  بهتت وردته كثيرا..


احمد باشتياق.. ايوه يا حور


نظرت له باعين مليئه بالدموع وكانها وجدت ملازها لتفرغ كل حمولها فذهبت بسرعه اليه ودون ان تشعر ارتمت في حضنه وتشبتت في ملابسه وظلت تبكي بشده


حور ببكاء.. احمد احمد


صدم احمد كثيرا من موقفها وسرعان ما استوعب بكاءها الذي الم قلبه فربط علي كتفها لتهدا تمني ان يبادلها العناق ويشم رائحتها التي تسكره حد النشوه ولكن ليس الان 


احمد.. هششش اهدي يا حور 


ظلت حور تمسك بقميصه بقوه وتبكي بشده فنظر احمد حوله فوجد الكثير يتهامسون عليهم 


احمد.. حور احم احنا في الشارع البوليس هياخدنا ونروح الاداب😂


ابتسمت حور من بين دموعها ثم ابتعدت عنه بخجل وقالت.. احم انا اسفه


احمد بابتسامه.... ولا يهمك ياستي وشوفي انا طيب ازاي مش هحاسبك علي القميص اللي اتبل دا جديد ياشيخه حراااام


ضحكت حور بشده علي كلامه فابتسم احمد براحه فقد استطاع ان يرسم الضحكه علي وجهها مره اخري


توقفت حور عن الضحك ونظرت له وجدته ينظر لها بطريقه غريبه فخجلت بشده وقالت.  احم ه هو انت رجعت امتي


احمد.. النهارده


حور.. وعرفت مكاني ازاي


احمد.. ياستي الموضوع طويل محتاج شرح المهم نروح بقولك لسا واصل يعني جعان يابشر جعاااااان


ابتسمت حور له ثم ذهبو معا لبيت حور بعد شراء احمد بعض الاشياء 


حور.. اتفضل


دخل احمد ونظر للمكان فوجد الظلام يعم المكان فنظر لحور بحاجب مرفوع ثم ذهب وفتح الستائر كلها فدخل النور للمكان فابتسم برضا


اما حور فهزت راسها بضحكه الم وشردت قليلا فهي تعودت علي الظلام اصبع رفيقها المحبب بعد ان ابتعدت عن الناس


قطع شرودها صوت احمد وهو يقول.. هو المطبخ فين


حور.  ها هناك اهو


رفع احمد كم قميصه وقال بمرح.. ودلوقتي هتشوفي الطباخ احمد وهو بيحضر الاكل


حور بهدوء.. لا هحضر انت ارتاح شويه


احمد وهو يدخل للمطبخ.. بس يا ماما


ابتسمت حور لطيبه احمد ثم دخلت لغرفتها ولاول مره تفتح الستائر ونظرت عبر النافذه بشرود وتذكرت ما تحاول نسيانه فنزلت دموعها فازالتها بسرعه ثم ابدلت ملابسها وذهبت لتساعد احمد

 

فخرجت من غرفتها بهدوء وذهبت للمطبخ وجدت احمد يقوم بتجهيز الطعام فابتسمت علي شكله في مريله المطبخ


شعر احمد بها فالتفت لها ثم رمي بجزره  وغمز لها ورجع لاكمال ما بيده


حور.. مقولتليش نزلت لي


احمد بصوت واطي.. عشانك


وشرد قليلا للخلف باااااااااك


 طول الشهر الاخير واحمد يتجاهل السؤال عن حور  وفي يوم وهو يحدث والدته


احمد بتردد.. هو هو ريان وحور عاملين اي


سالي بحزن.. الحمد لله


احمد باستغراب من صوت والدته.. امي في اي انا حاسس انك بتحاولي تخبي عني حاجه


سالي بتوتر.. ها مفيش يا حبيبي


احمد.. امي لو سمحتي في اي حور كويسه في اي


سالي بالم.. لا مش كويسه


سقط قلب احمد من كلمه امه وقال بخوف.. ممالها


قصت سالي كل شي علي احمد وسط دموعها فهي خسرت ابنتها وريان ترك كل شي وراءه وسافر بعد طرد مراد له


كان يستمع لوالدته بصدمه احوريته تعرضت لكل هذا تعرضت لكل هذا الالم والوجع والخيانه هل كان مخطئ لتركه لها لريان ولكن هي تحبه فكيف استطاع ريان فعل هذا


احمد بحزن.. وحور مش راضيه ترجع


سالي.. لا حاولنا معاها مصره تفضل ورافضه انها ترجع ومراد راح ليها كتير لدرجه ان اوقات مكنتش بتردش تفتح لحد ولا حتي صحبتها سهي بعدت عن الكل صدقني انا خايقه عليها اووي بس اعمل اي مش بايدي حاجه واكملت ببكاء ريان دمر حياته وحياتها


احمد بغضب.. ولي يا امي من الاول تجبري ريان عليها وانتي عارفه انه مش بيحبها


سالي.. بس هي بتحبه يا احمد 


احمد بوجع.. بس برضو وجع حب من طرف ولا وجع خيانه يا امي بس انا هتصرف


سالي.. هتعمل اي


احمد.. انا جاي مصر يا امي


سالي بسعاده.  بجد


احمد.. ايوه هحجز حالا  يلا هقفل عشان يدوب احجز وارتب حاجتي


سالي.. ماشي يا حبيبي تيجي بالسلامه..


اغلق احمد هاتفه وحمل اغراضه وخرج من مكتبه ليذهب لشقته ليرتب اغراضه استعداد للسفر وفي طريقه قابل لينا


لينا.. احمد كنت جيالك عشان هعزمك علي العشا الليليه


احمد.. لينا انا اسف بس مش هعرف احضر انا راجع مصر 


لينا بصدمه.. اي


احمد.. لازم ارجع خلي بالك من نفسك سلام وذهب بسرعه وترك لينا المصدومه وبعد رحيله من امامها هطلت دموعها بغزاره 


لينا ببكاء... لي يا احمد عارفه انك مش بتحبني بس حبيت غصب عني ودلوقتي هتمشي وتسبني لي حاولت اقرب منك بكل الطرق ودايما بتبعدني بس مش ياست وغجاه كده ترميني ورا ضهرك وتمشي!!؟


                     ##############


وبالفعل حجز  احمد الطياره وكانت بعد ساعه  وجهز حقيبته  وذهب المطار  وبعد قليل ركب طيارته ونظر عبر النافذه وقال..جاي يا حوريتي


وبعد مده وصل مصر واوقف تاكسي وتوجه لبيت حور فورا ووضع حقيبته  في السياره وطلب من صاحبها ان يوصلها لعنوان منزله و نزل من السياره وتطلع لبيت حور وهو بعيد عنه قليلت ولما اقترب من البيت وجد حور تخرج   فمشي ورئها وظل يتابعها الي ان ظهر لها.....


بااااك


حور.. احمد رحت فين


احمد بانتباه.  ها معلش سرحت شويه ياستي هحكيلك بس المهم ناكل جعاااان ياناس يلا يا بت حضري السفره


حور.. حاضر


وحضرت حور المائده واخرجت الطعام هي واحمد وجلسو تناولو  الاكل معا ولم يخلي الجو من مشاغبه احمد ولاحظ  احمد اكل حور الخفيف ولكن لم يريد ان يضغط عليها وبعد ان انتهو جلس الاثنان في الصالون


احمد.. ياااه اكلت اكل


حور.. بالف هنا


اعتدل احمد ونظر لها فوجدها تنظر لاسفل فمد يده بتردد ورفع وجهها فوجدها تبكي فمسح دموعها بحنان وقال.. هشسش بتعيطي لي بس


حور ببكاء.. انت مشيت وسبتني انا واتفجرت في البكاء وقالت انا انكسرت يا احمد كنت مستنيه اخويا يدعمني بس انت سافرت وسبتني حته مكنتش بترد علي اتصالي


تالم قلب احمد بشده بسبب بكاءها وايضا لانها تعتبره اخا لها فتنهد بتعب وقال.. متزعليش حقك عليا


 حور ببكاء... كنت محتاجه حد يقويني


احمد . انتي اللي بعدتي عن الكل يا حور


حور بالم.. مقدرتش حسبت ان الدنيا اضلمت خلاص بعد ما اقرب حد ليا خدعني


احمد.. متظلمهمش يا حور


حور بالم.. مظلمهمش بس هما ظلموني يا احمد لما رخصو بيا وشرطو علي ري لم تستطع ان تنطق اسمه فقالت رخصوني اووي يا احمد خلوني شرط عشان يسافر ميعرفوش انهم بكره بيكسروني


احمد بوجع.. هما عملو كده عشان انتي بتحبيه وعوزاه


حور وهو تغمض عينيها بشده.. ياريتهم ما عملو كده يا احمد ياريتهم بسبب اللي عملوه دا انا اتكسرت وفتحت عينيها واكملت بدموع.. عارف لما تحب حد وتتمني تفرحه لو هتموت عشانه وهو ولا مهتم ودايما يجرحك بكلام قاسي يكسرك نصين عارف احساس ان اليوم اللي اي بنت بتفرح فيه وخاصا لما يكون خلاص هتكون مع حبيبها تنكسر فرحتها ثم نظرت ليديها وقالت دا حته ملبسنيش الدبله وخد دبلته ولبسها عارف كسرتي لما الكل بقي يبص ليا ويضحك يومها ولا وجعي وكسره خاطري لما لخترتها وحدي وفستاني اخترته وحدي عن وجعي لما حته ميقولش ليا ازيك لما يتعامل معايا ذي الهوا وانا بعشفه والله بعشقه وهو كان دايما يتريق علي شكلي ماله شكلي تخينه هو التخن بايدي يا احمد فهمني هو بايدي ودا كوم ويخوني ولاقرب حد ليا كوم


احمد بهدوء رغم وجعه.. انتي غلطتي يا حور


حور.. في اي


احمد..  مش هلومك انك حبيتي قلوبنا مش بايدنا بس انتي رخصتي بنفسك لما شوفتي معاملته معاكي وكملتي لما شوفتي رفضه واصريتي تكملي تصرفاته معاكي وزليتي نفسك وكملتي وغير كده اخترتي اصدقاء غلط الكل نصحك بلاش ريهام واصريتي علي صداقتها

 طيبتك دمرتك يا حور اتعاملتي بطيبتك ونيتك ونسيتي ان في عقل نوازن بين القلب والعقل يا حور مشيتي ورا مشاعرك وبس


حور بالم.. عندك حق


احمد.. وعارفه غلطتك الاكبر اي انك متعلمتيش من دا كله لا اخترتي انك توقفي حياتك وبعدتي عن الكل وفضلتي تستخبي في الضلمه دا مش صح يا حور


انزلت حور راسها لاسفل وقالت.. عندك حق بس انا موجوعه اووي


احمد بمشاغبه... وانا عندي الحل ياست الكل


حور ...حل حل لاي


رفع احمد ورقه امامها فنظرت له بدهشه واستغراب وقالت.....


البارت١٣


 حور بدهشه... اي دا يا احمد


احمد بغمزه.. مطلوب مغنيه ذي القمر كده ذيك ف اي رايك نقدم فيها


حور بسخريه.. وهيقبلوني ازاي كده


احمد.. مالك كده


حور بحزن.. تخينه


نظر لها احمد بعدم  رضا ثم قال.. اممم اوك ياستي هنعمل رجيم عثل كده ذيك  مع اني معترض وانتي ذي القمر اصلا


حور بكثوف.. احم 


احمد بجديه مصطنعه... بصي يا انسه طبعا هنتبع رجيم يعني ممنوع شيكولاته ها 


حور.. اممم اوك


واحضر احمد ورقه وقلم وكتب الممنوع عن حور  ونظم رجيم لها  بنظام غذائي جيد


احمد.. ها كده اتفقنا


حور بسعاده.. ايوه


احمد.. وكده ياستي لسا شهر علي المسابقه وتخسي كده وتكوني موزه مع انك قمر يا بت انتي والله


حور.. ههههه ماشي


احمد.. اوك يلا نامي بقي هششش


حور.. اوك تصبح علي خير


وذهبت لغرفتها ثم ابتسمت برضا عن حنان احمد وطيبته وجلست علي فراشها واغمضت عينيها قليلا فاتت صوره ريان امامها ففتحتهم بسرعه


حور بالم.. كفايا بقي لي خيالك مش مفارقني كفايا تعبت 


واحضرت قلمها ومفكرتها وكتبت


 *يهوي قلبي ان ينكسر فبعد ان خانه والمه لازال ينبض له ويبحبه كفاك ياقلبي  فانا اتالم لذكراه*


ثم تنهدت بحزن واغلقت النور وخلدت للنوم


   #########


اما احمد فكان يجلس في غرف بجانب حور وكان يمسك صوره لحوريته وينظر لها بحب


احمد ... حبيبتي هساعدك ترجعي اقوي من الاول هساعدك تتغيري للاحسن وتثقي في نفسك عشان مقدرش اشوف دموعك دي صدقني بتوجعني اتمني اقدر اداوي وجعك بس تعرفي وجودي جنبك دا فرحه بالنسبه ليا حاسس ان روحي رجعتلي يااااه يا حور بجد مكنتش عايش بعيد عنك


قطع حديثه رنين الهاتف فوجدها لينا فنظر للهاتف كثيرا ثم رفض الاتصال  وجاء ليخلد للنوم فرن الهاتف ثانيا فزفر بضيق ظنا انها لينا هو يحبها كاخت له ولكنه يشعر بانها تكن له مشاعر اخري وحاول الابتعاد ولكنها دائما تحاول الاقتراب منه  فاميك الهاتف وجدها والدته ففتح


احمد..امي حبيبتي عامله اي


سالي بحزن.. انت فين يا احمد حاجتك جات بس وانت فين


احمد.. انا عند حور


سالي بلهفه... وهي عامله اي


احمد.. هي كويسه متقلقيش 


سالي برجاء.. هاتها وانت جاي يا احمد نفسي اشوفها واصمها ليا


احمد.. ماما حبيبتي اوعدك هجيبها بس مش دلوقتي حور مجتاجه فتره تكسب ثقه بنفسها شويه وتحاول تتخطي اللي حصل شعور الخيانه وحش اووي يا امي دا كسره هي بتحاول تبتسم قدامي بس هي فعلا من جواهت مجروحه فقدت روحها


 سالي بالم... عارفه يا احمد عارفه المهم خلي بالك من نفسك ومن حور


احمد.. حاضر تصبحي علي خير يا حبيبتي


سالي.. وانت من اهل الخير يا قلب امك


 #############


اغلقت سالي الهاتف وجلست علي سريرها بحزن فدخل مراد للغرفه وجد ملامحها حزينه فجلس بجانبها وضمها اليه فوضعت راسها علي كتفه


سالي.. خايفه علي حور اووي يا مراد هي طول عمرها وحيده مش بتخطلت بحد كتير بتتعامل بنيتها وحنيتها مفيش منها اتنين والله بس ابنك كسرها يا مراد خانها واسوء شعور عن الوحده الخيانه بتكسر وتوجع هي حبته وهو زلها وكسر قلبها 


مراد بهدوء... ريان غلط بس للاسف احنا غلطنا اكتر منه لاننا اللي اجبرناه علي الخطوبه مع اننا عارفين انه رافض


سالي بحزن.. بس انت عارف ان حور بتحبه


مراد.. ايوه بس وجع حب طرف واحد ولا وجوع خيانه وكسر


سالي.. عارف المظلوم في الحكايه مين


مراد.. مين


سالي... احمد


مراد باستغراب.. ماله


سالي.. احمد بيحب حور يا مراد وقصت عليه عندما رات الصوره وكلامها مع احمد


مراد بصدمه.. طب لي متكلمش 


سالي.. احمد خاف علي حورشافها بتحبه فاختار ينسحب صعب انك تعرف ان اللي بتحبه بيحب غيرك  وحاليا رجع وساب مستقبله عشان يقف جنب حور


مراد ... حور قويه واكيد هتحس بحب احمد متاكد


سالي بحزن.. اتمني ط طب وريان


مراد بحده..  سالي متجبيش سيرته لو سمحتي


سالي بحزن.. دا ابننا اه غلط بس مينفعش كده دا سافر وبعد عننا 


مراد.. ابنك غلط كتير  يا سالي


نظرت له سالي بحزن ثم نامت ووضعت الغطاء عليها  فهو محق فريان اخطا كثيرا ولكنها ام وتقلق علي صغيرها فنزلت دموعها  ومنعت شهقتها من الطلوع فشعر بها مراد فنام خلفها وضمها اليه فبكت سالي بشده....


    #############


في الصباح


حور.. حاضر جايه اهو 


وذهبت وفتحت الباب فوجدت سهي امامها فظلت الصديقتان تنظران لبعضهما بحزن حتي نزلت دموع حور فبكت سهي ايضا وعانقت حور بقوه


 سهي بدموع.. وحشتيني


حور ببكاء.. وانتي والله انا اسفه


ابتعدت سهي عن حور ومسحت دموعها وقالت.. شششش متتاسفيش بس انا زعلانه منك انتي اختي يا هبله ازاي تبعدي كده ومش عوزاني اقف جنبك


 ابتسمت حور لها ثم امسكت يدها وذهبو للداخل واغلقو الباب خلفهم وجلسو في  الصاله 


سهي... طمنيني عنك


حور بحزن.. الحمد لله


سهي.. مش باين 


حور وهي تحاول الابتسام.. متقلقبش والله انا كويسه


سهي.. مكنتيش بتردي علي مكالماتي ولا بتفتحيلي الباب


حور بالم.. انا اسفه صدقيني غصب عني كان لازم ابعد مكنتش قادره اواجه حد كانت كل ايامي ضلمه وبس عايشه من غير اكل ولا. شرب ولا بشوف النور حته كانت دموعي هي صحبتي وبس مقدرتش اواجه معندبش القوه هربت وبس 


امسكت سهي يد حور وضغطت عليها برفق وكانها تقول لها افهمك لا تقلقي انا بجانبك  فابتسمت لها حور  بحب 


ففتح باب غرفه وخرج احمد وذهب اليهم فنظرت سهي له باستغراب


حور.. احمد ابن عمي


سهي.. اهلا وسهلا 


احمد بود.. اهلا بيكي انتي صديقه حور


سهي... ايوه


احمد بمشاغبه.. نورتينا انا بقي هدخل اعملكم عصير من ايد الشيف احمد


حور.. لا خليك هعمل انا


احمد.. لا هعمل خليكي قاعده مع سهي


وذهب للمطبخ وسهي نظرت باستغراب له وقالت.. دا اخو ريان متاكده


حور بالم.. ايوه


سهي.. غريبه مش شبه بعض خااالص ولا طبع ولا شكل سبحان الله ملاك قدام شيطان ههه


نظرت لهها حور بحزن فاكملت سهي.. بس اتوقعت تكرهيه بسبب ريان


حور بهدوء.. احمد مكنش يعرف حاجه احمد دا حد تاني اووي حنين جدا وطيب دايما كان قريب مني بيحاول يفرحني ويسعدني ويجيب ليا شيكولاته وشايفني حلوه رغم تخني  تعرفي سالي قالتلي ان هو اللي سماني حور كمان كان نعم الاخ ليا وقصت عليها ما فعله لها امس


نظرت لها سهي باستغراب وقبل ان تتكلم جاء احمد ووضع العصير وقال.. اتفضلو وامسك كاس حور ونظر لها بحب واعطاها اياه تحت نظرات سهي المتفحصه


فقطع تفكيرها صوت هاتفها فنزرت له بحزن وظل يرن


حور.. ردي با بنتي


نظرت لها سهي بالم و  قامت بالرد 


سهي بحزن.. الو


مراون.. مش بتردي عليا لي فهميني لي بتبعدي لييي


سهي بحزن.. مروان ارجوك


مراون بحده..  جاوبيني بتبعدي لييي مش عوزاني يا سهي مجرد مشكله اخترتي البعد فين حبنا فين واحنا من اول عقبه بعدنا امك هقنعها بس محدش هيخدك مني يا سهي مش هتكوني بتاعه حد غيري فاهمه   ثم اغلق الهاتف في وجهها فبكت سهي بشده


حور بفزع.. مالك يا سهي


احمد.. خير في اي


بكت سهي بشده ثم قصت ما حدث من والدتها 


حور بدهشه.. ازاي طنط تعمل كده


 سهي بحزن.. وحددت الفرح بعد اسبوع كمان فكان للزم ابعد عن مروان مينفعش اكسره 


حور.. طب ما تهربو يا سهي وتتجوزو


احمد.. الهروب مش حل يا حور


حور.. انت نش شايف هتجوزها غصب


احمد.. الامور بالعقل يعني تفتكري لما يهربو هترضي عنهم مثلا كده هتخسر امها وعمها مش هيسكت اكيد علي العموم انا عندي الحل


سهي وحور بصوت واحد.. اي


احمد......


البارت١٤


 احمد بهدوء.. انسه سهي الهروب مش حل طب لو هربتو معلش تقدري تقوليلي هتهربو لحد امتي وكمان هل والدتك هتقدر تسامحك غير انك بنت وانك تهربي بكده هتجيبي العار لاهلك وممكن والدتك يحصلهاحاجه ومستحيل اعمامك هيسبوكي انتي وهو فالفكره من اولها لاخرها غلط بصي يا انسه سهي الحل الوحيد انك تحاولي تقعدي مع والدتك وتقنعيها بالهدوء وبراحه وصدقيني ربنا كبر وهيقف معاكم  ربك دخل الحب قلوبنا وقادر يحفظه ثم نظر لحور التي كانت تستمع له بتركيز


سهي.. انت عندك حق في كل كلمه قلتها بس للاسف والدتي مش هترضي انا عرفاها امي عوزه تنفذ وصيه ابويا الله يرحمه بانها  تحوزن لابن عمي اللي معرفش عنه حاجه اصلا


احمد... والدتك يمكن تفكيرها غلط شويه بس حاولي تتكلمي معاها


حور.. طب ولو رفضت وعاندت اكتر


احمد... سبق وقلتلكم ربنا كبير واكيد لما تتكلمي براحه هتقتنع مفيش ام بتكره بنتها واظن انها حته لو رفضت يبقي مروان لازم يثبت حبه لكي ولوالدتك عشان تامن ليه


سهي بهدوء.. هحاول ثم وقفت وقالت.. هستاذن انا بقي خلي بالك من نفسك يا حور ثم عانقت حور ووجهت نظرها لاحمد وقالت.. شكرا بجد لكلامك


ابتسم احمد لها وقال.. العقو ربنا معاكي


سهي.. يارب بعد اذنكم


ورحلت سهي وجلس احمد وقام بتشغيل التلفاز ونظر لحور فوجدها تنظر له فقال.. هو انا حلو كده


ابتسمت حور بخجل وقالت.  ها لا احم قصدي يعني


احمد بضحكه.. هههه قولي اللي عوزه تقوليه في كللم في عينك


حور بامتنان... بجد شكرا ليك لوقفتك جنبي وكمان لكلامك لسهي انا حاليا كنت عاجزه اني اساعد صحبتي  لاني مش قادره اساعد نفسي اصلا بس فعلا كلامك جميل ومقنع شكرا اووي يا احمد ثم اكملت بحزن عشان كده ياريتك كنت جنبي في اللي فات يمكن مكنش دا كله حصل


احمد.. حور حبيبتي انتي حبي احم قصدي اختي وعارف اني مكنتش جنبك بس انتي قويه يا حور عارف ان شعور الخيانه وحش بس لما تفضلي كده وتدمري مستقبلك يبقي عملتي اي لازم تخدي قرار انك تقفي يا حور وتكملي وياستي بالنسبه لسهي هتتحل باذن الله المهم انتي انتي طيبهاووي يا حور ثم اكمل بحب وحنينه اووي ومليون واكد يتمناكي صدقيني ولازم تساعديني نكمل الطريق اللي رسمته ليكي يا حوري


حور بخجل.. احم ماااماشي ثم قالت بتوتر انا هدخل انام حبه ثم ذهبت بسرعه لغرفتها تحت نظرات احمد العاشقه وعندما اغلقت حور الباب تحولت ملامحه من الحب للالم والحزن وقام باخراج سلسله بجيبه  وقام بفتح القلب الذي فيها ونظر لصوره حور وتذكر عندما ذهب وقام بعمل هذه السلسله وهو في الخارج ومن يومها وهو يرتديها


احمد بالم.. ربنا يعيني علي وجع حبك يا حوري


   ###############


 كانت سهي تقف امام غرفه والدتها وقدمها ترتعش من الخوف ولكنها اخذن نفس بعمق ودقت الباب وقامت بفتحه فوجدت والدتها تقرا في المصحف فاقتربت منها بتوتر وجلست امامها


ام سهي.. صدق الله العظيم ثم نظرت لابنتها وقالت.. في حاجه يا سهي


سهي بتوتر.. ها اه قصدي لا احم قصدي اه


ام سهي.. في اي


سهي. ماما انا مش عوزه اتجوز ابن عمي


ام سهي بحده.. لي


سهي بدموع.. يا امي ارجوكي مقدرش والله غير اني معرفش عنه حاجه اني مش بحبه مقدرش اتجوزه وانا في قلبي حد تاني ارجوكي افهميني


ام سهي... وانا قلت قراري ووصيه ابوكي اللي هتتنفذ


شهي بصراخ وانهيار.. انتي اي انانيه كده لي مبسوطه وانتي شيفاني كده مدمره وضيه بابا اهم من سعادتي انتي لي مش فهماني لييييي وانا مش هتجوزه يا ماما هتجوز مروان ولو وصلت اني ههرب معاه هعمل كده


رفعت والدتها يدها ثم صفعت سهي التي وضعت يدها علي خدها وبكت بشده ثم ارتمت علي الارض 


ام سهي بغضب... اظاهر اني معرفتش اربي

اعملي حسابك فرحك اخر الاسبوع يا سهي ومش هتتجوزي غير ابن عمك وبس وابقي وريني هتهربي ازاي انا راحه اكلم عمك واحجز القطر هنمشي الليله 


ثم ذهبت وتركت سهي تجلس بصدمه من كلامها ودموعها تنزل بهدوء علي خدها ثم ارتفعت شهقاتها بشده وظلت تبكي بقوه ومر بعض من الوقت وهي علي هذه الحاله ثم وقفت وذهبت بسرعه لغرفتها وقامت بالاتصال علي حور


     ########


 عند حور كانت تجلس بجانب النافذه ونسمات الهواء تداعي خصلات شعرها الجميل وتمسك بمفكرتها 


*الكتابه احساس قبل ان تكون حروفا فهي الصوت الجرئ لكل من يخبئ مشاعره هي اصوات نطلقها عبى اقلامنا لتترجم الي كلام من صميم القلب

نكتب والجميع يقرا منهم من يشعر بنفس شعورنا ومنهم من يظن انه المقصود ومنهم من يسرح بخياله بعيدا ومنهم من لا يعجبه وبسخر فالكتابه تكون همسه حب وامل واشتياق او تكون صرخه الم وانين ووجع ولكنها تبقي احساس يصل الي كل القلوب  فهي كلام من داخل القلب*...


ثم وجدت حور نفسها تكتب اسم احمد فنظرت لنفسها باستغراب ولكن قطع تفكيرها رنين هاتفها 


حور.. الو  يا سهي


سهي ببكاء.. الحقيني يا حور


حور بفزع... في اي يا سهي مالك انطقي


سهي بدموع.. انا بموت يا حور خلاص كل حاجه انتهت ثم قصت علي حور ما حدث بينها وبين والدتها


حور.. اهدي يا قلبي اهدي انا  جايه حالا متقلقيش 


ثم رمت هاتفها وخرجت بسرعه لاحمد..


 في الخارج كان احمد لا يزال يمسك بالسلسله ويسرح بخياله لبعيد فقطع تفكيره صوت حور


حورببكاء.. احمد الحق سهي وتوجهت اليه بسرعه


اما احمد فوقف بسرعه ونظر لحور وقال بلهفه.. في اي مالك بتعيطي لي


حور.. مامه سهي هتجوزها غصب وهتخدها وتسافر حالا انا لازم اروح ليها حالا


احمد.. حاضر بس اهدي

 ثم انتبه لما تردتيه حور فكانت ترتدي منامه ورديه رقيقه وشعرها الجميل النثور حولها باتقان وكان رسام ما رسم ايه في الجمال فنظر لها بعشق وبحب شديد فكانت حور حقا اجمل الفتيات في نظره


اما حور فوجدت احمد ينظر لها فنظرت له باستغراب ثم نظرت لنفسها فشهقت بصدمه ثم ذهبت بسرعه لغرفتها فاستعاد احمد تركيزه عند قفل حور الباب فحك راسه بتوتر وسعاده


وبعد قليل كانت حور انتهت من ارتداء ملابسها وخرجت فوجد احمد بانتظارها


حور بخحل.. احم يلا


احمد. اوك يلا ثم خرجو معاه وذهبو لسياره احمد فركبت حور بجانب احمد واخبرته العنوان وقاد احمد السياره اما حور فاسندت راسها علي الزجاج وشردت فنظر لها احمد وجتء ليتحدث ولكنه فضل ان يتركها لوحدها قليلا


     #########


كانت سهي تضم نفسها وتبكي بشده فوجدت هاتفها يرن فنظرت له وجدته مروان فبكث اكثر وفتحت 


مروان.. سهي حبيبتي عامله اي وحشتيني


شهقت سهي ثم بكت بقوه فارتعب مروان بشده عليها


مروان بلهفه.. حبيبتي مالك في اي


ولكنه لم يستمع لسهي كان يسمع صوت بكاءها فقط فاغلق الهاتف واسرع لسيارته ليذهب لها ولم يهتم لاحد فبكاءها يقطع قلبه ثم قاد السياره بسرعه شديده 


   #######


وصل احمد امام بيت سهي فوجد حور لاتزال شارده


احمد.. حور


حور... ( ...لارد....)


فقام بهزها من كتفها فانتبهت له


حور.. ايوه ثم نظرت حولها وقالت. احنا وصلنا


احمد..ايوه يلا بينا


اومات حور براسها لها وخرجت من السباره وصعدو لبيت سهي


وقفت حور امام باب شقه سهي وقامت بدق الباب وخلفها احمد ينظر للمكان حوله ثم فتح الباب فنظرت حور لعيون صديقتها الحنراء اثر البكاء بحزن فارتمت سهي بحضن حور تبكي


حور... ششش اهدي


سهي ببكاء.. انا تعبت يا حور تعبت لي كده تعبت


احمد.. اهدي يا انسه سهي وادخلي ميصحش احنا قدام البيت خديها جوه يا حور


حور.. حاضر ثم ساعدت سهي وذهبت بها للداخل وهي تبكي

ودخل احمد واغلق الباب


حور.. اهدي با حبيبتي كل حاجه هتتحل


سهي بصراخ.. خلاص مفيش حاجه هتتحل


فقطع حديثم دق الباب بقوه فذهب احمد وفتح فكان مروان فنظر لاحمد باستغراب وغضب ظن انه ابن عم سهي ثم نظر خلفه فوجد سهي فابعد احمد وذهب لسهي واخذها لحضنه ضمها بقوه 


مروان..  اةةة يا سهي 


سهي ببكاء. مروان ثم امسكت في قمبصه بقوه وبكت 


اما مروان فكان يستنشق عبيرها الذي اشتاق لها ويضمها له بقوه وكانه يريد ان يدخلها داخله حتي لا ياخذها احد منه فهي حبيبته وكل ما يملك لن يسمح لاحد.ان ياخذ روحه منه


وظلو هكذا فتره حته قال احمد.. احم


انتبهت سهي بانها بحضن مروان فابتعدت بسرعه وءهبت بجانب حور

فنظر لها مروان باستغراب ثم نظر لاحمد وقال.. انت مين


احمد.. انا ابن عم حور صديقه سهي


مروان بابتسامه..اه اتشرفنا


حور.. دكتور مروان لازم تمشي من هنا والده سهي لو جات هيبقي نصيبه


سهي..امشي يا مروان ارجوك


مروان.. لا مش همشي يلا يا سهي تعالي معايا هنمشي من هنا


نظرت له سهي بدموع فقال احمد.. استاذ مروان مينفعش كده صدقني والدتها لو جات هتحصل نصيبه والهروب مش حل


مروان بغضب... مش همشي من غيرها


احمد.. بس ولك يكمل كلامه حتي استمو لصوت مفتاح يفتح الباب فنظرو لبعضهم بصدمه...


البارت١٥


 احمد.. بس..


ولم يكمل احمد كلامه حتي استمعو لصوت مفتاح يفتح الباب فنظرو لبعضهم بصدمه وفتحت ام سهي الباب وجاءت لتدخل فوقع نظرها علي حور وشاب بجانبها  وايضا مروان


ام سهي بغضب .. انت بتعمل اي هنا


سهي بخوف.. ماما دا


ام سهي... انتي اخرسي خالص انطقي بيعمل اي هنا عوزين تهربو صح انطقي


احمد بسرعه.. ابدا يا طنط والله دل مروان جاي يعتذر ليكي علي اللي حصل وانه شال سهي من تفكيره خالص


نظر له مروان باستغراب من حديثه واكمل احمد كلامه وقال.. وسهي عزمتنا عشان فرحها  


ام سهي.. وانت مين


 حور.. دا


احمد.. انا خطيب حور


رفعت حور نظرها لاحمد وتنظر له بدهشه فاشار لها احمد ان تهدا واكمل كلامه


احمد.. وسهي طبعا حابه تعتذر علي سوء التفاهم الي حصل وانها موافقه تتجوز 


سهي بسرعه.. ايوه ثم ذهبت بسرعه وعانقت والدتها وقالت.. اسفه


ام سهي بحنان.. خلاص يا حبيبتي متتاسفيش ثم نظرت لمروان بشك وقالت انت بجد جاي تحضر فرحها وبس


نظر مروان لاحمد ثم قال بهدوء عكس ما بداخله.. ايوه وانا بتاسف علي اللي حصل وسهي ذي احم ذي اختي ويشؤفني احضر فرحها


ام سهي.. تمام علي العموم احنا مسافرين بليل تقدرو تحضرو نفسكم وتيجو معانا


احمد.. تمام يلا يا حور هنمشي ثم اشار لمروان ليذهب معهم فاوما براسه له وعانقت حور سهي وقالت.. متقلقيش يا حبيبتي كل حاجه هتكون بخير


سهي..  يارب يا حور ياااا رب


ابتسمت لها حور ثم رحلت وتبعها احمد ومروان وبداخل كانت سهي تنظر لمروان باعين مليئه بالدموع....


   ###########


مروان بغضب.. فهمني انت عملت لي كده اخو مين وشلتها من دماغي كمان


احمد بهدوء.. يا مروان افهمني يعني عاوزني اقولها اي هو جه ياخد بنتك يهربو سوا مكنش في تفسير لوجودك. جوه فانا كان لازم اعمل كده علي الاقل نكون مع سهي هناك ونقدر نلاقي حل


مروان باقتناع.. تمام بس لو مفيش حل هخدها واهرب


احمد.. اصبر بس متتسرعش


مروان.. تمام انا همشي اجهز شنطتي 


احمد... اوك


ورحل مروان ونظر احمد لحور التي تنظر له باستغراب


احمد.. بتبصيلي كده لي


حور.. انت لي قلت اني خطيبتك


احمد بتوتر.. ها عادي


حور.. امم ازاي


احمد.. احم قصدي يعني عشان اقدر اسافر معاكم وكده مهو لو قلت اني ابن عمك بس هيبقي صعب اني اجي والكلام يكتر وكده


حور بعدم اقتناع... اممم ماشي


احمد بتهرب.. يلا بينا


حور.. اوك


وركب احمد السياره وبجانبه حور  وانطلق بها وساد الصمت بينهم فقام احمد بتشغيل اغنيه ونظر لحور بحب


    اسمي يفرق في اي وياكي

      انا حد عاشق ولقاكي

          انا انسااااااان


  عمررررري لو الف عام في عنيكي

       بلاقيني طفل وبلاقيكي

           دفاااا وامان  


        انا عندي لعنيكي كلام 

     محدش غيري في الدنيا 

      يقوله في يوم في الايام

       ليكي  او لناس تانيه


    ولو كل الكلام اتقال 

عنيكي في قربتي موال

هخلق منه معني جديد

  معني فاق كل الخيال


انا ذادي في هواكي الشوق

 وزودي وانا المعشوق 

وانتي الشمس مهما تغيب

 تاني تنور الدنيا 


وهمشي ليكي بلاد الله 

واحكي لكل خلق الله 

عن سيره هوا عاشق 

وعن تايب الي  مولاااااه


     انا عندي لعنيكي كلام 

     محدش غيري في الدنيا 

      يقوله في يوم في الايام

       ليكي  او لناس تانيه


    ولو كل الكلام اتقال 

عنيكي في قربتي موال

هخلق منه معني جديد

  معني فاق كل الخيال


انا ذادي في هواكي الشوق

 وزودي وانا المعشوق 

وانتي الشمس مهما تغيب

 تاني تنور الدنيا 


وهمشي ليكي بلاد الله 

واحكي لكل خلق الله 

عن سيره هوا عاشق 

وعن تايب الي  مولاااااه


مع كل كلمه كانت احمد ينظر لحور بحب وللاسف حور لم تنتبه له او لكلمات الاغنيه فقد كانت تائهه في عاملها الخاص الذي ظلت فيه شهور بمفردها

فتنهد احمد بحزن واكمل القياده بصمت


.

وبعد قليل وصل احمد فانتبهت حور لتوقف السياره فنظرت حولها وقالت... انت جايبني هنا لي

 

احمد بهدوء.. عشان اشوف اهلي


حور بحده.. تمام روحني وتعال شوفهم

احمد.. لا هتنزلي معايا


حور بالم.. مقدرش يا احمد مقدرش


امسك احمد بيد حور بحنان وقال.. صدقيتي امي تعبانه اووي عشانك يا حور هي ملهاش ذنب كان كل قصدها تفرحك 


حور بحزن... عشان خاطري روحني


نزل احمد من السياره ثم ذهب وفتح الباب لحور وامسك يدها واخرجها وقال بهدوء.. انا معاكي متخافيش


نظرت حور له باعين دامعه ونزلت دموعها فمسحها احمد بسرعه وابتسم لها بحنان ثم اخذها للداخل


مع كل خطوه كانت تخطيها حور كانت تشعر بالالم فهذا البيت يذكرها بكل جرتحها وذكريات حاولت نسيانها امسكت في يد احمد بقوه وظلت تنظر حولها بتوتر. حتي وقفت امام الباب فدق احمد عليه فاغمضت عينيها بسرعه ووقفت خلف احمد ظنا منها بان من سيفتح ريان تخاف مواجهته فسوف تنهار فجروحها لم تلتأم حتي الان 


ظلت تغمض عينها بقوه حتي شعرت باحمد يلتعد عنها ففتحت عينيها ببطء ووجدت سالي تنظر لها وتبكي فبكت حور ايضا ففتحت سالي ذراعها لحور فذهبت بسرعه حور اليها وضمتها بقوه وظلت تبكي  فضمتها سالي بقوه لحضنها


سالي.. وحشتيني ياحور بقي كده تغيبي عني دا كله


حور بحزن.. انا اسفه بس كنت محتاجه وقت 


ابتعدت سالي عنها ومسحت دموعها وقالت بحنان.. ماشي يا حبيبتي بس اعملي حسابك مش هتبعدي عن هنا تاني مفهوم


ابتسمت لها حور ونظرت خلف سالي فوحدت مراد يبتسم لها فذهبت بسرعه وعانقته


 مراد بحب.. وحشتيني يا خبيبه عمو


احمد بمشاغبه... هو انا لي حاسس انها اللي كانت مسافره والله انا اللي كنت مسافر يا جدعان دا محدش قالي عامل اي ولا جابلي كوبايه ميه ياناااس


ضحك الحميع عليه فذهبت سالي وعانقته بحب وقبل احمد راسها ثم ذهب وعانق والده


مراد.. حمدالله علي سلامتك يابطل


احمد.. الله يسلمك يا بابا


سالي ... يلا اقعدو واحنا هنجهز اكل يلا يا حور ثم امسكت بيد حور وذهبت للمطبخ وجلس مراد واحمد معا


احمد.. ريان عامل اي


مراد بحزن .. من يوم ماسافر منعرقش عنه حاجه


احمد.. متخفش باذن الله هيكون كويس وهعرف اوصله....


بالداخل كانت سالي تحضر الطعام وحور تقوم بعمل السلطه وهي تنظر بشرود فوضعت سالي يدها علي كتف حور فابتسمت لها حور واكملو تحضير الطعام


.

 وبعد قليل انتهو فوضعت سالي وحور الطعام علي المائده وجلس الجميع  وبداو في الاكل

وحور تاكل وهي شارده وتنظر امامها عاي كرسي ريان وتشغر بغصه في حلقها تريد السؤال عنه ولكن لماذا الم تكف ايها القلب الاحمق عن حبه سحقا لك


سالي.. كلي ياحبيبتي


حور.. ها حاضر


كان احمد يتابعها باعين حزينه للغايه يشعر بالحزن الشديد ونظر لجانبه علي كرسي ريان بالم  وكانه يقول لنفسه بانه في قلبها للابد لا تحاول


وبعد قليل انتي الجميع من الطعام وجلسو يتحدثون ويضحكون


احمد وهو بنظر لساعته... اوبا احنا هنتاخر كده يلا يا حور


سالي باستغراب... راحين فين


احمد... هنحضر فرح صديقه حور سهي


سالي باستغراب.. سهي هتتجوز


حور.. ايوه


احمد.. امي هو شنطه هدوني فين


سالي.. جوه لسا ذي ما هي


احمد.. اشطا وذهب لغرفته واحضرها بسرعه وقال.. يلا سلام ياقوم نجيلكم بعد ما نبوظ الجوازه هههههه


ابتسمت حور عليه ونظرت له سالي ومراد باستغراب وقامو بتوديعهم ورحل ريان وحور لبيتها لتجهز حقيبتها... 


سالي .... تفتكر ممكن هتحبه


مرادد. وليه لا محدش يعرف القدر مخبي اي

.

    ##########


كان مروان يضع ملابسه في حقيبته واغلقها جيدا وقال باصرار... هتكوني ليا ياسهي مش هسببك لحد .. ثم حمل حقيبته وذهب للمحطه


    ############


وفي تمام الخامسه كانت سهي ووالدتها يجلسون في محطه القطار وسهب تنظر حولها بحزن تبحث عن مروان ولحظات ولمحت حور واحمد وذهبت اليهم وقبل ان تتكلم وتسالهم عن مروان ولمحته من بعيد فنظرت له بحب والم وحزن تتمني لو اذهب وتعانقه وترحل معه بعيدا


وكان الحال لم يكن بافضل مع مروان فكان ينظر لها بحزن من دموعها التي في عينيها الحميله يتمني ان يبعد عنها كل هذا الحزن فاقترب منها ببطء ونظر لها كثيرا وكذلك سهي تنظر له بشده ..


حور.. يلا يا سهي طنط مستنيه والقطر وقف نظرت لها سهي ثم التفتت فوجدت والدتها تركز بنظرها معهم فاومات براسها وذهبت وتبعها الجميع


وركبو القطار متوجهين لوجهه لا يعلمون مصيرها....


تكملة الرواية من هناااااا


لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا


تعليقات

التنقل السريع