رواية موعد مع الوحوش الفصل 31-32-33-34الاخير بقلم مروة شطا كامله
رواية موعد مع الوحوش الفصل 31-32-33-34الاخير بقلم مروة شطا كامله
موعد مع الوحوش
بقلم مروة شطا
الفصل الحادي والثلاثون
(لعنه الجارحي)
🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟
وصلوا للبيت في دقائق لتترجلا. للبيت الهادئ في هذا
الوقت ليصعدا بهدوء الي جناحهما الذي لم يدخلوه همس
معلش بقي ياصفاء كان بودي اشيلك ادخلك بس اخوكي قضي عليا
ربتت علي كتفه انا بحبك اوووي ياسليم مش عارفه لومكنتش جنبي كنت عملت ايييه، ، ربنا يخليك ليه
ابتسم وهمس بعشق اهم الكلمتين دول يشيلوا تعب
اليوم كله
قال جملته ليرفعها بين ذراعيه وينزلها بالغرفه
نورتي بيتك يااحلي عروسه في الدنيا
دارت بعيناها في الغرفه وقالت
القوضه حلوه اوووي، ،، انت طمنت ماما زينب
ربت علي خدها متقلقيش ياحبيبتي اتصلت بيها
بس طبعا مقلتلهاش حاجه غيرإن حياه تعبانه بس، ،
، وانتي متقوليش
جلست علي طرف الفراش وقالت
ااقول اييه ياسليم هو اللي حصل دا يتقال، ،،
عارف انا مرعوبه بجد
جلس بجوارها ليضمها اليه فتتعلق به
خايفه وانا جنبك ياصفاء
اعتنقت خصره وقالت
اللي حصل دا مش طبيعي، ،، انا مش قادره اتخيل
ازاي صقر يعمل كده، ،، دي كانت هتموت في ايده ياسليم، صقر اللي روحه في حياه يعمل فيها كده، ،، عارف انا كنت شيفاه شيطان مش بني ادام، قلبي وجعني اوووي عليها
قبل جبينها وقال الغريبه انها سامحت، ،، دي نايمه في
حضنه وكان مفيش حاجه حصلت
رفعت راسها ليتلاحم فحمها بخضار عيناه لتدمع عيناها
انت مش فاهم حياه ملهاش حد ياسليم، ،،وهو عارف ده، ،، عارف ان محدش.هيمنعه، ،، محدش هيقفله داس عليها اوووي
مسح دموعها وقال شوفي علي قد مانا زعلان من صقر بس الموضوع عنده مش حكايه انها ملهاش حد لاء، صقر لما بيبقي غضبان فعلا مبيشوفش خالص، ،، انتي بس عشان مشوفتيش غضبه قبل كده، ،،الغضب اللي جواه يبيقي
عامل زي النار، اللي بتاكل اللي قدمها،،، مبيفرقش وقتها اللي قدامه مين انا متاكد من ده عشان مره كان بيتخانق
في الجامعه الولا اللي كان بيضربه كان هيموت فعلا حاولت ابعده كسر دراعي وهو مش واعي، ،،،
انت بتبررله ياسليم، ،،
احتضن وجهها بين كفيه وقال
خالص،بس انا بوضحلك بس،حاجه انتي متعرفهاش، ،،
واللي يثبتلك كلامي شكله لما فاق، ،، انا اول مره في
حياتي اشوف صقر منهار بالشكل ده، ،،،
هزت كتفيها بس هي معملتش حاجه تستاهل دا كله، ،،
في دي عندك حق، ،، بس انتي عارفه يعني اييه جدك بالنسباله،،،، اللي شافه صقر في حياته مش هين
قالت بحيره
اللي انا مش فاهمهاه بجد موقف حياه، ،، ازاي قدرت
تسامح وتامنله داانا خايفه منه
ابتسم حياه دي حاله لوحدها، ،، عارفه هي كلمت
جدك ليييه حياه عاوزاه يخرج من ديره الانتقام اللي
هو عايش فيها، ،،، وعلي فكره محدش بيعرف ياثر عليه غيرها، ،، طب انتي تصدقي انه يشارك غيث في مشروع
اتسعت عيناها وقالت
دا بجد ازاي يعني
كلمني من اسبوعين واحنا في شرم وفالي ان غيث
راحله وعاوزه يشاركه وهو بيفكر، ،،انتي عارفه هي
سامحته ليييه
هزت راسها رفضا فقال
عشان حياه هي الوحيده اللي قرأت صقر صح اوووي، ،، عارفه هو من جوا ايييه، ،، وعارفه ازاي توصله، ،، انتي شيفاها مستضعفه ومنكسره بس اللي متعرفهوش انها
سبته لضميره يحاسبه، ،، مهما عملت عمر عقابها ليه
مهيبقي زي عقابه لنفسه، ،،، انا النهارده بس اتاكدت
ان حياه بتحبه اوووي.،،، وهو بعشقها
قالت بحنق دا مش حب دي لعنه
تلمس شفتيها حب ولاد الجارحي لعنه اللي تقع عليه ميقدرش يهرب منها ابدا يعيش جواها وبس ميشوفش غيرها، ،،
قال جملته ليلتهم شفتيها الصغيره حبيبته قربها عيناها لمستها كل شئ،يجعله بعالم اخر بعيد عن هذا العالم ..
😭خصام😭
بدات تشعر بما حولها تدريجيا وكانها تستفيق من غيبوبه، ،، شعرت بهذا الشعور من قبل عندما كانت في بيت المختل خالها، ،،، بدات احداث الامس تعبر امام عيناها كشريط
سينمائي بكل تفاصيله والمه الذي زاد من الم جسدها،
لقد رات الموت الحقيقي بعيناها ،،، كانت تعرف ان رد فعله لن يكون بالامر اليسير ولكن لم تتوقعه بهذا العنف، ،، لعل هذا مايجعلها تلتمس له العذر، ،،، تعلم من البدايه انها ستعاني لتجعله يعيش حياه جديده، ،، لقد كانت حريصه
الا يصل غضبه وبطشه لصغارها ولكن احد الاجنه تضرر،
،لقد علقت مسامحتها علي نجاة اطفالها، ،، لقد نجي احداهما، ،، تعلم جيدا انه مزبوح حرفيا، ،، عيناه دموعه كلماته التي تقطر الم تثبت هذا، ،، ولكنها
اخذت الوعد، ،، الوعد بحياه نظيفه بعيده عن الانتقام ،،،، ضربات قلبه المتسارعه اثبتت انه استيقظ ليرفع شعرها ويتحسس وجهها كدماته لتتاوه بالم.وتقطب بين عيناها ليمسد قطبتها ويهمس
انا عارف انك صاحيه، ،، فتحي عنيكي وكلميني ياحياه
عاوز اسمع صوتك
فتحت عيناها.لتتلاقي العيون
انتي كويسه
اومئت براسها.موافقه ليطبع قبله علي جبينها
الحمدلله، ،، حياه انا بجد اسف، ،، عارفه مش عارف
انسي شكله وانا واخده في حضني، ،،،
سقطت دموعها لتربت علي بطنها المنتفخ بيدها
السليمه مسح دموعها وهمس
الحمد لله، ،، ربنا نجاه عشانك انتي بس، ،، اتكلمي
ياحياه لوميني اعملي اي حاجه بس متسكتيش كده
هزت راسها نفيا ليقول بالم
يعني مش هتكلميني اغمضت عيناها.ليربت علي خدها
انا راضي باي حاجه تعمليها ،،، ليكي الف حق تعملي
اكتر من كده، ،،،بس متاسيش عليه اوووي، ،،، عشان
انا ملييش غيرك ،،،، وعشان خاطري بلاش دموع
معنتش مستحمل اشوفها.
قطع كلامه دخول الطبيبه
كيف حالك اليوم مدام حياه
هزت راسها بابتسامه باهته لتقترب الطبيبه منها
وتبدا فحصها
حسنا نحن بخير وابنتنا الصغيره ايضا بخير.
ستظلي معنا لحين ولادتك لان الحركه ستكون
خطر اتفقنا
هزت راسها موافقه
صقر بس هي كويسه مش كده يادكتوره
نعم مستر صقر هي بخير، ،، لقد قمت بحجز هذه
الغرفه لها تمام هعدي علي الحسابات بس لما تيجي
اختي عشان مش هينفع اسيبها لوحدها
يمكن حجز غرفه مجاورة لها لمن يريد المبيت معها
لاء مفيش داعي انا اللي هبات معاها انا متشكر جدا
علي تعبك معانا
لاداعي هذا عملي مستر صقر سارسل لها احد الممرضات لتساعدها بوضع بعض الكريمات لكدماتها انا هساعدها شكرا
وهو كذلك سارسل لك العلاج عن اذنك
موعد مع الوحوش
الفصل الثاني والثلاثون
بقلم مروة شطا
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
تابع الطبيبه تخرج ليتصل بهاتف سليم
لياتيه صوته الناعس صفاء انتي فين
متفوق يلا صفاء،مييين، ،،،
يخربيتك يااخي انت هتطلعلي من كل حته حتي
من تليفون مراتي عاوز ايييه يااخر صبري
قول لصفاء تجيب هدوم وهي جايه عشان حياه وانت
جاي ابقي عدي علي الحسابات عشان احنا هنطول
مش فاهم احنا دي هو سيادتك هتتحجز في
مستشفي النسا
قال بغيظ متتعدل يلا، ،، مش هسيب مراتي لوحدها
يلا اخلص ،،وابقي هاتلي تليفوني من مكتب الشركه
صقر مش محتاج واحد يليفك ياحبيبي
لما اعوز هقولك وغور بقي بطل استظراف علي الصبح
اغلق الخط ليضع هاتف صفاء بجيبه ويجلس علي
طرف الفراش
انا عارف انك مش بتقرفي من هدوم صفاء لحد بس
مااروح اجيبلك شويه هدوم.
هزت راسها موافقه.تابعته يخرج لتنظر الي اثره
وتبتسم رغما عنها صقر هذا المتجبر الحنون القاسي
الذي تجتمع به كل المتناقضات علي وجهه الارض
ورغم هذا تعشقه ،،،وموقنه انه يعشقها، ،، نظره
عيناه توسله الاتطيل الصمت الاتقسو يؤكد هذا
رغم كل ماكان
اتي بعد قليل وخلفه احد الفتيات تحمل ادوات
نظافه ليشرح نظفي القوضه برحتك انا هدخلها
الحمام تمام
تمام حملها بين ذراعيه ودخل الحمام ليغلق الباب
مستسلمه لاهتمامه المبالغ فيه. وكانه يعطي حمام
لطفله لم تتجاوز السنه انتهي سريعا ليجفف جسدها
ويبدا بوضع الدهانات عليه ،،،ملمس يده علي كدماتها المتفرقه جعلها ترتجف حرفيا ،والكارثه انها موقنه انه
فهم معني ارتجافها، ،، اغمضت
عيناها بقوه ،
كميه الدهان التي وضعها تثبت ان جميع جسدها يحمل كدمات، ،، فوجئت بيده تصل لوجهها لتبعد راسها تلقائيا.
متخفيش ياحياه، ، مع ان عندك حق تخافي، ،،، داانا
خايف من نفسي
تنهدت بارتياح صقرها صار احمق بالكليه وهذا رائع حاليا، ،،، لقد فسر ارتعاشها بالخوف، ،،انتهي ليضع حولها رداء نظيف خاص بالمشفي لحين حضور صفاء رفعها مره اخري بين ذراعيه ليريحها علي الفراش ويرفع عليهاالاغطيه جلس بجوارها ليمشط شعرها بيده
هجيب الفرشه بتاعتك وشاور الياسمين والبرفيوم ،،
وكام قميص من الطوال وطقم خروج عشان لما تطلعي بالسلامه ،،،، هتبقي محتاجه حاجه تانيه
اشارت الي بطنها فقال باسما
تمام والشنطه اللي فيها هدوم العيال ااقصد
اغمض عيناه بقوه بلع ريقه بصعوبه وقال بالم
هتبقي محتاجه حاجه تانيه
اشاره علامه غسيل الاسنان
تمام وفرشه الاسنان والمعجون اجيبلك بطانيه
هزت راسها موافقه
تمام هروح اجيبلك الاكل انتي ماكلتيش حاجه من امبارح
هزت راسها رفضا ليقول بتاكيد
مفيش حاجه اسمها كده انتي تعبانه ولازم تاكلي كويس
تابعته يخرج لتتنهد بقوه وتربت علي بطنها كالعاده هامسه
عجبك اللي بيعمله ابوكي دا ياست بطه، ،، انا مش عارفه اعمل ايييه، ،، اصل اللي عمله مش قليل برضه، ،، داانا كنت هموت يابطتي، ،،
تنهدت بقوه واسندت راسها للاعلي بعد قليل دخلت صفاء لتحتضنها وتقول بلهفه
عامله ايييه طمنيني
انا كويسه ياصافي اهدي
صفاء بتاكيد داانا بموت من امبارح مش هو اخويا
بس كنت هنط في كرشه
ابتسمت وقالت بامتنان حقيقي
ربنا يخليكي ليه ياصفاء، ،، لواختي مش هتعمل اللي
انتي عملتيه
يابنتي عيب عليكي ربنا عالم انا بحبك اد ايييه، ،،،
امال هو فين
راح يجيبلي الاكل
همهمت بغيض يقتل القتيل، ،، الواد ده مختل اكيييد، ،،
هزت كتفها وقالت
مش مختل، ،،، بس وجعه كبير انا عارفه، صقر مفيش
اطيب من قلبه، ولااحن منه في الدنيا، ،،، بس الوجع
اللي جواه غطي علي كل ده، ،، انا بحسه اوووي، ،،
ايقنت صفاء ان كلام سليم صحيح فابتسمت
تصدقي سليم قالي كده
تنهدت عشان عارفه كويس سليم قريب منه اوووي، ،،
، بجد تعب اوووي معايا امبارح، ،، وعكننت عليكوا
وانتو لسه راجعين من شهر العسل
وانتي ذنبك ايييه،،،، المهم طمنني عامله ايييه معاه
مش بكلمه
مخصماه يعني
لاء مش بكلمه بس
صفاء بغيظ لاياشيخه دا ايييه القسوه الرهيبه دي
يعني بتتعاملي معاه عادي بس مش بتكلميه صح
هزت راسها موافقه
طب اشد في شعري ولاالطم انا هو دا العقاب
ياست الشملوله
ابتسمت امممم استني قبل مايجي عاوزاكي
تقوليله يجبلي المراجع اللي علي المكتب ويقدملي
علي اجازه من الكليه عشان مش هينفع اتحرك.امال
فين سليم ماجاش معاكي
راح الحسابات ،،، يعني انتي عاوزه تفهميني انك مش
زعلانه منه داانتي كنتي هتموتي في ايده ياحياه
هزت كتفيها
واخده علي خاطري منكرش، ،، في حاجه مكسوره
جوايا اه، بس زعلانه عشانه مش منه، ،، صقر مكنش شايفني، ،، صقر كان بيخرج غضبه من جدك فيه، ،،،
عارفه فاق امتي لما قلتله انا بموت، ،،، في اللحظه
دي بس شافني عشان كده طلع يجري.،،،، كنت عارفه
ان رد فعله هيبقي وحش صحيح متصورتوش كده
قاطعتها طب اييه اللي خلاكي تعملي كده
لازم الديره تتفك، ،، جدكوا بيحبكوا بجد في حجات
محدش يعرفها الاهو، ،، كان لسه هينطق بس صقر
طب علينا
قالت بحيره معرفش ااقولك حاجه عمري ماقلتها لصقر،
انا اتسحبت مره وطلعت كلمته عارفه كانت عينيه
بتقول انه بيحبنا فعلا ومقليش يابنت الخدامه زي
مابيقول لصقر، عارفه يوميها قالي ابقي تعالي شوفيني
بس انا خفت لحسن صقر يعرف
ودا يثبتلك كلامي، ،، جدك مش راجل شرير زي ماشيفه صقر، ،بس بقي عشان هو جاي
قطبت وعرفتي منين
بعرف خطوه رجله متكلمنيش وهو واقف
ثواني وانفتح الباب ليدخل بظهره ثم يلتف بما يحمل
ازيك ياصفاء، ،، جبتي هدوم لحياه
اشارت الي الحقيبه علي طرف الفراش وقالت
الهدوم اهه.
وضع الطعام علي ساقيها وقال
طب يلا اقعدي افطري معاها
لاء انا فطرت الصبح مع سليم، ،، ااقعد انت افطر
جلس امامها وقال بحنو
نزلت المطبخ قلتلهم عاوز طبق بيض ببسطرمه
كتييييييير عشان بنوتي
هزت راسها وابعدت الطعام ليقول برجاء
عشان خاطري، ،، انتي تعبانه ولازم تاكلي كويس
.شوفي جبتلك شيكولاته بس لما تاكلي الاول
افتحي بقك بقي
فتحت فمها لتاكل فقال بحماس
شطوره يابنوتي، ،، يلا حبيبتي هتاكل اكلها كله
عشان اديها الشيكولا، ،اللي هي بتحبها
علقت صفاء بحنق
عباسيه رسمي، ،،، انت مجنون يابني محتاج تتعالج
صقر بغيض متخليكي في حالك انتي
تابع اطعامها بيده ولم ياكل شئ لتعلق صفاء
هو سيادتك مش هتاكل
عيناه تلتهم وجهها المنتفخ الذي تنطبع عليه اثاره
الوحشيهلما بنوتي تاكل كاني اكلت بالضبط، ،، بنوتي
بخلانه عليا بصوتها،،،، مش عاوزه تكلمني، ،،
صفاء بحنق مش عاوزه تكلمني لاء عملت اللي عليها
وزياده الصراحه اقسم بالله انا لومكانها كنت جبت
شومه ضربتها في نص دماغك
صقر بضجر
اووووف وبعدين معاكي متعدي ساكته بقي
جلست صفاء بمحازاه حياه لتقول باسمه
طب حته شيكولاته وانا اسكت ارشيني
لاء دي بتاعه حياه، ،، خلي جوزك يجبلك.
هي بقت كده ياصقر ماشي
رفعت حياه الشيكولاته لتفتحها وتقسمها وتعطي
قطعه لصفاء التي هتفت
حبيبتي يايويو، ،، شوف بقي لما تروح البيت هات
المراجع بتاعه حياه اعمل حسابك تقدملها علي اجازه
من الكليه عشان هي هتغيب كتير
الاجازه تمام بس مذكره ايييه يااذكي اخواتك وهي
تعبانه كده
احتضنت كتفها وقالت
اذكي اخواتي دا اكيييد، ،،، هي اللي عاوزه كده، ،،
نظر الي عيناها بعتاب
يعني بتتكلم معاكي
ليه حد قالك اني عملتلها حاجه.
طب ينفع تقوليلها صقر بيحبك اوووي ووحشه
صوتك اوي اوي
صفاء لاء انت مش واخد بالك هي مبتردش عليك
بس بتسمع كويس،
حظي اخيرا بابتسامه ناعمه علي كرزتيها وتلون ناعم بخدودها.لتقطم المجنونه شفتيها كعادتها الحمقاء، ،،
مغيب فقط بفتنتها التي لاتقل لاتتغير ابدا، ،،
عشقها يجري بدمه ليحرر شفتيها ويهمس كما اعتاد
سيبي الكريز بتاعي
تصفيق صفاء اعاده من شطحته المشتعله لتسكب
عليه دلو ماء بارد
برافو حلو اوووي شغل النجف دا.
قال بضجر اوووف بقي، ،، سليم فين
راح الحسابات وهات تليفوني وابقي عدي علي
الشركه خد تليفونك جوزي مش شغال عندك
متاكده من الكلام دا،،،، امال شغال عند مييين
قالت بتحدي اسمها شغال معاك مش عندك بطل
بقي يابن الجارحي
قال بتحذير انتي مش ملاحظه ان لسانك طول
زياده عن اللزوم
عقدت ذراعيها وقالت
ليه راجل يحميني منك.
جمله بسيطه يعلم جيدا ان صفاء تريد مشاكسته كالعاده ولكنها طعنت قلبه، ،، بلع ريقه بصعوبه وهب واقفا
انا هروح اشوف سليم وهطلع علي البيت مش هتاخر
قال جملته وخرج صفاء
هو اتقمص لييه انا بهذر معاه
حياه لاء متقمصش الجمله وجعته
ومن امتي يعني وصقر حساس اووي كده
هزت كتفيها #علي فكره انا من يوم ماعرفته وهو كده، ،، صقر ممكن كلمه تجرحه، ،، يمكن مش بيبين بس هو طبيعته كده اصل معني كلمتك انه ملووش امان وانتي كمان خايفه منه
طب ماهي دي الحقيقه، ،، انا فعلا بقيت بخاف منه اوووي، ،، صقر طول عمره هو سندي الامان بتاعي، ،، بس بعد اللي حصل امبارح ده، ،، حسيت بجد انه ملوووش امان، ،،
انتي غلطانه ياصفاء، ، صقر بيحبك اووي عشان كده بيتاثر بكل حاجه حقيقه
........
ترجل صقر داخل البيت لتقابله عائشه
حمدلله علي السلامه ياباشا
اهلا ياعيشه
صقر باشا مدام انعام كانت سالت عليك اكتر من
مره واااااا حدق بوجهها في ايه ياعيشه
قالت بتردد هي ااقصد الست حياه يعني
قاطعها كويسه بس هنفضل شويه في المستشفى لحد ماتولد
قالت بارتياح الحمد لله صقر باشا غيث باشا
ربت علي كتفها عارف قالي ياعيشه
قالت بدهشه قالك انه عاوز يتجوز غاده
تنهد صقر وقال شوفي غيث صحيح دلوعه جده وابوه
بس جواه خير ،،،، وبيحب غاده بجد ....اساليها ولو
وافقت جهازها كله عندي ...
بس يا باشا انت عارف البيه الكبير و
قاطعها متقلقيش لوغاده وافقت هتبقي في حمايتي انا
ربنا يطمن قلبك يا باشا و يفرحك يااارب
امين
قال جملته وصعد ركضا للاعلي فتح الباب لتتسمر قدماه
عبق حبيبته مازال عابق في الغرفه برغم تنظيفها الاانها مازالت تحمل روحها الطيبه جال بعيناه الغرفه الواسعه
تبدو كالسجن الطابق علي انفاسه بدونها، ،، تنهد بقوه
وتوجه ناحيه الخزانه
ليخرج حقيبه كبيره ليضع بها ماستحتاجه في الاسابيع المقبله اغلق الحقيبه ودخل الحمام يحتاج ان يغتسل ويبدل ثيابه، ،، حزين مثقل بالحزن نعم ولكن مجرد رؤيتها سينزع هذا من داخله.،،،، انتهي وكان في سبيله للنزول قابل انعام
صقر باشا
لم يخفي عليه ارتباكها لذا سال
مالك ياانعام
اااابدا مممفيش حاجه، ،، هو حضرتك اجيت امتي
ترددها وارتباكها زاد شكه
طلبتيني كنتي عاوزه ايييه
لاابدا داااا الباشا الكبير كان عاوزك وهو دلوقتي نايم
ترك الحقيبه بيده وتحرك للاعلي ليستوقفه صوت
العجوز الباكي
انا متاكد انه موتها انا سمعت صفاء بتقول لسليم انها ماتت، ،، اول مره في حياتي احس بالعجز ياصفيه
لاء متجيش، ،، معدتش تفرق، ،، عارفه لوكنتي شوفتيها
كنتي هتحبيها، دي كانت حامل بس يمكن كدا احسن، ،،
طب انا كنت بلم من ورا ابوه هو مين هيلم من وراه، ،
بس انا متاكد انه مش مريض،انا تعبت اوووي ياصفيه، ، خلاص معنتش قادر استحمل اعيش هنا لحظه واحده، ،،
فتح الباب لتتلاقي عينيه بعين العجوز الجالس علي
الفراش يحدث احدهم بالهاتف.حسنا رؤيته جالس
بعنفوانه القديم جعل شئ،ما بداخله يرتجف حياه
محقه انتبه علي صوته العالي
اطلع برررره
تمالك نفسه ليرسم قناع البروده وقال
انت بتطردني من بيتي
قال بقوه سيبتهولك بمزاجي بس انت متستهلش
موتها عملت زيه ايييه شايف برضه الموت هو
الامان الوحيد، ،، بس عارف كده احسن، ،، بدل
مايجيلك عيال شيلين نفس المرض، اطلع بررره
الكلمات جذبته بقوه اقترب غير مبالي بغضبه
ليجلس امامه
مرض ايه اللي بتتكلم عنه وكنت بتكلم مين وعملت
مشلول اربع سنين لييه، ،،
دي حاجه متخصكش اطلع بررره
قال بعصبيه لاء تخصني، ،، انت من يوم ماظهرت
في حياتنا وكل حاجه باظت، ،، عذبت امي لييه
سيبت محمود يتفق مع عزت يقتله ليه، ،، ادتله
امي ليه،...ليييه عملت فينا كده
قال بحده عشان مكنش المفروض يتجوز مكنش
المفروض يبقي عنده اولاد
قال بغضب هو انت ربنا هتحكم وتتحكم في الناس
قاطعه بغضب لاء انا عارف ربنا كويس اوووي يابن احمد، ،،وربنا عرفوه بالعقل، ،،هحكيلك كل حاجه عارف
ليه عشان انت متستهلش،،،احمد كان اصغر
ولادي الدلوعه زي مابيقولوا من وهو صغير احنهم، ،،،
كبر وبقي في الكليه كنت فرحان اوووي وهو جاي
يشتغل معايا وحب بنت مكنتش كويسه حذرته بس مسمعنيش، ،، واتجوزها بعد الجواز انا اكتشفت انها بتخونه، ،،،وزي اي اب بيخاف علي ابن قلت له، ،،
كدبني وفضل شهر معاها كنت خايف من رد فعله، ،،
بس هو معملش حاجه طلقها وراحت لحالها اتبدل
حاله بقي كل يوم مع واحده شكل اللي ينام معاها
يذهق منها وخلصت علي كده،،،،، قلت فتره وهتعدي
بس للاسف معدتش.،،، كانت بتجيله حاله هياج يكسر
كل حاجه حواليه،،،،، وبعدين يقع ينام يوم بطوله ويقوم مش فاكر اي حاجه،،،،،، في الوقت ده جدتك ماتت فضل حابس نفسه في قوضه شهر كامل، ،، كنت بقول لنفسي
ازمه وهتعدي ااقعد معاه واكلمه ،،، بس من غير فايده
القصر كله كان عارف بحالته ومره واحده السايس ساب الشغل في القصر وهو كل يوم من سئ لاسؤ بيختفي يوم واحد بس بيرجع كويس قلت خلاص بدا يفوق سنه اتنين تلاته، ،، حاله اتعدل اه كل يوم مع واحده بس متزن وبيشتغل ومشت الايام علي كده، ،، لحد مافي يوم جه وجايب واحده من اياهم البيت وقالي بحبها اتجوزتها ،،،
راح اتجوز رقاصه في كباريه، ،،زعقت وغضبت وضربته، ،، وقلت له طلقها ومش هتشوفها تاني عارف عمل ايييه كان هيموتها خنقها خلصتها من ايده بالعافيه واخدته وديته مصحه في مصر الدكتور هناك قال عنده حاله اسمها هوس اكتئابي، ،، الحالات اللي زي دي لازم تفضل في المصحه
موعد مع الوحوش
بقلم مروة شطا
الفصل الثالث والثلاثون
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
كان في سبيله للنزول قابل انعام
صقر باشا
لم يخفي عليه ارتباكها لذا سال
مالك ياانعام
اااابدا مممفيش حاجه، ،، هو حضرتك اجيت امتي
ترددها وارتباكها زاد شكه
طلبتيني كنتي عاوزه ايييه
لاابدا داااا الباشا الكبير كان عاوزك وهو دلوقتي نايم
ترك الحقيبه بيده وتحرك للاعلي ليستوقفه صوت
العجوز الباكي
انا متاكد انه موتها انا سمعت صفاء بتقول لسليم انها ماتت، ،، اول مره في حياتي احس بالعجز ياصفيه
لاء متجيش، ،، معدتش تفرق، ،، عارفه لوكنتي شوفتيها
كنتي هتحبيها، دي كانت حامل بس يمكن كدا احسن، ،،
طب انا كنت بلم من ورا ابوه هو مين هيلم من وراه، ،
بس انا متاكد انه مش مريض،انا تعبت اوووي ياصفيه، ، خلاص معنتش قادر استحمل اعيش هنا لحظه واحده، ،،
فتح الباب لتتلاقي عينيه بعين العجوز الجالس علي
الفراش يحدث احدهم بالهاتف.حسنا رؤيته جالس
بعنفوانه القديم جعل شئ،ما بداخله يرتجف حياه
محقه انتبه علي صوته العالي
اطلع برررره
تمالك نفسه ليرسم قناع البروده وقال
انت بتطردني من بيتي
قال بقوه سيبتهولك بمزاجي بس انت متستهلش
موتها عملت زيه ايييه شايف برضه الموت هو
الامان الوحيد، ،، بس عارف كده احسن، ،، بدل
مايجيلك عيال شيلين نفس المرض، اطلع بررره
الكلمات جذبته بقوه اقترب غير مبالي بغضبه
ليجلس امامه
مرض ايه اللي بتتكلم عنه وكنت بتكلم مين وعملت
مشلول اربع سنين لييه، ،،
دي حاجه متخصكش اطلع بررره
قال بعصبيه لاء تخصني، ،، انت من يوم ماظهرت
في حياتنا وكل حاجه باظت، ،، عذبت امي لييه
سيبت محمود يتفق مع عزت يقتله ليه، ،، ادتله
امي ليه،...ليييه عملت فينا كده
قال بحده عشان مكنش المفروض يتجوز مكنش
المفروض يبقي عنده اولاد
قال بغضب هو انت ربنا هتحكم وتتحكم في الناس
قاطعه بغضب لاء انا عارف ربنا كويس اوووي يابن احمد، ،،وربنا عرفوه بالعقل، ،،هحكيلك كل حاجه عارف
ليه عشان انت متستهلش،،،احمد كان اصغر
ولادي الدلوعه زي مابيقولوا من وهو صغير احنهم، ،،،
كبر وبقي في الكليه كنت فرحان اوووي وهو جاي
يشتغل معايا وحب بنت مكنتش كويسه حذرته بس مسمعنيش، ،، واتجوزها بعد الجواز انا اكتشفت انها بتخونه، ،،،وزي اي اب بيخاف علي ابن قلت له، ،،
كدبني وفضل شهر معاها كنت خايف من رد فعله، ،،
بس هو معملش حاجه طلقها وراحت لحالها اتبدل
حاله بقي كل يوم مع واحده شكل اللي ينام معاها
يذهق منها وخلصت علي كده،،،،، قلت فتره وهتعدي
بس للاسف معدتش.،،، كانت بتجيله حاله هياج يكسر
كل حاجه حواليه،،،،، وبعدين يقع ينام يوم بطوله ويقوم مش فاكر اي حاجه،،،،،، في الوقت ده جدتك ماتت فضل حابس نفسه في قوضه شهر كامل، ،، كنت بقول لنفسي
ازمه وهتعدي ااقعد معاه واكلمه ،،، بس من غير فايده
القصر كله كان عارف بحالته ومره واحده السايس ساب الشغل في القصر وهو كل يوم من سئ لاسؤ بيختفي يوم واحد بس بيرجع كويس قلت خلاص بدا يفوق سنه اتنين تلاته، ،، حاله اتعدل اه كل يوم مع واحده بس متزن وبيشتغل ومشت الايام علي كده، ،، لحد مافي يوم جه وجايب واحده من اياهم البيت وقالي بحبها اتجوزتها ،،،
راح اتجوز رقاصه في كباريه، ،،زعقت وغضبت وضربته، ،، وقلت له طلقها ومش هتشوفها تاني عارف عمل ايييه كان هيموتها خنقها خلصتها من ايده بالعافيه واخدته وديته مصحه في مصر الدكتور هناك قال عنده حاله اسمها هوس اكتئابي، ،، الحالات اللي زي دي لازم تفضل في المصحهلانه خطر علي اللي حواليه ... طبعا صعب علي اي اب في الدنيا انه يقبل كلام زي ده علي ابنه، الدكتور قالي لازم يفضل في المستشفي سيبته وانا راجع في الطريق قابلت
ابو امك .. وقع غلط في وسط الكلام لما سال علي ابوك وقال ان بنته وحشاه فضلت اسبوع لحد ما وصلت لبيتكوا. ... القصر كله كان عارف حالته .. كنت غضبان
منها اوووي عشان استغلته بس كنت هديها قرشين
واخليها تبعد عنه
بس اتلقيتك واتلقيتها حامل .. حبستها عشان
متهريش حبستها عشان نكرت انها تعرف حاجه عن
مرضه، ،، مستحيل متكنش جتله النوبه ولامره ...
اكيد كانت عارفه .... مش عارف ممكن اكون ظلمتها.
بس وجودكوا لغبط كل حاجه ، وهرب من المستشفي واتلقيته قدامي في البيت بيقولي مراتي وولادي انا اللي محافظ عليهم، .. كلمتين كانو كفايه اني اعرف انه هيموتكوا ،، عشان كده قلت له لازم تفضل معانا هنا
تحت عيني .. انا عشت تلت سنين عيني مش بتشوف النوم خايف يموتكوا وكنت بديله المهدئ بايدي في العصير .... امك عرفت علاقاته وعتبته كان هيموتها يوميها خلصتها من ايديه وروحها بتطلع لما بعدته خرج من البيت ورجع تاني يوم بالعربيه جالي اخدني من ايدي ورحنا علي الجراج
عشان اتلقي في عربيته جثه واحده كان بيضحك
ويقولي شوفت في امان ازاي لازم فاطمه والولاد
يبقوا زيبها
حبسته البنت كانت بنت راجل كبير في البلد وكده
كده ابني هيروح الحل الوحيد اني اهربه لو اتقبض
عليه هيد خلوه مستشفي المجانين .. كان ممكن
اعملها من زمان بس مستقبلكوا كان هيروح .. ابوك
قاتل مجنون ،، بعث محمود يتفق مع عزت علي
الحادثه ، عربيته تنقلب بجثه ميته اصلا والجثه
تتفحم في الوقت ده دكتور خدر ابوك وخرجته بره
البلد عند صفيه بنتي الكبيره جوزها دكتور مشهور
في المانيا ،، قبلت العزا في ابني اللي لسه حي عشان حياتكوا متتدمرش .. بعد الدفن فاطمه جتلي وقلت لي
هاخد عيالي وامشي .. اتخنقت معاها قلت لها عيال
ابني هيفضلوا معايا .. هددتني قالت لي هقول للدنيا
كلها ان ابنك كان مجنون خفت طردتها .. الدلع كله اللي
اديته لابوك عملتك بعکسه، .. مش عاوزه ضعیف مش هستحمل اشوف نسخه ثانيه من احمد سيبتلك كل
حاجه لما عرفت انك قدها وهتشيل ... بيعملني وحش
مش مهم بس الصوره قدامه نظيفه، ،، بس يا خساره
كل حاجه راحت البنت اللي كانت هتنظف قلبك ضيعتها
بس يكون في علمك انا بقي اللي هسلمك للبوليس
قال بصدمه
يعني ابويا لسه عايش
ايوه عايش في مصحه في المانيا، ، باسم تاني طبعا
خفيت عنكوا كل حاجه عشان حياتكوا
متتاثرش كنت برقبكوا من بعيد وانتوا بتكبروا . بشوف
الكره في عنيك بس مش مهم المهم انه يبقي كويس
مشفش فيه ابوه تاني ..
يعني محمود مقتلوش وسيبتني
قاطعه سيبتك تربي اللي بنت سلطح بابا معرفتش تربيه .. غيث الدلع فلته وتلف حاله .. كان لازم يتربي ويتقرص
عشان يفوق ......
قال بحيره طب ليه عملت مشلول
عشان تعبت من الحرب، ،، كان كفايه اني اتبعك من بعيد ،، كنت عارف ان شقايا وتعبي طول عمري انت اللي هتشيله وهتكبره ، عشان انت فحت في الصخر ووقفت على رجليك لوحدك اه كنت بسندك بس من غير ما تعرف بس كنت فرحان بيك ،، كنت بتفكرني بشبابي لما اخدت تركه مديونه ووقفتها علي رجليها
كنت فاكر اني باللي عملته بحميك بس كنت غلطان، ... طلعت قلبك كله غل، ،. عاوز تنتقم من الدنيا كلها .... والبت اللي حاولت تنظف قلبك موتها. ...
قال بانفعال يعني اللي خلاك تتكلم هيه
قال بالم. بنت دنيا زي امها بالظبط ملاك نازل علي الارض. .. يمكن شوفت فيها صفيه وهي صغيره بشقاوتها، وحنيتها، ،، بس للاسف وقعها حظها الاسود في واحد زيك .. دي كانت عاوزه تسجن خالها عشانك بس انت متستهلش
ردد بعدم فهم تسجنه ازاي يعني
اخرج ورقه مطويه وناولها له
علشان عزت ياخد جزائه علي اللي عمله .
قرا الورقه بانفعال وقال جابت الورقه دي منين
من بهيره جدة حياة وأم عزت
من وعزت صغير وهي ديما تقول عليه دا فرع عوج، وكان عندها حق الفرع العوج مبيتعدلش ، لما حصل اللي حصل
دا بهيره كتبته اعتراف عشان كانت خايفه منه.
قال بانفعال يعني كان معاها ده و مدهونيش
عشان كانت عارفه انك مش هتعمل حاجه قلتلي دا هيعلي نار الانتقام بقلبه اكثر ... كانت عاوزه تسجن خالها عشان الديره تتفك .. قالتلي انك اغلي حاجه في عمرها كله .. كانت خايفه عليك وعلي ابنك اللي في بطنها كانت عاوزه كل حاجه تخلص قبل ما ييجي ،،، عارف علي كل اللي شوفته ده عمري ما حسيت اني عاجز الا لما شدتها من قدامي ... عارف كان نفسي العمر يرجع ورجليا بس تشلني واقدر اخلصها منك
بس وقعت علي الباب رجلي مشلتنيش ... بس خلاص انا مش هعيش اد ماعيشت عشان احمي ابنك منك زي ماكنت بحميك من ابوك ..
قال بتردد طب لييه محمود قال لعزت انه هيديله امي
محمود كان بيكرهها .. عشان كان عارف انها عملت كل
ده عشان طمعانه في الفلوس استغلت مرضه
قال بقهر يقوم يبعهاله .. انت عارف اللي انا عشته كان
عامل ازاي .. كنت بتحاول تحميني من ايييه واللي انا شوفته علي ايدكوا يخلي اي انسان يبقي مشوهه زي
ماهي قالت ... انتوا شوهتوني»، مخلتونيش احس
بالدنيا انتو موتوا كل حاجه حلوه جوايا .عارف يعني
ايييه اني ابوس رجلك عشان تلحق امي وهي بتموت
قال بالم انت ليه مش عاوز تفهم انا كنت شيفها اداییه انسانه وحشه
قال باختناق فتسيبها تقطعها الحمي .. انتوا اللي علمتوني میباش عندي رحمه ،، ادوس علي الكل برجلي .خليتو
قلبي ميت عارف يعني ايه اني اخد اختي عشان ابعدها عنكوا ونعيش عند خالتي غريب
ضيف ونزلت اشتغل وانا في اعدادي عشان معش
عاله علي حد ،، عارف كان بيبقي احساسي ايييه وانت بتقولي يابن الخدامه .. ايييه كنت برضه بتحمينا
قال بحزن يمكن يكون عندك حق انا اللي عملتك وحش معندوش قلب.. بس عمري ماكنت اقصد ده .كنت كل اما اشوفك بتحاجي علي اختك اطمن واقول هيبقوا في امان من بعدي ،، بس كنت غلطان، حتي لما جات واتكلمت معايا كنت مستنيها تيجي تاني كنت حاسس اني شايفك فيها بس وش تاني انا مشفتوش منك ... بس كنت حاسس بروحك جواها .. خلاص يا صقر انا خلصت ،، مش عاوز حاجه من الدنيا ، هسيبهالك اعمل فيها اللي انت عاوزه انا هروح
لبنتي اعيش معاها، والعوض علي الله في عمري اللي راح .
هب واقفا وقال بحزم مش هتروح في حته
متقدرش تمنعني
ابتسم بسخريه لاء أقدر وريني هتتحرك من هنا ازاي ..
تحرك للخارج ووقف قرب الباب وقال بحزم
هخلص اللي ورايا ونسافر مع بعض عاوز اشوف ابويا
مع بعض
رمقه بنظره سريعه واكمل
بس لما حياه تولد عشان ناخدها معانا
قال جملته وكاد يتحرك لولا نداء العجوز
صقر استني
التف اليه ليعقد ذراعيه وقال
خير في ابيه تاني مش قلت اللي عندك
حياه لسه عايشه حقيقي
قال بتاكيد ولولاها مكنتش هسمع منك ولا كلمه ...
بس عشان وعدتها اني هصالح الدنيا عشانها ....
كفايه اللي حصل واللي راح .. معتش حته في قلبي
تخليني اکره حد ...
طب هتعمل اييه في عزت
رفع يده بالورقه هسجنه عشان يبعد عن طريقي وطريقها ، .. انا عاوز اعيش حياتي معاها وبس .. عاوز اسامح عشان قلبي يصفي ويبقي ليها ووولبنتي
هي حامل في بنت
اه وهسميها فاطمه
ابتسم بس هتبقي فاطمه الجارحي
هز راسه نفيا هتبقي فاطمه صقر وبس ...
كاد يتحرك ليسمع توسل العجوز للمره الاولي
خلي بالك منها، ،، وووابقي اسال عليا
هترجع امتي
لما حياه تولد قدماها کام اسبوع كده
اوما براسه وتحرك للخارج ليقابل انعام
بتستغفليني يا انعام
قالت برعب يا صقر باشا ااانا عبد المامور... انا مش
قدكوا يا باشا ربنا يكرمك متقطعش عيشي
زفر بقوه عدي غوري من وشي وخدي بالك منه
وابقي خليه يخرج من القوضه
نظرت له ببلاهه ليتركها ويحمل الحقيبه وينصرف هل
سامح بالفعل ... ابيه مازال حي ،، عاودت ذكريات
كثيره بدات تبدو واضحه الان لذلك الحلم الذي يراه
مشوش دوما كان مريض طريح الفراش عندما سمع
صوت اباه ليتحرك للشرفه ويتسلل بتعب لشرفه ابويه
نعم راي كل شئ من خلف شرفتهم كان هذا حقيقي
ابيه كان مختل ،، وعاوده كلمات غيث انت متعرفش
عمي، الجميع كان يعلم بخلل ابيه الاهو، ،، جدك
بيحبك .. كلمات حبيبته هل فعل هذا من اجلها
بالتاكيد ولكن ليس هذا السبب الرئيسي .. تلك
الركعات التي تضرع فيها لخالقه فتحت طاقه نور
لا يعرف مصدرها بقلبه، يحتاج وبشده ان يرتمي بين
ذراعيها أن يشعر بالسكينه أن يغمض عيناه وفقط
يتبع .....
رواية موعد مع الوحوش
الفصل الرابع والثلاثون والأخييييييييييير
بقلم مروة شطا
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
وصل للمشفي مع منتصف الليل تقريبا لتلقاه صفاء
اتاخرت اوووي انا قلقت عليك
ربت علي كتفها
طب الحمد لله انك لسه بتقلقي عليه مش بقي عندك
راجل يحميكي خلاص
انا كنت بهزر ياصقر
ربت علي خدها وقال بابتسامه
لاء مكنتيش بتهزري، ،، انا فاهم ياصفاء مش عبيط، ،، ومبلومكيش علي فكره، ،،
سليم في اييه ياعم انت مالك قالبها درامه ليييه، ،،
تنهد بقوه مفيش حاجه ياسليم معلش تعبتكوا معايا،
وقف سليم امامه وقال بقلق
مالك ياصقر فيك ايييه
اشار الي حياه الغارقه في نومها هي نايمه من زمان
سليم من ساعتين الدكتوره ركبتلها محلول وبعده
نامت علي طول، ،، ومتهربش مالك فيك اييه
مفيش حاجه تعبان بس شويه محتاج انام
ربت علي كتفه
طيب احنا هنروح ونبقي نجيلك بكره
لاء روح انت الشركه بكره وسيب صفاء ترتاح
الصبح شكل وشها تعبان
صفاء لاء بقي داانت مقموص بجد
ابدا بس بجد وشك مصفر ،،، سليم معلش
ابقي فوت عليا التليفون بالليل عشان معرفتش
اروح الشركه
سليم انت فيك حاجه مش مظبوطه
صقر انا كويس ،،، يلا سلام بقي
سليم يلا بينا ياصفاء
صفاء صقر انا اسفه
ابتسم انا مش زعلان، ،، انتي بنتي مش اختي
يلا سلام وسلمولي علي الحجه زينب
سليم صقر انا مقلتلهاش ان حياه تعبانه عشان انت عارف امي هتشغل قرون الاستشعار وتبدا في الاستنتاج
هز راسه موافقا ليحتضن كتف صفاء وينصرف تنهد
بقوه وهو يري معشوقته غارقه في النوم. تمدد بجوارها ليضمها لصدره ويسند راسه علي كتفها ويهمس
علي فكره انا عارف انك صاحيه من ساعه مادخلت القوضه
التفت لتصبح بين ذراعيه وتدفن راسها علي صدره ليهمس
عارف انك مبتعرفيش، تنامي الافي حضني، ،،انا كمان مش بعرف انام الاوانتي في حضني
فتحت عيناها ليظلله بحرها الممتع ضيقت عيناها وكانها تستشف شئ ما بملامحه لترفع اصابعها الدافئه وتمسد
قطبته ليبتسم بتبصيلي كده ليييه فيه حاجه غريبه
هزت راسها موافقه.لتضع يدها علي قلبه ثم تقبض يدها
قلبي مقبوض للدرجادي بتحسي بيه
هزت راسها موافقه ليطبع قبله علي جبينها
انا تعبااااان تعبان اوووي ياحياه، ،،
اللهفه والعشق الذي يملئ عيناها كاف لان يعيش بداخله كافي لان يمنحه السماح للجميع لقد منحته الجميله قلب يشعر ويغفر اصابعها الدافئه كافيه لان تعيده للحياه
لتربت علي خده فيقبل يدها
متشغليش بالك لما تروقي هحكيلك، ،، انا بس عاوز
اخدك في حضني وانام، ،، عاوز احس بالامان، ،،،
انا خايف خايف اوووي ياحياه، ،،
ضمته اليه لتداعب خصلاته بحنان ويغرق هو في دوامه
من الافكار تعبث براسه ولكنه ظاهريا مستسلم نائم
(عتاب)
كنت فين ياصقر قلت هاجي الشركه الصبح بس
اتاخرت اوووي
جلس خلف المكتب وقال كنت في النيابه
سليم بقلق نيابه ليييه
كنت ببلغ عن عزت بس لسه قدامه كام يووم كده
ويقبضوا عليه
انا مش فاهم حاجه خالص انت اييه حكايتك بالضبط
داخل في تلت اسابيع منتاش مظبوط انا فاهم ان اللي حصل مع حياه ماثر عليك بس،انا بقيت حاسس اني معرفكش فيك ايييه
هحكيلك ياسليم يوم مارجعت البيت عشان اجيب
الحاجه لحياه وانا نازل شفت. ،،،......
ختم حديثه
بس كان لازم اتاكد من اللي هو قاله واتلبخت مع
حياه في المستشفي كل يوم التعب يزيد عليها، ،،
بس الحمدلله هانت
يعني ابوك لسه عايش وجدك عمل كل ده عشان
يحميكوا انا عقلي هيضرب، ،،طب انت قلت لحياه
لاء مش عاوز اضغطها معايا بس هي حاسه ان فيا حاجه
هي خلاص فكت الحصار وبقت بتتكلم معاك
قال بحنق لاء، ،، هموت واسمع صوتها، ،،
حقها تعاقبك ياصقر اللي انت عملته مش قليل
اشاح بيده ياسيدي عارف، ،، وعازرها بس طولت
اوووي ياسليم، ،، دي بتكتبلي اللي هي عاوزاه
هتجنن واسمع صوتها، ،،
علي فكره لوحكتلها اللي حصل هتتكلم
انت بتفهم بقولك الدكتوره حذرتني من الانفعال، ،،،
سليم ابقي كلم صفاء وخليها تروح تشوف جدها
انت سامحته
معنتش عاوز اكره حد وعزت اول مايتقبض عليه
هرتاح خالص ،،، عارف اكتر حاجه مريحاني انه
هيتحاسب علي اللي عمله فيها
بس ممكن يطعن علي الاعتراف
هز راسه نفيا
هو كده كده هيتحبس عزت شغال في المخدرات
مع منصور، ،، فكره انه يتحاسب علي اللي عمله
مريحاني اوووي المهم غيث عامل اييبه
كلمته امبارح وقال انه مرتاح في المكان اللي قاعد
فيه انت عاوزه يرجع بجد البيت
طالما اتصلح حاله
دا اتغير 180درجه
متابع اخباره كلها بتوصلني
علي فكره المشروع قرب يخلص دا بيشتغل ليل نهار
خلييه يعوض اللي فاته .... وعلي فكره غاده وافقت
انت اتغيرت اوووي ياصاحبي
للاحسن ولاللاوحش
للاحسن كتير بس صفاء حسه انك واخد منها
جنب من ساعه اللي،حصل انا عارف ان الكلام
اللي قالته صعب
لاء خالص صفاء بنتي بس انا اللي دماغي مشغوله
بمليون حاجه لما تروح احكيلها وهي هتقدر
انا اصلا سيبها تعبانه وبترجع
قال بقلق طب جيت لييه
الحجه زينب قالتلي روح انت وانا قاعده جنبها
هب واقفا وقال بسرعه
قوم يابارد خلينا نطمن علي البت هتصل بالدكتور
يحصلنا قال جملته ليتحرك للخارج مع سليم بعد
قليل استقبلتهم زينب بوجهها البشوش كالعاده
ايه دا هو بكره العيد سي صقر باشا عندنا، ،، يخونك الملوخيه ياواطي من يوم فرح العيال مشوفكش
اقترب ليطبع قبله علي جبينها
وانا ااقدر برضه علي زعلك بس حياه تعبانه والدكتوره
بتقول هتولد في السابع وقاعد معاها في المستشفي
امسكت باذن سليم وقالت بغيظ
يعني ياجزمه ااقولك لاصقر ولاحياه بيسالوا تقول مشغولييين
سليم اي ياحجه حرام عليكي بقي طب احترميني قدام الدكتور
تركت اذنه وقالت
جايب دكتور لمين ياحيلتها
سليم بحرج اتفضل يادكتور من هنا
قال جملته وصحب الطبيب للاعلي زينب
الواد ده عبيط
في اييه بس ياست الكل انا اللي جبت الدكتور
عشان قالي ان صافي بترجع
جلست زينب وقالت باسمه
ياحبيبي بترجع عشان حامل
قال بسعاده دا بجد صفاء حامل
انا مش متاكده بس استنتجت كده فحجزتلها عند
دكتور كويس وكنت هوديها بالليل.قلي بقي حياه
اخبارها ايييه
تعبانه اوووي دي مش بتعرف حتي تتحرك الدكتوره
بتقول يومين وهتولدها
بس ليه في السابع ياصقر
حالتها متسمحش تعود للتاسع الرحم مفتوح من
السادس
اخص عليك ياسليم اخص عليكوا كلكوا يعني
البت تبقي تعبانه ومسالش حتي يعني تقول
عليا ايه دلوقتي
هي عارفه ان انتي متعرفيش،،
هاي هاي هاي هاي هبقي،بابا هبقي بابا
زينب ضاحكه مش قلتلك ابني اهبل
تشاركوا في الضحك ليجتمع الجميع
بالاعلي
صقرالف مبروك ياصافي ربنا يتمملك بخير
صفاء الله يخليك ياصقر هتبقي،خالو، ،، لو جه ولد
هسميه صقر، عشان اصلحك
جلس بجوارها وقبل جبينها
والله ياحبيبتي مازعلان، ،، ربنا يخليكي ليه سليم
هيبقي يفهمك
زينب انا اللي زعلانه منكوا عشان مقلتوليش ان
حياه تعبانه
صفاء والله يازوزو هما اللي قالولي مقولكيش،
سليم بتبعيني ياصافي
صقر اسمعي بقي معتيش،تيجي المستشفي تاني
انتي لسه في الاول ومحتاجه راحه، ،،
صفاءطب وحياه
صقر انا هقعد معاها اليومين دول ،،، واهي ماما زينب
قاعده معاكي خد بالك منها ياسليم
ربت علي بطنها وقال باسما
انت هتوصيني دي صافي جوا عنيا
طيب امشي بقي انا عشان اروح لحياه سلام
زينب سلملي عليها علي مااجلها
يوصل ياحبيبتي سلام
بعد قليل كان يدخل الغرفه التي حفظ ارجائها تقريبا فتح الباب ليجد حبيبته تستلقي علي الفراش تضع علي ساقيها احد مراجعها التي لاتمل من التحصيل بها نعم شفيت يدها تحررت اخيرا من جبيرتها ووجهها استعاد لونه جسدها شفي، ، واصبح
يري بعيناها ذلك الوهج الحارق الذي يعشقه يبدو انه استغرق في النظر بعض الوقت لترفع عيناها له وتلتحم النظرات ليقترب علي وجهه ابتسامه لترفع دفترها وتكتب
شكلك مبسوط
صفاء حامل
هتفت بسعاده بجد
اقترب ليتلمس كرزتيها
ياااااااه وحشني صوتك اوووي
رفعت الدفتر لتكتب
مش،هكلمك الالما توفي بوعدك
ابتسم ولو قلتلك اني وفيت هتصالحيني
هزت راسها موافقه ضمها الي صدره
خايف احكيلك تنفعلي ودا خطر عليكي
تعلقت به لتدفن راسها بعنقه طابعه قبله دافئه علي
رقبته ليرتجف جسده صارخا لوصالها الجميله ايقنت
انها تمتلك رغبته فتتلاعب به باتقان ممتع زمجر
بصوت مكتوم
حرااام عليكي يامفتريه ،،، انا مش حملك
مطت شفتيها ليطبع قبله عليها ويهمس
عارفه هموت واحسك في حضني وحشتيني
اوووي يااحلي حاجه في عمري كله، ،، كلمته
ياحياه وسامحته عشانك
اعتدلت جالسه لتلمع عيناها ببريق ساحر وتقول بحماس
واحده واحده احكيلي اللي حصل بالتفصيل الممل
حدقها بنظره عاشقه الي كم اشتاق لصوتها الناعم.ليلتهم كرزتها المغريه بعشق يذوب هو علي اعتابها تملكه ببساطه التنفس ونبض القلب ابتعد وهمس بانفعال
ياااه انا لواعرف انك هتتكلمي لوقلتلك كنت قلت من
اول يوم.، حبيبتي الصغيره اللي طيرت عقلي وطبعت صورتها في قلبي من يوم ماشوفتها، ،، حبيبتي اللي
شافت مني كتير واتعذبت معايا كتير اوووي، ، حبيبتي
اللي نظفت قلب الوحش. علمته يحب ويغفر ويسامح، ،،
يعني سامحت بجد
عارفه سامحته عشان حبك، ،، كان مقهور عليكي، ،،
لما خدتك من قوضته قام ورانا عشان يخلصك بس
وقع علي الباب، ،،،،
قلي كل حاجه، ، بس اللي قاله صعب اوووي، ،،،بس
خلاني فهمت حجات كتير، ،، فاكره الكابوس بتاع
الراجل اللي بيخنق مراته
وجدك بيخلصها ماله
دا حصل حقيقي ابويا مريض مختل عنده هوس
اكتئابي عمل تمثليه مع عزت ومحمود عشان يمثلوا
قتله عشان يهربه بررره البلد
قاطعته معني كده ان ابوك لسه عايش،
باسم تاني في مصحه في المانيا
يعني عمل ده كله عشان يحميك
بس ظلم امي، ،، بس خلاص حسابه عند ربنا، ،،
ارتمت بين ذراعيه وقالت بانفعال
كنت عارفه ان فيك حاجه متغيره، ،، دلوقتي بس
ااقدر احس ان عملت حاجه اني بقيت حياه بجد
ضمها الي صدره بعشقك ياحياتي
وانا بعشقك ياصقري اااااه الحقني انا بولد
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
بعد مرور خمس سنوات
بطه سيبي جدو بقي وتعالي
سليمان هاتي اكلها ياحياه انا هاكلها
دخلت حياه الغرفه لتقول باسمه
ياسلومه هتتعبك دي شقيه
قبل هذه الفتاه الجالسه علي ساقه وقال
دي حبيبتي هو انا اشتكيتلك امال صفاء مش هتيجي
صقرها تعبان شويه وسخن قفزت فاطمه وقالت بلهفه
صقر تعبان اروح لعمتو
فركت حياه راسها وقالت باسمه
لما يروق يابطه عشان متتعديش منه يلا بقي عشان
تاكلي اخواتك بيعيطوا
مد سليمان يده وقال
هاتي الاكل بتاعها ورحي انتي شوفي القرود اللي جوه دول
حياه ضاحكه ليه بس كده ياسلومه دا احمد ونور ملايكه بأجنحه
القي صقر نور فوقها لتمسكه بيديها
وهو يرفع احمد بيده
طب خدي يااختي الملايكه بتوعك فردوا اجنحتهم
وتلقتهم فوق دماغي
قبلت خد نور وقالت باسمه صحيتو بابي يانور
نور بابي عثل
احمد بابي حو
حياه ضاحكه شايف ظالمهم ديما اهو عثل وحو
عاوز اييبه تاني
صقر عاوز انااااام لله عندي شغل بالليل ياظلمه
فاطمه بابي بابي انا حلوه صح
صقر ضاحكا صح كلكوا حلوين انا اللي بن كلب حلو كده
سليمان صقر احترم نفسك
🌷انتهت الرواية أشكركم على المتابعة🌷
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا