رواية زهرة وسط الاشواك البارت العشرون 20بقلم فريده احمد جديده وحصريه في مدونة قصر الروايات
رواية زهرة وسط الاشواك البارت العشرون 20بقلم فريده احمد جديده وحصريه في مدونة قصر الروايات
فتحت زهرة باب الشقة وهي غضبانة ومش طايقة نفسها ولسه هتخرج لاقت اللي علي الباب في وشها
والمفاجأة كانت سهر مرات حمزة التانية
زهرة باستغراب.... انتي مين
سهر هي كمان ردت عليها باستغراب... انتي اللي مين... مش دي شقة حمزة
زهرة بصتلها من فوق لتحت وقالت .... حمزة
ورفعت حاجبها.. وانتي تعرفي حمزة منين
وهي بتقول في نفسها اكيد واحدة من الزبالة بتوعو
حمزة كان خارج من الاوضة ورا زهرة واول ماشاف سهر اتصدم
حمزة حط ايده علي دماغه وهو بيحرك صوابعه بين شعره وبيقول. يانهار اسود
وقرب علي سهر بسرعة لكن ملحقش يتكلم لأن
سهر هي كمان كانت بصت ل زهرة من تحت لفوق وراحت تدخل وردت عليها و قالت وهي بتدخل .... انا مراتو.. انتي بقا مين و هنا بتعملـ..
قطعت كلامها لما شافت حمزة في وشها
قربت سهر عليه بدلع وهي بتقول..... حمووزي.وحشتني مووت
وحضنتو
حمزة بعدها عنو وهو مرتبك ومصدوم لسه
زهرة قربت عليه بهدوء وهي بتشاور علي سهر وبتقول بزهول.. مين دي
سهر ردت عليها وقالت.... ما قولتلك مراتو.. انتي اللي تطلعي ميين
وبصت ل حمزة... هو انت بتخوني ياحمزة
اما زهرة بصت ل حمزة بصدمة وهي بتقول بنفس زهولها.... مراتك!!!!.
كملت بعصبيه وهي بتحاول تستوعب.... مررراتك.. هو انت متجوززز
حمزة..اهدي و هفهمك
زهرة بجنون .... اهدي ايه وهتفهمني ايه. هتفهمني ايييه.. انت متجوز.. متجوزز... الزاااي
في اللحظة دي اتأكدت سهر ان دي زهرة بنت عمه اللي حمزة اتجوزها
سهر الاول كانت فاكرها اي واحدة حمزة جايبها يقضي ليله معاها ودا خلاها اتجننت لكن مبينتش بس من جواها كانت خايفة لان حمزة اصلا من بعد مااتجوزها بطل يجيب بنات وهي عارفة انو بطل ولما شافت زهرة كانت مش متطمنة وخايفة انو يكون رجع تاني يجيب بنات الشقة لكن رجعت قالت في نفسها يمكن اختو مجاش في دماغها خالص ان دي ممكن تكون زهرة لانها عارفة ان زهرة مش قاعدة مع حمزة في الشقة يعني مش عايشة معاه اساسا
سهر بصت بخوف ل حمزة اللي كان بيبصلها بغضب وبيتوعدلها
بلعت ريقها برعب بعد مااستوعبت انها عكت الدنيا وان حمزة مش هيرحمها
اما زهرة ابتسمت بسخرية بعد ماحاولت تهدي نفسها و
اقنعت نفسها ان الموضوع مش فارق معاها لانها كده كده كانت ماشية وسايباه وبعد مارسمت البرود علي وشها بصتله بقرف واستحقار وقالت.....
طول عمرك رمرام. وهتفضل طول عمرك رمرام
وبصت لسهر اللي واقفة بتتشاهد علي نفسها وقالت بنفس السخرية... انتي بقا كنتي عاوزة تعرفي انا مين.. احب اعرفك بنفسي
وكملت بمرح مصطنع وقالت... انا ضررتك ياعنيا.. مرات البيه. جووززك
وبصت لحمزة وقالتلها.... خلي بالك منو علشان هو مش بيحب الوحدة خاالص
ورجعت بصتلهم الاتنين بقرف وبتلف علشان تخرج لكن حمزة قرب عليها بسرعة... زهرة. استني. هفهمك. انتي مش فاهمة حاجة
ولسه بيمسك ايدها
لكن زهرة شدت ايدها منو وقالت بملامح جامدة... ابعد عني
حمزة.... زهرة مش زي مافهمتي الموضوع ال...
ولسه هيكمل
زهرة زقته بغضب وعصبية....هتقول ايه. هتكدب.. هتكدب تاني
خدت نفس وقالت.... عموما انا ميفرقش معايا تطلع متجوز تطلع مطلق ميفرقش. انت كلك متفرقش معايا
ومش عاوزة اشوفك تاني ولا اسمع سيرتك
وخرجت بسرعة وهي جواها بركان غضب ومش قادرة وهي حاسه انها هتنفجر من كتر الصدمات اللي مش عارفة تلاحقها
وبمجرد مازهرة خرجت لف حمزة ل سهر اللي واقفة مرعوبة لكن كان في حاجة من جواها مفرحاها وهي ان زهرة عرفت انو متجوز وفي نفسها بتقول ان زهرة اكيد مش هتكمل معاه وهتطلب الطلاق وبكدة تبقي خلصت منها ويفضل حمزة ليها لوحدها
فاقت علي صوت حمزة الغاضب اللي قرب عليها وبيقولها بشر... انتي ايييه اللي جابك هنااا
سهر حاولت متبينش خوفها وقالت بسخرية.... هي دي بقا اللي اتجوزتها عليا ياحمزة بيه. و
قطعت كلامها لما حمزة مسك دراعها جامد بغضب... انا مش قولتلك متجيش الشقة دي ومتخرجيش من البيت .. اي اللي خرجك و جابك هناا.. انطقييي
سهر بتعلثم لما شافت الشر في عينه ... و. والله. مـ مكنت ا. اعرف . انها هنا
كملت بألم من ماسكته... حمزة. ايدي انت بتوجعني
حمزة بغضب وهو لسه ماسكها .... اييييه اللي خرجك
سهر ... ما انت بقيلك كتير مش بتيجي. وو كلمتك كتير مش بترد
حمزة وهو لسه ماسك دراعها بغضب.... ناقصك حاجة في البيت
سهر هزت راسها ب لا
حمزة.... ناقصك فلوس. كنتي محتاجة ايه.. فلوس يعني
سهر... لأ معايا ماانتي بتسيبلي فلوس كتير.. ايدي ياحمزة. بتوجعني
حمزة ساب ايدها بعنف وهو لسه بيبصلها بغضب.. ولما مش ناقصك حاجة ايه اللي جاابك
سهر وهي بتحرك ايدها علي دارعها بتحاول تخخف الوجع قالت بقهر ..... ناقصني انت.. هو لازم يكون ناقصني فلوس او اكل.. انا مراتك وليا حقوق عليك. بقيت رميني مابقتش تسأل عليا
قربت منو جامد وقالت وهي بتبص في عنيه.. انت مكنتش بتستغني عني. ايه اللي حصل.. من يوم مااتجوزتها وانت بقيت متغير معايا. مع اني اللي اعرفه ان جوازك منها مش زي اي جواز وان ابوك اللي صمم علي جوازكو.. وانها اصلا سايباك وقاعدة مع جدتها يعني لا هيا في دماغك ولا انت في دماغها. ايه اللي غيرك. انت حبيتها.؟؟؟..
حبيتها
وهي بتبصله جامد بترقب ومستنية الاجابة
سهر دموعها نزلت.... انت حبيتها ياحمزة
حمزة.... انا بحب زهرة من واحنا عيال صغيرين ياسهر. منسيتهاش ومحبيتش في حياتي ولا واحدة غيرها
سهر دموعها نزلت اكتر بألم
قالت بوجع.... وانا. انا ايه في حياتك. اتجوزتني ليه
حمزة.... ماانتي عارفة انا متجوزك ليه ياسهر
سهر هزت راسها بدموع.. عارفة.. عارفة
بصتله وكملت بالم.... علشان ابسطك.. متجوزني متعة لمزاجك و بس.. مش ده اللي بتقولهولي كل شوية.. وديما بتفكرني بيه احسن انسي
مسحت دموعها وقالت.... مع انك مكدبتش عليا ولا قولتلي بحبك قبل كده ومعرفني من قبل ماتتجوزني غرضك.. وانك متجوزني متعة وبس... بس كان في احساس جوايا بيقولي انك بتحبني. واللي كان مخليني مصدقة احساسي اكتر. اني من يوم مابقيت معاك انت ملمستش واحدة غيري ودا انا متأكدة منو.... علشان كده لما دخلت دلوقتي وشوفتها معاك ولما افتكرتها واحدة من اللي كنت تعرفهم كنت هتجنن لاني عارفة من يوم مااتجوزتني وانت مستكفي بيا
رقت نبرتها شويه وهي بتحاول تقرب منو.....هو انا مبقتش اوحشك زي الاول..للدرجادي خدتك مني..
هزت راسها وقالت وهي بتقنع نفسها انو بيكدب عليها.. لا انا مش مصدقة انك بتحبها. انت بتحبني انا. انت اساسا عمرك ماجبتلي سيرتها
حمزة مكانش سامعها ولا معاها هو كل اللي فارق معاه زهرة اللي مشيت وهو عارف انها صعب ترجعله بعد ماعرفت انو متجوز واحدة تانيه
حمزة بصلها وبكل هدوء ... امشي
سهر.... امشي فين
حمزة... ارجعي الشقة.. يلا روحي... ولا تعالي اخدك في سكتي.. انا كنت نازل..
ومسك ايدها....يلا. وحسابك معايا بعدين. بس لما افضالك
سهر شدت ايدها منو وبعصبية.... انت بتعمل معايا كده ليه
خايف عليها اوي وعلي مشاعرها.. واناا. انا ايه. منا مراتك.
.. روحت اتجوزتها عليا.. يعني المفروض تخاف علي مشاعري انا. مش مشاعر الهانم. انت اتجوزتها هي عليا. مش العكس. اتجوزت عليا وبرغم كده انا سكت وحطيت في بوقي جزمة قديمة... بس لأ.. انا مش هسمحلك تيجي عليا..وتظلمني. انا مراتك وليا حقوق عليك.. وليا الحق تتجوزني في النور زيها.. مش تبقي متجوزني في السر وراميني. وتجيلي وقت مامزاجك يطلب. انا مراتك زيها فاهم بقلم فريدة احمد
حمزة بهدوء ... مراتي. تمام..
بصلها وقال بنفس هدوءه.. والنهاردة هتبقي طليقتي.. وبكل هدوء... انتي ط..
لكن سهر بسرعة حطت ايدها علي بوقه وقالت.... لا لأ ياحمزة.. متطلقنيش.
اتجمعت الدموع في عنيها وقالت... انا بحبك. ارجولك لا متنطقهاش
حمزة شال ايدها من علي بوقه وخد تليفونه ومفاتيحه وخرج وقفل الباب وراه من غير مايتكلم
سهر غمضت عنيها وهي بتبص عليه بدموع
وقعدت مكانها وفضلت تعيط بقهر
....
في الصعيد
ليلي بتعيط في حضن امينة امها وهي بتقول... اتجوزها ياماما. اتجوز عليا
وهي بتعيط ومنهارة
امينه.... اهدي. اهدي ياحبيبتي هيحصلك حاجة
ليلي.... مش قادره ياماما مش قادرة. دا كسرني
امينه.... كسرك دا ايه يابنت الهبلة . لا عاش ولا كان اللي يكسرك. وبعدين انتي متزعليش. يابت دا اتجوزها علشان يزلها. مش بتقولي ليها يد في مـ وت يوسف. هو هياخد بطاره منها دا مش بعيد يقـ تلها بعد مايعـ ذبها.....
و بعدين حكاية الجواز دي مش داخلة عليا اساسا.. دا تلاقيه ورقة مزورها. علشان كان عارف ان امها هتبلغ عنه انو خاطفها.. واكيد عمل كده عشان تبقي اسمها مراتو وميلبسش تهمة انو خاطفها.. وبكده يعـ ذبها براحتو بقلم فريدة احمد
ليلي... ياماما عقد الجوزاز حقيقي مش مزور. هو اتجوزها بجد
امينه وهي بتتوعد لرحيم من جواها بس بتحاول تهدي بنتها ... وافرضي. هو زي ماقولتلك.. يعني متقليقيش.. شويه وهتلاقيه دفنها حية.. دي شاركت في قتـ ل اخوه يعني بالنسبة ل رحيم الله يرحمها
ليلي... بس هي مشاركتش في قـ تل يوسف
امينه... مين اللي قالك.
ليلي ... هي بتقول كده. وهو دلوقتي شكلو مصدقها مش زي الاول..
دموعها نزلت اكتر بوجع وهي بتقول.... رحيم لسه بيحبها انا عارفة
امينه... بطلي هبل.. هو بيحبك انتي. يابت انتي ام بنتو
ليلي وبتمسح دموعها... بس. ام بنتو بس.. لكن رحيم عمره ماحبني لانو عمره مانسيها ولا شالها من دماغه.. رحيم اتجوزني غصب لما عمي اجبرو يطلقها واجبرو بردو يتجوزني..
وهي بتعيط اوي بوجع... انا عاوزة اتطلق ياماما. مش هعيش معاه تاني وانا عارفة انو مبيحبنيش. كفايه اوي كده. وبعدين هو خلاص حبيبة القلب بقت معاه...
انا هقول لأبويا يطلقني منو.. انا مش عاوزه
امينه... لأ طبعا. طلاق ايه ياهبلة انتي. مفيش طلاق
ليلي صرخت فيها.... مبيحبنيش. بقولك مبيحبنبش. ومش بعيد الاقيه هو اللي بيطلقني من نفسو بقلم فريدة احمد
امينه.... رحيم بيحبك وانا متاكدة والدليل انو عمره ما عاملك وحش. هو ما يقدرش يستغني عنك
واذا كان علي جوازه من البت بنت ال***دي انا هخلي ابوكي ييبهدلو ويخليه يطلقها.. لكن مش بنت امينه اللي جوزها يتجوز عليها وتطلق ... لا يطلقها هي ورجله فوق رقبته.. متقلقيش ابوكي مش هيسمحلو يتجوز عليكي ويسكتلو
............
بعد ساعات
زهرة كانت سافرت اسكندرية عند صاحبتها لانها كانت خلاص فاض بيها مكنتش قادرة تستحمل علشان كده قررت انها تبعد و علي قد ماتقدر يمكن تهدي شوية
.......
عند حمزة في المعرض بتاعه..
(حمزة عندو معرض سيارات كبير جدا)
قاعد في مكتبه وهو مش طايق نفسه وبيدخن بغضب
دخلت السكرتيرة.... حمزة بيه في مقابلة النهاردة مع كمال بيه الاسيوطي وشركائو..معادهم كمان نص ساعة وهييجيو علشان تمضي معاهم الصفقة.وده الورق.انا جهزته كله
وهي بتحطه قدامه.
حمزة قاطعها... اجليه دلوقتي
وقام وهو بياخد مفاتيحه
السكرتيرة... بس يافندم.. هما زمانهم علي وصول
حمزة بغضب..... انتي مابتسمعيش.. كلميهم اعتزيلهم. ولا الغيها
السكرتيرة.... ح. حاضر
حمزة نزل وخد عربيته وطلع علي بيت جدة زهرة معتقد انها عند جدتها
بعد وقت وصل
جدة زهرة فتحتلو.... حمزة .. اتفضل يابني
حمزة وهو علي الباب ... انا عاوز زهرة. ممكن تناديلها لوسمحتي
جدة زهرة.... بس هي مش هنا.. مجتش اساسا من امبارح
حمزة.... امال راحت فين بقلم فريدة احمد
جدة زهرة.... مش عارفه هي امبارح مشيت من عندي قالت انها رايحة لأبوها وامها. وحاولت اكلمها بليل لما اتأخرت لاقيت تليفونها مقفول ومن الصبح بكلمها تليفونها مقفول بردو
كملت بقلق... هو حصل حاجة
حمزة مردش ونزل بسرعة
خد عربيته وطلع علي بيت عمه
بعد وقت وصل ودخل علطول خبط علي الباب بعنف
امال فتحتله
حمزة.... زهرة فيين
امال باستغراب.... وانا هعرف منين زهرة فين..
حمزة.... مجاتش هنا النهاردة.
امال.... لأ. هي كانت هنا امبارح ومشيت مرجعتش تاني من ساعت مـ.
وسكتت
حمزة.... من ساعت ماقولتيلها انك مش امها
امال.... كده كده كانت هتعرف
حمزة بضيق .... طيب ممكن تكون راحت فين يعني
امال.... مش عارفه. انا معرفش عنها حاجة.. بس ممكن تكون عند جدتها او حد من صحابها
حمزة.... مين صحابها اللي ممكن تكون راحت عندهم
امال ببرود.... معرفش
حمزة بصلها بغضب ومشي
..........
عند زهرة
كانت واقفة في البلكونه رافعة وشها ومغمضة عنيها وهي بتسنشق الهوا
جات صاحبتها شيري ودي اكبر من زهرة ب 10 سنين بس بينها وبين زهرة صداقة قوية جدا. هي صاحبة امال بس قريبة من زهرة جدا وبتعتبرها اكتر من اختها
وكمان business woman ناجحة جدا
شيري وقفت جمبها... مش هتحكيلي بردو..
زهرة بصتلها وسكتت
شيري.... مالك يازهرة.. فيكي ايه. ايه اللي حصل معاكي ياحبيبتي وخلاكي بقيتي كده وفي عيونك الحزن ده كله
زهرة اتنهدت ورجعت تبص علي البحر اللي قدامها... اللي حصلي
ابتسمت بوجع وقالت.... اللي حصلي كتير. كتيير اووي. مفيش واحدة تستحمله
شيري قربت حط ايدها عليها.... احكيلي يازهرة. يمكن لما تحكي وتتكلمي ترتاحي. فضضي ياحبيبتي
زهرة.... صدقيني مش قادرة حتي اتكلم
شيري.... براحتك طبعا.انا مش هصغط عليكي. بس اتأكدي اني جمبك واي وقت عاوزة تتكلمي اناهسمعك
وقربت حضنتها وفضلت تمشي ايدها علي شعرها بحنان
شيري.... تعرفي يازهرة. انا طول عمري بحس انك بنتي مش صحبتي.
زهرة رفعت وشها من حضنها وقالت ببتسامة.. بنتك. دول كلهم 10 سنين
شيري ببتسامة .... بردو بنتي. عارفة حتي بعد ما كنت بقعد ازعل اني مش هعرف اخلف رجعت وقولت ماانا عندي زهرة. لو خلفت عمري ماكنت هحب بنتي اكتر منك
زهرة... انا كمان بحبك ياشيري.انتي اقرب واحدة ليا.. سكتت ثواني وبعدين قالتلها... شيري
شيري.... ايه ياقلبي
زهرة .... انا مش عاوزه حد يعرف اني هنا ممكن متقوليش لاي حد.. انا عاوزة ابعد عنهم.. مش عاوزة اشوف حد فيهم. ومش عاوزاهم يعرفو مكاني
شيري.... حاضر
زهرة .... انا عارفة ان بينك وبين حمزة شراكة في الشغل وبتتقابلو كتير ومتأكدة انو هيكلمك يسالك عليا.. ااوعي ياشيري
شيري....حاضر ياحبيبي والله. متقلقيش يازهرة.. يلا بقا علشان ناكل. انا طلبتك السوشي اللي بتحبيه
زهرة ... لا ماليش نفس. انا هنام
شيري..... ناكل الاول وبعدين ننام
...............................
عند حمزة
حمزة وهو في العربية افتكر انها ممكن تكون راحت ل رحيم
اتصل عليه
رحيم.... ايه ياحمزة
حمزة بسرعة.... هي زهرة جات عندك
رحيم باستغراب.... هتيجي عندي ليه
حمزة.... يعني مجتش
رحيم... في ايه ياعم. مالها زهرة. وبعدين ايه اللي هيجيبها عندي
ثم اكمل باستفزاز... هي ضايعة منك ولا ايه
حمزة بضيق.... انا قولت دي جاتلك لما عرفت انك اخوها
رحيم باستغراب... اخوها.. اخوها مين.. اخوها الزاي
حمزة.... اخوها.. ماهي زهرة اختك
رحيم.... اختي الزاي يلا.. ولاا يا حمزة انت شارب حاجة ياض
حمزة بملل قال... رحيم زهرة تبقي اختك. زهرة بنت هيام الشاذلي اللي ابوك كان متجوزها
رحيم وهو بيحاول يستوعب
وقبل مايتكلم
حمزة قالو.... رحيم البنت اللي ابوك خلفها من هيام ماماتتش. تبقي زهرة
رحيم بصدمة وزهول... انت بتقول ايه.. الزاي
حمزة قالو كل حاجه
رحيم ببرود.... وانت فاكرني هصدق التخاريف دي
حمزة.... لا دي حقيقة. زهرة فعلا اختك
رحيم بسخرية.... ودي كدبة جديدة من عمي محمد علشان ياخد بيها فلوس ابويا لبنتو. انا عارفه يعمل اي حاجة عشان الفلوس حتي لو هيبيع عيل من عياله..
كمل بعصبية... ايه شايفني عيل بريالة علشان اصدق العبط ده
حمزة.... انت بتقول ايه. زهرة مش بنت محمد فعلا. زهرة اختك بجد
رحيم بغضب وغـ ل..... لو بنت هيام عايشة فعلا انا اللي هاخد روحها بإيدي
يتبع.....
تكملة الرواية من هنااااااااااا
اكتب في بحث جوحل( مدونة قصر الروايات) تظهر القصص كامله
تابعونا علي قناة التليحرام من هنااااااااااا
ليصلكم اشعار بالنشر
الرواية كامله من البداية من هناااااااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا