رواية جميلة البارت التاسع والعاشر بقلم الشيماء محمد
رواية جميلة البارت التاسع والعاشر بقلم الشيماء محمد
الحلقه 9
علاء في الشركه دخل لوليد متضايق كعادته ووليد كان معاه تليفون والتاني مستنيه يخلص
وليد خلص: في ايه مالك ؟؟
علاء: سبق وقولتلك اننا محتاجين مهندس اجهزه علشان يعاين الاجهزه ويشرف علي توصيلها للمستشفيات وتركيبها وانت وافقت بس لما انا اختارت سيادتك رفضت ممكن افهم ليه بقي ؟؟
وليد : ممكن تهدي وتقعد وانا افهمك ؟؟
علاء: لا مش ههدي ومش هتنيل .. انت علي طول اراءك انت وبس اللي صح وغيرك غلط
وليد : انت جايبلي عيل متخرج امبارح ميعرفش اي حاجه وناجح بسبب ابوه وعايز تمسكه شغله زي دي ؟؟ عايز تجامل ابوه مسكه اي حاجه مش حيويه علي الاقل لحد ما يتعلم لكن مش في دي
علاء: كله بيتعلم
وليد : معنديش مشكله بس لحد ما يتعلم ما يمسكش منصب زي ده وتحط سمعه المجموعه في ايد عيل اقصي طموحه يجيب ليفيل عالي في لعبه علي موبيله !!! وبعدين انا عينتلك حد مناسب
علاء: مش عايز الحد المناسب وعايزك تبطل تتعامل علي اساس انك هنا الكل في الكل
وليد: انت كل المواضيع بتوصل لنفس النقطه دي وبعدين معاك بقي يا علاء
علاء: وبعدين معايا انا ولا انت يا سي وليد باشا
وليد هيرد قاطعه خبط علي الباب
سكرتيره : معلش يا افندم بس نسمه عبدالله بره
وليد : دخلها
علاء واقف ودخلت البنت : اسفه لو جيت في وقت مش مظبوط بس ده المعاد اللي اتفقنا عليه
وليد : لا لا طبعا اتفضلي اعرفك بعلاء دي ابن عمي وشريك في المجموعه
علاء كانت ايديه في وسطه وظهره للبنت ولما وليد عرفه اضطر يتلفت للبنت وهنا اول ما شافها الدنيا كلها اختفت من قدامه وما شافش غير بحر غرق فيه وتاه في امواجه ومعرفش ولا ينطق ولا يتكلم بس مد ايده وهو مسلوب
نسمه : اهلا بحضرتك ..انا باشمهندسه نسمه
وليد : دي يا علاء المهندس المسؤل عن الاجهزه زي ما حضرتك طلبت ...هاه ؟؟
علاء بص لوليد اللي كان هيضحك علي شكله
علاء: اه اه ... اهلا بحضرتك
وليد : شوفي باشمهندسه .. التسويق والتركيب ده تخصص علاء فهو هيقولك مطلوب منك ايه بالظبط ؟؟ اوكي علاء ولا في مشكله ؟؟
علاء مردش لسه غرقان وعايز حد يشده
وليد : علااااء
علاء: اه اه .. اه طبعا ..
وليد : ينفع توريها مكتبها ولا انا اقوم بالمهمه دي ؟؟
علاء: لا انا هوريها .. اتفضلي حضرتك
البنت خرجت وعلاء وراها بس وقف وبص لوليد
علاء: مش شايفها عجوزه ولا خبره ١٥ سنه مثلا تفرق ايه عن الولد ؟؟
وليد : تفرق انها متخرجه من خمس سنين عملت فيهم دبلومه ودكتوراه في امريكا ومتخصصه في مجالنا .. العيله دي بتفهم اكتر مني ومنك في الاجهزه الطبيه .. لو لسه مصر علي الولد بتاعك ؟؟
علاء: يولع هو وابوه
وليد ضحك وعارف ان دي نقطه ضعف علاء
وليد : علاء عايزينها في الشركه ما تضايقهاش
علاء: وانا من امتي بضايق حد ؟؟
وليد : انت ؟؟؟
علاء: علي فكره دي اشاعات بعد اذنك
وليد : خلي بالك واوعي تغرق
علاء وهو بيقفل الباب : مش انا اللي اغرق
وليد قعد علي مكتبه ومش عارف ليه افتكر جميلته اللي حنلها جدا واشتاقلها جدا ... بعده عنها هيقتله .. بيروح البيت في اضيق الحدود .. بيهد نفسه في الشغل .. وحشته لاقصي الحدود
مراته دخلت فاجئته
ميس : مالك اتفزعت ليه ؟؟ كنت سرحان في ايه ؟؟
وليد : مش في حاجه .. بس علاء كان هنا ومعترض كالعاده
ميس : وبعدين ؟؟
وليد ابتسم : قابل المهندسه نسمه اللي هتستلم الاشراف علي الاجهزه
ميس : وايه ؟؟ وبتبتسم ليه ؟؟
وليد : افتكرت شكله وهو بيزعق علشان المهندس اللي رفضته وحاله البلاهه اللي صابته اول ما شاف نسمه ... مش عارف اقولك كان شكله ايه ؟؟
ميس : هيا حلوه قوي كده ؟؟
وليد : ايه السؤال ده بقي ؟؟ المفروض انا اجاوب ازاي ؟؟
ميس لفت وقعدت علي رجليه : تجاوب عادي .. حلوه ولا مش حلوه
وليد : عاديه .. عنيها ملونه ويمكن ده اللي لفت نظر علاء
ميس: لونهم ايه ؟؟
وليد : تقريبا كده عسلي
ميس : يعني انت كمان ركزت في لون عنيها
وليد ابتسم : انا قابلتها كذا مره دي مش اول مره وبعدين لون عنيها ملفت شويه وغير كده بقي من امتي انا بيهمني الجمال او الشكل هاه ؟؟
ميس بتقرب من رقبته في محاوله لاغراؤه : امال بيهمك ايه ؟؟ ايه اللي بيحرك وليد الحجر ابن اكبر رجل اعمال في الشرق الاوسط احمد نصار ؟؟ اللي بيتحدي الكل
وليد علي طول تفكيره راح لجميله بخفتها ورقتها وهدوئها وشخصيتها البسيطه وميس لاحظت سرحانه وقلبها قالها انه فكر في جميله
مسكت وشه وخلته يبصلها وباسته وهو استجاب بفتور .. معدش قادر يتجاوب معاها بلهفه زي الاول .. الشوق والنار والاحساسيس عايزه حد تاني لكن مش ميس ابدا
بعد فتره وهيا علي حجره
وليد : علي فكره انا عندي شغل كتير وفي عملاء مهمين علي وصول
ميس : عايزني اقوم وامشي ؟؟
وليد : لا طبعا بس بقولك اني مجبر
ميس وقفت : انا مسافره اسكندريه يومين وكنت جايه ابلغك
وليد : اه هتروحي مع الاجهزه تسلميها ؟؟ هو معادهم النهارده ؟؟
ميس: اه .. طبعا المفروض ان المهندسه الجديده دي هتيجي معايا
وليد : اه فعلا .. بلغيها واتفقي معاها وابقي عدي عليا قبل ما تتحركي
ميس: اوك اروح اشوف ام عنين دي
خرجت وراحت لمكتب نسمه وهناك لقت علاء قاعد بيتكلم معاها في الشغل بس تركيزه وانتباهه كان مشتت جدا
ميس: يا اهلا بيكي في مجموعتنا
الاتنين بصولها ونسمه وقفت تسلم عليها وميس اتضايقت ان نسمه فعلا جميله جدا وعنيها حلوه بشكل ملفت جدا للنظر
نسمه : اهلا حضرتك ؟؟
علاء: دي ميس مرات وليد
نسمه : وليد بيه صاحب المجموعه ؟؟
علاء: مفيش حد هنا صاحب المجموعه
ميس: المجموعه عباره شركاء مع بعض واسهم .. المهم ايوه وليد ده .. انا جايه ابلغك اننا اللي هو انا وانتي هنسافر بعد ساعتين اسكندريه علشان تبدئي شغلك وتشرفي علي تسليم الاجهزه وتركيبها جاهزه ولا لسه ؟؟
نسمه : سفر من اول يوم ؟؟
ميس: لو مش هتقدري ؟؟
قاطعتها : لا هقدر باذن الله
علاء: هاجي معاكم لان باشمهندسه نسمه لسه جديده وممكن تحتاج لمساعده ولا حاجه
ميس ابتسمت وافتكرت كلام وليد : براحتك .. قدامكم ساعتين
سابتهم وخرجت
نسمه : المفروض اعمل ايه دلوقتي ؟؟
علاء ضحك : اولا تهدي وتاخدي نفسك .. وبعدين تروحي البيت تحضري شنطه بسيطه ليومين زي ما انا هعمل دلوقتي
نسمه : وايه كمان ؟؟
علاء: تهدي ... مالك ؟ وليد قال انك واخده دبلومه ودكتوراه .. متوتره كده ليه ؟ اكيد مش اصعب من مناقشه دكتوراه ولا ايه ؟
نسمه : طبعا مش اصعب بس الدراسه دي حاجه بعملها ومن وانا عندي ٦ سنين مفرقتش بقي دكتوراه او غيره لكن الشغل وفي مجموعه بالحجم ده والاسم ده ؟؟ حاجه تانيه !!
علاء: مسؤليه وانا واثق انك قدها .. ما تقلقيش انا هكون معاكي
نسمه : هتساعدني مش هتختبرني وتشوفني ملائمه للشغل ولا لأ اوكي ؟
علاء : انتي خلاص اشتغلتي .. وايوه هساعدك طبعا ما تقلقيش .. بقولك بما اني نازل تعالي اوصلك في طريقي تجهزي شنطتك وانا راجع اعدي اجيبك ؟؟
نسمه : لا لا ابدا انا هتصل بالسواق يرجعلي
علاء: انا مُصر انا كده كده نازل يعني
نسمه : انا مش عايزه اتعبك
علاء : وانا بقولك اني مصر يالا
خارج وهيا معاه واتقابل مع وليد كمان خارج
وليد : ايه من اولها ؟؟
علاء: هوصلها علشان تجهز للسفر وانا كمان
وليد : انت كمان ايه ؟؟
علاء: هسافر معاهم هيا لسه جديده ومحتاجه اشراف
وليد بابتسامه : وانت طبعا عرضت تشرف عليها ؟
علاء: عند حضرتك مانع ؟؟
وليد رفع ايديه الاتنين : ده شيء يخصك ... انا عندي اجتماع .. ان شاء الله تتبسطي معانا في المجموعه يا باشمهندسه نسمه .. ترجعوا بالسلامه
انسحب وهو عنده ثقه تامه ان علاء مش هيسيب نسمه في حالها ابدا
عدي علي مراته سلم عليها قبل ما يمشي علي اجتماعه وهو خارج
ميس : وليد
وليد بصلها فكملت كلامها .. هو انا هوحشك لما اسافر اليومين دول ؟؟
وليد مستغرب : اكيد يا عمري ترجعيلي بالسلامه
خرج وحس ان مراته بقت عبء عليه .. عبء مش عارف يزيفه اكتر من كده .. خلص اجتماعاته وقبل ما يروح اخر النهار افتكر انه قال لجميله انه هيتأكد ان كان جوازهم فيه اي حرمانيه ولا حلال
فقرر يعدي ويسأل ويتأكد
وقعد مع شيخ في الازهر وحكاله ملخص سريع عن اللي حصل
وليد : يعني بالمختصر انا عايز اعرف زواجي العرفي حلال ولا حرام
الشيخ : بسم الله الرحمن الرحيم شوف يا ابني فالزواج العرفي غالباً هو الزواج الذي لم يسجل في المحكمة. وهذا الزواج إن اشتمل على الأركان والشروط وعدمت فيه الموانع فهو زواج صحيح، لكنه لم يسجل في المحكمة، وقد يترتب على ذلك مفاسد كثيرة، إذ المقصود من تسجيل الزواج في المحكمة صيانة الحقوق لكلا الزوجين وتوثيقها، وثبوت النسب وغير ذلك
أما الأركان فأهمها: الإيجاب والقبول.
وأما الشروط فأهمها: الولي، والشاهدان، والصداق (المهر) لقوله صلى الله عليه وسلم: "لا نكاح إلا بولي وشاهدي عدل" رواه ابن حبان في صحيحه عن عائشة وقال: ولا يصح في ذكر الشاهدين غير هذا الخبر، وصححه ابن حزم، ورواه البهيقي والدراقطني، ولقوله صلى الله عليه وسلم: " أيما امرأة نكحت بغير إذن وليها، فنكاحها باطل، فنكاحها باطل، فنكاحها باطل، فإن دخل بها فلها المهر بما استحل من فرجها، فإن اشتجروا فالسلطان ولي من لا ولي له" رواه الترمذي وحسنه، وصححه ابن حبان والألباني.
وأما الصداق فلا بد منه، لقوله تعالى: ( وآتوا النساء صدقاتهن نحلة) [النساء:4] ولقوله صلى الله عليه وسلم: لرجل أراد أن يزوجه من امرأة:"التمس ولو خاتماً من حديد" رواه البخاري ومسلم.
كما ننبه إلى صورة محرمة منكرة يقع فيها بعض الناس وهي:
(أن يلتقي الرجل بالمرأة ويقول لها: زوجيني نفسك، فتقول زوجتك نفسي، ويكتبان ورقة بذلك، ويعاشرها معاشرة الأزواج بحجة أنهما متزوجان زواجاً عرفياً).
فهذه الصورة ليست زواجاً لا عرفياً ولا غيره، بل هي زنا لأنها تمت دون وجود الولي والشاهدين، وعلى من فعل ذلك التوبة إلى الله سبحانه وتعالى، وإذا أراد الزواج فليتزوج وفق الضوابط الشرعية المعتبرة في الزواج كما تقدم.
والله أعلم
وليد : طيب هيا كان عمها ولي امرها موجود والموافقه والقبول اتحققت والمهر اتدفع فكده صحيح الجواز صح
الشيخ : باذن الله صحيح بس في نقطه مهمه لو في نيتك انك تطلقها بعد فتره فكده تحول الي زواج متعه وده حرام
وليد بحيره : وايه زواج المتعه ده كمان ؟
الشيخ: المتعة " - أو " الزواج المؤقت " – هو أن يتزوج الرجل المرأةَ إلى أجل معيَّن بقدر معلوم من المال .
والأصل في الزواج الاستمرار والدوام ، والزواج المؤقت – وهو زواج المتعة – كان مباحاً في أول الإسلام ثم نُسخت الإباحة ، وصار محرَّماً إلى يوم الدين .
عن علي رضي الله عنه : " أن رسول الله صلى الله وسلم نهى عن نكاح المتعة وعن لحوم الحمر الأهلية زمن خيبر ." وفي رواية : " نهى عن متعة النساء يوم خيبر وعن لحوم الحمر الإنسية ."
وليد : كلمني بلغه بسيطه ارجوك
الشيخ : يا ابني او جوازك بفتره ونيتك تطلقها فده حرام اما لو كنت ناوي تستمر معاها فان شاء الله حلال
وليد : يعني الموضوع يرجع لنيتي انا حاليا ؟
الشيخ : ايوه ..
وليد : كده انا فهمت .. انا متشكر جدا لحضرتك
سابه وليد ومشي وابتسم ان جوازه صحيح من جميلته ..فكر يشتري لجميله حاجه قبل ما يروح وفعلا اشتري وروح وصل بيته واتغدي هو ومامته وبيحكيلها عن علاء ونسمه وحاله البلاهه اللي صابت علاء
نبيله : الواد ده لعبي يا وليد كنت حذرتها منه
وليد : اعتقد يا امي واحده واخده دكتوراه في امريكا اكيد هتعرف تتعامل مع واحد زي علاء هيا مش عيله اول مره تخرج للدنيا
نبيله : بس برضه
وليد : احذرها اقولها ايه ؟؟ خلي بالك من ابن عمي لعبي حبتين
نبيله : والله ما عارفه ..المهم ميس فين ؟؟ هتتأخر ؟؟
وليد هنا استوعب ان ميس مفيش فقام وقف وابتسم : ميس مسافره يومين في شغل وانا هنا قاعد معاكي برغي
نبيله ضحكت : للدرجه دي وحشتك ؟
وليد : فوق ما تتخيلي بعد اذنك
نبيله : وليد هو انت ليه متعلق بيها كده ؟؟ ايه المميز فيها
وليد وقف : ده ابيض قوي عندها ( بيشاور علي قلبه ) فيها براءه لسه ما حدش لوثها .. بنت علي الرغم من ضعفها الا انها قويه وعندها مقدره تخلي اللي قدمها قوي برضه ومستعد يعمل اي حاجه بمجرد نظره ضعف من عنيها .. او نظره حب .. بتزرع الحب في قلبي .. معرفش يا امي المهم انها مميزه في كل حاجه بتعملها ....
وليد راح لجميله كانت في المطبخ مع علية و صابر الطباخ
وليد : جميله تعالي عايزك
جميله خرجت وري وليد اللي اتفاجئت بيه بيشيلها ورايح ناحيه اوض النوم بتاعت الشغالين
جميله : سي وليد استني بس
وليد : انهي اوضه بتاعتك ؟؟
شاورت علي واحده ودخل ونزلها وراح للباب قفله وجت تتكلم قاطعها بشفايفه .. ما تخيلش هيا وحشاه قد ايه الا لما لمسها .. كان فاقد احساسه بالواقع حواليه معطاهاش اي فرصه تتكلم او تتنفس .. وهيا في حضنه
وليد : مش انا روحت لشيخ النهارده
جميله اتعدلت : وقالك ايه ؟
حكالها وليد كل اللي حصل وبعدها مسك ايديها : يعني جوازنا حلال وانتي مراتي قدام ربنا .. اه نسيت حاجه
قام بيقلب في البنطلون بتاعه
جميله : في ايه نسيت ايه ؟
وليد : لحظه بس
طلع علبه صغيره من بنطلونه وراح قعد جنبها ومسك ايدها وفتح العلبه طلع خاتم صغير
جميله بفرحه : ده ليا انا ؟
وليد : اكيد مش ليا
جميله : بس ست ميس
وليد : مالكيش دعوه بحد خليه في ايدك
جميله : ينفع اسأل ليه ؟
وليد : عايزك تلبسي خاتم ايه المشكله ؟ مفيهاش ليه !!
جميله كانت فرحتها ما تتوصفش باللحظات اللي بتقضيها مع وليد
جميله : مش هتقوم تطلع اوضتك ؟؟
وليد : بفكر في فكره مجنونه ... المهم وحشتيني الاسبوعين اللي فاتوا دول
جميله بعتاب : علشان كده ما كنتش بتدخل البيت ولما تدخل تطلع علي اوضتك .. كنت حارمني حتي اشوفك !؟
وليد : لاني لو وقفت قصادك كنت هعمل نفس اللي عملته ده .. كنت بهرب من عنيكي يا جميله لاني مكنتش هستحمل ابدا ... اشوفك وافضل بعيد
خبت وشها في صدره بحب
وليد : وحشتيني يا جميلتي
جميله : جميلتك ؟
وليد : عندك اعتراض ؟
جميله : طبعا لأ
**************
في الاسكندريه
طول الطريق علاء مش مبطل كلام مع نسمه ابدا وكله كلام في الشغل .. ميس قاعده معاهم وحطت سماعات في ودانها علشان رغيهم ونامت لحد ما وصلوا الفندق اللي هيباتوا فيه وهيا طالعه
ميس : مكنتش اعرف انك رغاي بالشكل ده يا علاء ؟؟ انت ما بتفصلش يا ابني ؟؟ البنت هتقول عليك رغاي وممل
علاء وراها : بجد ممكن تقول اني ممل
ضحكت ضحكه عاليه جدا : فوق ما تتخيل
وسابته وطلعت علي اوضتها مستغربه وكلمت وليد اللي كان غرقان في حضن جميلته فكر ما يردش عليها ويدوب هيقفل التليفون
جميله : رد علشان ما تقلقش
وليد رد عليها : وصلتوا ؟؟ ايه الاخبار ؟؟
ميس: مصدعه من ابن عمك .. تخيل طول الطريق ماسك ودان البنت عامل زي العيل المراهق
وليد ابتسم : خلي بالك من البنت دي مسؤليتك
ميس : وهيا عيله ولا ايه . انا مالي ؟ ولا انا هروح اقولها حافظي علي نفسك ؟
وليد : مش كده بس برضه خليكي منتبهه مش اكتر
ميس : يالا المهم انا قلت بس اطمنك اننا وصلنا هنام انا لاني تعبانه والصبح بدري هنروح المستشفي تصبح علي خير بيبي
وليد : وانتي من اهله باي
قفل وبص لجميلته اللي ابتسمتله
وليد : ما تعرفيش ابتسامتك دي بتعمل فيا ايه ؟؟؟
علاء وصّل نسمه لاوضتها
علاء: لو احتاجتي اي حاجه كلميني ما تتردديش
نسمه : اوكي .. باشمهندس
وقف بعد ما كان مشي خطوه وبصلها
نسمه : متشكره علي وقفتك ومساندتك ليا
علاء: اشكريني لما نرجع مصر تصبحي علي خير
نسمه : وحضرتك من اهل الخير
دخلت نسمه اتصلت بامها سهير تقدملها تقرير عن كل اللي حصل
سهير : المهم حبيبتي خلي بالك من نفسك انا لولا اصرارك انك ترجعي مصر مكنتش نزلت ابدا
نسمه : انا قلتلك يا مامي مكاننا هنا في مصر في بلد بابا الله يرحمه .. ما تخافيش عليا
سهير : بس انتي بره كنتي هتتعيني في الجامعه وهنعيش كويس برضه
نسمه : مامي مكاننا في مصر يالا تصبحي علي خير وادعيلي ....
عند وليد
اخر الليل قام وخرج بره اوضتها
جميله : رايح فين ؟؟
وليد : دقيقتين وجاي ما تناميش
جميله ابتسمت : ولو نمت ؟؟
وليد : تستحملي اللي هيجرالك
خرج وقفل الباب وراه وطلع لاوضه نبيله خبط ودخل
نبيله : خير حبيبي في حاجه ؟؟
وليد : في دماغي فكره مجنونه عايز اعملها او محتاج اعملها
نبيله : فكره ايه ؟؟
وليد : انا هاخد جميله واسافر هقضي بكره معاها بره في اي مكان
نبيله : انت اتجننت وميس ؟؟
وليد : هرجع قبلها ومش هتعرف
نبيله : ولو عرفت من الشركه انك سافرت ؟؟
وليد : شغل في اي مكان .. امي انا بعرفك بس اوك انا هتحرك بيها دلوقتي
نبيله : يا وليد اعقل
وليد : انا طول عمري عاقل .. وحاسس اني ما عشتش غير لما سيبت العقل يا امي واتجننت واتجوزت جميله .. مش عايز افضل عاقل
نبيله ابتسمت: انت ماشي في طريق خايفه من اخره
وليد بحب : مهما يكون المهم اني عشته واستمتعت في كل لحظه فيه .. اللي يحصل بعدها يحصل مش هيهم
نبيله : مش هقولك غير انا تهمني سعادتك بس خلي بالك جميله مش هتخرج للنور وده مفروغ منه
وليد : مش عايز افكر في النقطه دي دلوقتي .. تصبحي علي خير
نزل لجميلته : قومي البسي هدومك هنخرج انا وانتي
جميله : نخرج ؟؟ دلوقتي ؟ فين ؟؟
وليد : هاخدك واسافر اي مكان قريب نقضي فيه بكره لوحدنا
جميله : لا طبعا انت عارف ايه كميه المشاكل اللي هتقابلك ؟ انت في غني عنها
وليد مسك وشها بايديه الاتنين : قدامك خمس دقايق تكوني جاهزه انتي واللي ممكن تحتاجيه بكره ليا وليكي اتحركي
جميله : انا خايفه عليك
وليد : بقوا اربع دقايق اتحركي
فعلا اتحركت وخلال عشر دقايق كانت جاهزه واخدها وركبت جنبه عربيته وكانت سعادتها البسيطه ما تتوصفش وهيا جنبه ... حلمت كتير تركب جنبه زي كده بس ما تخيلتش ان ممكن حلمها يتحقق، كان ماسك ايدها وحاسس بفرحتها المعديه .. ابتسامتها كفيله انها تخرجه من اسوأ حالاته وتدخله لدنيا تانيه .... نامت علي كتفه وهو ايده حواليها وفاقت فبتسحب نفسها
وليد : خليكي نايمه
جميله : علشان تعرف تسوق
وليد : خليكي في حضني حبيبتي
رجعت لكتفه من تاني وايدها علي صدره فوق قلبه .. وهو سايق مبتسم فكر ياخدها ويختفي تماما من الدنيا كلها ومايرجعش ابدا ...
اخدها لشاليه بتاعهم في راس سدر دخلوا الاتنين وطلعوا يريحوا ويدوب وليد غمض عنيه حس بجميله بتصحيه
وليد : سيبيني انام
جميله : انت قلت اليوم ده بتاعي صح ؟
وليد : صح بس محتاج انام حتي ساعتين
جميله : انت نايم اربع ساعات مش اتنين
وليد فتح عنيه وبصلها : امال حاسس اني لسه مغمضتش عنيا ليه ؟؟
جميله بحب : عايز تنام تاني ؟؟
وليد : واضيع وقت اكتر من كده بعيد عنك ؟؟ ما اعتقدش .. هقوم اخد دش وافوقلك
جميله : وانا هجهز فطار بسيط
وليد : جيبتي اكل منين ؟؟
جميله : خرجت اشتريت ورجعت وانت نايم
وليد : جيبتي فلوس منين ؟؟
جميله بابتسامه : من جيبك
وليد : ماشي بس تاني مره ما تعمليهاش
جميله : اني اخد فلوس من جيبك ؟؟
وليد : لا طبعا انك تخرجي لوحدك من غير ما تقوليلي .. لكن فلوسي ملكك انتي اصلا اذا كان انا كلي ملكك يبقي فلوسي ايه ؟؟
فطروا مع بعض : فول وطعميه ؟؟؟
جميله : اسفه بس كانوا وحشيني قوي لو عايز حاجه تانيه اعملك ؟
وليد : لا لا هما وحشيني انا كمان .. كتير باكلهم وانا بره البيت
جميله : معقوله ؟؟؟
وليد : ويا سلام بقي لو تعمليلنا علي الغدا كشري ؟
جميله : انت تشاور وبس ..المهم نفسي المس الميه الزرقا دي
وليد : تلمسيها بس؟؟ ده انا هخليكي تغرقي فيها تعالي يالا
**********
ميس وعلاء ونسمه فطروا مع بعض ونزلوا علي شغلهم ونسمه شويه كانت متوتره بس مع وجود علاء اتطمنت واكتشفت برضه ان ميس متكلمه لبقه وسيده اعمال مش مجرد مرات وليد وبس لأ دي لها وضعها الخاص ...
علي العصر ميس انسحبت علي الفندق تريح قبل ما بالليل يحضروا حفله لافتتاح المستشفي اما علاء ونسمه مع بعض في الفندق في الكافيه
نسمه : ياه اليوم كان مرهق قوي ..
علاء: انتي كنتي متخيله ايه ؟؟ المهم انك عديتي اول يوم انتي موهوبه بالفطره
نسمه : متشكره انا بس كنت محتاج حد يقف جنبي ويمسك ايدي لحد ما اخد اول خطوه ومتشكره ليك انك كنت الحد ده
علاء: ودلوقتي عايزه تسيبي ايدي وتنطلقي ؟؟
نسمه حست ان سؤاله له كذا معني مش مجرد سؤال عادي او برئ ومكنتش عارف تجاوب عليه
نسمه : لو قلتلك اه ولأ هتقول ايه ؟؟
علاء: هقولك فهميني اه ليه ولأ ليه ؟؟
نسمه : اه لاني عايزه فعلا اعتمد علي نفسي ومش عايزه افضل العيله اللي محتاجه لحد ماسك ايدها
علاء: حقك ولأ ليه ؟؟؟
نسمه : لأ دي بقي مش عرفاها .. يمكن لاني مطمنه ان في سند ليا
علاء: وانا سند ليكي
نسمه : يضايقك ؟
علاء: طبعا ....... لأ ..... بالعكس ده يفرحني .. تحبي نتغدي ؟؟
نسمه : انا ميته من الجوع
علاء: وانا كمان
عند جميله
جميله قضت اليوم كله لعب هيا وهو .. وليد حس انه شاب لاول مره ... حر من غير قيود .. عايش وسعيد واتمني لو اليوم ده ما ينتهيش ابدا بس للاسف خلص وقاعدين الاتنين علي الشط والشمس غابت كانت في حضنه وهو كله حواليها ومخبيها جواه
جميله : الشمس غابت والحلم انتهي
وليد : تيجي نفضل هنا علي طول ؟؟
جميله : يا ريت .. يا ريت ينفع
وليد : هنفضل هنا وبس .. مش هنكلم حد ولا حد هيكلمنا !!
جميله : وشغلك
وليد : يولع
جميله : ومامتك واختك وحقهم وحياتهم انت مسؤل عنهم
وليد : هو انتي ليه بتفكري كتير ؟؟
جميله : علشان الحياه علمتني في مسؤليات الواحد ما ينفعش يهرب منها وساعات لما بيواجهها بتبقي مخبياله حاجات احلي
وليد : زي ايه ؟ انا من يوم ما ابويا اتوفي للنهارده والمسؤليه ما جبتش حاجه حلوه بس عداء بيني وبين اعمامي وعيالهم انتي مسؤليتك جابتلك ايه حلو ؟؟
جميله : انت وده بالدنيا وما فيها
وليد : وانا مش عبء عليكي يا جميله ؟؟
جميله : انت حبيبي وعمري وحياتي كلها
وليد : انا وجعك وقمه ألمك ولسه لو خلفتي هتكرهيني وتكرهي اليوم اللي شفتيني فيه يا اما ساعتها هبيع كله واعادي الدنيا كلها واللي يحصل يحصل
جميله : انت ليه ديما شايل هم بكره ؟؟؟ محدش عارف بكره مخبي ايه ؟؟ انت ليه مهموم كده ؟؟
وليد : عارفه ليه ؟؟ لاني لما وافقت علي لعبه ميس معملتش حسابي
جميله : معملتش حسابك لايه ؟؟
وليد : لحبك يا جميله
جميله لفتله وبصتله كتير قوي : حبي ؟؟
وليد : ايوه حبك واوعي تقولي انك مش حاسه بحبي .. بعشقي .. بجنوني بيكي
جميله ملقتش اي كلام ممكن ترد فيه فقربت شفايفها يمكن يعرفوا يردوا هما علي حبيبها
بعد فتره طويله في حضنه
وليد : علي فكره انتي معملتليش الكشري ؟؟
جميله ضحكت : حقك عليا بس انت ما سيبتنيش اقوم من حضنك
وليد : طيب اعمل ايه لقلبي اللي مش عايز يشبع منك ابدا ؟؟
جميله : اممم طيب ايه رأيك لو نعمله انا وانت دلوقتي؟؟
وليد عمره ما عمل اي شيء ابدا في المطبخ : موافق بس خلي بالك دي اول مره ليا فاستحمليني
جميله : انت هتقعد ملك تتفرج علي جاريتك حبيبي
وليد اتضايق : مش جاريتي ابدا .. عمري ما اعتبرتك كده ابدا ...
جميله : حبيبي عارفه انا قلتها بس كده ..
وليد : واثقه في حبي ليكي صح ؟؟
جميله : ايوه حبيبي
نزلوا مع بعض يعملوا اكله الكشري المعتبره واتعشوا احلي عشوه في الدنيا علي اضواء الشموع والموسيقي الناعمه
وليد قام يغير السي دي اللي شغال ووجميله راحت وراه وحضنته وهو بيختار سي دي
جميله بتحاول تقري: بي تهو فن ... بيتهوفن صح ؟
وليد باستغراب : صح .. انتي بتعرفي تقري انجليزي ؟؟
جميله : طبعا بعرف ليه بتسأل ؟
وليد : انتي مقولتيليش وبعدين ميس قالت انك جاهله
جميله : ممكن اكون بالنسبالكم جاهله لكن انا اتعلمت وكنت شاطره جدا ودخلت كليه اخدت فيها سنه
وليد : كليه ايه ؟
جميله : رياض اطفال بس مكملتش
وليد : ليه مكملتيش ؟
جميله : والدي اتوفي والمصاريف كترت علي عمي وكان يا اما انا اكمل او اخويا يكمل
وليد : وانتي اختارتي اخوكي صح ؟
جميله : مكنش ينفع اختار حاجه تانيه
وليد : انا ممكن اقدملك في كليه وتكملي !!
جميله : دلوقتي يا وليد ؟؟ لا طبعا مش هينفع .. خلينا بس نخلص من المشاكل اللي انت فيها الاول وربنا يسهل بعدين
وليد : براحتك بس وقت ما تحبي تكملي بس عرفيني
جميله : ماشي حبيبي
**********
اخر الليل قرروا يرجعوا تحت ضغط من جميله علشان وليد مايتخانقش مع حد ومع الحاهها وافق وفعلا رجعوا واول ما دخل البيت سمع اصوات فاجئته جدا فوق ما يتخيل ويدوب خطي خطوه جوه البيت
اخيرا ظهرت ؟؟ كنت فين سيادتك ؟؟
جميله وقفت بره مكانها وما دخلتش علشان ما تعقدش الامور اكتر ...
وليد بص وراه بتوتر بس عرف ان جميله ما دخلتش
مش هترد ولا ايه ؟؟ للدرجه دي رجوعي صدمه ليك ؟؟........يتابع
الفصل العاشر
ا
خر الليل قرروا يرجعوا تحت ضغط من جميله علشان وليد مايتخانقش مع حد ومع الحاهها وافق وفعلا رجعوا واول ما دخل البيت سمع اصوات فاجئته جدا فوق ما يتخيل ويدوب خطي خطوه جوه البيت
@@ اخيرا ظهرت ؟؟ كنت فين سيادتك ؟؟
جميله وقفت بره مكانها وما دخلتش علشان ما تعقدش الامور اكتر ...
وليد بص وراه بتوتر بس عرف ان جميله ما دخلتش
@@ مش هترد ولا ايه ؟؟ للدرجه دي رجوعي صدمه ليك ؟؟
وليد : مفاجأه مش صدمه ... تعالي يا روح قلبي وحشتيني جدا
جريت ونطت اتعلقت في رقبته بحب
وليد : مقولتيليش ليه انك جايه كنت استنيتك في المطار ؟؟
ندي : كنت عايزاها مفاجأه ... بس سيادتك مش موجود ومختفي والله اعلم انت فين ؟؟
وليد : روح قلبي انتي معلش حقك عليا
نبيله : هات اختك وادخل يا وليد هتفضلوا كده كتير علي الباب ؟؟
ندي : تعال ندخل يالا اكيد راجع تعبان
وليد راح للباب يقفله ويشوف جميله فين بس مش لاقيها
ندي : بتبص علي ايه ؟؟ في حاجه ؟
وليد : لا حبيبي مفيش
يدوب قفل الباب وبيدخل لمح جميله واقفه في الطرقه جوه بتوريله نفسها انها دخلت علشان ما يقلقش عليها فابتسملها ودخل متطمن
ندي : كويس ان ميس مش هنا الليله
وليد : اشمعني يعني ؟؟
ندي : كانت هتاخدك مني ..
وليد : مش للدرجه دي يعني ... المهم راجعه قد ايه ولا خلاص هتعقلي وتستقري ؟؟
ندي : هو انا مجنونه ولا ايه ؟؟ علي العموم انا راجعه استقر .. تعبت من العيشه لوحدي ...
وليد : حمدالله علي سلامتك يا قمر
ندي : المهم احكيلي كل حاجه حصلت من ساعت ما سافرت لحد دلوقتي .....
فضل هو واخته كتير يرغوا مع بعض لحد ما اخته نامت منه .. قام وراح اوضته بعد ما اطمن ان جميله كمان نايمه ...
الصبح فطر هو ومامته كعادتهم وبعد ما مامته خرجت هو دخل يطمن علي جميلته قبل مايمشي
جميله : حمدالله علي سلامه اختك
وليد : الله يسلمك .. كويس انك عرفتي تدخلي .. قلقت عليكي
جميله : عارفه وعلشان كده اول ما دخلت جيت اوريك نفسي
وليد : وحشتيني الليله دي .. تيجي نعملها تاني انا وانتي ؟؟
جميله : لا ربنا سترها مره ... المهم اطلع بقي لاحسن حد يشوفنا
وليد : قربي مني الاول تعالي
جميله : وليد حد يشوفنا ...سي وليد
وليد : ما تسكتي بقي ايه سي وليد سي وليد اسكتي وقربي ...
جميله : خايفه ست ميس تيجي
وليد : ميس في اسكندريه .. وبعدين معاكي يا جميله بقي ؟؟
جميله : انا بس مش عايزه اعملك مشاكل
وليد : يبقي تقربي وانتي ساكته
حطيت ايديها حوالين رقبته وعاشوا مع بعض لحظات مسروقه ومره واحده شالها ورايح ناحيه اوضتها...
ندي صحيت لبست هدومها ونازله مبتسمه تستقبل يوم جديد .. ما لقتش حد .. السفره جاهزه بس محدش عليها ومامتها مفيش .. دخلت المطبخ تشوف علية فين ؟؟بس ما لقتش حد نهائي والدنيا ساكته وهدوء .. كانت خارجه بس سمعت صوت ضحكه .. وكلام .. ايوه مش عالي بس في حد بيتكلم .. راحت وكان الصوت طالع من اوض الخدم
واتفاجئت انها سامعه صوت اخوها .. لا اكيد مش هو وليد مالوش ابدا في علاقات مشبوهه وعمره ما يخون ابدا ... بس حتي لو ده مش اخوها في حاجه مشبوهه بتحصل جوه .. مقدرتش غير انها براحه تفتح الباب واتصدمت من المنظر اللي شافته .. اخوها في السرير مع الخدامه !!!
كانت صدمه عمرها لان طول عمرها وليد مثلها الاعلي في كل شيء ... وليد وبس اللي ما بيغلطش وليد هو كل حاجه ... مقدرتش تشوف اكتر من كده
ندي : مش ممكن
وليد بص بسرعه للباب واتفاجيء باخته فشد الغطا عليه بسرعه وهيا جريت .. نادي عليها بس ما ردتش .. قام بسرعه يلبس هدومه
جميله : سي وليد
وليد : بس يا جميله خالص دلوقتي لازم الحقها
في خلال دقيقه كان لابس وطالع وراها حافي
لحقها في الجنينه قبل ما تركب عربيتها شدها ووقفها ودموعها مغرقه وشها
ندي : ابعد وسيبني .. سيبني خالص ما تلمسنيش
وليد : طيب اسمعيني
ندي : اسمع ايه ؟؟ هتبررلي عملتك دي بإيه ؟ غير انك استغليت ان محدش في البيت وبتستعبط مع الشغاله .. الشغاله يا وليد .. عمري ابدا ما تصورتك من النوعيه دي .. انت اكبر من كده .. انت مش كده .. مش انت الراجل اللي يستغل سفر مراته علشان حاجه زي دي .. ارجوك قولي انك مش كده
وليد : خلصتي كلامك ولا لسه ؟؟
ماردتش بس دموعها مستمره وصوت عياطها
وليد : جميله مش شغاله
ندي ضحكت بتريقه : هاه
وليد : جميله مراتي يا ندي ... مراتي علي سنه الله ورسوله
ندي بصتله بصدمه اكبر والدموع جمدت في عنيها
ندي : يااااه يا وليد ... يا ريت كانت مجرد شغاله وانت في نزوه معاها ؟
وليد : انتي بتقولي ايه ؟؟ بقولك مراتي
ندي : سمعتك .. مكنتش متخيله انك منهم
وليد : انا مش فاهم حاجه .. من مين ؟؟
ندي : من الرجاله اللي كل همها الوريث وبس وعلشان مراتك ما خلفتش روحت تتجوز عليها ومين ؟ الشغاله .. وبتخون مراتك في بيتها وجاي تقولي انها مراتك.. ده ايه الجبروت بتاعك ده ؟؟ انت ايه ما بتحسش ؟ ما بتقدرش ؟ انت مش وليد اللي انا اعرفه لأ ؟؟
وليد : انتي عامله زي البغبغان اللي بيتكلم وخلاص ولا فاهم ولا ساكت .. انتي مش فاهمه اي حاجه
ندي : افهم ايه تاني ؟؟
وليد : تفهمي الموضوع من اوله
ندي : فهمني يا .... يا سي وليد
وليد : من غير تريقه .. هدخل اكمل لبس هدومي ونطلع انا وانتي وافهمك الحكايه كلها .. اصبري دقيقتين
سابها ودخل عند جميله يكمل لبس هدومه
جميله : لحقتها ؟؟ زعلانه منك ؟؟ زعلتك ؟؟
وليد وقف ومسك وشها بايديه : روح قلبي ما تخافيش عليا .. انا بعرف اتصرف ما تقلقيش .. وبعدين ندي انسانه جميله مش زي ميس ولا امي ما تقلقيش منها ...
جميله : اهم حاجه انها مش زعلانه منك
وليد : انا وندي مش بنزعل بسهوله من بعض ما تقلقيش علينا .. يالا هطلعلها عايزه حاجه ؟؟
جميله : سلامه عمرك
وليد ابتسملها وخرج لاخته واخدها ومشيوا يقعدوا في مكان وحدهم يتكلموا فيه براحتهم
ندي : ادينا اهو لوحدنا قولي عايز تقول ايه وهتبرر ازاي اللي انت عملته واوعي تقولي الخلفه والجهل ده ..
وليد : هو فعلا الموضوع يخص الخلفه بس مش بالطريقه اللي في دماغك انا هحكيلك
حكالها وليد كل اللي حصل من ساعت ما رجع البيت واتفاجئ بجميله في بيته لحد ما دخلت هيا عليها وشافتهم من شويه ...
وليد : بس يا ستي دي كل الحكايه
ندي : يااه كل ده حصل وانا معنديش اي خبر .. مين يعرف بجوازكم
وليد : غيرنا احنا؟؟ ولا اي مخلوق
ندي : ممكن حد من الشغالين
قاطعها : الشغالين دول من ايام ابوكي اللي يرحمه كلهم ثقه محدش فيهم هيفتح بوقه بحرف ..
ندي : وميس متقبله الوضه ده ازاي ؟؟ ازاي بتسمحلك تنزل عند جميله ؟؟
وليد : ميس انسانه عمليه مش بتاعت عواطف ومشاعر والكلام ده .. هيا وافقت وهيا صاحبه الفكره كمان .. ندي انتي عارفه ان انا وميس مش بينا الحب والعواطف والكلام ده احنا علاقتنا .... تقدري تسميها علاقه عمليه .
ندي : انت عايز تفهمني انها مش بتغير ؟؟
وليد :مش غيره حب
ندي : هو في انواع للغيره ؟؟
وليد : طبعا في غيره الحب ودي معروفه وفي غيره السلطه والجاه ودي زي غيره اعمامك وفي غيره حب التملك والمظهر ودي بقي غيره ميس .
ندي : ايه غيره التملك دي ؟؟
وليد : ان انا جوزها فازاي افضل عليها مجرد شغاله اقل منها في كل حاجه .. واحده شايفاها مش ند ليها اصلا واخدت قلب جوزها .. وده اللي مجننها .. لكن مش حب ابدا
ندي : مين قال انه مش حب ؟ مش يمكن كرامه مجروحه ؟
وليد : الكلام ده لو انا طلبت منها الوضع ده او جبرتها تقبل لكن انا اترجيتها ترفض وحاولت معاها بكل الطرق وهيا حكمت العقل والمنطق والشركه والبيزنس وطالما دول اولوياتها يبقي مفيش الحب .. الحب يا ندي مجنون ما بيعترفش بكل الفواصل والمهاترات دي .. الحب غيره مجنونه .. الحب تضحيه .. الحب اهتمام ومشاعر .. الحب احساس بالحبيب وتفانيك في اسعاده .. ميس معندهاش اي شيء من الكلام ده .. ميس ابوها اقنعها انها لازم تجيب وريث يورثه ويورثني انا كمان في حاله لو حصلي حاجه .. فهيا وافقت علشان تورثنا
ندي : ايه البشاعه دي !! انا فعلا من زمان ملاحظه علاقتكم مبنيه علي الاحترام ومحستش بحب بس مش للدرجه دي المهم سيبك انت ...انت بقيت شاعر .طيب وجميله ؟؟
وليد ابتسم : جميله نبع من كل ده .. بتدي من غير حدود .. من غير مقابل .. بتهتم بكل حاجه .. جميله ... هيا جميله
ندي : انت حبيتها ؟؟؟
وليد اتنهد : عشقتها مش بس حبيتها
ندي : وهتعمل ايه لما تقضي مهمتها ؟؟ ازاي هتمشيها من بيتك وتاخد ابنها وترميها ؟؟
وليد : مش عارف .. بس ما اعتقدش اني ممكن اعمل كده ابدا .. لو هختار ما بين ميس وجميله اعتقد يا ندي اني هختار جميله .. المهم اللي حكيتهولك سر بينا ..
ندي : سر بالنسبه لمين ؟؟
وليد : الكل .الكلام ده كان بيني وبينك بس .. حتي امك ما تعرفش حاجه عن حبي لجميله .. انتي وبس فهمتي ؟؟
ندي : فهمت حبيبي ما تخافش
وليد : طيب يالا بينا المجموعه ؟؟
ندي : يالا بينا
في المجموعه عصابه الاعمام متجمعه وبيستقبلوا علاء يعرفوا منه اخر الاخبار ...
وليد دخل هو وندي مكتبه بيضحكوا وندي اخرت لحظه بترد علي الموبيل
ميس: بتضحك مع مين وصوتك جايب اخر الدنيا
وليد : يا بنتي خضتيني .. الناس تقول سلام عليكم ؟ تقول انا جيت ؟ تقول احم مش بتضحك مع مين ؟؟
ميس: بتضحك مع مين الاول ؟؟؟
وليد : انتي جرالك ايه ؟؟ انتي مكنتيش كده ؟؟
يدوب هترد دخلت ندي : حبيبي دي ماما بتطمن علينا ... ميس ؟؟ وحشتيني
ميس: ندي ؟؟ جيتي امتي ؟؟؟
سلموا علي بعض وقعدوا يتكلموا ووليد ساكت باصصلهم وبيدرس في ميس ... هيا فعلا اتغيرت ولا هيا كانت كده من الاول وهو مش واخد باله ؟؟ ولما ظهرت جميله شاف الفرق ؟؟؟ سؤال مش عارفله اجابه ؟؟
ميس: طيب انتو هتقضوا اليوم هنا ولا ايه ؟؟
وليد : اه عندي كذا اجتماع مهمين وندي عايزه تشوف النظام علشان تستلم شغلها معانا
ميس: انتي هتستقري ؟؟ طيب كويس خلينا احنا كمان نبقي عصابه وتبقي المعادله متعادله شويه اربعه قصاد اربعه
ندي ضحكت : علي فكره انا احسبيني باربعه لوحدي يعني كده حرام خالص عليهم
ميس: ماشي يا ستي .. انا هروح ساعتين وارجع هاخد شاور واغير هدومي وارجع
مشيت وعدت علي علاء قبل ما تمشي
ميس: ازيكم كلكم .. علاء ما تنساش تكلم المستشفي وتطمن ايه الاخبار والمهندسه الجديده دي بيضت وشنا ولا ؟؟
علاء: نسمه ؟؟ اكيد طبعا وبعدين كل حاجه تمت تحت اشرافي
ميس: برضه اطمن .. انا ساعتين وراجعه
علاء: امال وليد فين ؟؟ مجاش ولا ايه النهارده كمان ؟
ميس: لا وليد موجود ومعاه ندي بس تقصد ايه بالنهارده كمان ؟؟
علاء: اصله امبارح مجاش المجموعه نهائي
ميس: امال كان فين ؟؟
علاء: الله اعلم
خالد : ميس لحظه .. انتي قلتي ندي مع وليد ؟؟ تقصدي ندي ندي ولا غيرها ؟ هيا رجعت من السفر ؟
ميس: ايوه هيا رجعت امبارح وممكن تكون هيا سبب ان وليد مجاش امبارح .. يالا باي ...
ميس مشيت ودماغها مشغوله بوليد راح فين امبارح ؟ ومع مين ؟ وصلت البيت اخيرا وبتلقائيه دورت علي جميله كانت في اوضتها وقفت تتفرج عليها لحد ما لمحتها
جميله : خير يا هانم حضرتك محتاجه حاجه ؟؟
ميس: وهحتاج منك انتي ايه ؟؟ تقدري تعمليلي ايه ؟
جميله : اعملك فطار مثلا .. او اي حاجه
ميس: انا مش عايزه منك غير حاجه واحده وبس انك تطلعي بره البيت ده
جميله : دي حاجه مش بإيدي حضرتك .. حضرتك اطلبي حاجه اقدر انفذهالك
ميس : وليد كان فين امبارح طول اليوم ؟؟
جميله اتوترت: ده سؤال حضرتك تسأليهوله مش انا .. واكيد سي وليد مش هيجي يقولي هو رايح فين ؟؟
ميس اتنرفزت منها وسابتها وطلعت اوضتها ... بس لاحظت حاجه .. جميله وشها مسمر شويه زي ما يكون قضت اليوم في الشمس يا تري ليه ؟؟؟ ممكن تكون نبيله مثلا طلبت منها شغلانه في الجنينه ؟؟ بس نبيله مش بتحب تشغلها .. امال ايه سر لونها الجديد ده ؟؟؟
في الشركه
خالد : مش المفروض نروح نسلم علي ندي نقولها حمدالله علي السلامه ؟
علاء ضحك : هو انت لسه ؟
خالد بنرفزه : لسه ايه ؟؟ تقصد ايه ؟
علاء رفع ايديه باستسلام : ولا اي حاجه .. تعال نروح
لسه هيخرجوا قابلوا وليد وندي جايين عندهم
خالد : احنا كنا هنيجي نسلم علي الانسه ندي
ندي : الانسه ندي ؟؟؟ من امتي الادب ده كله ؟ ايه يا خالد هو احنا غريبين عن بعض ولا ايه ؟
وليد : شكلهم بينسوا اننا اولاد عم ومتربين في بيت واحد
علاء بيغير الموضوع : ازيك يا ندي حمدالله علي السلامه
ندي : اهلا يا علاء اخبارك انت ايه ؟؟
خالد : حمدالله علي السلامه يا ندي
ندي: الله يسلمك خالد .. رجعت امتي ؟؟
خالد : يدوب
دخلوا وسلموا علي اعمامهم وقعدوا كلهم مع بعض
وليد : ندي هتشتغل معانا .. في التسويق
خالد: التسويق ده تخصصي وانا هكون اكتر من سعيد اني اعرفها كل حاجه . تحبي تبدئي امتي ؟
ندي : من بكره الصبح ايه رأيك ؟
خالد : اوكي تمام هستناكي
وليد : طيب تمام هقوم انا بقي علشان عندي اجتماع .. عمي محي جاي ولا ايه ؟؟
محي : اه يالا بينا
وليد : ندي السواق في اي وقت كلميه هيروحك
خالد : انا هوصلها
قالها بسرعه والكل بصله قوي
خالد : عايز اسلم علي مرات عمي بقالي فتره ما شفتهاش
وليد : اوكي روح ... يالا سلام
وليد اخر النهار روح كعادته واول ما دخل قابل ندي
ندي : اخيرا رجعت ؟ الجو زهق موت
وليد : كنتي خرجتي انتي وميس
ندي : مراتك نايمه من ساعت ما رجعت الصبح ومش راضيه تصحي
وليد : ههههه .. هيا فعلا بتنام كتير
ندي : قعدت شويه مع جميله
وليد ابتسم : وايه ؟؟
ندي : مش هقولك غير ان اسمها علي مسمي .. جميله من جوه قبل من بره
وليد : فعلا انسانه مميزه ومختلفه وطيبه وبتدي بلا حدود
ندي : طيب بس لاحسن حد يسمعك
هنا جميله خرجت والاتنين بصولها
جميله : حمدالله علي سلامتك .. اجهزلك الغدا
وليد ابتسم : تعالي الاول
قربت منه وشدها من ايدها قربها اكتر وفضل ماسك ايدها
وليد : ندي بتشتكي منك ليه ؟ ضايقتيها في ايه ؟
الاتنين بصوله باستغراب وخصوصا ندي
جميله : انا ؟؟ ( بصت لندي )انا ضايقت حضرتك؟
ندي : مش عارفه انتي ضايقتيني ؟
جميله : حقك عليا لو عملت حاجه ضايقتك بس ايه اللي ضايقك مني ؟؟
ندي لاخوها : اخص عليك يا وليد
ندي قامت وحضنتها : وليد بيهزر مش اكتر يا قمر
جميله ابتسمتلها : علي العموم برضه لو اي حاجه ضايقتك قوليلي علي طول
ندي : اوكي يا قمر .. سمعت ان اكلك لا يعلي عليه مش هتدويقيني ؟؟ انا مت من الجوع وانا بستني جوزك ده
جميله : ادوني دقيقتين
قامت دخلت ووليد اعتذر من اخته ودخل وراها وندي ضحكت عليه لانها حسته مراهق بيحب جديد
وليد دخل وري جميله وقفها في الطرقه وزقها علي الحيطه وباسها وحاصرها بين ايديه
جميله : اختك بره ومراتك فوق
وليد : وحشاني اعمل ايه ؟
جميله : انت اكتر
وليد: مش باين امال بتبعديني عنك ليه ؟؟ ايديكي مش حوالين رقبتي ليه ؟؟
جميله حطت ايديها حوالين رقبته وبادلته نفس حراره مشاعره لان هو كمان واحشها جدا
وليد ابتسم بحب وساند دماغه علي دماغها
وليد: كده احسن بكتير .. من هنا ورايح ده اولا والكلام ثانيا
جميله ما ردتش عليه بس بصتله
وليد بهمس: مالك ؟ بتبصيلي كده ليه ؟
جميله : هو انا لو قلتلك تعال ندخل اوضتي انا وانت شويه هتقولي ايه ؟؟
عنيهم متعلقه لبعض فتره طويله و وليد قري في عنيها حاجات كتير ومره واحده شالها ودخل بيها اوضتها وطفي نار بعدها عنه ...
جميله : اختك قالت انها جعانه واحنا بقالنا كتير هنا
وليد ضحك : انا كنت جعان اكتر ..
جميله : طيب نقوم ؟؟
وليد ايده حواليها وهيا علي صدره : قومي
جميله : طيب فك ايديك من حواليا
وليد : طيب ما تقومي انتي انا مش ماسكك
جميله : انت شيل ايديك من حواليا
وليد : انتي قومي
جميله اخدت نفس طويل : مش عايزه اقوم ابدا .. عندي استعداد افضل عمر بحاله كده
وليد : يبقي خلاص ما تقوميش خليكي كده
جميله : ومراتك
وليد حط ايده علي شفايفها : هششش مش عايز اسمع يا جميله خليكي في حضني وبس
قامت قعدت فوقه وبصتله بكل حب
وليد : افردي شعرك
فردته وغطي ظهرها كله ونازل عليه وهو اتعدل ضمها في حضنه كتير ... وفجأه الباب خبط واتفتح فتحه صغيره واللي فتحه ما دخلش بس اتكلم
ندي : مراتك صحيت ونازله اطلع من عندك بقي انا هعطلها شويه
قفلت الباب وسابتهم وجميله قامت تلبس وهو قام بتكاسل
جميله : قوم يا سي وليد
وليد : مش عايز اقوم .. انتي مراتي زيك زيها .. هيا المفروض تفهم كده
جميله : مش وقته كلامك ده ابدا .. بلاش مشاكل بقي .. يالا اتحرك .. انا هروح اجهزلك الغدا
وليد : اوكي روحي
قبل ما تخرج
جميله : صح مراتك سألتني امبارح انت كنت فين وليه ما رحتش الشغل ؟؟
وليد : قولتيلها ايه ؟
جميله : معرفش .. قولتلها انك مش بتقولي هتروح فين وبتيجي منين
وليد : ههههه ماشي
وليد خرج بعدها بجاكته بدلته علي كتفه والكرافت حوالين رقبته مفتوحه وقميصه كمان مفتوح يدوب زراره واحده او اتنين مقفولين
وطالع علي السلم قابل ميس وندي نازلين وميس بصتله من فوق لتحت كتير قوي
ميس: ايه اللي مبهدلك كده ؟؟ من امتي بترجع مفتح هدومك كلها ..
وليد : فكتهم وانا طالع علشان اغير بسرعه وانزل
ميس: حتي سوسته بنطلونك فكيتها ؟؟ ولا نسيت تقفلها ؟
وليد زقها وطلع : ما تشغليش بالك يا ميس وما تفكريش كتير ..
سابهم وطلع اوضته وهيا هتولع
ندي : مالك يا ميس اهدي ؟؟
ميس: اخوكي عايز يجننيني .. بيعاقبني البيه علي قرار غبي اخدته
ندي : قرار ايه ؟؟
ميس: ما تشغليش بالك انتي انا هعرف اتصرف معاه
شويه ووليد نزل كانت السفره جاهزه وعلية قالتلهم ان الاكل جاهز ونبيله نزلت وقعدوا مع بعض كلهم
نبيله : ياااه بقالنا كتير ما اتجمعناش كده
ندي: فعلا وحشتني اللمه دي قوي ...
وليد : حمدالله علي سلامتك يا قمر ..
ميس: الا قولي يا وليد
وليد : اقولك ايه ؟
ميس: امبارح ما روحتش الشركه ولسه عارفه من ندي انها كانت عامله رجوعها مفاجأه .
وليد : وبعدين ؟؟
ميس: قضيت يومك فين ؟؟
وليد : كان عندي شويه مشاغل بره الشركه قضيتها
ميس: مشاغل ايه اللي تاخدك النهار كله وتختفي ومحدش خالص يعرف مكانك ؟؟
وليد : مشاغل خاصه بيا
ميس: ومقولتليش عليها ليه لما كلمتني ؟
وليد : انتي مش ملاحظه انك بتحققي معايا ولا ايه ؟
ميس: التحقيق بيكون لما الواحد عنده حاجه مخبيها .. انت مخبي ايه ؟؟
وليد بصلها : انا مش مخبي حاجه ... بس انتي مش قادره تفرقي بين احترام مشاعرك و تخبيه حاجه في فرق
ميس: احترام مشاعري ؟؟ هو فين احترامك ده ؟؟ لما اكون مسافره يومين وانت ترجع من الشغل تدخل لخدامتي الاول قبل ما تجيلي يبقي فين احترامي ده ؟؟
وليد بكل هدوء: علشان انتي كنتي نايمه وهيا كانت بتستقبلني .. اتعلمي منها ازاي تستقبلي جوزك
هنا ميس وقفت بانفجار : انا اتعلم من الفلاحه دي ؟ انت جري لعقلك ايه ؟؟
وليد: الفلاحه دي بتعرف ازاي تعامل جوزها وتراضيه
ميس: قول تخدمه ... مكنتش متخيله انك راجل رجعي ومتخلف كده والزوجه عندك خدامه ؟؟
وليد : ايوه انا متخلف ورجعي وعايز مراتي تخدمني .. عايزها تستقبلني علي الباب .. عايزها تعملي اكلي بايديها وتأكلني .. عايزها تجهزلي حمامي وتجهزلي هدومي .. عايزها وانا تعبان تفضل جنبي .. عايزها لما ادخل عليها تتعدل وتقابلني .. عايزها تشوف انا بحب ايه وتنفذه .. عايزها تكون هيا كل شيء .. عايز اكون انا محور حياتها ومنتهي امانيها .. عايز اكون انا رقم واحد في حياتها ومفيش اي شيء مهما يكون قبلي .. ولا فلوس ولا جاه ولا شغل ولا شركه ولا اهل ولا اصحاب ولا اي شيء .. انا الاول والاخر .. انا مش عايز مجرد واحده بقعد معاها في السرير نص ساعه وخلاص ... فهمتي ولا لسه ؟؟ هي دي الزوجه .. يا تري بقي انتي بتعملي ايه من كل ده ؟؟ استني افكر ... ولا حاجه ( قام ومشي خطوتين ورجع تاني ) لا افتكرت بتعملي حاجه واحده النص ساعه اللي في السرير ... بعد اذنك
سابلهم البيت وخرج متنرفز وهيا كانت عايزه تكسر كل حاجه وفعلا بدئت تكسر في الاطباق اللي علي التربيزه ومهما نبيله او ندي يوقفوها الا انهم مش قادرين عليها فسابوها
ميس: كله منك انتي ؟؟ انتي فضلتي تقنعيني اوافق يتجوز ؟ انا مش عارفه انا ازاي سمعت كلامك ؟؟ انتي مجرد حمي عايزه ابنها يخلف باي تمن !! كنت متخلفه لما افتكرت انك بتحبيني
نبيله : انا لو مش بحبك كنت جوزته من كام سنه فاتت واحده بمستواه لكن انا بقيت عليكي
ميس: ما انتي اهو جوزتيه ...
نبيله : جوزته اه .. بس اوعي تعلقي تقصيرك في حق جوزك عليا .. او حتي علي جميله ..
ميس: دلوقتي بقيت انا مقصره في حقه ؟؟ انتي كمان بتقولي كده ؟؟
نبيله : ايوه مقصره .. عمرك ما شفتك بتتنازلي وتقدميله اي حاجه .. عمرك ما دخلتي مثلا المطبخ تعمليله حاجه بيحبها ... عمرك ما تفنتني تعمليله اي حاجه .. عمره ما تعب مثلا وفضلتي جنبه .. شغلك ونفسك واصحابك اهم منه مليون مره ... وبعدين بتلوميه دلوقتي هو؟ ليه ؟ انتي وافقتي يتجوز علشان يخلف علشان الولد يورث كل حاجه وانتي مامته وبالتالي هتفضل الشركه تحت امرك .. فمتجيش دلوقتي تصرخي وتتجنني وتلوميني انا
ميس : ماشي يا حماتي مش هلومك .. انا غلطت وانا هصلح غلطي .. انا هخرج جميله بطريقتي من البيت واياك حد يقف في وشي
سابتهم هيا كمان ومشيت وراحت عند ابوها تحكيله اللي حصل
شريف : غلطانه .. غلطانه .. غلطانه
ميس: تاني ؟؟ هتقولي اكسب حماتي تاني ؟؟
شريف : حماتك عندها حق .. وجوزك كمان عنده حق
ميس: انت بتقول ايه ؟
شريف : بقول انك بتلعبي غلط .. الراجل مهما كبر وعلي لفوق الا ان تفكيره واحد .. هو في الاول كان عادي مش فارق معاه لكن دلوقتي انتي اتحطيتي في مقارنه تقدري تكسبيها بسهوله لكن انتي بتخسريها بغباءك ... فجأه اتحولتي لانسانه غيوره متهوره غبيه نكديه شريره .. انتي مش عارفه تكسبي جوزك وتضميه في حضنك بالعكس انتي بتبعديه ..
ميس: انا مش هدخل في منافسه مع الغبيه دي .. انا هزيحها من طريقي
شريف : يا بنتي اسمعي كلامي .. وليد بيحبك فكريه بالحب ده
ميس: لا طبعا هو هيرجع زاحف علي رجليه
شريف : هتخسريه اسمعيني
ميس: مش هسمعك تاني .. انت حطتني في الوضع ده مش هسمع لحد تاني بعد اذنك
روحت وشويه ووليد كمان روح دخل اوضته بصمت وهيا عطته ظهرها وهو كمان وناموا ...
الصبح بيفطروا في صمت مسيطر علي الكل
وليد : جميله .. هاتيلي القهوه
جميله جابت القهوه وهيا بتصبها شعرها اتفك ولانه ناعم وطويل اتفرد كله علي وليد .. علي كتفه ووشه وهو ابتسم وشاله من علي وشه بعيد
ابتسامته ما تخطتش اللحظه بس ميس شافتها
ميس : لمي شعرك ده ... وبعدين مش كنتي بتلبسي طرحه ولا قلعتيها ؟؟
جميله بارتباك : لا مقلعتهاش بس مفيش رجاله هنا وعم سعيد اجازته النهارده
ميس: فقلت اقعد بشعري وافرده كمان ؟؟ شعرك لو شوفته تاني مش هيحصلك كويس
وليد بهدوء لجميله : اقعدي بالوضع اللي يعجبك طالما مفيش رجاله في البيت .. عايزه تفكيه ؟ تغطيه ؟ تلميه براحتك .. روحي يالا
جميله مشيت وهو شرب قهوته بمنتهي الهدوء
ميس: انت بتعاندني ليه ؟
وليد : انتي اللي بتصغري نفسك قوي وبتهتمي بتفاهات .. انا رايح علي الشركه .. اللي هيجي معايا يقوم
هو قام وندي : انا جايه معاك
بصت لميس : مش هتيجي ؟
ميس: اسبقوني .. ورايا مشوار قبل الشركه
خرجوا الاتنين علي الشركه ونبيله كمان خرجت راحت النادي وفضل جميله تحت رحمه ميس اللي قامت علي المطبخ .. علية كانت قاعده بتفطر هيا وجميله
علية : عايزه حاجه يا هانم ؟
ميس: اه عايزه
راحت لجميله وشدتها من دراعها : انا هوريكي ازاي تفردي شعرك كده .. هاتي مقص يا علية خليني اادبها
علية : يا هانم اهدي بس
حاولت تدخل بينهم بس ميس زقتها وقعتها
جميله : والله ما قصدت افرده ارجوكي يا هانم مش هقلع الطرحه تاني بس الله يخليكي
ميس: بجد ... لا ده كان زمان دلوقتي مش هسيبك .. وشعرك هريحك منه خالص
بتجرجرها وتطلعها اوضتها وجميله بتحاول تشد نفسها منها بس مش قادره
ميس: وريني بقي يا وليد هتعمل ايه ؟؟ هقدملك شعرها النهارده هديه
وصلت اوضتها وجابت مقص وبدئت تقص شعرها وسط عياط جميله ...........
.....👈يتابع
تكملة الرواية هناااااااااااا
اكتب في بحث جوحل( مدونة قصر الروايات) تظهر القصص كامله
تابعونا علي قناة التليحرام من هنااااااااااا
ليصلكم اشعار بالنشر
الرواية كامله من البداية من هناااااااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا