القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ساحره القلوب البارت 6-7-8-9-10بقلم اياد حلمي

 

رواية ساحره القلوب البارت 6-7-8-9-10بقلم اياد حلمي 




رواية ساحره القلوب البارت 6-7-8-9-10بقلم اياد حلمي 


الفصل السادس

شاهر اصبح فو'ق رحيل وقبل ان يمزق ملابسها .... ينظر لي رحيل الباكيه ..... قلبه يرق لها ويتذكر تلك الفتاه الصغيره التي طالمه لعب معها وكانت لا تذهب لي اي مكان من غيره كانت تعتبره مصدر امنها اصبح الان هو الخطر بحد ذاته..... وقتها افاق شاهر من نوبه جنونه وابتعد عن رحيل...

وجلس علي الارض وصمت ظل فقد يتنفس بسرعه والدموع تسيل من عيونه....  بندم وحزن علي ما حدث لهو ولي صغيرته.... رحيل


تنكمش رحيل في نفسها وهي ترتعش وترجف بلكامل.... وتبكي في صمت وبشهقات متلحقه ينهض شاهر وينظر لها فتختفي رحيل هاربه منه تحت الغطاء

شاهر بندم:انا عارف اني اذيتك كتير بس عشمي انك تسمحيني وانا والله حاولت اني انساكي بس مقدرتش سفرت وحاولت بس فشلت انا فاكر زمان قولتي ان الحب الحقيقي هو ان الشخص يحس بلامان والثقه  مع الا بيحبه حتي لو كان احد الطرفين مش بيحب التاني. ...... والله هتغير عشانك بس اديني فرصه تانيه....

قال هذا وانصرف ورحيل تبكي بوجع وحزن.......

ويمر الاسبوع وشاهر اختفي...... زي ما يكون طيف..... ورحيل نست كل حاجه حصلت معها وانشغلت في تجهيزات الفرح خصوصا ان رؤوف رجع بعد يومين.....

ويأتي يوم الفرح..... الكل في القاعه في انتظار العروسين....


سمر:يلا بقي يا رحيل اخرجي نفسي اشوفك انا مش عارفه ليه صممتي انك انتي الا تجهزي نفسك ومش متخصص هو الا يجهزك....


تخرج رحيل بفستانها الابيض البسيط لكنه جميل فستان مرسوم علي جسدها يبرز مافتنها... لكنه محتشم في نفس الوقت وشعرها منسدل علي ظهرها ويتوسط راسها تاج بارق جميل ووضعت القليل من الزينه... وعطر الياسمين 

ولبست قيلاده من الالماس علي شكل فراشه بالوان الطيف.... ونزلت خصله من شعرها علي طرف وجهها الشمال... ولبست حذاء كرستالي.... ذو كعب بيسط

وامسكت في يدها باقه من الزهور البيضاء بيسطه لكنها جميله...

عندما رأتها سمر تجمدت في مكانها والانبهار يطل من عيناها...

سمر:واو ايه الجمال ده ده انتي ملاك مش انسان مستحيل تكوني انسان ده انتي هتهبلي رؤوف....

رحيل بخجل:هو انا هاجي فيكي حاجه يا قمر..... انتي ايه الحلوه دي......

تلبس سمر فستان دهبي طويل ليس بواسع او ضيق بل متوسط وتلبس حزام فضي حول خصرها يتوسطه جوهره علي شكل فراشه... وطرحه لون الحزام وتضع زينه بيسطه وحذاء اسود....

كانت حقا جميله في بسطتها وجمال روحها يظهر علي وجهها والاهم ما يزينها تاج الحياء الذي يميز الفتاه.....

سمر: بلاش مجمله انتي اجمل فتاه شوفتها في حياتي.....

رحيل:كل واحد فينا ليهو جماله الخاص بس لو يعرف يبرزه بلاخلاق الكريمه والحياء وتحضنها وانتي اجمل اخت في الدنيا....

تدخل عليهم كارمن وهي مستعجله..... كارمن:يا جماعه هو انتوا اتأخرتوا ليه مش يلا.....

كارمن باعجاب:بسم الله ماشاء الله قمر انتي قمر....

وتحضنها.... كارمن

رحيل بخجل:والله ما فيه احلي منكم ربنا يخلكم ليه.....

كارمن:ده رؤوف هيتهبل مش الصفره الا كان هيدبس فيها.....

يدق الباب..... 

رحيل:اتفضل بدخول يا بابا....

يدخل صابر ويبتسم بفرحه عندما يراي رحيل فتدمع عيناه ويجري يحضن رحيل الا تحضنه بكل حب

رحيل:بابا انا بحبك اوي انت سندي وفرحتي وحمايتي في الدنيا دي لولاك مكنتش عارفه مصيري كان هيبقي ازاي ربنا يخليك ليه....

صابر:ده اليوم الا بيتمنها كل اب يا حبيبتي انتي فرحتي وبمسه قلبي.. 

مشاء الله قمر...


كارمن:يلا  يا جماعه الناس مستنيه...

تبتسم رحيل وتضع يدها في يد صابر وقبل ان تخرج يدخل حيدر

حيدر:الله اكبر زي ما تخيلتك...

بصي يا رحيل اوعدني انك مش هتتخلي عن رؤوف والله يا ينتي رؤوف مر بظروف صعبه من سبب هاجر ومن وقتها اتغير وبقي انسان تاني بس انا عندي عشم في لله انك هتغيره وعلي ايدك هيرجع احسن من الاول....

تبتسم رحيل:وعد مني مش هتخلي عنه مهما حصل وهتحمله لحد ما يرجع رؤوف الا تعرفوا ووقتها قرار انه يكمل معاي او لا ده اختياره ده وعد....


حيدر:بارك الله فيكي...

وخروجوا ورحيل مسكه في ايد ابوها..... ومتوتره علي الاخر


يقف رؤوف في انتظار وصول رحيل وكان في قمه الانقه فهو يلبس بدله سوادء تزيده وسامه..


وعندما وقعت عيناه علي رحيل ابتسم ولمعت عيناه باعجاب ولم يتكمل كلمه واحده لكن وجه وعينه تبوح بلي كثير.... من الانبهار والاعجاب والحب....

 ترتجف رحيل عندما تري نظرات رؤوف لها... لدرجه انها كانت ستقع لكن رؤوف سندها وابتسم وصاروا في موكب من الموسيقي والغناء والرقصات امامهم...... ووصلوا لي القاعه وفي نفس اللحظه وصلت هاجر واصبحوا الاثنان امام القاعه

 ترمق هاجر رحيل بنظرات الاحتق'ار والغرور والتعالي... اما رحيل تجهلتها تمام ونظرت لي الامام العيون كلها تلتفت لي رحيل والجميع منبهر من جمالها رغم فستانها البسيط وزينتها التي لا تذكر امام زينه هاجر المبالغ فيها وفخامه فستانها الملصع بلاماس ومشغول بدهب فقد صممه اشهر المصممين في باريس وموكبها الذي يشبه المليكات... اما رحيل فهي من صمم وفصل فستانها بنفسها لان رحيل تجيد الحياكيه

والتفصيل..... رغم كل هذا رحيل سرقت الانظار والاضواء من شدت جمالها الطبيعي...


وهذا ما جنن هاجر وذاد من غيرتها


اما شادي لم ينزل عيناه من علي رحيل  بل كان مثبت نظره عليها في كل خطوه وعقله مشغول فيها


شادي في نفسه:انا مستحيل اسيبها لي رؤوف... دي حريه وطاهره وخام مش زي هاجر....


بعد فتره من الحفل....

جاء وقت ان يرقص العروسان.....

فبدأت هاجر الراقصه الهادئه..


اما رحيل شعرت بلخجل... فابتسم رؤوف وقال انا هعرف اشيل خجلك.....

يذهب رؤوف لي المسرح ويشير لي منسق الاضاءه ان يخففها ويسلط الضوء عليه هو رحيل...

واشار لي فرقه الموسيقي ان تعزف.... لحن قد اتقف معهم عليه وامسك المذياع وبدأ يغني بصوته العذب  الناعم الازي الناي.....

وسط انبهار وتعجب الجميع....

وهو ينظر لي رحيل بحب وفرحه

رؤوف:اشارت لي نجومي بسير في طريق سعادتي وسط ليلا كان كأبي فقد حورتي اضاءت لي طريقي لي جنتي ....... وتقدم نحو رحيل وتقدمت معه الاضواء وامسك يد رحيل وصاره لي المسرح واكمل غنها وهو ينظر في عين رحيل المرتبكه من الخجل والسعيده بدرجه الجنون واكمل قائلا

 فوجدت رحيلي من همومي رحيلي لي جنتي رحليي من وحدتي رحليي لي سعادتي رحيلي يا رحيلي من احزاني فوجدت افراحي في رحله رحيلي جنتي رحيلي........

الكل اجتمع حوليهم وبدؤا يصفقوا وتمايلوا معهم ويغني معهم خصوص اول ما رحيل تنظرت في عين رؤوف. وردت عليه قائلا

رؤوف يا لهفه قلبي رؤوف يا عشقي الازلي رؤوف يا حصني من همي رؤوف رؤوف رؤوف رؤوف...

ورقصت معه رقصت الاحلام....

الكل رقص مع محبوبه....


سامر:ممكن تجي ترقصي معاي يا سمر ومد يده

تخجل سمر وتعض علي شفايفها....

وتخفض وجهها ارضا.....

يبتسم سامر ويجذبها من يدها هو انتي لسه هتفكري يلا واول  ما لمست يده يدها ارتعشت بين يدهغ فابتسم سامر وهمس لها:هي دي اول ترقصي معا حد

سمر بهمس:ايواه....

سامر:والاخير عشان مش هسمح لي حد انه يرقص معاكي غيري....

تنكسف سمر وتسيبه وتمشي تجلس بجانب ابوها.....


طبع فايزه وفاتن محضروش الفرح.......


رحيل فرحانه بصدقه وتشعر انها نجمه متوهجه

رؤوف:علي فكره انتي حورتي وبجد اتفاجئت بيكي ومش عارف هتعدي الليله دي ازاي من غير ما قربلك.... هو قال كده ورحيل اصبح لونها زهور حمراء....

طبع هما بيرقصوا ومعاهم هاجر وشادي الا الحزن والغل ظاهر عليهم..... هاجر وهي بترقص تتعمد ان تدوس علي قدم رحيل بل تصطدم فيها لدرجه ان رحيل فقدت توزها وتتعثر فتلتوي قدمها 


ويتنهي الحفل والكل يذهب لي بيته....

 يحمل رؤوف رحيل وهو يرمق هاجر  باحتق"'ار ويصعد لي غرفته

في الفندق....

يضع رحيل علي السرير ويجثو علي ركبته حتي راي قدمها المولتويه......

رحيل:اي حاسب 

فدعكها لها وهو ينظر  اليها بشغف ورغب'ه ويقرب منها و

يتبع


#ساحره_القلوب

#اياد_حلمي

الفصل السابع

يقرب رؤوف لي رحيل حتي اصبح قريب منها بشده فترتجف رحيل وتحمر خجلا.....وتتوتر يبتسم رؤوف بمكر..... وتلمع عيناه

تتوتر رحيل وتدفعه بعيدا عنها فيقع رؤوف علي الارض فينظر لي رحيل المرتبكه والتي نهضت مهرولا مبتعده عن رؤوف فوفقت بجانب الدولاب.... وظلت تنظر لي رؤوف بخوف وترقب...

يبتسم رؤوف.... وينهض ويقرب منها حتي التصقت بالدولاب 

وصار صوت نبضات قلبها مثل سيرنه الاسعاف...... اقترب رؤوف منها اكثر حتي صار نفسه يلمس وجهها وحتي يلعب باعصابها لمس شفايفها واقترب منها اكثر.... لدرجه ان حراره رحيل اصبحت ٤٠

درجه وفجأه يصرخ رؤوف لان رحيل قد رك'لته في بطنه وجرت منه وصعدت فوق السرير...ومسكت الابجوره.... ورفعتها في الهواء مهدده رؤوف  وكل جسدها يرتعش 

رحيل بتوتر:والمصحف لو قربت هضرب'ك  بيها.... انا بحذرك يا رؤوف ....

يضحك رؤوف علي شكلها المرعوبه فيحدث نفسه

رؤوف:اما فكره العب بي اعصابها اكتر خلينا نضحك شويه زي ما حريقت دم'ي بجمالها الا كل واحد فضل يبصلها....

فيبتسم ب'مكر وينزع قميصه وهو يعض علي شفايفه بطريقه مثيره

فترتعب رحيل اكثر واول ما نزع قميصه تسمرت  رحيل وبرقت...

ولكن اول ما بدأ ان ينزع البنطال شهقت رحيل وغمضت عينها....

فرمت الابجوره ووضعت يدها فوق عيناها بصدمه وهي تشهق وتهمس والله انت قليل الادب ومش محترمه.....كل هذا ورؤوف واقف يضحك عليها وهو يلبس بطلون اسود وتشيرت ابيض وتوجه لي نحيت السرير واساح الغطاء وتدخل تحته..... كله هذا ورحيل وقفه زي التمثال....

رحيل:هو البعيد مات ولا ايه.... ونزعت يدها من فوق عيناها....

واول ما فتحتها صعقت وضيقت عينها بكل حده.... وغض'ب

رحيل:هو انت ليه شرير بقي كده تلعب بي اعصابي.....

يتحدث رؤوف وهو ملوي ظهرو لها...

رؤوف بسخريه:اعمل ايه ما انتي عيله هبله ميت مره انا قولتك انتي مش نوعي نامي بقي ومتخفيش...


تتغاظ رحيل وتنحني ليه وتضر'به بلوساده ليه يعني هو انا وحشه...

ولا مشبهش البتاعه الملصق الا انت كنت هتموت عليها يسحبها رؤوف وهو سعيد انها تغار عليه يسحبها لي حضنه..... وبخب'ث....

رؤوف:لا يا ستي انتي احلي من اي بنت تحبي ادخل عليكي دلوقتي عشان اثبت انك..... حلوه اوي لكنه قالها باثاره..... جعلت رحيل تحمر خجلا اكثر وترتجف لا ونبي خلص هسكت وخليني انام....

رؤوف:طيب يا قطتي قومي غيري وتعالي نامي....

تضع رحيل يدها حول خصرها

وتضيق عينها  بنرفزه نعم يا خوي عوزني انام معاك في سرير واحد...

يتعصب رؤوف وينهض من السرير ويحمل رحيل ويضعها علي السرير ويضمها بقوه.... وينام...

رحيل:سبني بقولك.... عوزه اغير

رؤوف:نامي بقي يا شيخه كاني صداع هتتخمدي ولا ادخل عليكي ونسهر لي الصبح....

رحيل بخوف:خلص هنام بس اغير الفستان .... بس تغمض عينك....

رؤوف بضيق:الله ما طولك يا روح حاضر يا ستي....

تبدل رحيل الفستان وتلبس بجامه بيضاء مرسوم عليها سندريلا.... وتلم شعرها كحكه وتمسح الزينه....

فيضحك رؤوف عليها ما انا قولت عيله..... تجري عليه رحيل وتصبح فوقه وهي تضربه بلوساده بعصبيه بقي انا عيله... يسحبها رؤوف لي حضنه خلص قلبك ابيض ننام بقي... رحيل زعلانه منه .... يقبلها رؤوف برقه

رؤوف: ها لسه زعلانه تحبي اصلحك اكتر ونكمل بصراحه انا بتلكك....

تخبي رحيل وجهها في حضنه وتنام يبتسم رؤوف ويقول ننام احسن.....

في غرفه هاجر وشادي....

يفكر شادي في رحيل ويتخليها معه وهو يرتشف الخمر من كأسه....ويجن كلما تخيلها مع رؤوف.... فيهبد الكأس في الارض وعينها حمراء من الغض'ب وانفاسه عاليه.....ويشرب اكثر من الخمر من الزجاجه.... فتخرج هاجر وهي لبسه قميص نوم اسود قصير جيدا وشف'اف لم تحته....

ووضعه عطر مثير... واقتربت من شادي بخفه واثاره فيجذبها شادي لي حضنه ويقبل'ها بانفعاا وعنف وهو يتخيلها رحيل واندمج معها وو ذهباه لي عالم تاني.....

ووسط تلك المشاعر والنش'وه القويه يهمس باسم رحيل.... فتجن هاجر... وتتشاجر معه..... وتزيد من الشجار معه......

ومر شهرين والحال كما هو هاجر في شجار مستمر مع شادي المهوس بي رحيل.... اما رحيل في مقالب دائمه لي رؤوف خصوصا بعد دخولها لي كليه الاعلام واصبحت ذات شعبيه.... واصبحت منطلقه ومرحه سحره قلوب الجميع واصبح لقبها  في الكليه ساحره القلوب وكل يوم رؤوف يتشجار معها بسبب ملابسها التي تسحر اي من يراها ويصمم علي انها تردي النقاب.... اما فاتن فقد اسرت سامر واصبحوا علي علاقه قويه وهذا وجع قلب سمر....

وذاد من وحدتها وحزنها....

في شركه البرامجه الخاصه بي رؤوف تحديدا في مكتبه

يدخل سامر علي رؤوف مكتبه لي يجده يكلم نفسه بغضب وجنون جامح.....

رؤوف:كده يا رحيل تكسري كلامي وتنزلي برده بلفستان الابيض الا مخليكي قمرين اه دماغي .... ولا الاستاذ يوسف الصحافي استاذها في الكليه الا لصقلوا ليل ونهار قال ايه بيدرس لها....اه يا دماغي....


سامر بسخريه:مالك يا رؤوف هو انت اتجننت

رؤوف بنرفزه:ابعد عني يا سامر انا مش نقصك البت هتجنني بس والله ما انا ساكت غير اما تلبس النقاب....

سامر بخب'ث:هو انت بتحبها وهتموت من الغيره بصراحه هي جامده....

يجري عليه رؤوف ويمسك في خناقه احترم نفسك... دي مراتي...

سامر:يا عم خلص عرفنا انك بتحبها متقولها....

رؤوف بعند:مستحيل انا لازم اخليها تركع الاول وتتوسل ليه اني ارحمها من حبي....

يفتكر رؤوف ان في معاد بينها وبين يوسف في الاذاعه وهي متانقه علي الاخر فيجن جنانه ويجري علي الاذاعه.... واول ما يوصل هناك يشوف... الا جنان جنانه فيصرخ رحييييل

يتبع




#ساحرة_القلوب #ساره_احمد الفصل الثامن....

يجن رؤوف عندما رأي رحيل واقفه بجانب يوسف وبتضحك معاه وكانوا دخلين ..... لي مبني الاذاعه.... يهبد رؤوف يده في السياره وعيون تحمر من الغض'ب والغيره تعمي قلبه.... وعيناه ....

يجري رؤوف هو مشطاط من الغض'ب... وشد رحيل من ايدها بعن'ف ونظر لها بعصبيه ونرفزه وتحدث بصوت جوهري غاض'ب

رؤوف:انتي يا هانم نستي انك مراتي ولازم تحترمي نفسك....

تحاول رحيل ان تسحب يدها لكن رؤوف كان ممسكها بقوه فتصرخ رحيل بألم....

رحيل:اي حاسب انت هتكسر ايدي سبني احسنلك..... وتنظر اليه بتحدي.....

رؤوف:لا مش سيبك ويلا قدامي علي البيت مفيش كليه... يلا...

كل هذا ويوسف واقف يشاهد تلك المشاجره وعندما ذاد الشجار والصوت ارتفع وبدأت الناس في التجمع حوليهم وقتها يتدخل يوسف...

يوسف:ميصحش كده يا جماعه استهدو بلله الناس بدأت تتلم....

يلتفت اليه رؤوف بعيون مشتعله بلغض'ب الناري..... ويمسكه من قميصه ويزعق فيه بكل عصبيه 

رؤوف:اياك تقرب من مراتي انت سامع احسن والله هقتل'ك.....

رحيل بنرفزه تمسك يد رؤوف وتحاول فكها من حول رقبه يوسف.....

رحيل:ايه الهبل ده سيبه يا رؤوف مالك كده اتهبلت مره واحده.....

اعقل بقي... فرجت علينا الناس...

يلتفت رؤوف لي رحيل بوجه متجهم وعيون محمره من الغضب

ويزفر بنرفزه ولا يشعر بنفسه الا وهو يصفع'ها بقوه... وبدون مقدمات يسحبها لي داخل السياره.... لكن رحيل ترفض ان تصعد وتصمم علي الرجوع لي بيت ابوها.....

رحيل ببكاء:بقولك ابعد عني يا رؤوف ابعد عني انا مش مروحه معاك سبني....

رؤوف بغضب:بقولك اتقي شري واركبي احسن....

رحيل بعناد:لا مش ركبه ولا مروحه معاك.... ولازم تطلقني....

الكلمه دي هزت كيان رؤوف ... ووجعت قلبه.... وقبل ان يرد يتدخل يوسف..... بغضب

يوسف:ايه الا عملته ده ازاي تمد ايدك عليها... انت حي'وان ابعد عنها يلا يا رحيل تعالي اروحك لي بيت اهلك لكن رؤوف يفقد السيطره علي نفسه اول ما يوسف لمس يد رحيل وشده وبعده عنها ولكمه بقوه وحمل رحيل لي السياره وهي تضربه في ظهره وتصرخ سبني .... يتجمع الشباب حوله... ويحاوله ان يشدوا رحيل من رؤوف لكنه كان ممسكها بقوه...

واحد الشباب لك'مه علي وجه بقوه والاخر امسكه من يده وقبل ان يبدأو الض'رب فيه تصرخ رحيل وتدفعهم بعيد عنه وهي بتردد ده  جوزي ابعدوا عنه....

رحيل بقلق:انت كويس ولمست وجه تتحسسه... ايه ده ده عينك ورمت...

يبتسم رؤوف ويقبل يدها وهو جالس علي الارض ورحيل بجانبه.... تبتسم رحيل...

رؤوف بحب:انا اسف سمحيني...

رحيل بزعل:لا انا مخصماك بقي انا تضربني.... كده يا رؤوف... انا زعلانه منك..... 

يبتسم رؤوف:طيب تحبي اصلحك ونسافر لي لندن اسبوع.... كده هتصلحيني....

تفرح رحيل زي الاطفال وتبرق عينها بانبهار وتصرخ هيييا وتحضن رؤوف كل ده والناس بتتفرج.... عليهم يتلفت رؤوف حوليه فيجد الناس بتتفرج عليهم

رؤوف بتعجب: يا نهار اسود ده احنا بيقنا فرجه....

تخجل رحيل وتقوم تجري هي ورؤوف لي السياره...... ويسوق رؤوف وهما بيضحكوا علي الا حصل..... واتصلحوا معا بعض ولا كأن فيه حاجه حصلت....


يوسف:اه يا عيني اه يا راسي عجبك كده يا هانم اخوكي ده ايده مرزبه.... ادي اخرت افكارك الا هتوديني في ديه....منك لله انتي ورحيل الا طفشت ولا كأني اصلا كنت معها.....

تضغط كارمن علي عين يوسف وهي تضع اليه الكمدات الميه الساقعه يضرخ يوسف اه حسبي عينه اي....

كارمن بغي'ظ: عشان تلم لسانك وبعدين احنا مش مخطيين لي  كل خطوه مها بعض.... ليه بقي بتشتكي دلوقتي.... وبعدين ليه مضايق ان رحيل معبرتكش رد عليه....

يرفع يوسف وجه لي كارمن ويبتسم بمك'ر

يوسف:هو الجميل حن وبيغير عليه ولا ايه شكلك وقعتي يا قمر....

تتنرفز كارمن وتزخده في جانبه....فيصرخ يوسف بوجع اه هو انا هلقيها منك ولا منك اخوكي

منك لله يا مفتريه.....

تضحك كارمن بغيظ احسن تستهال.....

يوسف بغض'ب:استهال طيب ولسه هيقوم يمسكها تجري كارمن ... يوسف:والمصحف ما انا سيبك.....

سامر:الو يا فاتن وحشتيني عوز اشوفك...

فاتن بخبث:اممم بس مش هينفع

سامر بحزن:ليه يا حبي انتي بقيتي قلبي انا بحبك

تنظر فاتن لي امها الا جالسه جانبها وبتلقينها تقول ايه

فاتن:عشان انا مش قادره اكدب اكتر علي بابا وماما وكمان انا خايفه حد يشوفني ويقول بابا... لا يا عم انا اخاف....

سامر:خلص ابقي اجي اطلبك من اهلك حددي معاد مع باباكي عشان اجي اخطتبك...

فاتن تضحك بمكر:بس...

سامر:مفيش بس انا مش قادر استحمل.... اكتر من كده.....

فاتن:وانا كمان يا حبي خلص كلم بابا وتعالي يوم الجمعه سلام يا قلبي.....

فايزه:ايواه كده فرحي قلبي

فاتن:ايواه يا ماما انا فرحانه اوي...


يلتفت سامر لي يجد سمر امامه....

والدموع مغرقه وجهها والحزن في عينها حقا وجعت قلب سامر....

وقبل ان ينطق تسقط سمر فاقده الوعي فيجري عليها ويحملها.....

وفي نفس اللحظه رحيل ورؤوف كانوا دخلين من بابا القصر وشقهت رحيل اول ما شافت .....

يتبع


#ساحرة_القلوب الفصل التاسع

تشوف رحيل سامر وهو قريب من سمر وينزع عنها الحجاب..... ويقب'لها وسمر فاقده الوعي....

تشهق رحيل بفزع:يا نهار اسود....

ينتبه سامر لي صوت رحيل ويبتعد عن سمر... وقتها رؤوف كان داخل من الباب وري رحيل بعد ما جلب بعض المشتروات من السياره .... وكان يحمل الاكياس والشنط لانهما ذهبا لي شراء بعض الملابس ولازم لي للسفر.....

رؤوف بتافؤف:هو انا الشيال بتاعك يا هانم  بقي كده تجري وتدبسني في الشيل الحاجات دي كلهااااا..... وفجأه يتجمد مكانه....

اول ما يشوف رحيل متسمره  مكانها  وفي حاله صدمه ومبرقه لي سامر..... ينظر رؤوف لي سامر بشك.... ويلقي الاشياء من يده لي الارض .... ويقترب من رحيل ويضع يده علي كتفها فتتفزع رحيل...... مين....وتلتفت لي تجد رؤوف فترتمي في حضنه وجسدها كل بيتنفض.... ياخدها رؤوف في حضنه ويحاول ان يهدأها

رؤوف:اهدي كده يا رحيل متخفيش واشربي العصير ده طبع العصير جابه معا.... وهما بره...

تشرب رحيل العصير.. 

رحيل:انا شوفت سامر بيب'وس سمر وهي مغمي عليها.....

ينظر رؤوف لي سامر بحده وضيق...

سامر بتوتر:هي فاهمه غلط انا كنت بتكلم في التلفيون  ويبدو خلصت كلام بدير لقيت سمر في وشي وبتعيط وفجأه وقعت من طولها فشيلتها وحطيتها علي الكرسي وكنت بحاول افوقها علي دخلت رحيل ده كل الا حصل....

رحيل بانفعال:لا يا رؤوف صدقني..... كان بيبوسها

رؤوف بشك:خلص يا قلبي احنا نفوق بس سمر وبعدين نعرف ايه الا حصل....

رحيل:عندك حق

وراحت تجيب زجاجه البرفان من احد الشنط ... الا هما لسه شرينها


وتذهب لي سمر وتشممها البرفان فتفيق سمر....

سمر:انا فين.....؟

رحيل بحب: انتي هنا عندي....

تفتح سمر عينها وتفتكر الا حصل فترتمي في حضن رحيل وتبكي فتطبطب عليها رحيل مالك يا سمر ايه الا حصل بس ردي عليه.... واي حد زعلك انا هعرف اجيب حقك....

تخرج سمر من حضنها وتنظر لي سامر وتتنهد....

سمر:مفيش يا رحيل انا جيت لكي زي ما انتي طلبتي عشان نتكلم سوي بس حسيت بدواخه ومعرفش ايه الا حصل بعد كده......

رحيل:طيب يلا قومي معاي نطلع علي اوضتي نكلم....

سمر بتصمم:لا انا عوزه اروح ارجوكي مش عوزه اقعد هنا....

رحيل: لا انا عوزكي وكمان هتتغدي معاي.....

تتنطر سمر من علي الكرسي وبغ'ضب:لا يا رحيل قولتك عوزه اروح....

رؤوف:خلص يا سمر اطلعي معا رحيل ارتاحي حبه كده وهروحك....

سمر:ماشي انا طالعه بس وهي طالعه بتنظر لي سامر بعتاب والم كبير.....

سمر ورحيل طلعوا لي الاوضه...

ينظر رؤوف بشك ومك'رلي سامر

الا عيونه بتهرب من نظرات سمر ورحيل... ومتوتر ومتعصب...

رؤوف:خد هنا وقولي ايه الحكايه... انا لميت الليله عشان رحيل متكبرهاش.... وانت عارفها حمقيه وعنيده.... وكانت هطين عيشتك وتفرج عليك الدنيا كلها....

سامر بسخريه:هو انت هتقولي عليها اذ كان انت بكل قوتك خليتك تكلم نفسك

رؤوف بغيظ:طيب يا حيلتها اسكت احسن اسكتك انا... واتكلم


ويقرب منه ويحوط يده حولين عنقه ويبصله....

رؤوف بخوف مصتنع:طيب يا عم

خلص هتكلم....

يسيبه رؤوف: طيب يا سامر تعالي معاي لي المكتب نتكلم.....

وراحوا لي المكتب... عشان يتكلموا.....

عند سمر ورحيل

ترتمي سمر في حضن رحيل وتبكي بوجع وتقول

سمر:والله انا بمو'ت الف مره وكنت بكدب نفسي ان فاتن مش بتخطط عشان تخطفه مني بس طلع كل ظني في محله.... انا سمعته وهو بيقول انه هيروح يطلبها من بابا يوم الجمعه..... هو كان بيلعب بيه...

رحيل:بس يا سمر هو عمره ما قالك بحبك او عوز اتجوزك

سمر بدموع:ايواه بس نظرات نبره صوته حتي غيرته عليه لما ايمن كان بيحاول يقرب مني..... وهو اتعارك معه وضربه اكتر من مره... ده اسمه ايه.....

رحيل:انسيه يا سمر هو دلوقتي هيبقي خطيب اختك....

سمر ببكاء:عندك حق انا هنساه..

وحاول ابعد عنه واركز في دارستي وحلمي اني ادرسه السياسه والاقتصاد وابقي دكتوره في الكليه..... وادرس فيها....

تضمها رحيل بحب ربنا يوفقك يا قلبي...... تمسح سمر دموعها وتبتسم بمكر

سمر بمك'ر: سيبك انتي مني وتعالي هنا وقولي عمله ايه مع رؤوف واخبار خطتك انتي وكارمن ويوسف ايه.....

تبتسم رحيل وعيونها تلمع بفرحه:الحمد لله الخطه نجحت وحكت كل الا حصل....

بس يا ستي ده كل الا حصل ورؤوف وعوزنا نسافر لي لندن كم يوم كده بس انا مستحيل اسافر واسيبك...

سمر:لا يا غبيه سفري وانبسطي ده فرصه عشان تقربي من رؤوف وتكسبي قلبه بدل ما الحربا'يه المغروره دي تخطفه منك خصوصا انك قولتي انها بتحاول تقرب منه.....

رحيل بغيظ:ايواه والله ده انا عوزه اخنقها هي وجوزها قليل الادب ده

سمر:ليه هو لسه بيضيقك...

رحيل:ايواه وكذا مره يعترض طريقي ويحاول يقرب مني اخرتها امبارح وانا في المطبخ كنت بعمل قهوه لي رؤوف عشان كان عنده صداع لقيته بيتسحب وكان لسه هيحضني بس انا دلقت عليه القهوه فايده اتحرقت.... وضحكت رحيل وكان شكله مسخره وهو بتوجع ويتنطط زي القرموت....

ولا لما رؤوف جه المطبخ وشافه كده بس كانت هاجر معه بقي هيموت من الخوف الرعب احسن اقول لي رؤوف وانتي عارف رؤوف ده ممكن يصور قت'يل فيها....

تدخل هاجر المكتب علي رؤوف وسامر وتقاطعهم..... وهي بتنظر لي رؤوف نظرات كلها اغراء وشوق


يحاول رؤوف يهرب من نظراتها....

هاجر بدلع:سامر هو انت مشفتش شادي اصلي بدور عليه من الصبح عشان عوزه استأذنه عشان هسافر انا لي شغل بره مصر مع حسام 


يتعصب رؤوف:ميت مره قولتك بلاش تقربي من الا اسمه حسام ده بيبصلك بصات مش تمام.... وقرب منها وشدها من ايدها بقوه تتوجع هاجر بدلع م'ثير اي اي انت بتوجعني اوي سبني بقي وبعدين وانت مالك بيه طيب الا يغير عليه هو جوزي وبس او سامر بصفته  اخو جوزي.....

يقربها رؤوف اليه حتي اصبحت انفاسهم مختلطته.....

رؤوف بتوتر وغيره:ميت مره قولتك بلاش المياعه دي وانتي بتتكلمي مع سامر..... انتي سامعه....

سامر:ايه يا رؤوف سبها ويبعده عنها.... يرن هاتف رؤوف فيرد...

بص عيون بتأكل هاجر...

سامر:علي فين يا رؤوف

رؤوف:انا رايح اوصل سمر عشان مروحه

سامر:لا خليك انا هوصلها وخرج يجري مستناش حتي رد رؤوف.....

الا كان هيهرب من اغراءات هاجر

تقف هاجر علي باب المكتب وبكل اثاره تنظر لي رؤوف الا اصتطدم فيها

هاجر:علي فين يا رؤوف ها هو انا موحشتكش.... وملست علي شفايفه....

فيتعرق رؤوف وانفاسه تعالي وتتصارع بقوه وقلبه يدق بعنف...

ويعض علي شفايفه وهو ينظر لي جسد هاجر وشفايفها المغيره وحرارته ترتفع اول ما هاجر تلمس صدره وكأنها كهرباء فيندفع وري شه'توه ويقب'لها يل يلتهمها بعنف وشوق كبير وكأنه يفرغ فيها شجن غضبه ومشاعره المكبوته ورغب'ته فيها.... ويحملها لي المكتب ويضعها عليه وهو مستمر في تقبيلها بقوه وع'نف... فتنام هاجر علي المكتب وفو'قها رؤوف ومازل يق'بلها ويده تتحسس جسدها وو


تتفاجئ سمر بسامر في وجهها فيدق قلبها من قربه لها....

سمر:من فضلك ابعد عن طريقي هو رؤوف فين

سامر ببسمه خبيث'ه:ليه هو انا مش نافع ولا خايفه

سمر بتحدي:واخاف منه ايه انتي هتبقي جوز اختي يعني عادي اتفضل وصلني.....

ومشت بخطوات سريعه لي السياره وصعدت فيها لكن قلبها يدق بقوه وصعد سامر وهو ينظر لها باعجاب ويبتسم فتهرب منه سمر بانها تنظر من شباك السياره وانطلقوا ......


يفتح شادي الغرفه علي رحيل وعيونه كلها ش'ر .....

رحيل بتوتر وخوف:انت ازاي تفتح اوضتي من غيري اذني اطلع بره احسن ما اصرخ والم البيت كله عليك......

شادي بسخريه:مش هتلحقي ورش في وجهها بنج فتسقط رحيل فاقده الوعي.....

فيقرب منها شادي ويحملها وهو ينه'شها بنظرات الشهو'اه ويفتح باب الغرفه ويأخذها خارج القصر ويضعها في سيارته وينطلق لكن هناك من كان يراقبه وانطلق وراه....

يصل شادي لي بيت منعزل ويدخل فيه وهو يحمل رحيل ويضعها علي السرير وهو يضحك

شادي:اخيرا هتبقي ملكي ويقرب منها و

يتبع....

الفصل العاشره

وقف شادي يتأمل رحيل النائمه علي السرير وهو يفكر بحق'د 

شادي:انتي جميل اوي وخساره في رؤوف ده غبي وانا بحبك واخيرا هتكوني ليه.... واقترب منها وتاثر بي جمالها لدرجه ان صوت انفاسه عالي.... وابتسم بش'ر ونصره..... ليس لها حدود واقترب منها وهو يمرر يده علي جسدها علي الهواء ويغمض عينها ويتخيل نفسه معها يتذوق معها لذه الغرام ويستمتع معها وهي تبادله نفس الرغ'به والشغ'ف.....

فجلس بجانبها وبلع ريقه بصعوبه وعينها مثبته علي شفاتيها....

شادي:اه لو تعرفي انا عوزك  ازاي هموت وابقي معاكي من اول ما شوفتك وانا عوزك وبتخيلك في كل مره بقرب فيها لي هاجر.......

بس دلوقتي انتي واقع وهبقي معاكي.... بجد وقبل ان يمد يده حتي ينزع عنها فستانها يجد من يجذبه من قفاه ويرميه بعيدا عنها .... وينقض عليه ويبرحه ضر'با... بغض'ب بركاني وينهال عليه ضر'با متتالي بسرعه... لم يلحق حتي شادي ان يرد وتركه بعد ما فقد الوعي....

ووقف شاهر ينظر لي شادي باحتقا'ر وبصق عليه

شاهر:بقي انت يا كل'ب كنت عوز تنه'ش فيها ده بعدك  انا اخد عهدي علي نفسي ان اكون حارسها من اي حد حتي لو كان نفسها. .. كان نفسي اقت"لك بس مقدرش عشان انا وعدتها اني هتغير....

وركله في بطنه وتوجه نحو رحيل وحملها وخرج بيها من ذاك المنزل اللعين ووضعها في سيارته وانطلق...


في القصر....

رؤوف يلبس قميصه وهو يلعن نفسه... الف مره ويشعر بلاحتقا'ر والقرف كلما نظر لي هاجر النائمه علي الاريكه بلا ثياب بكل وقاحه..... والابتسامه مرسومه علي وجهها .... بنصره....

يلتفت رؤوف لها وينظر لها بكل سخط.....

رؤوف:اياكي حد يعرف بلاحصل هنا افهمي انا الا حصل ده مش هيتكرر تاني دي كانت لحظه صعف مش اكتر....... انتي سمعه.....

تضحك هاجر بسفا'له وتنهض وتقترب من رؤوف وتلف يدها حول عنقه وتتحدث باثاره....

هاجر:بس ده مكنش رايك من شويه... وكنت وحش علي الاخير صحيح احنا...

يقاطعها صف'عه من رؤوف اوقعتها ارضا.....فينحني رؤوف نحوها ويجذبها من شعرها بغض'ب ناري......وبنبره تحذري 

رؤوف:اياكي تفتكري انك حاجه لا ده انت'ي ارخص منك مفيش والحمد لله اني مدبستش فيكي كنت هبقي طرطور... زي شادي انتو الاتنين زي بعض من عجينه واحده..... سلام يا بنت عمي.... وتركها وخرج.....

هاجر بغض'ب وحق'د: طيب يا رؤوف والله لا احرق قلبك علي حبيبه القلب.....

وصرخت بغ'ل وكسرت الفاز وظلت تكسر كل ما هو امامها.....

رؤوف خارج من المكتب بيكلم نفسه بغض'ب

رؤوف: انا ازاي اعمل كده ازاي اسمح لي نفسي بلاندافع كده... 

ولم يشعر بي كارمن التي دخلت من باب القصر وتسللت لي خلف ظهره وقامت بخضه....

كارمن:بتكلم نفسك ليه هو انت اتجننت.....

يلتفت رؤوف بفزع خلفه لي وكان يعتقد ان من وارئه هي رحيل....

لكنه تنفس عندما راي انها كارمن

رؤوف بعصبيه:انتي مش هطبتلي شغل العيال ده قطعتي خلفي....

وتركها وذهب لي كي يجلس علي الكرسي.... وهو متوتر ومتعصب علي اوجه...


تقترب منه كارمن وكا عادتها تستفزه فهي تعشق استفزازه....

كارمن بشقاوه:اخوي حبيبي ماله مش طايق نفسه ليه .... خير يا تري المره ده رحيل عملت ايه....

وتقترب منه وتجلس علي ركبته وتلف يدها حول عنقه......

رؤوف بعصبيه:انا مش نقص رخميتك دلوقتي ابعدي عني ....

وابعد يدها من حول عنقه وتركها ونهض وخرج لي خارج القصر وقاد سيارته وهو لا يعرف الي اين يذهب.......

كارمن بشك:لا والله الحكايه في سر واكيد سر مش هين......


تخرج هاجر من المكتب وهي متوتره  وعصبيه... ومتجهمت الوجه..... وغير مهندمه الثياب.....

هاجر بضيق:اهلا يا كارمن .....

كارمن بشك:اهلا يا هاجر مالك كده متبهدله وشكلك معيطه.....

هاجر بتوتر:لا ابدا مفيش انا بس متخانقه مع شادي زي العاده....

كارمن:ليه هو شادي كان معاكي جوه.....

تتوتر هاجر وتصفر:ها لا شادي اصلا مش هنا عن اذنك انا طالعه اخد دوش....

وتركتها وصعدت لي غرفتها

هاجر بشك:ولا والله شكلي وراكي مصيبه.... ودخلت المكتب وشافته متكسر ومفيش فيه حاجه سليمه....

هاجر:يا نهار اسود لا يكون رؤوف والصفره دي كانوا مع بعض هنا.....

لا ده انا لازم ارقبهم.....


يفرمل سامر السياره مره واحده

سمر بنرفزه:ايه الجنان ده ليه وقفت العربيه بطريقه الهماجيه دي.... 

يلتفت اليها سامر بغض'ب وضيق

سامر:انتي ليه متجهلني من ساعه ما طلعنا من القصر وطول السكه ساكته.... وايه سبب انكي فقدتي وعيك ردي عليه....

تدموع عيون سمر وتدير وجهها


وتسكت..... هذا يجنن سامر ويزيد من عصبيته.....

فيقترب منها ويدير وجهها اليه فيجدها تبكي ..... فيقترب منها اكثر فاكثر حتي صارت انفاسه تلمس وجهها وظل يتأملها ومسح دموعها فاغمضت سمر عينها.... فقرب شفايفه من شفايفها.... برقه تلامست الشفاه لي بعض... فشعر سامر بقشعريره صارت في جسده

وقتها افتحت سمر عينها وتدفعته بقوه وصف'عته  ونزلت من السياره تجري واوقفت سياره اجره

وصعدت اليها بسرعه

سمر بتوتر:من فضلك اطلع بسرعه يسطي ارجوكي وفعلا انطلقت السياره بسرعه...... وسمر تنظر خلفها لي تجد سامر يجري ورها ولكنه توقف وصار ينهج....

سامر:ايه الا انا عملته ده.....


رحيل بتعجب:يعني انت الا انقذتني يا شاهر انا مش مصدقه.... انك رجعت شاهر الا بحس معاه بلامان....

شاهر:انا بعد ما وعدتك اني اتغير فضلت ارقبك في السر عشان كنت حاسس ان شادي ده مش هيعديها علي خير اما شوفته كذا مره بيضيقك في الكليه..... وكمان في جنينه البيت.....

رحيل:شكرا لكي يا شاهر وانا....

يبتسم شاهر:متكمليش يا قلبي... انا هفضل احميكي اطمئني

يلا عشان اروحك.... تهز راسها بمعني حاضر 


ويمر اليوم الطويل ورحيل جهزت الشنط عشان هما هيسفروا بكره..

.......


لكن الساعه تخطت الثانيه منتصف الليل ورؤوف لم يرجع بعد ورحيل هتموت من القلق.....

رحيل:ياربي الساعه بقيت٢ص ورؤوف لسه مجاش وتليفونه مقفوله انا خايفه عليه وسامر لحد دلوقتي مرجعش ايه الا حصل....

انا هنزل استناه في الجنينه....

واول ما نزلت سمعت صوت حد بيزعق فراحت لي مصدرت الصوت 

وشهقت بصدمه....

رحيل بصدمه:مستحيل......

يبتع


تابعونا علي قناة التليحرام من هنااااااااااا
ليصلكم اشعار بالنشر
الرواية كامله من البداية من هناااااااااااا

تعليقات

التنقل السريع