رواية شهد الجزء الثاني البارت 14-15بقلم نورا
شهد السلطان جزء ثاني 14 و15 الاخيرة
اصعب مانشعر به في الحياه عندما يخذلنا القدر .
لانستطيع ان نعترض او نعاتب او حتى نشتكي..
عاد سلطان الى المنزل بعد مرور اسبوع يشعر بالاختناق مما يمر به في الفتره الاخيره..
القى التحيه على جدته واخته هنا ولعب مع سليم قليلا عندما علم بان شهد.تنام بغرفتها متعبه بسبب الحمل..
يحاول استجماع شتاته لكي يخبرها بما حدث معه…
تاخر الوقت وشهد مازالت نائمه استأذن سلطان وصعد الى غرفته لكي يراها..
وجدها غارقه بالنوم كطفلة صغيره تنعم بالسلام والامان ولاتشعر بما يدور حولها تأملها قليلا ثم اقترب منها وقبلها برقه بجانب شفتيها لكنها لم تستيقظ همس باسمها وهو يداعب انفها ويمرر يده على وجنتها بهدوء تململت بضيق ثم فتحت عينيها لتجده امامها نهضت وهي تبتسم بحب لتقول بنعاس : انت جيت ..
سلطان : كل ده نوم..
شهد وهي تبعد خصلات شعرها وتعتدل بجلوسها :انت امتى رجعت ..
سلطان :من يجي تلات ساعات..
شهد: اخص عليك كل ده ومصحتنيش..
سلطان : مهنش عليا اصحيكي ياشهد ..انت كويسه عامل ايه..
شهد : الحمد لله بس ابنك تعبني قوي بس الحجه نعمه بتقولي ده عادي وكله شهر بالكتير والتعب يروح..
سلطان قبل باطن كفها :وحشتيني. .
شهد :وانت كمان بس اني زعلانه مش قولت يومين وراجع ..انت بقالك اسبوع بحاله غايب عني…
سلطان ابعد نظره عنها وقال بارتباك: منتي عارفه الشغل ..
شهد :ربنا معاك ..لتدير وجهه اليها بس انت مالك.اني حاسه انك مخبي حاجه عليا..
سلطان : هيكون مالي الا انك وحشاني ليقترب منها..
شهد بدلال :بس بقى ياسلطان اني تعبانه ..
سلطان بهمس وتوهان : واني مش هتعبك ليقترب منها وووو..
*******
بكري بضيق : انتي هتجنني بجد ياهدى ارسيلك على برااا عايزاني افضل جنبك والا مش طايقه ريحتي بالبيت ده.
هدى ببكاء : انت مش بتحبني لو كنت بتحبني مكنتش سبتني ومسألتش بيا..
بكري : لاحول الله يارب انتي مش قولتي مش طايقه ريحتك ..مش كرشتوني انتي وامي من البيت دلوقتي انا مبقتش طايقك..
هدى ببكاء : طب بص بص اهاه بتزعقلي ومتعصب كمان.
بكري تنهد بضيق : ايه شغل العيال ده ياهدى..
هدى بشهقات : دلوقتي بقيت عيله مش بقولك بطلت تحبني..
بكري بهدوء : هو اني امتى عرفت الحب مش لما شفتك..بلاش نكد ياحبيبتي وعقلي..
هدى :اني نكديه ..ومش عاقله ايه شايفني اقطع بهدومي..
بكري بضحك مسح دموعها :لاه عاقله وست العاقليين..
هدى : بكري…
بكري :عيون بكري..
هدى :انت لسه بتحبني..
بكري :وبموت فيكي تحبي اوريكي بحبك قد ايه.
هدى بدلال: لا..
بكري :لا ده ايه مينفعش اني لازم اقولك بحبك قد ايه..
هدى : يابكري .
بكري :والنبي بلاشش النبره دي هي اللي هتجنني..
هدى بحرج: الدكتوره قالت مينفعش عشان الحمل يثبت ..
بكر بضيق: مش هعمل حاجه وحياتك بس انتي وحشاني عايز اشم ريحتك واخدك بحضني ليقترب منها ويقبلها بحب وووو
******
في اليوم التالي عند بكري وسلطان في المكتب.
بكري : خلاص قررت تقولها على كل حاجه..
سلطان : ايواا انت عارف اني مبحبش الف والدوران هقولها على كل حاجه مدام اني اتأكدت خلاص..
بكري : بس انت باكده ممكن تعكنن على روحك وعليها..
سلطان : واني هعمل ايه يابكري مش على يدك كل حاجه.. مش بيدي حاجه اعملها..
بكري: بس مراتك دلوقتي حامل ومينفعش تزعلها..
سلطان بضيق: منتا عارف اللي فيها يابكري كل يوم بيعدي علي الحكايه تكبر اكتر من اللي قبله ..
بكري: والله مش عارف اقولك ايه .
سلطان: متقولش اني هروح اقولها كل حاجه وان شاء الله هتفهم ومتكبرش الحكايه..ليغادر ويترك بكري
وصل الى المنزل ليجدها تجلس مع الحجه نعمه وهنا ويتسايرن بالحديث القى السلام وقال بهدوء وضيق ظاهرا عليه : شهد حصليني فوق عايزك بحاجه ..
لاحظت ملامحه الغامضه لتتبعه وتجده يجلس على السرير يشبك يديه بحيره..
شهد اقتربت منه بابتسامه :مالك ياسلطان .
سلطان :تعالي ياشهد اقعدي هنيه جنبي..
اقتربت منه بريبه من نبرته الجاده لتجلس بجانبه بهدوء: في حاجه مزعلاك ..اني عملت حاجه من غير مااقصد..
سلطان: انتي عمرك معملتي حاجه تزعلني ياشهد..
شهد : اومال مالك وشك بهتان ليه..
سلطان: شهد انتي عارفه اني لما اتجوزتك كان عندي تنين غيرك..
شهد بضيق :ايه اللي جاب السيره دي دلوقتي..
سلطان :همليني اكمل كلامي ياشهد..
شهد: في ايه قلقتني ياسلطان..
سلطان: اني كنت مجوز صوح بس انتي عارفه انه كان جواز عالاورق بس مش اكده..
اومات برأسها وهي تشعر بانقباضه في صدرها وكان شيء يخبرها بان هناك خطب ما..
شهد: اتكلم ياسلطان ايه لزوم الكلام ده..
سلطان :انتي اول ست بحياتي اول وحده لمستها..
اول وحده ملكت قلبي..
اول وحده قدرت تخليني اجرب مشاعر جديده عمري مجربتها..
وانتي عملتي عشاني كتير واتحملتيني كتير وصبرتي عليا..بس اني ظروفي كانت دايما تجبرني اني اظلمك معايا..
شهد بدموع :سلطان انت اتجوزت عليا
سلطان :لا لا ياشهد اني مش ممكن اعمل فيكي اكده تاني..
مسحت دموعها بطمئنان :اومال مالك بتتكلم اكده ليه..
سلطان امسك يدها بهدوء :عشان في حكايه عايزك تعرفيها ..
انتي اه اول ست لمستها بس انتي عارفه اني لما اجوزت سلوى..
ابعدت يدها عنه : متجيبش سيرتها ياسلطان متوجعش قلبي..
سلطان :بس انتي لازم تعرفي كل حاجه..
شهد :مش عايزه اعرف مش عايزه..
سلطان : اني مش هخبي عليكي ياشهد.
شهد :تخبي عليا ايه انت رجعت سلوى على عصمتك..
سلطان :لا ارجعها ايه
شهد :اومال في ايه ..
سلطان : سلوى حامل قالها بسرعه دون النظر اليها اني لما سفرت بلغوني انها تعبانه وبالمستشفى وعايزاني وبالاول مرضيتش اروح..بس بعدين رحت ..
لقيتها بتقولي انها حامل مصدقتش ..ورجعت البلد..
بعد فتره فكرت كتير اني وسلوى ليصمت قليلا ..اني عارف ان الكلام ده بيوجعك ياشهد بس انتي عارفه حكايتي مع سلوى..
اني روحت وخدتها وعملتلها تحليل حمل وطلعت بجد حامل ..بس كمان قولت يمكن مش مني كنت عايز اعمل تحليل اثبات النسب اقصد الدي ان اي..بس قالولي مينفعش دلوقتي عشان هيا تعبانه خدتها بيتهم وجبتلها ممرضه عشان تاخد بالها منها ..ولما بقت كويسه رحت واتاكدت انها حامل مني..
ليخيم الصمت لدقائق وسط صدمه شهد ..
وقلق سلطان..
شهد لم تظهر اي ردت فعل فقط تستمع ..تستمع بصمت تحاول تقبل ماسمعته..
سلطان وضع يدها على كتفها : شهد حبيبتي انتي سمعاني..
شهد بابتسامه باهته : النهارده همام عدا عليا.. وقالي عشان هننزل مصر نزور فايق ومراته..اني قولتله اقولك الاول
سلطان بقلق : انتي كويسه..
شهد بغصه :اني كويسه بس عايزه اروح مع همام ايه رايك تجي معانا...
سلطان بضيق امسك يديها وجلس امامها ووضع يده على خدها يتحسسه بعدوء :شهد حبيبتي
شهد نهضت بتهرب تحاول قدر الامكان السيطره على نفسها اني هحضر حاجتي واحضرلك حاجتك لتنظر اليه انت هتجي معانا مش اكده..
سلطان…
شهد….
يتبع...
شهد السلطان جزء ثاني 15 والاخيره.
سلطان امسك يدها : ممكن تقعدي عشان نتكلم .. لتأتيه رسالة على هاتفه ويتصنم مكانه اقتربت شهد منه بقلق ونظرت الى الهاتف بيده لتقرأ الرساله كانت من سلوى.
(( سلطان انا حبيتك قوي بس انت اخترت شهد عليا حتى بعد ماعرفت اني حامل رفضت ترجعني عشان اكده انا بالمشفى دلوقتي وهنزل العيل كنت فاكره لما تعرف اني حامل هترجعني بس انت رفضت ترجعني.. وفضلت مراتك عليا..اني مش هقدر اشوفك كل يوم مع مراتك مبسوط واني واقفه اتفرج اني هخلصك مني هنزل ابنك وتبقى حر بعد اكده دلوقتي هدخل العمليات مع السلامه )) حاول الاتصال بها كثيرا دون جدوى اغلق هاتفه واتجه الى الباب بسرعه..
شهد.على فين.
سلطان : هلحقها اللي هتعمله ده حرام و جريمه..
شهد :هجي معاك..
سلطان :تجي فين انتي تفضلي هنا..
شهد غطت شعرها لتقول بعناد : قولتلك هاجي معاك..
تنهد بقلة حيله فهو لا يريد ان يزيد الطين بله مع شهد..ماشي يلاا بينا
في الطريق اتصل سلطان بساىق سيارتها ليخبره بالمشفى التي هي بها لكنه وصل متأخراً.. وسأل عن غرفتها..
اقتحم سلطان غرفتها ليجدها متعبة وملامحها باهته
سلطان بغضب عملتي اكده ليه اللي عملتيه ده جريمه ده بقاله اربع شهور بجوفك يعني فيه الروح هتقولي ايه لما تقابلي ربنا..
سلوى بتعب: مش عايزه حاجه تفكرني بيك عشان اكده كان لازم اسقطه..
سلطان انتي مريضه ...انت قتلتي روح عارفه يعني ايه..
سلوى :انت رفضتني ورفضت ترجعلي واهنتني وفضلت شهد عليا..
سلطان : هتقولي لربنا قتلت ابني عشان اكده..
سلوى :لو كنت خلفته كنت هشوفك كل يوم وهيتوجع قلبي كل مره بشوفك فيها انما دلوقتي اني هقدر ابعد عشان انساك..
سلطان :انتي مريضه ياسلوى.مريضه ولازمن تتعالجي ..ليغادر ويتركها ليجد شهد تقف امام الباب
بعد مرور شهرين..
شهد وهمام اقنعا فايق للعوده الى المنزل ووالدته تحاول جاهده اصلاح الامر معهم....
سلطان يحاول بشتى الوسائل اعادت شهد لطبيعتها لكن علاقتهما اصبحت بارده جدا فشهد كل يوم تبتعد عنه اكثر..وهو يحاول جاهدا اصلاح الامر معها دون جدوى..لكن مايجعله مطمئن وجددها بمنزله وعدم مغادرتها..
فايق وعيشه يعيشان بسلام وحب..
ايمان تحاول جاهده اصلاح الامر مع همام وفايق ..
سلوى غادرت البلاد تحاول مداوات جروح قلبها..
بكري سعيد جدا فها هي هدى وصلت شهرها السادس وهي والجنين بخير...
سلطان :هتفلضي اكده كتير..
نهضت شهد ببرود: عايز حاجه اعملهالك..
سلطان امسك يدها عايزك تتكلمي ياشهد ..اتكلمي اني سامعك بس متسكتيش اكده انت بتوجعي قلبي .
شهد عايزني اقول ايه .
سلطان :شهد اني بحبك وبعدك عني بيوجعني قوي..
شهد : اني مش بعيده اني جنبك اهاه..
اقترب منها وابعد خصلات شعرها لتنهض بهدوء هروح اشوف الشغل..
امسك يدها بغضب :ميغور اىشغل اني عايزك تتكلمي اتكلمي طلعي اللي جواكي..
شهد :مفيش جوايا حاجه وهملني عايز اروح اشوف شغلي..
سلطان :بحده عايزه ايه تاني ياشهد كفايه حرام عليكي .
شهد :حرام عليا ...حرام عليك انت اللي بتعمله فيا ياسلطان ..و
سلطان :واني عملت ايه ياشهد معملتش حاجه انا خلاص تعبت وانا بعتذر واتحايل عليكي تسامحيني .
شهد :وانا مطلبتش منك تعتذر ..
سلطان :لدرجادي معتش فارق معاكي..
شهد...
سلطان :عايزه ايه ياشهد سلوى وخلاص سقطت العيل وسافرت ايه اللي مزعلك تاني..
شهد :اني مش زعلانه منك..
سلطان :اومال بتبعدي عني ليه..
شهد....
احتضن وجهها بكفيه شهد حبيبتي اتكلمي فهميني..
شهد :اني خايفه ياسلطان خايفه منك..
سلطان :خايفه مني ليه..
شهد :عشان خايفه تبعد عني ..اني كل مااقرب منك تحصل حاجه تبعدنا عن بعض .
سلطان :خلاص ياشهد مفيش حاجه هتبعدنا عن بعض خلاص انتي كلها كم شهر وهتبقى ام ابني..
شهد..
سلطان :وحشتني ضحكتك ياشهد ووحشني حضنك..
شهد ...
سلطان: عارفه بعدك عني وانتي قريبه اكده واجعني قوي ..اني عندي الموت اهون من بعدك عني اكده..
شهد : متحيبش سيرت الموت..
سلطان :متبعديش عني واني مش هجيب سيرته تاني..
شهد :ماني قريبه اهاه..
سلطان :قريبه بس بعيده بنفس الوقت..وحشتني شهد القديمه وحشني قلبك الكبير ..ضحكتك واهم حاجه حرك ابهامه على شفتيها بنعمومه التوت البري ده .حاولت الافلات منه وهي تبتسم ليمسك يده لا مدام الابتسامه دي نورت وشك يبقى متبعديش ليقلبها بشوق عارم ومع كل قبلة يخبرها بمدى شوقه وحبها لها..وووو
بعد مرور خمس سنوات..
شهد : سلطان قوم شوف ابنك تعبني قوي ميرضاش ينام..
سلطان كان يلاعب طفلته الصغيره: انتي بتتكلم عم مين عن همام دنا حتى قولت لو نام بدري النهارده هاخده يقضي الوقت عند عمه بكري ويلعب مع رحمه..
اسرع الى همام الى سلطان :بجد يابوي هتاخدني عند رحمه..
سلطان بضحك :والله عمك بكري لو سمعك تجيب سيرت بنته اكده هيفرقع..
همام الصغير: قولي يابوي انت بجد هتاخدني عند رحمه..
سلطان :هاخدك بس تسمع كلام امك وتروح تنام لينظر الى طفلته الصغيره واها بص اختك الصغيره نامت كيف..
همام :منتا مدلعه يابوي ودايما واخدها بخضنك..
سلطان :منتى امك مدلعاك كمان والا عاوز تاخد الدلع كله..
شهد بضيق : شكلي اني اللي طلعت براا حسبتكم دي خالص
سلطان بغمزه وهمس دي مين اللي براا الحسبه انتي سيبي ابنك ينام بس واني هوريكي الدلع كله..
شهد بضحك: بس بقى هيسمعك ابنك دلوقتي..
سلطان: بص يابطل كمان نص ساعه لو منمتش مفيش مروح عند رحمه..
همام :لا وعلى ايه اني نمت اهاه
ليضحكان على طفلهما الصغير..
سلطان بهمس :مش يلاا نروح اوضتنا ..
شهد: بس سبني اتأكد انه نام..
سلطان احاط خصرها وقبلها بحب ..دي الحكايه فيها رحمه تلاقيه راح بسابع نومه يلاا ياشهد اني هاخد البنت وانت حصليني ..
اومات برأسها لتغطي صغيرها وتقلبه وتتبع سلطان الذي فور دخولها جذبها اليه وقبلها بحب لتبادله الاخرى وضع جبينه على خاصتها هامسا بحبك..
شهد واني بحيك ...ليخرج شيء من جيبه بصي جبتلك ايه..
شهد : اي ده
مش قلادتك اتقطعت امبارح اني جبتلك بدالها عشان شفتك زعلانه عليها..
شهد :الله ياسلطان دي جميله قوي..
سلطان :مش اجمل منك..ليرمي القلاده على الاريكه ويقبلها قبلة عميقه وهي تجاريه ليحمله وووو
*****
بكري : العيال فين..
هدى :خالتي قالتلي عايزهم يباتوا عندها النهارده..انت عارف هي بتحب حامد ورحمه قد ايه..
بكري :يكون احسن عشان انتي وحشاني قوي ..
هدى : وانت واحشني والله ..عارفه اني مهملاك قوي بس انت عارف العيال..
بكري : وابو العيال مش عايز حد يهتم بيه..
احاطه عنقه لتقول بدلال ابوا العيال ده في قلبي مش كفايه..
بكري :لا اني مش حمل كلامك ده ليقبلهاوووو
******
فايق : اشششش مصدقت بنتك نامت عايزه تصحيها..
عيشه بهمس طيب هاتها اوديها اوضتها..
فايق بغمزه لا اني هوديها انتي ضبطيلنا سهره حلوه..على ذوقك..
عيشه بضحك : بعد اللعب مع البت ده كله : لسه ليك نفس تسهر.
فايق وهو يحمل ابنته :منا لاعبتها عشان تتعب وتنام وافضالك.
قبل وجنتها مش هتاخر متناميش استنيني..
عيشه :بابتسامه حاضر...
******
رباب تستند برأسها على صدر همام لتهمس له :همام
همام وهو يحرك يده على طول ذراعها :همممممم
رباب : اني عايزه اخلف تاني كل اما اشوف عيال عيشه وشهد ببقى عايزه عيل العب معاه زيهم اكده ورباب ونصر كبروا خلاص
بلحظها كان يعتليها ليقول بهمس وهو يدفن وجهه بعنقها بس اكده من عنيا..
لتضحك الاخرى :ياهمام بقى..
همام : ايه مش عايزانا نخلف واني جاهز وووووو
تمت بحمد الله وفضله💚
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا