رواية عشق المراد الفصل 5_6_7بقلم مريم محمد
رواية عشق المراد
الفصل5_6_7
فيروزه بخوف:ناوي علي شر ازاي
مراد ببرود :بيقول عايز يخدك
فيروزه بخوف :لا انا مراتك يا مراد اوعي تسيبني
مراد و هو بيحضنها :متخفيش
تاني يوم صحيت فيروزه علي صوت الباب خرجت فتحت و اتفاجأت بعز اخوها
فيروزه بصدمه :عز
عز اخدها في حضنه بحب:قلب عز عامله اي
فيروزه :بخير الحمدلله
عز :وحشتيني اوي
فيروزه :وانت كمان ثم كملت بخوف بس مش هينفع اجي معاك
عز وفهم ان مراد قال لها:ليه يا روز
فيروزه بخوف :عشان عشان
عز بغضب:عشان اي
فيروزه : عشان انا مستحيل اقعد مع بابا ده شرير
عز :صدقيني بابا كويس بس مراد الي خلاكي تاخدي فكره وحشه عنه عشان تبعدي عن بابا و لو بابا كان وحش كان هيعاملك حلو ليه
فيروزه :و اكيد مراد مش هيخليني أكرهه بابا من غير سبب اكيد بابا وحش
عز بحزن :لا يا فيروزه بابا عمره ما كان وحش يا روز ولا هيكون وحش
فيروزه :طب ليه مراد بيعمل كدا لو بابا كويس مش وحش
عز :مش هقدر اقول عايزه تعرفي بابا الي يقولك بس هتعرفي كل حاجه من بابا لو جيتي خلاص و هتعيشي معانا و تبعدي عن جحيم مراد
فيروزه بصتله بتفكير
عز :انا همشي دلوقتي و ابقي فكري و رني عليا قوليلي
قام عشان يمشي كان في ذلك الوقت مراد صحي من النوم وقام يشوف فيروزه عشان مش كانت جنبه و اتصدم من عز الي ابتسمله ابتسامة انتصار و مشي
مراد : عز كان بيعمل اي هنا
فيروزه بكدب :كان جاي يطمن عليا
مراد بشك :بس
فيروزه :اه
مراد بزعيق:فيروزهههه عز كان جاي ليه
فيروزه ببكاء و هيا داخله الغرفه: ما انا قولتلك
روح عز عند أبوه البيت
فريد بأبتسامة حزن :عامل اي يا عز
عز بحزن علي حالة أبوه :بابا انا كلمت فيروزه و بتفكر انها ممكن تيجي
فريد بفرحه :بجد
عز بفرحه لفرحة أبوه :اه بتفكر ثم كمل كلامه انا كنت جاي اقولك و رايح الشغل عايز حاجه
بعد قليل في شركة عز دخل بكل هيبته
السكرتيره :كل البنات مستنيه حضرتك في المتينج تختار واحده
عز :تمام هدخل
في غرفة المتينج
عز :احم
الجميع بصله بكل اعجاب
راح عز قعد بكل هيبته و اتصدم لما شاف معشوقته
عز :احم انا اسف ليكم بس انا خلاص لقيت سكرتيره و طلع بره الغرفه و الجميع طلع وقفت ريحانه علي صوت عز
عز:استني..ووويتبعع
#عشق_المراد
#بارت_6
ريحانه بخوف: ن ن ن ع م نعم حضرتك عايز حاجه
عز: انتي رايحه فين يا هانم و سايبه شغلك
ريحانه بعدم استفهام: شغل اي هو مش حضرتك قولت انك لقيت سكرتيره
عز ببرود: اه انتي السكرتيره
ريحانه بفرحه: بجد
عز و هو لسه علي نفس بروده: إمال ههزر انتي هتكوني السكرتيره الشخصيه الي بتدخلي ليا و نهله السكرتيره العامه
ريحانه بفرحه: وانا هبداء انهارده
عز و هو بيلف و ابتسم علي فرحتها: اه انهارده
عند فيروزه
دخل عليها مراد الغرفه ببرود و راح نام علي سرير
فيروزه: مش عندك شغل
مراد ببرود: اجازه
فيروزه بتساؤل: مراد هو انت ليه بتكرهه بابا
مراد وهو بيجز علي سنانه: انا مبكرهش حد
فيروزه: بس بتكرهه بابا
مراد: قولت مش بكرهه حد
فيروزه: طب هو بابا شرير
مراد ببرود: معرفش
فيروزه: طب هو انا ليه من زمان مش عايشه مع بابا
مراد و هو علي نفس بروده: ملكيش دعوه
فيروزه فردت جسمها علي طرف السرير و هيا بتبكي
مراد شدها لحضنه و مسح دموعها و باسها علي خدها: نامي يا روز و بلاش اسئله
نامت فيروزه في حضنه و هيا حزينه
عند ريحانه كانت فرحانه انها هتشتغل مع عز و حاسه انها عايزه تفضل جنبه علي طول
نهله: ريحانه خدي دخلي الورق ده لعز
ريحانه بستغراب: عز انتي بتقولي عز كدا
نهله بتكبر: اه اصل انا و عز صحاب
ريحانه بغيره علي عز: اه تمام عن اذنك
دخلت ريحانه الغرفه و كان عز مرجز في اللاب توب و شغال
ريحانه بصوتها الهادي: الورق الي حضرتك طلبته يا بشمنهدس عز
عز بيبصلها بأبتسامه: حطيه علي مكتب
ريحانه و هيا بتحط الورق اتكلمت بصوت واكي: يخربيت وسامتك دي و ام ضحكتك هيا ماما نحله يلا
غز بضحك: اه نحله
ريحانه شهقت من الصدمه و ان ازاي سمعها كان صوتها واطي
ريحانه بتوتر: انا انا
عز بمرح: عارف اني مز و وسيم من غير ما تقولي
ريحانه: عن اذنك و طلعت وهيا بتقول مغرور بس بحبه
عند مراد قام بعد ما فيروزه نامت و طلع قعد بره ولسه هيشغل التلفزيون بس تليفونه رن
مراد بغضب و صدمه: عايز اييي
فريد: انت ليه مش عايز تفهم و تعرف الحقيقه ليه مصدق امك ما انت ممكن تمسعني و تعرف الحقيقه بلاش تخلي بنتي تاخد صوره وحشه عني ولا انت تاخد عني صوره وحشه و مش تنتقم في فيروزه علي حاجه كدب من الاساس
مراد: انا مستحيل انتقم في فيروزه لان انا بحب فيروزه وقفل السكه في وشه
رما التليفون بغضب علي الارض
مراد: انا هوريك.. والانتقام هيكون فيك انت مش في بينتك
عند عز قام من مكتبه بغضب: نهلهههههه
نهله دخلت بخوف من صوته: الملف ده كل الي فيه غلط انتي عارفه لولا ان انا خدت بالي كان ممكن يحصل اي
نهله بخوف: دي ريحانه الي كانت بتتعلم علي اللاب وقالت ان هيا الي تكتب و تطبع الورق وبعدين تدخله ليك واكيد عشان هيا اول مره تشتغل عشان كدا خربت الملف
عز بص لريحانه بغضب الي داخله علي شفتها ابتسامه... وووو يتبععع
#عشق_المراد
#بارت_7
عز بخبث بيوجهه كلامه لريحانه الي دخلت المكتب: ريحانه هو انتي انهارده نهله سلمتك شغل علي اللاب توب تعمليه
ريحانه بطيبه: لا
عز و هو بيبص علي نهله بغضب: بس نهله بتقول ان انتي خدتي اللاب و عملتي شغل
ريحانه و هيا بتبص لنهله و بدأت دموعها تنزل: والله انامش خدت شغل غير اني ادخل لحضرتك الملفات و القهوه
عز بحنيه: اهدي و امسحي دموعك و اطلعي استني بره و هدخلك تاني
طلعت ريحانه وهيا بتمسح دموعها و نهله واقفه هموت من خوفها
عز بغضب عارم: اخر انظار ليكي المره الجايه رفد اطلعي برهههه و ابعتي ريحانه بعد دقيقه دخلت ريحانه و كان عز لسه متعصب
عز بغضب: اقعدي
قعدت ريحانه بخوف من نبرة صوته
عز: انا كنت مصدقك علي فكره وياريت لما تكوني صادقه ومش بتكدبي تكوني واثقه من نفسك و مش تبكي
ريحانه بحزن: عايزني اعمل اي وهيا واحده بتكدب وتقول اني عملت شغل معمول غلط و من اول يوم شغل
عز: تقولي الصراحه و مش تعيطي
ريحانه: حاضر
عز بهدوء: اتفضلي علي شغلك
عند مراد
قام لبس و نزل راح علي شركة عز للمعمار
عز للسكرتيره نهله: لو سمحتي عايز ادخل لعز
نهله بأعجاب: حضرتك عندك معاد معاه
مراد ببرود: قوليلو مراد المصري عايزك
نهله راحت لعز
نهله: في حد اسمه مراد المصري عايز يدخلك
عز: دخليه بسرعه
بعد كام دقيقه دخل مراد وقعد بكل برود
مراد: انا جاي اقول كلمتين انت و أبوك الاحسن تبعده عني انا و مراتي
عز ببرود: واحنا هنعوز منك اي يا مراد يا مصري احنا يلزمنا اختي
مراد هو الاخر ببرود: وانت ملكش اخت عندي و الي عندك انت و ابوك اعملو و انا ساكت و مش انتقمت بس ابوك الي جابه لنفسه
عز بثقه: الي عندنا كتير ثم كمل بسخريه وضحك يا جوز اختي
قام مراد بغضب: انت عارفني كويس انا ممكن اعمل اي بذات لما بجيب اخري الحق عيشلك كام يوم مع ابوك قبل ما يموت
عز و حس برعب في قلبه بس مش مبين: مراد اسمع بابا
مراد: مش هسمع حد امي مش هتكدب عليا
عز بصدق: بس والله بابا مش قت*ل ابوك
مراد: زي ما انت مصدق كلام ابوك انا كمان مصدق كلام امي
عز: طب عندي فكره احنا نقعد معاهم هما الاتنين و نحطهم تحت الامر الواقع و نسمع الحقيقه و صدقني لو ابويا طلع هو الي قت*ل ابوك هسيبك تنتقم منه
مراد بتفكير: هفكر و ارد عليك... يتبعع
#مريم_محمد
#بارت_7
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا