رواية لغز الجريمه الفصل الثاني 2بقلم نشوه عادل
رواية لغز الجريمه الفصل الثاني 2
-وبالفعل اخد احمد البوكس وراح ع المكان المهجور ولما كشف وش الجث.ة كانت شمس وبصدمة قال: شمس
محمود وهو صديق له ورئيس مباحث: ايه ده يا ابنى انت تعرفها ولا ايه ؟!
احمد: دى واحدة اختها جات الصبح عملت محضر باختفائها وبقالها يومين غايبة عن البيت
مشيوا باتجاه عامل النظافة : اسمك ايه ؟
.........: اسمى عبدالله يا باشا
احمد: ايه اللى حصل بالظبط يا عبدالله لقيت الجث.ة ازاى وفين؟!
عبدالله: لقيتها زى ما هى فى مكانها هنا يا باشا كان معايا ناس زمايلى بنيجى هنا نلم الخردة كالعادة واحنا بنقلب حاسينا بتقل جوة الكيس البلاستيك ولما فتحناه اتصدمنا بيها بس هما مرضيوش يبلغوا وخافوا عشان كده مشيوا وحتى قالولى متدخلش نفسك فى الحوار بدل ما تروح انت فى داهية والجريمة تلبسك بس انا عملت اللى ضميرى ريحنى ليه وبلغت
احمد باحترام: ودى شجاعة منك يا راجل يا طيب واكيد انت شاهد مش اكتر بس محتاجين ليك تبقى تنورنا فى القسم عشان ناخد اقوالك
عبدالله: تحت امرك يا باشا
بعدها وصل الطبيب الشرعى وفحص الجث.ة بشكل مبدأى بعدها اخدوها ع المشرحة ورجع احمد ع المكتب واخرج رقم تغريد ورن عليها ..فى الوقت ده كانت تغريد راحت بالنوم جنب فريد وصحيت ع صوت فونها وكان رقم غريب لكنها مترددتش انها ترد ع امل انها شمس وبلهفة: الو
احمد: مساء الخير يا انسة تغريد انا الظابط احمد مرتضى ممكن تنورينى فى القسم
تغريد بخوف: ليه هو .... هو حضرتك عرفت حاجة عن شمس ؟!
احمد: بصراحة احنا لقينا جث.ة اختك فى وسط زبالة وحاليا بالمشرحة ومستنيين تقرير الطبيب الشرعى عن سبب الوفاة
تغريد بصراخ: لاااااااااا شمس لاااااا انت كذاب مستحيييييل لا اختى بخير انا عارفة انك بتهزر
صحى فريد ع صراخ خالته وبدء يعيط بخوف وجات ابتهال ع صوتها وقالت بخوف: فى ايه اختك مالها انطقى
تغريد ببكاء هستيرى: شمس ما..تت يا ماما راحت خلاص راحت وسابتنا
فريد بعياط: مامااااااا انا عاوز ماما يا تيتة
حضنته ابتهال بحنان وهى تبكى بحرقة ع فلذة قلبها وابنتها البكرية وهى تحاول ان تطمئنه وقالت: ماما راحت عند ربنا يا حبيبى خلاص بس انا وخالتو معاك متخافش
مسكت تغريد فونها ورنت ع عمر وعرفته باللى حصل واتصدم باللى سمعه: طيب اهدى عشان خاطرى انا جايلك حالا نروح مع بعض للقسم بس اهدى
وبسرعة ساق عمر عربيته لمنزل تغريد واخدها هى وامها وفريد للقسم واستقبلهم احمد وشرح ليهم كل حاجة
عمر: طيب ايه المطلوب حاليا مننا وهنستلمها امتى عشان ندفنها؟!
احمد: بمجرد ما تقرير الطبيب الشرعى يظهر تكون انتم خلصتوا اجراءات الدفن وتستلموها عادى
عمر: طب التقرير ده هيطلع امتى؟
احمد: فى خلال ساعة ان شاء الله بالكتير بس دلوقتى ياريت تتفضلوا ع مكتبى حابب اسألكم ع شوية حاجات
عمر: اكيد بس ثوانى بعد اذنك هتصل بحد يروح يفتح القبر ويجهزه
احمد: اتفضل
امسك عمر هاتفه واتصل ع اخوه الاكبر ويدعى عمار وطلب منه يقوم بالازم هو وابيه وطبعا وافقوا ودخل عمر مع ابتهال وتغريد ع مكتب احمد وبعد ساعة ونصف جاء تقرير الطبيب الشرعى
احمد: التقرير بيقول انها اتق..تلت مخنو..قة بحبل وكمان اتعرضت لانتها.كات عنيفة هل مدام شمس كان ليها اى اعداء؟!
ابتهال بدموع: ابدا والله يا ابنى انا بنتى كانت محبوبة من الغريب قبل القريب وعمرها ما اذيت حد
احمد: طب فى الفترة الاخيرة ملاحظتوش عليها اى تغيير او خوف او مثلا اشتكت ان حد بيضايقها؟
ابتهال: لا ابدا كانت طبيعية جدا ولو كانت فيه حاجة زى دى كانت حكت لينا هى مبتخبيش عننا اى شئ
احمد: يعنى انتم مش شاكين فى حد بعينه؟!
ابتهال: لا ....لكن قاطعتها تغريد وقالت بغل: لا فيه حد ان شاكة فيه
احمد باهتمام: مين هو؟؟
تغريد: مدحت طليقها ووووووووو...................
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا