القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية هوس اربعيني الفصل 21_22_23_24_25بقلم بقلم نوره

 


رواية هوس اربعيني الفصل 21_22_23_24_25بقلم بقلم نوره


21

ادهم بتستغلي الراجل العجوز عشان يتنازل عن البيت ياشروق ضحكتي عليه وخدتي منه أيه تاني.

شروق بارتباك حاولت اخذ الهاتف لتقول هكلمك بعدين لكن عمر ابعد الهاتف عنها..

ادهم استنى متقفليش اقسم بالله لو مرجعتيش البيت لاعمل زي ماقلتلك هاخد بنتي واهج فيها ومش هتعرفي لينا طريق واما بالنسبه لل**** جوزك اللى متحاميه بيه ..هموته …. هموته واخلص منه لو معقلتيش وعملتي اللي اتفقنا عليه..

عمر بانفعال يا***** لو كنت راجل توريني نفسك ..

لكن الاخر اغلق الهاتف فور سماعه لصوت عمر..

نظر عمر لشروق بغضب..

شروق بخوف من نظراته عمر صد …

عمر بتحذيرر اشششش مش عاوز اسمع صوتك انتي فهمه..

شروق انا والل.

عمر بحده قلت اسكتي اسكتي متتكلميش لتصمت وهي ترلقبه بقلق…ليقود السياره حتى وصل الى المنزل.

عمر انزلي واطلعي اوضتك ومتتتكلميش مع حد لغايه ماارجع..

شروق بس انا…

عرم انتي تعملي زي مابقولك..

شروق…

عمر يلااا مستنيه ايه..   

نزلت شروق من السياره وهي تشعر بالقلق على مريم ..اتجهت الى المنزل حتى سمعت صوته..

عمر استنى..

نظرت اليه شروق..

عمر متقلقيش على مريم انا رايح اجيبها..

شروق بابتسامه متشك…لكنه لم يستمع لها وغادر بسيارته مسرعا…راقبته بتشتت احيانا تشعر بانها تعرفه جيدا واحيانا اخرى لاتفهمه ابد…

وبالفعل أعاد عمر مريم للمنزل وابلغهم بانها لن تذهب للحضانه هذه الفترة…


*******

عند زين واسيل

زين انا شايف انك بقيتي كويسه وممكن نخرجك من المستشفى..

اسيل ياريت والله عشان حاسه بخنقه هنا. 

زين طيب هخرجك النه. ليقاطعه رنين هاتفه وكان عمر..

ابتعد زين عن اسيل واجابه..

زين ايوا ياعمر كل حاجه بخير عندك..

عمر اه الحمدلله بس اسيل عامله ايه انا قلقان عليها اووي.

زين عيب عليك انت سايبها مع زين هي خفت اوووي .

عمر بسعادة بجد يازين ده الخبر اللي كنت محتاجه بعد اليوم الوحش ده..

زين في ايه ياعمر قلقتني..

عمر مفيش لما ترجع هنتكلم..

زين انت ومراتك كويسيين..

عمر اه ياعمر كويسين وابقى افهمك لما ترجع.

زين ماشي اساسا احنا بكرى هنرجع..

عمر بجد يعني اسيل خفت بجد.

زين اه قلتلك خفت انت مش مصدقني..

عمر طيب سيبني اكلمها..

زين طيب ياعم اهي اسيل ليعطي الهاتف لها ده عمر عايز يكلمك..

اسيل ايووا ياابيه..

عمر ايووا ياروح ابيه الصوت الجميل ده ردلي الروح..

اسيل سلامتك ياابيه صوتك ماله..

عمر مفيش ياحبيبتي بس انتي وحشتيني..ازيك عامله ايه..

اسيل الحمدلله  كويسه.

عمر يارب دايما حقك عليا عشان سبتك لوحدك بس ظروفي كانت صعبة اوووي.

اسيل متقولش كده ياابيه انت تعبت معايا اوووي ربنا ميحرمنيش منك ويريح قلبك..

عمر ويخليكي ليا يااجمل اخت بالدنيا دي كلها..

ليخطف زين الهاتف منها هتفضلوا كتير كده اقفل عشان احنا ورانا شغل .. نشوفك بكرى ان شاء الله..سلام

عمر ان شاء الله سلام


*********

تأخر الوقت وعمر لم يعد بعد كانت شروق تنتظر عودته حتى غفت على الاريكه بتعب..

ليعود قبل الفجر بساعه…ووجدها غارقه بالنوم وهي جالسه ليحملها وضعها على الاريكه لتنام جيدا وغطاها انحنى وقبل رأسها هامسا..

عمر مش هسيبك لحد غير انتي خلاص دخلتي قلبي وملكتيه…ومش سهل اي وحده تدخل قلب عمر علام ياشروق وده غلطك الوحيد عشان كده متحاوليش تبعدي عني ابداً..ليدفن وجهه بعنقها يأخذ نفسا عميقا ويبتعد عنها بصعوبه حتى استطاع السيطره على نفسه ….ليذهب الى السرير وينام بتعب هو الاخر

حل الصباح لتستيقظ شروق ولم تجده بالغرفه لكنها علمت بانه عاد عندما وجدت نفسها تنام على الاريكه وقد غطاها..لتبتسم وتقول لسه زعلان  مني سابني نايمه عالكنبه ومنيمنيش عالسرير ..

لتقف امام المرأه وتعدل شعرها بسرعه وتحاول رسم ابتسامه على وجهها حتى سمعت باب الحمام يفتح..لتتسمر مكانه فور رؤيته فهي لاول مرة تراه غاضبا منها هكذا

شروق بهدوء امبارح اتاخرت اووي..

عمر تجاهلها واتجه الى المرأة لتبتعد عنه..بارتباك

شروق امبارح رجعت امتى

عمر..

شروق انت لسه زعلان مني..

عمر …

شروق عمر انا اسفه والله..

عمر رمى المنشفه على الأرض ليقول بانفعال اسفه اسفه  بالبساطة دي. انتي عارفه كم مره اعتذرتي من ساعة ماتجوزنا هاااا عارفه..

شروق بخوف من نبرته ونظراته طب عايزني اقولك ايه..عشان اراضيك..

عمر متقوليش ياشروق متقوليش بس حسي حسي بيا وباللي بمر بيه 

شروق انا والله كنت خايفه خايفه من ادهم معرفتش اعمل ايه..

عمر تبقى مش متجوزه راجل لو بتفكري انك انتي اللي بتعملي. انا اتجوزتك ليه انا كجوزك لازمتي ايه اتكلمي اقف واتفرج عليكي وانتي بتحلي مشاكلك واالا احلهالك هااا اتكلمي ..

شروق اسفه والله بس انت عملت كتير عشاني ومحبتش اعملك مشاكل.اكتر..

عمر مشاكل وانت بكده متعمليش مشاكل..

نظرت اليه بصدمه..

عمر لما تطلبي الطلاق تبقى بتعمليلي مشاكل 

لما تروحي تشتغلي من دماغك وتكلمي ادهم تبقى دي مشاكل..

لما تخافي وانتي مرات عمر علام دي تبقى من اكبر المشاكل..

لما تسترجلي وتفتكري نفسك راجل وهتعرفي تتعاملي مع الاشكال القذره دي تبقي بتعملي مشاكل..

امسكت يده لتقول بدموع انا اسفه واالله عارفه اني غلطت سامحني..

لم يستطيع رؤية دموعها ليحتضن وجنتيها دموعك دي غاليه عليا ياشروق مش عايز اشوفها ابدا ..متعيطيش لحد ماموت..

شروق بعد الشر عليك متقولش كده..

عمر مسح دموعها شروق …

نظرت اليه لتجد كميه كبيره من الحب داخل عينيه لاول مره تراها..

عمر متتصرفيش من دماغك تاني متقلقنيش عليكي انا امبارح كنت هموت من خوفي عليك اتجننت لما عرفت انك خدتي حاجتك ومشيت…فهماني ..

هزت رأسها وهي تنظر الى عينيه بانجذاب..لم يستطيع عمر مقاومه تلك النظرات ليقترب منها ويقبلها ووووو


********

اما منزل عمر علام في الحديقه.

زين وادي وصلنا البيت يااميره اسيل حمدالله عالسلامه يااجمل بنوته بالدنيا دي كلها.

اسيل بسعاده وهي تنظر اليه بحب الله يسلمك ..شكرا على كل حاجه..

زين مفيش شكرا بينا المهم انك اتبسطتي..بالشهرين اللي قضيناهم هناك

اسيل دول كانوا اجمل شهرين عشتهم بكل حياتي..

زين ابتسم لها طيب اطلعي انتي عشان الكل مستنيكي..

اسيل وانت مش هتطلع معايا..

زين لا انا تعبان مالسفر وعايز انام شهر بحاله..

لتضحك اسيل ..

زين اشوفك بعدين سلام..ليدير ظهره لها ويتجه الى سيارته حتى سمع صوتها تناديه استدار ليتفاجأ بها تقبله ووووو


في تلك اللحظة أتت راحاب لتطمئن على شروق لتنهمر دموعها فور رؤيتهما هكذا وووو


********

عمر انتي بكرى من الصبح تجهزي عشان هوديكي مكان ضروري جدا تروحيله. .

شروق مكان ايه..

عمر هتعرفي بوقتها…بس انتي مالك بتفكري بأيه.

شروق هقولك بس متزعلش 

عمر ربنا يستر اتكلمي.

شروق عاوزه اتنازل عن البيت لادهم ياعمر مش عايزه مشاكل..

عنر تتنزلي ايه ده حقك وحق بنتك..

ياعمر افهمني..

عمر افهمي انتي مش هتتنزلي للزفت ده ..وبعدين لو خايفه منه …احب اطمنك ملفه الأسود كله بقى عندي ومش هيعرف يقربلك انتي او مريم تاني ..

شروق ملف  ايه..

عمر حاجات كتير قذره عملها الزفت ادهم تدخله السجن بقيت عمره..

شروق حجات ايه اتكلم يا عمر ارجوك انت هتنقطهم..

عمر  ادهم كان متجوز ست أكبر منه في لندن بس الست دي كان ليها نفوذ وعندها فلوس كتير  هو مش مكفيه اللي بتديهوله لا بدأ يسرق فلوسها لحد ماكشفته وطردته بعد مااجبرته يطلقها…ورمته يالشارع..وهو اصلا كان بيصرف فلوسها على التعاطي..

شروق بصدمه  يعني مدمن..

عمر ايواا مدمن ومره راح للست اللي كانت مراته وكان عاوز منها فلوس ولما رفضت تديله وطردته ضربها  بالسكين ودخلها المستشفى ولولا ستر ربنا كانت ميته دلوقتي ..هو هرب ورجع مصر قبل ماتصحى وتشتكي عليه اما الست دي دلوقتي بتدور عليه عاوزه تاخد حقها واظن دي حاجه كفيله تخليه يبعد.عنك وعن مريم..

شروق بس حكاية انه مدمن خوفتني منه اكتر ياعمر..

عمر قلتلك متخفيش وانا معاكي….وبعدين حضانة مريم اصلا مش من حقه ..من حقك انتي عشان كده ارتاحي...

شروق بس ياعمر انا خايفه ياخذ البنت ويهرب بيها

عمر نهض ليجلس بجانبها ويجذبها اليه تخافي دي كلمه مش عاوز اسمعها من مراتي تاني ابدا ليحرك يده على كتفها ويقول بغمزه ايه متيجي اقولك كلمه سر مابينا..…

شروق  انا بأيه انت بأيه..

عمر ضربها بكتفه على كتفها بخفه بقولك ايه مش عايزة تسمعي كلام مريم..

شروق كلام مريم..

عمر اه هي مش عاوزه اخ متجي نخلف..

شروق يوووه ياعمر والله انت رايق ..

ليحمله رايق جدا وهروقك معايا وووووو


يتبع……


22


تصنم مكانه من فعلتها لتبتعد عنه وعيناها تضحكان ..


اسيل همسة بحب  بحبك….لتهرب من امامه وتتركه بصدمته..


توقف زين بصدمه وهو يراها تبتعد عنه..


اما رحاب فقد اسرعت بالهرب بعد ان رأت ماحدث شعرت بقلبها يتحطم لم تستطيع السيطره على دموعها لتهرب خوف من ان يراها احد.


******


شروق انت موديني فين ياعمر..


عمر كان يقود السياره امسك يدها وقبلها اصبري شويه هنوصل…


شروق ابتسمت بخجل من اهتمام بها..


عمر وصلنا….


نظرت شروق حلوها لتجد نفسها بمزرعه كبيره..


شروق احنا فين..


عمر دي المزرعه بتاعتنا هنقضي هنا اسبوع..


شروق بس مريم


عمر  بمقاطعه جذبها اليه ووضع يده على كتفها وضمها اليه بتملك  .


عمر مريم واسيل والعيله كلها هيحصلونا كمان ..

متفكريش بحاجه وركزي معايا بس ..احنا جايين نتبسط..


ابتسمت بحرج وهي تدفن وجهها بصدره..


عمر بقولك ايه رفعت وجهها ونظرت اليه 


عمر هفرجك عالمرزعه بعدين ليغمزها خلينا نطلع نريح شويه..


لتبتعد عنه بدلال وهي تمسك يده لا تفرجنا على المزرعه الاول.


عمر بضحك اسمعى الكلام هتندمي صدقيني..


شروق بضحك بقولك فرجني عالمزرعه..


عمر فكري يابنتي متضييعيش الفرصه..


شروق ضحكت 


عمر جذبها اليه بابتسامه يبقى خلاص نطلع نريح..


شروق بتذمر ياعمر..


عمر وهي يجذبها معه هفرجك على اوضتنا الاول.دي احلى حاجه بالمزرعه كلها.


شروق عمر بطل بقى عشان خاطري..


عمر عشان خاطرك هفرجك عالمرزعه  بعدين.


********


زين انسه رحاب..


وقفت رحاب واخذت نفس عميقا والتفت اليه لتجد زين يتقدم نحوها ويبتسم..


زين بابتسامه ازيك..


رحاب بجمود الحمدلله ..


زين في ايه مالك تعبانه..


رحاب مفيش في حاجه يازين بيه..


زين عقد حاجبيه من تعاملها الجاف معه..هو انتي زعلانه مني..


رحاب وازعل ليه... بصفتي ايه


زين بابتسامه تبقى زعلانه..


رحاب بعد اذنك انا مستعجله..


زين طيب استنى بس مفيش حتى حمدالله عالسلامه وانا راجع مالسفر جديد


تبسمت بسخريه حمد الله عالسلامه بعد اذنك لتمشي خطوتين.


زين اسرع ووقف امامها في ايه مالك..


رحاب في ايه يعني مش فاهمه..


زين ايه الاسلوب ده..


رحاب عايز ايه يازين بيه..


زين عاوز اعرف امتى ممكن اقبل عيلتك عشان الخطوبه..


رحاب ومين اللي بلغك اني قبلت بالجواز منك..


تسمر مكانه من الصدمه فهو يعلم جيدا بانها معجبة به بشده مالذي غيرها


لتغادر وتتركه بصدمته هبطت دموعها وهي تبتعد عنه..


اما زين لم يعلم مالذي يفعله فهي رفضته ..لن يستطيع فعل شيء اخر. 

هل سيستسلم الان ...


***********


اجتمعت العائلة كلها في المزرعه حسام وعمر يعدان الشواء ..


شروق تعد السلطات..


اسيل تلعب مع مريم 


وندا في المطبه تجهز العصائر


والحج حسن يراقبهم بحب..


الحج حسن عمر  زين مش هيجي..


اسيل وجهت نظرها لعمر وحسام باهتمام 


عمر لا ياحج بيقول عنده شغل كتير..


الحج حسن كلمه وبلغه يجي عشان وحشني ..


اسيل بتسرعه انا هكلمه ياجدي..


الحج حسن  كلميه ياحبيبتي واديهولي اكلمه..


اسيل ثواني بس.


لتحاول الاتصال به لكنه لا يجيب عليها..


اسيل بضيق مبيردش..


الحج حسن كلمه انت ياعمر خليه يجي..


عمر حاضر ياحج….


حسام هروح اجيب ملح ..


عمر لا استنى انا هروح عشان نسيت موبايلي جوى..واجيبلك الملح بطريقي..


صعد عمر الى غرفته واحضر هاتفه..


ونزل الى المطبخ ليحضر الملح.


لتراه ندا بعد ان كانت تتكلم بالهاتف اغلقته بسرعه وخوف 


عمر كنتي بتكلمي مين..


ندا بارتباك وحده صاحبتي..


عمر تجاهلها واتجه الى الملح لاخذه. لصدم بها تمسك يده..


ندا وحشتني…


نفض عمر يدها بعنف  اخر مره تلمسيني بيدك القذره دي..


ندا دلوقتي بقيت قذره..


عمر بتحذير شيليني من نفوخك وبلاش مشاكل لاحسن يمين بالله هتندمي ..


ندا ايه واخده عقلك اللي اسمها شروق..على فكره هي نزوه من نزواتك..


عمر بسخريه زي ماكنتي انتي .


ندا بقهر انا محدش زيي..


عمر عندك حق محدش بقذارتك…ليهم بالمغادره لكنها اوقفتها..


مراتك اللي واخده عقلك مش احسن مني على فكره ..


نظر اليها بسخريه وهم بالمغادره لتوقفه انت بتكرهني كده لي


اقترب منها ليهمس انا مش بكرهك انا بقرف منك لتقبله بسرعه ووووو


لم يشعرا بمن يقف و يراهما والصدمه تعتليه….


********


كان زين يجلس في منزله يشعر بالضيق من رفض رحاب له وايضا من مضايقات اسيل ومهاتفاتها له ليرن هاتفه..

نظر اليه ووجد رقما غريب..علم بانه نفس الشخص الذي يكلمه دائماً..اجاب بسرعه .

زين الوووو.


....ازيك يازين..

زين بصدمه لانها تكلمت واخير..انتي..


...... مكنتش عايز تسمع صوتي..


زين..


...... وحشتني...


زين.....

......عايزه اشوفك.عايزه اترمي بحضنك يازين انت اللي فاضلي...ارجوك .

زين .....


يتبع.


23


دفعها عمر بقوه وصفعها بعنف حتى سقطت ارضا ليقول بقرف :مش هتسيبي وساختك الحق عليا اني سكت كل الوقت ده عشان اخويا بيحبك …بس يكون فعلمك ايامك بالبيت ده بقت معدوده..


ندا بدموع وقهر بتضربني ياعمر اقسم بالله لاندمك …والله لاندمك..والله لردك القلم ده اقلم 


رمقها بنظرات حاده : رخيصه قالها وهو يغادر المطبخ ياخذ انفاسه بسرعه مش شده الغضب..حتى صدم برؤية جده امامه.


الحج حسن حصلني .


عمر ياحج انا..


الحج حسن اششش مسمعش صوتك وحصلني من غير كلام.


ليتبعه عمر بحرج


******


زين للأسف جيتي بالوقت الغلط..ياسهى..


سهى يعني ايه يازين موحشتكش سهى حبيبتك مش وحشاك..


زين كنت مستني مكالمتك دي طول الوقت بعد الثواني عشان اسمع صوتك بس انتي جتي بالوقت الغلط..انا هتجوز.

سهى بصدمه ايه 


زين  اخترت انسانه بتحبني وهتحافظ عليا وعلى بيتي..


سهى بدموع يعني نستني يازين نسيت حبيبتك..


زين …


سهى زين زين اسمعني ارجوك انا هسيب كل حاجه واجيلك ارجوك يازين عايزه فرصه وحده..فرصه وحده بس…


زين معدش ينفع  بعد اذنك انا لازم اقفل..


سهى برجاء زين يازين ارجوك متقفلش السكه يا زين ارجوك


لكنه اغلق الهاتف ووضع رأسه بين يديه باختناق ..


زين يحدث نفسه هو ده الصح يازين انت مغلطتش انت صح ..صح كده..صح اوووي


ليصمت قليلا ويقول والهانم التانيه هعمل معاها ايه…. ايه اللي جرالها انا سبتها كانت طايره مالفرح عشان هتقدملها في ايه..

ايه اللي كركب حياتي كده ..ليستلقي على السرير بتعب يارب يارب دلني علي اللي  فيه الخير ليا يارب حلها من عندك عشان انا تعبت وعايز اعيش زيي االناس مع البنت اللي شايفها مناسبه يارب سهل اموري يارب..ليغمض عينيه بوهن…


******


عمر ياحج والله دي حكايه قديمه كنت على علاقه بيها لما كانت تشتغل عندنا بس والله محصلش بينا حاجه عشان سبتها اول ماعرفت ان حسام بيحبها..


الحج حسن بحده وازاي تسيب اخوك يغرق بالوسخ ده ازاي ياكبير يا عاقل مش انت هتبقى الكبير من بعدي ازاي تعمل كده..


نظر عمر الى الارض بضيق انا شفت حب حسام ليها معرفتش اعمل ايه عشان كده لما اتجوزها قررت ابعد واسافر يمكن تحبه عشان حسام يتحب ياجدي بس. للاسف هي اتجوزته عشان تنتقم مني دي طلعت اقذر بكتيير من ماكنت متوقع..


الحج حسن هتستني ايه من ست بتحب اخو جوزها وبكل بجاحه بتبوسه. مش خايفه لا من رب ولا من بشر  .


عمر ياحج اديني بس يومين والله هصلح كل حاجه بس يومين وهطلعها من حياتنا نهائي والحمدلله مفيش بينهم عيال..


الحج حسن هما يومين يومين بس ياعمر بعد كده انا اللي هرميها بررا حياتنا رميت الكلاب مش بس لو وقف حسام بوشي لو كلكم عارضتوني هعملها..


عمر ياحج انا بس عاوز اخرجها من حياتنا من غير ما حسام يتجرح…عشان خاطري…اديني فرصه اصلح الغلط ده..


الحج حسن ماشي ياعمر ماشي هشوف اخرتها معاك ومع العك بتاعك…..اتصل بزين وقوله اني عايزه يجي .مش عايز زين يفضل لوحده ويحس بالوحده تاني..


عمر نهض وقبل راسه حاضر ياحج بس انت ارضى عني ياحج مش هتحمل زعلك…


***********


مضى اليوم بسعاده على الجميع اتصل عمر بزين واصر عليه بالقدوم…


اما عمر فيحاول التظاهر بالسعاده وهو يفكر بفعل شيء ماا.لكي يتخلص من ندا .دون ان يحرج اخاه او يجرحه..


وزين يتهرب من اسيل التي تهتم به كثيرا وتحاول التقرب منه…


عمر مالك يازين..


نهض زين مفيش خلينا نمشي شويه لوحدنا عشان مخنوق وعايزك بكلمتين..


نهض عمر بقلق في ايه يازين..


زين هقولك بس خلينا نبعد شويه..


كانت شروق تراقب عمر


واسيل تراقب زين بحب وهيام…


عمر في ايه يازين قلقتني


زين بصراحه انا عاوز اتجوز..


عمر بسعاده بجد يازين يااااااه ومين سعيدة الحظ دي… واخيرا يازين هنفرح بيك..


زين مش باين ياعمر .


عمر ليه حصل ايه مالك يازين اتكلم..


زين مش عارف في ايه كل اللي عارفه اني سافرت وكانت مبسوطه عشان عرضت عليها الجواز ولما رجعت من السفر كانت متغيرره ورفضت..


عمر بصدمه رفضت …ومين دي اللي ترفضك ..


زين هو ده اللي جايلك عشانه..


عمر جايلي انا ليه هو انا اعرفها..


زين بحرج رحاب صاحبة شروق وانا بصراحه عاوز شروق تكلمها وتفهم ايه اللي حصل..


عمر بضحك والله كنت حاسس .. فاكر اليوم اللي شفتكم بيه..كنت متاكد بس انت انكرت ده .بس ايه انت طلعت جامد اوووي ازاي عرفت تعلق البنت دي ..


زين يابني بقولك رفضت معرفش ايه اللي حصلها


عمر اهدى وانا هكلم شروق تفهملنا الحكايه..


زين ياريت ياعمر عشان انا زهقت من العيشه دي وعايز استقر بقى..


عمر بضحك بركاتك ياست رحاب مش انت اللي كنت بتقول مش عاوز اتجوز وانا ماليش بالجواز..


زين البنت دي دخلت نفوخي حاسس انها هتعرف تحتويني وتعرف تربي عيالي ياعمر انا كنت رافض الجواز عشان مقابلتش حد شبهها بس هي غير ...غير البنات دي كلها..


عمر انت حبيتها يازين..


زين حبيتها لا ياعمر الحب ده اخر حاجه بفكر فيها…بس وماله هي تستاهل تتحب وانا متاكد اني هحبها بعد الجواز لو ربنا اراد..


وضع عمر يده على كتف صديقه ربنا يسهل ويريح قلبك..


ليسمعوا صرخات.  شروق واسيل… اسرعوا اليهما..


شروق بنتي ياعمر بنتي مريم مش عارفه راحت فين..


عمر بقلق اهدي اكيد بتلعب هنا والا هنا .


عمر امر جميع العمال في المزرعه بالبحث عنها..


نجيه وهي التي كانت توبخ شروق دائما وتهينها ...شعرت بمراراة ماتعانيه لتحتضنها..


اهدي يابنتي وحدي الله ان شاء الله عمر هيرجعهالك..


شروق اراتمت بين احضانها خايفه ياخالتي انا ماليش بالدنيا دي غير مريم هي اللي طلعت بيها من الدنيا.


نجيه  اهدي بس تلاقيها تلعب هنا والا هنا انت استهدي بالله بس


شروق ببكاء يارب يارب رجعلي بنتي يارب احفظهالي..


عند عمر ..


احد العمال عمر بيه انا شفت عربيه غريبه كانت واقفه هنا ولما روحت اشوفها مشيو بسرعه  قلت لروحي يمكن غلطانين بالمزرعه ..


زين عربية ايه وامتى شفتها..


العامل من شويه يعني يمكن من ربع ساعه..


عمر اسرع الى السياره ليلحق به زين اما حسام وصل متاخرا ولم يسيطيع اللحاق بهما ليعود ليطمئن الحج حسن..


في تلك الاثناء رن هاتف شروق ..


اجابت بسرعه..


ادهم بنتي معايا ..

معاكي حل من اتنين ياتسيبي كل حاجه وراكي ومن غير ماتبلغي حد تجيلي عشان لو جبتي حد معاكي مش هتشوفي بنتك تاني..

يا تنسي ان ليكي بنت اساسا وتعيشي مع حبيبي القلب..


شروق هجيلك هجيلك انت بس قولي اجي فين ادهم شاطره ياشروق وبتسمعي الكلام انا عايزك كده زيي زمان فاكره..


شعرت بغصه بصدرها لتقول بخوف مريم كويسه مش كده ارجوك طمني عليها…


ادهم تعالي عشان تشوفيها بس من غير محد يحس عليكي..


شروق حاضر حاضر ياادهم جايه..جايه والله..


لتأتي نجيه بكوب من الماء البارد اشربي يابنتي واستهدي بالله..


شروق بارتباك لا اله الا الله ..


نجيه  بنتك هترجع اطمني عمر والشباب هيلاقوها متقلقيش..


شروق نهضت وهي تمسح دموعها..


نجيه على فين يابنتي..


شروق انا انا هروح اشوف بنتي يمكن تكون هنا بالمزرعه هدور عليها..


اسيل هجي معاكي..


شروق بتسرع وكذب لا انتي خليكي هنا يمكن ترجع. تبقى تبلغيني..


نجيه شكلك تعبانه يابنتي  ارتاحي..


شروق بغصه مش هرتاح وانا بمكاني كده من غير مااعمل حاجه لتنهض وتسرع لكي تغادر…


********


عاد عمر وزين بتعب ولم يجدا مريم 


لكن الصدمه بان عمر لم يجد شروق بحث عنها ولم يجد لها اثر..اخبرته عمته واسيل بانها ذهبت لتبحث عن مريم داخل المزرعه ..حاول الاتصال بها لكنها لا تجيب …


زين عمر انا سألت العمال وبلغوني انها خرجت من الزرعه..


عمر زاد قلقه ايه …


ليقاطعهم صوت صرخات ملئت المزرعه وووو


عمر ...


يتبع…….


24


شروق بنتي فين يا ادهم خدت مريم فين..


ادهم ااركبي العربيه الاول


شروق بغضب مش عايزه اركب عايزه بنتي … بنتي فين..مريم فين..ياادهم وبدأت تضربه على صدره دمرت حياتي زمان مش هسمحلك تاخد بنتي وتدمرني تاني..


امسك ادهم كتفيها اهدي مريم معايا وبخير..


شروق برجاء هي فين هي كويسه عايزاه اشوفها ارجوك ياادهم ارجوك وكل حاجه انت عايزها هتحصل..


ادهم اطلعي العربيه هخدك عندها.


صعدت شروق معه  دون تفكير ووو


*******


طرق عمر  باب غرفة  حسام بقلق حسام ..حسام افتح الباب..حسام


كانت صراخات ندا تملأ  المنزل واستنجادها ..


زين دي هتموت بايده ياعمر ..


عمر هعمل ايه يازين هكسر الباب ..مفيش حل تاني..


هم بكسر الباب ليتدخل الحج حسن سيبوه..


عمر ياجدي دي هتموت بايده ..


الحج حسن راجل وبيربي مراته..


عمر بشك انت قلتله حاجه..


الحج حسن شايفني عيل قدامك انا اديتك وعد ..


عمر العفو ياحج بس


.


زين مش وقت الكلام هنعمل ايه  ده هيودي نفسه بداهيه…


الحج حسن انا قلت للشغالين يجيبوا نسخت المفتاح..


عمر طرق الباب حسام افتح عشان خاطري..


اتت احدى العاملات في المزرعه وبيدها مفتاح الغرفه .همو  بفتحه لكن في تلك اللحظه خرج حسام من غرفته وهو يجذبها من شعرها…


نجيه..برجاء سيب الغلبانه يابني انت بتعمل ايه..ايه اللي جرالكم


حسام دفعها لتسقط ارضا اسرعت اليها نجيه واحتضنتها بقلق في ايه ياولاد مالكم عين وصابتكم ..


حسام انتي طالق طالق طالق مش عايز اشوف خلقتك تاني. 


ونظر حسام الى عمر وقال مرتك مع ادهم  في ****** 


عمر بصدمه ايه مع ادهم وانت ايه اللي عرفك..


حسام وهو ياخذ انفاسه بصعوبها الست هانم كانت متفقه معاه روح شوف مراتك ليغادر حسام المزرعه ويترك الجميع بصدمته ..


ندا كانت شبه مغمى عليها من شدة الضرب لااحد يعلم مالذي حدث بينهما…


الحج حسن ..خديها يانجيه مع حد من السواقين وديها اي مستشفى عشان تتعالج..وابعتيها بيت اهلها..


نجيه بس يابابا..


الحج حسن اعملي زي مابقولك..


نجيه حاضر .


اما عمر فور معرفته بمكان شروق لم يستطيع التفكير بشيء اخرى سوى بها اسرع ومعه زين للحاق بها..


******


عند شروق…


كانت شروق تحتضن مريم وتقبلها بخوف ..


ادهم انا بحبك ياشروق وعملت كل ده عشان نتلم كلنا مع بعض انتي مش بتحبيني ..مش كده انتي مش بتحبي عمر. مش كده ياشروق ..انا خلاص عرفت غلطي واني جيت عليكي اوووي وندمان والله اديني فرصه فرصه وحيده بس


شروق مسحت دموعها واومأت براسها وقالت انا مش ع.. ليقاطعهم طرقات عنيفه على الباب لتنتفض شروق بخوف واحتضنت ابنتها  حتى كسر عمر وزين الباب واقتحما المكان…


شاهد عمر شروق وهي تجلس على الارض عيونها حمراء من شدة البكاء وهي تحتضن ابنتها ..لم يستطيع تمالك نفسه لينهال على ادهم بالضرب حتى اصبح جثة هامده ليوقفه زين..


زين كفايه ياعمر كفايه..


لكن عمر لم يستمع له بل شدد بضربه حتى تدخلت شروق ..سيبه ياعمر ارجوك سيبه..


لكن عمر لا يرى سوى دموعها وخوفها وجسدها المرتعش..


لتصرخ بوجهه بقهر بقولك سيبه ..سيبه ياعمر..


وقف عمر بصدمه ..انتي بتدافعي عنه بتدافعي عن ال***** ده بعد كل اللي عمله..


وقفت شروق بوجهه بتحدي ايوااا بدافع عنه ياعمر بدافع عنه عشان بحبه..


وقف عمر بصدمه وزين امسكه لكي لا يتهور وهو الاخر مصدوم.مما سمعه..


عمر كدابه ده مهددك بحاجه..


شروق لا  مش مهددني  انا بجد بحب ادهم .


عمر بتحبي  المدمن الشمام ده عايزه ترجعيله و تدمري حياتك وحياة بنتك…


شروق وعدني يتعالج وانا مصدقاه انا بحبه وبحبه اووي  حاولت حاولت كتير احبك بس معرفتش احبك  حاولت يااخي حاولت بس معرفتش..


صفعها صفعة قويه  لتصرخ بألم اهه انت اتجننت.بتضربني  عمر عمري بيحاتي ما تخيلتك بالبجاحه دي بتقوليها بوشي وانتي على ذمتي..


شروق ببكاء طلقني ياعمر طلقني عشان انا قرفة منك و من العيشه معاك..طلقني عشان ترتاح وتريحني..


امسك عمر ذراعها بعنف اطلقك دي نجوم السما اقرباك ياهانم فاهمه نجوم السما اقربلك  ليجذبها معه ووووو..


اما زين فقد حمل مريم وحاول تهدئتها بسبب المواقف التي تعرضت لها اليوم…


وتركوا ادهم ملقى على الارض بتعب ولكنه يشعر بالانتصار بعد سماعه لكلمات شروق…


يتبع…


25


زين  بحنان مريومه الحلوه مكشره كده ليه.


مريم بحزن هو عمر ضرب ماما ليه.


زين بكدب ضربها لا ياحبيبتي هما بيهزروا بس


مريم بس ماما عيطت عيطت جامد انا عاوزه اروحلها..


زين انتي لحقتي تزهقي وانتي معايا يامريومه


مريم …


زين طيب ايه رأيك نروح عند رحاب …


مريم..


زين ايه رايك ناخد ايس كريم عشان انا بحبو اوووي..


مريم انا عايزه ماما..


زين هنروح عند ماما بس الاول نتفسح شويه ..


مريم …


**********


دفعها عمر على السرير..


شروق بخوف  ايه اللي بتعمله ده .


عمر اشششش مش عايز اسمع صوتك..


نهضت شروق  بغضب متظاهرة بالشجاعه ايه الجنان ده انت فاكرها سايبه..


عمر انتي اللي فكراها سايبه جايه تقولي لجوزك بوشه تحبي واحد غيره  ..


شروق  قلتلك طلقني..


عمر مش هطلق ياشروق مش هطلق..


شروق ايه هو بالعافيه..انا. مش عايزاك..يااخي مش عايزاك 


شعر عمر بغصة بصدره رفع يده يريد ضربها لتنكمش على نفسها.وتغمض عينيها وتحاول حماية نفسها بذراعها.


رأى عمر خوفها منه ليشعر بالضيق من نفسه تنهد بضيق مش عايز اغلط فيكي ياشروق اخزي شيطاني..


شروق برجاء عمر طلقني انت تستاهل وحده احسن مني ..


عمر مش عايز احسن منك … مش عايز انا عايزك انتي ليحتضن وجنتيها بحب بصي فعنيا شايفه ايه ..


شرووق..


عمر مش شايفه حبي ليكي ..ههااااا ..مش شايفه انا بعشقك قد ايه …انا اه كنت طول الوقت بحاول انكر الحب ده بس معرفتش ..


كانت تتهرب بعينيها من النظر اليه.


عمر بصيلي ياشروق بصيلي ليقول بغصه كان لازم اوجعك عشان تحبيني كان لازم اهجرك كان لازم تتعذبي بسببي عشان تحبيني ..


نزلت دموعها الساخنه على وجنتيها وحاولت التهرب منه لكنه منعها.


عمر محس دموعها بحنان دموعك اللي على خدك دي بتحرق قلبي …


شروق….


عمر دنى منها ليهمس بهيام بحبك ومش هسيبك تضيعي مني بعد ماواخيرا اتقبلنا ..


نظرت الى عينيه لترى حبه الصادق اغمضت عينيها بألم ليقترب اكثر واختلطت انفاسهما قبل عينها هامسا مش عايز اشوف الدموع دي تاني..


ليقبل شفتيها بشغف ويبتعد عنها مش عايز ابتسامتك تفارق شفايفك..ليدنو منها واراد تقبيلها مرة اخرى لكنها ابتعدت عنه عندما شعرت بانها ستفقد السيطره على نفسها وتستسلم له..


شروق بلاش تعمل كده ياعمر وطلقني كفايه ارجوك ..كفايه عذاب ..


عمر انتي مبتفهميش بقولك بحبك بح..ليقاطعهم طرقات على باب غرفته وصوت الحج حسن. 


فتح عمر الباب .في ايه ياجدي..


الحج حسن حصلني عايزك..


عمر مش هينفع تتأجل ..


الحج حسن بقولك عايزك …


عمر حاضر..


لينظر الحج حسن لشروق شروق يابنتي مريم مع زين ووداها بيت ام رحاب ولو سمحتي متطلعيش من هنا عشان حابب اكلمك بعد مااخلص انا وعمر.. اللي انتي عايزاه هيحصل.


اومأت شروق براسها ..أما عمر ظهر عليه القلق..


******


رحاب انت بتعمل ايه هنااا


زين في وحده بتكلم ضيوفها كده..


رحاب ضيوف ايه بالوقت ده


لتنظر رحاب إلى مريم الحزينة مريم حبيبتي مالك وشروق فين..


مريم ببكاء عمر ضرب ماما يارحاب وهي عيطت جامد..


رحاب بصدمه ايه. 


زين اهدي الحكايه مش كده ممكن ادخل ونتكلم..


وقفت رحاب بحيره فهي لوحدها بالمنزل  بس  مفيش حد بالبيت غيري..


زين بضحك هو انتي يتخاف عليكي ..انتي يتخاف منك..


رحاب يسلام..


زين وسعي كده عشان اليوم كان طويل  ومريم عايزه ترتاح..


ليدخل المنزل وسط صدمة الاخرى..التي تركت الباب مفتوح..


زين هي مامتك فين..


رحاب ماما معزومه على فرح..


زين بغمزه عقبال فرحنا ان شاء الله..


تجاهلت رحاب ومسحت شعر مريم..


رحاب حبيبتي احكيلي حصل ايه. وعمر ضرب ماما ليه.


زين انا هحكيلك اللي حصل..ليخبرها بما حدث..


رحاب بحده ده مش مبرر انه يضربها 


زين بحده ازاي مش مبرر دي لو مراتي مش هكتفي بالقلم اللي كلته..


رحاب ياسلام مش ممكن يكون ادهم مهددها..


زين حتى ولو مينفعش تعمل كده.


رحاب بضيق وشروق فين دلوقتي..


زين مع عمر..


اخرجت هاتفها وهمت بالاتصال ليوقفها انتي بتعملي ايه..


رحاب هكلمها مش يمكن عمر يتهور ويعملها حاجه..


زين سبيهم يحلوو مشاكلهم لوحدهم انا جبت مريم هنا ليه..عشان يتكلموا برحتهم..


رحاب بس انا مش هرتاح الا لمااسمع صوتها لتتصل لكنه امسك يدها انتي مابتسمعيش الكلام ليه..ليتشاجرا..خطف زين هاتفها منها ووضعه بجيبه والاخرى تحاول اخذه دون جدوى حتى دخلت والدتها ووجدتهما بهذا اىحال لتصرخ بهما في ايه اي اللي بيحصل هناا..


رحاب بصدمه ماما..


زين دون تفكير ماما اقصد مامتك اااا قصد  سلوى هانم..


سلوى في ايه وانتي لازقه بالراجل كده ليه ..


رحاب والله محصل ياماما هو بس يعني ..


زين ايووواا بس ايه …شايفه حضرتك انا كنت فحالي بس هي اللي معرفش عايزه ايه..


سلوى نظرت لابنتها بضيق ايه اللي بيحصل هنا..


رحاب في مشاكل حصلت مع شروق وزين بيه جايب مريم عشان تبابت هنا..ولما حاولت اتصل بيها اخد موبايلي وانا عايزه ارجعه  دي كل الحكايه..


زين بحرج احم انا اسف يامدام بس مكنتش عايزها تتدخل بينهم عشان يحلو مشاكلهم برحتهم..


سلوى لرحاب وانتي مالك راجل وامراته..


ظهرت ابتسامة انتصار على شفتي زين حاول اخفائها..


لتنظر اليه سلوى في حاجه تانيه يااستاذ زين .


زين بحرج لا استأذن انا بس حضرتك عايز مريم تبات هنا وانا ان شاء الله هعدي اخدها الصبح بدري.بعد اذنكم ليغادر..بحرج..


نظرت سلوى بشك لنظرات ابنتها الحزينه لزين لتشعر بان هناك شيء ما لا تعلمه..


سلوى في ايه..


رحاب مفيش ياماما انا هاخد.مريم انيمها يالاا ياحبيبتي..


مريم بس انا عايزه ماما..


رحاب هنروحلها بكرى ان شاء الله .


********


الحج حسن زين اتصل بيا وبلغني بكل اللي حصل..


عمر ايواا ياحج ..مش فاهم برضو..


الحج حسن البنت عايزه الطلاق .


عمر بقلق والمطلوب..


الحج حسن تطلقها. 


عمر بانفعال مش هيحصل..


الحج حسن هتعصى امري..


عمر مش كده بس دي مراتي ومش هطلقها ..


الحج حسن متنساش انك كنت مجبور عالجوزاه دي..


عمر كنت ياحج كنت ودلوقتي مراتي. بحبها..ومش هسيبها


الحج حسن بس انت وعدتني هتسعدها..


عمر منا بحاول اسعدها..وعملت كل حاجه عشانها


الحج حسن هي شايفه سعادتها مع ادهم.


ضرب عمر الطاوله بغضب متجيبش سيرته ياحج ده واحد *** ومش متربي وانا لايمكن اسلمها لحد زيه.


الحج حسن وانت مالك مش كفايه البنت اتحرمت من اهلها بسببي ..


عمر ده مش ذنبك ياحج.ده قضاء وقدر..


الحج بس انا السبب وانا مش ممكن اسامح نفسي..وانا بسمع كلام أبوها الاخير ليا..


عمر قلتلك ده قضاء..وساعتهم..


الحج حسن  دول ماتوا بسببي. ابوها وامها ماتو بسببي ..


اقتحمت شروق المكتب بدموع قهر  ايه اللي سمعته انت قتلت اهلها ازاي ده مكنش حادث…


عمر …


الحج حسن…


يتبع.

تكملة الروايه اضغط هناااااااا


اللي عاوز البارت الجديد يعمل انضمام من هناااااا 

اكتب ف بحث جوجل مدونة قصر الروايات 

الرواية كامله من البدايه من هنااااااا 


تعليقات

التنقل السريع