رواية قيصر البحار الفصل الثاني 2بقلم الكاتبة بسنت عبد القادر
رواية قيصر البحار الجزء الثاني 2
رواية قيصر البحار الحلقه الثانيه2 حصريه
رواية قيصر البحار الفصل الثاني
" لَمْ تَكُنْ الْمُشْكِلَة تَتَعَلَّق بِك ، كَانَت الْمُشْكِلَة تَتَعَلَّق بِي تحتضني أَكْثَرَ مِنْ ذِي قَبْلُ ، كَان قَلْبِي دوماً مِن يَتَسَبَّب لِي بالمشاكل لَا لَمْ يَكُنْ بَلْ كَانَ عَقْلِيٌّ ، حقاً لَا أَعْرِفُ مِنْ المتورط بِذَلِك ، مِن ، متي أَوْ كَيْفَ حَدَّثَ لَا أَعْرِفُ ! ؟ كُنْت أَخْطُو بِخُطُوات تابتة نَحْوَك ، لَم أَقَع وَلَمْ تَقَعْ ، كنَ نُشْبَة بَعْض كثيراً ، أَحَبّ التَّفَاصِيل أَمَّا أَنْتَ كُنْتَ تندهش لِذَلِك وَتَغْضَب مِن تعمقي بِك إلّا أَنَّنَا كنَ نتشبت بتناقضاتنا وَكَأَنَّه طَوْقٌ النَّجَاة الْوَحِيد ، كنَ متوازيان لَم نَلْتَقِي وَلَكِنْ كَانَ هُنَاكَ مَا يجمعنا گ طَيْف خَفِي يَطْمَئِنّ كلانا ، كُنت أَحْدَق بكَ وَهُنَاكَ مَا يخيفني ، تَجَاوَزَت ذَلِك الشُّعُور الْمُزْعِج مَرَّةً بَعْدَ مَرَّةٍ ، إلَيَّ أَنْ تَمَكَّنَ مِنِّي ، أنِ فقدتك وَإِنْ لَمْ أفقدك بَعْد كُنْتُ أَخَافُ الاْقْتِرَاب مِنْك حَتَّي لَا أَشْعُرُ بخفقان قَلْبِي ، كُنْتُ أَضَعُ مَسَافَة تَتْبَعُهَا مَسَافَة حَتَّي اِبْتَعَدْت ، ولكنكَ كُنْت تُقْطَع تِلْكَ الْمَسَافَةُ فأعود لخوفي مجدداً ، خَوْفِي الَّذِي لَمْ أَفْهَمْ مَا سَبَبُهُ ، أحقاً أَخَاف السَّعَادَة الْمُفْرِطَة ، أَوْ تِلْكَ الضُّحَكَة الَّتِي تَرْتَسِم حِين أتذكرك ، أَو لَرُبَّمَا غيرتي حِينَمَا يَتَحَدَّث عَنْك أَحَدُهُم بِحُبّ ، كُنْت دائماً أُخْفِي غيرتي بِنَظَرِه اللامبالة ولكنِ صِرْت أَخَاف تِلْك النَّظْرَة ، الابْتِسَامَة ، أَمَّا خَفَقان قَلْبِي لَذِيذٌ وَلَكِن مُرْهَق لَا أَعْلَمُ كَيْفَ لِي أَنْ أتجاوز كُلُّ ذَلِكَ حقاً حَاوَلَت الْهُرُوب لَمْ أَسْتَطِعْ حَاوَلَت الْبَقَاء ولكنِ خائفة سَأَلْتُك ذَاتَ مَرّةٍ أَتَخَاف الْحَبُّ أَمْ أَنَّ الْحُبَّ مُخيف تُحْدِق بعيناي ، أُحَاوِل أَن أشيح وَجْهِي ولكنِ لَمْ أَسْتَطِعْ أرتبكت كعادتي ، ثُمَّ جَاءَ صَوْتَك بَعْد صُمْت طَوِيلٌ هَذَا مَا ظَنَنْته ، لِمَاذَا نَخَاف الْحَبّ ، الْحَبّ يَهْدِينَا الْحَيَاة ، لَا نَخَافُ الْحَبّ ، وَلَكِن نَخَافُ أَنْ نَفْقِد سعادتنا ، نَفْقِد مِن نُحِبّ ، أَنْ لَا نَسْتَطِيعُ الِاسْتِمْرَار دُونَهُم ، ، أَنْ لَا نَجِدُ سعادتنا مجدداً ، أَن نَفْقِد دهشتنا لِلْحَيَاة ، الْبَعْض مِنّا لَمْ يَتَجَرَّأ أَن يخطوا لِلْحَبّ ، ” تَرْفَع حاجبك بإبتسامة مَاكَرَه تَكْمُل ” يَخَافُ أَنْ يُصْبِحَ ضَعِيفٌ فِي الْحُبِّ ، يَخَافُ أَنْ يُخذل ، يَخَافُ أَنْ يَضِيعَ السَّعَادَةُ الَّتِي حَاوَلَ أَنْ يُحْتَفَظُ بِهَا ، يَخَافُ أَنْ يَفْقِدَ تَوازُنَه فِي الْحُبِّ ، يَخَافُ مِنْ مزاجيته الْمُفْرِطَة الَّتِي تدمره فِي حِينِ يُحَاوِل الْمُقَاوَمَة . . مزاجيته الَّتِي لَمْ يُعْتَدَّ عَلَى مشاركتها ، يَخَافُ أَنْ يَكْشِفَ سَرَّه الصَّغِير ” تَحَرَّك رَأْسَك وَتُرْفَع حاجبك لتنهي بإبتسامة ثُمّ تَحَرَّك يَدَك كَأَنَّك أُلْقِيَت عَلِيّ الضَّرْبَة الْقَاضِيَة ”
توجه قيصر إلي مبي المنزل ثم صعد الدرج و توجه الي بيت والدته ليل ، فتح الباب بالمفتاح و هنا توجه إلي كل من ليل و شهد و هي تبكي دموع التماسيح و هنا قال قيصر :
مثلي يا ختي ، كهن النسوان ده أنا عرفه كويس
قالت ليل بغضب :
خلاص يا قيصر مش كدة
قال قيصر بغضب :
لا مش خلاص ، بتشكلي في الناس ليه
قالت شهد ببكاء :
عشان تبعد عنك ، أنت خطيبي
قال قيصر بغضب :
انتِ عايزة تجنني ، خطبتك أمتي ، ماشية ترازي في خلق اللة طلعلي لؤلؤ من دماغك مش ناقص صداع
قالت شهد ببكاء و حقد :
عجبك فيها إيه ده أنا اصلي و أصل مامتك طلاينة و أنا أخلي منها ألف مرة أنا الجميلة و ملامحي حلوة و الف مين يتمنيني ، هي عجباك في إيه السودة الي..
قال قيصر بغضب :
ألف مين يتمناكي ، و أنا مش من الف دول و لما تعيب علي خلقة ربنا هتزول منك بلعكس هي أحلي منك ألف مرة مش زيك ، عندك مرض تملك
قالت ليل بغضب :
كفاية
قالت ليل بغضب :
متعبييش علي حد البت زي القمر و ١٠٠ راجل و بعميلك ديه أنا أخاف علي أبني تنكدي عليه عيشته
قالت شهد بدهشة :
يعني إيه يا ليلة
قالت ليل بغضب :
يعني مفيش جواز يا عنية ، أنا عايزة أبني يتجوز و يتهني ،انتِ بتنكدي عليه و هتقرفيه في عشته ده أحنا لسة مفيش حاجة و بتعملي كدة أمال بعدين هتعملي إيه ، فوقي بقي.
قالت شهد بغضب :
نفسي يحبني نص الحب إلي بيحبه ليها
و هنا قال قيصر ببرود :
الحب مش بالعافية
قالت شهد ببرود و غموضاً :
ماشي يا خالتي ، سلام و توجهت ناحية الباب و اغلقته بعنف و هنا قال قيصر بغضب :
عايزة تجوزيني ديه ؟! عايزة تجوزيني واحدة تقرف فيا كل يوم نكد و قرف ، مش لاعب
قال ليل بتريث :
أهدي مش هتجوزها يا قيصر ، أهدي
قال قيصر بهدوء :
هديت
قالت ليل بسعادة :
اقوم احضرلك اكل طاجن سي فود هتاكل صوبعك وراه
قال قيصر بسعادة :
تسلميلي يا ليلة
قالت ليل بحنان :
هو أنا عندي اغلي منك ، ربنا يخليك ليا
________
بيت تاج :
كانت تجلس سهير مع تاج و هنا قالت سهير بغضب :
مش عايز يجبلي واحدة تخدمني كل يوم و زعق في البيت عشان مش معاه عربية مش كفاية مش عايز ينقلنا من الحارة و يجيب فيلا نقعد فيها او حتي عمارة ٤ ادوار و يبع ده لا ده ماسك في الحارة و كل حاجة يقولي ليل مش بتجيب حد يساعدها ليل مش عارف إيه قرفني بي سيرتها
قالت تاج بغضب :
عشان غبية ، بتكلميه علي فطار عايزة يقولك شوبيك لوبيك ، جري إيه يا سهير ، ده أنا بقالي سنين بحاول أعلم فيكي و مفيش فايدة ، عارف ليل ديه ذكية و عشان كدة هي إلي علي الحجر ، أنا جابر بينفذ إلي أنا عوزه بس كنت عايزة ابقي المفضلة و علي عينك يا تاجر يحب يروحلنا احنا الثالثة و انتِ مفيش فايدة فيكي يا ولية بحاول أعلم فيكي اتهدي بقي و بلاش وصلة النكد ديه ، ما ولادك زي الفل و احدة في المصنع و التاني ضابط و التانية في جامعة فاروس و جاد مدير الاستفسارات عايزة إيه تاني ، أهدي بقي و اهمدي عشان أنا مش هرتاح ولا هيهدالي بال إلا لما ابقي انا كل في كل و انتِ تعلمي بس و هيحطك في عنيه
قالت سهير بغضب :
حاضر قوليي بقي اعمل إيه
قالت تاج بخبث :
تعالي و أنا أقولك
---------
بيت يسرا :
يسرا بيتها من نوه الModern هي شخصية راقية لحد كبير كانت تحتسي النسكافيه و هي تفكر و هنا دخلت عليها جميلو بسعادة و هي تقول :
صباح حلو يا يسرا
قالت يسرا بسعادة :
صباحك حلو يا جيجي ، إيه عندك محاضرات في الجامعة
قالت جميله بتعجل :
اه مستعجلة عشان عندي كام محاضرة و هاجي علي طول ، محتاجة حاجة
قالت يسرا بسعادة :
عايزة سلمتك يا جيجي ، سلام يا حبيبتي
أستيقظ جابر و هنا قالت يسرا بغضب :
احيه عليا و علي سنين يا واد أنت ، أنت مصمم تجلطني ، أنت كل ده مرحتش المصنع ، يابني أبوك حالف لو فضلت تتأخر كدة هيرفدك
قال عمران بضجر :
حاضر يا أمي حاضر ، هفطر و انزل
قالت يسرا :
أنا طلعة لي ليل ، خلص و روح الشغل
قال عمران بخبث :
بتصحبيها و انتِ أصلا بتكرهيها
قالت يسرا :
مين قالك إني بكره حد ، أنا بكرهاش بالعكس انا بحب قاعدتها هي انضف واحدة في مراتات أبوك ، بحب دماغها و رواقنها و أحنا الاتنين شبه بعض في كدة ،لكن أنت أهم عندي زي ما قيصر مهم عندها ، كل واحدة فينا عايزة أبنها أحسن ، اتجدعن أنت عشان يبقي ليك ملكك لوحدك زي ما هو
قال عمران بضجر :
حاضر يا أمي
ثم توجه عمران حتي يغسل يديه و توجه خارج الشقة و خارج المبني و توجه إلي المصنع .
________
شركة Mandatory fashion :
توجهت لؤلؤ إلي الشركة و الكل كان ينظر لها بتعجب و هي تنظر لهم بملل ، قلبت عينيها و قالت لؤلؤ إلي سكرتيره :
لوسمحتي ، أنا عندي معاد مع مستر نديم
قالت سكرتيرو برسمية :
حضرتك آنسة لؤلؤ ؟!
قالت لؤلؤ برسمية :
ايوا
قالت السكرتاريه برسمية :
اتفضلي ، مستر نديم ، مستني حضرتك
و بالفعل دخلت لؤلؤ غرفة Meeting room و هنا وقت نديم و قال برسمية :
أهلاً وسهلاً بالفنانة
قالت لؤلؤ بسعادة :
أهلاً وسهلاً يا مستر نديم
قالت لؤلؤ برسمية :
أحب اعرفك ، زمرد أختي ماسكة ال Marketing و هي Admin لك صفحات السوشيال ميديا
قال نديم برسمية :
أهلاً وسهلاً
قالت زمرد برسمية :
تشرفت حضرتك
هنا قالت لؤلؤ :
ديه إيمان..
قاطعها نديم بسعادة :
عارفها طبعاً ، اعذريني بس أنا من الFans بتوعك أصلي بحب إني اطبخ و أكلك بتعمليه بطريقة كويسة
قالت إيمان بخجل :
شكراً مستر نديم
قالت لؤلؤ برسمية :
إيمان هي مسؤولة عن الاكسسوارات و ال Finish الأخير لك موديل
قال نديم بأعجاب :
ما شاء الله ، موهبة
قالت لؤلؤ برسمية :
نبدأ الاجتماع
قال نديم برسمية :
لؤلؤ ، أنا عايز تشركيني في الشركة بتاعتي ده العرض
قالت لؤلؤ بدهشة :
اشركك ؟!
قال نديم برسمية :
أنا محتاج حد معايا ، جد و عاملي زيك و انتِ عايزة ده هتشركي في الشركة بنسبة ٢٥٪ و المصنع بنسبة ٢٠٪
قالت لؤلؤ بسعادة :
موافقة جداً بس فريق هيبقي معايا
قال نديم برسمية :
متقلقيش ، آنسة زمرد هيبقي ليها مكتب في قسم ال Marketing و آنسة ايمان هتكون ليها مكتب لوحدها في قسم الاكسسوارات و أنت هتبقي من العضو المنتدب ، أنا عارف زوقك عملتلك المكتب و كله جاهز ، ها جاهزة ؟!
قالت لؤلؤ بسعادة :
طبعاً
و بالفعل مضت لؤلؤ علي عقد مع إتصال لؤلؤ بالمحاكية الخاصة بها و المحامي الخاص بنديم و اصبحت لؤلؤ لديها نسبة في شركة من اقوي شركات الازياء في الاسكندريه و نسبة في المصنع
صافح الجميع نديم و اصر علي أن يصلهم بنفسه إلي سيارة و ما ان وصله قال نديم :
آنسة إيمان
قالت إيمان بخجل :
ايوا يا مستر نديم
قال نديم بسعادة :
مبسوط جدا إني شوفتك و أن شاء الله في الشغل هترتاحي في التعامل معانا
ثم مد يديه تردت للحظة أمسكت إيمان يديه و صافحته و أمسك علي لديه لحظات كان هناك شخص يراقب ايمان ، عندما وجد ذلك الشاب بيمسك يديها و يصافحها قال بغضب :
مبقاش دكر إبن دكر أما كسرتلك إيدك إلي مسكت ايديها ، إيمان ديه بتاعتي ، ملكي أنا
سيارة زمرد هنا قالت لؤلؤ :
إيه رأيك يا إيمان في نديم ؟!
قال إيمان بدهشة :
ها ؟!
قالت لؤلؤ بمشاكسة :
راجل ملو هدومه ، إبن ناس و عينه منك ، أنا فهم برده
قالت إيمان بحزن :
عينه مني إيه ده لما يعرف حكايتي هيرميني
شهقت زمرد و قالت بغضب :
حكاية إيه يا أم حكاية انتِ ، ده عشان انتِ اتظلمني و ربنا عشان بيحبك خلكي وسطينا ده انتِ أمك لما عرفت أنك بيدخلك فلوس قد كدة بقت بترجاكي تسامحيها ، أنا عارفة أنها تستاهل كل حاجة وحشة بس رضي الأم من رضا ربنا و ربنا فتحة عليكي انتِ أصلا تقدري تشتري شقة في أحسن حتة فيكي يا إسكندرية و تعملي مطعم هيبقي أحسن مطعم في مصر مش اسكندرية بس ، قدري نفسك شوية ده انتِ تتقلي بالدهب
قالت إيمان بحزن :
ما شوفتي كارم عمال ...
قاطعتها لؤلؤ بغضب :
كارم مين ، كارم إبن أمه ، كارم إلي لما كنتي في اسوء حالتك سابك ، كارم يا ماما ده انتِ مش بتشوفي بيصلك إزاي دلوقتي كأن مال قرون و ضاع منه ، اسمعي يا إيمان ده واحد أمه ممشيه ، كارم يبان قوي بس هو بيعشق أمه و أمه لما عرفت قلبت الدنيا و فرجت عليكي الناس ، دول ارميهم ورا ضهرك
قالت إيمان بحزن :
بس أنا بحبه من و أنا عيلة بضفاير
قالت زمرد بخبث :
يبقي الواد ده تربيه ، إيمان اجمدي كده الواد ده عايزكي تعملي معاه زي ما لؤلؤ بتعمل مع قيصر
قلبت لؤلؤ عينيها و قالت بملل :
يادي النيلة
قالت زمرد بحكمة :
الواد ده ، مش بس لازم يشوفك نجاحة لا يشوفك قوية و قدرة و لو كلمك كلمة ردهلو ١٠٠ مش ١٠ الواد لازم يسف التراب عشان ينول رضاكي و بعد كدة تتشرطي زي ما انتِ عايزة و إلي هو عايزة بيت مش في بيت عيلة ، أمك علي عيني و علي راسي بس ملهاش دخل في حياتنا و تقدري نفسك كدة مع أن شايفة أنه أصلا مفيش منه أمل ، بعدين انتِ خلاص هتنزلي شغل و مكتب ، احنا رايحين San Stefano عشان نجيب بدل رسمية ، سبيلي نفسك أنا هخلي الواد ده يلف حولين نفسك
قالت لؤلؤ بمشاكسة :
حبيبي ، بابا حضرنا جينا عصابة
ضحكت الفتيات حتي وصلوا إلي المنزل نزلت الفتيات و كان هناك سيارة اخري سوداء ، ألم أقل لكم لقد خصص نديم سيارة حراسة لؤلؤ ، تعجب الجميع و قولهم القيصر و هو يجد ٤ جردات يحملون شنط كثيرة و هنا توجه اليهم و قال بغضب :
خير يا ست لؤلؤ ، مين البهوات ؟!
قالت لؤلؤ بملل :
أنت مالك ؟!
قال قيصر :
لا معلش مسمعتش
قالت لؤلؤ بصوت عالي :
أنت مالك ، أنت كنت ولي أمري دول حرس بتوعنا
قال كارم و قيصر في صوت واحد :
حرس ؟!
قالت زمرد بكيد :
أصل عقبال امالتك كدة لؤلؤ بقت شريكة في شركة و مصنع و دول الحرس بتوعنا في مانع
قال قيصر بغضب :
يعني إيه الكلام ده يا ست هانم ، رجالة دخله و خارج...
قالت لؤلؤ بغضب :
قسماً بالله يمين اتحاسب عليه يوم القيامة ، لو كملتها لفرج عليك اسكندرية كلها انت سامع ولا
قال قيصر بغضب :
لا ده انتِ قرية قيصر جابر البحار غلط مفيش كلام ده ، إيه ولاد حتتك مش هيحموكي يعني
هنا جاء جابر و كان الجميع يشاهد ما يحدث كل من ليل ، تاج ، يسرا ، سهير و شهد في النافذة قال جابر بقوة :
في إيه إلي بيحصل هنا
قالت لؤلؤ بحترام :
يا حج جابر ، أنا كنت انهاردة جاية أكلم أبعد إبنك قيصر عني بيرازي فيا و أبعد كارم عن إيمان و خليه يبطل يراقب فيه
قال كارم بغضب :
أنا براقب إيمان بنت رمزية ليه اتعميت و لا اتعميت انتِ جاية بالكي عليا ، علي آخر الزمن ارقب بنت رمزية
نظرت لها كل من لؤلؤ و زمرد و هنا قال إيمان بتريث :
يمكن يكون واحد شبهك معلش أصل أحنا شوفنا واحد معفن قريب من الشركة هنشتغل فيها الخالق الناطق انت قولنا نشتكي حقك علينا و أحنا هنجيب الواد المعفن ده
ضحكت كل من لؤلؤ و زمرد و التي قالت بمشاكسة :
صلي على النبي
نظر كارم إلي إيمان بتوعد و هنا قال جابر بصوت عالي :
أنتم مش عملين إحترام لجابر بحار شيخ الحارة
قالت لؤلؤ باحترام :
اسفة يا حج جابر ، بس لوسمحت أبعد إبنك عني
قال جابر إلي قيصر بصوت عالي :
مالك و مال لؤلؤ
قال قيصر بغضب :
الست لؤلؤ قال ايه جايبة حرس
قال جابر بغصب :
ما تجيب و انت مالك
قال قيصر بحرج :
إيه ، مسمعتش يا حج بتقول إيه
قالت لؤلؤ بمشاكسة :
في منتصف الجبهة
قالت زمرد بكيد :
أين الجبهة ، أنا لا أراها
قال جابر :
لؤلؤ ، أحنا عرفنها ١٠٠ راجل و تجيب حرس متجبش هي حرة
قالت لؤلؤ باحترام :
يا حج جابر ، ال ٤ حرس دول كل واحدة فينا حرس
و هي تنظر إلي شهد بكيد :
اصل عقبال املتك مضيت عقد شراكة مع نديم العمراوي شركة و المصنع
كام من الزغريط و الحقد و هنا قال جابر بسعادة :
يا الف مبروك يا الف نهار أبيض
قالت لؤلؤ و هي تنظر إلي كارم :
و إيمان هتبقي هي رئيسة القسم الاكسسوارات الفساتين في شركة و مصنع نديم العمراوي و زمرد مدير التسويق في الشركة
غضب كارم و قيصر بشدة و هنا قال جابر بفخر :
اللة أكبر ، بله شرابات يا أهل الحارة
هنا قال جابر بغضب :
قيصر ملكش دعوة بيها
قال قيصر بتوعد و غموض :
إلي تأمر بيه يا حج
و بالفعل توجه الفتيات إلي الاعلي مع كم الحقائب و نظرت إيمان إلي كارم من أعلي إلي أسفل و ضربت كف علي كف و دخلت البنية و هو يتوعد لها
اما عن قيصر ، أقسم أن يرد لها الصاع صاعين .
عندما صعدت الفتيات و أخذوا الحقائب و نزل الحرس اغلقه باب الشقة و هنا قالت لؤلؤ بغضب :
عارفة لو عيطتي هع...
قالت إيمان بلا مبالاة :
اعيط إيه ، مين ده أصلا عشان اعيط عليه ، ده واحد انا معرفهوش ، ده مش كارم إلي حبيته و إلي كام بيهمني اكتر من نفسي ، بيحب يسمعني ، يجبلي غزل بنات و شوكلاتة و يحب فيا ، ده واحد تاني معفن كان لازم يتهزء و هنا تأتي " خلفية المشهد "
وقفت ساعات الكون بتبكي ف بعدها
حتى الهوا مبقاش يغازل السما
.. مين كان سبب
وقفت دموعي ف وقتها ، ساعه الوداع
حتى انا .. مبقيتش انا
مين كان سبب
دخلت إلي غرفتها و امسكت كل الصور التي تجمعه و قامت بتقطيع الصور و حرقها تحت حزن كل من لؤلؤ و زمرد
مشيت و روحي عندها
انا كنت ايه .. من قبلها
و الحبر دايب ع الورق
صورنا لما حرقتها ..
غريبه قلبي اللي اتحرق
وقعت علي الارض و هي تري النار تأكل في صور من هم صغار حتي عندما تركها و زمرد و لؤلؤ يحضتنها و لم تزرف دمع إنما انعكاس النار علي عينها
عينك رصاص و غريبه لما قتلني كان مسموح
لعيوني يبكوا لكن ماخوفتش وقتها م الموت
فضلت متعلق ف حضن الوقت لما يفوت
كان الوداع يشبه فراق الروح
بتقول عشآن ترتآح .. ؟
هتسيبني للأيآم ..
و يهون عليآ انسآك
و تسيب ، ف نفسي ودآع
باين ف عينك إني مش صعبآن عليكي اكيد
طب ودعيني ، قبل اما تمشي و لو بحضن اخير
انا كنت عآرف م البدآيه إنك .. ' محبتنيش '
و فضلت متعلق بحلم بعيد .. موصلنيش
وقفت بكل ما فيا ، ارآضي ف كبرهآ
كإنه ذنبي مش ذنبها .. يارتني موتت ف وقتهآ
من امتى دمعي كآن فرق ،
كل اللي كان بيننا انتهى
رجعلي عمري اللي اتسرق .
________
يوم تجمع العائلة في الشقة الأخيرة ، كان كل زوجات جابر و اولادهم علي مائدة طعام كبيرة و هنا قالت ليل :
هو صحيح يا جابر لؤلؤ بقت صاحبة شركة
قال جابر :
اه ما شاء الله عليها من يومها ١٠٠ راجل هي و زمرد و إيمان
هنا قالت تاج بخبث :
إيمان إيه يا حج ديه تلاقي لؤلؤ بتعطف عليها
قال جابر بشماتة :
بتعطف عليها ، أصلك مشوفتيش العربية المرسيدس إلي اتركنت في الجراش بتاع بيت لؤلؤ من شوية
قال الجميع :
نعم عربية مرسيدس
قال جابر :
اه و زمرد عربية بي ام و لؤلؤ اصملة عليها جاية رناج روفر ده غير عربيتين حرس
قالت تاج بدهشة :
أنت بتقول إيه يا حج هما بيشتغلوا إيه بظبط
قالت فدوي بغضب :
بقي إيمان تركب مرسيدس و معاها حرس
قال جابر بغضب :
اسمعي يا والية انتِ و هي أنا كل واحد في الحارة دبة النملة بعرفها ، البنات شطرة و عمله كدة بي مجهدهم أنا مخليش في حارة حد ماشيه بطال سامعين ولا
قال جميع :
أمرك يا حج
قالت فدوي بغضب :
طيب اشمعني هي تركب مرسيدس و انا لا
قال جابر بسخرية :
أعملي حاجة عدلة و اشتغلي و جيبي
قالت فدوي بغضب :
ديه اتشهرت عشان بطبخ
قال جابر بقوة :
و نجحت و هتفتح مطعم في إسكندرية هيحكي و يتحطي عنهم ده غير أنها بتشتغل في شركة و مصنع مديرة كمان ، شوفتي يا تاج بنت رمزية بقت فين
قالت تاج بغل :
شوفت
قالت جميلة بتريث :
ربنا يزيدهم يارب
قال عمران بخبث :
أهم حاجة متنفسناش في السوق يا حج
قال جابر :
لا ديه بتتعامل مع الناس العلوي
غضب عمران بشدة و هنا قال كارم بغضب :
علوي إزاي يا حج
قال جابر :
نديم العمراوي ده عامل زي إسلام سعيد كل إلي بيجيله ممثلين و ممثلات هو عايز لؤلؤ تشاركه عشان هو هيكسب و هي كمان ديه بتطلب بالاسم غير الاكسسوارات إلي إيمان بتعملها في كذا ممثلة بيقولوا قالوا انها موهوبة عملوها دعاية
هنا قالت قمر بغضب :
نعم ، هتنفسني في الاكسسوارات ؟!
قال جابر :
يا بنتي هي مالها بيكي
قالت قمر بغضب :
أنا كنت نفسي اوصل للمستوي إني اتعامل مع ممثلات
قال جابر :
أهدي و اهمدوا بقي
قال قيصر بغضب :
و أنت بقي يا حج راضي بقي علي حوار الحرس و كدة
قال جابر :
اه راضي في حاجة
قال قيصر بغضب :
لا مفيش
قال جاد بذكاء :
طب ما أحنا ممكن نتعامل مع لؤلؤ برده مثلاً تخليها تشركنا
قال جابر :
هي فكرة كويسة ، بس أعتقد بدام نديم مضي معاها يبقي شراكة معاه و بس
قال كارم بغضب :
ليه يعني
قال جابر :
صباح الخير ، عشان منافسة في السوق مش هيرضي
قالت سهير بغل :
شركة و مصنع و حرس و عربية و ابها ، احنا لازم نبقي زيهم و أحسن
قال جابر :
كفاية كلام بقي و كله
قالت شهد :
تفتكر يا حج ممكن يسيبه الحارة و يروحوا
قال قيصر و كارم بغضب :
مش هيحصل
نظر الجميع لهم بدهشة قال كارم بحرج :
قصدي دول ولاد حارتنا مش هيتكبروا علينا
و هنا نظرت تاج إلي كارم بتوعد ابتلع ريقه بصعوبة و هنا قال قيصر بتريث :
لؤلؤ عملة زي السمكة مينفش تطلع من البحر
قال جابر :
و أنت عرفت إزاي
قالت ليل :
يا جابر ، ما شوفت البت بقت إيه و بردخ بتلبس عباية و كدة يبقي أكيد مش هتنقل بقي هي بتحب الحارة و ناسها مش كدة يا قيصر
قال قيصر بمشاكسة :
كدة يا ليلة
قالت يسرا بتريث :
أنا بتعجبني البنات ديه أوي ، اشتغلوا و تعبه و صلوا لفوق أنا بحب الناس إلي عايشة عشان تبقي حاجة مش تفضل زي ما هي ، بجد فخورة بيهم
قالت ليل :
و أنا كمان و الله يا يسرا
ثم ضحكت و قالت مش بقولك :
دماغنا واحدة
قالت يسرا بمشاكسة :
أمال طبعاً يا ليلة
قال جابر :
ليلة و يسرا العاقلين ربنا يكملكم بعقلكم
ثم نظر إلي كل من تاج و سهير و هنا قالت تاج بخبث :
يعني أنا يا حج مش عاقلة و بسمع الكلام
قال جابر :
ده انت القمر
ضحكت ضحكة رنانة و هنا قالت سهير :
و أنا يا حج
قال جابر :
ست البنات يا خواتي
ضحك الجميع ، و لكن هناك شخصاً في وادي و هو قيصر و شخصاً أخر في وادي و هو كارم .
قالت تاج :
ما تقول يا حج الموضوع إلي كلمتك فيه
قال جابر :
شهد أحنا عايزيك لكارم قولتي إيه
قال كارم بغضب :
معلش يا حج انت بتكلم عني انا ؟!
قال جابر :
اه أنت
قالت شهد ببكاء :
لا يا حج أنا رايدة قيصر
قال كارم بغضب :
معلش يا حج أنا راجل و مرضاش علي نفسي ست في قلبها رجل تاني و كمان أخويا ديه فيها دم
قال جابر :
عداك العيب يابني ، بصي يا شهد الجواز قبول يا بنتي ، أنا مش هخصب علي أبني أنه يتجوزك ، انتِ زي بنتي و بكرة يجيلك عدلك
توعدت شهد لهم و لن تكن شهد إلا إذا دمرت كل شخص فيهم و أولهم قيصر الذي كسر كرامتها أمام جميع الخلق.
________
بيت لؤلؤ :
انطفت النار و انطفت معاها كل شي هنا قالت زمرد :
أهدي كدة ، لا أهدي إيه عيطتي ، عيطتي يا إيمان عيطتي عشان ترتاحي
قالت ايمان بكبرياء :
اعيطت علي مين علي ده ، مين ده أصلا ، أنا إيمان ، حلوة و طيبة و جميلة من جوة ، أنا عايزة راجل احبه مش راجل ممشيه أمه ، أنا حرقت كل حاجة عشان هو خلاص ماضي و أنتهي
قالت لؤلؤ بسعادة :
جدعة يا بت ، تيجي نخروج بعربيتك الجديدة ، البسي بقي و حطي ميك أب و هنخلي الجرد بتاعك يسوق إيه رأيك
قالت زمردة بسعادة :
فكرة حلوة
قالت إيمان :
أنا دايسة معاكم في أي حاجة
و بالفعل توجه كل فتاة غرفتها ، ارتدت إيمان فستان طويل من اللون الاصفر صيفي طويل و جعت شعرها الطويل و جعلته مموج و وضعت احمر شفاه.
أما عن لؤلؤ لن تتغير ارتدت عباءة خليجي في منتهي الرقي و وضعت مستحضرات التجميل و بدات جميلة للغاية
أما عن زمرد فقد فردت شعرها و ارتدت فستان أحمر اللون طويل صيفي مع احمر شفاه و خرج الفتيات من الغرف و ضحكوا كتيرا و هنا قامت إيمان بمهاتفة الجارد باخراج السيارة هنا توجه الفتيات خارج الشقة و نزله علي درج حتي خرجه من البنية و ما أن رأي كل من كارم و قيصر هذا ، كأن تحول كل منهم إلي وحوش .
يتبع
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
علشان يصلكم تكملة الروايه لازم عمل انضمام لقناة التليجرام اضغط هناااااااا علشان يوصلكم اشعار بالنشر فورا
الرواية كامله هنا👈 (قيصر البحار)
اضغط على اسم الروايه 👆👆👆
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا