القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية رحيل البارت الاول 1بقلم شيماء ال سليم



رواية رحيل البارت الاول 1بقلم شيماء ال سليم 




رواية رحيل البارت الاول 1



الشخصيات


بطلة القصة رحيل الالفى: فتاة عمرها ٢٢ عام خريجة ادارة أعمال ، صاحبة العيون الواسعه الزرقاء اللامعه وذو بشرة بيضاء وشعر احمر نارى بطول ضهرها ،فتاة دلوعه جدا من عيلة غنية ومعروفه.


البطل مراد الالفى : ابن عم البطلة عمره ٣٠ عام ، شاب رياضي طويل وعريض و عيونه رماديه  وذو شخصيه حاده يهابه الجميع ويدير شركات عائلته وصارم فى افعاله.


افراد العائله الالفى

الجد وهدان: شخصيه حنونه جدا رغم صارمته صاحب ٧٠ عام.

 

سليم والد رحيل : متزوج من صفا ولديه ٣ اولاد ويحب

 اولاده جدا بس لا يهتم لامورهم ، ويسمى ابنته بوحيدتى  ولكنه مشغول دايما بأعماله.


الزوجه صفا : سيدة جميلة جدا  ولكنها تعشق الخروجات والسهرات مع اصدقائها وتهتم بالمظاهر فقط.


أدهم : شخص وسيم  ذو شخصيه حاده تتشابه بشخصية مراد ويدير معه شركات العائله عمره ٢٩ عام وبيكره النساء .


مازن: تؤام رحيل شخصيه مرحه جدا ولديه ملامح جميلة يشبه اخته الى حد كبير ولديه نفس لون العيون.


حمزة والد مراد :  اخو سليم الوحيد ويحب اخاه جدا ويعمل معه.


زوجته حنان: سيدة حنونه جدا مع اولادهاوينطبق عليها فعلا اسمها.


الابنه نور: فتاه جميلة جدا وهي بيضاء وذات عيون بنى واسعه وشعر اسود فحمى ومميز صديقة وابنة عم رحيل الوحيدة عمرها ٢٢ عام واخت مراد الوحيدة.


هشام : ابن عمة مراد ورحيل واهله متوفيين فى حادثه ، واتربى مع جده وهو الصديق الثالث لمراد وادهم .



الفصل الاول


فى قصر كبير جدا وتحديدا فى غرفة بطلتنا ،تدخل الدادة كى تيقظ رحيل من نومها .

الدادة: رحيل رحيل يلا يابنتى قومى

رحيل: دادة بالله عليكى سبينى نايمه شويه لسه بدرى

الدادة وهى تشيل الغطاء من عليها قومى جدك  مستنياكى تحت علشان تفطرى معاه

رحيل بنوم :انا مش عايزة افطر انا عايزة انام 

الدادة: كفاية نوم وقومى بقا تعبتينى معاكى

رحيل بزهق : حاضر حاضر انا قايمه اهو ، قامت دخلت الحمام واخدت شاور كى تفيق.


الكل مجتمع ع سفرة الطعام، الجد : هى رحيل اتاخرت كدا ليه 

سليم: هتلاقيها نازلة دلوقتى يابابا 

الجد: لا انا طالع ليها اشوفها ، لو عايزين تفطروا افطروا انتو لكن انا مش هاكل اى حاجه من غيرها ،وهو يقوم يسمع صوت كعب ينظر اتجاه الصوت يرى حفيدته الجميلة تنزل مع ع السلم وكانت ترتدى فستان ازرق بلون عيونها وقصير ، تنظر رحيل لجدها وعلى وجهها ابتسامة رائعه .

اتجاهت رحيل الى جدها وتقبل يداه صباح الخير يا احلى جدو فى الدنيا

الجد بابتسامة: صباح النور والورد عليكى ياحبيبتى

نور بزعل مصطنع: ولما هى حبيبتك انا ابقى ايه ان شاء الله هو كل حاجه رحيل 

الجد بحنيه : انتو الاتنين حبايب قلبى واميرات القصر ومفيش اغلى منكم عندى.

نور ورحيل بابتسامه واسعه ذهبوا لكى يحضنوا جدهم ويقبله يداه. 

رحيل ونور : واحنا بنحبك اوى ياجدو

مازن: ايه ياجدو هو انت معندكش غير البنتين دول اللى كل شويه تحب فيهم طب وانا والشبااب الغلبانه دى ملهوش حته من حبك

الجد: اسمها حته انت بقيت بيئه اوى 

مازن بصوت عالى: مين دا اللى بقا بيئه ياعنيه

سليم بغضب: اخرس ياحيوان احترم جدك واياك تكلمه بالطريقه دى

الجد : سيبه انا عارف انه بيهزر بس هو هيفضل بيئه بردو

مازن: ياجدو بقا

الجد: عايز ايه

مازن: عايز سلمتك ياعسل ياحلو

الجد بضحك: عسل وحلو والله انا مش عارف اقولك ايه مجنون وربنا

مازن: مجنون علشان بحبك ياجدو

هشام  : حبك برص اخرس بقا صدعتنى يااخى

مازن : مش عارف هشومه عايزة منى اي لو تخليها فى حالها وتسكت احسن

هشام بغضب: هشومه طب والله يامازن الكلب لو ما سكت لقوم اديك حتة قلم يلوحك

مازن بردح: نعم ياعنيا نعم يادادى نعم ياحبيبى تدى مين بالقلم هو انت فاكرانى هسكلتلك

هشام وهو يقوم انت اللي جبته لنفسك يامازن الكلب ولسه هيقوم

ادهم لهشام: اقعد سيب الحمار ينهق ومالكش دعوه بيه

مازن وهو ينظر لاخيه بصدمه: انت بتبيع اخوك علشان الحيوان دا بقا دا اخرتها 

رحيل: هي تحضن مازن محدش له دعوه بمازن حبيبى وتقبله من خد وتضرب هشام ع كتفه وهى تغفل عن العيون الرمادية التى تنظر لها بغضب بسبب لمسها لابن عمته.

مراد : وهو يقوم من ع السفرة انا ماشى على الشركة ياجدو عايز حاجه وقبل يداه

الجد: لا يابنى ربنا معاك

مراد وهو يتجه الى الخارج يقول لاولاد عمه وابن عمته خمس دقايق والاقيكم ورايا عاالله حد منكم يتاخر هتبقى ليلته سوده ع دماغه.

مازن بهمس لهشام: هو بيقول الكلام دا لمين

هشام: لينا ياخويا يلا وراه بدل مايعمل مننا بطاطس محمره

ادهم ينظر لهم وسخرية: بطاطس مخمره بس دا لو اتاخرنا هيعمل مننا شاورما 

رحيل بلا مبالاه: مالكم خايفين منه كدا ليه وعاملين له حساب ع ايه ياعنى

هشام: اسكتى ياختى ما اللى ميعرفش يقول عدس

نور : لا هو فعلا شكله مازن بهت عليك بقيت تقول حاجات غريبه زيه

مازن: بس ياماما روحى العبى بعيد 

نور بغضب: وانت مالك يارخم انت 

ادهم بغضب: بس انت وهى يلا خلينا نروح نشوف ورانا ايه مش ناقصه هى شغل عيال، مشى وسبهم واتجه الى الشركة.


تكملة الروايه اضغط هناااااااا

اكتب ف بحث جوجل مدونة قصر الروايات 

تابعونا على قناة التليجرام ليصلكم اشعار بالنشر من هنااااااااااا


تعليقات

التنقل السريع